جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در قران بعضی از انسانها را به حیوان تشبیه می کند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    46
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا خداوند در قران بعضی از انسانها را به حیوان تشبیه می کند ؟




    سلام و خسته نباشید


    آیا تشبیه انسان‏ها به حیوان در قرآن، جسارت و ناسزاگویى نیست؟


    اولئك كالانعام بل هم اضلّ»( سوره اعراف، آیه 179)


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 5

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۳:۵۱

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کرامت انسان




    نقل قول نوشته اصلی توسط sokot_galbha نمایش پست
    سلام و خسته نباشید


    آیا تشبیه انسان‏ها به حیوان در قرآن، جسارت و ناسزاگویى نیست؟


    اولئك كالانعام بل هم اضلّ»( سوره اعراف، آیه 179)
    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد سوال شما باید به دو نکته توجه کرد :

    1 . جایگاه انسان به طور کلی در قرآن چیست ؟

    برای فهمیدن نظر قرآن در مورد انسان باید مجموع آیات را مورد بررسی قرار داد تا نگاه قرآن را به انسان به دست آورد . در قرآن کریم ، خداوند انسان را جانشین و خلیفه خود معرفی می کند . وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً و چون پروردگارت به فرشتگان گفت : من در زمين خليفه ای می آفرينم (1) .
    همچنین خداوند به ملائکه که موجودات مقرب درگاه الهی هستند امر می کند تا برانسان سجده کند وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ و به فرشتگان گفتيم : آدم را سجده کنيد (2) .
    همچنین خداوند در قرآن مجید ، تمام انسان ها را دارای کرامت معرفی میکند و آنها را موجوداتی معرفی می کند که خداوند به آنها کرامت اعطا کرده است : وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ ما فرزندان آدم را کرامت بخشيديم (3)
    با توجه به آیات فوق ، انسان از جایگاه بسیار رفیع و بلندی در نزد خداوند برخوردار است و اینکه در این آیه جایگاه پستی به انسان نسبت داده می شود ، دلیلی دارد که در مطلب دوم عرض می شود .
    این موارد تنها نمونه هایی است که در متون دینی در مورد انسان و جایگاه وی گفته شده است فلذا اگر در پی آن هستیم که در مورد جایگاه انسان در قرآن تحقیق کنیم ، باید به مجموع آیات توجه کنیم .

    2. چرا در آیه فوق از انسان ها پست تر از حیوانات نام برده شده است ؟

    آیه فوق به صورت کامل چنین است : وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ .و هر آينه بسيارى از پريان و آدميان را براى دوزخ بيافريديم- سرانجامشان به دوزخ مى‏رسد-، [زيرا] دلهايى دارند كه به آن [حق را] در نمى‏يابند و چشمهايى دارند كه به آن [حق را] نمى‏بينند، و گوشهايى دارند كه به آن [حق را] نمى شنوند. اينان بسان چارپايانند بلكه گمراه‏ترند همينانند غافلان. (4)

    با توجه به اصل عدالت ، باید این نکته را در نظر گرفت که بر طبق استعداد ها و امکاناتی که به هر موجودی اعطا شده است ، از او توقع متناسبی وجود دارد . به طور مثال اگر فردی ثروت بسیار دارد ، از او توقع انفاق بیشتری وجود دارد تا کسی که تمکن مالی ندارد . به همین نحو اگر موجودی باشد که دارای چشم و گوش و قلب (به معنای قوه ای که با آن خیر و شر درک می شود نه به معنای یک عضوی از بدن) دارد که به دلیل استفاده نادرست از آنها نمی تواند حقیقت را دریابد و یا در مقابل حقیقت عناد دارد و از سر لجاجت آن را نمی پذیرد ، در این شرایط موجودی که دارای این نعمت ها و امکانات بوده است ، به مرتبه ی نازل و پستی می رسد ، مرتبه ای که حتی از مرتبه موجوداتی که چنین نعمت هایی را نداشته اند نیز پایین تر است . زیرا موجودات دیگر (حیوانات) از اساس چنین نعمتی نداشته اند و از این رو مسئولیتی نیز ندارند ولی انسانی که دارای این کرامت الهی و نیز نعمت های خاص است ، در قبال آنها مسئول است و اگر از آنها به خوبی استفاده نکند و آنها را هدر بدهد از مقام کرامت و والایی خود سقوط می کند به مرحله ای که از حیوانات نیز پست خواهد شد . البته این سقوط در اثر اراده و اختیار خود انسان است و به خدای متعال اسناد ندارد .
    به عبارت دیگر خداوند تمام انسان ها را با کرامت و جایگاه والا آفریده است و به آنها نعمت های بسیاری اعطا کرده است ، حال این انسان ها هستند که با بهره از این نعمت ها می توانند به کمالات بالاتر برسند و یا اینکه با استفاده ناشایست و یا عناد در برابر حق ، از مقام و مرتبه خود سقوط کنند.

    موفق باشید


    1. بقره . 30
    2.بقره 34
    3.اسراء 70
    4.اعراف 179


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    " چرا خداوند در قران بعضی از انسانها را به حیوان تشبیه می کند ؟"

    خداوند در قران بعضی از انسانها را به نوع خاصی از حیوانات یعنی انعام ( گاو و گوسفند و بز و شتر) تشبیه فرموده اند.



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ارائه آدرس




    نقل قول نوشته اصلی توسط Lachini نمایش پست
    " چرا خداوند در قران بعضی از انسانها را به حیوان تشبیه می کند ؟"

    خداوند در قران بعضی از انسانها را به نوع خاصی از حیوانات یعنی انعام ( گاو و گوسفند و بز و شتر) تشبیه فرموده اند.

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    ظاهرا قصد پاسخ به سوال فوق را دارید ، گذشته ار اینکه بنده در جواب به سوال به چرایی مطلب پرداختم و بهتر بود شما هم اشاره می کردید ، لطفا وقتی موضوعی را از متون دینی نقل میکنید ، با ذکر آدرس باشد تا مخاطبان نیز بتوانند به مطلب مورد نظر شما دسترسی داشته باشند و بهتر بتوانند در مورد آن بحث کنند .

    موفق باشید


  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی اعتقادی 5

    بنده به مطلب بدون آدرسی اشاره نکرده ام . "اولئك كالانعام بل هم اضلّ" ( سوره اعراف، آیه 179)

    در این آیه خداوند می فرمایند که آنها همانند انعام هستند و بلکه گمراه ترند و انعام همان چهار حیوان ذکر شده است. از این آیه اینگونه استنباط می شود که انعام گمراهند و انسانهای غیر مومن یا در گمراهی شبیه آنها هستند و یا از آنها هم گمراهترند. این مطلبی است که پاسخ می طلبد و پاسخ احتمالا این نکته را روشن خواهد ساخت گه چرا خداوند انسانهای غیر مومن را به انعام تشبیه فرموده اند.


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی اعتقادی 5


    الملک : أَ فَمَنْ يَمْشي‏ مُكِبًّا عَلى‏ وَجْهِهِ أَهْدى‏ أَمَّنْ يَمْشي‏ سَوِيًّا عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (22) : آيا آن موجودى كه هنگام حركت و راه پيمودن صورتش رو به زمين است [از قبيل خزنده و چهارپا] هدايت يافته‏تر است و بهتر جوانب را مى‏بيند يا آنكس كه روى پا ايستاده و با قامت رسا رو به جلو، به راه راست قدم برميدارد؟ (صفارزاده)


    اکثریت قریب به اتفاق مترجمین و مفسرین قرانی ، معنایی محازی برای این آیه دست و پا کرده اند غافل از اینکه خداوند در این آیه نمی فرمایند که کسی که رو به زمین حرکت می کند هدایت یافته نیست بلکه می فرمایند که کسی که روی پا ایستاده حرکت می کند هدایت یافته تر از کسی است که رو به زمین حرکت می کند.


    نظر جنابعالی چیست؟


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آدرس دهی




    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    اینکه تفسیر آیه فوق چیست ، خارج از بحث این تاپیک است و نمی توان به آن پرداخت ، بنده تنها از شما خواستم که وقتی از متون دینی مطلبی را نقل می کند ، لطفا به آدرس آن هم اشاره کنید .

    با تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    805
    مورد تشکر
    13 پست
    حضور
    16 روز 20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندی مطلب




    پرسش :
    آیا تشبیه انسان‏ها به حیوان در قرآن، جسارت و ناسزاگویى نیست؟

    پاسخ :

    در مورد سوال شما باید به دو نکته توجه کرد :

    1 . جایگاه انسان به طور کلی در قرآن چیست ؟

    برای فهمیدن نظر قرآن در مورد انسان باید مجموع آیات را مورد بررسی قرار داد تا نگاه قرآن را به انسان به دست آورد . در قرآن کریم ، خداوند انسان را جانشین و خلیفه خود معرفی می کند . وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً و چون پروردگارت به فرشتگان گفت : من در زمين خليفه ای می آفرينم (1) .
    همچنین خداوند به ملائکه که موجودات مقرب درگاه الهی هستند امر می کند تا برانسان سجده کند وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ و به فرشتگان گفتيم : آدم را سجده کنيد (2) .
    همچنین خداوند در قرآن مجید ، تمام انسان ها را دارای کرامت معرفی میکند و آنها را موجوداتی معرفی می کند که خداوند به آنها کرامت اعطا کرده است : وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ ما فرزندان آدم را کرامت بخشيديم (3)
    با توجه به آیات فوق ، انسان از جایگاه بسیار رفیع و بلندی در نزد خداوند برخوردار است و اینکه در این آیه جایگاه پستی به انسان نسبت داده می شود ، دلیلی دارد که در مطلب دوم عرض می شود .
    این موارد تنها نمونه هایی است که در متون دینی در مورد انسان و جایگاه وی گفته شده است فلذا اگر در پی آن هستیم که در مورد جایگاه انسان در قرآن تحقیق کنیم ، باید به مجموع آیات توجه کنیم .

    2. چرا در آیه فوق از انسان ها پست تر از حیوانات نام برده شده است ؟

    آیه فوق به صورت کامل چنین است : وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ .و هر آينه بسيارى از پريان و آدميان را براى دوزخ بيافريديم- سرانجامشان به دوزخ مى‏رسد-، [زيرا] دلهايى دارند كه به آن [حق را] در نمى‏يابند و چشمهايى دارند كه به آن [حق را] نمى‏بينند، و گوشهايى دارند كه به آن [حق را] نمى شنوند. اينان بسان چارپايانند بلكه گمراه‏ترند همينانند غافلان. (4)

    با توجه به اصل عدالت ، باید این نکته را در نظر گرفت که بر طبق استعداد ها و امکاناتی که به هر موجودی اعطا شده است ، از او توقع متناسبی وجود دارد . به طور مثال اگر فردی ثروت بسیار دارد ، از او توقع انفاق بیشتری وجود دارد تا کسی که تمکن مالی ندارد . به همین نحو اگر موجودی باشد که دارای چشم و گوش و قلب (به معنای قوه ای که با آن خیر و شر درک می شود نه به معنای یک عضوی از بدن) دارد که به دلیل استفاده نادرست از آنها نمی تواند حقیقت را دریابد و یا در مقابل حقیقت عناد دارد و از سر لجاجت آن را نمی پذیرد ، در این شرایط موجودی که دارای این نعمت ها و امکانات بوده است ، به مرتبه ی نازل و پستی می رسد ، مرتبه ای که حتی از مرتبه موجوداتی که چنین نعمت هایی را نداشته اند نیز پایین تر است . زیرا موجودات دیگر (حیوانات) از اساس چنین نعمتی نداشته اند و از این رو مسئولیتی نیز ندارند ولی انسانی که دارای این کرامت الهی و نیز نعمت های خاص است ، در قبال آنها مسئول است و اگر از آنها به خوبی استفاده نکند و آنها را هدر بدهد از مقام کرامت و والایی خود سقوط می کند به مرحله ای که از حیوانات نیز پست خواهد شد . البته این سقوط در اثر اراده و اختیار خود انسان است و به خدای متعال اسناد ندارد .
    به عبارت دیگر خداوند تمام انسان ها را با کرامت و جایگاه والا آفریده است و به آنها نعمت های بسیاری اعطا کرده است ، حال این انسان ها هستند که با بهره از این نعمت ها می توانند به کمالات بالاتر برسند و یا اینکه با استفاده ناشایست و یا عناد در برابر حق ، از مقام و مرتبه خود سقوط کنند.



    1. بقره . 30
    2.بقره 34
    3.اسراء 70
    4.اعراف 179


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود