صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: به کدام دلیل قرآن همه ی منکران را به مبارزه با قرآن دعوت می کند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    به کدام دلیل قرآن همه ی منکران را به مبارزه با قرآن دعوت می کند ؟




    به کدام دلیل قرآن همه ی منکران را به مبارزه با قرآن و همانندآوری یک سوره و مانند آن فرا می خواند؟ ایا خداوند با این دعوت به مبارزه می خواهد وجود خود رااثبات کند و یا از ماهیت قرآن دفاع کنید و یا از حقانیت پیامبرش ؟

    آیا با این تحدی این اهداف تا به حال تحقق پیدا کرده ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۲:۲۹
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تحدی در قرآن




    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    به کدام دلیل قرآن همه ی منکران را به مبارزه با قرآن و همانندآوری یک سوره و مانند آن فرا می خواند؟ ایا خداوند با این دعوت به مبارزه می خواهد وجود خود رااثبات کند و یا از ماهیت قرآن دفاع کنید و یا از حقانیت پیامبرش ؟

    آیا با این تحدی این اهداف تا به حال تحقق پیدا کرده ؟


    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در آیات مختلفی از قرآن کریم خداوند منکران را به آوردن کتابی مانند قرآن فرا می خواند ، این امر که تحدی نامیده می شود برای اثبات اعجاز قرآن و اینکه کلامی الهی است می باشد همچنین دلیلی بر صدق مدعای پیامبر (ص) در رسالتش نیز می باشد .

    -در برخی از آیات از منکران خواسته شده است تا کتابی مانند قرآن بیاورند :
    قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً (1) اگر همه انسان‌ها و همه جنیان جمع گردند تا مثل این قرآن بیاورند اگرچه همگی یار و یاور یكدیگر باشند نخواهند توانست

    -در برخی از آیات از منکران خواسته شده است که 10 سوره مانند قرآن کریم بیاورند :
    أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ (2) كافران می‌گویند كه این كتاب وحی خدا نیست و افترائی است كه مدعی پیامبری بر خدا بسته است ای پیامبر بگو پس اگر راست می‌گویید و این قرآن افترای بشری است شما نیز ده سوره مانند آن بیاورید و برای این كار می‌توانید هركس را به جز خدا به یاری دعوت كنید.

    - و حتی در دعوتی دیگر از منکران خواسته شده است که حداقل یک سوره به مانند سوره های قرآن کریم بیاورند :
    أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ (3) آیا كافران می‌گویند (قرآن را محمد بافته است) بگو اگر راست می‌گوئید شما خود از هركس نیز می‌توانید كمك بطلبید و یك سوره مانند قرآن بیاورید.


    نکته ای که بسیار حایز اهمیت است این است که با نگاهی به تاریخ اسلام به راحتی در میابیم که دشمنان و معاندان پیامبر از هیچ کارشکنی و مبارزه ای در راه توقف نهضت پیامبر ، دست نکشیدند و در این راه توطئه های بسیاری را فراهم کردند این توطئه ها انواع جنگ ها و تحریم ها را شامل میشد در حالیکه اگر آنها می توانستند (با توجه به اینکه عرب جاهلی در فن بیان و سخن دوران طلائی را تجربه می کرد و از این حیث آثار فاخری را هم ایجاد کرده بود) به راحتی می توانست در قالب سوره ای مشابه سوره های قرآن ، ادعای پیامبر را باطل کنند و تمام نهضت پیامبر را از بین ببرند و دیگر نیازی به جنگ های مختلف و از دست دادن عزیزان و تحمل هزینه های گزاف جنگ نبود . فلذا اینکه ما شاهد هستیم که دشمن از این راه که به نظر ساده ترین راه برای ضربه زدن به نهضت اسلامی بود ، نتوانسته است استفاده کند ، نشانگر آن است که این کلام حقیقتا معجزه است و از سوی خداوند جهانیان آمده تا بشر را به رستگاری برساند.

    موفق باشید


    1. سوره اسراء،‌ آیه 88
    2.سوره هود، آیه 13.
    3.سوره‌ یونس، آیه 38


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام خدمت همه
    یه سوال دارم:
    آیا تا به حال کار علمی در زمینه تحدی انجام شده؟
    فرض کنید بخواهیم تشخیص دهیم که یک متن مثل قرآن است یا نه؟ یا مثلا ببینیم آیا بلاعتش بیشتر از قرآن است یا نه؟
    در این حالت اگر فردی که داوری می کند بداند کدام جمله از قرآن است و کدام نیست، به احتمال زیاد عقاید خودش (چه موافق قرآن باشد و چه مخالف) در این داوری تداخل می کند.
    اما اگر داور ما فردی باشد که آشنایی با قرآن نداشته باشد (اما به عربی مسلط باشد) و مثلا چند جمله در اختیارش بگذاریم و از او بخواهیم تعیین کند کدام بلاعت بیشتر دارد، یا مثلا بپرسیم "فکر می کنید کدام از قرآن هست و کدام نیست؟" در این صورت تقریبا از روش علمی پیروی کرده ایم. البته مضمون جملات هم بایستی نزدیک به هم باشد، مثلا یک سری جملات از قرآن و یک سری از نهج البلاغه.

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اعجاز قرآن کریم




    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام خدمت همه
    یه سوال دارم:
    آیا تا به حال کار علمی در زمینه تحدی انجام شده؟
    فرض کنید بخواهیم تشخیص دهیم که یک متن مثل قرآن است یا نه؟ یا مثلا ببینیم آیا بلاعتش بیشتر از قرآن است یا نه؟
    در این حالت اگر فردی که داوری می کند بداند کدام جمله از قرآن است و کدام نیست، به احتمال زیاد عقاید خودش (چه موافق قرآن باشد و چه مخالف) در این داوری تداخل می کند.
    اما اگر داور ما فردی باشد که آشنایی با قرآن نداشته باشد (اما به عربی مسلط باشد) و مثلا چند جمله در اختیارش بگذاریم و از او بخواهیم تعیین کند کدام بلاعت بیشتر دارد، یا مثلا بپرسیم "فکر می کنید کدام از قرآن هست و کدام نیست؟" در این صورت تقریبا از روش علمی پیروی کرده ایم. البته مضمون جملات هم بایستی نزدیک به هم باشد، مثلا یک سری جملات از قرآن و یک سری از نهج البلاغه.
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    به نظر می رسد وقتی افرادی که با پیامبر در نزاع و جنگ بودند درحالیکه از اعراب جاهلی هستند (در که در اوج فصاحت و بلاغت بودند) و آیات قرآن باعث جذب آنها به سوی اسلام می شود ، می توان پذیرفت که تفاوت قرآن کریم با سایر گفتار ها بسیار زیاد و کاملا روشن است .
    اما در مورد قسمت دیگر سوال شما باید عرض شود که در طول تاریخ تلاش های شکست خورده ای در این زمینه اتفاق افتاده است و برخی حتی سعی کرده اند حداقل به کمترین حد تحدی قرآن یعنی ارائه یک سوره ، پاسخ بدهند که تلاش های آنها موفقیت آمیز نبوده است به طور مثال مسيلمه كذاب كه ادعاي نبوت و پيامبري داشت در مقابل سوره‎ي «فيل» اين جملات را ساخته است: الفيل، ما الفيل، و ما ادراك ما الفيل، له ذنب و بيل و خرطوم طويل.... (1) که به نظر واضح است که به هیچ وجه قابل مقایسه با قرآن کریم نیست .

    در مورد وجوه اعجاز قرآن کریم کتاب های متعددی نوشته شده است و مطالعات خوبی در این زمینه صورت گرفته است که برخی در ضمن آیات مختلف در تفاسیر بررسی شده است و برخی به صورت تالیف مجزا ارائه شده است .
    برای نمونه می توانید به بحث اعجاز از تفسیر المیزان در آدرس زیر مراجعه کنید :
    http://www.hawzah.net/FA/articleview...ArticleID=2153

    موفق باشید



    1. الميزان، ج 1، ص 68


  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ممنون از پاسخ شما
    منظور من این هست که اگر فردی ادعا کنه که سووره ای مانند قرآن آورده، چطور تشخیص دهیم که ادعایش درست است؟ یعنی چه کسی باید این قضاوت را انجام دهد؟
    به نظر من اگر آزمایشی ترتیب دهیم که اعتقادات شخصی فرد در آن دخالت نکند (مثل چیزی که در پست قبل به آن اشاره کردم) می توان به صورت علمی تر و دقیق تری این موضوع را بررسی کرد.
    البته در ایران پیدا کردن فردی که عربی بداند و با قرآن آشنایی زیادی نداشته باشد سخت است (یعنی زبان مادری اش عربی باشد اما پیرو دینی غیر از اسلام باشد) اما در کشورهای عربی فکر می کنم بتوان چنین تحقیقی را انجام داد.
    ممنون

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اعجاز قرآن




    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام
    ممنون از پاسخ شما
    منظور من این هست که اگر فردی ادعا کنه که سووره ای مانند قرآن آورده، چطور تشخیص دهیم که ادعایش درست است؟ یعنی چه کسی باید این قضاوت را انجام دهد؟
    به نظر من اگر آزمایشی ترتیب دهیم که اعتقادات شخصی فرد در آن دخالت نکند (مثل چیزی که در پست قبل به آن اشاره کردم) می توان به صورت علمی تر و دقیق تری این موضوع را بررسی کرد.
    البته در ایران پیدا کردن فردی که عربی بداند و با قرآن آشنایی زیادی نداشته باشد سخت است (یعنی زبان مادری اش عربی باشد اما پیرو دینی غیر از اسلام باشد) اما در کشورهای عربی فکر می کنم بتوان چنین تحقیقی را انجام داد.
    ممنون
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    متوجه منظور شما هستم. اگر کسی ادعایی کرد که سوره ای مانند سوره های قرآنی آورده است چگونه باید ادعای او را بررسی کرد؟ در همان آدرسی که خدمتتان ارسال شد ، دلایلی از خود قرآن کریم ذکر شده است که نشان دهنده اعجاز قرآن کریم است و باید دید که آیا متن جدید نیز دارای این ویژگی ها هست یا خیر . البته اگر تنها بخواهیم از لحاظ ادبی این مقایسه را انجام دهیم پیشنهاد شما خوب است که فردی که به زبان عربی مسلط باشد و اعتقاداتش در نظرش تاثیر گذار نباشد ، می تواند دو متن را با هم مقایسه کند . البته باید توجه داشت که مورد مقایسه متون شاخص هایی در ادبیات عرب وجود دارد که بر اساس آن می توان در مورد متون مختلف و اینکه کدام یک بلیغ ترند قضاوت کرد که فردی که به این مباحث آشنا باشد ، می تواند این قضاوت را انجام دهد .
    البته نکته ی دیگری که در این بین وجود دارد این است که اعجاز قرآن منحصر در متن آن نیست و قرآن دارای اعجاز های دیگری نیز هست که برخی از آنها مانند پیش گویی ها از وقایع آینده و ... در برخی از تفاسیر (مانند آدرسی که خدمتتان ارائه شد) مطرح شده است .

    موفق باشید


  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باز هم سلام
    متنی که معرفی فرموده بودید را خواندم
    پس اگر تحدیهای قرآن تنها در خصوص بلاغت و عظمت اسلوب آن بود، دیگر نباید ازعرب تجاوز میکرد، و تنها باید عرب را تحدی کند، که اهل زبان قرآنند، آنهم نه کردهای عرب، که زبان شکسته ای دارند، بلکه عربهای خالص جاهلیت و آنها که هم جاهلیت و هم اسلام را درک کرده اند، آن هم قبل از آنکه زبانشان با زبان دیگر اختلاط پیدا کرده، و فاسد شده باشد، و حال آنکه می بینیم سخنی از عرب آن هم با این قید و شرطها بمیان نیاورده، و در عوض روی سخن بجن و انس کرده است، پس معلوم میشود معجزه بودنش تنها از نظر اسلوب کلام نیست.
    و همچنین غیر بلاغت و جزالت اسلوب، هیچ جهت دیگر قرآن به تنهائی مورد نظر نیست، و نمیخواهد بفهماند تنها در فلان صفت معجزه است مثلا در اینکه مشتمل بر معارفی است حقیقی، و اخلاق.فاضله، و قوانین صالحه، و اخبار غیبی، و معارف دیگریکه هنوز بشر نقاب از چهره آن بر نداشته، معجزه است، چون هر یک از جهات را یک طائفه از جن و انس می فهمند، نه همه آنهاپس اینکه بطور مطلق تحدی کرد، (یعنی فرمود: اگر شک دارید مثلش را بیاورید)، و نفرمود کتابی فصیح مثل آن بیاورید، و یا کتابی مشتمل بر چنین معارف بیاورید، می فهماند که قرآن از هر جهتی که ممکن است مورد برتری قرار گیرد برتر است، نه یک جهت و دو جهت.
    آیا منظور از قسمتی که در اینجا نقل قول کرده ام، این است که حتی عربهای فعلی هم نمی توانند فصاحت و بلاغت قرآن را بفهمند؟

    مسئله دیگر اینکه سایر جنبه هایی هم که برای اعجاز قرآن در این متن گفته شده، جای بحث دارد. مثلا در بحث تحدی قرآن به علم، اگرهمین علم ملموس مد نظر باشد که کلی کتاب علمی در دنیا وجود دارد. اگر هم بحث متافیزیک باشد، باید کسی این در این مورد قضاوت کند که به در این زمینه اطلاع داشته باشد و یافتن چنین فردی و تشخیص عالم بودن او هم آسان نیست.

    یا مثلا گفته شده که چون در کلام قرآن تکامل تدریجی نمی بینیم، معلوم می شود که الهی است. اما خیلی واضح است که طرز بیان سوره های مکی و مدنی تفاوت دارند. از طرف دیگر خیلی از کتابهای بشری هم هستند که در آنها تکامل تدریجی را نمی بینیم یا خیلی واضح دیده نمی شود. مثلا شاهنامه فردوسی.

    آیا به نظر شما استدلالهایی که در این موارد مطرح می شود ضعیف نیستند؟

    ممنون

  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قرآن معجزه است




    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    باز هم سلام
    متنی که معرفی فرموده بودید را خواندم

    آیا منظور از قسمتی که در اینجا نقل قول کرده ام، این است که حتی عربهای فعلی هم نمی توانند فصاحت و بلاغت قرآن را بفهمند؟

    مسئله دیگر اینکه سایر جنبه هایی هم که برای اعجاز قرآن در این متن گفته شده، جای بحث دارد. مثلا در بحث تحدی قرآن به علم، اگرهمین علم ملموس مد نظر باشد که کلی کتاب علمی در دنیا وجود دارد. اگر هم بحث متافیزیک باشد، باید کسی این در این مورد قضاوت کند که به در این زمینه اطلاع داشته باشد و یافتن چنین فردی و تشخیص عالم بودن او هم آسان نیست.

    یا مثلا گفته شده که چون در کلام قرآن تکامل تدریجی نمی بینیم، معلوم می شود که الهی است. اما خیلی واضح است که طرز بیان سوره های مکی و مدنی تفاوت دارند. از طرف دیگر خیلی از کتابهای بشری هم هستند که در آنها تکامل تدریجی را نمی بینیم یا خیلی واضح دیده نمی شود. مثلا شاهنامه فردوسی.

    آیا به نظر شما استدلالهایی که در این موارد مطرح می شود ضعیف نیستند؟

    ممنون
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    - منظور قسمتی که انتخاب کرده اید این نیست که عرب های معاصر نمی توانند قرآن را بفهمند ، نویسنده در پی آن است که بگوید اعجاز قرآن تنها در جانب فصاحت و بلاغت نیست زیرا که فصاحت و بلاغت عربی ، دوران طلایی خود را در زمان جاهلیت و اوائل اسلام تجربه می کرد و امروزه بدان سبک پرداخته نمی شود ، همچنین اینکه امروزه زبان عربی نیز مانند هر زبان دیگری به پاره ای از واژه های زبان های دیگر نیز مشتمل شده است . این سخن بدین معنا نیست که عرب معاصر توانایی درک فصاحت و بلاغت قرآنی را ندارد . اتفاقا امروزه تحقیقاتی بر روی متن قرآن کریم نیز صورت می گیرد و در مورد فصاحت و بلاغت آن نیز بحث می شود .
    به عبارت دیگر از آنجا که زبان قرآن فصیح و بلیغ است و همچنین دارای اصالت زبانی است ، اگر قرآن بخواهد ملاک اعجاز و تحدی خود را محدود به زبان خود کند ، این تحدی تنها شامل افرادی میشود که قدرت استفاده از زبان عربی آن هم با ویژگی های زمان پیامبر را داشته باشد و مشخص است که امروزه عرب ها به آن زبان با سبک وسیاق خاص تکلم نمی کنند (چنانچه زبان فارسی امروز نیز با 1400 سال پیش متفاوت است .)

    - دوست گرامی در مورد مباحث علمی در قرآن باید عرض شود که قرآن کتاب علمی نیست اما برای اثبات حقانیت خود مطالبی را بیان کرده است که برخی از آنها پس از 1400 سال به تازگی توسط دانشمندان کشف می شود . این امر که کتابی در 1400 سال پیش در شبه جزیزه عربستان که محیطی بود که مجموعا در کل آن افراد انگشت شماری در حد نوشتن و خواندن سواد می دانستند، نشان می دهد که این کتاب از طرف یک انسان عادی نیست بلکه یک معجزه است . البته که امروزه کتاب های علمی وجود دارد اما اولا آنها تنها کتاب عملی اند و جنبه های دیگر قرآن را ندارند . ثانیا اطلاعات علمی آنها معجزه نیست به عبارت دیگر از راه تحقیقات علمی سالیان متمادی ، به نتایجی علمی رسیده اند که نشان از نزول از سوی خدای جهان ندارد و امری طبیعی است ، آنچه که به نظر خارق العاده است و امری خاص محسوب می شود این است که در محیطی که از علم و فرهنگ کاملا عقب مانده بوده است و هیچ بحثی به مانند علوم تجربی پیش رفته امروز در آن نبوده است ، چگونه کتابی می آید که حقایق علمی را مطرح می کند که بعد 1400 سال به تازگی کشف می شود .

    - در کتاب های بشری می توان این مسئله را رویت کرد که نویسنده در بعضی از فصول مطالبی را به خوبی بیان می کند ولی در برخی از فصول و بخش ها افت می کند . یا در برخی از فصول مطالبی را عنوان می کند و در برخی دیگر آن را نقض می کند . این علامت نشانه بشری بودن کتاب است . در قرآن کریم از اولین آیه مکی آن تا آخرین آیه مدنی آن نشانه از افت و تناقض وجود ندارد و اینکه شما به تفاوت آیات مکی و مدنی اشاره می کند ، به تفاوت سطح کتاب مربوط نیست بلکه به این ربط دارد که شرایط مخاطبین متفاوت می شود ، شرایط مکه شرایط اولیه نهضت پیامبر است که بیشتر بر روی مسائل اعتقادی متمرکز است اما در مدینه وقتی پیامبر حکومت تشکیل داده است ، نیازهای جامعه اسلامی اقتضا می کند که در مورد امور دیگری نیز خداوند آنها را هدایت کند فلذا آیاتی در مورد آنها نیز نازل می شود . این به معنای سست شدن و تکامل تدریجی نیست .

    در مورد شاهنامه نیز این پستی و بلندی وجود دارد تا جایی که خود فردوسی به آن معترف است که کمتر از پانصد بیت نارسا در شاهنامه سروده است :

    نبیند کسی نامهٔ پارسی
    نوشته به ابیات صدبار سی
    اگر بازجویی درو بیت بد
    همانا که کم باشد از پانصد (1)


    با توجه به مطالب فوق استدلال های فوق کاملا قابل قبول هستند .

    موفق باشید


    1. شاهنامه ، پادشاهی خسروپرویز،بخش 65


  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    چطور می توان فهمید که مثلا تفاوت طول جملات در آیات مکی و مدنی، به خاطر شرایط زمان بوده یا به خاطر تکامل؟

  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بلاغت قرآن




    نقل قول نوشته اصلی توسط Mostafa4 نمایش پست
    سلام
    چطور می توان فهمید که مثلا تفاوت طول جملات در آیات مکی و مدنی، به خاطر شرایط زمان بوده یا به خاطر تکامل؟
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    به طور کلی برای مقایسه و بررسی ویژگی های برتری یک متن و گفتار نسبت به متن و گفتار دیگر ملاک هایی در علوم بلاغی وجود دارد که در این زمینه ، با توجه به اهمیت آن در زبان عربی ، کتب متعددی نیز تالیف شده است . (1)

    یکی از ویژگی های کلی که در بلاغت هر متن اثر گذار است ، بحث این است که بر طبق مقتضای حال سخن گفته شود یعنی مناسب با شرایط باشد، البته این مورد کلی شامل موارد زیادی است که در این جا نمی توان به جزئیات آن پرداخت . تفاوت بلندی و کوتاهی آیات مکی و مدنی به تکامل تدریجی قرآن ربطی ندارد بلکه تفاوت را باید در این جست که جامعه مکی و نیز جامعه مدنی دارای چه تفاوت هایی بوده اند . مشخص است که این دو شهر از نظر فرهنگی و نیز ترکیب جمعیتی تفاوت هایی با یکدیگر دارند و در واقع کتابی اگر بخواهد واقعا رسا باشد باید به تناسب مخاطبش سخن بگوید .
    مطلب دیگری که می توان اشاره کرد این است که محتوایی که در کلام بیان می شود نیز در انتخاب قالب و کلمات موثر است ، به طور مثال شما اگر بخواهید مطلبی حماسی بیان کنید ، از قالب و کلماتی خاص استفاده می کنید و اگر در پی بیان یک مطلب علمی - توصیفی باشید از قالب و کلمات دیگری استفاده می کنید . با توجه به اینکه وجه غالب آیات مکی درمورد اعتقادات و مبدا و معاد است و نیز وجه غالب آیات مدنی آیات و احکام است ، خود محتوا نیازمند آن است که در شیوه بیان و انتخاب قالب ها و کلمات با توجه به مطالب فوق ، توجه بشود .

    موفق باشید




    1. به طور مثال : جواهرالبلاغه ، مختصر المعانی


  15. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود