جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انطباق روایات با قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انطباق روایات با قرآن




    یکی از مشترکات فی مابین مذاهب اسلامی این است که هر روایتی با قرآن منطبق نبود باید به دیوار کوبیده شود. ودر این خصوص حضرت امام جعفر صادق علیه السلام هم تأکید فرموده اند. لذا با توجه به این موضوع بنا دارم که در این انجمن بنا به وسع وتوان خودم روایاتی را که در بین پیروان مذاهب از مقبولیت خاص برخوردارند از منظر قرآن مورد بررسی قرار دهیم.
    و در اینجا اینروایت را که ابوبکر به پیامبر اسلام صل الله علیه وآله وسلم نسبت داده ذکر میکنم واز دوستان تقاضا دارم نظرات خود را بیان کنند.
    این روایت در حالی از سوی خلیفه!!به پیامبر اعظم(ص)نسبت داده شد که حضرت زهرا سلام الله علیها جهت در خواست فدک که توسط ابوبکر توقیف شده بود نزد او رفته و خواسته خود را بیان کرده بود.

    ابوبکر میگوید: من از رسول االله (ص)شنیدم که فرمود :"انا معشر الانبیاءلانورث،ما ترکنا صدقه"یعنی <ما پیامبران ارث نمیگذاریم وآنچه از ما به جا می ماند صدقه است>
    الصواعق المحرقه:19[ص34]ابن حجرعسقلانی




    کارشناس بحث :‌‍ پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ در ساعت ۰۳:۱۵
    اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل فرجهم الشریف

    واهلک عدوهم من الجن والانس من الاولین والآخرین
    تا زنــــده ایم مدافــع حریــم ولایتیــــــــم

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
    ممنون از مطرح کردن بحث خوب و مفید. که ان شالله دوستان بدون هیچ توهینی نسبت به افراد و مذاهب بحث رو علمی پیش ببرند.
    اما در مورد حدیث عرض کنم خليفه اول درباره ميراث انبيا حديثي جعل كرد كه آن حديث دقيقاً مخالف و معارض با قرآن بود اين حديث جعلي است و هرگز از پيامبر نقل نشده است، چنان كه ابن ابي الحديد در آن ترديد نموده.
    بنابراين حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ به خاطر اين كه آنها ناآگاهانه جعل حديث كردند براي روشن نمودن چهره دروغين آنها به قرآن استناد نمود و گفت كه چطور انبياء ميراث ندارند، در حالي كه قرآن حضرت سليمان را وارث داوود معرفي مي‌كند و آيات ارثي كه در قرآن آمده است مگر ممكن است پيامبر مستثني از آنها باشد.(چنان كه در قرآن سوره نساء آيات 11 الي 14 و آيات آخر سوره و آيات ديگر از قرآن مسئله ارث مطرح شد و به عنوان يك فريضه از آن ياد شده، مگر پيامبر اكرم از فرائض ديگر مثل نماز و... مستثني بود، از اين فريضه مستثني شود.) پيامبران هم مثل ساير انسانها داراي اولاد بودند و داراي ارث و ميراث، پس اين ادعاي خليفه اول مخالف قرآن و لازمه عمل و قول او تكذيب پيامبر و قرآن است.حضرت زهرا ازتحريف درسيره ي نبوي جلوگيري كرد وبه آنان اخطار داد كه حق ندارند پس ازغصب حقوق مسلم(خلافت وفدك و...) اهل بيت به سيره ي پيامبر تعرض كنند.
    علت اين كه حضرت فاطمه به آيات ارث تمسك جست اين بود كه مي‌خواست به خليفه اول بفهماند، حديثي كه او به زبان پيغمبر مي‌بندد، خلاف قرآن، است كه لازمه آن تكذيب قرآن و مساوي با كفر است.(1)
    ابن ابي الحديد تصريح مي‌كند كه حضرت فاطمه فدك را هرگز به عنوان ارث مطالبه نكرد، بلكه پس از اخراج كارگران آن حضرت توسط مأمورين ابي‌بكر، آمد به مسجد و سخنراني نمود و خطبه‌اي غرّا ايراد كرد و گفت اين ملك را رسول خدا به من هبه كرده است كه شما تصرف مي‌كنيد، ولي ابوبكر گفت پيغمبر روايت كرد به من كه انبياء هيچ ميراثي غير از ايمان و علم و... حتي زمين از خود باقي نمي‌گذارند.
    «قال (خليفه اول) ما ورث ابوك ديناراً ولا درهماً و انه قال ان الانبياء لا يورثون فقالت... فدك وهبهالي رسول الله...». ابوبكر چون درمقابل سخن حضرت كه فرمود اولاً. پيامبر آنجا را به من هبه كرده است، ثانياً. چرا دروغ مي‌گويي كه پيامبران چيزي را به عنوان ارث باقي نمي‌گذارند. كه به آيات قرآن استناد نمود.(2) بعد از اين كه ابن ابي الحديد ماجراي فدك را نقل مي‌كند كه چگونه دست به دست شد، تا اين كه مي‌نويسد عمر بن عبدالعزيز وقتي به خلافت رسيد «... كانت اول ظلامة رَدّها...» رد فدك اولين رفع ظلمي بود كه ابن عبدالعزيز انجام داد...(3) و شيعه هرگز معتقد نيست كه حضرت فاطمه آن را به عنوان ارث مطالبه نمود و هرگز چنين چيزي در تاريخ شيعه منعكس نشده، بلكه اين جعل اكاذيب و دروغها را بنابر نقل ابن ابي الحديد از ام المؤمنين عايشه نقل نموده‌اند، كه فاطمه ميراث خود را از ابوبكر خواست، و روايتي معارض و كاملاً متناقض با اين روايت از عايشه نقل شده است كه قبلاً ذكر شد كه عايشه به زنان پيغمبر گفته است كه فدك مال آل محمد است. اين تعارض آشكار نشانگر جعلي بودن و باطل بودن روايت آنهاست.(4)
    همچنين روايات ديگري از عايشه نقل شده است كه عباس و فاطمه مطالبه ارث خود از ابي‌بكر نمود. لذا اين روايت با ضعف سند و متن و تعارض كاملاً از حيث اعتبار ساقط است.
    علاوه بر اين ابن ابي‌الحديد، تعارض در كلام ابي‌بكر را بر اساس روايتي نقل مي‌كند كه ابوبكر ابتدا اعتراف مي‌كند كه ميراث پيامبر به اهلش مي‌رسد و بعد جعل حديث مي‌كند كه «لانورث» كه تعارض و تضاد شديد بين دو قول است.(5)
    و همچنين او نقل مي‌كند كه اين روايت «لانورث» يك حديثي كاملاً غريبي است، چون هيچ كس اين روايت را از پيامبر به غير ازابي‌بكر نقل نكرده است.(6)
    درنتيجه: حضرت زهرا درمقابل جعل حديث اعتراض كرد وحق خودرا كه تصرف شده بود مطالبه نمود چنانكه ابي بكر ازحضرت زهرا شاهد خواست واو نيز شاهدي براعطاي آن توسط پيامبر(ص) آوردكه شاهدين توسط آنان قبول نشدند.درحاليكه شاهد خواستن نيز خلاف شرع بود چون حضرت مالك وذواليد بود وآنان مدعي ومتصرف كه بايد شاهدي برانكار مي آوردند. ولي به جاي شاهد به پيامبر دروغ بستند.

    منابع:
    1. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، بيروت، لبنان، دار احياء التراث، 1409، ج 4، ص 80.
    2. ابن ابي الحديد، همان، ص 80.
    3. همان، ص 81.
    4. همان، ص 81.
    5. همان، ص 82، چنان كه ابن ابي الحديد در ص 9 ـ 84، كاملاً درباره تعارض بين احاديث صحبت كرده و آنها را مردود شمرده است.
    6. همان، ص 85.


    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ در ساعت ۱۱:۵۷
    انطباق روایات با قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود