جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیروزی محمد (ص) بر همه ادیان در ایه 28 سوره فتح

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پیروزی محمد (ص) بر همه ادیان در ایه 28 سوره فتح




    با سلام

    در ایه 28 سوره فتح:

    هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا
    او کسی است که پیامبر خود را با هدایت و ایین درست فرستاد تا انرا بر همه ادیان پیروز گرداندو گواهی خدا کفایت میکند.

    در این ایه با توجه به معنی میخونیم که پیامبر ص بر همه ادیان پیروز میشه و اسلام میشه دینی جهانی و خداوند هم بر این گواهی داده .اما میبینیم که همچین چیزی عینی نشده و هنوز هم ادیان الهی و غیر الهی در جهان هستند .و محمد ص نتونسته بر همه ادیان زمان خودش پیروز بشه .
    سوالاتم :
    1- از کجا مقصود این ایه حضرت محمد ص هستش ؟شاید منظور پیامبر دیگه ای باشه ؟
    2-اگه مقصود همان پیامبر اسلام است پس چرا اسلام جهانی نشد و بر ادیان دیگه غلبه نکرد ؟
    3-خداوند که وعده دروغین نمیده و بر این قضیه گواهی داده اما چرا گواهی خدا اشتباه از اب در اومد ؟مگر خداوند از همه چیز مطلع نیست ؟

    با سپاس


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1



    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۰۲ در ساعت ۱۰:۱۹
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    با سلام

    در ایه 28 سوره فتح:

    هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا
    او کسی است که پیامبر خود را با هدایت و ایین درست فرستاد تا انرا بر همه ادیان پیروز گرداندو گواهی خدا کفایت میکند.


    1- از کجا مقصود این ایه حضرت محمد ص هستش ؟شاید منظور پیامبر دیگه ای باشه ؟





    «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً»

    او كسى است كه رسولش را با هدايت و دين حق فرستاده تا آن را بر همه اديان پيروز كند و كافى است كه خدا گواه اين موضوع باشد! (فتح، 28)



    با سلام و درود

    با توجه به آیات قبل و بعد، نیاز به استدلال خاصی نیست:


    آیه قبل:

    «لَّقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّءْيَا بِالْحَقّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاءَ اللَّهُ ءَامِنِينَ...»؛ خداوند آنچه را به پيامبرش در عالم خواب نشان داد راست گفت بطور قطع همه شما بخواست خدا وارد مسجد الحرام مى‏ شويد... . (فتح، 27)


    آیه بعد:

    «محمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ...»؛ محمّد (ص) فرستاده خداست‏. (فتح، 29)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۹:۲۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست

    2-اگه مقصود همان پیامبر اسلام است پس چرا اسلام جهانی نشد و بر ادیان دیگه غلبه نکرد ؟


    این آیه شریفه اشاره به هنگام ظهور حضرت مهدى (ع) است كه ديگر دينى به جز اسلام در روى زمين باقى نخواهد ماند.


    از امام باقر علیه السلام نقل شده: "إن ذلك يكون عند خروج المهدي من آل محمد فلا يبقى أحد إلا أقر بمحمد"

    وعده‏ اى كه در اين آيه است به هنگام ظهور مهدى از آل "محمد" صورت مى‏ پذيرد، در آن روز هيچ كس در روى زمين نخواهد بود مگر اين كه به حقانيت محمد (ص) اقرار مى‏ كند. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏5، ص 38)



    پيامبر اسلام (ص) فرمودند: "لا يبقى على ظهر الأرض بيت مدر و لا وبر إلا أدخله الله كلمة الإسلام‏‏"

    بر صفحه روى زمين هيچ خانه‏ اى باقى نمى‏ ماند نه خانه ‏هايى كه از سنگ و گل ساخته شده و نه خيمه ‏هايى كه از كرك و مو بافته‏ اند، مگر اين كه خداوند نام اسلام را در آن وارد مى ‏كند. (همان)



    امام صادق علیه السلام در تفسير اين آيه چنين فرمودند: "وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ تَأْوِيلُهَا بَعْدُ وَ لَا يَنْزِلُ تَأْوِيلُهَا حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ (ع) فَإِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (ع) لَمْ يَبْقَ كَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ"

    به خدا سوگند هنوز محتواى اين آيه تحقق نيافته است و تنها زمانى تحقق مى ‏پذيرد كه قائم (ع) خروج كند و به هنگامى كه او قيام كند كسى كه خدا را انكار نمايد در تمام جهان باقى نخواهد ماند. (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 670)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۹:۲۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    3-خداوند که وعده دروغین نمیده و بر این قضیه گواهی داده اما چرا گواهی خدا اشتباه از اب در اومد ؟مگر خداوند از همه چیز مطلع نیست ؟



    «إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْميعاد»
    خداوند، از وعده خود، تخلّف نمى‏ كند. (آل عمران، 9)

    «فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَه‏»
    پس گمان مبر كه خدا وعده‏اى را كه به پيامبرانش داده، تخلّف كند. (ابراهیم، 47)


    وعده الهى تخلف پذير نيست، پس البته واقع خواهد شد و آن زمان ظهور مهدى موعود (عج) مى‏باشد كه دين اسلام شرق و غرب عالم را فرا گيرد و كفر و شرك و فساد از عالم محو گردد.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۹:۲۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست


    این آیه شریفه اشاره به هنگام ظهور حضرت مهدى (ع) است كه ديگر دينى به جز اسلام در روى زمين باقى نخواهد ماند.
    از امام باقر علیه السلام نقل شده: "إن ذلك يكون عند خروج المهدي من آل محمد فلا يبقى أحد إلا أقر بمحمد"
    وعده‏اى كه در اين آيه است به هنگام ظهور مهدى از آل "محمد" صورت مى‏پذيرد، در آن روز هيچ كس در روى زمين نخواهد بود مگر اين كه به حقانيت محمد (ص) اقرار مى‏كند. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏5، ص 38)
    پيامبر اسلام (ص) فرمودند: "لا يبقى على ظهر الأرض بيت مدر و لا وبر إلا أدخله الله كلمة الإسلام‏‏"

    بر صفحه روى زمين هيچ خانه‏اى باقى نمى‏ماند نه خانه‏هايى كه از سنگ و گل ساخته شده و نه خيمه‏هايى كه از كرك و مو بافته‏اند، مگر اين كه خداوند نام اسلام را در آن وارد مى‏كند. (همان)

    امام صادق علیه السلام در تفسير اين آيه چنين فرمودند: "وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ تَأْوِيلُهَا بَعْدُ وَ لَا يَنْزِلُ تَأْوِيلُهَا حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ (ع) فَإِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (ع) لَمْ يَبْقَ كَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ"

    به خدا سوگند هنوز محتواى اين آيه تحقق نيافته است و تنها زمانى تحقق مى‏پذيرد كه قائم (ع) خروج كند و به هنگامى كه او قيام كند كسى كه خدا را انكار نمايد در تمام جهان باقى نخواهد ماند. (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 670)
    سلام

    ممنون از شما خوب ظاهرا" از ایات بر میاد که شخص پیامبر اسلام منظور بوده .
    حال که پیامبر منظور است نشان میدهد که شخص پیامبر هم باید بر همه ادیان پیروز میشده .چرا که در این ایه حرفی از اینده و شخص دیگری نیامده است .حتی از فعل اینده هم استفاده نکرده که بگیم منظور ایه در اینده بوده .
    اگه این احادیث در دسترس نبودند از کجای ایه باید متوجه میشدیم که منظور ظهور حضرت مهدی ع است.
    از کجا معلوم این احادیث ساختگی نباشند برای موجه جلوه دادن این ایه ؟
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۰:۲۳
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام

    ممنون از شما خوب ظاهرا" از ایات بر میاد که شخص پیامبر اسلام منظور بوده .
    حال که پیامبر منظور است نشان میدهد که شخص پیامبر هم باید بر همه ادیان پیروز میشده .چرا که در این ایه حرفی از اینده و شخص دیگری نیامده است .حتی از فعل اینده هم استفاده نکرده که بگیم منظور ایه در اینده بوده .
    اگه این احادیث در دسترس نبودند از کجای ایه باید متوجه میشدیم که منظور ظهور حضرت مهدی ع است.
    از کجا معلوم این احادیث ساختگی نباشند برای موجه جلوه دادن این ایه ؟

    با سلام و درود


    1. مشهور مفسران بر این هستند که مرجع ضمير در "ليظهره"، اسلام و دین حق است، نه شخص پيامبر(ص).

    زیرا هم از نظر جمله بندى نزديكتر به ضمير است، و هم پيروزى دين بر دين تناسب دارد نه شخص بر دين، و هم متبادر از سياق آيه همين است.(ترجمه الميزان، ج ‏9، ص 329؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 112؛ ...)

    برای عالمگیر و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان، نیز زمان خاصی در آیه مشخص نشده است.


    2. اگر روایات هم نبودند و ما از راه دیگری هم نمی توانستیم برای آیه زمانی در نظر بگیریم و مصداقی پیدا کنیم، باز به وعده الهی باید ایمان داشته باشیم.


    3. ایمان به الهی بودن قرآن، و باور داشتن نبوت رسول خدا(ص)، و صادق و راستگو دانستن ایشان، حداقل ایمانی است که در این گفتگوها لازم است. ادامه دادن این گفتگو ها نیز با این پیش فرض، معقول و منطقی است. لذا کسی که اصل حقانیت و الهی بودن قرآن و نیز راستگو بودن پیامبر، برایش ثابت نشده، معنایی ندارد در موارد جزیی وارد گفتگو شد.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۰۳ در ساعت ۱۷:۵۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    با سلام و درود
    1. مشهور مفسران بر این هستند که مرجع ضمير در "ليظهره"، اسلام و دین حق است، نه شخص پيامبر(ص).
    زیرا هم از نظر جمله بندى نزديكتر به ضمير است، و هم پيروزى دين بر دين تناسب دارد نه شخص بر دين، و هم متبادر از سياق آيه همين است.(ترجمه الميزان، ج ‏9، ص 329؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 112؛ ...)
    برای عالمگیر و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان، نیز زمان خاصی در آیه مشخص نشده است.

    2. اگر روایات هم نبودند و ما از راه دیگری هم نمی توانستیم برای آیه زمانی در نظر بگیریم و مصداقی پیدا کنیم، باز به وعده الهی باید ایمان داشته باشیم.
    دین اسلام که خود به خود بر ادیان پیروز نمیشه ،پس واسطه ای در کار هست و خواهد بود

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست

    3. ایمان به الهی بودن قرآن، و باور داشتن نبوت رسول خدا(ص)، و صادق و راستگو دانستن ایشان، حداقل ایمانی است که در این گفتگوها لازم است. ادامه دادن این گفتگو ها نیز با این پیش فرض، معقول و منطقی است. لذا کسی که اصل حقانیت و الهی بودن قرآن و نیز راستگو بودن پیامبر، برایش ثابت نشده، معنایی ندارد در موارد جزیی وارد گفتگو شد.
    اگر شخص مشرکی این سوال رو از شما میکرد ایا همین گونه جوابش را میدادید؟؟
    میگفتید چون ایمان نداری پرسشی که میپرسی نادرست است و معنایی ندارد در گفتگو شرکت کنی .
    شما بنده رو دارید به طور غیر مستقیم متهم میکنید به عدم حداقل ایمان !!!!
    برای من فرقی نمیکند اینجا در مورد من چی قضاوت میشه
    هیچ گونه ناراحتی هم در کار نیست
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۲:۳۰
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    دین اسلام که خود به خود بر ادیان پیروز نمیشه ،پس واسطه ای در کار هست و خواهد بود



    اگر شخص مشرکی این سوال رو از شما میکرد ایا همین گونه جوابش را میدادید؟؟
    میگفتید چون ایمان نداری پرسشی که میپرسی نادرست است و معنایی ندارد در گفتگو شرکت کنی .
    شما بنده رو دارید به طور غیر مستقیم متهم میکنید به عدم حداقل ایمان !!!!
    برای من فرقی نمیکند اینجا در مورد من چی قضاوت میشه
    هیچ گونه ناراحتی هم در کار نیست

    با سلام و درود

    1. منظور شما برایم چندان روشن نیست. مسلم است که واسطه ای در کار است ولی این واسطه لزومی ندارد یک چیز و یک نفر خاص باشد. زمان حکومت حضرت مهدی(عج) که اسلام بر همه عالم احاطه پیدا می کند، چیز جدایی از اسلامی که توسط پیامبر(ص) آورده شده نیست، ایشان پرچم همان اسلامی که پیامبر آن رسول خدا(ص) بوده را برافراشته می کنند. از نظر نسب نیز ایشان از خاندان و اولاد پیامبر هستند.
    لذا هیچ منافاتی ندارد که این آیه اشاره به آن زمان داشته باشد.
    اگر منظور شما را متوجه نشدم، منظورتان را روشنتر بیان کنید.

    2. روشن است که در هر سؤالی نمی توان از ابتدای اعتقادات با اثبات توحید و نبوت و قرآن و ... شروع کرد تا به موردی که موضوع گفتگو است برسیم.
    پاسخ قبلی بنده هم کلی بوده و اصلا قضاوتی در مورد شخص شما نیست. مطمئن باشید.

    البته شیوه دیگری هم بود و این که من از شما یکی یکی بپرسم نبوت پیامبر، الهی بودن قرآن و ... را قبول دارید یا نه؟ که این کار صحیحی نیست؛ لذا به صورت کلی عرض کردم.

    بنا بر این، در جواب مطلب شما می توان گفت: با اعتقاد به نبوت پیامبر و راستگو بودن ایشان، و حقانیت و الهی بودن قرآن، و از طرفی با توجه به شأن و جایگاه امامت معصوم در ادامه رسالت (که از دستورات الهی و توصیه های پیامبر است)، جایی برای این سؤال نمی ماند.

    لذا اصل پرسش شما اشکالی ندارد ولی جای آن در این جا نیست.



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۹:۰۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیه مورد بحث در یک جا عینا و در جایی دیگر با تغییر بخش آخر آمده است. شاید بتوان با بررسی آیات پیرامونی هر سه آیه به نتیجه بهتری دست یافت:

    التوبة : 33 هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‏
    الفتح : 28 هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً
    الصف : 9 هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی






    غلبه اسلام بر همه ادیان




    پرسش:
    در ایه 28 سوره فتح آمده که پیامبر (ص) بر همه ادیان پیروز می شود و اسلام می شود دینی جهانی؛ اما می بینیم که چنین چیزی عینی نشده و هنوز هم ادیان الهی و غیر الهی در جهان هستند. از کجا معلوم می شود که مقصود این آیه حضرت محمد (ص) است؟ شاید منظور پیامبر دیگری باشد؟


    پاسخ:
    «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً»؛ او كسى است كه رسولش را با هدايت و دين حق فرستاده تا آن را بر همه اديان پيروز كند و كافى است كه خدا گواه اين موضوع باشد!(1)
    با توجه به آیات قبل و بعد، نیاز به استدلال خاصی نیست و روشن می شود که این آیه اشاره به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) دارد:
    آیه قبل: «لَّقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّءْيَا بِالْحَقّ‏ِ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاءَ اللَّهُ ءَامِنِينَ...»؛ خداوند آن چه را به پيامبرش در عالم خواب نشان داد راست گفت بطور قطع همه شما بخواست خدا وارد مسجد الحرام مى‏ شويد... .(2)
    آیه بعد: «محمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ...»؛ محمّد (صلی الله علیه و آله) فرستاده خداست‏.(3)
    ممکن است کسی بگوید اگر مقصود پیامبر اسلام است چرا اسلام جهانی نشد و بر ادیان دیگر غلبه نکرد؟ در جواب باید گفت این آیه شریفه اشاره به هنگام ظهور حضرت مهدى (علیه السلام) است كه ديگر دينى به جز اسلام در روى زمين باقى نخواهد ماند.
    از امام باقر (علیه السلام) نقل شده: «إن ذلك يكون عند خروج المهدي من آل محمد فلا يبقى أحد إلا أقر بمحمد»؛ وعده‏ اى كه در اين آيه است به هنگام ظهور مهدى از آل "محمد" صورت مى‏ پذيرد، در آن روز هيچ كس در روى زمين نخواهد بود مگر اين كه به حقانيت محمد (صلی الله علیه و آله) اقرار مى ‏كند.(4)
    پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لا يبقى على ظهر الأرض بيت مدر و لا وبر إلا أدخله الله كلمة الإسلام» بر صفحه روى زمين هيچ خانه‏ اى باقى نمى ‏ماند نه خانه‏ هايى كه از سنگ و گل ساخته شده و نه خيمه‏ هايى كه از كرک و مو بافته ‏اند، مگر اين كه خداوند نام اسلام را در آن وارد مى ‏كند.(5)
    امام صادق (علیه السلام) در تفسير اين آيه چنين فرمودند: «وَ اللَّهِ مَا نَزَلَ تَأْوِيلُهَا بَعْدُ وَ لَا يَنْزِلُ تَأْوِيلُهَا حَتَّى يَخْرُجَ الْقَائِمُ (ع) فَإِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ (ع) لَمْ يَبْقَ كَافِرٌ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ»؛ به خدا سوگند هنوز محتواى اين آيه تحقق نيافته است و تنها زمانى تحقق مى‏ پذيرد كه قائم (علیه السلام) خروج كند و به هنگامى كه او قيام كند كسى كه خدا را انكار نمايد در تمام جهان باقى نخواهد ماند.(6)
    لازم به ذکر است وعده الهى تخلف پذير نيست:
    «إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْميعاد»؛ خداوند، از وعده خود، تخلّف نمى‏ كند.(7)
    «فَلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَه‏»؛ پس گمان مبر كه خدا وعده ‏اى را كه به پيامبرانش داده، تخلّف كند.(8)
    پس وعده الهی واقع خواهد شد و آن زمان ظهور مهدى موعود (عجل الله تعالی فرجه) مى ‏باشد كه دين اسلام شرق و غرب عالم را فرا گيرد و كفر و شرك و فساد از عالم محو گردد.
    ممکن است کسی مدعی شود، مراد آیه، پیامبر است لذا شخص پیامبر هم باید بر همه ادیان پیروز می شده، زیرا که در این آیه حرفی از آینده و شخص دیگری نیامده و حتی از فعل آینده هم استفاده نکرده که بگوییم منظور آیه در آینده بوده است. در ج.اب باید گفت مشهور مفسران بر این هستند که مرجع ضمير در "ليظهره"، اسلام و دین حق است، نه شخص پيامبر (صلی الله علیه و آله)؛ زیرا هم از نظر جمله بندى نزديكتر به ضمير است، و هم پيروزى دين بر دين تناسب دارد نه شخص بر دين، و هم متبادر از سياق آيه همين است.(9)
    برای عالمگیر و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان، نیز زمان خاصی در آیه مشخص نشده است.

    ________
    (1) فتح/ 28.
    (2) فتح/ 27.
    (3) فتح/ 29.
    (4) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏5، ص 38.
    (5) همان.
    (6) كمال الدين و تمام النعمة، ج ‏2، ص 670.
    (7) آل عمران/ 9.
    (8) ابراهیم/ 47.
    (9) ترجمه الميزان، ج ‏9، ص 329؛ تفسير نمونه، ج ‏22، ص 112؛ ... .

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۹/۰۶ در ساعت ۲۰:۵۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  20. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود