جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پایین تر از شرک به خدا ،در ایه 48نساء، یعنی چه ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پایین تر از شرک به خدا ،در ایه 48نساء، یعنی چه ؟




    سلام
    در مورد ایه زیر :

    إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاء وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا

    خداوند (هرگز) شرک را نمى‏بخشد و پايين‏تر از آن را براى هر کس (بخواهد و شايسته بداند) مى‏بخشد. و آن کسى که براى خدا، شريکى قرار دهد، گناه بزرگى مرتکب شده است.

    منظور از پایین تر از ان را بخواهد میبخشد یعنی چه ؟
    منظور شرک خفی ؟
    اگه نه ،پس چرا در جمله بعدی گفته هر کس برای خدا شریکی قرار دهد گناه بزرگی مرتکب شده ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2




    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۳:۱۰
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ




    سلام به شما پرسشگر گرامی

    از آنجا كه شرک، خروج از مدار حق و بريدن از خدا و پيوستن به ديگرى است، بدون توبه آمرزيده نمى‏ شود، ولى اگر مشرک، دست از شرک بردارد و توبه‏ واقعى كند، خداوند آن را هم مى‏ آمرزد. (1)

    توضیح اینکه:
    خداى عز و جل، حكيم است و هيچ كار او بى حكمت نيست، لذا نيامرزيدن مشرک و آمرزيدن ساير گناهان او، بايد طبق حكمت باشد.

    حكمت اين كه شرک را نمى‏ آمرزد، اين است كه عالم خلقت كه سراپايش رحمت خداست، اساسش عبوديت خلق و ربوبيت خداى تعالى است، هم چنان كه خود خداى تعالى فرمود:

    وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (ذاریات/56)
    و جنّ و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند

    و معلوم است كه با شرك ديگر عبوديتى وجود ندارد.

    و اما اينكه ساير گناهان و نافرماني هاى كمتر از شرک را مى‏ آمرزد، از دو راه است:

    يكى شفاعت كسانى كه خداوند براى آنها منزلت شفاعت را قرار داده است (یعنی انبيا و اوليا و ملائكه):

    ... وَ لا يَشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ ارْتَضى ... (انبیا/28)
    ... و جز براى كسى كه [خدا] رضايت دهد، شفاعت نمى‏ كنند...

    و ديگری به واسطه اعمال صالحه خود افراد گناهكار است، چون انجام اعمال صالحه، یکی از اسباب عفو و آمرزش گناهان است:

    ...ِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ... (هود/114)
    ... خوبيها بديها را از ميان مى‏ برد ...

    آيه شريفه متعرض توبه نشده و سخنی از آن به میان نیاورده زیرا موضوع آیه، شرک و عدم ايمان است و این موضوع با توبه میانه ای ندارد [یعنی معنا ندارد به کسی که ایمان ندارد، بگوییم با توبه، به آنچه که بدان ایمان نداری، بازگشت کن!]؛ علاوه اينكه توبه اختصاص به گناه خاصی ندارد بلکه آدمى از هر گناهى توبه كند آمرزيده مى‏ شود، چه شرک باشد و چه غير شرک، زیرا خداى تعالى فرموده با توبه همه گناهان (حتی شرک) آمرزیده می شود:

    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ (زمر/53)
    بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است (2)

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ در ساعت ۲۱:۴۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ادامه پست قبلی...




    امام صادق عليه السلام درباره‏ «يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِک» فرمود: مقصود گناهان كبيره و گناهان ديگر است. (3)

    طبق روايتى كه مرحوم طبرسى در مجمع البيان از امير مؤمنان على (ع) نقل كرده، اين آيه اميدبخش‏ ترين آيات قرآن است (ما فى القرآن آية ارجى عندى من هذه الاية)، زيرا افراد بسيارى هستند كه مرتكب گناهان عظيمى مى‏ شوند و براى هميشه از رحمت و آمرزش الهى مايوس مى‏ گردند و همان سبب مى‏ شود كه در باقيمانده عمر، راه گناه و خطا را با همان شدت بپيمايند، ولى اميد به آمرزش و عفو خداوند، وسيله مؤثر باز دارنده‏ اى نسبت به آنان در برابر گناه و طغيان است، بنا بر اين آيه در واقع يك مسئله تربيتى را تعقيب مى‏ كند.

    هنگامى كه مى‏بينيم (طبق گفته بعضى مفسران و پاره‏ اى از روايات كه در ذيل آيه نقل شده)، افراد جنايتكارى همچون «وحشى»، قاتل حمزة عموى پيامبر گرامی اسلام (ص)، با نزول اين آيه ايمان مى‏ آورد و دست از جنايات خود مى‏ كشد، اين اميدوارى براى ديگر گناهكاران پيدا مى‏ شود، كه از رحمت پروردگار مايوس نشوند و بيش از آنچه گناه كرده‏ اند خود را آلوده نسازند.

    روشن است که منظور از اين وعده آمرزش، وعده بدون قيد و شرط نيست بلكه افرادى را شامل مى‏ شود كه يك نوع شايستگى از خود نشان دهند. «مشيت» و خواست خداوند كه در اين آيه و آيات مشابه آن ذكر شده، به معنى «حكمت الهى» است، زيرا هرگز خواست خدا از حكمت او جدا نيست، و مسلما حكمت او اقتضا نمى‏ كند كه بدون شايستگى، كسى را مورد عفو قرار دهد.
    (4)


    پی نوشت
    --------------------------------
    1- تفسير نور، ج‏ 2، ص 301
    2- الميزان، ج‏4، ص 370 و 371
    3- كافى، ج 2، ص 284
    4- تفسير نمونه، ج‏3، ص 410 و 411
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۱۴:۵۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب

    جوابم رو در مورد سوال اول گرفتم اینکه منظور از پایین تر ،شامل گناهانی میشه که پایین تر از شرک هستند .

    اما بالاخره شرک خفی در کدوم قسمت قرار میگیره ؟شامل قسمت اول ایه میشه و یا شامل پایینر از شرک ؟

    بعد نکته ای که هست گناه و سرکشی در مقابل خدا ،گناهه دیگه ولی تو این ایه با توجه به حرفای شما نتیجه میشه
    که گناهان طبقه بندی میشند .چرا خدا باید گناه رو طبقه بندی کنه ؟

    اینطور بگم مگه برای خدا فرقی میکنه که گناه توسط چه کسی ؟ کجا ؟ چطوری ؟ وووووو....باشه .
    وقتی سرکشی صورت میگیره اسمش گناهه ، حالا چه شرک باشه ،چه یک دروغ ساده و الی اخر...
    حکمتش چیه ؟

    با سپاس

    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۹:۰۷
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام و عرض ادب
    جوابم رو در مورد سوال اول گرفتم اینکه منظور از پایین تر ،شامل گناهانی میشه که پایین تر از شرک هستند . اما بالاخره شرک خفی در کدوم قسمت قرار میگیره ؟شامل قسمت اول ایه میشه و یا شامل پایینر از شرک ؟
    سلام بر شما

    شرکی که آیه کریمه ناظر به آنست و می فرماید خداوند آن را نمی بخشد، همان شرک جلی است و شامل شرک خفی نمی شود. شرک جلی، همان شریک قائل شدن برای خدای سبحان و نفی دستورات مسلم اوست، لذا این شرک معنای عامی دارد و شامل کفر که یکی از مصادیق بارز آنست نیز می شود. در آیه مورد بحث، گویی اهل کتاب را خطاب داده و می فرماید: اگر به آیات کریمه قرآن که حقانیتش را دریافته اید، ایمان نیاورید و تصدیقش نکنید، مشرک می شوید و خداوند مشرک را نمی آمرزد و چنین کسی حتی در دنیا هم از غضب و عذاب خداوند در امان نیست! (1)

    شرک خفی (شرک پنهان)، قطعا پایین تر از شرک جلی (شرک آشکار) است و حتی بسیاری از اهل ایمان _ نادانسته و ناخواسته _ به شرک خفی دچار هستند و مساله ای مبتلا به و فراگیر است! لذا در آیه ای دیگر فرمود:

    وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ (یوسف/106)
    و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند

    ايمان تنها اين نيست كه انسان به وجود خدا اعتقاد داشته باشد بلكه يك موحد خالص كسى است كه غير از خدا، به هیچ شکل، معبودى در دل و جانش نباشد؛ تمام گفتار و کردارش براى خدا و در راه خدا باشد و طوق بندگى غير او را بر گردن ننهد و فرمان هاى الهى را خواه مطابق تمايلاتش باشد يا نباشد، از جان و دل بپذيرد و اجرا نماید، و بر سر دو راهي هاى «خدا» و «هوى»، همواره خدا را مقدم شمارد؛ اين است ايمان خالص، از هر گونه شرک؛ شرک خالص یعنی رهایی از شرک در عقيده و شرک در سخن و شرک در عمل! و راستى اگر بخواهيم حساب دقيقى در اين زمينه بكنيم، موحدان راستين و خالص و حقیقی، بسيار كمند! به همين دليل در روايات اسلامى مى‏ خوانيم كه امام صادق (ع) فرمود:

    الشرك اخفى من دبيب النمل‏
    شرک در اعمال انسان، از حركت مورچه هم مخفی تر است!

    در روایت دیگری آمده است که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:

    ان اخوف ما اخاف عليكم الشرك الاصغر قالوا و ما الشرك الاصغر يا رسول اللَّه؟ قال الريا، يقول اللَّه تعالى يوم القيامة اذا جاء الناس باعمالهم اذهبوا الى الذين كنتم تراءون فى الدنيا، فانظروا هل تجدون عندهم من جزاء؟!
    خطرناكترين چيزى كه از آن بر شما مى‏ ترسم، شرک اصغر است! اصحاب گفتند: شرک اصغر چيست اى رسول خدا؟ فرمود: رياكارى؛ روز قيامت هنگامى كه مردم با اعمال خود در پيشگاه خدا حاضر مى‏ شوند، پروردگار به آنها كه در دنيا ريا كردند، مى‏ فرمايد: به سراغ كسانى كه به خاطر آنها ريا كرديد برويد، ببينيد پاداشى نزد آنها مى‏ يابيد؟

    از امام باقر (ع) در تفسير آيه فوق وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ (یوسف/106) فرمود:

    شرك طاعة و ليس شرك عبادة و المعاصى التي يرتكبون و هى شرك طاعة اطاعوا فيها الشيطان فاشركوا باللَّه فى الطاعة لغيره:
    منظور از اين آيه شرک در اطاعت است نه شرک عبادت، و گناهانى كه مردم مرتكب مى‏ شوند شرک اطاعت است، چرا كه در آن شيطان را اطاعت مى‏ كنند و به خاطر اين عمل براى خدا شريكى در اطاعت قائل مى‏ شوند (2)

    پی نوشت
    --------------------------------------
    1- الميزان، ج‏4، ص 371 و 372
    2- تفسير نمونه، ج‏10، ص 91 و 92
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۷:۰۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    بعد نکته ای که هست گناه و سرکشی در مقابل خدا ،گناهه دیگه ولی تو این ایه با توجه به حرفای شما نتیجه میشه که گناهان طبقه بندی میشند چرا خدا باید گناه رو طبقه بندی کنه ؟
    اینطور بگم مگه برای خدا فرقی میکنه که گناه توسط چه کسی ؟ کجا ؟ چطوری ؟ وووووو....باشه .
    وقتی سرکشی صورت میگیره اسمش گناهه ، حالا چه شرک باشه ،چه یک دروغ ساده و الی اخر...
    حکمتش چیه ؟
    گناه به معنی خلاف است و در اسلام هر کاری که بر خلاف فرمان خدا باشد، گناه است، مخالفت امر خدا، هر اندازه کوچک باشد، چون در پیشگاه عظمت الهی واقع می شود، بزرگ است و از این منظر همه گناهان، کبیره و بزرگ هستند و نمی توان هیچ گناهی را کوچک شمرد، چه این که خود کوچک شمردن گناه هم، از گناهان کبیره است (که در صورت عدم توبه) بخشیده نمی شود.(1)

    از پیامبر اکرم(ص) روایت شده که «به کوچکی گناه منگرید، بلکه به بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی کرده اید».(2)

    بنابراین صغیر شمردن شدن برخی گناهان، به خاطر سنجش آنها نسبت به گناهان دیگری است که کبیره دانسته شده اند.

    سرچشمه تقسیم گناهان به صغیره و کبیره در حقیقت آیات قرآن مجید است. یکی از این آیات چنین است:

    اِنْ تَجْتَنِبُوا کَباِئَر ماتُنْهَؤنَ عَنْهُ نُکَفرِّعَنْکُمْ سَیئاتِکُم (نساء/31)
    اگر از گناهان کبیره بپرهیزید، از گناهان کوچک شما در می‏ گذریم

    اکنون باید دید که میزان کوچک و بزرگ بودن گناه چیست؟ در نظر علمای دینی هر گناهی از این منظر که مخالفت با فرمان خداوند است به خودی خود گناهی بزرگ است. مقیاس کوچک و بزرگ بودن گناه این نیست که آن را نسبت به ساحت مقدّس خداوند بسنجیم؛ زیرا براساس این سنجش همه گناهان، کبیره هستند. این تقسیم نظر به سنجش یک دسته از گناهان نسبت به دسته دیگر است.

    علمای اسلام با استفاده از آیات و روایات، گناهان را در مقایسه با خود آن ها و آثار و نتایج آن، به دو دسته صغیره و کبیره تقسیم کرده اند. این که ملاک و معیار در شناخت گناه صغیره از کبیره چیست، میان علما اختلاف نظر وجود دارد و امور زیر را به عنوان ملاک گناه کبیره ذکر کرده اند:

    الف) هر گناهی که در قرآن بر آن وعدة عذاب داده شده است؛ مانند قتل نفس که قرآن درباره آن می فرماید:

    وَ مَنْ یقْتُلْ مُؤمِناً مَتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فیها (نساء/93)
    هر کس مسلمانی را عمداً بکشد، سزای او دوزخ است و همواره در آنجا خواهد بود

    ب) هر گناهی که در اسلام برای آن «حدّ» تعیین شده است، مثل شرابخواری، زنا و ...
    ج) هر گناهی که بیانگر بی اعتنایی و بی حرمتی به دین و مقدّسات دینی باشد
    د) هر گناهی که از طرف شرع مقدّس، با شدت و تهدید از آن نهی شده باشد
    ه) هر گناهی که در قرآن یا سنّت پیامبر اکرم و ائمه اطهار (ع) به کبیره بودن آن تصریح شده است.

    امام خمینی شمار گناهان کیبره را به این صورت ذکر کرده اند:

    1ـ نومیدی از رحمت خدا 2ـ ایمنی از مکر الهی 3ـ دروغ بستن به خدا و پیامبر 4ـ قتل 5ـ عاق پدر و مادر 6ـ خوردن مال یتیم7ـ نسبت زنا دادن 8ـ فرار از جنگ و جهاد 9ـ قطع رحم 10ـ سحر و جادو 11ـ زنا 12ـ لواط 3ـ سرقت 14ـ قسم دروغ 15ـ کتمان شهادت 16ـ شهادت به ناحق دادن 17ـ عهد شکستن 18ـ بیش از ثلث وصیت کردن 19ـ شراب نوشیدن 20ـ ربا خوردن 21ـ برای کار حرام مزد گرفتن 21ـ قمار بازی 22ـ خوردن گوشت مردار و خوک و خون و میته 24ـ در وزن خیانت کردن 25ـ هجرت به جایی که انجام وظیفه دینی ممکن نیست 26ـ کمک به ظالم 27ـ اعتماد به ظالم 28ـ حبس حقوق مردم 29ـ دروغ 30ـ تکبّر 31ـ اسراف 32ـ خیانت به امانت 33ـ غیبت 34ـ سخن چینی 35ـ سرگرمی به لهو و لعب 36ـ سبک شمردن حج 37ـ ترک نماز 38ـ ندادن زکات 39ـ اصرار بر گناهان کوچک. (3)

    جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به:
    گناه شناسی، اثر استاد محسن قرائتی
    کیفر گناه و آثار و عواقب خطرناک آن، اثر سید هاشم رسول محلاتی
    گناهان کبیره، اثر آیت الله دستغیب


    ------------------------------
    1- اصول کافی، ترجمه و شرح سید جواد مصطفوی، ج 3، ص 394
    2- بحارالانوار، ج 77، س 168
    3- تحریرالوسیله، ج 1، ص 274
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۳/۲۴ در ساعت ۱۷:۳۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    ویرایش کردم
    جواب سوالامو جای دیگه پیدا کردم و نیازی نمیبینم وقت شما گرفته بشه

    تشکر از شما

    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۳/۲۶ در ساعت ۱۸:۲۵
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  15. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 20
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۰۲, ۱۸:۰۰
  2. √ (●̪•)...در ســـوگ پـیـامبــر خاتم النبیین (ص)
    توسط *عرفانی* در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۰, ۱۴:۰۲
  3. ♠♠♠♠♠--- زیباییهای عاشورا ----♠♠♠♠♠
    توسط کنیز فاطمه(سلام الله علیها) در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۶, ۱۴:۴۱
  4. *** آیین های محرم در شهرهای ایران ***
    توسط ابدیت در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۹/۲۴, ۱۸:۳۸
  5. حرمیین عسکریین بازگشایی شد+عکس
    توسط iranproud در انجمن تصاویر دیدنی
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۲/۰۱, ۰۸:۲۸

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود