جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گمان بد در قران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    گمان بد در قران




    سلام

    در ایه زیر :

    ـ « یا اَیُّها الَّذینَ ءامَنُوا اِجتَنِبُوا كَثیراً مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعضَ الظَّنِّ اِثمٌ

    «‌ ای كسانی كه ایمان آورده اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا كه پاره ای از گمانها گناه است ».

    گفته از بسیاری از گمانها بپرهیزید یعنی ما باید به دیگران اعتماد داشته باشیم ؟

    و اصلا ذهنیت بد نسبت به کسی نداشته باشیم ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۰۷ در ساعت ۱۱:۱۴
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است (حجرات، 12)


    با سلام و درود

    مراد از ظنى كه در اين آيه مسلمانان مأمور به اجتناب از آن شده ‏اند، ظن سوء (بدگمانی) است، و گر نه ظن خير (حسن ظن) كه بسيار خوب است، و به آن سفارش هم شده:

    «لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً»
    چرا هنگامى كه آن نسبت ناروا را شنيديد مردان و زنان با ايمان نسبت به خود (و كسى كه همچون خود آنها بود) گمان خير نبردند؟! (نور، 12)


    دين اسلام به ما توصیه می کند كارهاى مؤمنان را بر بهترين صورت، حمل كنيم.

    رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند:
    "اطْلُبْ لِأَخِيكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْرا"

    براى برادرت عذرى طلب كن، و اگر آن را نيابى به جستجوى عذرى براى او برخيز. (الخصال، ج‏2، ص 622)


    امام علی علیه السلام می فرمایند:
    "ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلا"

    كار برادرت را به بهترين وجه توجيه كن تا آن گاه كه يقين حاصل كنى كه چنين نبوده است، و به كلمه‏ اى كه از دهان برادرت بيرون مى‏ آيد، در صورتى كه محمل خوبى براى آن وجود دارد، گمان بد مبر. (الكافي، ج‏2، ص 362)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    اين كه خداوند فرموده (كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ) براى اين كه بعضى از ظن‏ها بايد بدان عمل شود و مخالفت با آن جايز نيست، و عمل كردن به اين گونه ظن هنگامى گناه است كه شخص با اين كه مي تواند علم پيدا كند، به گمان خود رفتار نمايد، و اين گمان است كه در آيه گناه شمرده شده است، و نبايد بدان عمل نمود.

    اما آن دسته از ظن و گمانها كه راهى براى تبديل آنها به علم نيست گناه نيست، و روى همين اصل است كه خداوند فرموده است بعضى از گمانها گناه است، نه همه آنها.

    بعضى از مفسرين گفته‏ اند معنى آيه اين است بر مؤمن واجب است كه (نسبت به ديگر برادران) خوش‏ بين باشد، و در مواردى كه قابل توجيه است هر چند كه ظاهر آن مورد پسند نباشد بدگمان نباشد. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏9، ص 205)


    منظور از "ظن" در اين جا گمان هاى بى دليل است، بنا بر اين در مواردى كه گمان متكى به دليل (يعنى ظن معتبر) باشد از اين حكم مستثنى است، مانند گمانى كه از شهادت دو نفر عادل حاصل مى‏ شود. (تفسير نمونه، ج‏22، ص 187)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۰۷ در ساعت ۱۹:۴۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فرمود "كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ"، تا دلالت كند بر اين كه ظن گناه، فى نفسه زياد است، نه با مقايسه با ساير مصاديق ظن كه همان بعض ظنى است كه فرموده گناه است؛ پس ظن گناه، فى نفسه زياد است، هر چند كه بعضى، از مطلق ظن است، و نسبت به مطلق ظن اندك است.

    ممكن هم هست كه مراد اعم از خصوص ظن گناه باشد، مثلا خواسته باشد بفرمايد از بسيارى از مظنه‏ ها اجتناب كنيد، چه آنهايى كه مى‏ دانيد گناه است، و چه آنهايى كه نمى‏ دانيد، تا در نتيجه يقين كنيد كه از ظن گناه اجتناب كرده ‏ايد، كه در اين صورت امر به اجتناب از بسيارى از ظن‏ها، امرى احتياطى خواهد بود.


    و مراد از "اجتناب از ظن" اجتناب از خود ظن نيست، چون ظن، غیر اختیاری است، مى‏ خواهد بفرمايد: اگر در باره كسى ظن بدى به دلت وارد شد آن را نپذير و به آن ترتيب اثر مده. (ر.ک: ترجمه الميزان، ج‏18، ص 483)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنا بر این:


    آیه شریفه می فرماید از ظن سوء و بدگمانی اجتناب کنید، اعم از مواردی که می دانید این ظن و گمان، خلاف واقع است و گناه می باشد، و نیز مواردی که چنین یقینی ندارید.
    این دستور برای احتیاط و دور ماندن از آلوده شدن به گناه است.


    آیه شریفه، داشتن سوء ظن و بد گمانی را نفی می کند، نه این که بطور کلی تشخیص و درک خود را کنار گذاشته و بگوید چشم و گوش بسته اعتماد کنید.
    به بیان دیگر، موضوع آیه راجع به سوء ظن است، و ناظر به موارد دیگر نیست و نمی خواهد شعور و تشخیص و یا علم و آگاهی انسان را محدود نماید.

    خلاصه: آیه ناظر به گمان ها و احتمالات است، نه ناظر به موارد علم و یقین.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خداوند بخشنده ی مهربان(گمان بد در قران

    آيه 12)-
    شأن نزول:
    مفسران نقل كرده‏اند: جمله «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً» در باره دو نفر از اصحاب رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله است كه رفيقشان «سلمان» را غيبت كردند، زيرا او را خدمت پيامبر فرستاده بودند تا غذائى براى آنها بياورد، پيامبر سلمان را سراغ «اسامة بن زيد» كه مسؤول «بيت المال» بود فرستاد.

    «اسامه» گفت: الآن چيزى ندارم، آن دو نفر از «اسامه» غيبت كردند و گفتند:
    او بخل ورزيده و در باره «سلمان» گفتند: اگر او را به سراغ چاه سميحه (كه چاه پر آبى بود) بفرستيم آب آن فروكش خواهد كرد! سپس خودشان به راه افتادند تا نزد «اسامه» بيايند، و در باره موضوع كار خود تجسس كنند.

    پيامبر صلّى اللّه عليه و اله فرمود: من آثار خوردن گوشت را در دهان شما مى‏بينم.
    عرض كردند: اى رسول خدا ما امروز مطلقا گوشت نخورده‏ايم! فرمود: آرى گوشت «سلمان» و «اسامه» را مى‏خورديد.

    آيه نازل شد و مسلمانان را از غيبت نهى كرد.

    تفسير:
    در اين آيه نيز در زمينه مسائل اخلاقى اجتماعى سه حكم اسلامى به ترتيب: اجتناب از گمان بد، تجسس و غيبت، بيان شده است.
    نخست مى‏فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است»! (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ گمان بد در قرانالظَّنِّ إِثْ

    ویرایش توسط جنات : ۱۳۹۱/۰۵/۰۶ در ساعت ۱۲:۰۴

  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی






    گمان بد در قرآن




    پرسش:
    در آیه
    : «یا اَیُّها الَّذینَ ءامَنُوا اِجتَنِبُوا كَثیراً مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعضَ الظَّنِّ اِثمٌ»، گفته از بسیاری از گمانها بپرهیزید یعنی ما باید به دیگران اعتماد داشته باشیم؟ و اصلا ذهنیت بد نسبت به کسی نداشته باشیم؟


    پاسخ:
    با سلام و درود
    قرآن کریم چنین می فرماید:
    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است (1)
    مراد از ظنى كه در اين آيه مسلمانان مأمور به اجتناب از آن شده‏اند، ظن سوء (بدگمانی) است، و گر نه ظن خير (حسن ظن) كه بسيار خوب است، و به آن سفارش هم شده:
    «لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً»
    چرا هنگامى كه آن نسبت ناروا را شنيديد مردان و زنان با ايمان نسبت به خود (و كسى كه همچون خود آنها بود) گمان خير نبردند؟! (2)
    دين اسلام به ما توصیه می کند كارهاى مؤمنان را بر بهترين صورت، حمل كنيم.
    رسول گرامی اسلام (ص) می فرمایند:
    "اطْلُبْ لِأَخِيكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْرا"
    براى برادرت عذرى طلب كن، و اگر آن را نيابى به جستجوى عذرى براى او برخيز. (3)
    امام علی علیه السلام می فرمایند:
    "ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلا"
    كار برادرت را به بهترين وجه توجيه كن تا آن گاه كه يقين حاصل كنى كه چنين نبوده است، و به كلمه‏اى كه از دهان برادرت بيرون مى‏آيد، در صورتى كه محمل خوبى براى آن وجود دارد، گمان بد مبر. (4)
    مطلب دیگر اين كه خداوند فرموده (كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ) براى اين كه بعضى از ظن‏ها بايد بدان عمل شود و مخالفت با آن جايز نيست، و عمل كردن به اين گونه ظن هنگامى گناه است كه شخص با اين كه مي تواند علم پيدا كند، به گمان خود رفتار نمايد، و اين گمان است كه در آيه گناه شمرده شده است، و نبايد بدان عمل نمود.
    اما آن دسته از ظن و گمانها كه راهى براى تبديل آنها به علم نيست گناه نيست، و روى همين اصل است كه خداوند فرموده است بعضى از گمانها گناه است، نه همه آنها.
    بعضى از مفسرين گفته‏اند معنى آيه اين است بر مؤمن واجب است كه (نسبت به ديگر برادران) خوش‏بين باشد، و در مواردى كه قابل توجيه است هر چند كه ظاهر آن مورد پسند نباشد بدگمان نباشد. (5)
    ضمنا منظور از "ظن" در اين جا گمان هاى بى دليل است، بنا بر اين در مواردى كه گمان متكى به دليل (يعنى ظن معتبر) باشد از اين حكم مستثنى است، مانند گمانى كه از شهادت دو نفر عادل حاصل مى‏شود. (6)
    افزون بر این فرمود "كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ"، تا دلالت كند بر اين كه ظن گناه، فى نفسه زياد است، نه با مقايسه با ساير مصاديق ظن كه همان بعض ظنى است كه فرموده گناه است؛ پس ظن گناه، فى نفسه زياد است، هر چند كه بعضى، از مطلق ظن است، و نسبت به مطلق ظن اندك است.
    ممكن هم هست كه مراد اعم از خصوص ظن گناه باشد، مثلا خواسته باشد بفرمايد از بسيارى از مظنه‏ها اجتناب كنيد، چه آنهايى كه مى‏دانيد گناه است، و چه آنهايى كه نمى‏دانيد، تا در نتيجه يقين كنيد كه از ظن گناه اجتناب كرده‏ايد، كه در اين صورت امر به اجتناب از بسيارى از ظن‏ها، امرى احتياطى خواهد بود.
    و مراد از "اجتناب از ظن" اجتناب از خود ظن نيست، چون ظن، غیر اختیاری است، مى‏خواهد بفرمايد: اگر در باره كسى ظن بدى به دلت وارد شد آن را نپذير و به آن ترتيب اثر مده. (7)
    بنا بر این:
    آیه شریفه می فرماید از ظن سوء و بدگمانی اجتناب کنید، اعم از مواردی که می دانید این ظن و گمان، خلاف واقع است و گناه می باشد، و نیز مواردی که چنین یقینی ندارید.
    این دستور برای احتیاط و دور ماندن از آلوده شدن به گناه است.
    آیه شریفه، داشتن سوء ظن و بد گمانی را نفی می کند، نه این که بطور کلی تشخیص و درک خود را کنار گذاشته و بگوید چشم و گوش بسته اعتماد کنید.
    به بیان دیگر، موضوع آیه راجع به سوء ظن است، و ناظر به موارد دیگر نیست و نمی خواهد شعور و تشخیص و یا علم و آگاهی انسان را محدود نماید.
    خلاصه: آیه ناظر به گمان ها و احتمالات است، نه ناظر به موارد علم و یقین.

    _________

    1. حجرات، 12.
    2. نور، 12.
    3. الخصال، ج ‏2، ص 622.
    4. الكافي، ج ‏2، ص 362.
    5. مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏9، ص 205.
    6. تفسير نمونه، ج ‏22، ص 187.
    7. ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏18، ص 483.




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۸:۱۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود