جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با وجود اهمیت قران کریم چرا پیغمبر(ص)قران را جمع اوری نکرد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    با وجود اهمیت قران کریم چرا پیغمبر(ص)قران را جمع اوری نکرد ؟




    سلام خسته نباشید

    با وجود اهمیت قران کریم چرا پیغمبر(ص)قران را جمع اوری نکرد



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۶ در ساعت ۰۳:۵۱


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    بین مفسران و عالمان قرآن، در باره جمع آوری قرآن به صورت کتاب (همین گونه که اکنون موجود است)، اختلاف است:


    1. برخی بر این نظرند که جمع آوری قرآن به صورت کتاب، قبل از رحلت پیامبر(ص) و به دستور آن حضرت انجام شده است.
    از جمله این افراد از معاصرین، مرحوم آیت الله خویی است. ایشان در کتاب "البیان فی تفسیر القرآن" همه 22 روایتی که قائلین به جمع قرآن بعد از رحلت پیامبر، به آن استناد کرده اند، را آورده و در بیانی مفصل، آنها را مردود دانسته است. (البيان فی تفسير القرآن، ص‏ 238 ـ 257)


    2. برخی دیگر بر این نظرند که جمع قرآن به صورت کتاب، پس از رحلت پیامبر(ص) انجام شده است.
    از جمله معاصرین، علامه طباطبایی(ره)، از این گروه است. ایشان مي گويد: به طور مسلم، جمع آوري قرآن به صورت کتاب، بعد از درگذشت رسول خدا(ص) اتفاق افتاده است. (الميزان فی تفسير القرآن، ج 12، ص ‏120)


    هر کدام از این دو گروه برای خود مستنداتی دارند که در کتب علوم قرآنی بطور مفصل به آنها پرداخته شده است.


    یکی از استدلال های گروه اول، بر جمع قرآن در زمان پیامبراکرم(ص)، همین مطلبی است که شما اشاره کرده اید.
    آنها چنین استدلال کرده اند که به حكم عقل، قرآن بايد قبل از رحلت، جمع‏ آوری شده باشد، پس چگونه می توان باور داشت كه پيامبر با آن همت‏ والا و عالي در آموزش و نگارش قرآن، در گردآوری آن بي ‏تفاوت بمانند، و قرآنی را كه اصلی ‏ترين منبع دين است بدون تنظيم رها نمايند. (البيان فی تفسير القرآن، ص ‏216)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۴/۱۷ در ساعت ۱۸:۵۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    845
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    19 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    خوب کسانی که معتقدن دقرآن پس ازپیامبرجمع آوری شده چه پاسخی دارند؟چرادرزمان پیامبرجمع آوری نشد؟

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خادمه قرآن نمایش پست
    خوب کسانی که معتقدن دقرآن پس ازپیامبرجمع آوری شده چه پاسخی دارند؟چرادرزمان پیامبرجمع آوری نشد؟


    با سلام و درود

    قائلین به جمع آوری قرآن پس از رحلت پیامبر(ص)، می گویند:


    1. مساله جمع ‏آورى قرآن، امرى تاريخى است، و شواهد تاريخى، جمع ‏آورى قرآن به صورت مصحف (در یک جلد مثل قرآن موجود) را پس از رحلت پيامبر(ص) اثبات مى ‏كنند، کما این که "زيد بن ثابت" كه خود از كاتبان وحى بود، گفته است: "قبض النبي(ص) و لم يكن القرآن جمع في شي‏ء"؛ پيامبر رحلت فرمود، در حالى كه قرآن در مصحفى جمع ‏آورى نشده بود.


    2. تدريجى بودن نزول قرآن و استمرار نزول وحى تا اواخر حيات پيامبر(ص) مانع از جمع قرآن مى ‏شده است و چون همواره انتظار نزول آيات و سوره‏ ها وجود داشته، پيامبر خود اقدام به مرتب نمودن سوره‏ ها ننموده اند.


    3. اگر قرآن به همين ترتيب فعلى در زمان رسول خدا(ص) جمع شده بود، پس چرا حضرت علی علیه السلام اقدام به جمع‏ آورى نمودند؟ چرا پيامبر(ص) به على(ع) دستور جمع‏ آورى قرآن پس از رحلت را صادر نمودند؟


    4. اگر قرآن در دوره پيامبر(ص) و به همين ترتيب كنونى تنظيم گرديد، چرا حضرت على (ع) قرآن را بر اساس ترتيب نزول (الاول فالاول) جمع نمودند؟ آيا مى ‏توان باور داشت كه قرآن جمع ‏آورى شده بود، ولى على(ع) شيوه جمع‏ آورى خود را بر آن ‏چه پيامبر(ص) جمع نموده، ترجيح دادند!؟


    5. برخی ديگر از بزرگان صحابه نيز هر يك قرآن مخصوصى براى خود تنظيم نمودند. اين مصاحف گاه در چينش و تنظيم سوره‏ ها، با يكديگر اختلاف دارند. اگر قرآن در زمان پیامبر(ص) جمع آوری شده بود نباید در قرآن های آنها این اختلاف ها باشد.


    علامه طباطبایى در بيانى قاطع در زمينه جمع ‏آورى قرآن مى‏گويد: تأليف قرآن و جمع‏ آورى آن به صورت مصحف، قطعا پس از رحلت صورت گرفته است. (المیزان، ج 12، ص 128)

    _________
    (ر.ک: درسنامه علوم قرآنی، جوان آراسته، فصل سوم)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۸:۴۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    جمع آوری قرآن



    پرسش:
    با وجود اهمیت قرآن کریم چرا پیغمبر (صلی الله علیه و آله) قرآن را جمع آوری نکردند؟


    پاسخ:
    بین مفسران و عالمان قرآن، در باره جمع آوری قرآن به صورت کتاب (همین گونه که اکنون موجود است)، اختلاف است:
    1. برخی بر این نظرند که جمع آوری قرآن به صورت کتاب، قبل از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و به دستور آن حضرت انجام شده است.
    از جمله این افراد از معاصرین، مرحوم آیت الله خویی است. ایشان در کتاب "البیان فی تفسیر القرآن" همه 22 روایتی که قائلین به جمع قرآن بعد از رحلت پیامبر، به آن استناد کرده اند، را آورده و در بیانی مفصل، آن ها را مردود دانسته است.(1)
    2. برخی دیگر بر این نظرند که جمع قرآن به صورت کتاب، پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) انجام شده است.
    از جمله معاصرین، علامه طباطبایی(ره)، از این گروه است. ایشان می گويد: به طور مسلم، جمع آوری قرآن به صورت کتاب، بعد از درگذشت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اتفاق افتاده است.(2)
    هر کدام از این دو گروه برای خود مستنداتی دارند که در کتب علوم قرآنی بطور مفصل به آن ها پرداخته شده است.
    یکی از استدلال های گروه اول، بر جمع قرآن در زمان پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله)، این است که به حكم عقل، قرآن بايد قبل از رحلت، جمع‏ آوری شده باشد. چگونه می توان باور داشت كه پيامبر با آن همت‏ والا و عالی در آموزش و نگارش قرآن، در گردآوری آن بی ‏تفاوت بمانند، و قرآنی را كه اصلی ‏ترين منبع دين است بدون تنظيم رها نمايند.(3)
    برخی از استدلال های قائلین به جمع آوری قرآن پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز چنین است:
    1. مساله جمع ‏آورى قرآن، امرى تاريخى است، و شواهد تاريخى، جمع ‏آورى قرآن به صورت مصحف (در یک جلد مثل قرآن موجود) را پس از رحلت پيامبر (صلی الله علیه و آله) اثبات مى ‏كنند، کما این که "زيد بن ثابت" كه خود از كاتبان وحى بود، گفته است: «قبض النبي(ص) و لم يكن القرآن جمع في شي‏ء»؛ پيامبر رحلت فرمود، در حالى كه قرآن در مصحفى جمع ‏آورى نشده بود.(4)
    2. تدريجى بودن نزول قرآن و استمرار نزول وحى تا اواخر حيات پيامبر (صلی الله علیه و آله) مانع از جمع قرآن مى ‏شده است و چون همواره انتظار نزول آيات و سوره‏ ها وجود داشته، پيامبر خود اقدام به مرتب نمودن سوره‏ ها ننموده اند.
    3. اگر قرآن به همين ترتيب فعلى در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) جمع شده بود، پس چرا حضرت علی (علیه السلام) اقدام به جمع ‏آورى نمودند؟ چرا پيامبر (صلی الله علیه و آله) به على (علیه السلام) دستور جمع‏ آورى قرآن پس از رحلت را صادر نمودند؟
    4. اگر قرآن در دوره پيامبر (صلی الله علیه و آله) و به همين ترتيب كنونى تنظيم گرديد، چرا حضرت على (علیه السلام) قرآن را بر اساس ترتيب نزول (الاول فالاول) جمع نمودند؟ آيا مى ‏توان باور داشت كه قرآن جمع ‏آورى شده بود، ولى على (علیه السلام) شيوه جمع‏ آورى خود را بر آن ‏چه پيامبر (صلی الله علیه و آله) جمع نموده بود ترجيح دادند!؟
    5. برخی ديگر از بزرگان صحابه نيز هر يک قرآن مخصوصى براى خود تنظيم نمودند. اين مصاحف گاه در چينش و تنظيم سوره‏ ها، با يكديگر اختلاف دارند. اگر قرآن در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) جمع آوری شده بود نباید در قرآن های آن ها این اختلاف ها باشد.
    علامه طباطبایى در بيانى قاطع در زمينه جمع ‏آورى قرآن مى‏ گويد: تأليف قرآن و جمع‏ آورى آن به صورت مصحف، قطعا پس از رحلت صورت گرفته است(5).(6)

    _____________
    (1) البيان فی تفسير القرآن، ص‏ 238 ـ 257.
    (2) الميزان فی تفسير القرآن، ج 12، ص ‏120.
    (3) البيان فی تفسير القرآن، ص ‏216.
    (4) الإتقان فی علوم القرآن، ج ‏1، ص 207.
    (5) المیزان، ج 12، ص 128.
    (6) ر.ک: درسنامه علوم قرآنی، جوان آراسته، فصل سوم.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۷:۳۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  10. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود