صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدمات متقابل ایران و اسلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2

    خدمات متقابل ایران و اسلام




    با سلام و عرض ادب
    لطفا در این مورد
    :خدمات متقابل ایران و اسلام
    توضیح دهید

    موفق باشید



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۳۱ در ساعت ۰۰:۴۸

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست
    با سلام و عرض ادب
    لطفا در این مورد
    :خدمات متقابل ایران و اسلام
    توضیح دهید

    موفق باشید



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    با عرض سلام وادب خدمت شما دوست بزرگوار

    قطعاً بحث كامل و دقيق پيرامون اين موضوع،نيازمند ارائه مطالب مفصل و طولاني است كه اينجا مجال آن نيست،بنده به اختصار مطالبي از كتاب ارزشمند استاد شهيد مرتضي مطهري كه يكي از مستندترين و جامع ترين كتاب ها در اين رابطه است،خدمت شما عرض مي كنم:

    در رابطه با خدمات اسلام به ايران بايد به اين نكته مهم توجه داشته باشيم كه:

    خدمتی كه يك كيش يا مسلك به يك ملت می‏تواند بكند چگونه و از چه‏ نوع است ؟ بديهی است كه به صورت بر آوردن يك نياز آنی نيست كه مثلا در يك جنگ نيرو به كمك آنها بفرستد ، يا در يك خشكسالی آذوقه وارد كند و يا يك كارخانه برای آنها تاسيس نمايد ، خيلی اساسی تر از اينها است . به اينست كه تحولی مفيد و ثمربخش در انديشه و روح آنها به وجود آورد ، طرز تفكر آنها را در جهت واقع بينی نو كند ، اخلاق و تربيت آنها را بهبود بخشد ، سنن و نظامات كهنه و دست و پاگير آنها را بر اندازد و به جای آنها سنن و نظاماتی زنده جايگزين سازد ، ايمانی و ايده ای عالی به‏ آنها الهام نمايد ، شور و هيجان كار و كوشش و دانش طلبی و نيكوكاری و از خود گذشتگی در آنها به وجود آورد . وقتی كه چنين شد بالطبع زندگی‏ اقتصادی آنها بهبود می‏يابد ، نيروی انسانيشان به كار می‏افتد ، استعدادهای‏ علمی ، فلسفی ، فنی ، هنری ، ادبی شان می‏شكفد و بالاخره در همه شئون‏ آنچيزی كه تمدن ناميده می‏شود تكامل صورت می‏گيرد
    و اما خدمتی كه يك ملت به يك كيش و يا مسلك می‏كند به اينست كه در راه تبليغ و ترويج آن كيش ، و تدوين و اشاعه فرهنگ آن می‏كوشد ، به‏ توضيح و تفسير مفاهيم آن همت می‏گمارد ، به زبان آن خدمت می‏كند ، ملل‏ ديگر را با آن آشنا می‏سازد ، با جان و مال خود از آن دفاع می‏كند و در راهش سربازی و جانفشانی مينمايد و در همه زمينه ها خلوص نيت و از خود گذشتگی نشان‏ می‏دهد.

    خدمات اسلام به ايران ابعاد مختلفي دارد و در موارد متعددي اسلام باعث شكوفايي و احياي استعدادهاي شگفت و خلاقيت‏ها و نوآوري‏هاي بسياري گرديده است. قبل از پرداختن به تأثير اسلام در رشد علمي، فرهنگي،ادبي، سياسي ايران لازم است به اين نكته توجه داشته باشيد كه آنچه در رابطه با تمدن ايران باستان آمده و به نظر برخي از ايرانشناسان مانند: پروفسور پوپ تمدن يونان كهن نيز متأثر از ايران بوده است ربطي به زمان ورود اسلام به ايران ندارد، زيرا زمان بعثت پيامبر اكرم(ص) ايران در بدترين وضعيت سياسي و اجتماعي در طول تاريخ خود به سرمي ‏برده است. نظام بسته و شديد طبقاتي به گونه‏ اي كه حتي اجازه تحصيل دانش به توده ‏ها داده نمي‏ شد . ظلم و تعدي نسبت به توده‏ ها، انحرافات فكري و عقيدتي، جنگ قدرت، به گونه ‏ايكه پدر و پسر و برادر براي چند صباحي حكومت خون يكديگر را بريزند و مفاسد بسيار ديگر از اموري بوده است كه موجب افول ستاره تمدن ايران شده و موجب انفجار عظيمي در ميان توده‏ ها گرديده و آنان را منتظر يك برنامه اصلاح‏گرانه انقلابي و همه جانبه ساخته بود كه با ورود اسلام و احكام ارزشمند آن ايران همه آمال خود در آن يافته ونه تنها به سرعت به اسلام گرويدند، بلكه از جان و دل به ياري مجاهدان اسلام شتافته و همگام با آنان دژهاي طاغوت را در هم شكسته و حتي شاه ايران به دست يك آسيابان ايراني به قتل رسيد.

    اما برخي از خدماتي كه اسلام به ايران نمود به طور فشرده عبارتند از:
    1- تصحيح عقايد و ارائه جهان‏ بيني و ايدئولوژي صحيح و منطبق با عقل و از بين بردن پندارها و خرافات، كه بررسي اين مسأله خود كتابي مستقل مي‏طلبد.

    2- اصلاح نظام سياسي و از بين بردن نظام طبقاتي و برقراري مساوات در تمام سطوح و لايه‏هاي اجتماعي.

    3- تقويت و اجياد زمينه‏ هاي رشد استعدادها در ابعاد مختلف علمي، ادبي و... در پي اين مسأله بود كه هنرمندان،شاعران ودانشمندان بسيار برجسته‏ اي پديد آمده و علم و دانش و هنر در ايران حياتي نوي يافت و تأثير آن اقصي نقاط عالم را درنورديد و هنوز كه هنوز است آثار دانشمنداني چون بوعلي سينا، ابوريحان، ذكرياي رازي و... در سطح جهان چون خورشيد درخشش دارد.

    اين درخشش به حدي بوده است كه برخي از نويسندگان معتقدند،پانصد سال وقت لازم بود تا اروپائيان برخي از پژوهش هاي عصر ساماني همچون رساله ي آبله و حصبه تأليف ابوبکرمحمدبن زکريای رازی(م313ق) را ترجمه كرده و بفهمند و به بسياري ديگر از زبانها در شهر ونيز برگردانند.يا فرمانرواياني چون شارل اول مجبور شوند تا فرمان ترجمه كتاب الحاوي رازي را نيز صادر كنند.(1)

    اما در رابطه با خدماتي كه ايرانيان به اسلام كردند،بايد گفت:

    اولين خدمتی كه بايد از آن نام برد ، خدمت تمدن كهن ايرانی به تمدن‏ جوان اسلامی است . اين تمدن كهن به تمدن جوان و با عظمت اسلامی كمك و خدمت فراوان نمود .
    در اين رابطه دو مطلب‏ قطعی است يكی اينكه ايران قبل از اسلام از خود دارای تمدنی درخشان و باسابقه بوده و اين تمدن سابقه طولانی داشته است ، ديگر اينكه اين تمدن‏ در دوره اسلامی مورد استفاده واقع شده و به قول پ . ژ مناشه : ايرانيان بقايای تمدن تلطيف شده و پرورده‏ای به اسلام تحويل دادند كه بر اثر حياتی كه اين مذهب در آن دميد جان تازه گرفت ( 2 )

    علاوه بر اين خدمات‏ ايرانيان مسلمان در جبهه‏ های مختلف صورت گرفته است : جبهه نشر و تبليغ و دعوت ملتهای ديگر ، جبهه سربازی و نظامی ، جبهه‏ علم و فرهنگ ، جبهه ذوق و صنعت و هنر. كه بحث پيرامون هر يك از اين موضوعات خود نيازمند تأليف كتابي مستقل است.


    پي نوشتها:

    (1)فيليپ خليل حتي،تاريخ عرب،ترجمه ابوالقاسم پاينده،چاپ دوم،تهران،آموزش انقلاب اسلامي،1366ش.ص467.

    (2).تمدن ايرانی ، به قلم جمعی از خاورشناسان ، ترجمه دكتر عيسی‏ بهنام ، صفحه 247 .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    خدماتي كه اسلام به ايران نمود....


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    پانصد سال وقت لازم بود تا اروپائيان برخي از پژوهش هاي عصر ساماني همچون رساله ي آبله و حصبه تأليف ابوبکرمحمدبن زکريای رازی(م313ق) را ترجمه كرده و بفهمند و

    می شه رابطه " دین " را با علم شیمی یا فیزیک یا دارو سازی بفرمایید ؟

    آیا حکومت سبب سرکوب یا گسترش علوم است یا عقیده ؟

    اگر جوابتان عقیده است که دین اسلام تنها توصیه به علم اندوزی کرده است در عبارات کوتاه و مختصر

    و بانیان دین هیچ عملی در راستای تولید علم بمعنای واقعی نداشته اند !!

    که دیدیم زمانیکه دین حاکم بود شعار " کفانا کتاب الله " باعث از بین رفتن بسیاری از آثار گردید .

    اگر حکومت است(که هست ) {چون می تواند زیر ساخت تولید علم را فراهم کند } که در زمان اوایل عباسیان

    از طریق ترجمه آثاردانشمندان یونان و اسکندرانی و ایرانی و هندی و... علوم جدید با زبان یکسان (عربی )

    در گستره آسیا و افریقا گسترش یافت . بعبارت دیگر علت تولید علم در قرن دوم و سوم و چهارم هجری

    بیشتر از اینکه بعلت دین اسلام باشد به سبب زبان عربی بود .

    حاکمان عباسی علیرغم خلیفه مسلمین بودن، آنچنان که باید پایبند دین و ایمان نبودند ...

    چه بسا بسیاری از دیالوگهای بین ادیان و تولید مباحث کلامی و فلسفی در آنزمان بخاطر رذالت و خبث ذاتی

    آنان در برپایی مناظرات بین پیروان ادیان و عقاید فلسفی مختلف بجهت مغلوب کردن عالمان دین بوده است .

    ------------------

    مخلص کلام : دین یک عامل وحدت بخش بین پیروان بوده است نه مسبب و علت العلل تولید علم

    که اگر چنین فرض کنیم که پیشرفت علوم در قرون اولیه اسلامی مربوط به دین اسلام است ،

    می بایست پیشرفت انفجاری علوم در دو قرن گذشته را نیز به مسیحیت نسبت دهیم !

    چرا ؟ چون اکثریت دانشمندان ظاهراً مسیحی هم بوده اند !

    -------------

    دین کجا و علم تجربی کجا ؟

    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۱/۰۴/۰۲ در ساعت ۰۰:۴۴

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خالد بن ولید نمایش پست






    می شه رابطه " دین " را با علم شیمی یا فیزیک یا دارو سازی بفرمایید ؟

    آیا حکومت سبب سرکوب یا گسترش علوم است یا عقیده ؟

    اگر جوابتان عقیده است که دین اسلام تنها توصیه به علم اندوزی کرده است در عبارات کوتاه و مختصر

    و بانیان دین هیچ عملی در راستای تولید علم بمعنای واقعی نداشته اند !!

    که دیدیم زمانیکه دین حاکم بود شعار " کفانا کتاب الله " باعث از بین رفتن بسیاری از آثار گردید .

    اگر حکومت است(که هست ) {چون می تواند زیر ساخت تولید علم را فراهم کند } که در زمان اوایل عباسیان

    از طریق ترجمه آثاردانشمندان یونان و اسکندرانی و ایرانی و هندی و... علوم جدید با زبان یکسان (عربی )

    در گستره آسیا و افریقا گسترش یافت . بعبارت دیگر علت تولید علم در قرن دوم و سوم و چهارم هجری

    بیشتر از اینکه بعلت دین اسلام باشد به سبب زبان عربی بود .

    حاکمان عباسی علیرغم خلیفه مسلمین بودن، آنچنان که باید پایبند دین و ایمان نبودند ...

    چه بسا بسیاری از دیالوگهای بین ادیان و تولید مباحث کلامی و فلسفی در آنزمان بخاطر رذالت و خبث ذاتی

    آنان در برپایی مناظرات بین پیروان ادیان و عقاید فلسفی مختلف بجهت مغلوب کردن عالمان دین بوده است .

    ------------------

    مخلص کلام : دین یک عامل وحدت بخش بین پیروان بوده است نه مسبب و علت العلل تولید علم

    که اگر چنین فرض کنیم که پیشرفت علوم در قرون اولیه اسلامی مربوط به دین اسلام است ،

    می بایست پیشرفت انفجاری علوم در دو قرن گذشته را نیز به مسیحیت نسبت دهیم !

    چرا ؟ چون اکثریت دانشمندان ظاهراً مسیحی هم بوده اند !

    -------------

    دین کجا و علم تجربی کجا ؟
    جناب خالد بن ولید،اگر جنابعالی مطالب بنده را با دقت بیشتر مطالعه می فرمودید پاسخ سوال خود را می یافتید،هر چند جنابعالی بیشتر بدنبال ایجاد شک و شبهه در مباحث دینی هستید تا یافتن پاسخ سوال.

    در مطالب بالا بیان شد كه خدمت یک دین به یک ملت این است که تحولی مفيد و ثمربخش در انديشه و روح آنها به وجود آورد ، طرز تفكر آنها را در جهت واقع بينی نو كند ، اخلاق و تربيت آنها را بهبود بخشد ، سنن و نظامات كهنه و دست و پاگير آنها را بر اندازد و به جای آنها سنن و نظاماتی زنده جايگزين سازد ، ايمانی و ايده ای عالی به‏ آنها الهام نمايد ، شور و هيجان كار و كوشش و دانش طلبی و نيكوكاری و از خود گذشتگی در آنها به وجود آورد . وقتی كه چنين شد بالطبع زندگی‏ اقتصادی آنها بهبود می‏يابد ، نيروی انسانيشان به كار می‏افتد ، استعدادهای‏ علمی ، فلسفی ، فنی ، هنری ، ادبی شان می‏شكفد و بالاخره در همه شئون‏ آنچيزی كه تمدن ناميده می‏شود تكامل صورت می‏گيرد.

    مطالعه تاریخ دولتها و حکومت های مختلف در دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام بیانگر این واقعیت است که آنچه مایه تشویق و تحریک برای پیشرفت بشر در علوم مختلف بوده است،دین الهی بوده است نه حکومت ها.

    اگر شما منصفانه به بررسی تاریخ ایران قبل از اسلام با ایران بعد از اسلام بپردازید،به این واقعیت اعتراف خواهید کرد که ایران قبل از اسند،لام از لحاظ موقیت علمی و دست آوردهای علمی به هیچوجه قابل مقایسه با ایران بعد از اسلام نیست.از ایران قبل از اسلام با آن همه شهرتی که بعنوان یک تمدن داشته است،چند دانشمند و یا مرکز علمی مشاهده می کنید.اما ایران بعد از اسلام چطور؟

    چرا حاکمان ساسانی و بسیاری از حکومت های غیر دینی اجازه تحصیل علم و پیشرفت های علمی را منحصر به عده ای خاص می کرد،و اکثریت افراد جامعه را از تحصیل علم محروم می کردند؟!

    آیا پیشرفت علمی ایرانیان بعد از ورود اسلام،صرفاً بخاطر حکومت آن بوده است یا روی کار آمدن حکومت دینی؟؟!!در طول تاریخ هر چقدر حاکمان بیشتر نسبت به مبانی و دستورات دینی پایبند بودند،به همان اندازه در مسیر پیشرفت علمی نیز موفقیت کسب کردند و مطمئن باشید در هر دوره ای که حکومتی دینی وجود داشته است،ولی در زمینه پیشرفت علوم مختلف سسیتی صورت گرفته است،علتش دین نبوده است،بلکه علتش این بوده که حاکمان واقعاً بر طبق دستورات دین عمل نکرده اند.






  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    هرچند جنابعالی بیشتر بدنبال ایجاد شک و شبهه در مباحث دینی هستید تا یافتن پاسخ سوال.
    حاج آقا اگر پاسخ درخور و منطقی بشنویم اتوماتیک وار خودمان را تصحیح می کنیم

    اتفاقاً افکار ما و شما بر خلاف ظاهر زیاد متفاوت نیست

    در اصول همفکریم در مصداقها و نحوه پیاده کردنشان با هم فرق داریم


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    خدمت یک دین به یک ملت این است که تحولی مفيد و ثمربخش در انديشه و روح آنها به وجود آورد ، طرز تفكر آنها را در جهت واقع بينی نو كند ، اخلاق و تربيت آنها را بهبود بخشد ،
    بسیار عالی ! دین چه کار های خوبی می تواند بکند ! آفرین


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    سنن و نظامات كهنه و دست و پاگير آنها را بر اندازد و به جای آنها سنن و نظاماتی زنده جايگزين سازد ،
    بجای آنها سنن جدید بیاورد نه زنده

    هر چیز جدیدی الزاماً زنده نیست


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    ايمانی و ايده ای عالی به‏ آنها الهام نمايد ، شور و هيجان كار و كوشش و دانش طلبی و نيكوكاری و از خود گذشتگی در آنها به وجود آورد . ،

    این ادعاها مربوط به دویست سال اول هجری نیست بلکه مربوبط به زمانیست که بزرگانی

    مانند ابن عربی وسهره وردی و عرفای بزرگ دیگر ، دندان دین را کشیدند و بجایش عطوفت

    و مهربانی و منطق کاشتند و از پوست هندوانه مربای شیرین ساختند

    که امروزه کام شما را شیرین کرده است .


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    مطالعه تاریخ دولتها و حکومت های مختلف در دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام بیانگر این واقعیت است که آنچه مایه تشویق و تحریک برای پیشرفت بشر در علوم مختلف بوده است،دین الهی بوده است نه حکومت ها.

    نه دیگه اینطور نیست . دین در بهترین حالتها فقط نقشه راه می دهد و این حکومت است

    که بستر لازم برای گسترش علوم را فراهم می کند .


    وگرنه اینهمه پیشرفت در غرب را مگر واتیکان اداره می کند ؟

    علم اصولی دارد که اگر آنرا شناختید و پیاده کردید می توانید از مزایای آن بهره مند شوید


    حال می خواهد مسلمان باشید، خواه یهودی ، خواه لامذهب !




    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    اگر شما منصفانه به بررسی تاریخ ایران قبل از اسلام با ایران بعد از اسلام بپردازید،به این واقعیت اعتراف خواهید کرد که ایران قبل از اسند،لام از لحاظ موقیت علمی و دست آوردهای علمی به هیچوجه قابل مقایسه با ایران بعد از اسلام نیست.از ایران قبل از اسلام با آن همه شهرتی که بعنوان یک تمدن داشته است،چند دانشمند و یا مرکز علمی مشاهده می کنید.اما ایران بعد از اسلام چطور؟

    شما می توانید با قوه قهریه امریکا را تسخیر کنید و دانشمندانش را بکشید ، کتابخانه هایش

    را بسوزانید مدارکش را پاک کنید بعد تمام دستاوردهای علمی اش را مال خود کنید و به

    زبان فارسی ترجمه کنید و هر اصطلاحی را مفرس ! (فارسی شده) کنید و

    بعد بدهید بنویسند که من آنم که رستم بود پهلوان ! و ادعا کنید که علم انفورماتیک را شما

    اختراع کرده اید و موشک را شما اختراع کرده اید و اولین فضانورد هم از ایران بوده است

    (با ذکر این حدیث پیامبر که اگر علم در ثریا باشد از سرزمین پارس کسی آنجا خواهد رفت ...)

    مطمئن باشید که اگر در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات مانند 14 قرن پیش بود شما نیز

    می توانستید همین کار را با امریکا بکنید و همه چیز را بنام خود کنید و پز پیشرفت بدهید . اما ...

    اما از آنجاییکه پله های ترقی و پیشرفت را یکی یکی نگذرانده اید بعد از صد سال کفگیر به ته دیگ

    می خورد و بر می گردیم به اصل اصیل خودمان و می شویم همان آقایی که قبلاً بودیم !!

    مسلمین عزیز تنها پز قرن سوم و چهارم هجری را می دهند و نمی دانند که تاریخ اسلام 14 قرن

    است نه دو قرن !!


    که همه دانشمندانش هم تازه مسلمان ها و موالی زاده ها بوده اند . نه مسلمانان اصیل اولیه !

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    چرا حاکمان ساسانی و بسیاری از حکومت های غیر دینی اجازه تحصیل علم و پیشرفت های علمی را منحصر به عده ای خاص می کرد،و اکثریت افراد جامعه را از تحصیل علم محروم می کردند؟!
    شما مطمئنید که شاهان ساسانی حکومتشان غیر دینی بوده ؟ پس موبدان دینکار اینهمه خرابکاری

    را با پشتگرمی چه کسی می کرده اند ؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    آنچه مایه تشویق و تحریک برای پیشرفت بشر در علوم مختلف بوده است،دین الهی بوده است نه حکومت ها.

    شما به یک نکته توجه نمی کنید که علوم از نظر دین اسلام همان چیزهایی است که در حوزه ها

    تدریس می شود

    مگر دیده اید که در فیضیه شیمی و فیزیک و پزشکی بخوانند ؟

    علم حقیقی از نظر اسلام : فقه و اصول و حدیث و تفسیر و درایه و کفایه و رجال و .. است .

    حال شما از پیشرفت توسط علوم دینی سخن می آورید و از اقتصاد و فناوری و .. سخن می گوئید !!

    خب این چه ربطی به اون داشت ؟

    چه کسی تا بحال توانسته با این نقل قولها به جایی برسد که شما برسید ؟

    مگر دین اسلام دیروز آمده که شما برای ما چشم انداز ترسیم می کنید ؟


    شما فقط می توانید از تاریخ شاهد بیاورید و بس !


    و در تاریخ اسلام هم 99.8 درصد دانشمندانش عرب نژاد نبوده اند ولی با زبان عربی مطلب می نوشته اند !


    مگر نه این است که :

    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی !

    ما که در طول تاریخ نخوانده ایم که مکه و مدینه دارالعلم بوده است !


    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۳:۱۶

  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2



    خدمات متقابلي كه استاد مطهري از آن سخن گفت
    «ايران و اسلام» به جاي «ايران يا اسلام»


    يكي از كتاب‌های ارزنده شهيد مطهري كه در نوع خود از شاهكارهاي استاد محسوب مي‌شود كتاب خدمات متقابل اسلام و ايران است. انتشار اين كتاب در دوره‌اي كه طيف افراطي مذهبي، همه خدمات و دستاوردهاي كشور ايران براي پذيرش اسلام و انتشار آن به واسطه دانشمندان ايراني مسلمان را ناديده گرفته و در ديگر سو، راديكال ناسيوناليست‌ها از ورود اسلام به ايران به عنوان تسلط اعراب بر ايران نام مي‌برند، شهيد مطهري با نفي هر دو ديدگاه، به خدمات متقابل ايران و اسلام پرداخت. اين در حالي است كه در آن مقطع كمتر كسي به اين نكته توجه داشت كه ايرانيان به ستوه‌آمده از برخي ناكارآمدي پادشاهان موخر ساساني، آمادگي پذيرش مكتبي جديد را داشتند كه در آن نظام طبقاتي بي‌معنا باشد. همچنين اسلام نيز نياز به مشاهيري داشت كه به ترويج مكارم آن بپردازند و چه كسي بهتر از مشاهير ايران؟
    در اين كتاب، سرفصل‌هاي جالبي به چشم مي‌خورد كه پيوندهاي اين دو مولفه را نشان مي‌دهد:
    اسلام از نظر مليت ايراني، ملت‌پرستي در عصر حاضر، تعصبات ملي، خدمات ايرانيان به اسلام، زبان فارسي، مذهب تشيع، غلبه اسلام بر تعصبات، خدمات اسلام به ايرانيان، اظهار نظرها، آيين زرتشتي دين رسمي كشور، ثنويت زرتشتي، نظام اجتماعي خانوادگي، اخلاق زرتشتي، تعليم و تعلم زنان، كتابسوزي ايران و مصر، كارنامه اسلام در ايران. ذوق و صنعت، تمدن اسلام. صميميت و اخلاص، اسلام در كشمير، چين و... نخستين حوزه علميه، آغاز تدوين و تاليف عرفان و تصوف تا طبقه نهم، فقه و فقاهت، ادبيات، كلام، فلسفه و حكمت، طبقات مختلف دانشمندان تا طبقه سي و سوم، دو قرن سكوت!
    كتاب از سه بخش تشكيل شده كه بخش اول آن با عنوان «اسلام از نظر مليت ايراني» است. در اين بخش مفهوم مليت از ديدگاه‌هاي مختلف اسلامي و غيراسلامي گفته شده و بعد مطالبي كاملا مستند درباره رابطه ايرانيان با اسلام، قبل از جنگ ايرانيان با اعراب و بعد از آن گفته شده است. چكيده سخن نويسنده در اين بخش اينكه: اسلام ذاتا رنگ هيچ مليت خاصي را ندارد بلكه ديني است انساني و منطبق با خواسته‌هاي فطري و عقلاني بشر! موضوع بعدي در اين بخش، اينكه اسلام آوردن ايرانيان با اكراه و اجبار نبوده، بلكه از روي عشق به حقيقت و عدالت و استعداد و ظرفيت كافي براي درك مفاهيم عالي انساني نهفته در عمق اين دين بوده است. به‌طوري‌كه امروزه ديگر فرهنگ اسلامي و ايراني شديدا به هم پيوند خورده و با هم آميخته است و اصلا فرهنگ ايراني بدون اسلام، معنايي ندارد. مطالب بعدي در اين بخش، تمام فرضياتي كه در زمينه غيرصميمي بودن اسلام ايرانيان، كه به‌طور متفرقه توسط نويسندگان بعضي كتب و مقالات آمده، بررسي و نشان داده شده كه اين نسبت‌ها يا مغرضانه بوده يا بي‌خبرانه و ناآگاهانه و ناشي از عدم اطلاع نويسنده بوده است.
    بخش دوم كتاب كه عنوان «خدمات اسلام به ايران» نام دارد شامل سوالاتي است كه نويسنده مطرح كرده كه آيا اسلام به ايران خدمت كرد و آن را در مسير بهتري قرار داد؟ يا برعكس، اسلام، ايران را در اختناق برد و استعدادهاي ايرانيان را راكد و منحرف كرد؟ كه مولف در پاسخ، اظهارنظرهايي كه شده، به عنوان يك فصل مفصل آورده و نظريه‌هاي مشهور را گفته است. و فصل بعدي راجع به بررسي اديان و مذاهب ديگر كه با ورود اسلام به ايران، همزمان بوده يا اختصاص دارد كه در آن به آيين‌هاي زرتشت، مانوي، مزدكي، بودايي و عقايد آريايي اشاره مي‌شود و بعد راجع به آيين زرتشت به‌طور تفصيل بررسي شده است و به نظام خانوادگي و اجتماعي و اخلاقي آيين زرتشت با دين اسلام و تطبيق و مقايسه آن پرداخته است.
    سرانجام عنوان آخرين قسمت كتاب «خدمات ايران به اسلام» نام دارد. مرحوم مطهري در اينجا مي‌گويد كه خدمت يك قوم به يك دين، در اين است كه تمام نيروهاي معنوي و مادي و ذوق و استعداد و ابتكار خود را در اختيار آن قرار دهد و حتما خلوص نيت هم داشته باشد. آنگاه ادامه مي‌دهد كه ايرانيان بيشتر از هر ملت ديگري، تمام نيروهاي خود را با تمام خلوص و صميميت در اختيار اسلام قرار دادند. در فصل بعد اين بخش، نقش ايرانيان در بروز و مبارزه با جريان‌هاي مخالفي كه در يكي، دو قرن اول هجري، در مسايل اسلامي پديد آمد، بررسي مي‌شود و بعد از آن مولف راجع به نقش ايرانيان در نشر و تبليغ اسلام در سطح جهاني صحبت مي‌كند. نويسنده محترم در قسمت‌هاي بعدي، راجع به جانبازي و فداكاري ايرانيان در راه اسلام سخن مي‌گويد و بعد راجع به علوم ابتدايي در جامعه اسلامي آن روز تا غامض‌ترين مطالب علمي و پيچيده جامعه اسلام امروز، مطالبي گفته است. البته بخشي در اين كتاب مربوط به فقه و فقاهت، ادبيات، كلام، فلسفه و حكمت و عرفان و تصوف، به‌طور كتاب جداگانه‌اي ضمن اين كتاب آمده است كه داراي مباحث ارزنده‌اي است و در ادامه‌اش، طبقات دانشمندان هر رشته را از صدر اسلام تا عصر حاضر معرفي كرده است. دو فصل آخر كتاب، فصل مختصر «ذوق و صنعت» و انتقادي عالمانه از كتاب «دو قرن سكوت» است. كتاب خدمات متقابل اسلام و ايران تاكنون چندين بار به چاپ رسيده است.


  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خالد بن ولید نمایش پست
    سلام

    حاج آقا اگر پاسخ درخور و منطقی بشنویم اتوماتیک وار خودمان را تصحیح می کنیم

    اتفاقاً افکار ما و شما بر خلاف ظاهر زیاد متفاوت نیست

    در اصول همفکریم در مصداقها و نحوه پیاده کردنشان با هم فرق داریم




    بسیار عالی ! دین چه کار های خوبی می تواند بکند ! آفرین



    بجای آنها سنن جدید بیاورد نه زنده

    هر چیز جدیدی الزاماً زنده نیست





    این ادعاها مربوط به دویست سال اول هجری نیست بلکه مربوبط به زمانیست که بزرگانی

    مانند ابن عربی وسهره وردی و عرفای بزرگ دیگر ، دندان دین را کشیدند و بجایش عطوفت

    و مهربانی و منطق کاشتند و از پوست هندوانه مربای شیرین ساختند

    که امروزه کام شما را شیرین کرده است .




    نه دیگه اینطور نیست . دین در بهترین حالتها فقط نقشه راه می دهد و این حکومت است

    که بستر لازم برای گسترش علوم را فراهم می کند .


    وگرنه اینهمه پیشرفت در غرب را مگر واتیکان اداره می کند ؟

    علم اصولی دارد که اگر آنرا شناختید و پیاده کردید می توانید از مزایای آن بهره مند شوید


    حال می خواهد مسلمان باشید، خواه یهودی ، خواه لامذهب !







    شما می توانید با قوه قهریه امریکا را تسخیر کنید و دانشمندانش را بکشید ، کتابخانه هایش

    را بسوزانید مدارکش را پاک کنید بعد تمام دستاوردهای علمی اش را مال خود کنید و به

    زبان فارسی ترجمه کنید و هر اصطلاحی را مفرس ! (فارسی شده) کنید و

    بعد بدهید بنویسند که من آنم که رستم بود پهلوان ! و ادعا کنید که علم انفورماتیک را شما

    اختراع کرده اید و موشک را شما اختراع کرده اید و اولین فضانورد هم از ایران بوده است

    (با ذکر این حدیث پیامبر که اگر علم در ثریا باشد از سرزمین پارس کسی آنجا خواهد رفت ...)

    مطمئن باشید که اگر در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات مانند 14 قرن پیش بود شما نیز

    می توانستید همین کار را با امریکا بکنید و همه چیز را بنام خود کنید و پز پیشرفت بدهید . اما ...

    اما از آنجاییکه پله های ترقی و پیشرفت را یکی یکی نگذرانده اید بعد از صد سال کفگیر به ته دیگ

    می خورد و بر می گردیم به اصل اصیل خودمان و می شویم همان آقایی که قبلاً بودیم !!

    مسلمین عزیز تنها پز قرن سوم و چهارم هجری را می دهند و نمی دانند که تاریخ اسلام 14 قرن

    است نه دو قرن !!


    که همه دانشمندانش هم تازه مسلمان ها و موالی زاده ها بوده اند . نه مسلمانان اصیل اولیه !




    شما مطمئنید که شاهان ساسانی حکومتشان غیر دینی بوده ؟ پس موبدان دینکار اینهمه خرابکاری

    را با پشتگرمی چه کسی می کرده اند ؟







    شما به یک نکته توجه نمی کنید که علوم از نظر دین اسلام همان چیزهایی است که در حوزه ها

    تدریس می شود

    مگر دیده اید که در فیضیه شیمی و فیزیک و پزشکی بخوانند ؟

    علم حقیقی از نظر اسلام : فقه و اصول و حدیث و تفسیر و درایه و کفایه و رجال و .. است .

    حال شما از پیشرفت توسط علوم دینی سخن می آورید و از اقتصاد و فناوری و .. سخن می گوئید !!

    خب این چه ربطی به اون داشت ؟

    چه کسی تا بحال توانسته با این نقل قولها به جایی برسد که شما برسید ؟

    مگر دین اسلام دیروز آمده که شما برای ما چشم انداز ترسیم می کنید ؟


    شما فقط می توانید از تاریخ شاهد بیاورید و بس !


    و در تاریخ اسلام هم 99.8 درصد دانشمندانش عرب نژاد نبوده اند ولی با زبان عربی مطلب می نوشته اند !


    مگر نه این است که :

    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی !

    ما که در طول تاریخ نخوانده ایم که مکه و مدینه دارالعلم بوده است !

    با سلام

    جناب خالد بن ولید؛ از آنجایی که مطالب مطرح شده از سوی شما،مربوط به بحث از رابطه دین و علم بوده و موضوع تاپیک خدمات متقابل اسلام و ایران می باشد،لذا بخاطر اینکه مطالب از موضوع اصلی تاپیک منحرف نشود،مناسب است در تاپیک مستقلی موضوع مورد نظر شما پیگیری گردد.
    فقط بنده از باب رعایت ادب برای اینکه مطالب شما بی پاسخ نماند،نکاتی عرض می کنم:
    1. همانگونه که بیان شد «خدمت یک دین به یک ملت این است که تحولی مفيد و ثمربخش در انديشه و روح آنها به وجود آورد ، طرز تفكر آنها را در جهت واقع بينی نو كند ، اخلاق و تربيت آنها را بهبود بخشد ، سنن و نظامات كهنه و دست و پاگير آنها را بر اندازد و به جای آنها سنن و نظاماتی زنده جايگزين سازد ، ايمانی و ايده ای عالی به‏ آنها الهام نمايد ، شور و هيجان كار و كوشش و دانش طلبی و نيكوكاری و از خود گذشتگی در آنها به وجود آورد . وقتی كه چنين شد بالطبع زندگی‏ اقتصادی آنها بهبود می‏يابد ، نيروی انسانيشان به كار می‏افتد ، استعدادهای‏ علمی ، فلسفی ، فنی ، هنری ، ادبی شان می‏شكفد و بالاخره در همه شئون‏ آنچيزی كه تمدن ناميده می‏شود تكامل صورت می‏گيرد».
    با توجه به این مطلب،و با مطالعه احکام و دستورات دین مبین اسلام،با قاطعیت می توان گفت دین اسلام به بهترین وجه این خدمت را نسبت به بشریت انجام داده است،و اینکه مسلمان چقدر توانستند از این موضوع بهره ببرند،بستگی به عوامل مختلفی از جمله تلاش آنان داشته است.

    2. در احاديث اسلامي به پيروي از آيات قرآن مجيد، تنها اكتفا به تشويق از فراگيري علوم ديني نشده، بلكه علاوه برآن هرگونه علم مفيد در زندگي مادّي و معنوي مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان نمونه به روايات زير توجه كنيد.
    ـ در حديث معروفي از پيغمبر اكرم(ص) مي‏خوانيم فرمود «اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّيْنِ فَاِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فريضةَ عَلي كُلِّ مُسْلِمٍ» (1) [دانش را فراگيريد هر چند در كشور چين باشد، زيرا تحصيل دانش بر هر مسلماني واجب است.]
    بايد توجه داشت كه مملكت چين در آن زمان دورترين كشور جهان شناخته مي‏شد، بنابراين منظور اين است كه به سراغ دانش برويد، هر چند در دور افتاده‏ترين كشور‏هاي دنيا باشد.
    بديهي است دانشي كه در آن روز در چين يافت مي‏شد، معارف قرآني و ديني نبود، چرا كه جاي آنها مراكز وحي بود، بلكه منظور دانشهاي مفيد دنيوي است.

    ـ در حديث ديگري از امام امير مؤمنان علي(ع) مي‏خوانيم «اَلْحِكْمَةُ ضالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَاطْلُبُوها وَلَوْ عِنْدَ الْمُشْرِكِ» (2) [دانش، گمشدة شخص با ايمان است، پس آنرا طلب كنيد هر چند نزد مشركان باشد.]
    روشن است، آنچه نزد مشركان يافت مي‏شود معارف توحيدي و علوم الهي نيست، بلكه علوم مفيد ديگري است كه در زندگي به كار مي‏آيد و گاه نزد آنان است.
    اين گونه احاديث، شعار معروف «علم وطن ندارد» را تداعي مي‏كند و تأكيد مي‏نمايد كه علم و دانش، گمشدة مؤمنان است، هر جا و نزد هر كس بيابند آن را فرا مي‏گيرند.
    اینکه در فیضیه قم علوم تجربی تدریس نمی شود،بخاطر این است که مراکز دانشگاهی متکفل آن شده اند. براساس برداشت صحيح از اسلام و تعاليم حيات بخش آن كه اسلام دينى جامع و كامل است، دستورات آن تمام ابعاد زندگى را شامل مى شود و همان گونه كه براى زندگى آن جهان تكاليف و وظايفى قرار داده، براى اين جهان نيز احكام و دستورات حيات بخشى مقرر فرموده است، استفاده از علم و صنعت، نه تنها ممنوع و مذموم نيست بلكه مورد تاكيد نيز هست; چرا كه اساساً اسلام، دين علم و دانش است و اينكه مسلمانها از كاروان تمدن و صنعت عقب مانده اند، نه به خاطر اعتقاد دينى آنان، بلكه به دليل عمل نكردن به تعاليم اسلام است.



  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3. اگر با كمى دقت قوانين و دستورات نورانى اسلام را مطالعه كنيم خواهيم ديد كه دين اسلام در جميع شؤون، سياسى و اجتماعى و فرهنگى و اقتصادى، كشاورزى و نظامى و غير آنها، داراى بهترين قانونها است، اسلام و تعاليم عاليه ى قرآن در گذشته نشان داد كه چگونه مى تواند پست ترين طبقات را به اوج عظمت و عزت برساند.
    آرى در آنروزى كه اسلام و احكام قرآن عملا اجرا مى گرديد به خوبى نشان داد و اثبات كرد كه چگونه مى تواند از عقب افتاده ترين ملتها نيرومندترين حكومت ها و متمدن ترين ملتها را به وجود آورد. روزيكه مسلمين در بغداد و اسپانيا بزرگترين دانشگاهها را دارا بودند جهل و خرافات بر سراسر جهان مغرب(اروپا و آمريكا) حكومت مى كرد و حتى چندين قرن بعد از آن رجال و شخصيت هاى علمى را كه تازه در مغرب زمين ظهور كرده بودند به جرم داشتن عقايد علمى زنده در آتش مى سوزانيدند.
    در اينجا مناسب است مقدارى از نقش اسلام و مسلمين در تمدن را از زبان دانشمندان مغرب براى شما بازگو كنيم.
    الف. دكتر گوستاولوبون، مستشرق و وزير سابق فرانسوى مى نويسد كتابهاى پزشكى محمد زكريا رازى در دانشكده هاى پزشكى اروپا تا مدت زيادى جزء كتابهاى درسى بود و مى گويد كتابهاى بوعلى به تمام زبانهاى دنيا ترجمه شده و تا مدت شش قرن اصول و مبانى طب شناخته مى شد.
    ب. مسيوسديو، مورخ مشهور فرانسوى مى نويسد ترقى تمدن امروز اروپا مرهون دانشهايى است كه اسلام در سراسر شرق و غرب منتشر ساخت و حقيقتاً بايد اعتراف كرد كه مسلمين استادان اوليه ملل اروپا بوده اند.
    ج. دنبورت مى گويد بايد اعتراف كرد كه علوم طبيعى، فلكى، فلسفه، رياضيات كه در قرن دهم اروپا را زنده نمود از قرآن گرفته شده بلكه اروپا رهين ملت اسلام است.
    اگر بخواهيم در اين جهت وارد شويم سخن به درازا مى كشد و از باب نمونه همين قدر كفايت مى كند.

    4. نکته مهمی که بايد توجه داشت این است كه اسلام و اديان آسماني براي بهزيستي مادي انسانها نيامده‏اند، بلكه هدف اديان، تكامل انسان در همه‏ي ابعاد زندگي، به ويژه جنبه‏هاي معنوي است. بر اين اساس آنچه از نظر اديان، مهم و قابل توجه است گرايش انسانها به خدا و عمل صالح و در يك كلمه عبوديت او است.
    بنابراين، رسالت اديان اين نيست كه انسان در صنعت و تكنولوژي پيشرفت؛ كند، بلكه رسالت اديان اين است كه بشر از معنويت و فضايل اخلاقي برخوردار باشد و برخورداري از رفاه مادي تنها وسيله‏اي براي نيل به اين هدف اساسي و بزرگ است.
    بنابراين، اگر جامعه‏اي از نظر اخلاقي و معنوي دچار انحطاط شد، گرچه در صنعت و تكنولوژي پيشرفت كرده باشد، از نظر دين نمي‏توان آن را پيشرفته دانست.

    پی نوشتها:
    (1). بحارالانوار،ج 1/ص180.
    (2). بحارالانوار،ج 75/ص34.



  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    جناب خالد بن ولید،بنده در پست های قبلی خدمت شما عرض کردم از آنجایی که مطالب شما،غیر مرتبط با موضوع اصلی تاپیک است،لازم است در تاپیکی مستقل مورد بررسی قرار بگیرد،لذا لطف کنید در تاپیکی مستقل به بحث پیرامون آن بپردازید.در ضمن لطف کنید در بیان مطالب خود نسبت به عقاید و مقدسات دیگران ادب و احترام را رعایت بفرمایید.



  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدمات متقابل اسلام و ایران

    جمع بندی:

    پرسش:

    لطفاً در موردخدمات متقابل ایران و اسلام توضیح دهید؟

    پاسخ:

    با عرض سلام وادب خدمت شما دوست بزرگوار

    قطعاً بحث كامل و دقيق پيرامون اين موضوع،نيازمند ارائه مطالب مفصل و طولاني است كه اينجا مجال آن نيست،بنده به اختصار مطالبي از كتاب ارزشمند استاد شهيد مرتضي مطهري كه يكي از مستندترين و جامع ترين كتاب ها در اين رابطه است،خدمت شما عرض مي كنم:

    در رابطه با خدمات اسلام به ايران بايد به اين نكته مهم توجه داشته باشيم كه:

    خدمتی كه يك كيش يا مسلك به يك ملت می‏تواند بكند چگونه و از چه‏ نوع است ؟ بديهی است كه به صورت بر آوردن يك نياز آنی نيست كه مثلا در يك جنگ نيرو به كمك آنها بفرستد ، يا در يك خشكسالی آذوقه وارد كند و يا يك كارخانه برای آنها تاسيس نمايد ، خيلی اساسی تر از اينها است . به اينست كه تحولی مفيد و ثمربخش در انديشه و روح آنها به وجود آورد ، طرز تفكر آنها را در جهت واقع بينی نو كند ، اخلاق و تربيت آنها را بهبود بخشد ، سنن و نظامات كهنه و دست و پاگير آنها را بر اندازد و به جای آنها سنن و نظاماتی زنده جايگزين سازد ، ايمانی و ايده ای عالی به‏ آنها الهام نمايد ، شور و هيجان كار و كوشش و دانش طلبی و نيكوكاری و از خود گذشتگی در آنها به وجود آورد . وقتی كه چنين شد بالطبع زندگی‏ اقتصادی آنها بهبود می‏يابد ، نيروی انسانيشان به كار می‏افتد ، استعدادهای‏ علمی ، فلسفی ، فنی ، هنری ، ادبی شان می‏شكفد و بالاخره در همه شئون‏ آنچيزی كه تمدن ناميده می‏شود تكامل صورت می‏گيرد
    و اما خدمتی كه يك ملت به يك كيش و يا مسلك می‏كند به اينست كه در راه تبليغ و ترويج آن كيش ، و تدوين و اشاعه فرهنگ آن می‏كوشد ، به‏ توضيح و تفسير مفاهيم آن همت می‏گمارد ، به زبان آن خدمت می‏كند ، ملل‏ ديگر را با آن آشنا می‏سازد ، با جان و مال خود از آن دفاع می‏كند و در راهش سربازی و جانفشانی مينمايد و در همه زمينه ها خلوص نيت و از خود گذشتگی نشان‏ می‏دهد.

    خدمات اسلام به ايران ابعاد مختلفي دارد و در موارد متعددي اسلام باعث شكوفايي و احياي استعدادهاي شگفت و خلاقيت‏ها و نوآوري‏هاي بسياري گرديده است. قبل از پرداختن به تأثير اسلام در رشد علمي، فرهنگي،ادبي، سياسي ايران لازم است به اين نكته توجه داشته باشيد كه آنچه در رابطه با تمدن ايران باستان آمده و به نظر برخي از ايرانشناسان مانند: پروفسور پوپ تمدن يونان كهن نيز متأثر از ايران بوده است ربطي به زمان ورود اسلام به ايران ندارد، زيرا زمان بعثت پيامبر اكرم(ص) ايران در بدترين وضعيت سياسي و اجتماعي در طول تاريخ خود به سرمي ‏برده است. نظام بسته و شديد طبقاتي به گونه‏ اي كه حتي اجازه تحصيل دانش به توده ‏ها داده نمي‏ شد . ظلم و تعدي نسبت به توده‏ ها، انحرافات فكري و عقيدتي، جنگ قدرت، به گونه ‏ايكه پدر و پسر و برادر براي چند صباحي حكومت خون يكديگر را بريزند و مفاسد بسيار ديگر از اموري بوده است كه موجب افول ستاره تمدن ايران شده و موجب انفجار عظيمي در ميان توده‏ ها گرديده و آنان را منتظر يك برنامه اصلاح‏گرانه انقلابي و همه جانبه ساخته بود كه با ورود اسلام و احكام ارزشمند آن ايران همه آمال خود در آن يافته ونه تنها به سرعت به اسلام گرويدند، بلكه از جان و دل به ياري مجاهدان اسلام شتافته و همگام با آنان دژهاي طاغوت را در هم شكسته و حتي شاه ايران به دست يك آسيابان ايراني به قتل رسيد.

    اما برخي از خدماتي كه اسلام به ايران نمود به طور فشرده عبارتند از:
    1- تصحيح عقايد و ارائه جهان‏ بيني و ايدئولوژي صحيح و منطبق با عقل و از بين بردن پندارها و خرافات، كه بررسي اين مسأله خود كتابي مستقل مي‏طلبد.

    2- اصلاح نظام سياسي و از بين بردن نظام طبقاتي و برقراري مساوات در تمام سطوح و لايه‏هاي اجتماعي.

    3- تقويت و اجياد زمينه‏ هاي رشد استعدادها در ابعاد مختلف علمي، ادبي و... در پي اين مسأله بود كه هنرمندان،شاعران ودانشمندان بسيار برجسته‏ اي پديد آمده و علم و دانش و هنر در ايران حياتي نوي يافت و تأثير آن اقصي نقاط عالم را درنورديد و هنوز كه هنوز است آثار دانشمنداني چون بوعلي سينا، ابوريحان، ذكرياي رازي و... در سطح جهان چون خورشيد درخشش دارد.

    اين درخشش به حدي بوده است كه برخي از نويسندگان معتقدند،پانصد سال وقت لازم بود تا اروپائيان برخي از پژوهش هاي عصر ساماني همچون رساله ي آبله و حصبه تأليف ابوبکرمحمدبن زکريای رازی(م313ق) را ترجمه كرده و بفهمند و به بسياري ديگر از زبانها در شهر ونيز برگردانند.يا فرمانرواياني چون شارل اول مجبور شوند تا فرمان ترجمه كتاب الحاوي رازي را نيز صادر كنند.(1)

    اما در رابطه با خدماتي كه ايرانيان به اسلام كردند،بايد گفت:

    اولين خدمتی كه بايد از آن نام برد ، خدمت تمدن كهن ايرانی به تمدن‏ جوان اسلامی است . اين تمدن كهن به تمدن جوان و با عظمت اسلامی كمك و خدمت فراوان نمود .
    در اين رابطه دو مطلب‏ قطعی است يكی اينكه ايران قبل از اسلام از خود دارای تمدنی درخشان و باسابقه بوده و اين تمدن سابقه طولانی داشته است ، ديگر اينكه اين تمدن‏ در دوره اسلامی مورد استفاده واقع شده و به قول پ . ژ مناشه : ايرانيان بقايای تمدن تلطيف شده و پرورده‏ای به اسلام تحويل دادند كه بر اثر حياتی كه اين مذهب در آن دميد جان تازه گرفت ( 2 )

    علاوه بر اين خدمات‏ ايرانيان مسلمان در جبهه‏ های مختلف صورت گرفته است : جبهه نشر و تبليغ و دعوت ملتهای ديگر ، جبهه سربازی و نظامی ، جبهه‏ علم و فرهنگ ، جبهه ذوق و صنعت و هنر. كه بحث پيرامون هر يك از اين موضوعات خود نيازمند تأليف كتابي مستقل است.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود