صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف خداوند از خلقت انسان را به نحو پیشینی و عقلی اثبات کنید؟(نه نقلی)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هدف خداوند از خلقت انسان را به نحو پیشینی و عقلی اثبات کنید؟(نه نقلی)




    هدف خداوند از خلقت انسان را به نحو پیشینی و عقلی اثبات کنید؟(نه نقلی)
    یعنی بگویید خداوند هذف ایکس را داشته از خلقت انسان به دلیل عقلی z



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۱ در ساعت ۰۴:۲۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست
    هدف خداوند از خلقت انسان را به نحو پیشینی و عقلی اثبات کنید؟(نه نقلی)
    یعنی بگویید خداوند هذف ایکس را داشته از خلقت انسان به دلیل عقلی z
    با سلام و عرض ادب
    در ابتدا لازم است اين تذكر داده شود كه عقل و دانش بشري در بسياري از موارد رسا نيست و قدرت اثبات يا تبيين بسياري از مسائل را ندارد به عنوان نمونه عقل صرف به تنهايي نمي تواند در رابطه با معاد اظهار نظر كند ، نارسايى عقل و دانش بشر منحصر به موضوع مبدء و معاد نيست، بلكه وى در بسيارى از مسائل حياتى نيز نتوانسته است طريق استوارى را برگزيند. ديدگاه هاى مختلف و متعارض بشر در مسائل اقتصادى، اخلاقى، خانوادگى وغيره نشانه نارسايى وى از درك صحيح اين مسائل مى باشد، و به همين علت است كه مى بينيم مكتب هاى متعارض پديد آمده است ؛ لذا اين بينش كه عقل بتواند بر هر موضوعي برهان اقامه كند بايستي بر طرف شود .
    بسياري از صاحب نظران در اين عرصه بر اين باورند كه با دليل عقلي صرف نمي توان هدف از خلقت انسان را بيان كرد اثبات اين قضيه منحصرا از طريق نقل صورت مي گيرد چون نقل عهده دار بيان اين مطلب بوده و از طريق عقل صرف نمي توان اين مطلب را اثبات كرد .
    در مقابل برخي از علما به يك دليل عقلي متمسك شده و از اين طريق هدف از خلقت را بيان فرموده اند ، آن دليل به شرح ذيل است :
    با توجه به اينكه خداوند داراي تمامي كمالات بوده و وجودش بي نهايت است اگر فعلي انجام دهد كه داراي هدفي غير از كمال داشته باشد براي خداوند نقص محسوب مي شود زیرا هر هدفی جز کمال مطلق برای ذات حق نقص است ؛و کمال مطلق چیزی غیر از تقرب به خداوند و به اصطلاح خدایی شدن نمی باشد .
    آيت الله سبحاني در اين رابط مي فرمايند:
    از آنجا كه خلقت انسان، فعل خداى «حكيم» است طبعاً آفرينش او هدف وغرض دارد، و با توجه به اينكه در وجود انسان علاوه بر غرايز كه با حيوان مشترك است،عقل و خرد نيز هست بايد غرض و هدف از خلقت وى، هدفى معقول باشد.
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۲:۰۷
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    اما اينكه اين هدف معقول چيست عقل صرف قدرت بر تبيين اين هدف را ندارد اما نقل (كه عقل بر اعتبار نقل صحه مي گذارد) صراحتا هدف از آفرينش انسان را ذكر فرموده است :
    درباره هدف آفرینش انسان در آیات قرآن بیانات مختلفی آمده است که در حقیقت هر کدام به یکی از ابعاد این هدف اشاره می نمایند، از جمله: « من جن و انس را نیافریدم مگر اینکه مرا پرستش کنند» [«و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون »، ذاریات ، آیه 56]
    در جای دیگر می خوانیم: « آن خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید تا کدامین بهتر عمل می کنید». [«الذی خلق الموت و الحیاة لیبلوکم ایکم احسن عملاً »، ملک، آیه 2] (یعنی آزمایشی آمیخته با پرورش و در نتیجه تکامل ، و در موردی دیگر آمده است: « ولی مردم همواره مختلفند مگر آنچه پروردگارت رحم کند و برای همین (پذیرش رحمت و در سایه آن تکامل ، آنها را آفرید)» [«و لایزالون مختلفین الا من رحم ربک ولذالک خلقهم »،] . همانگونه که ملاحظه می شود همه این خطوط به یک نقطه منتهی می شود و آن پرورش و هدایت و تکامل انسانهاست از این جا معلوم می شود که: غایة الغایات و هدف نهایی آفرینش انسان، رسیدن به کمال و سعادت و دست یازیدن به والاترین کرامت ها و ارزش های انسانی است که این همه در پرتو شناخت و معرفت و عبودیت و بندگی آگاهانه به پیشگاه ذات احدیت میسور و ممکن خواهد بود که:« بندگی خدا گوهر گران بهایی است که باطن آن ربوبیت است» [«العبودیة جوهرة کنهها الربوبیه»، مصباح الشریعة در حقیقت عبودیت] که هر کس به آن دست یافت سلطنت بر همه ما سوی الله کند.

    در روایتی معرفت بخش از امام صادق (ع) می خوانیم: که امام حسین (ع) در برابر اصحابش آمد و چنین فرمود: «خداوند بزرگ بندگان را نیافریده مگر به خاطر اینکه او را بشناسند ، هنگامی که او را بشناسند، عبادتش می کنند و هنگامی که بندگی او کنند از بندگی غیر او بی نیاز شوند». [«ان الله عزوجل ما خلق العباد الا لیعرفوه، فإذا عرفوه عبدوه، فإذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه»، علل الشرائع صدوق (طبق نقل المیزان، ج 18، ص 423]


    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 3 : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۲:۰۹
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    خداوند از آن جا که "علم" و "قدرت" و "فضل" و "جود" بی نهایت دارد، جهان و انسان را آفریده است. لازمه این صفات آن است که اولا، جهان را بیافریند. ثانیا، خلقت او بهترین و کامل‏ترین آفرینش باشد. در مجموعه هستی اگر وجود مخلوقی، زیبایی و کمال آفرینش مجموعه عالم را افزایش دهد، لازم است خدا آن موجود را خلق کند؛ زیرا عدم خلقت آن موجود، ناشی از عدم اطلاع و آگاهی از زیبایی آن است، یا در اثر ضعف و ناتوانی از خلقت آن است. پس غايت خلق خداوند ذات و صفات خود اوست .

    البته این موضوع از منظر غایت فاعل و هدفی است که علت ایجاد عالم در آفرینش دارد. در کنار این امر، این عالم و خود مخلوق خداوند هم به نوعی دارای هدف و مقصدی است که در مسیر حرکت خود در نهایت به آن منتهی می گردد كه در پايان توضيحاتي در مورد آن خواهيم داد .

    به هر حال حكمت مطلق خداوند و علم و جود بي نهايت او مي طلبد كه هم از خلقت و آفرينش موجوداتي كه امكان آفرينش دارند دريغ نورزد و هم اين آفرينش او در نهايت كمال و زيبايي و حسن باشد و به علاوه مسير تبيين شده براي هر موجودي بهترين مسير براي رسيدن به بالاترين درجات رشد و شكوفايي و كمال آن موجود باشد .
    در قرآن در آيه 50 سوره طه تاكيد شده است : « رَبُّنَا الَّذي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى ؛ پروردگار ما همان كسى است كه به هر موجودى، آنچه را لازمه آفرينش او بوده داده سپس هدايت كرده است‏ » و روشن است كه منظور از اين هدايت تبيين و ترسيم و زمينه سازي براي طي نمودن مسير رشد و شكوفايي و رسيدن به كمال توسط ان موجود است .

    در پايان، براي درك حقيقت هدف خداوند تذكر اين نكته ضروري است كه ما دو هدف داریم: یکی هدف فعل و دیگری هدف فاعل. بین این دو تفاوت وجود دارد. به این مثال توجه نمایید:

    صنعتگری موتوری را می سازد که قادر به حرکت با سرعت 800 کیلومتر در ساعت است. هدف این موتور که فعل صنعتگر است، رسیدن به سرعت مورد نظر است. اما هدف اصلی سازنده موتور، نشان دادن توانمندی خود یا رسیدن به شهرت و مانند آن است. با این توضیح باید گفت که فارغ از هدف خداوند در خلقت عالم و اقتضای ذات و صفاتش، این عالم هم مسیر و مقصدی را در پیش دارد که هدف آن به شمار می رود. اين هدف، تکامل انسان و رسیدن به غایت نهایی ذات انسانی اوست.


    به نقل از سايت مركز ملي پاسخگويي

    پرسش اینست که چگونه میتوان به آنچه از خدا میدانیم اعتماد نمود؟ اینکه بخواهیم چیزی را اثبات نمود (به هر نحو) در حیطه ی ماست یا واقعیتی که فراروی ماست؟ کسی میخواهد ثابت کند روز چیست؟ دخالت ما در چیزی که بخواهیم رد یا اثباتش نمود چقدر است؟ آیا واژه ی اثبات برای چنین مبحثی کاربرد دارد؟ سپاس

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شاید به پرسش پیشین پاسخ دادید و من نمیبینم. پرسشها مربوط و مسلسلند و ابتدا باید به وجود رجوعید و و روشن نمود که که چه چیزی موجود است ، سپس میتوان گفت چه چیزی خلق شده یا بهتر بگویم آیا "چیز"ی خلق شده یا نه. زیرا اگر هدف از خلقت بمعنی طی طریق باشد چگونه میتوان به موجودی که از خود موجودیتی ندارد کاراکتری منتسب نمود و او را دارای هدف شخصی اعلام نمود. لطفا اگر شده پاسخش را خصوصی اعلام کنید شاید نخواهید توی سایت بحث کنید. سپاس

  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    تصور ما از انجام کارها، معمولا به دست آوردن سود یا رفع یک نیاز است؛ زیرا ما انسان ها موجوداتی محدود و ناقص هستیم و همواره اعمال ما به یکی از این دو امر برمی گردد؛ اما خداوند، هیچ نقصی ندارد تا با افعالش، قصد رفع آن را داشته باشد . خدا فاقد هیچ کمالی نیست تا به کمال رسیدن برای او متصود باشد؛ بلکه خدایی او اقتضای آفرینش دارد؛

    سلام و عرض ادب و تشکر
    من نکردم خلق تا سودی کنم
    بلکه تا بر بندگان جودی کنم
    مولوی

    ویرایش توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) : ۱۳۹۱/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۶:۱۱


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    72
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) نمایش پست
    سلام و عرض ادب و تشکر
    من نکردم خلق تا سودی کنم
    بلکه تا بر بندگان جودی کنم
    مولوی
    جناب مولانا این را از قول خدا میگوید و بنظر شما آیا ایشان میتواند از قول خدا چیزی گفت؟

  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    283
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام حضور دوست عزیز جناب r.daramroei

    بحث مطرح شده توسط شما برای من جالب است اما متاسفانه دیالوگ شما را به درستی نمیفهمم. لطفا در صورت امکان به شیوه شیواتر و مبسوط تری مطالب خود را بفرمایید تا برای من هم قابل استفاده باشد.
    با تشکر

  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    هر چیزی که اقتضای وجود و هستی داشته یا امکان وجود داشتن آن باشد، فیض وجود از خدا دریافت می کند. خداوند بخل در وجود و هستی دادن ندارد تا موجودی که امکان وجود آن است، وجود را دریافت نکند.
    ما خیلی چیزها را در عالم می بینیم که می توانستند موجود شوند ولی نشدند

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    هر «بود»ی، «نمود»ی دارد. نمی شود خدا فیاض باشد، اما فیضی نداشته باشد. همان گونه که نمی تواند نور باشد. اما روشنایی نداشته باشد و رحمت باشد، اما بخشش نداشته باشد. بنا بر این، از همین جا می توان نتیجه گرفت که خلقت جهان و از جمله انسان، نتیجه صفات خداوند است.
    چه اشکالی دارد کسی ملکه رحمت را داشته باشد ولی رحمت نکند
    مانند کسی که قدرت دارد وزنه 500 کیلویی بلند کنداما وزنه 500 کیلویی را بلند نمی کند

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    35
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    خداوند از آن جا که "علم" و "قدرت" و "فضل" و "جود" بی نهایت دارد، جهان و انسان را آفریده است. لازمه این صفات آن است که اولا، جهان را بیافریند. ثانیا، خلقت او بهترین و کامل‏ترین آفرینش باشد. در مجموعه هستی اگر وجود مخلوقی، زیبایی و کمال آفرینش مجموعه عالم را افزایش دهد، لازم است خدا آن موجود را خلق کند؛ زیرا عدم خلقت آن موجود، ناشی از عدم اطلاع و آگاهی از زیبایی آن است، یا در اثر ضعف و ناتوانی از خلقت آن است. پس غايت خلق خداوند ذات و صفات خود اوست .
    اگر چنین است پس چرا انسان را در نهایت کمال نیافرید که این قدر جون نکنیم؟
    در ضمن چرا یکی از فرضها را این قرار نمی دهید که بنابر مصلحتی که ما نمی دانیم خدا چنین نیافرید
    در ضمن برای ابطال حرف شما مثال نقض های فراوانی است مثل کوه و جنگل و...
    بعد منظور از زیبایی مبهم است منظورتان از زیبایی و کمال چیست مصداق کمال چیست؟؟؟؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست
    به هر حال حكمت مطلق خداوند و علم و جود بي نهايت او مي طلبد كه هم از خلقت و آفرينش موجوداتي كه امكان آفرينش دارند دريغ نورزد و هم اين آفرينش او در نهايت كمال و زيبايي و حسن باشد و به علاوه مسير تبيين شده براي هر موجودي بهترين مسير براي رسيدن به بالاترين درجات رشد و شكوفايي و كمال آن موجود باشد .
    هر خلقی با توجه به هدفی که خالقش برای او قرار داده حرکت می کند و حسن و زیبایی یک خلق نسبی است اگر مثلا ادم اهنی ای بهترین روش شستن لباسها را بلد است اما هدف من از درست کردن او شستن ماشین بود اما این ادم اهنی در جهت هدف من هیچ حسن و زیبایی ندارد
    پس باید اول هدف خالق را ببینیم تا اگر خلق در جهت ان حرکت کرد به مقصود افریینده برسد و اگر نه ،نه
    به هر حال شما برای ما هدف خلقت را مشخص نکردید و نگفتید که هدف خدا از خلقت انسان به نحو پیشینی و عقلی چیست
    و فقط تلاشتان این بود که اثبات کنید خدا کارش در نهایت زیبایی است
    که خیلی ربطی به سوال ما نداشت
    باتشکر

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود