جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عبارت علی ولی الله از چه زمانی به اذان اضافه شد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,138
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 روز 1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    139

    عبارت علی ولی الله از چه زمانی به اذان اضافه شد ؟




    به نام خدا
    با سلام
    مدتیه سوالی برایم پیش امده ودوست دارم به جواب ان برسم
    عبارت علی ولی الله قبل از واقعه غدیر در اذان خوانده میشد یانه ؟
    واگر جواب نه باشد از چه زمان وتوسط چه کسی به اذان اضافه شد ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی10
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۳۰ در ساعت ۰۳:۵۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شروع دوباره نمایش پست
    به نام خدا
    با سلام
    مدتیه سوالی برایم پیش امده ودوست دارم به جواب ان برسم
    عبارت علی ولی الله قبل از واقعه غدیر در اذان خوانده میشد یانه ؟
    واگر جواب نه باشد از چه زمان وتوسط چه کسی به اذان اضافه شد ؟

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی10
    سلام و ادب

    لازم بذكر است، سؤال شما پيشتر در تايپيك مشابهي به آدرس زير پاسخ داده شده است:

    http://www.askquran.ir/thread2303.html

    بدليل احترام به روح پرسشگري شما و بهره مندي شما و ديگر كاربران عزيز، مجدداً پاسخ مختصر تقديم حضور مي گردد:

    شهادت ثالثه (اشهد ان علیا ولی الله) به عقیده اکثریت قریب به اتفاق فقهای شیعه جزء اذان و اقامه نیست و نباید به نیت جزئیت بجا آورده شود.

    پس گفتن شهادت ثالثه نه به قصد جزئیت در اذان و اقامه بلکه به خاطر عمل به روایات، که مطلقاً گفته اند هرگاه به توحید و رسالت پیامبر اکرم (ص) گواهی و شهادت دادید به ولایت علی بن ابی طالب هم شهادت بدهید و این چون مطلق است هم شامل اذان و اقامه می شود و هم خارج از اذان و اقامه ـ ایرادی ندارد و شیعیان به همین لحاظ شهادت ثالثه را بجا می آورند.

    البته، نمی توان گفت چون ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب از امور حقه است پس باید در اذان و اقامه باشد،(يعني جزء اذان و اقامه باشد) زیرا صرف حق بودن اعتقادی مجوز نمی شود که در اذان و اقامه هم بیاید و از این جهت در اذان گواهی به برزخ و معاد و قبر و ... هم وجود ندارد.

    موفق باشيد ...عبارت علی ولی الله از چه زمانی به اذان اضافه شد ؟


    پاورقي______________________________________ _________________
    1) روایات در احتجاج طبرسی (قرن ششم هجری) ص 83 آمده است، بنقل از حوزه نت.



    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۱/۰۴/۳۰ در ساعت ۱۹:۴۹


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شروع دوباره نمایش پست
    به نام خدا
    با سلام
    مدتیه سوالی برایم پیش امده ودوست دارم به جواب ان برسم
    عبارت علی ولی الله قبل از واقعه غدیر در اذان خوانده میشد یانه ؟
    واگر جواب نه باشد از چه زمان وتوسط چه کسی به اذان اضافه شد ؟

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی10
    سلام مجدد


    در تكميل پاسخ قبلي و در پاسخ به بخش دوم سؤالتان لازم بذكر است:

    درباره جمله "اشهد ان علی ولی الله" یا همان شهادت ثالثه باید گفت: بر اساس فتوای مشهور بین علماء از جمله مستحبات اذان بوده اگر چه عده ای به دلیل جنبه شعاریت ذکر فوق فتوی به وجوب هم داده اند.

    اگر چه در اذان های اول، این شعار نبوده اما بر اساس روایات هر جا که نام خدا و رسول او (صلی الله علیه و آله) آمده ولو در عرش الهی، نام مقدس ولی الله الاعظم امیرمومنان علی (علیه السلام) نیز آمده است. (اصول کافی ج 1 ص 448) و نیز فرموده اند: فاذا قال احدکم لا اله الا الله محمد رسول الله فلیقل علی امیرالمومنین (احتجاج ج 1 ص 230) یعنی هرگاه دو شهادت اول را دادید بگوئید علی امیرمومنان است. و نام ایشان را هم بیاورید.

    و باز در روایات آمده که سلمان و ابوذر اولین کسانی بوده اند که شهادت به ولایت را در اذان بیان کرده اند و آن در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده و ایشان در جواب اعتراض عده ای فرموده اند: این کار پسندیده ای است. (بحار ج 22 ص 320) بر همین اساس علمای بزرگ فرموده اند اگر شهادت ثالثه جزو اذان هم نباشد قطعاً شرط ایمان است.

    موفق باشيد ...



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شروع دوباره نمایش پست
    به نام خدا
    با سلام
    مدتیه سوالی برایم پیش امده ودوست دارم به جواب ان برسم
    عبارت علی ولی الله قبل از واقعه غدیر در اذان خوانده میشد یانه ؟
    واگر جواب نه باشد از چه زمان وتوسط چه کسی به اذان اضافه شد ؟

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی10
    سلام مجدد


    در اين ميان، آشنائي با نظرات علماء و فقهاي شيعه خالي از لطف نيست:

    آیه الله سيد علي سيستاني
    مسأله ۹٠۵ ـ «أَشْهَدُ أنَّ عَلِيّاً وَليُّ اللّه‏ِ» جزء اذان و اقامه نيست ، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه‏َ» به قصد قربت گفته شود .

    آیه الله مكارم شيرازي
    مسأله 843ـ «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنى گواهى مى دهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.

    آیه الله سيد صادق شيرازي
    مسأله 1000: « أشْهَدُ أنَّ عَلِياً وَلىُّ اللّه » جزو اذان و اقامه است. و در بعضى از روايات به آن اشاره شده است.

    استفتاء شماره 161: شهادت ثالثه جزء اذان و اقامه است به این معنی که بدون آن اذان و اقامه ناقص است.

    مرحوم آیه الله امام خميني
    ٩١٩ "اشهد ان عليا ولى الله" جزو اذان و اقامه نيست، ولى خوب است بعداز "اشهد ان محمدا رسول الله" به قصد قربت گفته شود.

    آیه الله سيد صادق روحاني
    مسأله 925 ـ مستحب است گفتن اشهد ان امير المؤمنين عليا ولي الله يا اشهد ان عليا اميرالمؤمنين وولي الله در اذان و اقامه، بعد از اشهد ان محمدا رسول الله، بلكه چون در اين ازمنه اين جمله جزء شعائر مذهب تشيع مى باشد و بعضى از فقهاء احتمال وجوب آن را داده اند، ترك نشود.

    آیه الله علوي گرگاني
    مسأله 928- «أشْهَدُ أنَّ عَلِيَّاً وَلِيُ اللّهِ» جزء اذان واقامه نيست، ولي خوب است بعد از «أشْهَدُ‌أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه»، به قصد قربت گفته شود.

    آیه الله مظاهري
    مسئله 729- «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِىُّ اللَّهِ» جزو اذان و اقامه نيست ولى مستحب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَداً رَسُولُ اللَّهِ»، دو مرتبه گفته شود (مستحب در مستحب)، لكن چون فعلاً شعار شيعه است، بايد گفته شود.

    آیه الله وحيد خراساني
    مسأله ۹۲۸ ـ اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیا وَلِی اللّهِ» جزء اذان و اقامه نیست ، ولى چون ولایت آن حضرت مكمّل دین است ، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمُّداً رَسُولُ اللّهِ» از أفضل قُربات است.

    آیه الله مجتبى تهرانى
    مسأله 919- وَ اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه‏ جزء اذان و اقامه نيست؛ ولى خوبست بعد از اشهد ان محمدا رسول اللّه‏، به قصد قربت گفته شود.

    آیه الله تقي مدرسي
    استفتاء شماره 153
    فقها گفته اند كه شهادت سوم (اشهد ان علياً ولي الله) جزء اذان و اقامه نيست ولي شهادت به رسالت حضرت ختمى مرتبت را كامل مى كند و امروزه شعار شيعيان شده است. بنابراين اولى آن است كه به قصد رجاء مطلوبيت گفته شود.

    آیه الله سيد محمد حسيني شاهرودي
    مسأله 928) أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِىُّ اللّه جزء اذان و اقامه نيست. ولى خوبست بعد از أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ، به قصد قربت گفته شود.

    آیه الله عبدالكريم موسوي اردبيلي
    پاسخ : گفتن شهادت ثالثه در اذان و اقامه، به عنوان جزئيت جايز نيست؛ ولى گفتن در اذان و اقامه، به قصد قربت مطلقه، خوب است.

    آیه الله سبحاني
    مسأله 775)أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِىُّ اللّه جزو اذان و اقامه نيست ولى خوب است بعد از أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ، به قصد قربت مطلقه و زينت اذان و اقامه گفته شود.

    آیه الله صافي گلپايگاني
    مسأله928. «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِيُّ الله»جزو اذان و اقامه نيست، ولي خوب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله»، به قصد قربت گفته شود.

    آیه الله خامنه اي
    س 456: گفتن «أشهد أنّ علياً ولي الله» به عنوان شعار تشيع خوب و مهم است و بايد به قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست.

    آیه الله نوري همداني
    (مساله 920) اشهدً انّ علياً وليً اللهِ جزء اذان و اقامه نيست ولي خوب است بعد از اشهدً انّ محمداً رسولُ‌ اللهِ، به قصد قربت گفته شود. و چون در امثال زمان ما، شعا ر تشيع محسوب مي شود در هر جا که اظهار اين شعار مستحسن و لازم باشد، گفتن آن هم مستحسن و لازم است.

    مرحوم آیه الله بروجردي
    مسأله 928- «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیاً وَلِی اللهِ» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رسُولُ اللهِ» به قصد قربت گفته شود.

    مرحوم آیه الله سيد محمد شيرازي
    مسأله 1000: (أشْهَدُ أنَّ عَلِياً وَليُّ الله) جزو اذان و اقامه است. و در رواياتى به آن اشاره شده كه در (الفقه) بيان نموده ايم.

    مرحوم آیه الله بهجت
    اذان و اقامه مسأله« 36 » بعيد نيست مستحب بودن اقرار به ولايت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليه السلام در اذان مستحبى، در صورتى كه به نيّت مطلوب بودن گفته شود ، به عبارات مختلفى كه در « نهايه » و « فقيه » و « احتجاج » نقل شده است كه « اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » و يا « عَلِىٌّ اَميرُ المُؤمِنين » و يا به عبارت « اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » باشد ، و اما اقرار به ولايت اگر چه در غير اذان باشد خوب است ، پس احتياج به دليل مخصوص ندارد؛ و كاملترين عبارتى كه در اينجا گفته مى شود آن است كه اقرار به خليفه بودن يا وصى بودن حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام و ائمه طاهرين عليهم السلام در آن باشد.

    مرحوم آیه الله ميرزا جواد تبريزي
    مـسـالـه 928 : اشهد ان عليا ولى اللّه جزو اذان و اقامه نيست , ولى خوب است بعد از اشهد ان محمدا رسول اللّه به قصد قربت گفته شود.

    مرحوم آیه الله فاضل لنكراني
    رساله عمليه صفحه 156: اَشْهَدُ اَنَّ عَليَّاً وَلىُّ اللهِ جزو اذان و اقامه نيست ولى خوب است بعد از اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رسُولُ اللهِ به قصد قربت گفته شود.

    موفق باشيد ...

    بنقل از پايگاه شيعه نيوز.

    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۱/۰۴/۳۰ در ساعت ۲۱:۳۹


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود