صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2

    شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟




    سلام بر استید و دوستان

    این دعای معروف رو همه کم و بیش شنیدیم:

    اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک. اللّهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک. اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرّفنی حجتک ضللت عن دینی؛

    پروردگارا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، نمیتوانم پیغمبرت را بشناسم. پروردگارا! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، نمیتوانم حجت تو را بشناسم. پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان، که اگر حجت خود را به من نشناسانی، دین خود را از دست میدهم، و گمراه خواهم شد.

    ---------------------------

    در این دعا چند سوال برایم پیش آمده:

    1- این دعا روایت از معصوم هست؟

    2- شناخت پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام سخت تر است یا شناخت خداوند؟ شناخت کدام یک باید زمینه ساز شناخت آن دیگری باشد؟ چون قاعدتا شناخت خداوند که خالق پیامبر است سخت تر از شناخت شخص پیامبر باید باشد.

    3- اصلا مگر پیامبر برای شناساندن خدا مبعوث نشده؟ پس چرا اگر خدا را نشناسیم پیامبر را نمی شناسیم؟

    4- در این قسمت دعا که می گوییم: «اللّهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک»، خب خود پیامبر که حجت خداوند بر مردم هستند. یعنی شناخت خودشان زمینه ساز شناخت خودشان است؟! یا اگر کلمه ی حجت کلمه عام است، شناخت پیامبر زمینه ساز شناخت ائمه ی دیگر می باشد؟!

    ممنون




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۱ در ساعت ۱۲:۱۱

    منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش
    مرا اندر دل آتش همي باشد نشيمن ها




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط yaser نمایش پست
    سلام بر استید و دوستان

    این دعای معروف رو همه کم و بیش شنیدیم:

    اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک. اللّهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک. اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرّفنی حجتک ضللت عن دینی؛

    پروردگارا! خود را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی، نمیتوانم پیغمبرت را بشناسم. پروردگارا! پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، نمیتوانم حجت تو را بشناسم. پروردگارا! حجت خود را به من بشناسان، که اگر حجت خود را به من نشناسانی، دین خود را از دست میدهم، و گمراه خواهم شد.

    ---------------------------

    در این دعا چند سوال برایم پیش آمده:

    1- این دعا روایت از معصوم هست؟
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی

    با سلام خدمت شما

    این دعا را ثقة الاسلام «محمد بن یعقول کلینی» که هم زمان با حضرات نواب اربعه ـ رضوان الله تعالی علیهم ـ میزیسته و در سال 328 یا 329 رحلت فرموده است، در جامع بزرگ و شریف کافی که اقدم جوامع اربعه شیعه است، از حضرت ابی عبدالله امام جعفر صادق (علیه السلام) به دو سند در باب غیبت از کتاب حجت روایت کرده است.

    علاوه بر آن، شاگرد معروف کلینی ابو عبدالله محمد بن ابراهیم نعمانی کاتب کتاب کافی مشهور به ابن زینب یا ابن ابی زینب که از قدمای محدثین بزرگ شیعه میباشد در کتاب نفیس و معتبر «غیبت» این حدیث را به سند دیگر نیز روایت نموده است.

    همچنین شیخ اجل محمد بن علی بن الحسین معروف به صدوق که در سال 381 در گذشته است و صاحب کتاب من لا یحضره الفقیه که یکی دیگر از کتب اربعه است در کتاب ارزنده «کمال الدین و تمام النعمه» که همواره مورد استناد و اعتماد علماء و محققین بوده و هست به سه طریق دیگر در باب «ما رُوی عن الصادق جعفر بن محمد (ع)» این دعای شریف را روایت کرده است .

    در این سه کتاب معتبر مجموعاً به شش طریق روایت شده است.

    ادامه دارد ....


    شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    لفظ دعا

    لفظ این دعاء شریف بر حسب روایتی که در کافی مقدم برحدیث دیگر، روایت شده و بر حسب روایت غیبت نعمانی و سه روایت کمال الدین این است:

    «
    اللهم عرفنی نفسک فانک ان ل تعرفنی نفسک لم أعرف نبیک اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم أعرف حجتک اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی».

    و در روایت دیگر «کافی» که روایت 29 این باب است متن دعا این است:

    «
    اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم أعرفک اللهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرف نبیک لم أعرفه قطّ اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی».

    که معلوم است اگر چه صحت صدور هر دو متن از امام (علیه السلام) محتمل و بلکه قابل قبول است اما متن اول که به پنج سند روایت شده معتبرتر و جمله هایش زیباتر است. بدیهی است در صورت وحدت روایت و وحدت مضمون و اختلاف متن، به حکم «وانا لاُمراء الکلام وفینا تنشبت عروقه وعلینا تهدلت غصونه
    (
    نهج البلاغه، خطبه233.) و ما (خاندان رسالت) امیران سخن هستیم، که ریشه های آن در ما فرو رفته و شاخه هایش بر ما گسترده شده است». باید متن فصیحتر و بلیغ تر را صادر دانست.

    ادامه دارد....


    شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    اعتبار سند دعاء

    اعتبار سند این دعا با اینکه در این سه کتاب معتبر به سندهای متعدد روایت شده است، و بعضی از شواهد دیگر نیز اعتبار آن را تأیید مینماید
    .*

    انصافاً اطمینان به صدور آن از امام (علیه السلام) حاصل است، علاوه بر أن بر فرض که در مثل این مورد سند ضعیف باشد، طبق قاعده تسامح در ادّله سنن عمل میشود.


    ----------------------
    * و از جمله مؤید صحت حدیثی که متضمن این دعا است این است که در «کمال الدین» و مصباح المتجهد شیخ علیه الرحمه، دعای دیگری که طولانی است از جناب شیخ ابی عمرو عثمان بن سعید عمروی نایب خاص حضرت صاحب الامر (ع) روایت نموده است، و دعای مذکور به همین دعائی که ما از آن گفتگو مینمائیم آغاز شده است فقط به جای «لم اعرف رسولک» فرموده است و این دعاء نیز دعای شریفی است که سید در «جمال الاسبوع» فرموده است که اگر از انجام آنچه ذکر کردیم، از تعقیب عصر جمعه عذر برای تو بود پس به پرهیز از اینکه این دعا را مهمل گذاری و خدا را به آن نخوانی که ما این دعاء را شناختیم از فضل خدا ـ جل جلاله ـ که ما را به آن مخصوص گردانید پس بر آن اعتماد کن.

    منبع: آیة الله لطف الله صافی گلپایگانی،معرفت حجت خدا.

    شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط yaser نمایش پست
    2- شناخت پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام سخت تر است یا شناخت خداوند؟ شناخت کدام یک باید زمینه ساز شناخت آن دیگری باشد؟ چون قاعدتا شناخت خداوند که خالق پیامبر است سخت تر از شناخت شخص پیامبر باید باشد.
    با سلام

    اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم أعرف نبیک

    خدایا خودت را به من بشناسان، که اگر خودت را به من نشناسانی، پیغمبرت را نمی شناسم.

    معرفت و شناخت خداوند ، مراتب و درجات متفاوت دارد و هرموجودی به حسب رتبه وجودی و ظرفیتش ، شناخت و معرفتی از خداوند متعال دارد. البته این نکته نیز باید تذکر داد که انسان موجودی محدود است و هیچ انسانی خداوند را به طور کامل نمی تواند بشناسد وهیچ بشری نمی تواند به کنه ذات خداوند علم پیدا کند.

    معرفت الله با معرفت پیغمبر و ائمه ـ صلوات الله علیهم أجمعین ـ ارتباط دارد بدیهی است که معرفت پیغمبر صلی الله علیه و آله بدون معرفت خدا حاصل نمی شود و شناخت او که واسطه بین خدا و خلق است بدون معرفت خدا امکان حصول ندارد و از سوی دیگر هر چه معرفت خدا افزایش یابد و شخص عارف در عظمت الهی غوطه ور گردد، عظمت مقام نبوت و سفارت از جانب مقام الوهیت و خلافت الهی را بیشتر درک می کند و در برابر مقام خلافت «الله» بیشتر احساس حقارت نموده، متواضعانه تر رفتار می نماید.



    شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط yaser نمایش پست
    3- اصلا مگر پیامبر برای شناساندن خدا مبعوث نشده؟ پس چرا اگر خدا را نشناسیم پیامبر را نمی شناسیم؟


    شناخت خداوند و اثبات وجود خداوند ، مسأله ای است که تنها به وسیله عقل انسان قابل اثبات است. هر بشری که دارای عقل سلیم باشد بالفطره و بدون نیاز به وحی میتواند وجود خدا را اثبات کند.

    به وسیله این شناخت اجمالی از خداوند ،اصل نبوت اثبات می شود. به عنوان نمونه خداوندی که حکیم است محال است بشر را تنها بگذارد و راه رسیدن به سعادت را به او نشان ندهد و...

    بعد از این شناخت اجمالی خداوند، پیامبران علیهم السلام که به منبع وحی الهی متصل هستند و معرفت بیشتری نسبت به خدا دارند خداوند را بیشتر به مردم می شناسانند و مردم معرفت بیشتری نسبت به خدا پیدا می کنند.

    لذا می توان گفت :
    ابتدا باید خدا را شناخت و معرفت اجنالی به خداوند داشت. سپس به وسیله این معرفت ، نبوت و پیامبر را می شناسیم و بعد از آن به وسیله سخنان پیامبر شناخت کامل تری نسبت به خداوند پیدا می کنیم.


    شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط yaser نمایش پست

    4- در این قسمت دعا که می گوییم: «اللّهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک»، خب خود پیامبر که حجت خداوند بر مردم هستند. یعنی شناخت خودشان زمینه ساز شناخت خودشان است؟! یا اگر کلمه ی حجت کلمه عام است، شناخت پیامبر زمینه ساز شناخت ائمه ی دیگر می باشد؟!



    اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم أعرف حجتک

    خدایا پیغمبرت را به من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی، حجّت را نمی شناسم.

    طور کلی شک نیست که معرفت نبوت و رسالت عامه مقدم بر امامت عامه است، یعنی شناخت اینکه بر خدا لازم است (بر حسب قاعده لطف و به مقتضای ربانیّت و رحمانیّت و هادویّت و فیاضیّت و برای اتمام حجت بر بندگان و اینکه نقض غرض از آفرینش انسان که باید به مراتب بلند کمال علمی و عملی برسد پیش نیاید) پیغمبر بفرستد تا بندگان را در فکر و عمل راهنمائی کنند و به آنها برنامه بدهند، بر شناخت اینکه پس از پیغمبر نیز باید شخصی که معصوم باشد و افعال و اقوالش حجت باشد از جانب خدا به وسیله پیغمبر منصوب و معین گردد، مقدم می باشد چنانکه معرفت نبوت و رسالت خاصه نیز بر معرفت امامت خاصه مقدم است، یعنی شناخت اینکه شخص شخیص صاحب خُلق عظیم حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) پیغمبر و رسول خدا است بر شناخت شخص امامان و اولیای امر بعد از آن حضرت مقدم است و چنانچه کسی معرفت به نبوت عامه نداشته باشد معرفت به امامت عامه که مترتب بر آن است، حاصل نخواهد شد.

    همچنین اگر معرفت به نبوت خاصه و اینکه شخص حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) پیغمبر است پیدا نکرده باشد، معرفت خلفاء و اوصیاء و اولیای امور بعد از آن حضرت بی مفهوم و غیر قابل تصور است.

    با این همه، در این دعا مقصود از نبی در جمله اوّل و رسول در این جمله شخص حضرت رسول اکرم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) است، چنانکه مقصود از حجت نیز شخص حضرت خاتم الاوصیاء امام عصر ـ أرواحنا فداه ـ است.


    منبع: آیة الله لطف الله صافی گلپایگانی،معرفت حجت خدا.

    شرح کامل و مفصل این دعای مبارکه را در اینجا می توانید مطالعه کنید.

    شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام بر شما و تشکر فراوان بابت پاسخ

    ----------------------------

    این قسمت رو چند بار مطالعه کردم، ولی متوجه نشدم. ممکنه با بیان ساده تری توضیح بدید؟ (اون لینکی هم که دادین برا من باز نشد.)

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    طور کلی شک نیست که معرفت نبوت و رسالت عامه مقدم بر امامت عامه است، یعنی شناخت اینکه بر خدا لازم است (بر حسب قاعده لطف و به مقتضای ربانیّت و رحمانیّت و هادویّت و فیاضیّت و برای اتمام حجت بر بندگان و اینکه نقض غرض از آفرینش انسان که باید به مراتب بلند کمال علمی و عملی برسد پیش نیاید) پیغمبر بفرستد تا بندگان را در فکر و عمل راهنمائی کنند و به آنها برنامه بدهند، بر شناخت اینکه پس از پیغمبر نیز باید شخصی که معصوم باشد و افعال و اقوالش حجت باشد از جانب خدا به وسیله پیغمبر منصوب و معین گردد، مقدم می باشد چنانکه معرفت نبوت و رسالت خاصه نیز بر معرفت امامت خاصه مقدم است، یعنی شناخت اینکه شخص شخیص صاحب خُلق عظیم حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) پیغمبر و رسول خدا است بر شناخت شخص امامان و اولیای امر بعد از آن حضرت مقدم است و چنانچه کسی معرفت به نبوت عامه نداشته باشد معرفت به امامت عامه که مترتب بر آن است، حاصل نخواهد شد.

    همچنین اگر معرفت به نبوت خاصه و اینکه شخص حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) پیغمبر است پیدا نکرده باشد، معرفت خلفاء و اوصیاء و اولیای امور بعد از آن حضرت بی مفهوم و غیر قابل تصور است.

    ویرایش توسط yaser : ۱۳۹۱/۰۴/۱۵ در ساعت ۰۱:۴۰

    منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش
    مرا اندر دل آتش همي باشد نشيمن ها




  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    30
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    و یه سوال مهم دیگه اینکه:

    اصلا شناخت در این حدیث یعنی چی؟
    خدا رو بشناسیم، پیامبر و حجت رو بشناسیم، یعنی چطوری بشناسیم؟

    آخه شناخت یه امر نسبی هست و در هر کسی متفاوت هست. آیا این شناخت های متفاوت، باعث قرائت ها و برداشت های مختلف از دین و خدا و پیامبر و امام نمیشه؟ راه های شناخت خدا که محدود نیست. همه هم قطعا به صراط مستقیم نمیرسن. پس اینطوری خیلی مختلف میشه!

    چون یکی ممکنه بگه خدای من فرعون هست، یکی بگه خدای موسی علیه السلام. یکی بگه امام من یزید هست، یکی بگه امام حسین علیه السلام و... همه هم بر اساس شناخت خودشون به این نتیجه رسیدن.

    اینجا باید چه کسی قضاوت کنه که کدام شناخت صحیح هست؟ خداوند؟ پیامبر؟ امام؟

    قاعدتا اینها نمیتونن. چون هنوز ما در مرحله شناخت اینها هستیم و تا کسی رو نشناخته باشیم چطور میتونه در مورد صحیح و غلط بودن شناخت ما قضاوت کنه؟

    امیدوارم منظورم رو رسونده باشم
    ویرایش توسط yaser : ۱۳۹۱/۰۴/۱۵ در ساعت ۰۱:۴۷

    منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش
    مرا اندر دل آتش همي باشد نشيمن ها




  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط yaser نمایش پست
    سلام بر شما و تشکر فراوان بابت پاسخ

    ----------------------------

    این قسمت رو چند بار مطالعه کردم، ولی متوجه نشدم. ممکنه با بیان ساده تری توضیح بدید؟ (اون لینکی هم که دادین برا من باز نشد.)
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست

    طور کلی شک نیست که معرفت نبوت و رسالت عامه مقدم بر امامت عامه است، یعنی شناخت اینکه بر خدا لازم است (بر حسب قاعده لطف و به مقتضای ربانیّت و رحمانیّت و هادویّت و فیاضیّت و برای اتمام حجت بر بندگان و اینکه نقض غرض از آفرینش انسان که باید به مراتب بلند کمال علمی و عملی برسد پیش نیاید) پیغمبر بفرستد تا بندگان را در فکر و عمل راهنمائی کنند و به آنها برنامه بدهند، بر شناخت اینکه پس از پیغمبر نیز باید شخصی که معصوم باشد و افعال و اقوالش حجت باشد از جانب خدا به وسیله پیغمبر منصوب و معین گردد، مقدم می باشد چنانکه معرفت نبوت و رسالت خاصه نیز بر معرفت امامت خاصه مقدم است، یعنی شناخت اینکه شخص شخیص صاحب خُلق عظیم حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) پیغمبر و رسول خدا است بر شناخت شخص امامان و اولیای امر بعد از آن حضرت مقدم است و چنانچه کسی معرفت به نبوت عامه نداشته باشد معرفت به امامت عامه که مترتب بر آن است، حاصل نخواهد شد.

    همچنین اگر معرفت به نبوت خاصه و اینکه شخص حضرت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) پیغمبر است پیدا نکرده باشد، معرفت خلفاء و اوصیاء و اولیای امور بعد از آن حضرت بی مفهوم و غیر قابل تصور است.

    السلام علیک یا ابا صالح المهدی

    با سلام خدمت شما

    قبل از توضیح متن ، چند اصطلاحی که در متن امده را به صورت مختصر تعریف می کنیم.

    منظور از
    رسالت عامه ، اصل نبوت و ارسال پیامبران است.یعنی خداوند فردی را برای هدایت بشر بفرستد. رسالت عامه (نبوت عامه) تنها با برهان عقلی قابل اثبات است.

    رسالت خاصه (یا نبوت خاصه) به معنای نبوت شخص خاصی است.به عوان نمونه اثبات نبوت و ویژگی های پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله. نبوت خاصه با معجزه ، گفتار پیامبر قبلی و ... اثبات می شود.

    منظور از
    امامت عامه نیز اصل مسأله امامت است. یعنی خداوند بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله افرادی را به عنوان جانشین ایشان قرار دهد.ویژگی های و جایگاه امام بیان می شود.

    امامت خاصه ، اثبات امامت شخص معینی است. مثلا اثبات امامت امام علی علیه السلام.

    ادامه دارد ...


    شناخت خدا مهم تر است یا شناخت پیامبر و امام؟ و کدام سخت تر است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود