صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: به چه دلیلی منظور از اهل بیت در آیه تطهیر، همسران پیامبر نیستند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    61
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    3

    به چه دلیلی منظور از اهل بیت در آیه تطهیر، همسران پیامبر نیستند؟




    با سلام و وقت بخیر

    یکی از فضائل اهل بیت پیامبر صلوات الله علیه و آله، آیه تطهیر هست. (احزاب/33)

    اینکه حضرت فاطمه، حضرت علی و حسنین علیهم السلام جزء اهل بیت پیامبر صلوات الله علیه و آله هستند، حرفی نیست و ظاهرا مورد اتفاق شیعه و اهل سنت هست؛ اما اختلاف در این هست که شیعه همسران پیامبر را از اهل بیتی که در این آیه نام برده شده است، مستثنی می کند.

    سوال اصلی من این هست که: دلیل بر جدا کردن همسران پیامبر از اهل بیت در این آیه چیست؟

    چون همونطور که می دونید مضمون اصلی آیه در مورد همسران پیامبر هست:

    یا نِسَاءَ النَّبِی لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا«32»

    ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!

    وَقَرْنَ فِی بُیوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا«33»

    و در خانه‌های خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید؛ خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.

    ----------------

    با دقت در این آیه چند نکته قابل توجه است:

    1- خطاب خداوند در آیه 32 به همسران پیامبر هست.

    2- بدون شک ضمیر «کنّ» در ابتدای آیه 33 نیز به همسران پیامبر برمی گردد. (همچنین تمام ضمیر های جمع مونث ادامه آیه...)

    3- تنها اختلاف در ضمیر «کم» در «عنکم» هست. خب شاید گفته شود: این ضمیر جمع مذکر هست و به همسران پیامبر بر نمی گردد. اما دقت کنیم که وقتی جمعی از زنان و مردان خطاب قرار گیرند، با «کم» خطاب می شوند.

    چطور حضرت زهرا سلام الله علیها مشمول این «کم» هستند، ولی همسران پیامبر نیستند؟

    --------------

    لطفا پاسخ من را از آیات قرآن بدهید که وقتی مضمون اصلی این آیات در مورد همسران پیامبر هست، چطور یکدفعه آنها از این قسمت آیه استثنا می شوند؟

    متشکرم




    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۱ در ساعت ۱۲:۱۷



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    برگی دیگر از فضایل و مناقب اهل بیت (ع)




    سلام به شما پرسشگر گرامی
    تشکر از پرسش خوبی که مطرح فرمودید.
    آیات بسیاری درباره فضائل و مناقب اهل بیت (ع) نازل شده همانند آیه مباهله (آل عمران/61)، آیه ولایت (مائده/55)، آیه اطعام (نساء/8) و آیات بسیار دیگر؛

    آیه تطهیر هم که با ادات حصر «إنّما» آغاز شده، ناظر به یکی دیگر از این فضائل خاص است و البته کسانی که تمایل ندارند این همه فضیلت و منقبت خدادادی را بپذیرند، همواره تلاش نموده اند با تحریف معنا و مفهوم این گونه آیات، سرپوشی بر حقایق تابناک این آیات قرار دهند!

    همانطور که خودتان هم اشاره داشتید، در اینکه اهل البیت پیامبر (که در آیه کریمه بدان اشاره شده)، شامل امام علی و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) می شود، بحثی نیست زیرا تمام دانشمندان امامیه و بیشتر دانشمندان بزرگ اهل سنت بر این مطلب اذعان دارند؛ علت اصلی اش هم روایات بسیار زیادی است که از فریقین در این باره نقل شده است و جای انکار ندارد.

    جالب اینکه گفته شده روایات نقل شده از طریق اهل سنت در تایید این معنا، بیشتر از روایات نقل شده از طریق امامیه است (!) و چون انکار این همه روایاتی که بزرگان اهل سنت بر صحت آنها تصریح نموده اند، ممکن نبوده، لذا کمتر کسی در اینکه معصومان نامبرده مصداق آیه کریمه اند، تردید نموده است!

    بنابراین اختلاف فریقین در اینست که آیا همسران پیامبر (در کنار علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام)، مصداق اهل البیت مذکور در آیه تطهیر هستند یا خیر؟ امامیه می گوید: نیستند. اهل سنت می گویند: هستند.

    در ادامه دلایل اهل سنت و چکیده ای از پاسخ این دلایل را درج می کنم. پرسش های مختلف شما هم به طور طبیعی در این خلال این نوشتار پاسخ داده می شود.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۱۱ در ساعت ۲۱:۰۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    دلیل اول اهل سنت (سیاق آیات)




    ادعا:
    سیاق آیه و اینکه آیه تطهیر بین آیات ناظر به همسران پیامبر قرار گرفته، دلیل بر اینست که مخاطب این قسمت آیه هم زنان پیامبر است.

    پاسخ:
    تمسک به وحدت سیاق آیه در اینجا در صورتی صحیح است که ثابت شود:
    الف) نزول قسمت مورد بحث از آیه تطهیر، هم زمان با نزول آیات قبل و بعدش که خطاب به همسران پیامبر است، بوده است.
    ب) قرائن لفظی آیه تطهیر با آیات قبل و بعدش یکسان باشد.
    ج) لحن کلام و خطاب آیه تطهیر با آیات قبل و بعدش یکسان باشد.

    عدم اثبات این موراد و دست کم تردید در این موارد، موجب بطلان استناد به سیاق آیات می شود. در اینجا هر کدام از این موارد را به صورت چکیده بررسی می کنیم:

    الف) نزول همزمان این قسمت آیه، با آیات قبل و بعد آن:
    برای کشف این مطلب باید به روایات شأن نزول مراجعه کنیم و ببینیم آیا چنین بوده یا نه. وقتی به روایات شأن نزول آیه مراجعه می کنیم (که بخش کوچکی از آنها را آلوسی، _مفسر معروف و متعصب اهل سنت_ در روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏11، ص 195 آورده و تصریح نموده که روایات وارد شده از ام سلمه که اختصاص این آیه درباره پنج تن آل عبا را ذکر می کند، قابل شمارش نیست، با توجه به این روایات که فضای نزول آیه را هم ترسیم می کند)، با توجه به این روایات که فضای نزول آیه را هم ترسیم می کند می بینیم که روایات شأن نزول، یک فضا و زمان خاص جداگانه ای برای نزول آیات ترسیم می کند که چکیده آنها چنین است که: پیامبر اکرم (ص)، علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) را زیر پوششی قرار دادند و گفت: پروردگارا اینها اهل بیت من هستند و آیه کریمه هم با بیان خاصش نازل شد. برخی همسران پیامبر مانند ام سلمه می پرسد: آیا من هم جزو این اهل بیت هستم؟ حضرت می فرماید: نه، ولی تو بر خیر و خوبی هستی! (روح المعانی/همان)

    پس مطابق ظاهر روایات، این قسمت آیه، نزول جداگانه و خاصی داشته و دارای مکان و زمان و مخاطب خاص بوده است و ارتباطی به همسران پیامبر ندارد.


    ب) وحدت قراین لفظی:
    در آیات قبل و بعد، دائما با ضمایر مؤنث، مطالبی خطاب به زنان پیامبر (ص) بیان شده، اما به یکباره و بدون هیچ مقدمه ای در آیه تطهیر، ضمایر مذکّر می شود! اگر در اين بخش هم مراد از ضمير «كُم» در «عنکم» آیه تطهیر، همان زنان پيامبر اكرم باشد، می بايست مثل ضمائر قبلی و بعدی مؤنث بكار می رفت تا نظم و سياق آيه محفوظ باشد و ضمير مذكر برای مؤنث بكار نرود. بنابراين همين كه در اين بخش ضمائر بكار رفته عوض شده، نشان می دهد كه مخاطب هم در اين بخش عوض شده است. از سوی دیگر، در اين چند آيه سوره احزاب كه خدای سبحان خطاب به زنان پيامبر دستوراتی را بیان می فرماید، هر كجا كلمه «بيت» را در رابطه با زنان پیامبر بكار می برد، از صيغه جمع «بيوت» استفاده می کند، اما اين كلمه را در آيه تطهير كه بخشی از همين چند آيه است، به صورت مفرد بكار می برد! بنابراين خود اين اختلاف تعبير نشان می دهد كه اهل اين «بيت»، با اهل آن «بيوت» (كه زنان پيامبرند)، متفاوت اند؛ وگرنه اينجا هم می بایست تعبير «اهل البيوت» را بکار می برد، نه «اهل البيت».

    ج) وحدت لحن کلام:
    در آیات قبل و بعد آیه تطهیر، پیوسته خطاب های هشداری و احتیاط آمیز و امر و نهی ای دارد و دائم خطاب به زنان پیامبر امر و نهی می کند که چنین کنید و چنان نکنید و ...

    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَميلاً (28)
    يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيراً (30)
    يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (32)
    وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَه‏... (33)

    اما در قسمت مورد بحث از آیه تطهیر، به یک باره لحن کلام تغییر می کند و گویی از جنس دیگری سخن می گوید و از اراده حق تعالی به تطهیر خاص اهل البیت خبر می دهد! لحنی که دیگر خبری از امر و نهی و توصیه و سفارش در آن نیست بلکه حاوی خبری از جنس دیگر است؛ پاکی خالص!

    پس می بینید که نه از نظر سیاق، و نه از نظر وحدت ضمایر و کلمات، و نه از نظر لحن کلام، نه تنها قرینه کمکی بر ادعای اهل سنت نداریم، بلکه قراین بر خلاف آن مدعا شهادت می دهد!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۰:۲۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    دلیل دوم اهل سنت (معنای عرفی اهل البیت)




    ادعا:
    معنای عرفی «اهل البیت» که شامل همسران پیامبر هم می شود.

    پاسخ:
    بله، معنای عرفی اهل البیت، شامل همسر انسان هم می شود و از این جهت، می توان گفت اگر هیچ قرینه دیگری نداشته باشیم، کلمه «اهل البیت» شامل همسران پیامبر هم می شود اما در اینجا قراین قطعی بر عدم شمول مذکور داریم و آن تصریح خود حضرت رسول بر این مطلب است؛ یک روایت به عنوان نمونه:

    آلوسی از ترمذی و حاکم (که هر دو روایت را صحیح دانسته اند) و نیز از ابن جرير و ابن المنذر و ابن مردويه و البيهقي نقل می کند که ام سلمه گفت: در خانه من بود که آیه تطهیر نازل شد که در آن خانه، فاطمه و علی و حسن و حسین حضور داشتند. پس رسول خدا با عبایی که بر دوش داشت آنان را پوشاند و گفت: [پروردگارا] اینان اهل بیت من هستند پس پلیدی را از آنان دور کن و پاکشان بدار.

    أخرج الترمذي و الحاكم و صححاه و ابن جرير و ابن المنذر و ابن مردويه و البيهقي في سننه من طرق عن أم سلمة رضي اللّه تعالى عنها قالت في بيتي نزلت إنما يريد اللّه ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و في البيت فاطمة و علي و الحسن و الحسين فجللهم رسول اللّه صلّى اللّه عليه و سلم بكساء كان عليه ثم قال: هؤلاء أهل بيتي فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهيرا. (روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏11، ص: 195)

    آلوسی با نقل روایات دیگر می گوید: ام سلمة (که از همسران پیامبر بود) به ایشان عرض کرد: آیا من هم از آنان (اهل البیت) هستم. حضرت هم پاسخ دادند: تو همسر پیامبری و بر خیر و خوبی هستی [اما جزو این اهل البیت نیستی]. (همان)

    آلوسی که از بزرگان مفسرین و از متعصبان اهل سنت است بعد از ذکر نمونه هایی از این دسته روایات می گوید: «و دعائه لهم و عدم إدخال أم سلمة أكثر من أن تحصى» (همان)؛
    روایاتی که می گوید: «پیامبر برای علی و فاطمه و حسنین که در زیر عبا بودند دعا کرد و آنها را اهل بیت خود نامید و ام سلمة که همسرش بود را داخل کساء نکرد و از آن اهل بیت محسوب ننمود»، قابل شمارش نیست!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۰۴/۱۱ در ساعت ۲۱:۳۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    دلیل سوم اهل سنت (چند روایت معدود)




    ادعا:
    چند روایت وارد شده که همسران پیامبر را مصداق آیه دانسته است!

    پاسخ:
    عمده روایاتی که فریقین نقل کرده اند و بزرگان اهل سنت هم به صحت آن روایات شهادت داده اند، ناظر به پنج تن آل عباست؛ که یک نمونه اش را از روح المعانی آلوسی نقل نمودم؛ آلوسی می گوید: روایاتی که جریان کسا را نقل می کند و علی و فاطمه و حسنین را اهل بیت برمی شمارد و [همسران پیامبر مانند] ام سلمه را خارج از مصداق اهل البیت معرفی می کند، قابل شمارش نیست! (روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏11، ص 195)

    اما چند روایتی که همسران پیامبر را هم مصداق «اهل البیت» معرفی کرده، اندک است: دو روایت که برخی از اهل سنت بر آن بسیار تاکید دارند و آلوسی هم نقل می کند، از طریق عکرمه نقل شده؛ عكرمه از ابن عباس روايت می كند كه آيه تطهير در مورد زنان پيامبر اكرم نازل شده است! در روایت دیگری آمده که عکرمه در بازار فریاد می زد: [ای مردم] آیه تطهیر درباره زنان پیامبر نازل شده! (همان/ص 194)

    حال، سؤال اینست که آیا می توان به روایات عکرمه اعتماد کرد؟

    عكرمه راوی اين روايت از افرادی است كه علمای علم رجال او را ضعيف دانسته اند و او را دروغ گو معرفی كرده اند. ذهبی (رجالی معروف اهل تسنن) در ميزان الاعتدال نكاتی درباره او نقل می كند كه برخی را نقل می كنیم:

    _ علی ابن عبيد درباره عكرمه گفته: «انّ هذا الخبيث يكذب علی ابی»؛ اين خبيث به پدر من دروغ می بندد.
    _ محمد بن سيرين گفته: «ما يسوءني ان يكون من اهل الجنة و لكنّه كذاب»؛ من ناراحت نمی شوم كه او از اهل بهشت باشد اما او كذاب و دروغگوست.
    _ ابن ابی ذئب گفته: «رأيت عكرمه و كان غير ثقة»؛ من عكرمه را ديده ام، اما او غير قابل اعتماد بود.
    _ مطرف بن عبدالله گفته: «سمعت مالكاً يكره ان يذكر عكرمه و لا رأي ان يروي عنه»؛ مالک خوشش نمی آمد كه از عكرمه يادی كند و ندیدم كه از او روايتی نقل كند.

    بنابراين به چند روايت عكرمه _كه خود علمای رجال اهل تسنن هم وی را كذاب و دروغگو معرفی كرده اند_ نمی توان اعتماد و تمسک كرد.

    علاوه اینکه روایات متعددی از ابن عباس در نزول آیه تطهیر درباره پنج تن آل عبا رسیده که معارض با این نقل عکرمه از ابن عباس است! نیز فریاد عکرمه در بازار بر اینکه آیه تطهیر درباره زنان پیامبر نازل شده، فاقد ارزش روایی بوده و تنها بیانگر نظر شخصی اوست (که البته با شمه ای از شخصیت وی هم آشنا شدیم)!

    اسناد و دلالت چند روایت نقل شده از عکرمه و نیز چند روایت معدود دیگری که در این باب نقل شده، دارای اشکالات متعدد سندی و دلالی است که تفصیلش فراخی دیگر می طلبد و در اینجا به همین مقدار اکتفا می کنیم.

    نتیجه اینکه: نمی توان به صرف وجود چند روایت معدود و انگشت شمار _که اشکالات متعدد سندی و متنی دارند_ از خیل عظیم روایات بی شماری که بر نزول آیه تطهیر درباره پنج تن آل عبا دلالت دارند، چشم پوشی کرد! چنان ترجیح بلامرجحی، با هیچ منطق علمی ای، سازگار و قابل توجیه نیست!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۱/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۱:۰۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [quote=پاسخگوی قرآنی 2;553764]ب) وحدت قراین لفظی:
    در آیات قبل و بعد، دائما با ضمایر مؤنث، مطالبی خطاب به زنان پیامبر (ص) بیان شده، اما به یکباره و بدون هیچ مقدمه ای در آیه تطهیر، ضمایر مذکّر می شود! اگر در اين بخش هم مراد از ضمير «كُم» در «عنکم» آیه تطهیر، همان زنان پيامبر اكرم باشد، می بايست مثل ضمائر قبلی و بعدی مؤنث بكار می رفت تا نظم و سياق آيه محفوظ باشد و ضمير مذكر برای مؤنث بكار نرود. بنابراين همين كه در اين بخش ضمائر بكار رفته عوض شده، نشان می دهد كه مخاطب هم در اين بخش عوض شده است. از سوی دیگر، در اين چند آيه سوره احزاب كه خدای سبحان خطاب به زنان پيامبر دستوراتی را بیان می فرماید، هر كجا كلمه «بيت» را در رابطه با زنان پیامبر بكار می برد، از صيغه جمع «بيوت» استفاده می کند، اما اين كلمه را در آيه تطهير كه بخشی از همين چند آيه است، به صورت مفرد بكار می برد! بنابراين خود اين اختلاف تعبير نشان می دهد كه اهل اين «بيت»، با اهل آن «بيوت» (كه زنان پيامبرند)، متفاوت اند؛ وگرنه اينجا هم می بایست تعبير «اهل البيوت» را بکار می برد، نه «اهل البيت».
    ج) وحدت لحن کلام:
    در آیات قبل و بعد آیه تطهیر، پیوسته خطاب های هشداری و احتیاط آمیز و امر و نهی ای دارد و دائم خطاب به زنان پیامبر امر و نهی می کند که چنین کنید و چنان نکنید و ...

    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَميلاً (28)
    يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيراً (30)
    يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (32)
    وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَه‏... (33)

    اما در قسمت مورد بحث از آیه تطهیر، به یک باره لحن کلام تغییر می کند و گویی از جنس دیگری سخن می گوید و از اراده حق تعالی به تطهیر خاص اهل البیت خبر می دهد! لحنی که دیگر خبری از امر و نهی و توصیه و سفارش در آن نیست بلکه حاوی خبری از جنس دیگر است؛ پاکی خالص!

    پس می بینید که نه از نظر سیاق، و نه از نظر وحدت ضمایر و کلمات، و نه از نظر لحن کلام، نه تنها قرینه کمکی بر ادعای اهل سنت نداریم، بلکه قراین بر خلاف آن مدعا شهادت می دهد!

    Quote]
    با سلام

    فکر نمیکنم بند ب دلیل خوبی باشه .چون در قران وقتی همه رو چه مرد و چه زن رو مورد خطاب قرار میده از افعال و ضمیر مذکر استفاده میکنه .بعد شما میگید امام حسین و حسن هم شامل این ایه هستند پس نتیجه اینکه خیلی عادیه که از ضمایر مذکر استفاده بشه .

    در بند ج هم به همین گونه نمیتونه دلیل موثق و مستند باشه .چون در کل قران شاهد این هستیم که گاهی در سوره های مختلف بعد از یک یا چند ایه مضمون و موضوع و کلا سبک بیان عوض میشه
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    ]با سلام
    سلام به شما و تشکر از اینکه در بحث حضور دارید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    ]فکر نمیکنم بند ب دلیل خوبی باشه .چون در قران وقتی همه رو چه مرد و چه زن رو مورد خطاب قرار میده از افعال و ضمیر مذکر استفاده میکنه .بعد شما میگید امام حسین و حسن هم شامل این ایه هستند پس نتیجه اینکه خیلی عادیه که از ضمایر مذکر استفاده بشه
    توجه دارید که بنده با ذکر بندهای مورد اشاره، تنها برهانی بودن دلیل اهل سنت را زیر سؤال بردم! مهمترین و اصلی ترین دلیل امامیه بر اینکه آیه کریمه ناظر به آل عباست و شامل همسران پیامبر نمی شود، روایات معتبر و قابل اعتماد بسیاری است که فرقین در این باره از رسول گرامی اسلام نقل کرده اند. مطابق آیه 44 سوره نحل مبین و مفسر حقیقی قرآن، حضرت رسول است:

    وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل/44)
    و ما اين ذكر [قرآن‏] را بر تو نازل كرديم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شايد انديشه كنند!

    وقتی خود حضرت منظور آیه کریمه از اهل البیت را تبیین می کنند، دیگر جای بحث و چون و چرا ندارد.

    بله، قراین لفظی متعددی که در آیه کریمه وجود دارد، شاهد این مدعاست و این مطلب را تایید می کند و در مباحث کلامی از آن استفاده می شود.

    *****

    بحث درباره تغییر ضمایر آیه تطهیر، دلیل اصلی امامیه بر مدعایشان نیست. طرح این مساله از این روست که اهل سنت دو گروه شده اند:
    گروه اندکی گفته اند: آیه فقط ناظر به همسران پیامبر است.
    بیشترشان گفته اند: آیه ناظر به پنج تن آل عبا و همسران پیامبر است.

    خطاب به گروه اول می گوییم: اگر آیه تنها ناظر به همسران پیامبر است، پس چرا آیه تطهیر که طبق مدعایتان تنها خطاب به همسران پیامبر است، در وسط کلام به یکباره و بدون قرینه و مقدمه، از ضمایر مؤنث به ضمایر مذکر تغییر پیدا می کند؟! آیه تطهیر یک آیه جداگانه نیست، بلکه در دل آیات ناظر به همسران پیامبر است و مخاطب قبل و بعدش آنهاست، پس معنا و مفهوم ندارد که بدون دلیل در وسط خطاب، بدون هیچ قرینه ای یکباره ضمایر از مؤنث به مذکر بدل شود؟!

    با این توضیح، در درستی نظریه گروه اول، دست کم تردید می کنیم (این مطلب ناظر به نظریه این گروه است). نسبت به گروه دوم از دلایل دیگر سخن می گوییم.
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    ]در بند ج هم به همین گونه نمیتونه دلیل موثق و مستند باشه .چون در کل قران شاهد این هستیم که گاهی در سوره های مختلف بعد از یک یا چند ایه مضمون و موضوع و کلا سبک بیان عوض میشه
    پس شما هم قبول دارید که در اینجا لحن و سبک بیان یکسان نیست. قبل و بعدش همه از جنس تهدید و ترغیب و امر و نهی و دستور است، اما به یکباره سبک و لحن کلام عوض می شود و از اراده خاص حق تعالی بر ایجاد یک پاکی خالص و استثنائی سخن می گوید! (اراده خداوند به پاکی همه انسانها تعلق گرفته و همسران پیامبر خصوصیت و ویژگی خاصی در این بین ندارند، پس این پاکی که با ادات حصر آمده و مخصوص اهل البیت شده، از جنسی دیگر است).

    اگر این مطلب را پذیرفتید (که ظاهرا چنین است)، می گوییم لحن و سبک کلام هم با مدعای اهل سنت همخوانی ندارد و دست کم آن را تایید نمی کند.
    توجه دارید که از تغییر سبک و لحن کلام، تنها به عنوان شاهد و قرینه استفاده می کنیم و نه به عنوان دلیل برهانی!
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    توجه دارید که بنده با ذکر بندهای مورد اشاره، تنها برهانی بودن دلیل اهل سنت را زیر سؤال بردم! مهمترین و اصلی ترین دلیل امامیه بر اینکه آیه کریمه ناظر به آل عباست و شامل همسران پیامبر نمی شود، روایات معتبر و قابل اعتماد بسیاری است که فرقین در این باره از رسول گرامی اسلام نقل کرده اند. مطابق آیه 44 سوره نحل مبین و مفسر حقیقی قرآن، حضرت رسول است:

    سلام
    اتفاقا ممکنه که بر اساس ظواهر ایات شامل کل خانواده پیامبر باشه .


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    با این توضیح، در درستی نظریه گروه اول، دست کم تردید می کنیم (این مطلب ناظر به نظریه این گروه است). نسبت به گروه دوم از دلایل دیگر سخن می گوییم.
    خوب الان شیعه در مقابل اعتقادات گروه دوم چه موضعی میگیره و چی داره برای گفتن ؟
    در ضمن در سوال صاحب تاپیک میخونیم که ایشون خواستار شدند که با توجه به خوده قران پاسخ داده بشه نه با کمک حدیث و روایتی که بهش اعتباری نیست .


    ویرایش شد :
    پاسخگوی گرامی بنده در سایتهای مختلف گشتم ولی موردی که در بند الف اشاره ای کوچک به اون داشتید مطلبی پیدا نکردم . (در مورد نزول ایه )لطفا با سند میتونید بیشتر شرحش بدید.

    با سپاس
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۲:۱۹
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  12. تشکرها 2


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    سلام ... بنده سالها ایه تطهیر را میخواندم اما هیچگاه تصور هم نمیکردم ایه به اشخاصی غیر از زنان پیامبر اشاره کند

    چگونه ممکن است زنان پیامبر جزو اهل بیت محسوب نشوند ؟ در صورتی که اولا ایات قبل و بعد خطاب به زنان پیامبر نازل شده است و ثانیا معنای اهل بیت بر طبق ایات قران زنان را هم در برمیگیرد ...

    ضمنا حتی با در نظر گرفتن ضمیر مذکر نیز تنها نتیجه ای که میتوان گرفت این است که ایه بجز زنان پیامبر باقی اهل بیت را هم شامل میشود .

    در پست بعدی سعی میکنم از طریق ایات قران ثابت کنم که ایه زنان پیامبر را هم دربرمیگیرد ..

    جناب پاسخگوی محترم قطعا مطلب بنده منافاتی با اعتقادات شیعه دارد بنابراین لطفا بنده را راهنمایی کنید ...


صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود