جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: كلمات ظهور و تعداد ایاتی كه كلمه غیبت در قران امده چه عددیه؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    كلمات ظهور و تعداد ایاتی كه كلمه غیبت در قران امده چه عددیه؟




    سلام خسته نباشید


    كلمات ظهور و تعداد ایاتی كه كلمه غیبت در قران امده چه عددیه؟

    منتظر پاسختون هستم


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۱۸ در ساعت ۰۱:۴۴

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    این طور که بنده متوجه شدم، تعداد تکرار کلمات «ظهور» و «غیبت» در آیات کریمه قرآن را خواستید.

    کلمه «ظهور»، 11 بار در آیات کریمه قرآن ذکر شده اما هیچ یک از آنها به معنای ظاهر شدن امام غائب نیست. بلکه به معانی مختلفی همچون پشت [ِحیوان و کشتی، خانه و ...] آمده است؛ چند نمونه:

    ... وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعامِ ما تَرْكَبُونَ ، لِتَسْتَوُوا عَلى‏ ظُهُورِهِ... (زخرف/12و13)
    و براى شما از كشتيها و چهارپايان مركب هايى قرارداد كه بر آن سوار مى‏شويد، تا بر پشت آنها به خوبى قرار گيريد...

    ...وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها... (بقره/189)
    ...كارِ نيك، آن نيست كه از پشتِ خانه‏ها وارد شويد...

    کلمه «غیبة» هم در آیات کریمه نیامده اما کلمه «غیب» و مشتقات آن (مانند بالغیب، للغیب)، 60 بار در 35 آیه از آیات کریمه قرآن آمده است. این کلمه در برخی آیات، از باب جری و تطبیق، بر اعتقاد به وجود مبارک امام زمان (ع) و قیام ایشان تطبیق شده است؛ به عنوان نمونه:

    عن يحيى بن ابى القاسم قال، سألت الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام عن قول الله عز و جل: «الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فقال: المتقون شيعة على عليه السلام و الغيب هو حجة الغايب ... (تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص 31)

    راوی از امام صادق (ع) درباره مصادیق آیات کریمه مورد اشاره (بقره/1تا3) سؤال می کند و حضرت هم می فرماید: منظور از اهل تقوا، پیروان علی (ع) هستند و منظور از [ایمان به] غیب، [ایمان به] امام غائب است.

    روایت دیگری را هم علامه طباطبایی (به نقل از معانی الاخبار صدوق) ذیل همین آیه مطرح می کند و می نویسد:

    در كتاب معانى الاخبار از امام صادق (ع) روايت شده كه درباره آيه «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فرمود: منظور كسى است كه ايمان به قيام قائم (ع) داشته باشد و آن را حق بداند. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 46)

    علامه طباطبایی در توضیح این روایت می گوید: اين معنا در غير اين روايت نيز آمده، ولى اين روايات همه از باب جری [وتطبيق كلى بر مصداق بارز آن] است. (همان)

    اگر پرسش دیگری دارید یا نکته ای باقی مانده، مطرح بفرمایید تا پاسخ دهم.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۳/۱۸ در ساعت ۱۵:۱۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    این طور که بنده متوجه شدم، تعداد تکرار کلمات «ظهور» و «غیبت» در آیات کریمه قرآن را خواستید.

    کلمه «ظهور»، 11 بار در آیات کریمه قرآن ذکر شده اما هیچ یک از آنها به معنای ظاهر شدن امام غائب نیست. بلکه به معانی مختلفی همچون پشت [ِحیوان و کشتی، خانه و ...] آمده است؛ چند نمونه:

    ... وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعامِ ما تَرْكَبُونَ ، لِتَسْتَوُوا عَلى‏ ظُهُورِهِ... (زخرف/12و13)
    و براى شما از كشتيها و چهارپايان مركب هايى قرارداد كه بر آن سوار مى‏شويد، تا بر پشت آنها به خوبى قرار گيريد...

    ...وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها... (بقره/189)
    ...كارِ نيك، آن نيست كه از پشتِ خانه‏ها وارد شويد...

    کلمه «غیبة» هم در آیات کریمه نیامده اما کلمه «غیب» و مشتقات آن (مانند بالغیب، للغیب)، 60 بار در 35 آیه از آیات کریمه قرآن آمده است. این کلمه در برخی آیات، از باب جری و تطبیق، بر اعتقاد به وجود مبارک امام زمان (ع) و قیام ایشان تطبیق شده است؛ به عنوان نمونه:

    عن يحيى بن ابى القاسم قال، سألت الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام عن قول الله عز و جل: «الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فقال: المتقون شيعة على عليه السلام و الغيب هو حجة الغايب ... (تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص 31)

    راوی از امام صادق (ع) درباره مصادیق آیات کریمه مورد اشاره (بقره/1تا3) سؤال می کند و حضرت هم می فرماید: منظور از اهل تقوا، پیروان علی (ع) هستند و منظور از [ایمان به] غیب، [ایمان به] امام غائب است.

    روایت دیگری را هم علامه طباطبایی (به نقل از معانی الاخبار صدوق) ذیل همین آیه مطرح می کند و می نویسد:

    در كتاب معانى الاخبار از امام صادق (ع) روايت شده كه درباره آيه «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فرمود: منظور كسى است كه ايمان به قيام قائم (ع) داشته باشد و آن را حق بداند. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص 46)

    علامه طباطبایی در توضیح این روایت می گوید: اين معنا در غير اين روايت نيز آمده، ولى اين روايات همه از باب جری [وتطبيق كلى بر مصداق بارز آن] است. (همان)

    اگر پرسش دیگری دارید یا نکته ای باقی مانده، مطرح بفرمایید تا پاسخ دهم.
    با تشکر از پاسختون

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود