جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا سال قمری از ماه محرم شروع می شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    87
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا سال قمری از ماه محرم شروع می شود؟




    خسته نباشید




    چرا سال قمری از ماه محرم شروع می شود؟

    دلیل خاصی داره ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۱ در ساعت ۰۴:۲۰

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط roshan_del نمایش پست
    خسته نباشید




    چرا سال قمری از ماه محرم شروع می شود؟

    دلیل خاصی داره ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به این سوال خوب شما باید عرض کنم،انتخاب ماه محرم بعنوان اولین ماه سال قمری،یکی از بدعتهای خلیفه دوم عمر بوده است،توضیح اینکه:

    در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث نشده بود، مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز می‌گردید.(1) علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز می‌گشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید می‌شدند.

    با هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیع‌الاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(2) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا می‌گفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست»

    شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماه‌ها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سال‌های پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد.

    گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمان‌های متعدد نظیر صلح، خراج،‌ جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسه‌ای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟

    امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود».

    پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیع‌الاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیع‌الاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار می‌دهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند كه از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پيامبر به مدينه بود.(3)

    نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان بنابر پیشنهاد امیرالمومنین علی علیه السلام روز اول ربیع الاول قرار گرفت اما پیشنهاد دیگر حضرت که روز اول ربیع الاول, روز اول سال قمری قرار گیرد با مخالفت عمر بن خطاب مواجه شد و وی متاسفانه به رسم جاهلیت همان اول محرم را روز اول سال قرار داد.

    پی نوشتها:

    (1). جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، قم، منشورات شریف رضی، چاپ اول، ج 8، ص 460.

    (2). تاریخ طبری, ‌ج3، ص923.

    (3). تاریخ طبری, ج3، ص926.



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    38
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    ممنون از سوال خوبی که پرسیده شد و جواب کاملی که ارائه شد

    حالا سوال بنده این است که چرا بعد از اینکه حضرت علی ع به خلافت رسید ، خودشان تاریخ هجری را از اول محرم به اول ربیع الاول که مدنظر خودشان بوده تغییر ندادند ؟


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کلام حق نمایش پست
    با سلام و عرض ادب

    ممنون از سوال خوبی که پرسیده شد و جواب کاملی که ارائه شد

    حالا سوال بنده این است که چرا بعد از اینکه حضرت علی ع به خلافت رسید ، خودشان تاریخ هجری را از اول محرم به اول ربیع الاول که مدنظر خودشان بوده تغییر ندادند ؟
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به سوال خوب شما لازم است عرض کنم،برای یافتن پاسخ این سوال باید به شرایط زمانی که امام علی(ع) به حکومت رسیدند،توجه کامل داشته باشیم،در مدت بیست و پنج سالی که غاصبین خلافت بر منصب حکومت و خلافت تکیه زده بودند،خصوصاٌ خلیفه دوم،آنقدر در دین بدعت و انحراف بوجود آورده بودند که تعیین زمان آغاز ماههای قمری در مقابل آنها در رتبه چندم قرار داشت.در طول این مدت این بدعت ها آنگونه بین مردم رواج پیدا کرده بود که مردم به این راحتی اجازه تغییر آنها را نمی دادند،لذا امام علی(ع) در طول مدت حکومت پنج ساله خود،یکی از بزرگترین مشکلاتی که با آن مواجه بودند،مبارزه با بدعت هایی بود که در دین بوجود آمده بود،که در این راه با مخالفت شدید مردم مواجه می شدند و گاهی اوقات بنابر مصالحی آن را به تأخیر می انداختند،بعنوان مثال یکی از بدعت های خلیفه دوم حکم به جواز اقامه نمازهای مستحبی بصورت جماعت بود.

    ظاهر پاره اي نصوص اين است كه نخستين كسي كه جماعت در نافله رمضان را سنّت كرد، عمربن خطاب بود و در زمان پيغمبر(صلي الله عليه و آله) و دوره خلافت ابوبكر چنين چيزي وجود نداشت. امّا عمر با استحسان به اين امر رأي داد و مردم را بدان ترغيب كرد و خود معترف بود كه اين بدعت است امّا مي گفت بدعت خوبي است! حال آنکه خود به آن ملتزم نبود و در خانه فرادي مي خواند.بسیاری از علمای اهل سنت از جمله قسطلاني و قلقشندي و ابن قدامه و ديگران به این مطلب تصريح كرده اند.

    ابن شهاب از عروة بن زبير، از عبدالرحمان بن عبدالقاري نقل كرده كه گفت: شبي از شبهاي رمضان با عمربن خطاب به مسجد رفتيم، مردم متفرق بودند و هركس براي خود نماز مي خواند و بعضاً مردي با اقوام خود به نماز مشغول بود. عمر چون اين بديد گفت: به عقيده من اگر اينها را با يك امام گرد آوريم بهتر است. و در پي اين تصميم ابيّ بن كعب را به امامت گماشت. شب ديگر به اتفاق به مسجد رفتيم و مردم به جماعت نماز مي خواندند، عمر گفت: «نعم البدعة هذه» اين بدعت خوبي است! البته نمازي كه پس از خوابيدن بخوانند; يعني آخر شب از اينكه اوّل شب اقامه شود بهتـر خـواهـد بـود.»(1)

    قسطلاني مي گويد: اين نماز را عمر بدعت ناميد; زيرا پيامبر (صلي الله عليه و آله) دستور نداده بود كه به جماعت بخوانند و همچنين در عهد ابوبكر، در اوّل شب نبود و همه شب اقامه نمي شد و عدد ركعات آن اين مقدار نبوده است.(2)

    وقتی امام علی(ع) به حکومت رسیدند،خواستند این بدعت را از بین ببرند ولی با مخالفت شدید مردم مواجه شدند:

    «راوی می گوید: از امام صادق (ع) دربارة حکم نماز های ماه رمضان در مساجد پرسیدم: آن حضرت فرمود: زمانی که امام علی (ع) به کوفه آمد به فرزندش حسن (ع)فرمان داد تا در میان مردم اعلام کند که نماز مستحبی در ماه رمضان در مساجد به جماعت برگزار نگردد. پس از آن، مردم فریاد برآوردند: و اعمرا و سپس حضرت دستور داد به مردم اعلام کند که نماز مستحبی را می توانند به جماعت بخوانند» (3).

    با اینکه برگزاری نماز مستحبی به صورت جماعت، از دیدگاه فقه شیعه روا نیست، اما گویا به جهت برخی مصالح اجتماعی و استفاده از احکام حکومتی، امام علی (ع) در مقطعی به این کار فرمان داده اند.

    بنابراین وقتی آن حضرت برای از بین بردن بدعت هایی که در دین بوجود آمده بود،اینگونه دچار مشکل شدند تا جایی که بخاطر حفظ جامعه و مصالح دیگر کوتاه می آمدند،مواجه با موضوعاتی همچون تغییر تاریخ آغاز ماه قمری که جای خود داشت.

    علاوه بر آن مردم برای مدتی طولانی به این تاریخ عادت کرده بودند و بسیاری از عهدنامه ها و قراردادهای جزیه و غیره بر اساس همان تاریخ قمری تنظیم شده بود و تغییر آن مشکلاتی بوجود می آورد و لذا با توجه به مطالب گفته شده تغییر آن ضرورتی نداشت.

    پی نوشتها:

    (1). بخاري، ج1، ص342; عبدالرزاق، ج4، ص258.

    (2). ارشاد الساري، ج4، ص657.

    (3). شیخ حرّ عاملی،وسائل الشیعه،ج5ص192.



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی

    محرم آغاز سال قمری

    پرسش:

    چرا سال قمری از ماه محرم شروع می شود؟دلیل خاصی دارد ؟


    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به این سوال خوب شما باید عرض کنم،انتخاب ماه محرم بعنوان اولین ماه سال قمری،یکی از بدعتهای خلیفه دوم عمر بوده است،توضیح اینکه:

    در عصر جاهلی یعنی زمانی که هنوز پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث نشده بود، مردم آن زمان ماه محرم را به عنوان نخستین ماه سال قرار داده بودند و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز می‌گردید.(1) علت انتخاب ماه محرم این بود که مردم پس از انجام اعمال حج به خانه و سرزمین خود باز می‌گشتند و قریش نیز از میزبانی حاجیان فارغ و اموال تجارتی خود را نیز در این ایام فروخته آماده تجارتی جدید می‌شدند.

    با هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه در سال سیزدهم بعثت که در ماه ربیع‌الاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید.(2) در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که مثلا می‌گفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست»

    شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماه‌ها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سال‌های پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد.

    گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمان‌های متعدد نظیر صلح، خراج،‌ جزیه و... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل خلیفه دوم را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسه‌ای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر, اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟

    امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود».

    پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیع‌الاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیع‌الاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اما متاسفانه از آنجایی که عمر بن خطاب بنایش بر مقابله و تقابل با امیرالمومنین علی علیه السلام بود اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت» باشد مورد قبول همگان واقع شد اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار می‌دهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند كه از لحاظ زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پيامبر به مدينه بود.(3)

    نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان بنابر پیشنهاد امیرالمومنین علی علیه السلام روز اول ربیع الاول قرار گرفت اما پیشنهاد دیگر حضرت که روز اول ربیع الاول, روز اول سال قمری قرار گیرد با مخالفت عمر بن خطاب مواجه شد و وی متاسفانه به رسم جاهلیت همان اول محرم را روز اول سال قرار داد.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:

    چرا بعد از اینکه حضرت علی(ع) به خلافت رسید ، خودشان تاریخ هجری را از اول محرم به اول ربیع الاول که مدنظر خودشان بوده تغییر ندادند ؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به سوال خوب شما لازم است عرض کنم،برای یافتن پاسخ این سوال باید به شرایط زمانی که امام علی(ع) به حکومت رسیدند،توجه کامل داشته باشیم،در مدت بیست و پنج سالی که غاصبین خلافت بر منصب حکومت و خلافت تکیه زده بودند،خصوصاٌ خلیفه دوم،آنقدر در دین بدعت و انحراف بوجود آورده بودند که تعیین زمان آغاز ماههای قمری در مقابل آنها در رتبه چندم قرار داشت.در طول این مدت این بدعت ها آنگونه بین مردم رواج پیدا کرده بود که مردم به این راحتی اجازه تغییر آنها را نمی دادند،لذا امام علی(ع) در طول مدت حکومت پنج ساله خود،یکی از بزرگترین مشکلاتی که با آن مواجه بودند،مبارزه با بدعت هایی بود که در دین بوجود آمده بود،که در این راه با مخالفت شدید مردم مواجه می شدند و گاهی اوقات بنابر مصالحی آن را به تأخیر می انداختند،بعنوان مثال یکی از بدعت های خلیفه دوم حکم به جواز اقامه نمازهای مستحبی بصورت جماعت بود.

    ظاهر پاره اي نصوص اين است كه نخستين كسي كه جماعت در نافله رمضان را سنّت كرد، عمربن خطاب بود و در زمان پيغمبر(صلي الله عليه و آله) و دوره خلافت ابوبكر چنين چيزي وجود نداشت. امّا عمر با استحسان به اين امر رأي داد و مردم را بدان ترغيب كرد و خود معترف بود كه اين بدعت است امّا مي گفت بدعت خوبي است! حال آنکه خود به آن ملتزم نبود و در خانه فرادي مي خواند.بسیاری از علمای اهل سنت از جمله قسطلاني و قلقشندي و ابن قدامه و ديگران به این مطلب تصريح كرده اند.

    ابن شهاب از عروة بن زبير، از عبدالرحمان بن عبدالقاري نقل كرده كه گفت: شبي از شبهاي رمضان با عمربن خطاب به مسجد رفتيم، مردم متفرق بودند و هركس براي خود نماز مي خواند و بعضاً مردي با اقوام خود به نماز مشغول بود. عمر چون اين بديد گفت: به عقيده من اگر اينها را با يك امام گرد آوريم بهتر است. و در پي اين تصميم ابيّ بن كعب را به امامت گماشت. شب ديگر به اتفاق به مسجد رفتيم و مردم به جماعت نماز مي خواندند، عمر گفت: «نعم البدعة هذه» اين بدعت خوبي است! البته نمازي كه پس از خوابيدن بخوانند; يعني آخر شب از اينكه اوّل شب اقامه شود بهتـر خـواهـد بـود.»(4)

    قسطلاني مي گويد: اين نماز را عمر بدعت ناميد; زيرا پيامبر (صلي الله عليه و آله) دستور نداده بود كه به جماعت بخوانند و همچنين در عهد ابوبكر، در اوّل شب نبود و همه شب اقامه نمي شد و عدد ركعات آن اين مقدار نبوده است.(5)

    وقتی امام علی(ع) به حکومت رسیدند،خواستند این بدعت را از بین ببرند ولی با مخالفت شدید مردم مواجه شدند:

    «راوی می گوید: از امام صادق (ع) دربارة حکم نماز های ماه رمضان در مساجد پرسیدم: آن حضرت فرمود: زمانی که امام علی (ع) به کوفه آمد به فرزندش حسن (ع)فرمان داد تا در میان مردم اعلام کند که نماز مستحبی در ماه رمضان در مساجد به جماعت برگزار نگردد. پس از آن، مردم فریاد برآوردند: و اعمرا و سپس حضرت دستور داد به مردم اعلام کند که نماز مستحبی را می توانند به جماعت بخوانند» (6).

    با اینکه برگزاری نماز مستحبی به صورت جماعت، از دیدگاه فقه شیعه روا نیست، اما گویا به جهت برخی مصالح اجتماعی و استفاده از احکام حکومتی، امام علی (ع) در مقطعی به این کار فرمان داده اند.

    بنابراین وقتی آن حضرت برای از بین بردن بدعت هایی که در دین بوجود آمده بود،اینگونه دچار مشکل شدند تا جایی که بخاطر حفظ جامعه و مصالح دیگر کوتاه می آمدند،مواجه با موضوعاتی همچون تغییر تاریخ آغاز ماه قمری که جای خود داشت.

    علاوه بر آن مردم برای مدتی طولانی به این تاریخ عادت کرده بودند و بسیاری از عهدنامه ها و قراردادهای جزیه و غیره بر اساس همان تاریخ قمری تنظیم شده بود و تغییر آن مشکلاتی بوجود می آورد و لذا با توجه به مطالب گفته شده تغییر آن ضرورتی نداشت.


    پی نوشتها:

    (1). جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، قم، منشورات شریف رضی، چاپ اول، ج 8، ص 460.

    (2). تاریخ طبری, ‌ج3، ص923.

    (3). تاریخ طبری, ج3، ص926.

    (4). بخاري، ج1، ص342; عبدالرزاق، ج4، ص258.

    (5). ارشاد الساري، ج4، ص657.

    (6). شیخ حرّ عاملی،وسائل الشیعه،ج5ص192.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود