جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند تن از پیامبران در ایران دفن هستند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    25
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چند تن از پیامبران در ایران دفن هستند؟




    من شنیدم که 33 تن از پیامبران خدا در ایزان مدفون شدن این درسته ودیگه اینکه حضرت جرجیس ودانیال نبی در چند جای ایران هستند؟
    از جوابتون نهایت تشکر رو دارم



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۰۹ در ساعت ۱۲:۳۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هانیه 57 نمایش پست
    من شنیدم که 33 تن از پیامبران خدا در ایزان مدفون شدن این درسته ودیگه اینکه حضرت جرجیس ودانیال نبی در چند جای ایران هستند؟
    از جوابتون نهایت تشکر رو دارم



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به این سوال شما باید عرض کنم:

    بر طبق اسناد و مدارك، و همچنین بر اساس اعتقادات مردمی، مقبره بسیاری از پیامبران در ایران قرار دارد. بعضی از این آرامگاه ها دارای سند معتبر هستند و برخی دیگر تنها در اعتقادات مردمی ریشه دارد و دلیل قطعی بر آن وجود ندارد، هر چند دلیلی هم بر نفی آن وجود ندارد.

    ایران در طول تاریخ، گاهی چنان كشور امنی به حساب می آمده كه مهاجران بسیاری را به خود پذیرفته است. گروهی از این مهاجران پیامبرانی بوده اند كه ایران را برای زندگی در نظر گرفته اند.


    در زیر، اطلاعات پیامبرانی كه در ایران مدفون هستند یا احتمال می رود كه مقبره آنها در ایران باشد، آمده است.

    دانیال نبی در شوش

    فرزند یوحنا ششصد سال پیش از میلاد مسیح زندگی می‌کرده‌است مشهورترین پیامبری است که در ایران دیده از جهان فرو بسته‌است. شهر باستانی شوش را به نام این پیامبر می‌شناختند امام علی (ع) جمله‌ای به این مضمون دارد «هر کس برادرم دانیال را زیارت کند گویی مرا زیارت کرده‌است و همین جمله بر سنگ مزار دانیال نبی حک شده‌است».

    كوروش

    آرامگاهي كه در دشت مرغاب(پاسارگاد) مدت‌هاي مديدي به نام مقبره مادر سليمان شناخته مي‌شد، اكنون به عنوان آرامگاه كوروش كبير مورد قبول عامه مردم و بسياري از كارشناسان است.

    اين آرامگاه همان وقتي هم كه به نام مقبره مادر سليمان شناخته مي‌شد، مورد احترام و پرستش مردم محلي بود و اكنون هم مورد توجه ايرانيان و جهانيان است.

    كتابي به نام كوروش كبير(ذوالقرنين) نوشته ابوالكلام آزاد موجود است كه در اين كتاب قراين بسياري آورده شده كه كوروش را همان ذوالقرنين قرآن معرفي مي‌كند.

    نظرياتي كه در اين كتاب آورده شده نظر بسياري از علماي اسلامي نظير علامه طباطبايي را به خود معطوف كرده است تا جايي كه ايشان مي نويسند:«...كلام ابوالكلام، هرچند بعضي اطرافش خالي از اعتراضاتي نيست، لكن از هر گفتار ديگري، انطباقش با آيات قرآني روشن‌تر و قابل قبول‌تر است.»

    از طرف ديگر ، كاملا روشن است كه اسم كوروش بارها به عوان ناجي در عهد عتيق آورده شده است.

    به اين ترتيب شايد كوروش همان ذوالقرنين قرآن باشد. آرامگاه كوروش كبير در استان فارس، راه اصلي اصفهان به شيراز در منطقه‌اي به نام پاسارگاد قرار دارد.

    نکته ای که تذکر آن لازم است،اولاً اینکه ذوالقرنین قرآن در واقع کوروش می باشد،قطعی نیست،علاوه بر آن در این موضوع که آیا ذوالقرنین پیامبر بوده یا بنده ای صالح بوده است،اختلافاتی وجود دارد.

    آرامگاه باباولي (قادر مبر)

    در دهكده باباولي ديلمان، بنايي است كه به آرامگاه قادر پيغمبر شهرت دارد . مطلب زيادي در مورد اين آرامگاه و شخصيت‌ مدفون در آن نمي‌دانيم.

    بابا حزقيل

    در نزديكي مسجد جامع دزفول بنايي كوچك و ساده قرار دارد كه به بقعه بابا حزقیل (یا باحزقيل)، پدر دانيال نبي منسوب است.مطلب بيشتري در اين مورد در دست نيست.

    حبقوق در تویسرکان

    تویسرکان در دامنهٔ الوند جزئی از سلسله کوهای زاگرس میزبان حبقوق نبی است. حبقوق به شهادت آن‌چه بر سر مزارش نوشته شده ۱۲۰۰ سال پیش از هجرت حضرت محمد(ص) و در عصر دانیال نبی می‌زیسته‌است.کتاب حبقوق از کتابهای تورات شامل ادعیه آن حضرت میباشد. حیقوق پیامبر پس از فتح بابل توسط کوروش و مرگ بخت‌النصر به ایران آمد و ایرانیان او را گرامی می‌داشتند و پس از فوت وی، او را در دشت سرسبز تویسرکان به خاک سپردند. به گفته مردم محلی در دهه 60 میلادی و پس از مهاجرت دادن یهودیان تویسرکان به سرزمینهای اشغالی عده ای یهودی به این محل آمده و اقدام به حفاری مرقد نموده اند. از اینکه چه چیزهایی بدست آمده و برده شده اطلاعاتی در دست نیست. مردم محلی این آرامگاه را بسیار دوست میدارند.

    اشموئيل نبی در ساوه


    در جاده‌ای که به بوئین زهرا می‌رسد در نزدیکی شهر ساوه و در انتهای دشتی پهناور یعنی حدود 50 كيلومتري شهر ساوه و در جاده بوئين زهرا مقبره‌اي وجود دارد كه به گفته اهالي و برخي مدارك، مرقد مطهر يكي از پيامبران بزرگ الهي به نام حضرت اشموئيل یا سموئیل است. مسير مرقد در جاده‌اي كوهستاني در 9 كيلومتري روستاي ورده قرار دارد. پیامبری که در عهد جالوت ظهور کرد: و در جنگی نابرابر او را شکست داد می‌گویند در این جنگ جالوت توسط سنگی که از سوی داود به سوی او پرتاب شده بود، کشته شد. مزار اشموئیل در عهد صفویه مورد بازسازی قرار گرفت و ایوان مزار نیز در عهد ناصر الدین شاه مرمت شد.

    چهار انبیاء

    چهار انبیا لقب فشرده شدهٔ پیامبرانی به نام‌های: «سلام» و «سلوم» و «سهولی» و «القیا» است که در دوران غیبت اصحاب کهف به گسترش خداپرستی پرداختند. این آرامگاه که مقبره‌ی صالح فرزند حسن بن علی را نیز در بر دارد جلوه‌ای زیبا از هنر ایرانی در عصر اسلام است و همه ساله بسیاری از مردم قزوین و مناطق اطراف را به زیارت خود فرا می‌خواند.

    ارمياي نبي

    در مقاله‌اي در روزنامه جمهوري اسلامي مورخ 15/9/79 از مدفن پيامبري به نام ارمياي نبي در شمال خرمشهر ياد شده است.

    ارمياي نبي در زمان سلطنت يهوياقيم و صدقيا از پادشاهان يهود به رسالت مبعوث شدند.

    روبين

    مورخی از مدفن پيامبري در ميامي (در راه مشهد) به نام روبين ياد مي‌كند.

    به نوشته لغت نامه دهخدا، روبين يكي از دوازده پسر يعقوب(ع) است.

    جرجيس

    در كتاب «فرهنگ آبادي‌ها و مكان‌هاي مذهبي كشور» از مدفن جرجيس پيامبر در شهر شوشتر ذكري به ميان آمده است.

    در جنوب غربي شوشتر روستايي به نام جرجيس است كه در جوار آن بقعه اي به نام ‌جرجيس نبي وجود دارد.

    در اطراف اين بقعه بقاع ديگري نظير روبين، حزقيل، شعيب، شمعون، اسحاق، ادريس و مردخاي وجود دارد.

    درستي مدفن جرجيس پيغمبر در اين مكان محل ترديد است و به احتمال زياد مقبره ايشان در موصل عراق است و یا شاید این پیامبر، پیامبر دیگری با نام جرجیس باشد چون در بین پیامبران تشابه اسمی بسیار به چشم می خورد.

    روبيل

    مرحوم سيدعبدالله جزائري يكي از علماي شوشتر (متوفي 1173 ه.ق) در فصل نهم تذكره شوشتر مي‌گويد: مقامات بسياري از انبيا بني اسرائيل در حوالي شوشتر و دزفول يعني نزديك رودخانه دزفول معروف هستند مانند: اسحاق، شمعون، يعقوب، لاوي، جرجيس و روبيل.

    یوشع پیامبر در اصفهان

    مزار این پیامبر در اصفهان قرار دارد و می‌گویند: توسط کورش از بابل نجات پیدا کرد و ساکن ایران شد. یوشع پیامبر در گورستان تخت فولاد در اصفهان دفن شده‌است، گورستانی که قدمت آن به دوران قبل از اسلام بر می‌گردد و چهره‌های بزرگی در آن دفن شده‌اند.

    استر و مردخای در همدان

    ملکه استر همسر خشایارشاه به همراه عموی خود در این مقبره مدفون هستند. کتاب استر در تورات بیانگر روایت آنها در اکباتان میباشد.

    مردخاي يكي از بزرگان و يا به قولي يكي از انبياي بني‌اسرائيل است كه در زمان خشايارشاه مي‌زيسته است و نسبش به حضرت يعقوب مي‌رسد.

    مردخاي نقش زيادي در جلوگيري از قتل عام يهوديان در زمان خشايارشاه ايفا كرد و به همين دليل نزد يهوديان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

    آرامگاه مردخاي و برادر زاده‌اش در همدان در نزديكي ميدان امام خميني و در خيابان شريعتي واقع است.

    حجی در همدان

    در همدان که پیش از این هگمتانه نامیده می‌شد، مسجدی به نام «مسجد پیغمبر» وجود دارد که در دل آن آرامگاه حجی قرار دارد. او پس از دوباره‌سازی اورشلیم که توسط بخت النصر ویران شده بود در حدود دو هزار و ششصد سال پیش به ایران مهاجرت کرد و در همین سرزمین هم از دنیا رفت. ضریح آرامگاه حجی از جنس چوب است و سادگی آن بسیاری از زائران آن پیامبر را به سوی خود جلب می‌کند.

    سيم و لام

    طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنين طبق مفاد كتيبه موجود، دو نفر از فرزندان نوح به نام‌هاي سام‌النبي و لام النبي در محلي در نزيكي سمنان دفن شده‌اند.

    بقعه پيغمبران سمنان در 18 كيلومتري شمال شرقي سمنان بر فراز كوه مرتفعي قرار دارد. براي رسيدن به اين بقعه هم از روستاي «درجزين» در نزديكي سنگسر و هم از جاده اصلي سمنان به دامغان (پليس‌راه) مي‌توان انتخاب مسير كرد. اين جاده خاكي و سنگلاخ است.

    يوشع

    بر طبق نظر برخي از تاريخ‌نويسان حضرت يوشع توسط كوروش از اسارت بخت نصر نجات يافت و به ايران آمد.

    حضرت يوشع در گورستان تاريخي تخت فولاد اصفهان كه قدمتش به پيش از اسلام مي‌رسد و در خيابان امام سجاد قرار دارد، مدفون است.

    محوطه‌‌اي كه يوشع نبي در آن دفن است به لسان الارض معروف است.

    لسان الارض مكاني است كه مي‌گويند «هنگام عبور امام حسن‌مجتبي(ع) زمين با امام سخن گفت و آمدن دشمن را به اطلاع آن حضرت رساند.»

    خالد نبي

    اسم كامل اين پيامبر، خالد بن سنان عبسي است. ايشان شريعت حضرت عيسي را تبليغ مي‌كردند.

    نسب وي به حضرت اسماعيل فرزند ابراهيم (ع) مي‌رسد و يكي از پيامبراني است كه به بعثت حضرت محمد (ص) بشارت داده و در دوران فترت مي‌زيسته است. دوره فترت به فاصله بين بعثت حضرت عيسي تا بعثت حضرت محمد بن عبدالله اطلاق مي‌شود.

    بر طبق برخي از آيات و احاديث، در دوران فترت، پيامبري به رسالت مبعوث نشده است. هرچند بر اساس نظر مفسرين، در اين مدت چهار نبي از طرف خداوند مامور تبليغ دين حضرت عيسي شدند كه سه نفر از‌ آنان از بني‌اسرائيل و به نام‌هاي شمعون، يوحنا، يونس معرفي شده‌اند و چهارمين‌شان عرب بوده و به نام خالدبن سنان عبسي معروف است.

    ظاهرا خالد بن سنان معاصر انوشيروان بوده و در سرزمين بني‌غطفان زندگي مي‌كرده است.

    روايت است كه دختر خالد بن سنان به نام محياه به محضر حضرت محمد رسيده است.

    در طايفه عرب به غير از حضرت رسول و حضرت خالد بن سنان هيچ پيامبري نيست و مي‌توان گفت كه از بين اعراب فقط اين دو نفر به پيامبري برگزيده شده‌اند و بقيه پيامبران از قوم بني‌اسرائيل هستند.

    مفسر بزرگ حنفى مذهب، شیخ اسماعیل حقى درباره محل قبر حضرت خالد نبی اشاره مى کند که قبر خالد نبی در منطقه جرجان و بر بلندى کوهى به نام کوه خدا قرار دارد.

    آرامگاه قیدار نبی

    شهر قیدار مرکز شهرستان خدابنده از توابع زنجان لااقل از دوره ساسانی به بعد(به استناد آثار تاریخی مزرعه تخت) سابقه تاریخی دارد. نام شهر به خاطر وجود آرامگاه قیدار نبی در کنار چشمه پر آب کوه علی پنجه شهر، قیدار نامیده می‌شود. در گذشته‌های دور این شهر با نام «پیغمبر»توسط اهالی منطقه خطاب می‌شده است.

    بنای بقعه به سال 719هـ.ق توسط بلغار خاتون زن ارغون شاه ایلخانی تجدید بنا گردیده است. ضریح چوبی مزار قیدار که با نقوش متعلق به دوران ایلخانی تزئین شده طی روزهای مختلف سال پذیرای پارچه‌های سبز رنگی است که از سوی زائران بارگاه آن بسته شده و همین موضوع زیبایی خاصی را به آرامگاه قیدار بخشیده ‌است. قیدار فرزند اسماعیل پسر ابراهیم است که نسلشان به خاندان بنی‌هاشم در عربستان ختم می‌شود. پیامبر اسلام به واسطه سی نسل از خاندان این پیامبر به شمار می‌رود.

    شعیب نبی

    خوزستان، جاده قدیم اهواز به شوشتر، بخش میان آب، روستای حسام آباد قبری وجود دارد که به قبر شعیب نبی شهرت دارد.

    ارمیای نبی (ذکریای نبی)

    در مسیر شاهرود به سبزوار (۶۰ کیلومتری شاهرود) و در روستای «ارمیان» که چند کیلومتر از جاده دورتر است، قبر ارمیای نبی قرار گرفته است که مورد احترام همگان است.

    خضر و الیاس:

    در جزیره هرمز قبر دو پیامبر به نام الیاس و خضر وجود دارد که از انبیاء بنی اسراییل می باشند.

    یعقوب و زکریا

    در کتاب «فرهنگ آبادی‌ها و مکان‌های مذهبی کشور» از وجود مدفن یعقوب پیامبر در گرگان نام برده شده که اطلاعات صحیحی در این مورد وجود ندارد.

    اما در 15 کیلومتری شهرشتان آق قلا قبر زکریای نبی در قبرستان بسیار کهنی مشهور و مورد احترام همگان می باشد و سالانه زوار زیادی برای زیارت آن حضرت به آنجا مشرف می شوند.

    قادر پیغمبر:

    در دهکده بابا ولی دیلمان، بنایی است که به آرامگاه قادر پیغمبر شهرت دارد . مطلب زیادی در مورد این آرامگاه و شخصیت‌ مدفون در آن نمی‌دانیم.

    شعیای نبی:

    او یكی از پیامبران بنی اسرائیل است كه نسبتش به حضرت یعقوب می رسد. محل سكونت ایشان در بیت المقدس بوده و قبل از حضرت زكریا به رسالت مبعوث شدند. آرامگاه شعیای نبی، جنب امامزاده اسماعیل در حاشیه خیابان هاتف اصفهانی قرار دارد. بر جانب شمالی مرقد شعیای نبی، كتیبه ای به خط نستعلیق از دوره شاه سلطان حسین صفوی موجود است كه نخستین مسجد بزرگ ساخته شده در اصفهان را مسجد شعیا معرفی می كند، و نیز حكایت دارد از این كه مسجد مزبور را ابوالعباس مفتی در دوره خلافت علی بن ابیطالب(ع) بنا كرده و آلب ارسلان آن را تعمیر كرده است.


    آرامگاه دیگر پیامبران

    آرامگاه پیامبرانی که صحت و درستی آنها تایید نشده و یا هست اما شهرت آنچنانی ندارند بدین قرارند:

    اسحاق و اسماعیل در جاده دزفول به هفت تپه

    ایوب پیغمبر در استان فارس، مرودشت، بر بلندای کوه

    ایوب پیامبر در دهکده بندبن لکنای تنکابن

    ایوب پیغمبر در در نزدیکی شهر بجنورد

    صالح پیامبر در شوشتر

    یونس پیغمبر در آذربایجان، زنوز

    یونس در گناباد

    ارمیای نبی در شمال شهر خرمشهر

    دانیال پیغمبر در قزوین، منطقه آبیک، بر فراز کوهی منتسب به کوه پیامبر

    خضر نبی در همدان، شهرک آیت اله مدنی، سر راه روستای شورین است.

    ابراهیم خلیل در سوسنگرد. (به نظر می آید که این مکان به اعتقاد مردم قدمگاه حضرت ابراهیم است)


    منابع:

    - باستانشناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن اثر دکتر بی آزار شیرازی صفحه 418

    - شرح احوال حضرت خالد نبي، عبدالرحمن آخوند تنگلي طانا، ترجمه : موسي جرجاني، چاپ و نشر : موسسه فرهنگي انتشاراتي مختوم قلي فراغي، گرگان 1385

    - پيامبران سرزمين ما ، عباس صالح مدرسه ‌اي ، قم ، در راه حق 1380

    - پژوهشي در زندگي پيامبران در ايران، ولي الله‌فوزي تويسركاني، دفترا نتشارات اسلامي

    - بناهاي آرامگاهي، پژوهشگاه فرهنگي و هنر اسلامي

    - آرامگاه در گستره فرهنگ ايراني، دكتر مهدي غروي، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.

    - كوروش كبير(والقرنين)، تاليف مولانا ابوالكلام آزاد، ترجمه باستاني پاريزي، تهران، نشر علم 1380 .

    - مقاله «غربت شگفت انگیز انبیای سرزمین ما»به قلم آقای فرقانی پور در روزنامه جمهوری اسلامی به تاریخ19/9/79.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    5,567
    صلوات
    200
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    59 روز 4 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    3
    گالری
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    بابا حزقيل

    در نزديكي مسجد جامع دزفول بنايي كوچك و ساده قرار دارد كه به بقعه بابا حزقیل (یا باحزقيل)، پدر دانيال نبي منسوب است.مطلب بيشتري در اين مورد در دست نيست.
    با عرض سلام و ادب

    ممنون بابت پاسخ کامل استاد

    با اجازه در این مورد مطلبی یافتم که در اینجا قرار میدهم


    آرامگاه بابا حزقيل ( حزقيل نبي)

    حزقيل فرزند بوزي كاهن بود كه در يهوديه متولد گرديد، در سال 598 قبل از ميلاد، بخت النصر او را به اسيري گرفت و در زمين هاي كلدانيان ساكن كرد، او به مدت 22 سال يعني از سال 595 تا 573 قبل از ميلاد، پيغمبري كرد. ايشان در ميان يهود، ساحب مقامي رفيع بود و تمام مشايخ بزرگ از او فرمانبرداري مي كردند، ايشان سواي مقام و مرتبت علمي و پيامبري ، در كار بنايي مهارت تام داشت.
    طبق نوشته متنو الاخبار، حزقيل پدر دانيال پيغمبر است، منتهي نه آن دانيال پيغمبر كه معروف به دانيال اكبر است. مرقد حزقيل نبي در مركز شهر دزفول و در پاركينگ خيابان شريعتي است.
    در تذكره الاخيار آمده است :
    ديگر از بقاع الخيري كه در محوطه ولايت واقع شده بقعه شريفه متبركه حزقيل پدر دانيال پيغمبر است. كه در محله مسجد من(از) محلات نعمتي خانه دزفول واقع شده . الحال در ميان خانه اي از خانه هاي محله مزبور مدفن او اتفاق شده . صندوقي كه بر سر مرقد بوده باقي مانده ، الحال او را ابو دانيال گويند كه اكثر و اغلب به زيارت او قيام مي نمايند.
    لازم به توضيح است به دليل توسعه آستانه متبركه بنا وجهه تاريخي و اصيل خود را از دست داده است. بقعه بنايي ساده و آجري شامل حياطي كوچك و ايواني با طاق ساده نو ساز تير ‌آهني ميباشد. بر فراز بنا گنبدي رك از نوع شش ترك مشاهده ميشود كه كاملا نوساز و بتوني مي باشد.


    ویرایش توسط قاری قرآن : ۱۳۹۱/۰۴/۲۶ در ساعت ۰۱:۰۷
    ***************************


    ܓ✿ اللهم عجل لولیک الفرج ܓ✿


    ***************************

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    سلام!!!
    نگاه کنید ببینید خوبه!!!
    http://khabarfarsi.com/ext/2849552
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دنیای ما 124 هزار پیامبر ,منجی و یا به عبارت ساده هدایتگر داشته که از سوی خداوند برای ما فرستاده شده اند. این را همه می دانیم اما شاید تعداد کمی از ما بدانیم که از بین این همه پیامبر 31 نفر از آنها در ایران زندگی کرده اند و یا حداقل مدفنشان ایران است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید دو نفر از فرزندان نوح به نام هاى سام نبی و لام نبی در محلى در نزدیكى سمنان دفن شده اند. دیگر پیامبرانی را كه در این تعریف قرار می گیرند، عبارتند از:

    حضرت خالد بن سنان عبسى
    چند تن از پیامبران در ایران دفن هستند؟
    ایشان شریعت حضرت عیسى را تبلیغ مى كردند. نسبت وى به حضرت اسماعیل فرزند ابراهیم (ع) مى رسد و یكى از پیامبرانى است كه به بعثت حضرت محمد (ص) بشارت داده و در دوران فترت مى زیسته است.

    دوره فترت به فاصله بین بعثت حضرت عیسى تا بعثت حضرت محمد بن عبد الله اطلاق مى شود. در طایفه عرب به غیر از حضرت رسول (ص) و حضرت خالد بن سنان هیچ پیامبرى نیست و مى توان گفت كه از بین اعراب فقط این دو نفر به پیامبرى برگزیده شده اند و بقیه پیامبران از قوم بنی اسرائیل هستند. قبر خالد نبی: مفسر بزرگ حنفى مذهب، شیخ اسماعیل حقى درباره محل قبر حضرت خالد نبی اشاره مى كند كه قبر خالد نبی در منطقه چرجان و بر بلندى كوهى به نام كوه خدا قرار دارد.

    حضرت یوشع حضرت یوشع در گورستان تاریخى تخت فولاد اصفهان مدفون است. محوطه اى كه یوشع نبی در آن دفن است به لسان الأرض معروف است.

    لسان الأرض مكانى است كه مى گویند هنگام عبور امام حسن مجتبى (ع) زمین با امام سخن گفت وآمدن دشمن را به حضرت اطلاع داد.

    چند تن از پیامبران در ایران دفن هستند؟
    حضرت شعیاى نبی یكى از پیامبران بنی اسرائیل است كه نسبتش به حضرت یعقوب مى رسد. محل سكونت ایشان در بیت المقدس بوده وقبل از حضرت زكریا به رسالت مبعوث شدند.
    آرامگاه شعیاى نبی، جنب امامزاده اسماعیل در حاشیه خیابان هاتف اصفهانى قرار دارد.

    حضرت حیقوق
    چند تن از پیامبران در ایران دفن هستند؟
    هم با تلفظ حیقوق وهم با تلفظ حبقوق وجود دارد.
    حیقوق به معنى "در بغل كشیده شده" است. حیقوق این نام را بدان جهت یافت كه در طفولیت به علت مریضى از دنیا رفت وحضرت الیاس (ع) او را در بغل گرفت ودعا كرد واز خداوند حیات و زندگى وى را طلب نمود و او زنده شد.
    حیقوق نبی یكى از پیامبران بنی اسرائیل ونگهبان عبد سلیمان در اورشلیم بوده ونامش در عهد عتیق آمده است. حیقوق نبی پس از شعیا نبی به رسالت مبعوث شد.
    بقعه حیقوق نبی در جنوب غربى شهر تویسركان واقع شده است.

    حضرت حجی
    چند تن از پیامبران در ایران دفن هستند؟
    وى در دوران سلطنت داریوش كبیر مى زیسته است. در تورات نام آن "حكى" آمده وبه معنى "مسرور" است . مقبره این پیامبر در همدان در نزدیكى میدان امام خمینى، داخل بازار در راسته پیغمبر و داخل مسجد پیغمبر قرار دارد.

    حضرت مردخاى مردخاى یكى از بزرگان و یا به قولى یكى از انبیاى بنى اسرائیل است و نسبتش به حضرت یعقوب مى رسد. مردخاى نقش زیادى در جلوگیرى از قتل عام یهودیان در زمان خشایارشاه ایفا نمود و به همین دلیل نزد یهودیان از جایگاه ویژه اى برخوردار است.
    آرامگاه مردخاى و برادر زاده اش در همدان در نزدیكى میدان امام خمینى و در خیابان شریعتى واقع است.

    حضرت قیدار حضرت قیدار جد سى ام حضرت محمد (ص) است.
    حضرت قیدار فرزند بزرگ اسماعیل بود كه پس از وفات حضرت اسماعیل، قیدار نبى مردم را به توحید دعوت مى كند.

    حضرت دانیال نبى
    چند تن از پیامبران در ایران دفن هستند؟
    از انبیاى بزرگ الهى است. وى از نسل حضرت داوود و بعثت پیامبر اسلام را پیشگویى كرده است.
    لفظ دانیال درزبان عبرى به معنى "خدا حاكم من است" مى باشد.
    دانیال نبی همزمان با كوروش كبیر و داریوش اول بوده است.

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پیامبران مدفون در ایران

    جمع بندی:

    پرسش:

    چند تن از پیامبران در ایران دفن هستند؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به این سوال شما باید عرض کنم:

    بر طبق اسناد و مدارك، و همچنین بر اساس اعتقادات مردمی، مقبره بسیاری از پیامبران در ایران قرار دارد. بعضی از این آرامگاه ها دارای سند معتبر هستند و برخی دیگر تنها در اعتقادات مردمی ریشه دارد و دلیل قطعی بر آن وجود ندارد، هر چند دلیلی هم بر نفی آن وجود ندارد.

    ایران در طول تاریخ، گاهی چنان كشور امنی به حساب می آمده كه مهاجران بسیاری را به خود پذیرفته است. گروهی از این مهاجران پیامبرانی بوده اند كه ایران را برای زندگی در نظر گرفته اند.


    در زیر، اطلاعات پیامبرانی كه در ایران مدفون هستند یا احتمال می رود كه مقبره آنها در ایران باشد، آمده است.

    دانیال نبی در شوش

    فرزند یوحنا ششصد سال پیش از میلاد مسیح زندگی می‌کرده‌است مشهورترین پیامبری است که در ایران دیده از جهان فرو بسته‌است. شهر باستانی شوش را به نام این پیامبر می‌شناختند امام علی (ع) جمله‌ای به این مضمون دارد «هر کس برادرم دانیال را زیارت کند گویی مرا زیارت کرده‌است و همین جمله بر سنگ مزار دانیال نبی حک شده‌است».

    كوروش

    آرامگاهي كه در دشت مرغاب(پاسارگاد) مدت‌هاي مديدي به نام مقبره مادر سليمان شناخته مي‌شد، اكنون به عنوان آرامگاه كوروش كبير مورد قبول عامه مردم و بسياري از كارشناسان است.

    اين آرامگاه همان وقتي هم كه به نام مقبره مادر سليمان شناخته مي‌شد، مورد احترام و پرستش مردم محلي بود و اكنون هم مورد توجه ايرانيان و جهانيان است.

    كتابي به نام كوروش كبير(ذوالقرنين) نوشته ابوالكلام آزاد موجود است كه در اين كتاب قراين بسياري آورده شده كه كوروش را همان ذوالقرنين قرآن معرفي مي‌كند.

    نظرياتي كه در اين كتاب آورده شده نظر بسياري از علماي اسلامي نظير علامه طباطبايي را به خود معطوف كرده است تا جايي كه ايشان مي نويسند:«...كلام ابوالكلام، هرچند بعضي اطرافش خالي از اعتراضاتي نيست، لكن از هر گفتار ديگري، انطباقش با آيات قرآني روشن‌تر و قابل قبول‌تر است.»

    از طرف ديگر ، كاملا روشن است كه اسم كوروش بارها به عوان ناجي در عهد عتيق آورده شده است.

    به اين ترتيب شايد كوروش همان ذوالقرنين قرآن باشد. آرامگاه كوروش كبير در استان فارس، راه اصلي اصفهان به شيراز در منطقه‌اي به نام پاسارگاد قرار دارد.

    نکته ای که تذکر آن لازم است،اولاً اینکه ذوالقرنین قرآن در واقع کوروش می باشد،قطعی نیست،علاوه بر آن در این موضوع که آیا ذوالقرنین پیامبر بوده یا بنده ای صالح بوده است،اختلافاتی وجود دارد.

    آرامگاه باباولي (قادر مبر)

    در دهكده باباولي ديلمان، بنايي است كه به آرامگاه قادر پيغمبر شهرت دارد . مطلب زيادي در مورد اين آرامگاه و شخصيت‌ مدفون در آن نمي‌دانيم.

    بابا حزقيل

    در نزديكي مسجد جامع دزفول بنايي كوچك و ساده قرار دارد كه به بقعه بابا حزقیل (یا باحزقيل)، پدر دانيال نبي منسوب است.مطلب بيشتري در اين مورد در دست نيست.

    حبقوق در تویسرکان

    تویسرکان در دامنهٔ الوند جزئی از سلسله کوهای زاگرس میزبان حبقوق نبی است. حبقوق به شهادت آن‌چه بر سر مزارش نوشته شده ۱۲۰۰ سال پیش از هجرت حضرت محمد(ص) و در عصر دانیال نبی می‌زیسته‌است.کتاب حبقوق از کتابهای تورات شامل ادعیه آن حضرت میباشد. حیقوق پیامبر پس از فتح بابل توسط کوروش و مرگ بخت‌النصر به ایران آمد و ایرانیان او را گرامی می‌داشتند و پس از فوت وی، او را در دشت سرسبز تویسرکان به خاک سپردند. به گفته مردم محلی در دهه 60 میلادی و پس از مهاجرت دادن یهودیان تویسرکان به سرزمینهای اشغالی عده ای یهودی به این محل آمده و اقدام به حفاری مرقد نموده اند. از اینکه چه چیزهایی بدست آمده و برده شده اطلاعاتی در دست نیست. مردم محلی این آرامگاه را بسیار دوست میدارند.

    اشموئيل نبی در ساوه

    در جاده‌ای که به بوئین زهرا می‌رسد در نزدیکی شهر ساوه و در انتهای دشتی پهناور یعنی حدود 50 كيلومتري شهر ساوه و در جاده بوئين زهرا مقبره‌اي وجود دارد كه به گفته اهالي و برخي مدارك، مرقد مطهر يكي از پيامبران بزرگ الهي به نام حضرت اشموئيل یا سموئیل است. مسير مرقد در جاده‌اي كوهستاني در 9 كيلومتري روستاي ورده قرار دارد. پیامبری که در عهد جالوت ظهور کرد: و در جنگی نابرابر او را شکست داد می‌گویند در این جنگ جالوت توسط سنگی که از سوی داود به سوی او پرتاب شده بود، کشته شد. مزار اشموئیل در عهد صفویه مورد بازسازی قرار گرفت و ایوان مزار نیز در عهد ناصر الدین شاه مرمت شد.

    چهار انبیاء

    چهار انبیا لقب فشرده شدهٔ پیامبرانی به نام‌های: «سلام» و «سلوم» و «سهولی» و «القیا» است که در دوران غیبت اصحاب کهف به گسترش خداپرستی پرداختند. این آرامگاه که مقبره‌ی صالح فرزند حسن بن علی را نیز در بر دارد جلوه‌ای زیبا از هنر ایرانی در عصر اسلام است و همه ساله بسیاری از مردم قزوین و مناطق اطراف را به زیارت خود فرا می‌خواند.

    ارمياي نبي

    در مقاله‌اي در روزنامه جمهوري اسلامي مورخ 15/9/79 از مدفن پيامبري به نام ارمياي نبي در شمال خرمشهر ياد شده است.

    ارمياي نبي در زمان سلطنت يهوياقيم و صدقيا از پادشاهان يهود به رسالت مبعوث شدند.

    روبين

    مورخی از مدفن پيامبري در ميامي (در راه مشهد) به نام روبين ياد مي‌كند.

    به نوشته لغت نامه دهخدا، روبين يكي از دوازده پسر يعقوب(ع) است.

    جرجيس

    در كتاب «فرهنگ آبادي‌ها و مكان‌هاي مذهبي كشور» از مدفن جرجيس پيامبر در شهر شوشتر ذكري به ميان آمده است.

    در جنوب غربي شوشتر روستايي به نام جرجيس است كه در جوار آن بقعه اي به نام ‌جرجيس نبي وجود دارد.

    در اطراف اين بقعه بقاع ديگري نظير روبين، حزقيل، شعيب، شمعون، اسحاق، ادريس و مردخاي وجود دارد.

    درستي مدفن جرجيس پيغمبر در اين مكان محل ترديد است و به احتمال زياد مقبره ايشان در موصل عراق است و یا شاید این پیامبر، پیامبر دیگری با نام جرجیس باشد چون در بین پیامبران تشابه اسمی بسیار به چشم می خورد.

    روبيل

    مرحوم سيدعبدالله جزائري يكي از علماي شوشتر (متوفي 1173 ه.ق) در فصل نهم تذكره شوشتر مي‌گويد: مقامات بسياري از انبيا بني اسرائيل در حوالي شوشتر و دزفول يعني نزديك رودخانه دزفول معروف هستند مانند: اسحاق، شمعون، يعقوب، لاوي، جرجيس و روبيل.

    یوشع پیامبر در اصفهان

    مزار این پیامبر در اصفهان قرار دارد و می‌گویند: توسط کورش از بابل نجات پیدا کرد و ساکن ایران شد. یوشع پیامبر در گورستان تخت فولاد در اصفهان دفن شده‌است، گورستانی که قدمت آن به دوران قبل از اسلام بر می‌گردد و چهره‌های بزرگی در آن دفن شده‌اند.

    استر و مردخای در همدان

    ملکه استر همسر خشایارشاه به همراه عموی خود در این مقبره مدفون هستند. کتاب استر در تورات بیانگر روایت آنها در اکباتان میباشد.

    مردخاي يكي از بزرگان و يا به قولي يكي از انبياي بني‌اسرائيل است كه در زمان خشايارشاه مي‌زيسته است و نسبش به حضرت يعقوب مي‌رسد.

    مردخاي نقش زيادي در جلوگيري از قتل عام يهوديان در زمان خشايارشاه ايفا كرد و به همين دليل نزد يهوديان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است.

    آرامگاه مردخاي و برادر زاده‌اش در همدان در نزديكي ميدان امام خميني و در خيابان شريعتي واقع است.

    حجی در همدان

    در همدان که پیش از این هگمتانه نامیده می‌شد، مسجدی به نام «مسجد پیغمبر» وجود دارد که در دل آن آرامگاه حجی قرار دارد. او پس از دوباره‌سازی اورشلیم که توسط بخت النصر ویران شده بود در حدود دو هزار و ششصد سال پیش به ایران مهاجرت کرد و در همین سرزمین هم از دنیا رفت. ضریح آرامگاه حجی از جنس چوب است و سادگی آن بسیاری از زائران آن پیامبر را به سوی خود جلب می‌کند.

    سيم و لام

    طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنين طبق مفاد كتيبه موجود، دو نفر از فرزندان نوح به نام‌هاي سام‌النبي و لام النبي در محلي در نزيكي سمنان دفن شده‌اند.

    بقعه پيغمبران سمنان در 18 كيلومتري شمال شرقي سمنان بر فراز كوه مرتفعي قرار دارد. براي رسيدن به اين بقعه هم از روستاي «درجزين» در نزديكي سنگسر و هم از جاده اصلي سمنان به دامغان (پليس‌راه) مي‌توان انتخاب مسير كرد. اين جاده خاكي و سنگلاخ است.

    يوشع

    بر طبق نظر برخي از تاريخ‌نويسان حضرت يوشع توسط كوروش از اسارت بخت نصر نجات يافت و به ايران آمد.

    حضرت يوشع در گورستان تاريخي تخت فولاد اصفهان كه قدمتش به پيش از اسلام مي‌رسد و در خيابان امام سجاد قرار دارد، مدفون است.

    محوطه‌‌اي كه يوشع نبي در آن دفن است به لسان الارض معروف است.

    لسان الارض مكاني است كه مي‌گويند «هنگام عبور امام حسن‌مجتبي(ع) زمين با امام سخن گفت و آمدن دشمن را به اطلاع آن حضرت رساند.»

    خالد نبي

    اسم كامل اين پيامبر، خالد بن سنان عبسي است. ايشان شريعت حضرت عيسي را تبليغ مي‌كردند.

    نسب وي به حضرت اسماعيل فرزند ابراهيم (ع) مي‌رسد و يكي از پيامبراني است كه به بعثت حضرت محمد (ص) بشارت داده و در دوران فترت مي‌زيسته است. دوره فترت به فاصله بين بعثت حضرت عيسي تا بعثت حضرت محمد بن عبدالله اطلاق مي‌شود.

    بر طبق برخي از آيات و احاديث، در دوران فترت، پيامبري به رسالت مبعوث نشده است. هرچند بر اساس نظر مفسرين، در اين مدت چهار نبي از طرف خداوند مامور تبليغ دين حضرت عيسي شدند كه سه نفر از‌ آنان از بني‌اسرائيل و به نام‌هاي شمعون، يوحنا، يونس معرفي شده‌اند و چهارمين‌شان عرب بوده و به نام خالدبن سنان عبسي معروف است.

    ظاهرا خالد بن سنان معاصر انوشيروان بوده و در سرزمين بني‌غطفان زندگي مي‌كرده است.

    روايت است كه دختر خالد بن سنان به نام محياه به محضر حضرت محمد رسيده است.

    در طايفه عرب به غير از حضرت رسول و حضرت خالد بن سنان هيچ پيامبري نيست و مي‌توان گفت كه از بين اعراب فقط اين دو نفر به پيامبري برگزيده شده‌اند و بقيه پيامبران از قوم بني‌اسرائيل هستند.

    مفسر بزرگ حنفى مذهب، شیخ اسماعیل حقى درباره محل قبر حضرت خالد نبی اشاره مى کند که قبر خالد نبی در منطقه جرجان و بر بلندى کوهى به نام کوه خدا قرار دارد.

    آرامگاه قیدار نبی

    شهر قیدار مرکز شهرستان خدابنده از توابع زنجان لااقل از دوره ساسانی به بعد(به استناد آثار تاریخی مزرعه تخت) سابقه تاریخی دارد. نام شهر به خاطر وجود آرامگاه قیدار نبی در کنار چشمه پر آب کوه علی پنجه شهر، قیدار نامیده می‌شود. در گذشته‌های دور این شهر با نام «پیغمبر»توسط اهالی منطقه خطاب می‌شده است.

    بنای بقعه به سال 719هـ.ق توسط بلغار خاتون زن ارغون شاه ایلخانی تجدید بنا گردیده است. ضریح چوبی مزار قیدار که با نقوش متعلق به دوران ایلخانی تزئین شده طی روزهای مختلف سال پذیرای پارچه‌های سبز رنگی است که از سوی زائران بارگاه آن بسته شده و همین موضوع زیبایی خاصی را به آرامگاه قیدار بخشیده ‌است. قیدار فرزند اسماعیل پسر ابراهیم است که نسلشان به خاندان بنی‌هاشم در عربستان ختم می‌شود. پیامبر اسلام به واسطه سی نسل از خاندان این پیامبر به شمار می‌رود.

    شعیب نبی

    خوزستان، جاده قدیم اهواز به شوشتر، بخش میان آب، روستای حسام آباد قبری وجود دارد که به قبر شعیب نبی شهرت دارد.

    ارمیای نبی (ذکریای نبی)

    در مسیر شاهرود به سبزوار (۶۰ کیلومتری شاهرود) و در روستای «ارمیان» که چند کیلومتر از جاده دورتر است، قبر ارمیای نبی قرار گرفته است که مورد احترام همگان است.

    خضر و الیاس:

    در جزیره هرمز قبر دو پیامبر به نام الیاس و خضر وجود دارد که از انبیاء بنی اسراییل می باشند.

    یعقوب و زکریا

    در کتاب «فرهنگ آبادی‌ها و مکان‌های مذهبی کشور» از وجود مدفن یعقوب پیامبر در گرگان نام برده شده که اطلاعات صحیحی در این مورد وجود ندارد.

    اما در 15 کیلومتری شهرشتان آق قلا قبر زکریای نبی در قبرستان بسیار کهنی مشهور و مورد احترام همگان می باشد و سالانه زوار زیادی برای زیارت آن حضرت به آنجا مشرف می شوند.

    قادر پیغمبر:

    در دهکده بابا ولی دیلمان، بنایی است که به آرامگاه قادر پیغمبر شهرت دارد . مطلب زیادی در مورد این آرامگاه و شخصیت‌ مدفون در آن نمی‌دانیم.

    شعیای نبی:

    او یكی از پیامبران بنی اسرائیل است كه نسبتش به حضرت یعقوب می رسد. محل سكونت ایشان در بیت المقدس بوده و قبل از حضرت زكریا به رسالت مبعوث شدند. آرامگاه شعیای نبی، جنب امامزاده اسماعیل در حاشیه خیابان هاتف اصفهانی قرار دارد. بر جانب شمالی مرقد شعیای نبی، كتیبه ای به خط نستعلیق از دوره شاه سلطان حسین صفوی موجود است كه نخستین مسجد بزرگ ساخته شده در اصفهان را مسجد شعیا معرفی می كند، و نیز حكایت دارد از این كه مسجد مزبور را ابوالعباس مفتی در دوره خلافت علی بن ابیطالب(ع) بنا كرده و آلب ارسلان آن را تعمیر كرده است.


    آرامگاه دیگر پیامبران

    آرامگاه پیامبرانی که صحت و درستی آنها تایید نشده و یا هست اما شهرت آنچنانی ندارند بدین قرارند:

    اسحاق و اسماعیل در جاده دزفول به هفت تپه

    ایوب پیغمبر در استان فارس، مرودشت، بر بلندای کوه

    ایوب پیامبر در دهکده بندبن لکنای تنکابن

    ایوب پیغمبر در در نزدیکی شهر بجنورد

    صالح پیامبر در شوشتر

    یونس پیغمبر در آذربایجان، زنوز

    یونس در گناباد

    ارمیای نبی در شمال شهر خرمشهر

    دانیال پیغمبر در قزوین، منطقه آبیک، بر فراز کوهی منتسب به کوه پیامبر

    خضر نبی در همدان، شهرک آیت اله مدنی، سر راه روستای شورین است.

    ابراهیم خلیل در سوسنگرد. (به نظر می آید که این مکان به اعتقاد مردم قدمگاه حضرت ابراهیم است)


    منابع:

    - باستانشناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن اثر دکتر بی آزار شیرازی صفحه 418

    - شرح احوال حضرت خالد نبي، عبدالرحمن آخوند تنگلي طانا، ترجمه : موسي جرجاني، چاپ و نشر : موسسه فرهنگي انتشاراتي مختوم قلي فراغي، گرگان 1385

    - پيامبران سرزمين ما ، عباس صالح مدرسه ‌اي ، قم ، در راه حق 1380

    - پژوهشي در زندگي پيامبران در ايران، ولي الله‌فوزي تويسركاني، دفترا نتشارات اسلامي

    - بناهاي آرامگاهي، پژوهشگاه فرهنگي و هنر اسلامي

    - آرامگاه در گستره فرهنگ ايراني، دكتر مهدي غروي، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.

    - كوروش كبير(والقرنين)، تاليف مولانا ابوالكلام آزاد، ترجمه باستاني پاريزي، تهران، نشر علم 1380 .

    - مقاله «غربت شگفت انگیز انبیای سرزمین ما»به قلم آقای فرقانی پور در روزنامه جمهوری اسلامی به تاریخ19/9/79.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  10. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود