صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم ❀.❀

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم ❀.❀




    [IMG]del.askquranaph1fja30i83ia1zn2xx.gif[/IMG]

    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀


    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀نماز سليمان در قرآن كريم❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀

    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀ ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀ ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀
    نویسنده :
    مهدي عصاره
    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀ ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀ ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀



    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۹ در ساعت ۰۶:۳۴
    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀



    استاد خرّمشاهي ذيلِ ترجمه‌ي آيه‌ي32 سوره‌ي مباركه‌ي «ص» نوشته‌اند:
    معناي اين آيه اين است كه سليمان(ع) به تماشاي مسابقه‌ي اسبان (چهارده اسب برگزيده قُرطبي) پرداخته بودو از يادِ نماز عصر كه آن هنگام مستحب بود، غافل مانده بود.»1
    مؤلفان محترم تفسير نمونه نيز بر آن افزوده‌اند:
    مگر ممكن است پيامبر معصومي وظيفه‌ي واجب خود را به دست فراموشي بسپارد؟ هرچند ديدن اسب‌ها نيز وظيفه‌ي ديگري از او بوده است؛ مگر اين‌كه به گفته‌ي بعضي نماز، نماز نافله و مستحب بوده باشد كه فراموشي آن مشكلي ايجاد نكند.»2ولي خوشبختانه علامه‌ي طباطبايي(ره) در تفسير الميزان مي‌نويسند: مجمع‌البيان ذيل آيه‌ي 32 گفته: بعضي از مفسّران گفته‌اند:
    رسيدگي به كار اسبان، او را از نماز عصر مشغول كرد، تا وقت نماز فوت شد، (نقل از علي(ع)) و در روايات اصحاب ما اماميّه آمده: كه فضيلت اوّل وقت از او فوت شد.»3

    حاصل كلام را، در ترجمه‌ي مرحوم دكتر سيّد جلال الدّين مجتبوي كه به حق، يكي از بهترين ترجمه‌هاي قرن حاضر است‌‌ـ و آن استاد گران‌مايه چند سال قبل از عروج‌شان به ملكوت اعلي آن را به چاپ رسانده‌اند‌‌ـ به شكلي زيبا و واقع بينانه مي‌بينيم آن‌جا كه در ترجمه و توضيح آيات 30 تا 33 سوره‌ي مباركه‌ي «ص» مي‌نويسند:
    «و وهبنا لداود سليمان نعم العبد إنّه أوّاب. إذ عرض عليه بالعشي الصّافنات الجياد. فقال انّي أحببت حبّ الخير عن ذكر ربّي حتّي توارت بالحجاب. ردّوها عليّ فطفق مسحا بالسّوق و الأعناق.»
    و سليمان را به داوود بخشيديم، نيكو بنده‌اي بود، همانا اوبسي بازگردنده [به سوي‌ما] بود. [يادكن] آن‌گاه كه در پايان روز اسبان تيزتك را بر او عرضه داشتند. پس گفت: من دوستي خير ـ يعني اسبان ـ را بر ياد كردِ پروردگارم ـ يعني نماز عصر ـ برگزيدم تا [آفتاب] در پرده‌ي [شب] پنهان گشت ـ‌يعني فرو شد؛ آنها (اسبان) را بر من بازگردانيد، پس آغاز كرد به ماليدنِ دست به ساق‌ها و گردن‌ها [ي آن‌ها] ـ تا براي كفّاره‌ي غفلت از يادِ پروردگار آن‌ها را در راه خدا «سبيل» كند.




    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۹ در ساعت ۰۶:۳۳
    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀
    ايشان در پاورقي يك همين صفحه از ترجمه‌ هاي خويش مي‌ نويسد:
    1. مفسّران در معني و تفسير اين دو آيه (32و33) وجوه و اقوال مختلف، بلكه متعارضي ذكر كرده‌اند كه هيچ‌يك بي‌ اشكال و پذيرفتني نيست و براي آگاهي از آن‌ها بايد به تفاسير مشروح مراجعه كرد (مثلاً تفاسير مجمع البيان و ابوالفتوح رازي و الميزان و به‌خصوص تفسير نمونه كه اقوالِ بيشتر مفسّران را درباره‌ي اين دو آيه رد مي‌ كند و خود وجهي را بر مي‌ گزيند). آن‌چه در ترجمه آورديم بنابر مشهورترين تفسير است هر چند آن‌هم چندان روشن و بي‌ اشكال نيست.»4
    حال جا دارد از خود سؤال كنيم چرا حق تعالي در قرآن كريم داستان «اسبان و حضرت سليمان(ع)» را به صورت طرحواره‌اي اين چنين كوتاه آورده است؟! آيا اين طرح واره گنگ و غير قابل درك است كه ما متوسّل به تخيّلاتي شويم كه در تفاسير مي‌ بينيم؟! و يا خير؛ اين طرح واره استوار، روشن و دقيق است ولي متأسفانه ما به دقت در آن ننگريسته‌ايم! جواب اين سؤال چيست؟
    در علم معني‌شناسي، هنگامي كه قصد داريم به معني يك متن پي ببريم بايد ابتدا به معناي كلمات متن و سپس به معناي عبارات و در آخر به معناي جملات توجه كنيم كه در اين صورت با توجه به بافت و كلِّ متن نوشته شده و يا، گفتاري كه مي‌ شنويم مي‌ توانيم به مفهوم و معناي دروني متن و خصوصاً كلمات آن پي ببريم.5
    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀

    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀

    بر اين اساس سؤال كُلّي بالا را به سؤالات كوچك‌ تري تبديل مي‌ كنيم تا به جوابي قانع كننده دست يابيم:
    1. در آيه‌ي 31 «عشيّ» چه زماني است؟
    2. در آيه‌ي 32 «حتي تورات بالحجاب» يعني چه؟ و چه ارتباطي به «بالعشي» دارد؟
    3. بعد از فرموده‌ي حضرت سليمان(ع) در آيه‌ي 32؛ آيا حضرت كاري انجام داده يا نه؟ كه بعد از آن، همين سخن را فرموده كه «اسب‌ها را نزد من باز آوريد.»6
    4. چرا در آيه‌ي 32 «ذكر» آمده و نه «صلوة» و آيا تفاوتي با هم دارند؟!
    در جواب مي گوييم:
    استاد قرشي در قاموس قرآن مي‌نويسد:
    عشو، ضعف بينايي و عِشاء، كوري و از بين رفتن چشم مي‌باشد و از طرف ديگر عِشاء از اوّل مغرب تا وقت نماز عِشا است.
    و مي‌افزايد كه اين قول را قرآن كريم تأييد مي‌كند.7
    ولي وقتي به عَشِيَّ مي‌ رسند، مي‌ نويسند:
    به عقيده‌ ي راغب از اوّل ظهر است تا صبح روز بعد.8
    و مي‌ افزايند:
    عشاء در قرآن تنها آمده ولي عَشِيَّ اغلب «ابكار ـ‌اشراق‌ـ غداة‌ـ بُكْرة» مقابل آمده است.9
    پس مي‌ توان نتيجه گرفت كه عَشِيَّ يك طرف روز است!
    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀


    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي


  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خب که چی بالاخره!! حالا عشی و ذکر ووو معنیش رو مشخص کردی به این ترتیب سلیمان نماز بعد ظهرش رو نخوند تقصیر اسبای بیچاره به همین خاطر سلاخی شدند!!!عجب پیامبری !!

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ص : رُدُّوها عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَ الْأَعْناقِ (33) :

    انصاریان : [اسب‏ها چنان توجه او را جلب كرده بودند كه گفت:] آنها را به من بازگردانيد. پس [براى نوازش آنها] به دست كشيدن به ساق‏ها و گردن‏هاى آنها پرداخت‏.


    حجه التفاسیر : أمر داد كه: آنها را برگردانند و چون برگردانيدند، دست بساقها و گردنهاى اسبان كشيد و آنها را نوازش كرد.

    واژه " طفق " سه بار در قران ذکر شده و به معنای شروع کردن است.

    ترجمه و تفسیر این آیات خیلی آسان است ولی چون با پیش فرضها منطبق نیست هر کسی به نحوی معنای آن را تحریف کرده است و بی گمان کسانی که این عمل زشت را مرتکب شده اند در قیامت از نادمین خواهند بود چرا که عده ای را به وادی گمراهی سوق می دهند.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Lachini نمایش پست
    ص : رُدُّوها عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحاً بِالسُّوقِ وَ الْأَعْناقِ (33) :

    انصاریان : [اسب‏ها چنان توجه او را جلب كرده بودند كه گفت:] آنها را به من بازگردانيد. پس [براى نوازش آنها] به دست كشيدن به ساق‏ها و گردن‏هاى آنها پرداخت‏.


    حجه التفاسیر : أمر داد كه: آنها را برگردانند و چون برگردانيدند، دست بساقها و گردنهاى اسبان كشيد و آنها را نوازش كرد.

    واژه " طفق " سه بار در قران ذکر شده و به معنای شروع کردن است.

    ترجمه و تفسیر این آیات خیلی آسان است ولی چون با پیش فرضها منطبق نیست هر کسی به نحوی معنای آن را تحریف کرده است و بی گمان کسانی که این عمل زشت را مرتکب شده اند در قیامت از نادمین خواهند بود چرا که عده ای را به وادی گمراهی سوق می دهند.
    از بس این قران مبینه کسی متوجه نمیشه بالاخره چی گفته؟!! ما که نفهمیدیم یعنی سلیمان هم میگه این اسبهای زیبا منو از عبادت خدا دور کردند و هم میگه بی خیال بابا کاریست که شده اون اسبها رو بر گردونید تا نوازش کنم؟؟!

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀
    از طرف ديگر اين استاد گرامي ذيل «قصّه‌ي اسبان» مي‌ نويسد:
    «توارت بالحجاب» به قرينه‌ي «العَشِيَّ» غروب شمس است كه عَشِيَّ طرف آخرِ عصر مي‌ باشد يعني آفتاب به پرده پنهان شد.10
    حال اگر عَشِيَّ «از اول ظهر است تا صبح روز بعد» پس چگونه مي‌ تواند «طرفِ آخرِ عصر» هم باشد؟! پس با تناقضي روبرو هستيم!
    براي رفع اين تناقض به تدبّر در قرآن كريم توسّل مي‌جوييم:
    1. همين آيه‌ي شريفه (آيه‌ي32) به ما مي‌فهماند كه «امري از حضرت قضا شده است يعني حضرت زماني را از دست داده‌است.» اين زمان با توجه به آيه، از «بالعشيّ» آغاز مي‌ شود و به «حتي تورات بالحجاب» پايان مي‌ يابد كه حضرت ناراحت مي‌ شود و خود را سرزنش مي‌ كند.
    2. عبارت «حتي تورات بالحجاب» با توجه به معناي آيه و قول استاد قرشي؛ معني مشخصي دارد يعني زماني كه خورشيد كاملاً از ديده مخفي شد، يعني حتي نوري از آن هم در آسمان نيست و اين يعني آغاز شب و پايان مرحله‌ ي غروب خورشيد!
    3. پس عشيَّ هنگامي از روز است كه هنوز نور خورشيد در آسمان وجود دارد و غروب به پايان نرسيده است! و شايد به تعبيري «عصر»!

    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀


    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀
    با توجه به اين‌كه در قرآن كريم يك بار كلمه‌ي «عصر» به كار رفته و آن هم در سوره‌ ي‌ مباركه‌ ي «عصر» واقع شده كه مفهومي جز «زمان بعد از ظهر» دارد، ديگر نمي‌ توانيم به كلمه‌ي «عصر»، با معني معهود آن در ذهن ما كه همان بعد ازظهر است، اطمينان كنيم. اين در حالي است كه درآيه‌ي 17 سوره‌ ي مباركه‌ ي روم حق تعالي مي‌ فرمايد: فسبحان اللّه حين تمسون و حين تصبحون، «پس خدا را تسبيح گوييد آن‌گاه كه در عصر در آييد و آن‌گاه كه به بامداد در شويد.»11 كه در اين‌جا حق تعالي به جاي كلمه‌ ي «عصر» از كلمه‌ي «تمسون» استفاده كرده است.
    از طرفي، با توجه به آيه‌ي 18 سوره‌ ي مباركه‌ ي روم و‌له الحمد في السّموات و الارض و عشيّا و حين تظهرون و آيه‌ي 130 سوره‌ي مباركه‌ ي طه ؛فاصبر علي ما يقولون و سبّح بحمد ربّك قبل طلوع الشّمس و قبل غروبها و من آناي اللّيل فسبّح و اطراف النّهار لعلّك ترضي؛ به اين امر پي مي‌ بريم كه خداوند متعال زمان را دسته‌بندي و به بخش‌ هايي تقسيم كرده است. لذا بايد ابتدا به دسته‌بندي زمان از نظر قرآن كريم دست يابيم تا بتوانيم به اين چهار سؤال به شكلي شايسته پاسخ دهيم.
    ❀.❀ نماز سليمان در قرآن كريم  ❀.❀


    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    خب که چی بالاخره!! حالا عشی و ذکر ووو معنیش رو مشخص کردی به این ترتیب سلیمان نماز بعد ظهرش رو نخوند تقصیر اسبای بیچاره به همین خاطر سلاخی شدند!!!عجب پیامبری !!
    نقل قول نوشته اصلی توسط talleb نمایش پست
    از بس این قران مبینه کسی متوجه نمیشه بالاخره چی گفته؟!! ما که نفهمیدیم یعنی سلیمان هم میگه این اسبهای زیبا منو از عبادت خدا دور کردند و هم میگه بی خیال بابا کاریست که شده اون اسبها رو بر گردونید تا نوازش کنم؟؟!
    در خصوص آيه 33 سوره مباركه " ص " نقل ها و بيانات متفاوتي وجود دارد كه برخي از آنها با عصمت پيامبران (ع) و يا رواياتي كه معصومين (ع) ذيل آيه آورده اند ، منافات دارد لذا به چنين توضيحات و يا نقل هايي - كه ممكن است ريشه در اسرائيليات داشته باشد - نبايد اعتنا نمود .
    در سوره مباركه "ص" در خصوص جريان بازديد از اسبها توسط حضرت سليمان (ع) چند آيه وجود دارد :
    إِذْ عُرِضَ عَلَيْهِ بِالْعَشِيِّ الصَّافِنَاتُ الْجِيَادُ
    هنگامى كه [طرف] غروب اسبهاى اصيل را بر او عرضه كردند
    فَقَالَ إِنِّي أَحْبَبْتُ حُبَّ الْخَيْرِ عَن ذِكْرِ رَبِّي حَتَّى تَوَارَتْ بِالْحِجَابِ
    [سليمان] گفت واقعا من دوستى اسبان را بر ياد پروردگارم ترجيح دادم تا [هنگام نماز گذشت و خورشيد] در پس حجاب ظلمت‏ شد
    رُدُّوهَا عَلَيَّ فَطَفِقَ مَسْحًا بِالسُّوقِ وَالْأَعْنَاقِ
    [گفت اسبها] را نزد من باز آوريد پس شروع كرد به دست كشيدن بر ساقها و گردن آنها [و سرانجام وقف كردن آنها در راه خدا]
    حضرت سليمان (ع) در حين بازديد از اسبها ، نمازشان فوت مي شود و قران كريم اين جريان و نحوه برخورد حضرت سليمان با آن را طي آيات 31-33 سوره مباركه "ص" بيان مي نمايند . اما عدم دقت در نوع بكارگيري ضماير و كلمات در آيه و نيز روايات تفسير ي ذيل آن، برخي از مفسران را دچار اشتباه در فهم مقصود آيات كرده است .



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۷:۲۷
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود