جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مجازات

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مجازات




    با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و اساتید

    با توجه به اینکه به اعتقاد دینداران خداوند تمامی حجت ها مانند فطرت و عقل و پیامبر را برای انسان ها فرستاد و حجت تمام شده است.چرا عذاب الهی در کشور هایی که گناه هایی مانند زنا و فرزند حروم زاده و همجنس بازی(مسلما همجنس بازی در زمان حاضر بسیار بسیار بیشتر از قوم لوط پرداخته می شود) ...نه تنها زشت به حساب نمی آید بلکه کم کم دارای ارزش میشود نازل نمی شود؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۰۷ در ساعت ۱۱:۳۸
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و اساتید

    با توجه به اینکه به اعتقاد دینداران خداوند تمامی حجت ها مانند فطرت و عقل و پیامبر را برای انسان ها فرستاد و حجت تمام شده است.چرا عذاب الهی در کشور هایی که گناه هایی مانند زنا و فرزند حروم زاده و همجنس بازی(مسلما همجنس بازی در زمان حاضر بسیار بسیار بیشتر از قوم لوط پرداخته می شود) ...نه تنها زشت به حساب نمی آید بلکه کم کم دارای ارزش میشود نازل نمی شود؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    با سلام خدمت شما

    با توجه به آیات قرآن افراد گناهکار را به دو دسته می توان تقسیم کرد :

    1. افراد گناهکاری که زیاد به گناه آلوده نشده اند و هنوز شایستگی هدایت را دارند ؛ خداوند آنها را به وسیله ای (مانند مجازات دنیوی متناسب با اعمالشان و ...) از خواب غفلت بیدار می کند.

    ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (روم/41)

    در خشكى‏ ها و درياها، فساد و تباهى بر اثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آنها را به آنها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۱/۰۴/۱۱ در ساعت ۰۸:۲۱

    مجازات

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    2. گناهکارانی که در گناه غرق شده اند و در بالاترین مراتب نافرمانی خدا را می کنند دو گروه می شوند

    الف. گناهکارانی که غیر قابل اصلاح هستند و خداوند متعال آنها را به حال خودشان وا میگذارد تا هر روز بر بار گناهانشان افزوده شود و مستحق حداکثر مجازات شوند. در واقع افراد این گروه کسانی هستند که تمامی پل های پشت سر خود را خراب کرده اند و راه بازگشت برای خود نگذاشته اند و کاملا شایستگی هدایت را از دست داده اند.

    وَ لا يحَْسَبنَ‏َّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَيرٌْ لّأَِنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِيزَْدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ (آل عمران/178) آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى‏‌دهيم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مى‏‌دهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند و براى آنها، عذاب خواركننده‏‌اى (آماده شده) است!


    ب. گناهکارانی که خداوند به آنها نعمت فراوانى مي دهد و هنگامى كه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه چيز را از آنان می گيرد، تا حد اكثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند زيرا جدا شدن از چنين زندگى مرفهى، بسيار ناراحت كننده است

    فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ (انعام/44) هنگامى كه پندهايى را كه به آنها داده شده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آنها بازگرفتيم، لذا فوق العاده ناراحت و غمگين شدند.

    اقتباس از :تفسير نمونه، ج‏3، ص 183- 185.


    مجازات

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نکته : اگر خداوند در مجازات گناهکاران و ظالمان تعجيل کند و فرصت توبه و اصلاح به آنان ندهد،

    اولا کمتر انسانی باقی نمی ماند که از عقوبت دنيوی سالم بماند

    ثانيا با نبود فرصت توبه، روح نااميدي بر مردم حاکم مي شود.
    لَوْ يُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلى‏ ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللّهَ كانَ بِعِبادِهِ بَصيرًا (فاطر/45) اگر خداوند مردم را به سبب كارهايى كه انجام داده‏ اند مجازات كند، جنبنده‏ اى را بر پشت زمين باقى نخواهد گذاشت! ولى (به لطفش) آنها را تا سرآمد معيّنى تأخير مى‏ اندازد (و مهلت اصلاح مى‏ دهد) اما هنگامى كه اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر كس را به مقتضاى عملش جزا مى‏ دهد) او نسبت به بندگانش بيناست (و از اعمال و نيّات همه آگاه است)!


    بنابراين نباید اینگونه تصور شود که هر گناهکاری که به او مهلت داده می شود به دلیل عذاب او است . بلکه در برخی موارد مهلت دادن به گناهکاران به دلیل این است که پشیمان شوند توبه کنند و به سوی خداوند بازگردند.

    مجازات

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد

    با این حساب چرا اقوامی مثل نوح و عاد و ثمود و لوط دچار عذاب شدند و شامل این توضیحات نشدند؟

    سوال دیگر اینکه از کجا بدانیم بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله...کدامشان براساس اسباب طبیعی حاکم بر کائنات و کدامشان براساس مجازات است؟

    ما زلزله بم،سیل پاکستان و اندونزی،زلزله ژاپن و سانفراسیسکو را در جهان درک کردیم.

    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام مجدد

    با این حساب چرا اقوامی مثل نوح و عاد و ثمود و لوط دچار عذاب شدند و شامل این توضیحات نشدند؟



    با سلام خدمت شما

    در مورد این سوال ، پاسخ های داده شده در این تاپیک ها را مطالعه بفرمایید.

    داستان اصحاب سبت پست های 4،5،6،7،8،9

    سنت عذاب الهی پست های 8،9،10،11

    در صورتی که از پاسخ های داده شده قانع نشدید بفرمایید تا توضیحات تکمیلی خدمتتان ارائه شود.


    مجازات

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست

    سوال دیگر اینکه از کجا بدانیم بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله...کدامشان براساس اسباب طبیعی حاکم بر کائنات و کدامشان براساس مجازات است؟

    ما زلزله بم،سیل پاکستان و اندونزی،زلزله ژاپن و سانفراسیسکو را در جهان درک کردیم.


    حوادثی که در جهان طبیعت روی می‌دهد مانند سیل ، زلزله و ..، دارای عوامل مختلفی است‌ از جمله:

    1. مصایب خود ساخته‌: این حوادث‌ِ دردناک از نوع طبیعی است که پرورده ی دست انسان‌هاست‌. مانند در مسیر سیل منزل ساختن و یا رعایت نکردن نکات ایمنی در ساخت منزل که بدیهی است در این صورت ،هنگام زلزله تلفات مالی و جانی افزایش می یابد که در صورتی که این نکات ایمنی رعایت میشد و خانه ها مستحکم ساخته میشد اینچنین خساراتی به بار نمی آمد.

    2. زنگ بیداری:گاهی حوادث ناخوشایند و ناگوار در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد تا عاملی برای تنبه و بیداری و بازگشت انسان به اصل فطرت خویش باشد.

    3. کفاره گناهان‌:گاهی خدا برای از بین بردن آثار گناهان‌، برخی بلاها و مصیبت‌ها را متوجه انسان‌ها می‌کند تا به لطف و کرمش، بخشی از گناهان برخی گنه‌کاران را در دنیا بشوید تا پس از مرگ‌، گرفتار عذاب‌های دردناک نشوند.

    4.امتحان‌:برخی بلاها برای آزمایش کردن مردم رخ می‌دهد؛ چرا که یکی از سنت‌های الهی است و به هیچ وجه تعطیل بردار نیست‌.

    «
    وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَی‌ْءٍ مِّن‌َ الْخَوْف‌ِ وَ الْجُوع‌ِ وَ نَقْص‌ٍ مِّن‌َ الاْمْوَ َل‌ِ وَ الاْنفُس‌ِ وَ الثَّمَرَ َت‌ِ وَبَشِّرِ الصَّـَبِرِین؛‌َ (بقره/155) قطعاً شما را به چیزی از قبیل‌ ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جان‌ها و محصولات می‌آزماییم و مژده باد شکیبایان را.»

    5. برخی بلاها بر اثر گناه پیش می‌آید و آثار وضعی عمل خود انسان است‌! این نوع بلاها نیزبه گونه ایی زاییده ی اندیشه و عمل خود انسان است‌.

    «
    وَلَوْ أَن‌َّ أَهْل‌َ الْقُرَی‌ََّ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَـَت‌ٍ مِّن‌َ السَّمَآءِ وَالأَْ رْض‌ِ وَلَـَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَـَهُم بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُون‌َ ؛ (اعراف/96) اگر مردمی که در شهرها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند، ایمان آورند و تقوا پیشه کنند، درهای برکات آسمان و زمین را به روی آن‌ها می‌گشاییم، ولی آن‌ها آیات ما را تکذیب کردند، پس ما هم آن‌ها را به مجازات اعمالشان گرفتیم‌.»

    نتیجه:
    حوادثی، مانند: زلزله‌، سیل و...، که در جهان طبیعت روی می‌دهد، عوامل گوناگونی دارد و به طور دقیق و قطعی نمی توان گفت که این حوادث به علت نظام علی و معلولی است یا عذاب الهی است که بر اثر گناهان بشر نازل می شود و یا ...

    ضمنا به این نکته نیز باید توجه شود که یک حادثه مثلا یک زلزله می تواند چندین عامل مختلف داشته باشد . برای برخی زنگ بیدار باش باشد ، برای دیگری کفاره گناهانش ، برای بعضی عذاب الهی و ...



    مجازات

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی




    با سلام و تشکر از بزرگواران شرکت کننده در بحث

    عذاب الهی و گناهان انسان ها


    پرسش: با توجه به اینکه به اعتقاد دینداران خداوند تمامی حجت ها مانند فطرت و عقل و پیامبر را برای انسان ها فرستاد و حجت تمام شده است.چرا عذاب الهی در کشور هایی که گناه هایی مانند زنا و فرزند حروم زاده و همجنس بازی(مسلما همجنس بازی در زمان حاضر بسیار بسیار بیشتر از قوم لوط پرداخته می شود) ...نه تنها زشت به حساب نمی آید بلکه کم کم دارای ارزش میشود نازل نمی شود؟

    پاسخ: با توجه به آیات قرآن افراد گناهکار را به دو دسته می توان تقسیم کرد :

    1. افراد گناهکاری که زیاد به گناه آلوده نشده اند و هنوز شایستگی هدایت را دارند ؛ خداوند آنها را به وسیله ای (مانند مجازات دنیوی متناسب با اعمالشان و ...) از خواب غفلت بیدار می کند. ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (1) در خشكى‏ ها و درياها، فساد و تباهى بر اثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آنها را به آنها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند.

    2. گناهکارانی که در گناه غرق شده اند و در بالاترین مراتب نافرمانی خدا را می کنند دو گروه می شوند

    الف. گناهکارانی که غیر قابل اصلاح هستند و خداوند متعال آنها را به حال خودشان وا میگذارد تا هر روز بر بار گناهانشان افزوده شود و مستحق حداکثر مجازات شوند. در واقع افراد این گروه کسانی هستند که تمامی پل های پشت سر خود را خراب کرده اند و راه بازگشت برای خود نگذاشته اند و کاملا شایستگی هدایت را از دست داده اند. وَ لا يحَْسَبنَ‏َّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ خَيرٌْ لّأَِنفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلىِ لَهُمْ لِيزَْدَادُواْ إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ (2) آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى‏‌دهيم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مى‏‌دهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند و براى آنها، عذاب خواركننده‏‌اى (آماده شده) است!

    ب. گناهکارانی که خداوند به آنها نعمت فراوانى مي دهد و هنگامى كه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه چيز را از آنان می گيرد، تا حد اكثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند زيرا جدا شدن از چنين زندگى مرفهى، بسيار ناراحت كننده است . فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ (3) هنگامى كه پندهايى را كه به آنها داده شده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آنها بازگرفتيم، لذا فوق العاده ناراحت و غمگين شدند. (4)
    مجازات
    نکته : اگر خداوند در مجازات گناهکاران و ظالمان تعجيل کند و فرصت توبه و اصلاح به آنان ندهد،
    اولا کمتر انسانی باقی نمی ماند که از عقوبت دنيوی سالم بماند .
    ثانيا با نبود فرصت توبه، روح نااميدي بر مردم حاکم مي شود.
    لَوْ يُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلى‏ ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللّهَ كانَ بِعِبادِهِ بَصيرًا (5) اگر خداوند مردم را به سبب كارهايى كه انجام داده‏ اند مجازات كند، جنبنده‏ اى را بر پشت زمين باقى نخواهد گذاشت! ولى (به لطفش) آنها را تا سرآمد معيّنى تأخير مى‏ اندازد (و مهلت اصلاح مى‏ دهد) اما هنگامى كه اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر كس را به مقتضاى عملش جزا مى‏ دهد) او نسبت به بندگانش بيناست (و از اعمال و نيّات همه آگاه است)!
    بنابراين نباید اینگونه تصور شود که هر گناهکاری که به او مهلت داده می شود به دلیل عذاب او است . بلکه در برخی موارد مهلت دادن به گناهکاران به دلیل این است که پشیمان شوند توبه کنند و به سوی خداوند بازگردند.
    مجازات
    برای مطالعه بیشتر :
    آیة الله مصباح یزدی، راه و راهنما شناسی.
    شهید مطهری(ره)، عدل الهی.


    -----------------------------------------------------------
    (1) روم/41.
    (2) آل عمران/178.
    (3) انعام/44.
    (4) اقتباس از :تفسير نمونه، ج‏3، ص 183- 185.
    (5) فاطر/45.


    مجازات

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود