جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر ما معرفت و ایمان به خدا داریم پس چرا گناه میکنیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اگر ما معرفت و ایمان به خدا داریم پس چرا گناه میکنیم؟




    سلام سوالی داشتم اونم اینکه اگر ما معرفت و ایمان به خدا داریم پس چرا گناه میکنیم؟ منتظر پاسخ شما هستم یا علی



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۱۵ در ساعت ۰۲:۲۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط roshan_del نمایش پست
    سلام سوالی داشتم اونم اینکه اگر ما معرفت و ایمان به خدا داریم پس چرا گناه میکنیم؟ منتظر پاسخ شما هستم یا علی

    سلام وقتتون بخیر و خوبی

    برای داشتن تحلیلی نزدیک به واقع باید نگاهی اجمالی به مباحث مربوط به ایمان داشته باشیم :

    بحثهایی که پیرامون ایمان صورت میگیرد :

    1. تعریف ایمان

    در تعریف ایمان اختلاف فراوانی بین خداباوران وجود دارد و همچنین در بین مسلمانان نیز اختلافاتی در تعریف آن وجود دارد.
    در اینجا به فراخور سوال مورد بحث یکی دو مورد از تعریف های بزرگان شیعه را مطرح میکنیم :
    الف : ایمان در لغت :
    ایمان از ریشه الامن به معنای ضد خوف(ترس) است.[1]
    و خود کلمه الایمان به معنای تصدیق است.[2]
    ایمان در معنای اصطلاحی :
    اکثر علمای اسلامی معتقدند : ایمان تصدیق قلبی که منضم به تصدیق زبانی شده باشد و عمل از ثمرات ایمان است و داخل در اصل آن نیست. [3]
    الف : خواجه طوسی ره و علامه حلی ره :
    ایمان تصدیق به قلب و زبان است[4].
    الف : علامه طباطبایی ره
    علامه طباطبايي نيز ايمان را اين گونه تعريف نموده است: «ايمان عبارت است از جايگزين شدن اعتقاد در قلب، و اين كلمه از امن اشتقاق يافته، گويا مؤمن به سبب ايماني كه آورده است از شك و دودلي كه آفت ايمان است امنيت بخشيده مي‌شود.[5]

    2. حقیقت ایمان



    طبق آیات شریفه قرآن کریم : حقیقت ایمان امری قلبی است.[6]
    أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمان. [7] آنان كسانى هستند كه خدا ايمان را بر صفحه دلهايشان نوشته.
    لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُم.[8] ، امّا هنوز ايمان وارد قلب شما نشده است.
    وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمان.[9] در حالى كه قلبشان آرام و با ايمان است.
    طبق این آیات شریفه حقیقت ایمان امری قلبی است.

    چند نکته :

    اول : بسیاری از بزرگان تصدیق زبانی را هم داخل در ایمان میدانند از ان جهت است که مبین و آشکار کننده آن امر قلبی است.[10]
    دوم : بعضا در تعابیر و یا در احادیث اعمال صالح را نیز داخل در ایمان میدانند به عنوان آثار و ثمرات ایمان است.[11] و الا طبق آیات شریفه قران کریم عمل غیر از ایمان است. مانند :
    مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً .[12]
    إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ .[13]
    در این ایات ایمان و عمل صالح به هم عطف شده اند و این بیانگر جدایی آنها است.
    و سوم : حقیقت ایمان غیر از علم است. هرچند علم مقدمه ایمان است. الَّذِینَ أوتُوا العِلمَ وَ الاِیمَنَ.[14] طبق این ایه شریفه ایمان غیر از علم است.

    3. ویژگیهای ایمان


    1. اختیاری است. سوره انسان آیه 29.
    2. ایمان قابل پنهان کردن است و ممکن است خلاف ان عمل شود. غافر28 و نحل 106.
    3. ایمان قابل افزیش است. سوره توبه آیه 124. و "قلت: إن الإيمان ليتمّ و ينقص و يزيد؟ قال: نعم".[15]
    4. ایمان قابل زوال است. سوره آل عمران آیه 86.


    4. درجات ایمان

    ایمان دارای درجاتی است و هر درجه دارای اثار و ورژگیهای خاصی است.
    احادیث و روایات فراوانی دلالت بر وجود درجات و مراتب ایمان دارد که مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی بابی را به ان اختصاص داده است.[16]
    إِنَّ الْإِيمَانَ‏ عَشْرُ دَرَجَاتٍ‏ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاة. ایمان ده درجه است مانند نردبان که پله پله باید از ان بالا رفت.[17]
    مرحوم علامه طباطبایی در این زمینه می فرمایند :
    و ايمان همانطور كه قبلا هم گفتيم، معنايى است داراى مراتبى بسيار چون اذعان و اعتقاد، گاهى بخود چيزى پيدا ميشود و تنها اثر وجود آن چيز بر آن اعتقاد مترتب ميشود، و گاهى از اين شديدتر است، بطورى كه به پاره‏اى لوازم آن نيز متعلق مى‏گردد و گاهى از اين نيز شديدتر ميشود، و به همه لوازم آن متعلق ميشود.[18]

    5. اطلاقات ایمان


    1. اعتقاد به اصول و عقاید حقه و صحیح که آثرش در دنیا حرمت جان و مال و در آخرت صحت اعمال و استحقاق ثواب و را به دنبال دارد و در مقابلش کفر است.
    2. اعتقاد صحیح همراه با عمل به واجبات و ترک محرماتی که از قرآن استخراج می شود. و برخی از تعبیرات مانند اینکه تارک نماز را کافر میداند یا زناکار را کافر میداند از این قسم است.
    3. اعتقاد صحیح همراه با عمل به همه واجبات و محرمات قرآنی و روایی و عقلی. که ثمره اش الحاق به مقربین و حشر با صدیقین و ... است.
    4. قسم سوم همراه با عمل به مستحبات و ترک مکروهات که مخصوص انبیا و اوصیا است.[19]


    البته زوایای دیگری برای بررسی موضوع ایمان وجود دارد.


    ادامه در پست بعد




    [1] - العين / المقاييس / النهاية / لسان العرب. ذیل واژه الامن.
    [2] - همان
    [3] - الایمان و الکفر فی الکتاب و السنه. ص 12
    [4] - کشف المراد ص 426.
    [5] - محمد حسين طباطبايي، الميزان، ج 1، ص 45.
    [6] - آیت الله سبحانی ؛ الایمان و الکفر فی الکتاب و السنه، ص 17.
    [7] - سوره مجادله آیه 22.
    [8] - سوره حجرات آیه 14.
    [9] - سوره نحل آیه 106.
    [10] - فاضل مقداد ره ، ارشاد الطالبین ص 442.
    [11] - همان.
    [12] - سوره نحل آیه 97.
    [13] - سوره عصر آیه 3.
    [14] - سوره روم آیه 56.
    [15] - کافی ج2 ص 34.
    [16] - کافی ج2 ص 42.
    [17] - الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص45
    [18] - تفسیر المیزان ج1 ص 45.
    [19] - الإيمان و الكفر في الكتاب و السنة، ص 24

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۱/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۲:۰۷


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با توجه به آنچه گذشت تحلیل فرمایش شما مبتنی برچند نکته است :
    1. آیا ما عمل انسان را داخل در حقیقت ایمان می دانیم؟ بگونه ای که اگر کسی مومن بود دیگر به هیچ وجه نباید مرتکب گناه شود. و کسی که گناه کند اصلا مومن نیست.

    در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد :

    اول : خوارج : آنها معتقد بودند هرکس مرتکب گناه کبیره شود کافر میشود.
    دوم : معتزله : ایشان مرتکب کبیره را نه مومن میدانستند و نه کافر.
    سوم : اکثر یت علمای اسلام : که ایمان را تصدیق قلبی می دانسند و عمل را نشانه کمال ان.

    و توضیح آن در بحث حقیقت ایمان گذشت و عرض شد عمل داخل در حقیقت ایمان نیست. یعنی صرف ایمان داشتن منجر به دوری از همه گناهان نمی شود.[1]
    2. با توجه به اینکه ایمان دارای درجات و اطلاقات مختلفی است که هر درجه اش دارای آثاری خاص است؛ ما کدام درجه و مرتبه از ایمان را در نظر بگیریم. ممکن است کسی که در درجه پایینی از ایمان است نتواند در مقابل همه گناهان مقاومت کند.

    3. از طرفی ایمان از سنخ معرفت و یقین است و مانند همه معرفتهایی که برای انسان به وجود میآید برای تبدیل شدن به عمل باید مراحلی را طی کند و همچنین مانع خاصی در مقابلش نباشد.
    بنابر این اگر این مراحل طی نشود یا مانع خاصی به وجود بیاید به معنیا ماندن در درجات پایین ایمان است که ممکن است برخی از آگاهی ها را تبدیل به عمل نکند.
    یکی از مراحلی که بعد از کسب آگاهی لازم و ضروری است توجه و تذکر است. یا به عبارتی فراموشی یکی از موانع است.
    مثل بیماری که میداند خوردن این دارو در فلان زمان لازم است ولی در وقت مورد نظر فراموش می کند. کسب آگاهی و شکل گیری ایمان و معرفت در انسان مقدمه اول است ولی کسی که از این ایمان و معرفت غافل شود و هنگام انجام عملی توجه به آن نداشته باشد طبعا هنگام عمل به خطا می رود.

    از همین رو در آیات قران کریم توجه فراوانی به بحث ذکر و یاد خداوند متعال شده است که به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می کنیم :

    إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ.[2] پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه‏ هاى شيطان شوند، به ياد (خدا و پاداش و كيفر او) مى‏افتند و (در پرتو ياد او، راه حق را مى‏بينند و) ناگهان بينا مى‏گردند. در این آیه شریفه تذکر و یاد خدا را در برابر وسوسه های شیطانی مایه بصیرت و بینایی معرفی میکند.

    همچنین در قرآن کریم گاهی صحبت از خود یاد خود خداوند است:

    وَ اذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيراً وَ سَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِبْكارِ.[3] پروردگار خود را (به شكرانه اين نعمت بزرگ،) بسيار ياد كن! و به هنگام صبح و شام، او را تسبيح بگو!

    و گاهی صحبت از یاد و توجه به نعمتهای او :

    يا بَنِي إِسْرائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُم.[4]

    و در مقابل فراموشی یاد خدا :

    نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُم.[5] در این ایه شریفه صحبت از منافقیه است که آنها خدا را فراموش کردند و خدا نیز ایشان را فراموش کرده است. و همچنین در ایاتی از قران کریم که فراموشی قیامت را مایه گرفتار شدن به عذاب میداند که بیانگر ارتکاب گناه است.

    و همچنین در ایاتی از قران کریم که فراموشی قیامت را مایه گرفتار شدن به عذاب میداند که بیانگر ارتکاب گناه است.

    عامل دیگری که در باید مورد توجه قرار بگیرد این است که انسان علاوه بر گرایشهای ملکوتی گرایشهای ملکی و دنیایی نیز دارد و گاهی انسان اسیر این گرایشها میشود و توجه به این گرایشها انسان را به مخالفت با دانسته هایش می کشاند. قرآن کریم در این زمینه می فرماید : فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى‏ فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ.[6]در این آیه شریفه از پیروی هوای نفس منع کرده است و آن را مایه گمراهی معرفی کرده است. این موضوع نیز در ایات مختلفی از قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است.

    مانع دیگر دلبستگی به دنیا است. گاهی توجه کردن و اصالت دادن به موضوعات دنیایی و هدف قرار دادن آنها باعث میشود که آنها را مقدم بر ایمان و معرفت کنیم. وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث.[7] این آیه مربوط به سرگذشت بلعم باعورا است که در آیه 176 خداوند متعال میفرماید ما ایات خود را به او نشان دادیم ولی دلبستگی او به دنیا باعث شد که آن ایمان و معرفت کارآیی لازم را نداشته باشد.

    البته موارد دیگری نیز در آیات و روایات به عنوان عوامل گرایش انسان به گناه ذکر شده است. مانند غرور که در مورد قارون مطرح است یا تکبر که در مورد ابلیس مطرح است و عوامل دیگر.

    با توجه به انچه گفته شد اگر کسی در عین حالی که مومن است مرتکب گناه هم میشود علتش این است که ایمان او در درجات پایین است مثلا همانطور که اشاره شد یکی از اطلاقات ایمان که از پایین ترین درجات ان نیز به حساب می آید این است که :
    اعتقاد به اصول و عقاید حقه و صحیح که اثرش در دنیا حرمت جان و مال و در آخرت صحت اعمال و استحقاق ثواب و ... را به دنبال دارد و در مقابلش کفر است.
    [8]
    چنین کسی با اینکه ایمان دارد و به او صفت ایمان اطلاق می شود ممکن است مرتکب گناه هم بشود.

    امام صادق علیه السلام نیز در جواب کسی که از ایشان پرسید :

    ما أدنى‏ ما يكون به العبد مؤمناً؟ کمترین چیزی که عبد با آن مومن شمرده میشود چیست؟

    فرمودند :

    قال: «يشهد أن لا إله إلّا اللَّه و أنّ محمّداً عبده و رسوله، و يقرّ بالطاعة و يعرف إمام زمانه، فإذا فعل ذلك فهو مؤمن.
    شهادت به توحید و نبوت پیامبر اسلام و اقرار به عبودیت و شناخت امام زمان.

    در مقابل کسی که این مرتبه باشد :
    اعتقاد صحیح همراه با عمل به همه واجبات و محرمات قرآنی و روایی و عقلی. که ثمره اش الحاق به مقربین و حشر با صدیقین و ... است.
    [9]
    طبعیتا مرتب گناه نمی شود.
    همانطور که امام صادق نیز اشاره فرمودند ایمان مانند نردبانی است که باید پله پله از آن بالا رفت
    [10]. و راه بالا رفتن از این نردبان همان است که در قرآن کریم آمده است :

    وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ .
    [11]
    فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزادَتْهُمْ إِيماناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ .
    [12]

    این معنی و مفهوم در روایات مختلف نیز مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است که برای مطالعه به کتاب الایمان کافی و تفاسیر روایی ذیل آیات مورد اشاره مراجعه بفرمایید.

    طبق این آیات و روایات راه عبور از درجات پایین ایمان و رسیدن به درجات بالاتر التزام عملی به مقتضیات درجه قبلی است. یعنی هرکسی که در یک درجه (از نظر عمل به واجبات و دانسته ها و ترک محرمات) ثبات داشته باشد خداوند متعال او را به درجات بالاتر رهنمون خواهد بود.
    و راهش این است :
    تلاش برای دانستن آنچه که نمیدانیم و تلاش برای عمل کردن به آنچه که دانسته ایم.




    ادامه در پست بعد



    [1] - الایمان و الکفر فی الکتاب و السنه. ص 15.
    [2] - سوره اعراف آیه 201.
    [3] - سوره آل عمران آیه 41.
    [4] - سوره بقره آیه 40.
    [5] - سوره توبه آیه 67.
    [6] - سوره ص آیه 26.
    [7] - سوره اعراف آیه 176.
    [8] - الإيمان و الكفر في الكتاب و السنة، ص 24.
    [9] - همان.
    [10] - الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص45.
    [11] - سوره عنکبوت آیه 69.
    [12] - سوره توبه 124.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۱/۰۳/۲۲ در ساعت ۲۰:۰۲

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد :

    در روایات مختلفی از ائمه طاهرین علیهم السلام عمل به جوارح را نیز در تعریف ایمان قرار گرفته است.
    به عوان نمونه در روایتی از قول پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلم چنین آمده است :


    الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَان‏. [1] ایمان معرفه با قلب و اقرار زبانی و عمل به ارکان و جوارح است.

    در این زمینه روایات فراوانی وجود دارد. که گاهی صراحتا و گاهی مفهوما چنین مطلبی را بیان کرده اند.[2]
    هرچند در خلال بحث به مناسبت اشاره ای به این مطلب شد ولی به خاطر اهمیتش دوباره آن را مورد توجه قرار میدهیم.


    در بررسی این مطلب باید توجه داشت که با توجه به آیات قران کریم و روایات ایمان دارای درجات و اطلاقاتی است (که به آن اشاره شد) که هر مرتبه اش دارای آثار و ثمرات خاصی است لذا این دست از روایات سه احتمال و وجه دارند :

    1- این روایات را حمل بر ظاهرشان کنیم و بگوییم عمل هم داخل در ایمان است. بنابر این کسی که گناه میکند اصلا مومن نیست.

    2- ایمان همان عقیده قلبی است و عمل شرط آن است نه جزئش.
    3- ایمان دارای درجات مختلف است و عمل نشانگر مراتب آن و از آثار مراتبش است هر چه عمل بهتر درجه و مرتبه بالاتر.

    ظاهر بررسی ادله و جمع بین روایات بیانگر این است قول سوم به واقع نزدیکتر است. و این دست از روایات ائمه معصومین برای رد کردن مرجئه بوده است که معتقدند انسان بدون عمل هم رستگار می شود. [3]

    --------------------------------------
    [1] - عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص227
    [2] - لا يزني الزاني حين يزنى و هو مؤمن، و لا يسرق السارق حين يسرق و هو مؤمن‏. کافی ج2 ص 32. و
    یا "ملعون ملعون من قال: الإيمان قول بلا عمل". وسائل الشیعه ج16 ص280.
    [3] - الایمان و الکفر ص 31. فاضل مقداد ارشاد الطلابین ص 442

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۱/۰۳/۲۲ در ساعت ۲۰:۱۵

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود