صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه هر روز اخلاقي بهتر از ديروز داشته باشم ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه هر روز اخلاقي بهتر از ديروز داشته باشم ؟




    سلام و عرض ادب

    شاید این مسیله به ذهن شما هم رسیده باشه که چیکار کنیم که اخلاق و رفتارمون نسبت به قبل بهتر بشه ؟

    ایا اخلاق ، معیار و سنجشی داره برای اینکه خودمون رو با اون معیار بسنجیم ؟

    یا اینکه نه ، اخلاق خوب و بد یک چیزه نسبی است .

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۲:۳۹
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و عرض ادب

    شاید این مسیله به ذهن شما هم رسیده باشه که چیکار کنیم که اخلاق و رفتارمون نسبت به قبل بهتر بشه ؟

    ایا اخلاق ، معیار و سنجشی داره برای اینکه خودمون رو با اون معیار بسنجیم ؟

    یا اینکه نه ، اخلاق خوب و بد یک چیزه نسبی است .

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1
    با سلام
    اول بایستی نسبت به فضایل و رذایل اخلاقی معرفت پیدا کنیم که مثلا با مطالعه برخی کتب اخلاقی حاصل میشود مانندنقطه های آغاز دراخلاق عملی) اثر ارزشمند آیت الله مهدوی کنی - دامت توفیقاته- سپس باید سعی کنیم رذایل اخلاقی را درون خودمان پیدا کنیم و به مرور زمان آنها را حذف کنیم و فضایل اخلاقی را جایگزین کنیم اگر هر روز این سعی و تلاش را داشتیم یقینا آن روز پیشرفت اخلاقی داشته ایم ،همانطور که در حدیث شریف است که محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال آن عملی است که بنده بر آن مداومت کند هرچند آن عمل، کم باشد.(1)
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    (1)- اصول کافی / ج2 / ص 82

    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    معلم چو آمد، به ناگه کلاس

    چو شهری فروخفته خاموش شد؛

    سخن‌های ناگفته‌ی کودکان

    به لب نارسیده فراموش شد.

    *

    سكوت كلاس غم‌آلوده را
    صدای درشت معلم شکست؛

    ز جا احمدک جست و بند دلش

    بدین بی خبر بانگ، ناگه گسست :



    *
    بیا احمدک، درس دیروز را

    بخوان تا ببینم که سعدی چه گفت.

    ولی احمدک درس‌ ناخوانده بود

    به جز آنچه دیروز آن‌جا شنفت.

    *


    *
    عرق چون شتابان سرشک یتیم

    خطوط خجالت به رویش نگاشت؛

    لباس پر از وصله و ژنده‌اش

    به روی تن لاغرش لرزه داشت.




    زبانش به لکنت بیفتاد و گفت:

    بنی‌آدم اعضای یکدیگرند

    وجودش به یک‌باره فریاد کرد:

    که در آفرینش ز یک گوهرند.

    *


    *
    در اقلیم ما رنج بر مردمان،

    ـــ زبان دلش گفت بی‌اختیار ـــ

    چو عضوی به درد آورد روزگار،

    دگر عضوها را نماند قرار.



    *

    تو کز، کز، تو کز ... وای! یادش نبود؛


    جهان پیش چشمش سیه‌پوش شد.

    سرش را به‌سنگینی از روی شرم

    به پایین بیفکند و خاموش شد.




    ز چشم معلم شراری جهید

    نماینده‌ی آتش خشم او؛

    درونش پر از نفرت و کینه گشت،

    *غضب می‌درخشید در چشم او.



    چرا احمدِ کودنِ بی‌شعور،

    معلم بگفتا به لحن گران

    نخواندی چنین درس سهل و روان؟

    مگر چیست فرق تو با دیگران؟




    عرق از جبین، احمدک پاک کرد.

    «خدایا! چه می گوید آموزگار؟

    نمی‌بیند آیا که در این میان

    بوَد فرق مابین دار و ندار؟»




    به‌آهستگی، احمد بینوا

    چنین زیر لب گفت با قلب چاک

    که آنها به دامان مادر خوش‌اند؛

    و من بی‌وجودش نهم سر به خاک.




    به آنها جز از روی مهر و خوشی

    نگفته کسی تا کنون یک سخن؛

    ندارند کاری به‌جز خورد و خواب؛

    به مال پدر تکیه دارند و من...




    من از روی اجبار و از ترس مرگ

    کشیدم از آن درس بگذشته دست؛

    کنم با پدر پینه‌ دوزی و کار؛

    ببین! دست پرپینه‌ام شاهد است.





    سخن‌های او را معلم برید.

    هنوز او سخن‌های بسیار داشت.

    دلی از ستم‌های ظالم نژند،

    دلی بس ستم‌دیده و زار داشت.





    معلم بکوبید پا بر زمین

    که این پیک قلبی پر از کینه است:

    به من چه که مادر ز کف داده‌ای؟

    به من چه که دستت پر از پینه است؟




    یکی پیش ناظم رود با شتاب

    به همراه خود یک فلک آورَد؛

    نماید پر از پینه پاهای او

    ز چوبی که بهر کتک آورَد.




    دل احمد آزرده و ریش گشت

    چو او این سخن از معلم شنفت؛

    ز چشمان او کورسویی جهید

    به یاد آمدش شعر سعدی و گفت:




    ببین، یادم آمد، دمی صبر کن؛

    تأمل ـــ خدا را ـــ تأمل، دمی؛

    تو کز محنت دیگران بی‌غمی

    نشاید که نامت نهند آدمی!

    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۲۳:۲۳


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت




    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و عرض ادب


    ایا اخلاق ، معیار و سنجشی داره برای اینکه خودمون رو با اون معیار بسنجیم ؟

    یا اینکه نه ، اخلاق خوب و بد یک چیزه نسبی است .

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1
    اما بخش دوم سوال شما : مطلق یا نسبی بودن اخلاق
    در این قسمت از سوال مطالبی عمیق تر از مطالب استاد شهید مرتضی مطهری نیافتم که خدمت شما ارائه میکنمتذکر : این مطالب به صورت سخنرانی ارائه شده و سپس با عنوان تعلیم و تربیت در اسلام به چاپ رسیده )
    صحبت امروز ما درباره مسئله نسبيت اخلاق است . بايد به اين صورت‏ سؤال كرد كه آيا اخلاق ، مطلق است يا نسبی ؟ يعنی اگر يك خوی يا خصلت و يا يك فعل به عنوان اخلاقی توصيه می‏شود ، آيا اين ، امر مطلقی است ؟ يعنی يك خصلت كه اخلاقی هست ، برای همه وقت و برای همه كس و در همه‏ شرايط ، اخلاقی است ؟ و يا يك فعل كه آن را فعل اخلاقی می‏ناميم ، نسبت‏ به همه افراد و در همه شرايط و در همه زمانها فعل اخلاقی است آنچنانكه‏ مثلا می‏گوئيم عدد 4 دو برابر عدد 2 است ؟ يا اينكه نه ، نسبی است ؟ اگر گفتيم نسبی است ، يعنی هيچ خصلتی و هيچ خويی را و همچنين هيچ فعلی را به عنوان فعل اخلاقی نمی‏توان به طور مطلق توصيه كرد و آن را در همه زمانها و در همه مكانها و در همه شرايط و برای همه افراد صادق دانست . اين مسئله‏ ، بالخصوص برای ما به موجب وابستگی مان به اسلام لازم است طرح شود ، زيرا دين مقدس اسلام - همانطور كه علمای قديم ما گفته ‏اند - مجموعه دستورهايش سه بخش اساسی است : يك‏ بخش ، عقليات يا فكريات است كه از آنها به " اصول عقايد " تعبير می‏شود . بخش دوم نفسيات است كه از آنها به " اخلاق " تعبير می‏گردد . و بخش سوم بدنيات يا فعليات است كه از آنها به " احكام " تعبير می‏شود . بخش " اخلاق " بخش فوق‏ العاده مهمی است . در خود قرآن كريم ، يك سلسله توصيه‏ ها و دستورها ، دستورهای اخلاقی است ، و از طرفی می‏دانيم‏ كه دين اسلام خصوصيتی دارد و آن مسئله خاتميت و مسئله جاودانگی است و اين امر ملازم است با اينكه ما اخلاقيات را مطلق بدانيم يا لااقل به صورت‏ سؤال مطرح كنيم كه آيا اينكه دستورهای اسلام در اين باب جنبه جاودانگی‏ دارد ، لازمه‏اش اينست كه ما اخلاق را مطلق بدانيم يا اين امر با نسبيت‏ اخلاق هم سازگار است ؟
    اولا ما بايد مطلب را حل كنيم كه اخلاق ، مطلق است يا نسبی ، و بعد برويم سراغ اسلام و ببينيم دستورهای اسلام درباره اخلاق چگونه است ، آيا مطلق است يا نسبی ؟ اين مسئله بستگی زيادی دارد با مسئله پيشين درباب‏ معيار فعل اخلاقی . بنابر بعضی از آن نظريات ، اخلاق مطلق است نه نسبی . و بنابر بعضی ديگر اخلاق نسبی است . ما يك يا دو نظريه را كه در آنجا بايد ذكر می‏كرديم ذكر نكرديم . ابتدا آنها را ذكر می‏كنيم و بعد اين مسئله‏ را توضيح می‏دهيم . (1)
    ---------------------------------------------------------------------------------------------
    (1)- تعلیم و تربیت در اسلام / ص 137-139

    ادامه دارد

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۲:۳۵
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت مطلق یا نسبی بودن اخلاق




    با سلام برخی اساسا معتقدند كه هيچ معياری برای اخلاقی بودن [ يك فعل ] خارج از خود انسان وجود ندارد ، يعنی خارج از پسند انسان چیزی نیست.آنها می گویند: اخلاق با حقيقت‏ اين فرق را دارد كه حقيقت مربوط است به آنچه كه هست و اخلاق مربوط است‏ به آنچه كه بايد باشد . گفته‏ اند : درباره آنچه كه بايد باشد ، يا به‏ عبارت ديگر درباره خير اخلاقی و شر اخلاقی هيچ معياری جز پسند انسان در كار نيست . و اضافه كرده ‏اند كه مراد ما از اخلاق خوب اخلاق پسنديده است‏ ( 1 ) . می‏گويند معيار اين است كه چه اخلاقی محمود يعنی مورد پسند است . هر خلقی كه مورد پسند بود آن خلق خوب است . ولی پسند متغير است و در طول زمان پسندها تغيير می‏كنند . وقتی پسند تغيير كرد ، خود اخلاق حميده‏ طبعا تغيير می‏كند . فلان خلق يك زمانی محمود و مورد پسند عموم بود ، پس‏ خوب بود ، بعد در زمان ديگر همان خلق نامحمود شد و خلق ديگری كه ضد آن‏ بود محمود شد . اين نوسانات و تغييرات كه يك خلق در يك زمان مورد پسند است و در زمان ديگر مورد پسند نيست ، براساس تكامل است و منشأ اينها روح زمان و به عبارت ديگر روح اجتماع است . (2)
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    (1)- در عربی هم اخلاق حميده يا محموده كه ترجمه پسنديده است گفته می‏شود.
    (2)- تعلیم و تربیت در اسلام / ص 139-141 (تلخیص)
    ادامه دارد

    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت




    یک شبهه : همه قبول دارند که برخی رفتار ها نسبی است آن را چگونه پاسخ می دهید ؟
    پاسخ : مطلق بودن اخلاق را با مطلق بودن فعل اخلاقی‏ نبايد اشتباه كرد . يعنی روی يك فعل نمی‏شود تكيه كرد و گفت هميشه اين‏ فعل اخلاقی است ، همچنان كه نمی‏شود گفت هميشه اين فعل ضداخلاق است . و غالبا اين است كه اسباب اشتباه افراد شده است ، خيال كرده ‏اند كه لازمه‏ اخلاق مطلق و ثابت اينست كه افعال را از اول دسته بندی كنيم ، يك دسته كارها را بگذاريم در طرفی و بگوئيم اين كارها كارهای اخلاقی است ، و يك دسته‏ كارها را بگذاريم در طرف ديگر و بگوئيم اين كارها كارهای غيراخلاقی است‏ . ولی بايد گفت نه ، به قول قدما : با وجوه و اعتبارات ، افعال فرق‏ می‏كند ، يعنی ممكن است [ يك فعل با يك اعتبار ] اخلاقی باشد [ و با اعتبار ديگر ] ضداخلاقی . اينكه رفتار مطلق است يا نسبی ، غير از اين‏ است كه اخلاق مطلق است يا نسبی . مثال می‏زنيم : سيلی زدن به يتيم آيا فعل اخلاقی است و خوب است ، يا ضد اخلاقی است و بد است ؟ جواب اين‏ است كه مطلق سيلی زدن به يتيم را نمی‏شود حكم به خوب بودن يا بد بودنش‏ كرد . يك وقت هست كه به يتيم سيلی می‏زنيم كه چيزی را از دستش بگيريم‏ ، و يك وقت قصد تأديب داريم و [ تأديب ، اين كار را ] اقتضاء می‏كند . پس سيلی زدن به يتيم حكم مطلق ندارد كه مطلقا بد است و يا مطلقا خوب‏ است ، بلكه در يك جا كه جريان ادب كردن اوست خوب است ، و در جای‏ ديگر مثلا در جريان ربودن مال او يا راندن و دور كردن او از خود و يا مقهور نمودن او بد است : « اما اليتيم فلا تقهر واما السائل فلا تنهر ( 1 ) . (2)
    --------------------------------------------------------------------------------------------------
    (1) - سوره ضحی/ آیه 9 .

    (2) - همان / ص 149
    ادامه دارد
    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۸:۲۳
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    318
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    221 پست
    حضور
    49 روز 9 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    27



    ...
    یه عروسی از دست مادر شوهرش خیلی کلافه شده بود و اصلا حتی نمی تونست یه دقیقه هم باهاش باشه واسه همین رفت پیش کسی که سم درست می کنه بهش گفت من از دست مادر شوهرم خسته شدم یه سم بده بهش بدم که بکشمش
    سم ساز هم گفت اگر من یه سم قوی بدم که همه ازمون می فهمن پس من یه سم خیلی ضعیف می دم که به مرور اونو بکشه ولی تو هم تو این مدت کمی خوش اخلاق باش که بهمون شک نکنن
    عروس هم همین کار رو کرد و هر روز طوری رفتار کرد که بهش شک نکنه
    بعد دو هفته دید که این مادر شوهره رفتارش از این ور به اون ور شده و دید خیلی مادر خوبیه
    چون مادرشوهر هم محبت عروسش رو دیده بود
    خلاصه دلش می سوزه و می ره پیش سم ساز می گه من نظرم برگشته نمی خوام اونو بکشم
    سم ساز گفت روز اول هم من بهت سم ندادم من تو رو گول دادم که رفتار مادر شوهرت عوض بشه
    بعضی اوقات بعضی چیزا رو نمی شه تغییر داد ولی با تغییر ایده و نگاه خودمون چه ها که نمی شه کرد
    نتیجه:همه مادر شوهرا هم بد نیستن

    یکی گره روسری شو شل کرد رفت جلو دوربین واسه لایک!! یکی بند پوتینشو سفت کرد رفت رو مین واسه خاک


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت




    با سلام
    ادامه مطلب از شهید مطهری (ره):
    بحث ما درباره مسئله نسبی بودن اخلاق و طبعا نسبی بودن تربيت بود . بنابر نظريه‏ ای كه می‏گويد اخلاق نسبی است و در زمانهای مختلف و در منطقه ‏های مختلف و درباره افراد مختلف ، مختلف می‏باشد ، ما نمی‏توانيم‏ يك طرح اخلاقی برای همه افراد بشر آن هم در همه زمانها ارائه كنيم ، و هر طرح اخلاقی از طرف هر مكتبی اعم از اسلام و غير اسلام عرضه بشود بايد محدود باشد به منطقه خاص ، به زمان خاص ، به شرايط مخصوص ، و طبعا در جای‏ ديگر بايد چيز ديگری به جای آن حكومت كند . ما در بحث خودمان رسيديم به اينجا كه فرق است ميان " اخلاق " و " رفتار " . اخلاق كه عبارت است از يك سلسله خصلت ها و سجايا و ملكات‏ اكتسابی كه بشر آنها را به عنوان اصول اخلاقی می‏پذيرد ، يا به عبارت ديگر قالبی روحی برای انسان كه روح انسان در آن قالب و در آن كادر و طبق آن‏ طرح و نقشه ساخته می‏شود ، و چگونگی روح انسان است كه چگونه بايد باشد ، يك امر ثابت و مطلق و همگانی و هميشگی است ، ولی رفتار انسان كه عبارت است از پياده كردن‏ همان روحيات در خارج ، در شرايط مختلف ، مختلف می‏شود ، و بايد هم‏ مختلف بشود ، و به عبارت ديگر مظاهر و مجالی اخلاق انسانی در شرائط مختلف ، مختلف است ، در يك جا انسان بايد يك جور عكس العمل نشان‏ بدهد ، در جای ديگر جور ديگر ، نه اينكه انسان در يك جا بايد يك جور باشد و در جای ديگر جور ديگر . خيلی فرق است بين اينكه بگوئيم بشر خودش‏ در هر عصری يك جور بايد باشد غير از جوری كه در عصر ديگر بايد باشد ، و در هر منطقه ‏ای يك جور بايد باشد غير از جوری كه در منطقه ديگر بايد باشد ، و اينكه بگوييم انسان می‏تواند آنچنان شخصيت عالی‏يی داشته باشد كه در همه جا يك جور باشد ولی مظاهر رفتارش در زمانهای مختلف و شرايط مختلف‏ متفاوت باشد . (1)
    ---------------------------------------------------------------
    (1) - همان / ص 158- 159
    ادامه دارد

    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام خدمت پاسخگوی گرامی و ممنون از شما

    میخواستم مطلبی را بگویم در خصوص اخلاق که مطلق است و رفتار که بنا به گفته شما نسبی است .
    البته در زندگی روزمره به جای کلمه رفتار از کلمه درایت و سیاست هم استفاده میکنند

    ببینید درست است که انسان باید در مواقع مختلف رفتار و سیاست به خود را داشته باشد اما این دلیل نمیشود که سیاست و رفتار ضدیت با اخلاق داشته باشد .شما دارید با گفته های مطهری نوعی مجوز میدهید که هر کس میتواند در هر موقعیت و زمانی بنا به اقتضای ان رفتاری اخلاقی یا غیر اخلاقی داشته باشد .
    خیلی عجیب و نازیبا جلوه میکند اگر کسی برای دفاع از حق و حتی خدا به عملی غیر اخلاقی دست بزند و اگر هم بگوییم چرا ؟ میگوید چون سیاست و تدبیر برای اثبات حقانیت لازم است .چه رفتار اخلاقی باشد چه غیر اخلاقی. به عنوان مثال دروغ بگوید برای اثبات حقانیت خود .از این جور مثالها هم زیاد میشه زد .

    مگر رفتار جدای از اخلاق است و اخلاق جدای از رفتار ؟؟؟؟ ممنون میشم توضیح دهید .
    یک سوال دیگه هم داشتم تربیت همان اخلاق یا نه ؟؟؟

    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يکي از تفاوت هاي اخلاق و تربيت در اين است که اخلاق امری است مربوط به خودسازی اما تربيت جنبه ديگرسازي دارد
    درواقع اخلاق وافعال اخلاقی روشی است برای پرورش روح وابزاریست برای ساختن خویش اما ،هدف ازتربیت ، پرورش روحي و معنوي يا اصلاح رفتار ديگران است . در واقع اخلاق راهکاری است برای ایجاد تعادل ونظم در غرائز انسان که عملیست فردی حال اگر همین عمل را مربی در برابر متربی بکار گیرد تربیت نامیده می شود.


  12. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود