جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خسر الدنیا و الآخره چه کسانی هستند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خسر الدنیا و الآخره چه کسانی هستند ؟




    سلام خسر الدنیا و الآخره چه کسانی هستند ؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۹:۳۳

  2. تشکرها 4


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما پرسشگر گرامی
    تعبیر خسارت دیدن در آیات مختلفی ذکر شده، در مورد: پیروان شیطان (نساء/119)، تکذیب کنندگان قیامت و لقاء الله (انعام/31)، كشتن فرزندان (به عنوان قربانى بتها و يا زنده به گور كردن دختران به عنوان حفظ حيثيت قبيله و خانواده‏ که در جاهلیت انجام می شد) (انعام/140) و ...

    اما ظاهرا تعبیر «خسر الدنیا و الاخرة» تنها در یک مورد از آیات کریمه قرآن ذکر شده و آن آیه 11 سوره مبارکه حج است:

    وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى‏ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ
    يَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَضُرُّهُ وَ ما لا يَنْفَعُهُ ذلِكَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعيدُ (حج/11و12)

    بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى ‏پرستند (و ايمان قلبيشان بسيار ضعيف است) همين كه (دنيا به آنها رو كند و نفع و) خيرى به آنان برسد، حالت اطمينان پيدا مى ‏كنند اما اگر مصيبتى براى امتحان به آنها برسد، دگرگون مى ‏شوند (و به كفر رو مى ‏آورند)! (به اين ترتيب) هم دنيا را از دست داده‏ اند، و هم آخرت را و اين همان خسران و زيان آشكار است!
    او جز خدا كسى را مى‏ خواند كه نه زيانى به او مى‏ رساند و نه سودى! اين همان گمراهى بسيار عميق است‏

    خدای متعال در آیات 8 تا 14 سوره مبارکه حج، به سه دسته از افراد مردم اشاره می کند و گوشه ای از نتایج دنیوی و اخروی اعمالشان را بازگو می کند:
    1) پيشوايان كفر (كه ديگران را به دنبال خود مى‏ كشانند و در باره خدا بدون علم جدال مى ‏كنند)
    2) پيروان آنها (كه پیرو آنانند و ايمان موسمى و سطحى دارند و حوادث تلخ و شيرين آن را تغيير مى‏دهد)
    3) مؤمنين صالحی (كه عاقبتی نیکو دارند)

    خدای متعال در مورد گروه دوم، می فرماید: اینها هم دنیا را باخته اند و هم آخرت را!

    اين افراد تنها در صورتى خدا را می پرستند كه پرستش او خير دنيا برايشان داشته باشد! و معلوم است كه لازمه اين طور پرستش اين است كه دين را براى دنيا استخدام كنند که اگر سودى مادى داشت پرستش خدا را استمرار دهند و بدان دل ببندند و اطمينان يابند و اما اگر دچار فتنه و امتحان شوند، روى گردانيده به عقب برگردند، به طورى كه حتى به چپ و راست هم ننگرند و از دين خدا مرتد شوند و آن را شوم بدانند و يا اگر شوم هم ندانند، به اميد نجات از آن آزمايش و مهلكه از دين خدا روى بگردانند! و اين روش عادت آنان در پرستش بتها نيز هست؛ يعنى بت را مى‏ پرستند تا به خير مورد نظر خود برسند و يا به واسطه شفاعت آنها، از چیزهایی که آنها را شرور دنيايى می پندارند، رهايى و نجات يابند!

    اين افراد حیران و سرگردانی كه در دو سرا، تكيه ‏گاه اطمینان بخش و محکمی ندارند و هر دم رو به سويى دارند، به خاطر وقوعشان در رنج و مهلكه دنیایی، زيانكار در دنيا هستند، و به خاطر روى‏ گرداندنشان از خدا و دين و رو آوردن به كفر و ارتداد، زيانكار در آخرت هستند. عبارت «خَسِرَ الدُّنْيا» اشاره به خسران دنيايى آنان به خاطر دچار شدن به فتنه های دنیایی است، و عبارت «وَ الْآخِرَةَ»، اشاره به خسران آخرتى آنان به خاطر روى گرداندن از دين و خداست. *


    -------------------------------
    * المیزان، ج 14، ص 350


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۵:۱۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکرها 4


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نکته




    _ تعبير به «على حرف» ممكن است اشاره به اين باشد كه ايمان آنها بيشتر بر زبانشان است، و در قلبشان جز نور ضعيف بسيار كمرنگى از ايمان نتابيده است و ممكن است اشاره به اين باشد كه آنها در متن ايمان و اسلام قرار ندارند بلكه در كنار و لبه آنند، زيرا يكى از معانى «حرف» لبه كوه و كناره اشياء است و مى ‏دانيم كسانى كه در لبه چيزى قرار گرفته ‏اند مستقر و پا بر جا نيستند، و با تكان مختصرى از مسير خارج مى ‏شوند، چنين است حال افراد ضعيف الايمان كه با كوچكترين چيزى ايمانشان بر باد فنا مى‏ رود. آنها چنانند كه اگر دنيا به آنها رو كند و نفع و خيرى به آنان برسد حالت اطمينان پيدا مى‏ كنند و آن را دليل بر حقانيت اسلام مى ‏گيرند، اما اگر به وسيله گرفتاري ها و پريشانى و سلب نعمت مورد آزمايش قرار گيرند، دگرگون مى‏ شوند و به كفر رو مى‏ آورند؛ گويى آنها دين و ايمان را به عنوان يك وسيله نيل به ماديات پذيرفته‏ اند كه اگر اين هدف تامين شد دين را حق مى‏ دانند و گر نه بى اساس!

    _ قرآن در مورد روى آوردن دنيا به اين اشخاص تعبير به خير مى‏ كند، و در مورد پشت كردن دنيا، تعبير به «فتنه» (وسيله آزمايش) می کند، نه «شر»؛ اشاره به اينكه اين حوادث ناگوار، شر و بدى نيست، بلكه وسيله ‏اى است براى آزمايش افراد.*


    -------------------------------
    *تفسیر نمونه، ج 14، ص 33 و 34

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود