صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مهاجرین وانصار

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مهاجرین وانصار




    منظور از سابقون الاولون من المهاجرین والانصار در ایه 100 سوره توبه چه کسانی است؟ایا شامل سه خلیفه اول می باشد؟و ایا افراد شامل آیه حتما وارد بهشت میشوند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۳/۳۱ در ساعت ۰۰:۵۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    مسافرت رفته بودم لذا پاسخ شما با تاخیر درج شد. عذر بنده را پذیرا باشید.

    خدای سبحان در این آیه کریمه گروه ‏هاى مختلفی از مسلمانان را با عناوین کلی یاد نموده و مورد تجلیل و ستایش قرار داده است؛

    نخست آنها كه پيشگامان در اسلام و هجرت بوده‏ اند (وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ)
    دوم آنها كه پيشگام در نصرت و يارى پيامبر (ص) و ياران مهاجرش بودند (و الانصار)
    سوم آنها كه بعد از اين دو گروه آمدند و از برنامه‏ هاى آنها پيروى كردند و با انجام اعمال نيک و قبول اسلام و هجرت و نصرت آیين پيامبر (ص) به آنها پيوستند (وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ)

    اولین مرد و زن مسلمان هم که اسلام آوردند به اتفاق همه دانشمندان امامیه و گروه عظیمی از دانشمندان بزرگ اهل سنت، امام علی (علیه السلام) و خدیجه کبری (سلام الله علیها) بودند. برای اینکه از بحث دور نشویم مدارک و توضیح بیشتر را از اینجا مطالعه فرمایید:
       

    نخستين مسلمان چه كسى بود؟

    در اينجا بيشتر مفسران به تناسب بحث آيه فوق اين سؤال را مطرح كرده ‏اند كه نخستين كسى كه اسلام آورد و اين افتخار بزرگ در تاريخ به نام او ثبت شد چه كسى است؟

    در پاسخ اين سؤال همه متفقا گفته‏ اند نخستين كسى كه از زنان مسلمان شد "خديجه" همسر وفادار و فدا كار پيامبر ص بود، و اما از مردان، همه دانشمندان و مفسران شيعه به اتفاق گروه عظيمى از دانشمندان اهل سنت "على" ع را نخستين كسى از مردان مى‏دانند كه دعوت پيامبر ص را پاسخ گفت.

    شهرت اين موضوع در ميان دانشمندان اهل تسنن به حدى است كه جمعى از آنها ادعاى اجماع و اتفاق بر آن كرده‏ اند؛ از جمله "حاكم نيشابورى" در "مستدرك على الصحيحين" در كتاب "معرفت" صفحه 22 چنين مى ‏گويد: لا اعلم خلافا بين اصحاب التواريخ ان على بن ابى طالب رضى اللَّه عنه اولهم اسلاما و انما اختلفوا فى بلوغه: "هيچ مخالفتى در ميان تاريخ‏نويسان در اين مساله وجود ندارد، كه على بن ابى طالب ع نخستين كسى است كه اسلام آورده، تنها در بلوغ او به هنگام پذيرش اسلام اختلاف دارند" «1».

    " ابن عبد البر" در" استيعاب" (ج 2 صفحه 457) چنين مى ‏نويسد: اتفقوا على ان خديجه اول من آمن باللَّه و رسوله و صدقه فيما جاء به ثم على بعدها:

    " در اين مساله اتفاق است كه خديجه نخستين كسى بود كه ايمان به خدا و پيامبر ص آورد، و او را در آنچه آورده بود تصديق كرد، سپس على ع بعد از او همين كار را انجام داد" «2».

    " ابو جعفر اسكافى معتزلى" مى‏نويسد: قد روى الناس كافة افتخار على بالسبق الى الاسلام:" عموم مردم نقل كرده‏اند كه افتخار سبقت در اسلام مخصوص على بن ابى طالب ع است" «3».

    گذشته از اين، روايات فراوانى از پيامبر ص و نيز از خود على ع و صحابه در اين باره نقل شده است كه به حد تواتر مى‏رسد و ذيلا چند حديث را به عنوان نمونه مى‏آوريم:

    1- پيامبر ص فرمود:
    اولكم واردا على الحوض اولكم اسلاما، على بن ابى طالب‏: نخستين كسى كه در كنار حوض كوثر بر من وارد مى‏شود، نخستين كسى است كه اسلام آورده، و او على بن ابى طالب ع است" «4».

    2- گروهى از دانشمندان اهل سنت از پيامبر ص نقل كرده‏اند كه پيامبر ص دست على ع را گرفت و فرمود: ان هذا اول من آمن بى و هذا اول من يصافحنى و هذا الصديق الاكبر
    :" اين اولين كسى است كه به من ايمان آورده، و اولين كسى است كه در قيامت با من مصافحه مى ‏كند و اين صديق اكبر است" «5».

    3- ابو سعيد خدرى از پيامبر ص چنين نقل مى ‏كند كه دست به ميان شانه‏ هاى على ع زد و فرمود: يا على لك سبع خصال لا يحاجك فيهن احد يوم القيامة: انت اول المؤمنين باللَّه ايمانا و اوفاهم بعهد اللَّه و اقومهم بامر اللَّه..:" اى على هفت صفت ممتاز دارى كه احدى در قيامت نمى ‏تواند در باره آنها با تو گفتگو كند، تو نخستين كسى هستى كه به خدا ايمان آوردى، و از همه نسبت به پيمانهاى الهى با وفاترى، و در اطاعت فرمان خدا پابرجاترى ..." «6»

    همانگونه كه اشاره كرديم دهها روايت در كتب مختلف تاريخ و تفسير و حديث، در اين باره از پيامبر ص و ديگران نقل شده است و علاقمندان مى ‏توانند براى توضيح بيشتر به جلد سوم عربى الغدير صفحه 220 تا 240 و كتاب احقاق الحق جلد 3 صفحه 114 تا 120 مراجعه نمايند.

    ضمنا اين موضوع از نظر تاريخى مسلم نيست كه ابو بكر سومين نفرى باشد كه اسلام را پذيرفته است، بلكه در بسيارى از كتب تاريخ و حديث اسلام آوردن گروه ديگرى را قبل از او ذكر كرده ‏اند.

    اين بحث را با ذكر اين نكته پايان مى‏ دهيم كه على ع در سخنانش بارها به اين موضوع كه من اولين مؤمن و اولين مسلمان و نخستين نمازگزار با پيامبرم اشاره نموده و موقعيت خود را روشن ساخته است، و اين موضوع در بسيارى از كتب از آن حضرت نقل شده.

    به علاوه ابن ابى الحديد از دانشمند معروف ابو جعفر اسكافى معتزلى نقل مى‏كند اينكه بعضى مى ‏گويند ابو بكر سبقت در اسلام داشته اگر صحيح باشد چرا خودش در هيچ مورد به اين موضوع بر فضيلت خود استدلال نكرده است، و نه هيچيك از هواداران او از صحابه چنين ادعايى را كرده ‏اند «7». *

    پی نوشت
    -------------------------
    (1) تفسير قرطبى جلد 5 صفحه 3075.
    (2) و (3) الغدير ج 3 صفحه 238 و 237.
    (4) حديث فوق طبق نقل الغدير در مستدرك حاكم جلد 2 صفحه 136 و استيعاب ج 2 ص 457 و شرح ابن ابى الحديد ج 3 ص 258 آمده است. [.....]
    (5) در همان مدرك اين حديث از طبرانى و بيهقى و ميثمى در مجمع و حافظ گنجى در كفاية و اكمال و كنز العمال نقل شده است.
    (6) اين حديث طبق نقل الغدير در كتاب" حلية الاولياء" جلد اول صفحه 66 نقل شده است.
    (7) الغدير ج 3 صفحه 240.
    * به نقل از تفسير نمونه، ج‏8، ص: 103 به بعد

    در اینکه این آیات پیشگامان در اسلام و گروههای نامبرده را ستوده، تردیدی نیست اما آیا این ستایش و تقدیر، سعادت آنها را تضمین نموده و بقیه اعمال زندگی آنان را نادیده می گیرد؟ رضايت و خشنودى خدا كه در آيه فوق بدان اشاره شده روى يک عنوان كلى قرار گرفته و آن هجرت و نصرت و ايمان و عمل صالح است. تمام صحابه و تابعان مادام كه تحت اين عناوين قرار داشتند مورد رضاى خداوند بودند، و آن روز كه از تحت اين عناوين خارج شدند از تحت رضايت خدا نيز خارج گشتند. این یک مطلب ساده و بدیهی است که مطابق با نصوص صریح قرآنی هم هست.

    قرآن کریم حتی راجع به وجود مقدس پیامبر که سر سلسله سعادت و رستگاری تمام اهل ایمان و عموم بشریت است، می فرماید:

    وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ(زمر/65)
    به تو و همه پيامبران پيشين وحى شده كه اگر مشرك شوى، تمام اعمالت تباه مى ‏شود و از زيانكاران خواهى بود

    تضمین نجات و سعادت و رستگاری و وارد شدن در نعمات فردوس برین شرط دارد و آن تداوم ایمان و عمل صالح است:

    مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/97)
    هر كس كار شايسته ‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏دادند، خواهيم داد.

    بنابراین تداوم ایمان و عمل صالح شرط قطعی سعادت و رستگاری است. بله، آنانی که بر ایمان و عمل صالح باقی ماندند، مصداق آیه کریمه اند اما آنانی که از این عنوان خارج شدند، طبعا حکم آیه (یعنی رستگاری و جاودانگی در بهشت) شامل حال آنان نمی شود.

    آیا کسانی که دستورات صریح پیامبر اکرم (ص) در مورد وصایت و خلافت و مرجعیت علمی و رهبری جامعه دینی و جانشینی بلافصل امیرالمؤمنین (ع) را زیر پا گذاشتند* و با ادعای «حسبنا کتاب الله»، به آورنده وحی نسبت هذیان دادند و آخرت خود را به ثمن بخس حکومت چند روزه دنیا فروختند، آیا عمل این گونه افراد صالح است و مورد رضایت حق تعالاست؟! آیا می توان گفت: چنین کسانی به فرض اینکه در ابتدا مصداق آیه بوده اند، پس بر سایر اشتباهات کوچک و بزرگی که بعدها مرتکب شدند قلم عفو کشیده شده و سعادتشان به هر شکل ممکن، تضمین شده است؟! (قضاوت با خواننده گرامی)


    --------------------------------
    *مدارک و شواهد بی شمار این مدعا را از کتاب شریف الغدیر مطالعه بفرمایید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۴:۰۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    موارد قابل توجه دیگر




    سلام و با تشکردر ابتدا این نکته لازمه که در سابقون بودن حضرت علی وحضرت خدیجه ابهامی وجود نداره با تشکر از نکته زیبایی که اشاره کردید لئن اشرکت لیحبطن عملک،اما انجام بعضی اشتباهات از سوی مهاجرین وانصار قابل قبول و مشخصه و سوال اینه که1- ایا آیه ای در قران وجود داره که ثابت کنه که برخی از مهاجرین وانصار مشرک شده اند چون غیر از شرک بقیه گناهان بخشیده میشه2- واینکه این آیه در مورد انبیاء صادر شده آیا شامل افراد عادی هم میشود چون شرک خفی در اکثر افراد وجود دارد3- و اینکه با توجه به صدور بشارت الهی و امکان نسخ شدن آن در آینده بسیاری از آیات مورد سوال است مانند فتقبل لها قبول الحسن ممکنه حضرت مریم( برفرض محال) در آینده عملی انجام داده باشد که ایه نسخ شود یا رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه یا حتی آیه تطهیر 4-وبا توجه به این نکته که خداوند هم با توجه به سابقه افراد و هم در نظر گرفتن اینده آنها صحبت میکنه وگرنه صحبت های خالق با صحبت فرد عادی چه فرقی داره ، با تشکر

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    سلام و با تشکر
    علیکم السلام،
    از اینکه پیگیر بحث هستید تشکر می کنم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    در ابتدا این نکته لازمه که در سابقون بودن حضرت علی وحضرت خدیجه ابهامی وجود نداره با تشکر از نکته زیبایی که اشاره کردید لئن اشرکت لیحبطن عملک،اما انجام بعضی اشتباهات از سوی مهاجرین وانصار قابل قبول و مشخصه و سوال اینه که1- ایا آیه ای در قران وجود داره که ثابت کنه که برخی از مهاجرین وانصار مشرک شده اند چون غیر از شرک بقیه گناهان بخشیده میشه
    ما در مورد اشتباهات معمولی صحابه بحث نمی کنیم زیرا غیر از معصومین، همه انسانها جایزالخطا هستند و امکان اشتباه دارند. بحث ما درباره این مطلب است که برخی خطاهای صحابه، آنها را از عنوان های ستایشگری که در آیه 100 سوره مبارکه توبه آمده خارج می کند؛ یعنی وقتی عمل برخی از آنها را نگاه می کنیم، آن عمل، با آنچه که لازمه ایمان به خدا و پیامبر است (یعنی اطاعت مطلق از دستورات حق تعالی و رسول رحمت) تطابق نمی کند! نیز با عنوان «عملٌ صالح» که طبق صریح آیات کریمه، شرط وارد شدن در بهشت برین است، تطابقی ندارد!

    مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/97)
    هر كس كار شايسته ‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏ دادند، خواهيم داد

    عرض شد که مطابق آیات کریمه قرآن، تداوم ایمان و عمل صالح، شرط قطعی سعادت، رستگاری است لذا صحابه ای که در ابتدا مصداق آیه 100 سوره مبارکه توبه بودند و در ادامه بر ایمان و عمل صالحشان باقی ماندند، هم چنان به فوز و بشارت این آیه مفتخرند و ما هم آنها را ستایش می کنیم، اما آنانی که به هر دلیل از ایمان و عمل صالح کناره گرفتند و از این عنوان خارج شدند، طبعا حکم آیه 100 سوره توبه (= رستگاری و جاودانگی در بهشت) شامل حالشان نمی شود.

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۰۵ در ساعت ۰۷:۳۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    ایا آیه ای در قران وجود داره که ثابت کنه که برخی از مهاجرین وانصار مشرک شده اند چون غیر از شرک بقیه گناهان بخشیده میشه
    تمام گناهان حتی شرک هم با توبه بخشیده می شود. آدمى از هر گناهى توبه كند آمرزيده مى‏ شود، چه شرک باشد و چه غير شرک، زیرا خداى تعالى فرموده با توبه همه گناهان (حتی شرک) آمرزیده می شود (1) :

    قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ (زمر/53)
    بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى ‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است


    شرک، خروج از مدار حق و بريدن از خدا و پيوستن به ديگرى است، بدون توبه آمرزيده نمى‏ شود، ولى اگر مشرک، دست از شرک بردارد و توبه‏ واقعى كند، خداوند آن را هم مى‏ آمرزد. (2)

    برای اینکه از بحث خارج نشویم، توضیح بیشتر درباره شرک و آمرزش گناهان را از این لینک مطالعه بفرمایید:

    http://www.askquran.ir/thread31735.html

    ادامه...

    ---------------------
    1- الميزان، ج‏4، ص 370 و 371
    2- تفسير نور، ج‏ 2، ص 301
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۰۵ در ساعت ۰۷:۳۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    3




    اما در مورد اینکه آیا آیاتی داریم که نشان دهد در میان صحابه مشرک هم وجود داشته است؟ عرض می کنم بله، آیات بسیاری داریم که اجمالا این مطلب را به صراحت ثابت می کند. یک دسته از این آیات، آیاتی است که به وجود منافقین در میان صحابه تصریح دارد. کسانی که در ظاهر، اسلام آوردند و در جرگه صحابه پیامبر وارد شدند و در مجالس ایشان هم شرکت می کردند، اما به واقع ایمان قلبی نداشتند و به مراتب از کفار بدتر و خطرناک تر بودند و در سوره توبه و سایر آیات قرآن، به شدت خطر این گونه افراد گوشزد شده است و حتی به طور خاص، سوره ای به نام «منافقون» درباره آنها نازل شده است!

    این افراد مهر و نشانی بالای سرشان نداشتند که نفاقشان را مشخص کند و همگان چهره واقعی شان را بشناسند، بلکه در میان صحابه پیامبر بودند و با همان نقاب پنهان به دنبال اهداف پلید خود بودند و گذر زمان چهره سیاه برخی از آنها را برملا کرد! این افراد مسجد می ساختند، نماز می خواندند، سوگند یاد می کردند که جز خیرخواهی هدف دیگری ندارند اما سودای دیگری در سر می پروراندند!:

    وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ (توبه/107)
    (گروهى ديگر از آنها) كسانى هستند كه مسجدى ساختند براى زيان (به مسلمانان)، و (تقويت) كفر، و تفرقه ‏افكنى ميان مؤمنان، و كمين گاه براى كسى كه از پيش با خدا و پيامبرش مبارزه كرده بود آنها سوگند ياد مى‏ كنند كه: «جز نيكى (و خدمت)، نظرى نداشته‏ ايم!» امّا خداوند گواهى مى‏ دهد كه آنها دروغگو هستند!

    خدای سبحان هم به منافقین وعده ی عذاب سخت دوزخ داده است:

    إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصيراً (145)
    منافقان در پايين‏ ترين دركات دوزخ قرار دارند و هرگز ياورى براى آنها نخواهى يافت!

    توجه به همین یک نکته ساده قرآنی (یعنی وجود منافقین در میان صحابه)، بهترین دلیل بر اینست که همه صحابه عادل و بهشتی نیستند!*


    ----------------------------
    * برای اطلاعات بیشتر می توانید شماره های 8 تا 11 لینک زیر را هم مطالعه فرمایید:
    http://www.valiasr-aj.com/fa/page.ph...aghalat&id=121
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۰۵ در ساعت ۰۷:۳۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    2- واینکه این آیه در مورد انبیاء صادر شده آیا شامل افراد عادی هم میشود چون شرک خفی در اکثر افراد وجود دارد
    آیه مورد اشاره شما یعنی:

    وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ(زمر/65)
    به تو و همه پيامبران پيشين وحى شده كه اگر مشرك شوى، تمام اعمالت تباه مى ‏شود و از زيانكاران خواهى بود

    از باب «ایاک اعنی واسمعی یا جاره» است که تعبیر عامیانه اش «به در گفتم، دیوار بشنود» است! این آیه، می خواهد حساب کار دست همه بیاید! جایی که سرور پیامبران و رسول رحمت چنین است که اگر معاذ الله مشرک شود، همه اعمال خوبش از بین می رود؛ همه تلاش های 23 ساله اش، همه خاک خوردن ها و دندان شکستن هایش، همه جنگ ها و زجر از دست دادن عمو و بستگانش، همه و همه اینها با یک شرک ساده از بین می رود و نابود می شود! وقتی تکلیف پیامبر (که مورد توجه خاص خدای تبارک و تعالاست) چنین باشد، حساب بقیه افراد معلوم می شود!

    شرک، پیامبر و غیر پیامبر نمی شناسد! شرک یعنی خروج از مسیر عبودیت و سرسپردگی در برابر غیر خدا ! عقاب چنین انحراف بزرگ و روشنی، نابودی همه سابقه های روشن و پاک قبلی است، حتی اگر آن فرد پیامبر اسلام باشد!

    توجه دارید که درباره شرک خفی بحث نمی کنیم زیرا بسیاری از اهل ایمان _ نادانسته و ناخواسته _ به شرک خفی دچار هستند و مساله ای مبتلا به و فراگیر است!

    وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ (یوسف/106)
    و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند

    امام باقر (ع) در تفسير آيه وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ فرمود:

    شرك طاعة و ليس شرك عبادة و المعاصى التي يرتكبون و هى شرك طاعة اطاعوا فيها الشيطان فاشركوا باللَّه فى الطاعة لغيره: منظور از اين آيه شرک در اطاعت است نه شرک عبادت، و گناهانى كه مردم مرتكب مى‏ شوند شرک اطاعت است، چرا كه در آن شيطان را اطاعت مى‏ كنند و به خاطر اين عمل براى خدا شريكى در اطاعت قائل مى‏ شوند! *


    ---------------------------------------
    * تفسير نمونه، ج‏10، ص 91 و 92
    توضیح بیشتر را از این پست ملاحظه فرمایید: (5)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۰۵ در ساعت ۰۷:۵۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    3- و اینکه با توجه به صدور بشارت الهی و امکان نسخ شدن آن در آینده بسیاری از آیات مورد سوال است مانند فتقبل لها قبول الحسن ممکنه حضرت مریم( برفرض محال) در آینده عملی انجام داده باشد که ایه نسخ شود یا رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه یا حتی آیه تطهیر
    نسخ در مورد سرنوشت افراد اصطلاح جدیدی است که شما بکار می برید و معنا و مفهومی ندارد زیرا مستلزم جهل یا نوعی تغییر در ذات حق تعالاست که مطلبی باطل است!

    نسخی که در آیات قرآن بدان اشاره شده مانند آیه 106 سوره مبارکه بقره، نسخ حکمی است:

    ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (بقره/106)
    هر آيه ‏اى را كه نسخ كنيم يا آن را فرو گذاريم، بهتر از آن يا مانند آن را [در ميان‏] آوريم. آيا ندانسته‏اى كه خدا بر هر كارى تواناست؟


    نسخ در لغت یعنی از بين بردن و زائل نمودن اما در اصطلاح به معنای تغيير دادن حكمى (که در ظاهر حکمی ابدی می نماید و پایانی برای آن تشریع نشده) و جانشين ساختن حكمى ديگر به جاى آن است.

    حکم دوم (= ناسخ) نشان می دهد که حکم اول (= منسوخ) از ابتدا هم مدت دار بوده و تشریع آن تا زمان مشخصی منظور نظر شارع بوده است اما به خاطر مصالحی، شارع مدت معین تشریع آن را بیان نکرده بود. با آمدن حکم جدید (= ناسخ)، پایان زمان اجرای حکم قبلی (= منسوخ) اعلام می شود.

    آیات منسوخ در قرآن کریم بسیار اندک و انگشت شمارند؛ به عنوان مثال از جمله آیاتی که ادعا می شود از آیات منسوخ است آیه 15 سوره مبارکه نساء است؛ در این آیه، درباره مجازات زنان زناكار دستور داده شده كه در صورت شهادت چهار شاهد، آنها را در خانه حبس كنند تا زمانى كه مرگشان فرا رسد، يا خداوند راه ديگرى براى آنان مقرر دارد. اين آيه ظاهرا به وسيله آيه 2 سوره نور نسخ و مجازاتشان به صد تازيانه بدل شده است.

    بنابراین نسخ برخی احکام، بیانگر ترتیب تشریع برخی احکام معدود است که با بیان حکم جدید، انقضای زمان عمل به حکم سابق را اعلام می نماید؛ لذا نسخ به این معنا، با نسخ به معنای تغییر سرنوشت افراد و مانند آن که شما بدان اشاره دارید، ارتباطی ندارد و چنین اصطلاحی در آیات کریمه قرآن بکار نرفته است، بلکه جعل اصطلاح است و شما واژه نسخ را در معنایی جدید و خودساخته بکار برده اید!

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۰۵ در ساعت ۰۸:۳۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    4-وبا توجه به این نکته که خداوند هم با توجه به سابقه افراد و هم در نظر گرفتن اینده آنها صحبت میکنه وگرنه صحبت های خالق با صحبت فرد عادی چه فرقی داره ، با تشکر
    از پاسخ قبلی، پاسخ این قسمت هم مشخص شد؛ ضمن اینکه آنچه که خدای سبحان به عنوان ملاک رستگاری و نجات معرفی نموده، همانا ایمان و عمل است؛

    مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/97)
    هر كس كار شايسته ‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏ داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏ دادند، خواهيم داد

    وَ الْعَصْرِ ، إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ ، إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ
    به عصر سوگند، كه انسانها همه در زيانند، مگر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند، و يكديگر را به حق سفارش كرده و يكديگر را به شكيبايى و استقامت توصيه نموده ‏اند

    مؤمنی که عملش پیوسته صالح است، اهل تقواست؛ اهل تقوا هم مورد رضایت و اکرام حق تعالی هستند:

    إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ (حجرات/13)
    گرامى‏ ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست

    خداوند آنان را دوست دارد و همواره یاور آنان است:

    إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقينَ (توبه/7)
    خداوند پرهيزگاران را دوست دارد

    وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ (توبه/36)
    و بدانيد خداوند با پرهيزگاران است

    و بهره و نعمت سرای جاوید را هم نصیب آنان می فرماید:

    جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ (نحل/31)
    باغهايى از بهشت جاويدان است كه همگى وارد آن مى‏ شوند نهرها از زير درختانش مى‏ گذرد هر چه بخواهند در آنجا هست خداوند پرهيزگاران را چنين پاداش مى‏ دهد

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۰۵ در ساعت ۰۸:۵۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام وبا تشکر در بخش سوم مواردی مطرح نموده ام

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود