جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شفاعتی در کار هست یا نه ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شفاعتی در کار هست یا نه ؟




    سلام

    با خوندن ترجمه ایه 123سوره بقره (بترسيد از روزي كه هر كس جزاي عمل خود را در آن روز ببيند
    و كسي را به جاي ديگري مجازات نكنند و شفاعت كسي سودمند نباشد و كسي را ياوري نباشد.)

    دو حالت پیش میاد:
    1- این ایه داره میگه اون روز کسی رو شفاعت نمیکنند وهیچ کس نمیتونه به کسی یاری و مددی برسونه.و جمله کسی یاوری نباشد تکمیل کننده جمله قبلش هست و نتیجه اینکه هیچ شفاعتی در کار نیست .
    2-حالا اگه کمی تامل کنیم شاید شفاعتی هم در کار باشه منتها سودمند و کارگر واقع نمیشه .و همون عدم قدرت در امر کمک رسانی دیگران رومیرسونه .

    در دین اسلام از طریق روایات به مسیله شفاعت پرداخته شده و گفته شده که شفاعت معصومین و برخی دیگر شامل حال مسلمانان میشه در روز قیامت .

    سوالاتم :1-منظور از ان روز چه موقعیست ؟
    2-بالاخره شفاعتی در کار هست یا نه ؟

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۱۳ در ساعت ۰۳:۰۰
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در مورد سوال شما پرسشگر محترم عرض کنم که منظور از آن روز همان رستاخیز و قیامت می باشد که همه محتاج شفاعتیم.
    اما در مورد وجود شفاعت عرض کنم آیاتی که شفاعت را مطرح کرده‌اند به دو دسته تقسیم می‌شوند: یک دسته، به طور کلی شفاعت را نفی مي‌کنند و دسته ديگر شفاعت را به اذن و خواسته خدا مي‌دانند.
    الف) آیات نافی شفاعت
    ام اتخذوا من دون الله شفعاء قل ا و لو کانوا لا يملکون شيئا و لا يعقلون قل لله الشفاعه جميعا[1]؛ آیا آنان غیر از خداوند، شفیعانی گرفته‌اند؟! به آنان بگو: آیا از آنان شفاعت می‌طلبند هر چند مالک چیزی نباشند و درک و شعوری برای آنان نباشد؟ بگو: تمام شفاعت از آن خداست.
    و اتقوا يوما لا تجزی نفس عن نفس شيئا و لا يقبل منها شفاعه و لا يوخذ منها عدل و لا هم ينصرون[2]؛ از روزی بترسید که هيچ کس چيزي را از کسی دفع نمي‌کند و نه از او شفاعتي پذیرفته می‌شود و نه غرامت از او قبول خواهد شد و نه یاری می‌شوند.
    و اتقوا يوما لفا تجزی نفس عن نفس شيئا و لا يقبل منها عدل و لا تنفعها شفاعه و لا هم ينصرون؛[3] از روزی بترسید که هيچ کس چيزي را از دیگری دفع نمي‌کند و نه بدلي از او پذيرفته شود و شفاعت او را سود نمی‌دهد و از هیچ سویي یاری نمی‌شود.
    يا ايها الذين آمنوا انفقوا مما رزقناکم من قبل ان يأتی يوم لا بيع فيه و لا حلّة و لا شفاعة؛[4] ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! از آن‌چه به شما روزی داده‌ایم انفاق کنید پیش از آن‌که روزی فرا رسد که در آن نه خرید و فروش است، نه دوستی و شفاعت.
    چنان‌چه می‌بینیم همة آیات مذکور شفاعت را نفی می‌کنند که سه آیة اخیر به‌طور صراحت، شفاعت را در قیامت نفی می‌نماید.
    ب) آیات مثبت شفاعت
    ان ربکم الله الذی خلق السماوات و الأرض فی ستة أيام ثم استوی علی العرش يدبر الأمر ما من شفيع الا من بعد اذنه؛[5] پروردگار شما، خداوندی است که آسمان‌ها و زمین را در شش روز آفرید؛ سپس بر تخت قدرت قرار گرفت و به تدبیر کار پرداخت، و هیچ شفاعت کننده‌اي جز به اذن او نیست.
    يومئذ لا تنفع الشفاعه الا من اذن له الرحمن و رضی له قولا؛[6] در آن روز، شفاعت هیچ کس سودی نمی‌بخشد، جز کسی که خداوند رحمان به او اجازه داده و به گفتار او راضی است.
    ان يوم الفصل ميقاتهم اجمعين يوم لا يغنی مولی عن مولی شيئا و لاهم ينصرون الا من رحم الله انه هو العزيز الرحيم[7]؛ روز جدایی وعده‌گاه همة آنهاست؛ روزی که دوستی کمترین کمکی به دوستش نمی‌کند و از هیچ سو یاری نمی‌شوند مگر کسی که خدا او را مورد رحمت قرار داده، چرا که او عزیز و رحیم است.
    و قالو اتخذ الرحمن ولدا سبحانه بل عباد مکرمون لا يسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون يعلم ما بين ايديهم و ما خلفهم و لا يشفعون الا لِمنَ ارتضی و هم من خشيته مشفقون؛[8] آنها گفتند: خداوند رحمان فرزندی برای خود انتخاب کرده است. او منزه است [از این عیب و نقص] آنها (فرشتگان) بندگان شایسته اویند و هرگز در سخن بر او پیشی نمی‌گیرند و [پیوسته] به فرمان او عمل می‌کنند او اعمال امروز و آینده و اعمال گذشتة آنها را می‌دانند و آنها جز برای کسی که خدا از او راضی است شفاعت نمی‌کنند و از ترس او بیم ناکند.
    آیات دستة دوم؛ چنان‌چه از ظاهر آنها پیداست، شفاعت در قیامت را با اذن الهی اثبات می‌نماید. لذا با ضمیمة این دو دسته از آیات می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت: شفاعت در حشر از ضابطه و قانون کلی برخوردار است. به این معنا که در آن‌جا شفاعت استقلالی نبوده، بلکه به اذن و اجازه خداوند متعال است؛ یعنی اصل در شفاعت این است که فقط از آنِ خداوند باشد، اما در مواردی لطف خداوند موجب مي‌گردد تا دیگران، مانند پیامبران و اولیای الهی نیز با اذن خدا شفاعت نمایند.
    بنابراین مسئله جواز شفاعت در قیامت، مسلّم و پذیرفته شده است. علما و اندیشمندان اسلامی هم به این امر اذعان نموده‌اند و اگر اختلافی وجود دارد در مفاد و معنای شفاعت است، نه در اصل آن. در میان مسلمانان فقط گروه معتزله و خوارج، در عین پذیرش اصل آن، در تفسیر شفاعت با دیگران مخالفند؛ آنها نپنداشته‌اند که شفاعت شامل افراد مطیع و نیکوکار است، نه گناه‌کاران؛ يعني نتیجة شفاعت پیامبر، افزایش درجه و پاداش نیکوکار است، نه نجات گناه‌کار.[9]
    ادامه دارد...

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۸/۲۳ در ساعت ۰۹:۲۹
    شفاعتی در کار هست یا نه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    نظرات بعضی از علماي اسلامی

    علامه طباطبایی(ره) در ذیل آیة 48 از سوره مبارکة بقره با آوردن آیات نافی شفاعت و آیاتی که شفاعت را اثبات مي‌کنند، این‌گونه نتیجه می‌گیرد: گرچه بعضی از آیات، نافی شفاعت‌اند، اما با توجه به آيات اثبات کنندة شفاعت، باید این مسئله را بپذیریم که آیات قرآن اصل موضوع شفاعت را بدون اشکال اثبات می‌کنند؛ منتها بعضی آیات، شفاعت را به عنوان اصالت مخصوص خداوند معرفی می‌کند و در مورد غیر خدا، با اجازه و رضایت خداوند اثبات نموده است.[10]
    فخر رازی در ذیل آیة 48 سوره بقره شفاعت را امر مسلّم و متفق‌علیه مسلمانان دانسته است. البته اختلاف معتزله با دیگران را در تفسیر شفاعت بیان نموده است.[11]
    شیخ طوسی در ذیل آیه مذکور می‌گوید: اين آیه مربوط به کافران است، زیرا پیامبر| در حق مؤمنان شفاعت می‌کند که نتیجة شفاعت آن حضرت، نجات گنه‌کاران از عذاب است.[12]
    فتّال نیشابوری در ذیل آیة عسی ان يبعثک ربک مقاما محمودا، مقام محمود را به شفاعت پیامبر| تفسیر نموده است و روایتی از رسول اکرم(ص) نيز نقل می‌کند که فرمود: «المقام الذی أشفع فيه لأمتی».[13]
    مرحوم طبرسی در ذیل آیة 48 بقره می‌فرماید: همه مسلمانان پذيرفته‌اند که شفاعت پیامبر در قیامت قبول می‌شود، گرچه در کیفیت آن میان معتزله و دیگران اختلاف است که آنها معتقدند شفاعت فقط دربارة افراد مطیع است و ما (شیعه) معتقدیم که هدف شفاعت، نجات گنه‌کاران از عذاب است. سپس می‌گوید: نه تنها شفاعت پیامبر(ص) بلکه شفاعت یاران برگزیده و امامان معصوم' و افراد با ایمان و صالح نیز قبول می‌گردد.[14]
    ابوالفتوح رازی در ذیل آیة 48 سوره بقره می‌فرماید: اين آیه مربوط به کافران و جهودان است. مسلمانان جز معتزله، شفاعت را قبول دارند. بعد آیاتی که دلالت بر شفاعت در قیامت دارند متذکر شده است.[15]
    میمون بن محمد نسفی نیز به این مطلب اشاره نموده و شفاعت پیامبر| در قیامت را امر مسلّم و قطعی نزد مسلمانان دانسته است.[16]
    حتی وهابی‌ها که بسیاری از علما آنان را منکر شفاعت می‌دانند، شفاعت را به صورت کلّی نفی نمی‌کنند، بلکه شفاعت پیامبر(ص) در قیامت به اذن خداوند را قبول دارند.[17]

    بنابراین آیاتی که نافی شفاعت‌اند مانند آیة 123 سوره بقره، ناظر به شفاعتی است که بدون اذن الهی باشد. لذا شفاعت اصل مسلّمي است که شک و تردید در آن، شک در مسائل اسلامی است.

    منابع:
    1.زمر، آية 43 و 44.
    2. بقره، آية 48.
    3. همان، آية 123.
    4. همان، آية 254.
    5. یونس، آية 3.
    6. طه، آية 109.
    7. دخان، آيات 42 – 40.
    8. انبیاء، آيات 28 – 26.
    9. عبدالجباز، قاضی، شرح الاصول الخمسه، ص 463 ـ 465؛ دکتر سمیع دغیم، موسوعه مصطلحات علم الکلام الإسلامی، ج 1، ص 667.
    10. علامه طباطبایی، همان، ص 157 – 155.
    11. امام محمد رازی، تفسیر کبیر، ج3، ص59:
    12 شيخ طوسی؛ التبیان فی تفسیر القرآن، ج1، ص213، ذیل آیه 48 بقره.
    13. نیشابوری، محمد بن فتّال، روضة الواعظین، ص549.
    14. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج1، ص223.
    15. ابوالفتح رازی، روح الجنان، ج1، ص164 – 175.
    16. نسفی، میمون بن محمد، تبصره الأدله فی اصول الدین، ج2، ص792.
    17. امین، سید محسن، کشف الإرتیاب فی اتباع محمد بن عبدالوهاب، ص192.

    شفاعتی در کار هست یا نه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    حالا اگه قبول کنیم شفاعتی در کار هست .
    دو روز پیش ناخواسته چشمم به یکی از ایات قران افتاد. ایه رو گذری خوندم برای همین شماره و سوره خاطرم نیست .
    مفهوم ایه این رو میرسوند که کفار با شریک قرار دادن بتها با خداوند ،انتظار داشتند که
    بتها نزد خداوند برای انها شفاعت کنند .
    این یعنی اینکه اگه از کسی انتظار شفاعت داشته باشیم به نوعی برای خداوند شریک قایل شدیم .

    این یعنی اینکه شفیع کننده فقط خداست . و اگه خداوند ایات نافی شفاعت رو اورده میخاد این مفهوم رو برسونه که
    خداست شفاعت کننده واقعی .
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۳/۲۱ در ساعت ۱۱:۱۴
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست

    سوالاتم :1-منظور از ان روز چه موقعیست ؟
    2-بالاخره شفاعتی در کار هست یا نه ؟

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ابتدا بگویم: و کسانی که قسمتی از قرآن را که به سود خوشان است را می پذیرند و قسمتی دیگر را رها می کنند(قرآن)

    در جاهایی دیگر از قرآن ذکر شده است که شفاعت به اجازه خداوند به عده ای داده می شود


    و در پایان عرض کنم:

    زندگی و آخرت خود را بر اساس شفاعت نگذارید

    شما مانند آن دانش آموزی عمل می کنید که امید دارد معلمش نمره ای به او بدهد و او را قبول کند

    در پناه خوبی ها
    ویرایش توسط حقیقت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۱ در ساعت ۲۲:۲۸
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام
    حالا اگه قبول کنیم شفاعتی در کار هست .
    دو روز پیش ناخواسته چشمم به یکی از ایات قران افتاد. ایه رو گذری خوندم برای همین شماره و سوره خاطرم نیست .
    مفهوم ایه این رو میرسوند که کفار با شریک قرار دادن بتها با خداوند ،انتظار داشتند که
    بتها نزد خداوند برای انها شفاعت کنند .
    این یعنی اینکه اگه از کسی انتظار شفاعت داشته باشیم به نوعی برای خداوند شریک قایل شدیم .

    این یعنی اینکه شفیع کننده فقط خداست . و اگه خداوند ایات نافی شفاعت رو اورده میخاد این مفهوم رو برسونه که
    خداست شفاعت کننده واقعی .
    با سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار
    بنده جواب همین سوال شما رو اگر دقت بفرمایید دادم.
    اما آنچه در مورد مشرکین فرمودید باید عرض کنم آنها مستقلا از بت ها طلب شفاعت دارند و حال ما شفاعت اهل بیت رو مستقل و تنها از خود آنها نمی خواهیم بلکه شفاعت آنها به اذن الهی مد نظرمان می باشد.
    توضیح کامل و شرح این آیه و دیگر مباحث شفاعت در این تاپیکی که عرض میکنم صورت گرفته است لذا رجوع کنید و جهت برطرف شدن سوالات خود کامل تاپیک رو مطالعه بفرمایید.

    آيا درخواست شفاعت از شفيعان واقعى، شرك است؟
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۱:۴۰
    شفاعتی در کار هست یا نه ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود