جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گفتارهای تفسیری - امام موسی صدر

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    741
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    2
    گالری
    0

    گفتارهای تفسیری - امام موسی صدر




    یا لطیف

    گفتارهای تفسیری سید موسی صدر

    برگرفته از کتاب " برای زندگی " ترجمه ی کتاب " دراسات للحیاة "


    =======================================

    درباره ی تفسیر قرآن

    قرآن کریم با همین الفاظ و معانی و ترتیب آیات و سوره ها ، کلام خداوند است .
    این اصل ،سبب جاودانگی دین اسلام در میان ادیان است . هم چنینی ، این کتاب ،پاسخی به مسئله ی پیشرفت و تحول است .
    مشکل بسیار شایع و بغرنج این است که نمی توان متون معینی برای جوامع پیشرفته و روابط متغیر و شرایط حیاتی متفاوت دوره های مختلف تاریخی وضع کرد .
    اوضاع و روابط اجتماعی امروز به کلی با اوضاع و روابط زمان ظهور اسلام متفاوت است .
    پس چگونه ممکن است که قوانین و متون واحدی ، هر دو دوره را سامان دهد ؟

    پاره ای از دانشمندان و متفکران مسلمان کوشیده اند تا از راه های گوناگون ، به این مساله پاسخ گویند .
    اما من در نتایج اصلی که در آغاز بحثم بدان اشاره کردم ،پاسخی کافی به این مشکل ، می بینم .

    مفهوم و دریافت هر کلامی دو شرط دارد :
    نخست : پایبند بودن به دلالت های حقیقی و مجازی لفظ با انواع دلالت های میان آن دو ، از جمله دلالت التزامی و اشاره و تنبیه و دیگر دلالات .
    دوم : ما باید سطح آگاهی و فرهنگ گوینده را نیز در نظر داشته باشیم .
    نمی توانیم از کلام ، مفهومی استنباط کنیم که از سطح دانش متکلم و میزان دقت او بالاتر است .
    از همین رو ، فهم عبارت واحدی که طفل و یا انسان عادی ،بیان می کند با فهم همان عبارت وقتی که انسان آگاه یا دانشمندی بزرگ و یا مسئولی هوشیار آن را به زبان می آورد ،متفاوت است .
    برای همین است که می بینیم به ظرایف کلمات مسئولان و قیود و تقدیم و تاخیر سخنانشان اهتمام و توجه ویژه ای می شود .
    هم چنین ، شرح و بسط های مختلفی درباره ی متون قراردادها و پیمان ها و مدلول های آن ها و نیز فهم قوانینی و آیین نامه ها و ابعاد آن ها وجود دارد .

    این همه گواهی است بر این که دانش گوینده ی کلام و آگاهی او ، چارچوبی برای فهم سخنش و شرطی اساسی برای درک مقصود و مراد اوست .
    اما استفاده از اشارات رمزی در سخن و به کار بردن کلمات برای اشاره به معانی دیگر ، تنها با تکیه بر توافق پیشین بین متکلم و مخاطب ممکن است . چنان که در گفت و گوهای سرّی متعارف به کار گرفته می شود .


    بنابراین نزول قرآن کریم با این الفاظ ،ویژگی خاصی پیدا می کند که آن را از سایر کتب و کلمات متمایز می سازد .
    هم چنین فهم معانی قرآن و تفسیر کلمات آن ، با فهم و تفسیر دیگر کلمات و متون ، حتی کتب آسمانی دیگر ، متفاوت است ؛ زیرا که علم خداوند نامحدود است و ذره ای در زمین یا آسمان از محدوده ی علم او دور نمی ماند .
    هیچ چیزی او را از چیز دیگر باز نمی دارد ، در اندامی مناسب می آفریند و اوست که مقدَّر می کند و هدایت ، و به هر چیزی اندازه و ویژگی و خاصیت معینی می دهد .

    پس اگر شرط نخست در فهم و تفسیر قرآن کریم مورد توجه قرار گیرد ، فهم و تفسیر قرآن منحصر به مفسران نخستین -رضوان الله علیهم - نخواهد بود ،بلکه ما نیز این حق را داریم که قرآن را به یاری اطلاعات بیشتر و تجارب افزون تر در زمینه های مختلف ، ژرف تر و با آگاهی روزآدتری دریابیم.
    این فهم بیشتر هنگامی اتفاق می افتد که به اصطلاحات قرآن پایبند باشیم و متشابهات را به محکمات ارجاع دهیم و بر کلمات قرآن معانی بی ارتباط حمل نکنیم .

    ادامه دارد ...

    یالطیف
    انسانی که از خود استقلال و اختیار و اراده نشان می دهد،هرگز تحت ولایت خدا نخواهد بود

    الهی أغنِنی بتدبیرک لی عَن تَدبیری و بإختیارِک عن إختیاری
    ___________________________________

    گروه امام موسی صدر
    http://www.askquran.ir/group183.html
    بالأمس قلنا ستعود يوماً

    واليوم نقول ستعود حتماً

    إن شاء الله

    http://img4up.com/up2/49488833027571286680.jpg

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    741
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    2
    گالری
    0




    تأمّل و تعمق در قرآن کریم و مطالعه ی نو به نوی آن ، در برابر انسان مسلمان ،معانی بدیع و درستی قرار می دهد که با تفاسیر گذشته و آن چه از آن تفاسیر استنباط شده ، متفاوت است ؛و هیچ مانعی برای استناد و عمل به این معانی ِ نو وجود ندارد ؛ و هیچ تناقضی میان آن ها و معانی پیشین مفسران نیست ؛ زیرا که متکلم خداوند است و فهم همه ی این معانی از قرآن ، ممکن .

    این ویژگی مخصوص ِ قرآن کریم ،یعنی کلام خداوند است
    ، زیرا از کلام هر کسی نمی توان معانی ای فراتر از دانش عصر گوینده و اطلاعات او دریافت .


    این همان مرز میان کلام خالق و مخلوق است ، مگر مخلوقی که از روی هوی و هوس سخن نمی گوید ، و فقط آن چه به او وحی می شود ،می گوید .

    ***
    خداوند می فرماید : " و ما تنفقوا من خیر فلانفسکم و ما تنفقون إلا ابتغاء وجه الله و ما تنفقوا من خیر یوف الیکم و انتم لا تظلمون " [ و هر مالی که انفاق می کنید ثوابش از آن خود شماست و جز برای خشنودی خدا چیزی انفاق مکنید . و هر چه انفاق کنید پاداش آن به شما می رسد و بر شما ستم نخواهد شد .] بقره /272

    بیشتر مفسران برآنند که در روز قیامت ، آن گاه که انسان پاداش اعمال خود را بی هیچ ستم و محرومیت و یا اشتباه و سهوی در محاسبه می بیند ،پاداش انفاق نیز به او داده خواهد شد .
    این معنی قرآنی درست است و با دیگر آیات هم خوان؛ اما می توانیم با عنایت به دانش و تجارب اجتماعی خود آیه را به صورتی دیگر نیز تفسیر کنیم



    ادامه دارد ...

    یالطیف
    انسانی که از خود استقلال و اختیار و اراده نشان می دهد،هرگز تحت ولایت خدا نخواهد بود

    الهی أغنِنی بتدبیرک لی عَن تَدبیری و بإختیارِک عن إختیاری
    ___________________________________

    گروه امام موسی صدر
    http://www.askquran.ir/group183.html
    بالأمس قلنا ستعود يوماً

    واليوم نقول ستعود حتماً

    إن شاء الله

    http://img4up.com/up2/49488833027571286680.jpg

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171



    گفتارهای تفسیری - امام موسی صدر



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    4,100
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    41 روز 19 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    71
    آپلود
    0
    گالری
    171



    گفتارهای تفسیری - امام موسی صدر



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود