جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تکنیک ها و تاکتیک های عملیات روانی در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تکنیک ها و تاکتیک های عملیات روانی در قرآن




    با سلام و عرض ادب

    تکنیک ها و تاکتیک های عملیات روانی در قرآن را بیان فرمایید

    موفق باشید



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرانی 3
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۰ در ساعت ۲۲:۵۴

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط شهید علی اصغر پازوکی نمایش پست
    با سلام و عرض ادب

    تکنیک ها و تاکتیک های عملیات روانی در قرآن را بیان فرمایید

    موفق باشید

    نوع مبارزات ، هجمه ها و شيوه هاي مقابله با پيامبر اكرم (ص) در دوران مكي و مدني متفاوت بود . علاوه بر شيوه هاي مقابله ي فيزيكي ، شكنجه ، حصر اقتصادي ، آدم ربايي و سنگ زدن و ...، شاهد مقابله هايي از شيوه ي رواني در دو دوره مكي و مدني هستيم .
    البته مقابله ها و تاكتيك هاي رواني مانند ساير ابزار و ادوات جنگي ، تنها يك ابزار هستند كه اگر در جهت تثبيت حق و احقاق آن بكار گرفته شوند ، قابل پذيرش و اگر در راه اعمال ستم و ظلم و از ميان بردن حق بكار گرفته شود ، مذموم و مطرود خواهند بود .
    همچنين رسول گرامي اسلام (ص) با حفظ اصول اخلاقي و انساني در تاكتيك هاي رواني انرا در جهت تقويت روحيه مسلمانان و نيز تضعيف روحيه دشمنان بكار گرفتند .
    از مهمترين شيوه ها و تاكتيك هاي رواني بويژه در دوران مكي ، ترور شخصيت پيامبر (ص) و مسلمانان بود كه به هدف تضعيف شخصيت پيامبر (ص) و كاستن از تاثير كلام الهي صورت مي گرفت و دومي به هدف پيشگيري از گرويدن ساير مردم به جرگه مسلمانان عملي مي شد .
    كفار و مشركين با نسبت دادن جنون و سحر به پيامبر (ص) ، سعي در بي اثر نمودن تعليمات و وحي الهي داشتند از نمونه هاي بارز آن سخن وليد بن مغيره است كه پس از استماع كلام وحي و پس از اينكه كاملا تحت تاثير وحي الهي قرار گرفت و يقين به الهي بودن آن نمود ، براي بي اثر ساختن تاثير اين كلام براي مردم ، پيشنهاد نمود كه آنرا به مردم " سحر يوثر " معرفي كند:
    إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ(18) فَقُتِلَ كَيْف قَدَّرَ(19) ثمَّ قُتِلَ كَيْف قَدَّرَ(20) ثمَّ نَظرَ(21) ثمَّ عَبَس وَ بَسرَ(22) ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَكْبرَ(23) فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلا سحْرٌ يُؤْثَرُ(24) إِنْ هَذَا إِلا قَوْلُ الْبَشرِ(25)
    وليد مى ‏خواست افكار مشركان را متحد سازد ، و به آنها جهت واحدى دهد ، تا يك زبان ، مطلبى را بر ضد پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏وآله‏ و سلّم‏) تبليغ كنند و هنگامى كه پيشنهاد كردند كه به حضرت لقب شاعر دهد او نپذيرفت ، سپس عنوان كاهن را پيشنهاد كردند او موافقت نكرد ، بعد عنوان مجنون پيشنهاد شد آن را نيز نپسنديد ، سرانجام پيشنهاد كردند كه پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏وآله‏ و سلّم‏) را ساحر بخوانند ، و او با آن موافقت كرد ، چرا كه به پندارش اثر سحر كه جدائى افكندن ميان دو دوست و ايجاد دوستى ميان دو فرد مخالف بود و اين امر با ظهور اسلام و قرآن پيدا شده بود ، و چون اين طرح و نقشه بعد از مطالعه و انديشه آماده شد قرآن از آن تعبير فكر و قدر كه بسيار كوتاه و پر معنى است مى ‏كند ( 1) و به اين ترتيب يك تاكتيك رواني را در ترور شخصيت پيامبر (ص) و تضعيف تاثير قرآن عملي نمودند .

    (1)-
    تفسير نمونه ، ج 25 ، ص 229
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    از ديگر موارد ترور شخصيت پيامبر اكرم (ص) نسبت جنون به ساحت مقدس حضرتشان (ص) است :

    وَقَالُواْ يَا أَيُّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ ( حجر /6)
    سفيه و نادان و بيخرد خواندن مسلمان نيز از ديگر موارد ترور شخصيت مسلمانان بود كه كفار و مشركين به عنوان شيوه هاي رواني مقابله با اسلام بكار مي بردند :
    واذا قيل لهم آمنوا كما آمن الناس قالوا انومن كما آمن السفهاء الا انهم هم السفهاء ( بقره /13)
    تمسخر ، استهزاء ، كنايه هاي تحقير آميز به هنگام ملاقات با مسلمان ، استهزاء مسلمانان در ميان خانواده هاي خود ، اشاره با چشم و ابرو به منظور تتحقير و اهانت به مسلمانان و ... همگي از شيوه هاي روتني مقابله با مسلمان و ترور شخصيت آنان در دوران مكي بود :
    إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ
    [آرى در دنيا] كسانى كه گناه مى‏ كردند آنان را كه ايمان آورده بودند به ريشخند مى ‏گرفتند
    وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ
    و چون بر ايشان مى ‏گذشتند اشاره چشم و ابرو با هم رد و بدل مى ‏كردند
    وَإِذَا انقَلَبُواْ إِلَى أَهْلِهِمُ انقَلَبُواْ فَكِهِينَ
    و هنگامى كه نزد خانواده[هاى] خود بازمى‏ گشتند به شوخ‏ طبعى مى ‏پرداختند
    وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاء لَضَالُّونَ ( مطففين / 29- 32)
    و چون مؤمنان را مى ‏ديدند مى ‏گفتند اينها [جماعتى] گمراهند





    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۱:۴۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    سياه نمايي و تحريف واقعيت نيز از ابزار ها و شيوه هاي مقابله رواني با اسلام بود . به عنوان نمونه يكي از مواردي كه يهود از اين تاكتيك استفاده كرد در آيه 72 سوره مباركه آل عمران بيان شده است :
    وَقَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِيَ أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
    و جماعتى از اهل كتاب گفتند در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد ايمان بياوريد و در پايان [روز] انكار كنيد شايد آنان [از اسلام] برگردند.
    بعضى از مفسران نقل كرده اند كه دوازده نفر از دانشمندان يه يهود و نقاط ديگر نقشهاى ماهرانه براى متزلزل ساختن بعضى از مؤ منان طرح نموده و با يكديگر تبانى كردند كه صبحگاهان خدمت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) برسند و ظاهرا ايمان بياورند و مسلمان شوند، ولى در آخر روز از اين آئين برگردند و هنگامى كه از آنها سؤ ال شود چرا چنين كرده اند بگويند: ما صفات محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) را از نزديك مشاهده كرديم و هنگامى كه به كتب دينى خود مراجعه نموده و يا با دانشمندان دينى خود مشورت كرديم ديديم صفات و روش او با آنچه در كتب ما است تطبيق نميكند و لذا برگشتيم ، تا اين موضوع سبب شود كه عدهاى بگويند اينها به كتب آسمانى از ما آگاهترند، لابد آنچه را مى گويند راست گفته اند و به اين وسيله متزلزل مى گردند.(1)
    آيات فوق ، پرده از روى يكى ديگر از نقشه هاى ويرانگر يهود بر مى دارد و نشان مى دهد كه آنها براى متزلزل ساختن ايمان مسلمانان از هر وسيلهاى استفاده مى كردند
    شايد منظور از آغاز و پايان روز اين باشد كه فاصله ميان ايمان و كفر شما كوتاه باشد، اين كوتاهى فاصله سبب خواهد شد كه بگويند آنها اسلام را چيز مهمى خيال مى كردند، ولى از نزديك چيز ديگرى يافتند و لذا به سرعت از آن بازگشتند.
    اين توطئه در افراد ضعيف النفس اثر قابل ملاحظهاى خواهد داشت به خصوص اينكه عده مزبور از دانشمندان يهود بودند، و همه ميدانستند كه آنها نسبت به كتب آسمانى و نشانه هاى آخرين پيامبر، آشنايى كامل دارند، و اين امر لااقل پايه هاى ايمان تازه مسلمانان را متزلزل مى سازد، جمله ((لعلهم يرجعون )) نشان مى دهد كه آنها اميدوار به تاثير اين نقشه بودند.(2)
    (1)- تفسير نمونه، ج 2 ،ص 614
    (2)- همان ، ص 615


    ادامه ...

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت ۱۲:۰۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    از ديگر شيوه ها و تاكتيكهاي مقابله رواني ، ايجاد شايعه ، القاي بد بيني نسبت به پيامبر (ص) ايجاد ياس و رعب و وحشت در ميان مسلمانان بود كه اين چند شيوه بيشتر در دوره مدني و با تحكيم حكومت اسلامي ، بكار گرفته شد .
    در جنگ احد با ايجاد شايعه كشته شدن پيامبر (ص) ، جنگ مغلوبه شد و مسلمانان كه فريب اين شايعه را خورده بودند ، مكان استراتژيك و مهم خود را ترك كرده و همين امر منجر به شكست آنان شد .
    در اثر اين شايعه و هراس از عاقبت كار ، برخي از مسلمانان ضعيف الايمان به گمان كشته شدن پيامبر (ص) و در پي ترس شديد از انتقام كفار و مشركين گفتند :"کاش کسی داشتیم و نزد عبدالله بن اُبیّ (سردسته منافقان در مدینه) می فرستادیم تا از ابوسفیان برای ما امان بگیرد"(1)
    طبق نظریه دانشمندان تفسیر، آیه معروف «وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ.» ( آل عمران / 144) «محمد فقط پیامبری است که قبل از او پیامبران دیگر آْمده اند. آیا اگر بمیرد یا کشته شود شما به گذشته های خویش بازمی گردید؟» در همین باره و در نکوهش این عده نازل شد.(2)

    (1)- تاریخ طبری، ج2، ص382.
    (2)- تفسیر مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسی، موسسه الرساله، بیروت، چاپ دوم، ج2، ص512.


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۴/۱۲ در ساعت ۲۱:۵۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    القاي نعوذ بالله اين مساله كه پيامبر (ص) براي خود و خوانواده اش امتياز و انتصاب و مقام مي خواهد و اين امر از طرف خداوند نيست . مثلا نقل است وقتي رسول الله (صلي ‏الله ‏عليه‏ وآله‏ و سلّم‏) در روز غدير خم علي را نصب كرد ، فرمود : هر كه من مولاي اويم اينك علي بن ابيطالب مولاي اوست ، و اين مطلب
    در شهرها پخش شد تا به گوش نعمان بن حارث فهري رسيد ، حارث عرض كرد : به ما دستور دادي به كلمه لا اله الا الله و اينكه تو رسول اللهي شهادت دهيم ، دستور دادي جهاد و حج كنيم ، نماز و روزه و زكات را بجا آريم ، به اين همه اطاعت اكتفا نكردي تا اينكه اين پسر را به سروري ما منصوب نموده و گفتي : هر كه من مولاي اويم علي مولاي اوست ، حالا بگو ببينم اين مطلب از ناحيه تو است يا از ناحيه خداست ؟ حضرت فرمود آري ، سوگند به آن خدائي كه جز او معبودي نيست اين نيز از ناحيه خداست ، نعمان بن حارث در حالي كه مي‏گفت : اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء ، از نزد رسول الله (صلي ‏الله‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) برگشت .(1)
    از اين دست اتهامات نسبت به فرامين رسول اكرم (ص) - كه قطعا بر طبق ايه شريفه " ان هو الا وحي يوحي " بر اساس وحي الهي و مطابق اراده و خواست خداوند است - و انتساب اوامر و عزل و نصبها به مسائل نفساني و شخصي و ...از جمله شيوه هاي رواني بكار گرفته شده در صدر اسلام در راستاي شكستن باورمندي الهي بودن شخصيت رسول اكرم (ص) و برانگيختن مردم بر عليه حضرتشان (ص) در مواردي بود كه عده اي آنرا خوش نمي داشتند و لذا از اين حربه رواني استفاده مي كردند .

    (1)- تفسير الميزان ، ج 6 ، ص 83


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش: تکنیک ها و تاکتیک های عملیات روانی در قرآن را بیان فرمایید
    پاسخ: نوع مبارزات ، هجمه ها و شيوه هاي مقابله با پيامبر اكرم (ص) در دوران مكي و مدني متفاوت بود . علاوه بر شيوه هاي مقابله ي فيزيكي ، شكنجه ، حصر اقتصادي ، آدم ربايي و سنگ زدن و ...، شاهد مقابله هايي از شيوه ي رواني در دو دوره مكي و مدني هستيم .
    رسول گرامي اسلام (ص) با حفظ اصول اخلاقي و انساني در تاكتيك هاي رواني آنرا در جهت تقويت روحيه مسلمانان و نيز تضعيف روحيه دشمنان بكار گرفتند .
    از مهمترين شيوه ها و تاكتيك هاي رواني بويژه در دوران مكي ، ترور شخصيت پيامبر (ص) و مسلمانان بود كه به هدف تضعيف شخصيت پيامبر (ص) و كاستن از تاثير كلام الهي صورت مي گرفت و دومي به هدف پيشگيري از گرويدن ساير مردم به جرگه مسلمانان عملي مي شد .
    نسبت دادن سحر
    كفار و مشركين با نسبت دادن جنون و سحر به پيامبر (ص) ، سعي در بي اثر نمودن تعليمات و وحي الهي داشتند (1) .
    نسبت جنون
    از ديگر موارد ترور شخصيت پيامبر اكرم (ص) نسبت جنون به ساحت مقدس حضرتشان (ص) است :

    وَقَالُواْ يَا أَيُّهَا الَّذِي نُزِّلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ إِنَّكَ لَمَجْنُونٌ ( حجر /6)

    سفيه و نادان و بيخرد خواندن مسلمانان
    این اتهام نیز از ديگر موارد ترور شخصيت مسلمانان بود كه كفار و مشركين به عنوان شيوه هاي رواني مقابله با اسلام بكار مي بردند :
    واذا قيل لهم آمنوا كما آمن الناس قالوا انومن كما آمن السفهاء الا انهم هم السفهاء ( بقره /13)
    تمسخر،تحقیروکنایه
    تمسخر ، استهزاء ، كنايه هاي تحقير آميز به هنگام ملاقات با مسلمان ، استهزاء مسلمانان در ميان خانواده هاي خود ، اشاره با چشم و ابرو به منظور تحقير و اهانت به مسلمانان و ... همگي از شيوه هاي رواني مقابله با مسلمان و ترور شخصيت آنان در دوران مكي بود :
    إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ
    [آرى در دنيا] كسانى كه گناه مى‏ كردند آنان را كه ايمان آورده بودند به ريشخند مى ‏گرفتند
    وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ
    و چون بر ايشان مى ‏گذشتند اشاره چشم و ابرو با هم رد و بدل مى ‏كردند
    وَإِذَا انقَلَبُواْ إِلَى أَهْلِهِمُ انقَلَبُواْ فَكِهِينَ
    و هنگامى كه نزد خانواده[هاى] خود بازمى‏ گشتند به شوخ‏ طبعى مى ‏پرداختند
    وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاء لَضَالُّونَ ( مطففين / 29- 32)
    و چون مؤمنان را مى ‏ديدند مى ‏گفتند اينها [جماعتى] گمراهند
    تحریف واقعیت و سیاه نمایی
    سياه نمايي و تحريف واقعيت نيز از ابزار ها و شيوه هاي مقابله رواني با اسلام بود . به عنوان نمونه يكي از مواردي كه يهود از اين تاكتيك استفاده كرد در آيه 72 سوره مباركه آل عمران بيان شده است :
    وَقَالَت طَّآئِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُواْ بِالَّذِيَ أُنزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُواْ وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُواْ آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
    و جماعتى از اهل كتاب گفتند در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد ايمان بياوريد و در پايان [روز] انكار كنيد شايد آنان [از اسلام] برگردند.
    بعضى از مفسران نقل كرده اند كه دوازده نفر از دانشمندان يهود و نقاط ديگر، نقشه اى ماهرانه براى متزلزل ساختن بعضى از مؤ منان طرح نموده و با يكديگر تبانى كردند كه صبحگاهان خدمت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) برسند و ظاهرا ايمان بياورند و مسلمان شوند، ولى در آخر روز از اين آئين برگردند و هنگامى كه از آنها سؤ ال شود چرا چنين كرده اند بگويند: ما صفات محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) را از نزديك مشاهده كرديم و هنگامى كه به كتب دينى خود مراجعه نموده و يا با دانشمندان دينى خود مشورت كرديم ديديم صفات و روش او با آنچه در كتب ما است تطبيق نميكند و لذا برگشتيم ، تا اين موضوع سبب شود كه عده اى بگويند اينها به كتب آسمانى از ما آگاه ترند، لابد آنچه را مى گويند راست گفته اند و به اين وسيله متزلزل مى گردند.(2)
    آيات فوق ، پرده از روى يكى ديگر از نقشه هاى ويرانگر يهود بر مى دارد و نشان مى دهد كه آنها براى متزلزل ساختن ايمان مسلمانان از هر وسيله اى استفاده مى كردند
    شايد منظور از آغاز و پايان روز اين باشد كه فاصله ميان ايمان و كفر شما كوتاه باشد، اين كوتاهى فاصله سبب خواهد شد كه بگويند آنها اسلام را چيز مهمى خيال مى كردند، ولى از نزديك چيز ديگرى يافتند و لذا به سرعت از آن بازگشتند.
    اين توطئه در افراد ضعيف النفس اثر قابل ملاحظه اى خواهد داشت به خصوص اينكه عده مزبور از دانشمندان يهود بودند، و همه ميدانستند كه آنها نسبت به كتب آسمانى و نشانه هاى آخرين پيامبر، آشنايى كامل دارند، و اين امر لااقل پايه هاى ايمان تازه مسلمانان را متزلزل مى سازد، جمله ((لعلهم يرجعون )) نشان مى دهد كه آنها اميدوار به تاثير اين نقشه بودند.(3)
    ايجاد شايعه ، القاي بد بيني
    از ديگر شيوه ها و تاكتيكهاي مقابله رواني ، ايجاد شايعه ، القاي بد بيني نسبت به پيامبر (ص) ايجاد ياس و رعب و وحشت در ميان مسلمانان بود كه اين چند شيوه بيشتر در دوره مدني و با تحكيم حكومت اسلامي ، بكار گرفته شد .
    در جنگ احد با ايجاد شايعه كشته شدن پيامبر (ص) ، جنگ مغلوبه شد و مسلمانان كه فريب اين شايعه را خورده بودند ، مكان استراتژيك و مهم خود را ترك كرده و همين امر منجر به شكست آنان شد . (4)
    ویژه خواری و امتیازخواهی
    ویژه خواری و امتیازخواهی از دیگر اتهاماتی بود که مشرکان و منافقان برای تخریب شخصیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آنرا در میان مردم مطرح و پراکنده میکردند.
    با این استدلال كه پيامبر (ص) براي خود و خانواده اش امتياز و انتصاب و مقام مي خواهد و اين امر از طرف خداوند نيست . (5)
    از اين دست اتهامات نسبت به فرامين رسول اكرم (ص) - كه قطعا بر طبق ايه شريفه " ان هو الا وحي يوحي " بر اساس وحي الهي و مطابق اراده و خواست خداوند است - و انتساب اوامر و عزل و نصبها به مسائل نفساني و شخصي و ...از جمله شيوه هاي رواني بكار گرفته شده در صدر اسلام در راستاي شكستن باورمندي الهي بودن شخصيت رسول اكرم (ص) و برانگيختن مردم بر عليه حضرتشان (ص) در مواردي بود كه عده اي آنرا خوش نمي داشتند و لذا از اين حربه رواني استفاده مي كردند
    .

    1- از نمونه هاي بارز آن سخن وليد بن مغيره است كه پس از استماع كلام وحي و پس از اينكه كاملا تحت تاثير وحي الهي قرار گرفت و يقين به الهي بودن آن نمود ، براي بي اثر ساختن تاثير اين كلام براي مردم ، پيشنهاد نمود كه آنرا به مردم " سحر يوثر " معرفي كند:
    إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ(18) فَقُتِلَ كَيْف قَدَّرَ(19) ثمَّ قُتِلَ كَيْف قَدَّرَ(20) ثمَّ نَظرَ(21) ثمَّ عَبَس وَ بَسرَ(22) ثمَّ أَدْبَرَ وَ استَكْبرَ(23) فَقَالَ إِنْ هَذَا إِلا سحْرٌ يُؤْثَرُ(24) إِنْ هَذَا إِلا قَوْلُ الْبَشرِ(25)
    وليد مى ‏خواست افكار مشركان را متحد سازد ، و به آنها جهت واحدى دهد ، تا يك زبان ، مطلبى را بر ضد پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏وآله‏ و سلّم‏) تبليغ كنند و هنگامى كه پيشنهاد كردند كه به حضرت لقب شاعر دهد او نپذيرفت ، سپس عنوان كاهن را پيشنهاد كردند او موافقت نكرد ، بعد عنوان مجنون پيشنهاد شد آن را نيز نپسنديد ، سرانجام پيشنهاد كردند كه پيامبر (صلى ‏الله‏ عليه ‏وآله‏ و سلّم‏) را ساحر بخوانند ، و او با آن موافقت كرد ، چرا كه به پندارش اثر سحر كه جدائى افكندن ميان دو دوست و ايجاد دوستى ميان دو فرد مخالف بود و اين امر با ظهور اسلام و قرآن پيدا شده بود ، و چون اين طرح و نقشه بعد از مطالعه و انديشه آماده شد قرآن از آن تعبير فكر و قدر كه بسيار كوتاه و پر معنى است مى ‏كند (تفسير نمونه ، ج 25 ، ص 229) و به اين ترتيب يك تاكتيك رواني را در ترور شخصيت پيامبر (ص) و تضعيف تاثير قرآن عملي نمودند
    2- همان، ج 2 ،ص 614
    3- همان ، ص 615
    4- در اثر اين شايعه و هراس از عاقبت كار ، برخي از مسلمانان ضعيف الايمان به گمان كشته شدن پيامبر (ص) و در پي ترس شديد از انتقام كفار و مشركين گفتند :"کاش کسی داشتیم و نزد عبدالله بن اُبیّ (سردسته منافقان در مدینه) می فرستادیم تا از ابوسفیان برای ما امان بگیرد"( تاریخ طبری، ج2، ص382)
    طبق نظریه دانشمندان تفسیر، آیه معروف «وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ.» ( آل عمران / 144) «محمد فقط پیامبری است که قبل از او پیامبران دیگر آْمده اند. آیا اگر بمیرد یا کشته شود شما به گذشته های خویش بازمی گردید؟» در همین باره و در نکوهش این عده نازل شد.( تفسیر مجمع البیان، فضل بن حسن طبرسی، موسسه الرساله، بیروت، چاپ دوم، ج2، ص512)
    (5)- مثلا نقل است وقتي رسول الله (صلي ‏الله ‏عليه‏ وآله‏ و سلّم‏) در روز غدير خم علي را نصب كرد ، فرمود : هر كه من مولاي اويم اينك علي بن ابيطالب مولاي اوست ، و اين مطلب
    در شهرها پخش شد تا به گوش نعمان بن حارث فهري رسيد ، حارث عرض كرد : به ما دستور دادي به كلمه لا اله الا الله و اينكه تو رسول اللهي شهادت دهيم ، دستور دادي جهاد و حج كنيم ، نماز و روزه و زكات را بجا آريم ، به اين همه اطاعت اكتفا نكردي تا اينكه اين پسر را به سروري ما منصوب نموده و گفتي : هر كه من مولاي اويم علي مولاي اوست ، حالا بگو ببينم اين مطلب از ناحيه تو است يا از ناحيه خداست ؟ حضرت فرمود آري ، سوگند به آن خدائي كه جز او معبودي نيست اين نيز از ناحيه خداست ، نعمان بن حارث در حالي كه مي‏گفت : اللهم ان كان هذا هو الحق من عندك فامطر علينا حجارة من السماء ، از نزد رسول الله (صلي ‏الله‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) برگشت ( تفسير الميزان ، ج 6 ، ص 83)


    کلیدواژه ها: عملیات روانی در صدراسلام،ترور شخصیت،اتهام،تخریب شخصیت پیامبر (ص)؛
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود