جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نحوه محاسبه حق الناس در قیامت چگونه است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نحوه محاسبه حق الناس در قیامت چگونه است؟




    سلام
    نحوه محاسبه حق الناس در قیامت چگونه است؟
    چگونه می توان از طلبکاران در قیامت حلالیت گرفت؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی احکام 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۶:۵۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط geologist نمایش پست
    سلام
    نحوه محاسبه حق الناس در قیامت چگونه است؟
    چگونه می توان از طلبکاران در قیامت حلالیت گرفت؟
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    قبل از پاسخ به سوال اصلی شما (جبران حق الناس در قیامت) یک مقدمه و چند نکته کوتاه را عرض کنم.

    (ویرایش: پاسخ اصلی سوال شما در پست 6 و 7 آمده است.)


    - مقدمه:

    حق الناس یک اصطلاح فقهی خاص در ابواب قضا، شهادت و حدود است. در لغت به معنای «حق مردم» است در کنار حق الله، به این مفهوم حق الناس حق متعلق به مردم است.

    به عبارت دیگه: حق الناس حقوقی است که افراد در مقابل سایر افراد جامعه بر گردن دارند. مانند بازگرداندن قرض، عذرخواهی و جلب رضایت در قبال اشتباهات و زیانهایی که به آنها رسانده و همچنین حسن ظن به ایشان.


    - نکته 1:

    حق الناس مصادیق مختلفی دارد که میشه به دو دسته کلی: حق الناس مادی و حق الناس معنوی تقسیم کرد و در قرآن کریم، روایات و متون اسلامی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    بر مبنای اعتقادات اسلام حق الناس از حق الله مهم تر است. پاسخ دادن به حق الناس در روز قیامت دقیق تر از پاسخ دادن به حق الله است. چرا که خداوند حق خود را آسان تر می بخشد ولی حق مردم را باید صاحبان آن (مردم) ببخشند.

    زیرا حق الناس در حیطهء بخشش خداوند نیست و باید با خود صاحبان حق مسئله را حل کنیم و با گریه و زاری توبه و دعا، برطرف نمی شود.

    البته در برخی موارد مثل حق الناس های معنوی همچون: غیبت، داریم که بعد از توبه، با استغفار و طلب مغفرت برای صاحب حق، می شود آن را به نوعی جبران کرد.

    پیشنهاد می کنم در این خصوص این موضوع را نیز مطالعه بفرمایید:

    http://www.askquran.ir/thread24197.html





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - نکته 2:

    مراعات حق الناس نشان از احترام به حقوق دیگران دارد و خداوند در آیات بسیاری مؤمنان را به رعایت حقوق اجتماعی و ادای دین یکدیگر دعوت نموده است:

    "یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ"( نساء،29) ای کسانی که ایمان آورده اید، اموال یکدیگر را از طریق نامشروع و باطل نخورید؛ یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد، ممنوع شناخته شده است.


    همچنین قرآن کریم، به هنگام نکوهش از قوم یهود و ذکر اعمال آنان می فرماید: "... وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ..."(نساء، 161) آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می کردند.

    (پیداست که مراد از اکل و خوردن، در این آیه کنایه از هرگونه تصرف خواه به صورت خوردن، پوشیدن و یا سکونت و یا غیر آن است.)




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - نکته 3:

    از احادیث و آیات قرآن کریم به دست می آید که اگر انسان پیش از مردن نتواند از عهده حق الناس برآید و در همان حال بمیرد، در آن جهان سخت گرفتار خواهد شد. بعد از شرک، گناهی بدتر از ظلم در حق مردم نیست؛ زیرا ممکن است خداوند از حق خودش (حق الله) یعنی گناهانی که تنها تخلّف و معصیت الهی باشند، گذشت کند؛ ولی حق الناس که در دنیا ضایع شده است قابل بخشش نیست.

    امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما عبدَاللهُ بِشَیءٍ اَفضَل مِن اَداء حَقَّ المومن»؛ خدا به چیزى پر فضیلت تر از اداى حق مؤمن عبادت نشده است.» (1)

    همچنین در حدیث امام علی علیه السلام به این مضمون آمده است که گناهان سه دسته اند:

    گناهی که بخشیده میشود و آن ظلمی است که انسان به خود کرده است و گناهی که هرگز بخشیده نمی شود و آن شرک به خدا است: «انَّ الله لا یَغفرُ اَن یُشرکَ بِهِ» و گناهی که از آن گذشت نمی شود و آن بدهکاری مردم است: «فَالمُدائنه بَینَ العباد»، زیرا مظالم عباد جنبه شاکی خصوصی دارد و تا شاکی گذشت نکند، قاضی نمی تواند گذشت کند. (2)

    --------------------

    1- کافی/ج2/ص170/ح 4
    2- نهج البلاغه،خ176.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - نکته 4:


    بر اساس آیات و روایات اسلامی، سه نوع احترام و حق برای مردم و مؤمنان بیان شده است:


    1) احترام به مال مردم:

    در دیدگاه اسلامی، اموال و دارایی مؤمنین قابل احترام بوده و تجاوز در آن مجاز نیست. بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و هر گونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی غصب کرده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.


    2) احترام به جان مردم:

    جان انسان ها از نظر اسلام از حرمت خاصی برخوردار است، بنابراین احترام به جان و سلامتی افراد، تا آن حد مورد اهمیت و مؤاخذه است که حتی خداوند هم از آن صرف نظر نمی کند.

    حضرت علی علیه السلام فرمودند: خداوند می فرماید: " به عزّت و جلال خودم سوگند، از ظلم هیچ ظالمی نخواهم گذشت، اگرچه به اندازه دست بر دست زدنی، یا فشار دادن دستی از روی ستم، محقق شده باشد." (1)

    علاوه بر احترام و حرمت جسم، انسان نمی تواند با اندوهگین ساختن، آزردن و خلاصه هر گونه ضربه به روان افراد موجبات ناراحتی آنان را فراهم نماید.


    3) حفظ آبروی دیگران و احترام به آن:

    آبروی افراد نیز، دارای حرمت و احترام است و از جمله موارد حق الناس به شمار می رود. بنابراین انسان نمی تواند با غیبت، تهمت، افشاگری و هر گونه رفتار ناشایست به آبروی دیگری آسیب برساند، زیرا در این صورت مرتکب ظلم بزرگی شده و باید به جبران آن بپردازد. چنان که امام صادق(ع) می فرماید: «مَن کسَرَ مؤمِناً فَعلَیْه جَبْرُهُ» یعنی هر کس حیثیت مؤمنی را بشکند، بر او واجب است که آن را جبران نماید. (2)


    نتیجه اینکه:

    حق الناس از نظر اسلام دارای گستره وسیعی است و به عبارتی حق الناس در همه ابواب فقه وجود داشته و می توان گفت بابی از ابواب فقه اسلامی نیست، مگر اینکه مسایل فراوانی در زمینه حق الناس در آن وجود داشته باشد.



    -------------------------------

    1- بحارالانوار، ج6، ص29
    2- بحارالانوار، ج22، ص351




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - نکته 5: (جبران حق الناس در قیامت)

    سوال:

    کسی که نخواست یا نتوانست حق الناس را در این دنیا ادا کند، چه می شود؟ چون خداوند متعال در قیامت وعده اجرای عدالت داده است و درمقام عدالت اقتصادی، حق مظلوم از ظالم گرفته می شود. در قیامت چک، وام، سند خانه، ملک و حساب بانکی وجود ندارد، پس چگونه حق صاحب حق گرفته می شود؟

    پاسخ:

    در احادیث معاد آمده است که از کارهای خوب و شایسته بدهکار برمی دارند و به حساب طلبکار می گذارند تا کارهای نیک او بسیار شود و اگر کارهای نیک بدهکار کفایت نکند یا نداشته باشد، از گناهان طلبکار برمی دارند و به حساب بدهکار می گذارند و به این صورت، شاکی راضی می شود و این جا است که بدهکار با دست خالی به دوزخ می رود.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: «انَّه لَیَأتی العَبدُ یَومَ القیامَه و قَد سَرَّته حَسَناتُهُ فَیَجییٌ الرَّجُلُ فیقولُ: یا رَبِّ ظَلَمَنی هذا...»؛ (1)

    در قیامت بنده ای که کار خوب بسیار دارد، در حالی که خوشحال است وارد محشر می شود، ناگهان مردی می رسد و می گوید: خداوندا! این شخص [در دنیا] به من ظلم کرده است، پس از کارهای نیک او گرفته می شود و به آن مظلوم داده می شود تا جاییکه حسنه ای باقی نمی ماند و چون فرد دیگری می آید و حقش را طلب می کند، از گناهان او برداشته به بدهکار می دهند تا جایی که جهنم براو واجب می شود.


    -----------------------------------

    1- نهایه البدایه،ج2،ص55.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - نکته 6: (در مورد شهدا)

    از برخی روایات استفاده می شود اگر مؤمن در پرداخت حق الناس کوتاهی نکرده باشد و قصدش این بوده که به او بپردازد، ولی نتوانسعه بپردازد، خداوند از فضلش تلافی می کند.

    همچنین در مورد برخى افراد (مثل شهدا) گفته اند: اگر حق الناسى بر عهده آنها باشد و شهید شود؛ خداوند به نحوى صاحب حق را راضى مى کند، اما براى دیگران چنین استثنایى در کار نیست.


    البته قطعا اینطور نیست که خداوند متعال حق فرد صاحب حق را از جانب خود ببخشد، زیرا خدا عادل است و این کار بر خلاف عدالت است. (حتی اگر در مورد شهید باشد):

    قال الباقر علیه السلام: اوّل قطره من دم الشّهید کفّاره لذنوبه الّا الدَّین فانّ کفّارته قضاءه. (1)

    امام باقر علیه السلام فرمودند: اولین قطره خون [فقط کاربران عضو می توانند لینک ها را مشاهده نمایند ] کفاره گناهان اوست مگر بدهیها، که کفاره آن ادای آن است.


    به عبارت دیگر:

    خداوند قادر و توانا هست، ولی قادر عادلی که حق را به حق دار می دهد نه اینکه با زور و تحمیل مردم را از یکدیگر راضی کند و حقوق تضییع شده مردم را در نظیر نگیرد.

    لذا اگر کسی از روی علم و آگاهی و به طور عمدی و ستیزه گری اقدام به تضییع حقوق دیگران نکرده باشد، و یا پشیمان شده و در صدد جبران برآمده باشد اما فرصت جبران پیدا نکرده باشد، خداوند از جانب خودش به صاحب حق به اندازه ای ثواب عنایت می کند که از حق خودش نسبت به انسان توبه کننده بگذرد.

    بنابراین خداوند قدرت دارد، اما سختی کار حسابرسی به خاطر اهمیت موضوع است. (2)


    ----------------------

    1- وسائل الشیعه، ج13، ص85
    2- معاد در قرآن ، شهید دستغیب ، ص141 و 115




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود