جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا میزان پاداش اعمال خیر مشخص شده ولی میزان عذاب گناه خیر؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    94
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا میزان پاداش اعمال خیر مشخص شده ولی میزان عذاب گناه خیر؟




    سلام

    چرا در قرآن میزان پاداش اعمال خیر مشخص شده ولی میزان عذاب گناه خیر؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۹:۴۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در مورد سوال شما پرسشگر محترم باید عرض کنم که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:
    للذيـن احسنـوا الحسنـى و زياده و لايـرهق وجـوههم قتـر و لا ذله اولئك اصحاب الجنه هـم فيها خالدون والذيـن كسبوا السيئات جزاء سيئه بمثلها و ترهقهم ذله ما لهم مـن الله مـن عاصـم كـانما اغشيت وجـوههم قطعا مـن الليل مظلمـا اولئك اصحاب النار هم فيها خالدون.(یونس 26 و 27)
    براى آنان كه كار نيك انجام مى دهند, پاداشى نيكو و بالاتر از آن خـواهد بـود و هم چنيـن ـ در روز قيامت ـ سيه روى نخواهند بود و گرد خوارى بر رخسارشان ديده نخواهـد شـد, آنان اهل بهشت اند كه در آن زندگـى جاويد خـواهنـد داشت.)) و اما بدكاران, در مقابل هر بدى, كيفرى به همان اندازه ـ نه بيـش تر ـ برايشان خواهد بـود, و با روى سياه محشـور خـواهند شـد و هيچ نگهدارنده اى ندارند كه آنها را از خشـم الهى نگه دارد, گـويـى قطعه هاى تاريك شب, رخسارشان را فـراگرفته است;آنـان اهل دوزخ انـد كه هميشه در آن جـا خـواهنـد بــود.
    در ايـن دو آيه بيـن نيكـوكـاران و بـدكـاران مقـايسه اى جـالب شـده است:
    نيكوكاران = پاداش عمل
    لطف اضافى
    بهشت جاويدان.
    بدكاران = كيفر عمل
    سيه رويى و ظلمت
    دوزخ جاويدان .
    لذا در قرآن کریم تا حدودی میزان گناه مشخص شده است و نمونه های زیادی هم برای آن وجود دارد که به چند مورد از آن اشاره میکنم:
    بزرگترین گناه کبیره شرک به خداست و مشرک محروم از بهشت است چنان که می‌فرماید: «هر که برای خدا شریک قائل شود خدا بهشت را بر او حرام گرداند و جایگاهش آتش دوزخ باشد» (سوره مائده _ ۷۶)
    دیگری تهمت و نسبت زنا دادن به کسی است و هر که چنین تهمتی بزند و عده عذاب به او داده شده چنان که می‌فرماید: "کسانی که به افراد با ایمان نسبت زنا داده‌اند در دنیا و آخرت ملعون خواهند بود و به عذاب سخت معذب خواهند شد» (سوره نور - ۲۳)
    و دیگر خوردن اموال یتیم است که آن هم در آخرت جز عذاب ثمر دیگری ندارد چنان که خداوند می‌فرماید: «آنان که اموال یتیمان را به ستمگری می‌خورند در حقیقت آنها در شکم خود آتش جهنم فرو می‌برند و به زودی در آتش افروخته خواهند افتاد» (سوره نسا - ۱۱)
    دیگری قتل مومن است بدون حکم شرعی و خداوند جایگاه قاتل را جهنم قرار داده چنان که می‌فرماید: «هر کس مومنی را به عمد بکشد مجازات او آتش جهنم است که در آن همیشه معذب خواهد بود و خدا بر او خشم و لعن کند و عذابی بسیار شدید برایش مهیا سازد» (سوره نسا - ۹۵)

    چرا میزان پاداش اعمال خیر مشخص شده ولی میزان عذاب گناه خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. تشکرها 4


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    اینکه گفته میشه کیفر بعضی از گناهان چند برابر کیفر بعضی از گناهان دیگه هست درسته؟در همین قرآن یا روایات بهش اشاره ای شده؟
    ممنون


  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت هانی بزرگوار
    در مورد سوال شما عرض کنم که خداوند برای سعادت و خوشبختی انسان قوانین و دستوراتی قرار داده است. اگر کسی به این دستورات عمل کند به سعادت دنیا و آخرت می رسد و در صورت مخالفت، خود را از سعادت واقعی محروم می کند.
    گناه و معصیت به معنای نافرمانی و خروج از طاعت و انجام ندادن امر و فرمان است.[1] گناهان از نظر آثار دنیوی و اخروی و از نظر کیفر و عقوبت با هم تفاوت هایی دارند.
    قرآن کریم شرک را بزرگترین گناه معرفی می کند: «إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیم.» « شرک ظلم بزرگى است.»[2] و در آیه ی دیگری خداوند گناهان را به شرک و کمتر از شرک تقسیم کرده است «خداوند کسی را که به او شرک بورزد نمی آمرزد ولی گناهان کمتر از آن را برای هر که بخواهد می آمرزد».[3]. در جای دیگر می فرماید : « کسانی که از گناهان بزرگ و اعمال زشت دورى مى‏کنند، جز گناهان صغیره (که گاه آلوده آن مى‏شوند)، آمرزش پروردگار تو گسترده است‏».[4] به عبارت دیگر؛ خداوند می فرماید اگر گناهان بزرگ را ترک کنید خداوند"لمم" (گناهان صغیره ای که گاه مرتکب مى‏شوید) را از شما می آمرزد. البته این در صورتی است که بر ارتکاب گناه صغیره اصرار نداشته باشند و آنرا تکرار نکنند.[5]
    در روایات اهل بیت(ع) گناهان، به کبیره (بزرگ) و صغیره تقسیم شده است. امام صادق (ع) با استفاده از آیات قرآن، گناهان زیر را از گناهان کبیره دانسته است[6]: ناامیدی از رحمت خداوند (یوسف، 78). ایمنی از مکر خداوند (اعراف، 99)، عقوق والدین (مریم، 32، کشتن انسان مؤمن (نساء، 93)، نسبت ناروا به زن پاکدامن (نور، 23)، خوردن مال یتیم (نساء، 10)، فرار از جهاد (انفال، 16)، رباخواری (بقره، 277)، زنا (فرقان، 69-68)، خیانت (آل عمران، 161)، نپرداختن زکات واجب (توبه، 35)، سحر (بقره، 102)، سوگند دروغ برای گناه (آل عمران، 77)، پیمان شکنی (بقره، 27).[7]
    از نظر عقوبت در دنیا نیز گناهان دارای مراتب مختلف می باشند. عقوبت بعضی مانند قتل عمد، زناء محصنه و... اعدام است و عقوبت بعضی دیگر مانند زنای غیر محصنه، شرب خمر و... تازیانه است و....[8] . برای برخی از گناهان مانند روزه خواری و شکستن عهد و قسم و... جریمه هایی مانند روزه و یا اطعام به فقرا مقرر شده است.[9]
    اما در خصوص مقایسه ی رتبه ی زنا با موسیقی باید متذکر شویم هرچند رتبه ی زنا به مراتب بالاتر از گوش دادن به موسیقی حرام است؛ چون از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمود: غناء (موسیقی) نردبان زنا است. و امام صادق (ع) می فرماید: «خانه ای که در آن غنا باشد از فساد و فحشا مصون نخواهد بود».[10] در این دو روایت نورانی، وارد شدن در غناء و موسیقی مقدمه ی گناه زنا دانسته شده است . ولی دلیلی بر این مطلب نیافتیم که عقوبت زنا سی و چهار برابر عقوبت گوش دادن به موسیقی (غنای حرام ) باشد.
    نکته ی پایانی این که، هر چند در فرهنگ اسلام گناهان دارای مراتب هستند ولی باید توجه داشت که گناه هر چند کوچک باشد نسبت به مقام پروردگار متعال، بزرگ است. امام باقر (ع) می فرماید: «به کوچکی گناه نگاه نکنید، به این بنگرید که در مقابل چه کسی جرأت گناه پیدا کرده اید».[11]

    منبع:
    1. عصمت انبیاء و رسولان، علامه عسکری، ص 78 .
    2. لقمان،13.
    3. نساء، 116.
    4. نجم، 32.
    5. النَّهِیکِیِّ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ الْقَنْدِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَا صَغِیرَةَ مَعَ الْإِصْرَارِ وَ لَا کَبِیرَةَ مَعَ الِاسْتِغْفَارِ.
    6. وسائل‏الشیعة ج : 15 ص : 319،بَابُ تَعْیِینِ الْکَبَائِرِ الَّتِی یَجِبُ اجْتِنَابُهَا ،حدیث 2.
    7. یکصدو پنجاه موضوع از قرآن کریم، اکبر دهقان، ص 210-212.
    8. ماده ی 83 از قانون مجازات اسلامی، کتاب شرح قانون مجازات اسلامی، مرتضوی، ص 51.
    9. توضیح المسائل مراجع، احکام روزه، عهد و ...
    10. پرسش ها و پاسخ ها، ص 22؛ احکام موسیقی، ص 32.
    11. بحار الانوار، ج 77، ص 168؛ یکصدو پنجاه موضوع از احادیث اهل بیت (ع)، اکبر دهقان، ص 247.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۹/۱۳ در ساعت ۱۲:۰۳
    چرا میزان پاداش اعمال خیر مشخص شده ولی میزان عذاب گناه خیر؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  8. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود