جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا پاداش زهد در قرآن حوری بهشتی است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا پاداش زهد در قرآن حوری بهشتی است؟




    با سلام و خدا قوت

    میشه این سوال منو پاسخ بدید

    چرا پاداش زهد در قرآن حوری بهشتی است؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۱ در ساعت ۰۵:۰۴


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    برخی آیات مرتبط




    «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ مَقَامٍ أَمِينٍ * فىِ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ * يَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَ إِسْتَبرقٍ مُّتَقَبِلِينَ * كَذَالِكَ وَ زَوَّجْنَاهُم بحورٍ عِينٍ * يَدْعُونَ فِيهَا بِكلُ‏ِّ فَكِهَةٍ ءَامِنِينَ * لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولىَ‏ وَ وَقَئهُمْ عَذَابَ الجحِيمِ * فَضْلًا مِّن رَّبِّكَ ذَالِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»

    پرهيزگاران در جايگاه امنى قرار دارند،
    در ميان باغها و چشمه‏ها،
    آنها لباسهايى از حرير نازك و ضخيم مى‏پوشند و در مقابل يكديگر مى‏نشينند،
    اينچنين‏اند بهشتيان و آنها را با «حور العين» تزويج مى‏كنيم!
    آنها در آنجا هر نوع ميوه‏اى را بخواهند در اختيارشان قرار مى‏گيرد، و در نهايت امنيّت به سر مى‏برند!
    هرگز مرگى جز همان مرگ اوّل (كه در دنيا چشيده‏اند) نخواهند چشيد، و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ مى‏كند،
    اين فضل و بخششى است از سوى پروردگارت، اين همان رستگارى بزرگ است!‏ (1)




    «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ جَنَّاتٍ وَ نَعِيمٍ * فَكِهِينَ بِمَا ءَاتَئهُمْ رَبُّهُمْ وَ وَقَئهُمْ رَبهمْ عَذَابَ الجحِيمِ * كلواْ وَ اشْرَبُواْ هَنِيَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ * مُتَّكينَ عَلىَ‏ سُرُرٍ مَّصْفُوفَةٍ وَ زَوَّجْنَهُم بحورٍ عِينٍ * وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ اتَّبَعَتهمْ ذُرِّيَّتهم بِإِيمَانٍ أَلحقْنَا بهمْ ذُرِّيَّتهمْ وَ مَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شىَ‏ْءٍ كلُ‏ُّ امْرِى بما كَسَبَ رَهِينٌ * وَ أَمْدَدْنَاهُم بِفَاكِهَةٍ وَ لَحْمٍ مِّمَّا يَشْتهونَ * يَتَنَازَعُونَ فِيهَا كَأْسًا لَّا لَغْوٌ فِيهَا وَ لَا تَأْثِيمٌ * وَ يَطُوفُ عَلَيهمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنهمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ»

    پرهيزگاران در ميان باغهاى بهشت و نعمتهاى فراوان جاى دارند،
    و از آنچه پروردگارشان به آنها داده و آنان را از عذاب دوزخ نگاه داشته است شاد و مسرورند!
    (به آنها گفته مى‏شود بخوريد و بياشاميد گوارا اينها در برابر اعمالى است كه انجام مى‏داديد!
    اين در حالى كه بر تختهاى صف‏كشيده در كنار هم تكيه مى‏زنند، و «حور العين» را به همسرى آنها درمى‏آوريم!
    كسانى كه ايمان آوردند و فرزندانشان به پيروى از آنان ايمان اختيار كردند، فرزندانشان را (در بهشت) به آنان ملحق مى‏كنيم و از (پاداش) عملشان چيزى نمى‏كاهيم و هر كس در گرو اعمال خويش است!
    و همواره از انواع ميوه‏ها و گوشتها- از هر نوع كه بخواهند- در اختيارشان مى‏گذاريم!
    آنها در بهشت جامهاى پر از شراب طهور را كه نه بيهوده‏گويى در آن است و نه گناه، از يكديگر مى‏گيرند!
    و پيوسته بر گردشان نوجوانانى براى (خدمت) آنان گردش مى‏كنند كه همچون مرواريدهاى درون صدفند! (2)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۷:۴۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    در این زمینه چند مطلب بیان می شود:


    مطلب اول:
    با توجه به آیات فوق، کاملا روشن است که خداوند در قبال زهد و تقوا در دنیا، صرفا نعمت حوریان بهشتی را قرار نداده است بلکه پاداش تقوای در دنیا، بهشت و نعمتهای بهشتی است که یکی از آن نعمتها، حوری بهشتی است.

    و در این آیات، این نعمت بطور ویژه و خاص هم بیان نشده تا بگوییم متکلم، به این مورد، نسبت با سایر نعمتها، عنایت خاصی داشته است.


    مطلب دوم:
    شهوت جنسی، قوه و نیرویی است که در نهاد و فطرت انسان قرار داده شده است، و انسان با تقوا، نیامده آن شهوت را نابود کند تا راحت باشد، بلکه آن شهوت همیشه همراه او بوده و او را تحت فشار قرار می داده ولی او آن را کنترل کرده و در برابر وسوسه های شیطان و هوای نفس، مبارزه کرده و خویشتن داری نموده است.

    لذا رعایت تقوا در این زمینه، اهمیت و ارزش زیادی دارد.


    مطلب سوم:
    وقتی بیشتر لغزشها و انحرافات بشر در این دنیا مربوط به شهوت جنسی است، طبیعی است که قرآن به او وعده آن را در بهشت بدهد و به او بگوید برای خدا در دنیا شهوتت را کنترل کن تا در بهشت، بهتر و بیشتر از آن نصیبت شود.

    در برابر غریزه قدرتمند شهوت، نمی توان وعده برقراری جلسه دعا و ... در بهشت به او داد، بلکه باید وعده لذت، به او داده شود تا بتواند انگیزه ای برای کنترل شهوت در دنیا باشد.


    مطلب چهارم:
    احتمال سمبلیک بودن این وعده ها را نیز باید در نظر داشت. (سمبلیک، نوعی حکایت از یک واقعیت خارجی است)

    البته سمبلیک بودن به این دو معنا:

    اول: ممکن است حیث معنوی و ملکوتی اینها مد نظر باشد، بدین معنا که چون ما آن را نمی دانیم و نمی فهمیم، این تعابیر مادی بیان شده تا برای فهم ما آسانتر باشد.

    دوم: سمبل "ما اشتهت انفس" باشد، یعنی هر آنچه نفس انسان بخواهد به او می دهند: «وَ هُمْ في‏ مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ»؛ آنها در آنچه بخواهند و مايل باشند به طور جاودان متنعمند. (3)


    از رسول گرامی اسلام(ص) در وصف نعمتها و ثوابهای بهشتی، نقل شده که فرمودند:
    «فِيهَا مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ»؛ در بهشت چيزهایی هست كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر خاطر كسى گذشته‏ است. (4)

    چه بسا اصلا انسان پس از مردن و کمال یافتن، دیگر به این چیزها راضی نشود، و اکنون که تا حدودی آگاه شده که در عالم چه خبر است، دیگر این چیزها او را قانع نمی کند، لذا به چیز های دیگر و بالاتری راضی شود؛ و خداوند نیز هر آنچه نفس او بخواهد به او عطا فرماید.

    ______

    1. دخان، 51 ـ 57.
    2. طور، 17ـ 24.
    3. انبیاء، 102.
    4. من لا يحضره الفقيه، ج ‏1، ص 295.




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۸:۰۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا پاداش زهد در قرآن حوری بهشتی است؟


    پاسخ:
    برخی آیات مرتبط:
    «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ مَقَامٍ أَمِينٍ ... فَضْلًا مِّن رَّبِّكَ ذَالِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»؛ پرهيزگاران در جايگاه امنى قرار دارند، در ميان باغ ها و چشمه‏ ها، آن ها لباس هايى از حرير نازك و ضخيم مى‏ پوشند و در مقابل يكديگر مى‏ نشينند، اين چنين‏ اند بهشتيان و آن ها را با «حور العين» تزويج مى‏ كنيم! آن ها در آن جا هر نوع ميوه‏ اى را بخواهند در اختيارشان قرار مى‏ گيرد، و در نهايت امنيّت به سر مى‏ برند! هرگز مرگى جز همان مرگ اوّل (كه در دنيا چشيده ‏اند) نخواهند چشيد، و خداوند آن ها را از عذاب دوزخ حفظ مى ‏كند، اين فضل و بخششى است از سوى پروردگارت، اين همان رستگارى بزرگ است!‏(1)
    «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ جَنَّاتٍ وَ نَعِيمٍ ... وَ يَطُوفُ عَلَيهمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنهمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ»؛ پرهيزگاران در ميان باغ هاى بهشت و نعمت هاى فراوان جاى دارند، و از آن چه پروردگارشان به آن ها داده و آنان را از عذاب دوزخ نگاه داشته است شاد و مسرورند! (به آن ها گفته مى ‏شود) بخوريد و بياشاميد گوارا، اين ها در برابر اعمالى است كه انجام مى‏ داديد! اين در حالى كه بر تخت هاى صف‏ كشيده در كنار هم تكيه مى‏ زنند، و «حور العين» را به همسرى آن ها در مى‏ آوريم! كسانى كه ايمان آوردند و فرزندانشان به پيروى از آنان ايمان اختيار كردند، فرزندانشان را (در بهشت) به آنان ملحق مى‏ كنيم و از (پاداش) عملشان چيزى نمى ‏كاهيم و هر كس در گرو اعمال خويش است! و همواره از انواع ميوه ‏ها و گوشت ها ـ از هر نوع كه بخواهند ـ در اختيارشان مى‏ گذاريم! آن ها در بهشت جام هاى پر از شراب طهور را كه نه بيهوده‏ گويى در آن است و نه گناه، از يكديگر مى‏ گيرند! و پيوسته بر گردشان نوجوانانى براى (خدمت) آنان گردش مى‏ كنند كه همچون مرواريدهاى درون صدفند!(2)
    در این زمینه چند مطلب بیان می شود:
    مطلب اول:
    با توجه به آیات فوق، کاملا روشن است که خداوند در قبال زهد و تقوا در دنیا، صرفا نعمت حوریان بهشتی را قرار نداده است بلکه پاداش تقوای در دنیا، بهشت و نعمت های بهشتی است که یکی از آن نعمت ها، حوری بهشتی است.
    و در این آیات، این نعمت بطور ویژه و خاص هم بیان نشده تا بگوییم متکلم، به این مورد، نسبت با سایر نعمت ها، عنایت خاصی داشته است.
    مطلب دوم:
    شهوت جنسی، قوه و نیرویی است که در نهاد و فطرت انسان قرار داده شده است، و انسان با تقوا، نیامده آن شهوت را نابود کند تا راحت باشد، بلکه آن شهوت همیشه همراه او بوده و او را تحت فشار قرار می داده ولی او آن را کنترل کرده و در برابر وسوسه های شیطان و هوای نفس، مبارزه کرده و خویشتن داری نموده است.
    لذا رعایت تقوا در این زمینه، اهمیت و ارزش زیادی دارد.
    مطلب سوم:
    وقتی بیشتر لغزش ها و انحرافات بشر در این دنیا مربوط به شهوت جنسی است، طبیعی است که قرآن به او وعده آن را در بهشت بدهد و به او بگوید برای خدا در دنیا شهوتت را کنترل کن تا در بهشت، بهتر و بیشتر از آن نصیبت شود.
    در برابر غریزه قدرتمند شهوت، نمی توان وعده برقراری جلسه دعا و ... در بهشت به او داد، بلکه باید وعده لذت، به او داده شود تا بتواند انگیزه ای برای کنترل شهوت در دنیا باشد.
    مطلب چهارم:
    احتمال سمبلیک بودن این وعده ها را نیز باید در نظر داشت. (سمبلیک، نوعی حکایت از یک واقعیت خارجی است)
    البته سمبلیک بودن به این دو معنا:
    اول: ممکن است حیث معنوی و ملکوتی این ها مد نظر باشد، بدین معنا که چون ما آن را نمی دانیم و نمی فهمیم، این تعابیر مادی بیان شده تا برای فهم ما آسانتر باشد.
    دوم: سمبل "ما اشتهت انفس" باشد، یعنی هر آن چه نفس انسان بخواهد به او می دهند: «وَ هُمْ في‏ مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ»؛ آن ها در آن چه بخواهند و مايل باشند به طور جاودان متنعمند.(3)
    از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در وصف نعمت ها و ثواب های بهشتی، نقل شده که فرمودند:
    «فِيهَا مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ»؛ در بهشت چيزهایی هست كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر خاطر كسى گذشته‏ است.(4)
    چه بسا اصلا انسان پس از مردن و کمال یافتن، دیگر به این چیزها راضی نشود، و اکنون که تا حدودی آگاه شده که در عالم چه خبر است، دیگر این چیزها او را قانع نمی کند، لذا به چیز های دیگر و بالاتری راضی شود؛ و خداوند نیز هر آن چه نفس او بخواهد به او عطا فرماید.

    ______
    (1) دخان/ 51 ـ 57.
    (2) طور/ 17ـ 24.
    (3) انبیاء/ 102.
    (4) من لا يحضره الفقيه، ج ‏1، ص 295.



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود