جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درست است که معاویه یکی از کاتبان وحی بوده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    درست است که معاویه یکی از کاتبان وحی بوده؟




    سلام

    درست است که معاویه یکی از کاتبان وحی بوده؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۳:۰۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    درست است که معاویه یکی از کاتبان وحی بوده؟


    پاسخ:
    آنچه از روايات و آثار تاريخی استفاده می شود و قابل اثبات است، افرادی همانند امير مؤمنان (عليه السلام) و نيز أبی بن كعب، زيد بن ثابت و ... كاتب وحی بوده‌اند؛ اما اين كه معاوية بن أبی سفيان نيز از كاتبان وحی باشد‌، قابل اثبات نيست و بزرگان اهل سنت اين مطلب را از ساخته‌های طرفداران بنی اميه می دانند .

    مهم ترين روايتی كه در مصادر اهل سنت در اثبات كتابت وحی توسط معاويه وارد شده، روايتی است كه مسلم بن حجاج نيشابوری در صحيحش آورده است:
    ابن عباس مي‌گويد: مسلمانان به ابوسفيان اعتنا نمی كردند و از همنشينی با وی اكراه داشتند، به پيامر عرض كرد: از شما سه تقاضا دارم كه آن را به من عنايت كنيد، رسول خدا قبول فرمود .

    1. نيكوترين و زيباترين دختر عرب، ام حبيبه، نزد من است او را به همسری شما در می آورم.
    2. معاويه از نويسندگان وحی باشد.
    3. فرمانده باشم تا با كفار بجنگم همانگونه كه با مسلمانان جنگيدم. رسول خدا پذيرفت.
    ابو زُميل می گويد: اگر ابو سفيان خواسته‌هايش را مطرح نمی كرد هيچ گاه به آن نمی رسيد؛ زيرا رسول خدا تقاضاها را رد نمی كرد.(1)

    اين روايت دارای اشكالات فاحشی هست كه علمای اهل سنت هم بدانها اشاره كرده اند:
    اين حديث از احاديثی است كه اشكال موجود در آن، معروف و مشهور است و علت آن اين است كه ابو سفيان بدون ترديد در فتح مكه سال هشتم هجري مسلمان شد، و حال آنكه رسول خدا مدتی طولاني و قبل از فتح مكه با ام حبيبه ازدواج كرده بود، ابو عبيده و ديگران؛ بلكه همه بر اين قول هستند كه اين ازدواج سال ششم يا هفتم اتفاق افتاده است.
    بنا بر اين، نقل مسلم جای تعجب دارد؛ چون ورود ابوسفيان به شهر مدينه در حال كفر معروف و مشهور است، ابن حزم گفته است: نقل اين خبر از بعضی راويان اشتباه و خطا است؛ زيرا هيچ اختلافی وجود ندارد كه رسول خدا قبل از فتح مكه با ام حبيبه كه در حبشه و جزو مهاجران بود و پدرش كافر بود ازدواج كرده است، و در نقلی ديگر از ابن حزم آمده است كه می گويد: اين حديث جعلی است و مشكل آن شخصی به نام عكرمه بن عمار است كه از ابو زُميل آن را نقل كرده است ... .(2)

    شمس الدين ذهبی (متوفاي 748 هـ) در ميزان الإعتدال می نويسد:
    در بخش اصلی صحيح مسلم اين حديث و سه حديث ديگر كه از منكرات است نقل شده است ...(3)

    بسياری از بزرگان اهل سنت اعتقاد دارند كه معاويه فقط نامه‌های معمولی رسول خدا (صلی الله عليه وآله) را براي ديگران می نوشته است.

    شمس الدين ذهبی (متوفاي 748هـ) در سير اعلام النبلاء می نويسد:
    زيد بن ثابت كاتب وحي بود و معاويه نامه‌های رسول خدا را به عرب‌ها می نوشت.(4)

    ابن أبي الحديد شافعی (متوفای655هـ) می نويسد:
    اهل تحقيق از آشنايان به سيره پيامبر می گويند: علی (عليه السلام) و زيد بن ثابت و زيد بن ارقم آنچه از وحی می رسيد می نوشتند و حنظله بن ربيع تيمی و معاويه نامه‌های رسول خدا را به سران كشورها و قبائل و آنچه نياز داشت و اموال بيت المال كه می رسيد و همچنين نحوه تقسيم آن را در حضور آن حضرت می نوشتند.(5)

    محمود أبو رية مصري (متوفای 1385هـ) از نويسندگان شهير اهل سنت در باره كتابت وحی توسط معاويه می نويسد:
    گروهی برای تقرب جستن به معاويه لقب كاتب وحی را برای او درست كردند و چنين پنداشتند كه او آية الكرسي را با قلمی از طلا نوشته است كه جبرئيل آن را از عرش برای وی هديه آورده بود. اين جريان بين مردم شايع شد با اينكه از اساس باطل و دروغ است و عقل نيز آن را انكار می كند؛ زيرا چگونه رسول خدا (صلی الله عليه وآله) اطمينان پيدا می كند كه مانند معاويه كاتب و نويسنده وحی باشد و حال آن كه او و پدر و مادرش به زور اسلحه مسلمان شدند و هرگز اسلام در قلب آنان نفوذ نكرده بود، و عقل سالم چنين چيزی را نمي پذيرد.

    و اما از نظر نقل نيز ثابت نيست و خبر صحيحی كه آن را تاييد نمايد وجود ندارد؛ و بر مدعيان اين منصب برای معاويه لازم است حتی يك نمونه از آياتی را كه نازل شده و معاويه آن را نوشته باشد بياورند .
    البته هيچ بعيد نيست كه بعضي از نامه‌ها را كه هيچ ارتباطی به وحی ندارد، براي رسول خدا نوشته باشد؛ اما اين كه بگوييم چيزی از قرآن را نوشته و به اصطلاح كاتب وحی بوده، اين مطلب از محالات است. مدائنی می گويد: زيد بن ثابت كاتب وحی بود و معاويه نامه‌های معمولی رسول خدا (صلي الله عليه وآله) را به اعراب می نوشت.(6)

    بنابراين كاتب وحی بودن معاويه، بر طبق منابع خود اهل سنت هم قابل پذيرش نمی باشد.

    __________
    (1) صحيح مسلم ، ج 4 ص 1945 ، ح2501 ، كِتَاب فَضَائِلِ الصَّحَابَةِ.
    (2) شرح النووي على صحيح مسلم ، ج 16 ، ص 63.
    (3) ميزان الاعتدال في نقد الرجال ، ج 5 ، ص 116.
    (4) سير أعلام النبلاء ، ج 3 ص 123.
    (5) شرح نهج البلاغة ، ج 1 ، ص 201 ـ 202.
    (6) محمود أبو رية ، شيخ المضيرة أبو هريرة ، ص 205.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۹:۳۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود