جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل صلب حضرت زهرا ؛ مجبور به عبادات میشه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل صلب حضرت زهرا ؛ مجبور به عبادات میشه




    چرا پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل صلب حضرت زهرا ؛ مجبور به عبادات میشه و باید چیزی فراتر از زمین و از بهشت رو میل کنند تا صلب پاک حضرت زهرا(س) شکل بگیره

    ولی حضرت زهرا(س) نیازی به آن میوه ی بهشتی برای شکل گیری صلب فرزندانشون ندارند؟

    نه تنها حضرت زهرا نیازی به این میوه ندارند؛ بلکه سایر ائمه هم این کار رو نمیکنن

    و حضرت آمنه و حضرت عبدالله نیز برای تشکیل صلب پیامبراکرم(ص.آله) میوه ای بهشتی را میل نمیکنند

    آیا این نشون نمیده که وجود مطهر حضرت زهرا(س) آسمانی تر از سایر معصومین هستش؟

    البته اگه برای خلقت زمینی ِ سایر معصومین هم، میوه ای بهشتی اومده وخورده شده؛ سوالم رو از مرتبه ی سوال خارج میکنه



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 6

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ در ساعت ۰۱:۳۴

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    405
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 7 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای تشکیل صلب حضرت زهرا (سلام الله علیها) مجبور به عبادات می شود ولی نه تنها حضرت زهرا نیازی به این میوه ندارند بلکه سایر ائمه هم نیازی به آن میوه ی بهشتی برای شکل گیری صلب فرزندانشان ندارند.؟


    پاسخ:
    اظهار نظر قطعی در این مورد بسیار مشکل است و باید آن را به اهلش واگذار کرد به عبارت دیگر این گونه مسایل کاملا از دسترس ما به دور است مگر این که از خود اهل بیت دریچه هایی از این اسرار را بر روی ما گشوده و ما را به آن ها آشنا کنند، و الا این مسایل از اسرار جهان آفرینش و آفرینش اهلبیت است که عقل بشر بدون دستگیری نقل راه به جایی نمی برد.

    اما آن چه که از روایات اهل بیت -جدای از میزان اعتبار آن ها - فهمیده می شود:
    1- حضرت زهرا به عنوان ام الائمه از جایگاه ویژه ای در میان معصومین بر خوردار می باشد.
    امام باقر عليه السلام در بيان عظمت مادرش فرموده است: «لَقَدْ كَانَتَ‏ عليها السلام مَفْرُوضَة الطَّاعَة عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس وَ الطَّيْرِ وَ الْوَحْشِ وَ اَلاَنبيا وَ الْمَلَائِكَةُ»، اطاعت فاطمه‏ (عليها السلام) بر تمام بندگان الهى حتى جن و انس، پرندگان و حيوانات، پيامبران و ملائكه واجب است.(1)
    «نَحْنُ حُجَجُ الله عَلى خَلْقِهِ وَ فاطمةُ حُجةٌ عَليَنا»؛ ما حجّت ‏ها و برگزيدگان خدا بر آفريدگانش مى ‏باشيم، و فاطمه، حجّت راستين و پُرشكوه خدا بر ما مى ‏باشد.(2)

    2- در روایات آمده که نور حضرت زهرا قبل از عالم از نور خود خدا به وجود آمده است: «خلق نور فاطمة عليها السلام قبل أن يخلق الارض والسماء»(3)

    3- یکی از القاب حضرت زهرا "حوراء الانسیه" است. (حوریه ای بهشتی که در هیئت انسان است)
    «قال رسول الله (صلى الله عليه و اله): خلق نور فاطمة (عليها السلام) قبل أن يخلق الارض و السماء فقال بعض الناس: يا نبي الله فليست هي إنسية؟ فقال: فاطمة حوراء إنسية قالوا: يا نبي الله و كيف هي حوراء إنسية؟ قال: خلقها الله عزوجل من نوره قبل أن يخلق آدم.»(4)

    4- پیامبر اکرم قبل از تولد حضرت زهرا امر به کناره گیری از حضرت خدیجه به مدت 40 روز شدند و بعد بنا بر بعضی از روایات به معراج رفته و از میوه بهشتی تناول فرموده و نطفه حضرت زهرا از آن میوه در صلب حضرت رسول شکل می گیرد.
    «فلما خلق الله عزوجل آدم وأخرجني من صلبه و أحب الله عز و جلّ أن يخرجها من صلبي جعلها تفاحة في الجنة و أتاني بها جبرئيل (عليه السلام) فقال لي: السلام عليك و رحمة الله و بركاته يا محمد! قلت: وعليك السلام ورحمة الله حبيبي جبرئيل، فقال: يا محمد إن ربك يقرئك السلام قلت: منه السلام وإليه يعود السلام قال: يا محمد إن هذه تفاحة أهداها الله عزوجل إليك من الجنة.»(5)
    «هنگامي كه خدا حضرت آدم را خلق كرد و مرا از صلب او متولد شدم خدا دوست داشت كه حضرت زهرا را از صلب من متولد سازد آن حضرت را در سيبي در بهشت قرار داد و آن سيب را توسط جبرائيل به من داد و بعد سلام و تحيات به من گفت : خدا اين سيب را از بهشت به تو هديه داده است.

    5- از روایات برداشت می شود که نور حضرت محمد و علی نیز قبل از عالم خلق شده و در صلب آدم قرار گرفت و پشت به پشت تا تولد آن ها منتقل شده اما نور حضرت زهرا در عرش الهی بود تا وقتی حضرت پیامبر به معراج رفتند و از آن میوه بهشتی نور حضرت زهرا به صلب حضرت پیامبر وارد شد.
    «فقال: فاطمة حوراء إنسية قالوا: يا نبي الله وكيف هي حوراء إنسية؟ قال: خلقها الله عزوجل من نوره قبل أن يخلق آدم إذ كانت الارواح فلما خلق الله عزوجل آدم عرضت على آدم.»
    قيل يا نبي الله و أين كانت فاطمة؟ قال: كانت في حقة تحت ساق العرش، قالوا: يا نبي الله فما كان طعامها؟ قال: التسبيح والتقديس و التهليل و التحميد، فلما خلق الله عزوجل آدم و أخرجني من صلبه و أحب الله عز و جلّ أن يخرجها من صلبي جعلها تفاحة في الجنة و أتاني بها جبرئيل (عليه السلام) فقال لي: السلام عليك و رحمة الله و بركاته يا محمد ! قلت: و عليك السلام و رحمة الله حبيبي جبرئيل، فقال يا محمد إن ربك يقرئك السلام قلت: منه السلام و إليه يعود السلام قال: يا محمد إن هذه تفاحة أهداها الله عزوجل إليك من الجنة؛ فأخذتها و ضممتها إلى صدري، قال: يا محمد يقول الله جل جلاله كلها ففلقتها فرأيت نورا ساطعا و فزعت منه فقال: يا محمد مالك لا تأكل كلها و لا تخف فان ذلك النور للمنصورة في السماء و هي في الارض فاطمة قلت: حبيبي جبرئيل و لم سميت في السماء المنصورة و في الارض فاطمة؟ قال: سميت في الارض فاطمة لانها فطمت شيعتها من النار و فطم أعداؤها عن حبها. و هي في السماء المنصورة و ذلك قول الله عزوجل «و يومئذ يفرح المؤمنون بنصر الله ينصر من يشاء.»(6)
    پيامبر درباره حضرت زهرا فرمودند فاطمه حوره اي در قالب انسان است . اصحاب پرسيدند اي نبي خدا چگونه فاطمه حوريه اي در قالب انسان است براي ما توضيح دهيد؟ حضرت فرمود: خدا فاطمه را از نور خودش قبل از آفرينش انسان خلق كرد و وقتي كه آدم را خلق كرد او به آدم عرضه كرد.
    سوال شد: در اين حال فاطمه كجا بود؟ حضرت فرمودند او در ساق عرش در حقه اي بود گفتند اي پيامبر طعام او چه بود فرمودند : تهليل و تقديس و تحميد و تسبيح.
    وقتي كه خدا آدم را خلق كرد و مرا از صلب او به دنيا آورد خدا دوست داشت كه فاطمه را از صلب من خارج كند پس نور فاطمه را در سيبي بهشتي قرار داد و جبرئيل آن را به من داد و به من گفت: سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد اي محمد پس من گفتم رحمت خدا بر تو باد ايدوست من اي جبرئيل. پس گفت: اي محمد پروردگارت سلام مي رساند گفتم خدا خود سلام است و به سوي او سلام بازمي گردد. بعد گفت: ايمحمد اين سيب را خدا از بهشت به تو هديه كرده است. آن را گرفتم و آن را به سينه چسباندم پس جبرئيل گفت: اي محمد خدا مي گويد آن را بخور ژس من آن را شكافتم پس ديدم كه نوري از آن به ساطع است پس من ناله اي زدم جبرئيل گفت اي محمد تو را چه شده است كه آن را نمي خوري؟ آن را بخور و نترس آن نور منصوره است در آسمان و در زمين فاطمه است گفتم : چرا نام او را در آسمان منصوره و در زمين فاطمه مي گويند؟ جواب داد در زمين به او فاطمه گفته مي شود چرا كه شيعيانش از آتش بريده شده اند و دشمنانش از حبش بريده شده اند و در آسمان به او منصوره مي گويند و آن به خاطر قول ژروردگار است كه فرمود: «و يومئذ يفرح المؤمنون بنصر الله ينصر من يشاء.»

    برای مطالعه بیشتر به کتاب ترجمه جلد 43 بحار الانوار مراجعه فرمایید.



    _________________
    (1) عوالم، ج 11، ص 190.
    (2) تفسير أطيب البيان، ج 13، ص 236.
    (3) بحار الانوار، ج 43، ص 5.
    (4) همان.
    (5) همان.
    (6) همان.

    ویرایش توسط شعیب : ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ در ساعت ۱۳:۵۰
    الهي كفي بي عزا ان اكون لك عبدا و كفي بي فخرا ان تكون لي ربا انت كما احب فاجعلني كما تحب
    معبودا بس است مرا اين عزت كه بنده توام و بس است مرا اين افتخار كه تو پروردگار مني.
    تو چناني كه دوست ميدارم مرا چنان كن كه دوست ميداري.
    امام علی (علیه السلام)

  4. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود