جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نفس اماره چی هست و چه فرقی با وسوسه شیطان داره؟ ازکجا بشناسیم و ازشون دوری کنیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نفس اماره چی هست و چه فرقی با وسوسه شیطان داره؟ ازکجا بشناسیم و ازشون دوری کنیم؟




    سلام و وقتتون بخیر

    دو تا سوال داشتم:

    1- نفس اماره چی هست و چه فرقی با وسوسه های شیطان داره؟ از کجا فرقشون رو بفهمیم؟ منظورم اینه که موقع پیش آمد گناه، از کجا متوجه بشیم این الان نفس اماره هست یا شیطان؟ آیا هر دو یکی هستن یا دو چیز هستند؟

    2- راه های شناخت نفس اماره چی هست؟ یعنی چطور بفهمیم این تمایلی که به فلان کار یا فلان چیز پیدا کردیم الان نفس اماره هست و باید ازش دوری کنیم؟

    ممنون


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۲:۲۹



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نفس اماره درجه و مرتبه اي از مراتب نفس و روح انسان است. كه در آن حال نفس انسان به دليل عدم رشد و تعالي حقيقي، در رتبه اي است كه او را امر به بدي و پليدي مي كند و از عقل او فرمان نمي برد. همانطور كه نفس لوامه يا نفس مطمئنه نيز هر يك مربوط به مرتبه اي از مراتب نفس انسان هستند، يعني نفس انسان گاهي اماره است، گاهي همان نفس، لوامه است و گاهي به درجه اي مي رسد كه به آن نفس مطمئنه مي گويند.(ر.ک. مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهر ج‏3 ص 595 و 596 ) اما شيطان موجودي حقيقي است كه در خارج از وجود انسان تحقق دارد. شيطان، از نوع جن است: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنّ‏ِ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ». (كهف، 50) ( به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده كنيد!» آنها همگى سجده كردند جز ابليس-كه از جن بود- و از فرمان پروردگارش بيرون شد آيا(با اين حال،) او و فرزندانش را به جاى من اولياى خود انتخاب مى‏كنيد، در حالى كه آنها دشمن شما هستند؟! (فرمانبردارى از شيطان و فرزندانش به جاى اطاعت خدا،) چه جايگزينى بدى است براى ستمكاران! )و جنّ ها از آتش خلق شده اند « وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ؛ و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد». (الرحمن، 15) و گويا جانّ اولين شخص از جنّ بوده است همان گونه كه حضرت آدم اولين شخص از انسان است. (ر.ك: مجمع البحرين لغت جنّ و كشّاف، ذيل آيه 56 الرّحمن)ادامه...


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    البته شيطان براي تاثير گذاشتن در انسان، قواي احساسي و ادراكي او را تحريك مي كند. و تا از درون ما پذيرشي براي شيطان نباشد، او قدرت تاثير در ما را ندارد. از آيات قرآن استفاده مي شود که راه ورود شيطان بر انسان به دست خود انسان است و شيطان بدون کمک خود انسان نمي تواند تسلّطي بر او داشته باشد، خداوند متعال مي فرمايد: «بي شک شيطان و گروهش شما را از آنجا یی می بینند که شما آنها را نمي بينيد، ما شياطين را دوست و سرپرست کساني قرار داديم که ايمان نمي آوردند.»(اعراف:27) و فرمود: « هر که از ياد خداي رحمان دل بگرداند، شيطاني بر او بگماريم که همدم او گردد.»(زخرف:36) و باز فرمود: «همانا تو را بر بندگان من هرگز تسلّطي نيست مگر بر گمراهاني که از تو پيروي مي کنند.»(حجر:42) شيطان خود نيز اعتراف کرده است که بر بندگان خالص خدا سلطه اي ندارد. «شيطان گفت پس سوگند به عزّتت که همه ی بندگان را اغوا مي کنم مگر بندگان مخلص تو را.»(ص/82و83) می توان چنین نتیچه گرفت، شیطان ، نفس اماره، دنیا، سه ابزار مرتب با هم هستند.، یعنی شیطان از طریق دنیا، نفس اماره ما را تحریک می کند و به دنیا متمایل می سازد، ابزار شیطان، دنیاست. یعنی با زینت دادن آن، نفس را تحریک به سمت دنیا می کند. لذا خداوند از زبان شیطان، فرمود: قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني‏ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين‏.(حجر ، 39) (خدایا به خاطر آنچه که مرا گمراه نمودی، در زمین برای آنها زینت می بخشم و همه آنها را گمراه می کنم) گرچه شیطان موجودی مستقل از هوای نفس است، ‌اما امستقل از هوای نفس نمی‌تواند کاری بر ضد انسان انجام دهد، بلکه هواها و خواسته‌های نفسانی ما را تأیید و تشویق و ترغیب می‌کند،‌یعنی در برابر هوای نفس استقلال وجودی دارد،‌ولی استقلال عملی ندارد. پس وسواس شیطان، با نفس اماره متفاوت است و دو چیز هستند و در هنگام گناه، شیطان، نفس اماره را کمک می گیرد، وقتی هم میل به گناه پیدا کردیم، معلوم می شود که نفس اماره ما تحریک شده است. ادامه ...


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0



    اما این که چگونه از دست آنها خلاص شویم، راههای متفاوتی وجود دارد که در راس همه آنها، تقوی است. و احادیث فراوان و زیبایی در این زمینه وارد شده، اما برای نمونه، چند عملی را که در روایات وارد شده و بینی شیطان را به خاک می مالد، ذکر می کنم: 1. هيچ عملى بهتر از نماز بينى‏ شيطان‏ را به خاك‏ نمى‏مالد پس‏ نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال.( كمال الدين / ترجمه پهلوان، ج‏2، ص: 303) 2. روز غدیر روزيست كه حضرت سيد المرسلين صلى اللَّه عليه و آله حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه را خليفه و جانشين خود فرمودند آن حضرت به شكرانه اين روز را روزه داشتند و اين روز صيام است و طعام دادن شبش مثل طعام دادن فئام است و اين روز احسان با اخوان است و اين روز خوشنودى رحمان است و به خاك‏ ماليدن بينى‏ شيطان‏ است.( لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج‏6 ؛ ص255) 3. امام صادق عليه السّلام فرمود: بهترين شما سخاوتمندانتان، و بدترينتان بخيلانتانند. و نشان خلوص ايمان نيكى در باره برادران و سعى در برآوردن حوائج ايشان است، و خدا شخص نيكوكار در باره دوستان و برادران را دوست ميدارد، و اين صفت موجب به خاك‏ سودن بينى‏ شيطان‏، و دور شدن از آتش آن جهان، و دخول در بهشت جاودان است‏.( من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر ؛ ج‏2 ؛ ص366) و(روضة الواعظين / ترجمه مهدوى دامغانى ؛ ؛ ص610) 4. دو سجد سهو، بینی شیطان را به خاک می مالد و او را ناامید می کند.(کافی، ج3، ص 354)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    593
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    راه غلبه بر نفس چیست؟

    از آن هنگام که انسان به بلوغ و تکلیف مى ‏رسد، حتى شاید مدتى قبل از آن تا هنگام مرگ، تحت تأثیر هجوم و حمله نفس اماره که هواى نفس و امیال شهوانی است، قرار مى ‏گیرد.
    قرآن مى‏ فرماید:« نفس، آدمى را بسیار به بدى فرمان مى ‏دهد».(1)
    چون خدا انسان را براى عالمى دیگر آفریده، گذران چند صباح از عمر در سراى فانى فقط جهت ساختن زندگی بهترو سعادت و خوشبختی ابدی در آن عالم است و آزمون های الهی برای نمایان شدن جوهر وجود عالم است. انسان از ابتدای تولد تا پایان در این مسیر قرار دارد. به علاوه هر چه انسان در طى کردن مراحل عالی انسان موفق‏تر باشد، شیطانى که او راهمراهى مى‏کند، قوى‏تر خواهد بود.
    انسان از دو جنبه مادى و معنوى به وجود آمده و چون دنیا براى او نمود عینى و لمس حضورى و جذب شهودى دارد و مولود عالم طبیعت است، پس راحت‏تر به سویش جذب مى‏شود و او را بدون سبب واسطه‏اى باور خواهند کرد، چون در جلو چشمش حجاب و مانعى که موجب شود بر این باور تردید کند، وجود ندارد.
    حواس پنج گانه به همراه نفس اماره، مرکب طغیان و عصیان‏اند و جهت رسیدن آن سرعت مى‏بخشند.
    امام خمینى مى‏فرماید: »بدان که انسان چون ولیده همین عالم طبیعت است و مادر او همین دنیا است و اولاد این آب و خاک است، حب این دنیا در قلبش از اول نشو و نما مغروس (کاشته شده) است و هرچه بزرگ‏تر شود، این محبت در دل او نمو مى‏کند و به واسطه این قواى شهویه و آلات التذاذیه که براى حفظ شخص و نوع خداوند به او مرحمت فرموده، محبت او روزافرزون شود و دل بستگى او رو به ازدیاد گذارد».(2)
    او درباره تأثیر لذت دنیوى در قلب و مفاسد آن مى‏فرماید:»بدان که نفس در هر حظى (بهره‏اى) که از عالم مى‏برد، در قلب اثرى از آن واقع مى‏شد که آن تأثر از ملک و طبیعت است و سبب تعلق است.
    و تعلق به دنیا و التذاذات هر چه بیشتر باشد، قلب از آن بیشتر تأثیر پیدا مى ‏کند و تعلق بیشتر مى ‏گردد تا آن که تمام وجهه (توجه) قلب به دنیا و زخارف آن گردد و این منشأ مفاسد بسیارى است. تمام خطاهاى انسان و گرفتارى و معاصى و سیئات براى همین محبت و علاقه است... و از مفاسد حب دنیا و تعلق به آن این است که انسان را از مردن، خائف (ترسان) کند واز مفاسد بزرگ حب دنیا آن است که انسان را از ریاضات شرعی وعبادات و مناسک باز دارد ». (3)

    راه غلبه بر هواى نفس و پیروى از شهوات‏
    «پس از عزیز، اکنون که مفاسد این علقه و محبت رامتذکر شدى و دانستى که انسان را این محبت (علاقه به دنیا) به هلاکت دچار مى‏کند و ایمان انسان را از دست او مى‏گیرد و دنیا و آخرت انسان را در هم و آشفته مى‏کند، دامن همت به کمر زن و هر قدر توانى، بستگى دل را از این دنیا کم کن و ریشه محبت را سست کن و این زندگى چند روزه را ناچیز شمار واین نعمت‏هاى مشوب به نقمت و رنج و الم را حقیر دان و از خداى توفیق بخواه که تو را کمک کند و از این رنج و محنت خلاصى دهد و دل تو را مأنوس به دار کرامت خود کند.و ما عنداللَّه خیر و أبقى».(4)
    -----------------------------------------------------------------------------------------------
    پى نوشت‏ها:
    1 - یوسف (13) آیة 53.
    2 - امام خمینى، چهل حدیث، ص 122.
    3 - همان، ص 124.
    4 - همان، ص 129.


    http://www.ayehayeentezar.com/galler...1235724085.gif


    خوشبختي يعني اينكه خداوند آنقدر عزيزت كند كه مايه آرامش ديگري شوي



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    220
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    نفس اماره چیست و چه فرقی با وسوسه های شیطان دارد؟ از کجا فرقشان را بفهمیم؟ منظورم این است که موقع پیش آمد گناه، از کجا متوجه بشویم این الان نفس اماره هست یا شیطان؟ آیا هر دو یکی هستن یا دو چیز هستند؟


    پاسخ:
    نفس اماره درجه و مرتبه ای از مراتب نفس و روح انسان است. كه در آن حال نفس انسان به دليل عدم رشد و تعالی حقيقی، در رتبه ای است كه او را امر به بدی و پليدی می كند و از عقل او فرمان نمی برد. همانطور كه نفس لوامه يا نفس مطمئنه نيز هر يك مربوط به مرتبه ای از مراتب نفس انسان هستند، يعنی نفس انسان گاهی اماره است، گاهی همان نفس، لوامه است و گاهی به درجه ای می رسد كه به آن نفس مطمئنه می گويند.

    اما شيطان موجودی حقيقی است كه در خارج از وجود انسان تحقق دارد. شيطان، از نوع جن است: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنّ‏ِ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ »؛
    به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده كنيد!» آنها همگى سجده كردند جز ابليس-كه از جن بود- و از فرمان پروردگارش بيرون شد.(1)
    آيا (با اين حال،) او و فرزندانش را به جاى من اولياى خود انتخاب مى‏ كنيد، در حالى كه آنها دشمن شما هستند؟! (فرمانبردارى از شيطان و فرزندانش به جاى اطاعت خدا،) چه جايگزينى بدى است براى ستمكاران!. و جنّ ها از آتش خلق شده اند «وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ»؛ و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد.
    (2) و گويا جانّ اولين شخص از جنّ بوده است همان گونه كه حضرت آدم اولين شخص از انسان است.(3)

    البته شيطان براي تاثير گذاشتن در انسان، قوای احساسی و ادراكی او را تحريك می كند. و تا از درون ما پذيرشی برای شيطان نباشد، او قدرت تاثير در ما را ندارد. از آيات قرآن استفاده می شود که راه ورود شيطان بر انسان به دست خود انسان است و شيطان بدون کمک خود انسان نمی تواند تسلّطی بر او داشته باشد، خداوند متعال مي فرمايد: «بی شک شيطان و گروهش شما را از آنجایی می بینند که شما آنها را نمی بينيد، ما شياطين را دوست و سرپرست کسانی قرار داديم که ايمان نمی آوردند.»
    (4) و فرمود: «هر که از ياد خدای رحمان دل بگرداند، شيطانی بر او بگماريم که همدم او گردد.»(5) و باز فرمود: «همانا تو را بر بندگان من هرگز تسلّطی نيست مگر بر گمراهانی که از تو پيروی می کنند.»(6)
    شيطان خود نيز اعتراف کرده است که بر بندگان خالص خدا سلطه ای ندارد. «شيطان گفت پس سوگند به عزّتت که همه بندگان را اغوا می کنم مگر بندگان مخلص تو را.»(7)
    از این میاحث
    می توان چنین نتیچه گرفت، شیطان، نفس اماره، دنیا، سه ابزار مرتبت با هم هستند.، یعنی شیطان از طریق دنیا، نفس اماره ما را تحریک می کند و به دنیا متمایل می سازد، ابزار شیطان، دنیاست. یعنی با زینت دادن آن، نفس را تحریک به سمت دنیا می کند. لذا خداوند از زبان شیطان، فرمود: «قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني‏ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين‏»؛ خدایا به خاطر آنچه که مرا گمراه نمودی، در زمین برای آنها زینت می بخشم و همه آنها را گمراه می کنم.(8) گر چه شیطان موجودی مستقل از هوای نفس است، ‌اما مستقل از هوای نفس نمی‌تواند کاری بر ضد انسان انجام دهد، بلکه هواها و خواسته‌های نفسانی ما را تأیید و تشویق و ترغیب می‌کند،‌ یعنی در برابر هوای نفس استقلال وجودی دارد،‌ ولی استقلال عملی ندارد. پس وسواس شیطان، با نفس اماره متفاوت است و دو چیز هستند و در هنگام گناه، شیطان، نفس اماره را کمک می گیرد، وقتی هم میل به گناه پیدا کردیم، معلوم می شود که نفس اماره ما تحریک شده است.

    اما این که چگونه از دست آنها خلاص شویم، راه های متفاوتی وجود دارد که در رأس همه آنها، تقوی است. و احادیث فراوان و زیبایی در این زمینه وارد شده، اما برای نمونه، چند عملی را که در روایات وارد شده و بینی شیطان را به خاک می مالد، ذکر می کنم:
    1. هيچ عملى بهتر از نماز بينى‏ شيطان‏ را به خاك‏ نمى ‏مالد پس‏ نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال
    .(9)
    2. غدیر روزيست كه حضرت سيد المرسلين (صلى اللَّه عليه و آله) حضرت امير المؤمنين (صلوات اللَّه عليه) را خليفه و جانشين خود فرمودند آن حضرت به شكرانه اين روز را روزه داشتند و اين روز صيام است و طعام دادن شبش مثل طعام دادن فئام است و اين روز احسان با اخوان است و اين روز خوشنودى رحمان است و به خاك‏ ماليدن بينى‏ شيطان‏ است
    (10)
    3. امام صادق (عليه السّلام) فرمود: بهترين شما سخاوتمندانتان، و بدترينتان بخيلانتانند. و نشان خلوص ايمان نيكى درباره برادران و سعى در برآوردن حوائج ايشان است، و خدا شخص نيكوكار درباره دوستان و برادران را دوست مي دارد، و اين صفت موجب به خاك‏ سودن بينى‏ شيطان‏، و دور شدن از آتش آن جهان، و دخول در بهشت جاودان است‏.(11)

    4. دو سجد سهو، بینی شیطان را به خاک می مالد و او را ناامید می کند.(12)

    _________
    (1) كهف/ 50.
    (2) الرحمن/ 15.
    (3) مجمع البحرين لغت جنّ و كشّاف، ذيل آيه 56 الرّحمن.
    (4) اعراف/ 27.
    (5) زخرف/ 36.
    (6) حجر/ 42.
    (7) ص/ 82و83.
    (8) حجر/ 39.
    (9) كمال الدين، ترجمه پهلوان، ج‏2، ص: 303.
    (10) لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج‏6 ؛ ص255.
    (11) من لا يحضره الفقيه، ترجمه غفارى، على اكبر و محمد جواد بلاغى، صدر ؛ ج‏2 ؛ ص366.
    (12)
    کافی، ج3، ص 354.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۷/۰۱ در ساعت ۱۵:۲۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  8. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود