صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا امروز ادیان و مذاهب در پی نقد و نقض هم هستند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا امروز ادیان و مذاهب در پی نقد و نقض هم هستند ؟




    سلام خسته نباشید چرا امروز ادیان و مذاهب و خصوصا فرقه های مختلف اسلامی در پی نقد و نقض هم هستند ؟ چه لزومی به به این جدل ها خصوصا در بین فرق اسلامی هست؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 7

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۱ در ساعت ۱۲:۵۱


  2. تشکر


  3.  

  4. #2
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    سؤال جنابعالی مقداری کلی است؛ زیرا ادیان و مذاهب روز جهان تنوعات مختلفی [1]دارند که در موارد متعددی در اعتقادات آنان قدر مشترکی یافت نمی شود با حفظ این جهت که پیروان هر دین و آئینی، مسلک و روش خود را حق می دانند و طریق غیر خود راباطل دانسته و یا لااقل راه یافته نمی داند.[2]

    اما با این حال اسلام در صدد توجه پیروان ادیان الهی به معیارها و اصول مشترک میان آنهااست؛ لذا می بینیم که اسلام دعوت به همسویی در آن اصول مشترک نموده است.

    محورهايي که در قرآن دعوت به همسويي نسبت به آنها شده است عبارتند از:

    الف) دعوت به توحید و نفی شرک سرلوحۀ دعوت جمیع انبیای الهی دعوت به توحید و نفی شرک بوده است، که در آیات متعددی بدان اشارت رفته است؛ لذا قرآن کریم از سویی اهل کتاب را به واسطه غلو و زیاده روی در مورد حضرت عیسی(علیه السلام) مذمت می کند و از سویی دیگر آنها را متوجه اصل مشترکی که میان اسلام و دین تحریف نشده آنها بوده است می سازد.

    «يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْيَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ وَكِيلاً »؛[3] اى اهل كتاب! در دين خود، غلوّ (و زياده روى) نكنيد! و در باره خدا، غير از حق نگوييد! مسيح عيسى بن مريم فقط فرستاده خدا، و كلمه (و مخلوق) اوست، كه او را به مريم القا نمود و روحى (شايسته) از طرف او بود. بنا بر اين، به خدا و پيامبران او، ايمان بياوريد! و نگوييد: « (خداوند) سه‏گانه است!» (از اين سخن) خوددارى كنيد كه براى شما بهتر است! خدا، تنها معبود يگانه است او منزه است كه فرزندى داشته باشد (بلكه) از آن اوست آنچه در آسمانها و در زمين است و براى تدبير و سرپرستى آنها، خداوند كافى است.

    «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيل»؛[4]بگو:اى اهل كتاب! در دين خود، غلوّ (و زياده روى) نكنيد! و غير از حق نگوييد! و از هوسهاى جمعيّتى كه پيشتر گمراه شدند و ديگران را گمراه كردند و از راه راست منحرف گشتند، پيروى ننمائيد.

    «قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلي کَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَبَيْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلا نُشْرِکَ بِهِ شَيْئاً وَلا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ...»؛[5]بگو: اي اهل کتاب! بياييد به سوي سخني که ميان ما و شما يکسان است، که جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزي را همتاي او قرار ندهيم و بعضي از ما بعضي ديگر را - غير از خداي يگانه - به خدايي نپذيرد. از آنجا که پيروان اديان به پيامبران الهي و کتاب‏هاي آسماني ايمان دارند، و از طرفي ديگر دعوت همه انبيا و کتب آسماني به توحيد است، لذا قرآن کريم نيز پيروان اديان آسماني را بر محور توحيد و نفي شرک دعوت به اتحاد نموده است.

    ب) ايمان به همه پيامبران و کتب آسماني خداوند سبحان مي‏فرمايد:«آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ»؛[6]پيامبر(صلی الله علیه و آله) ، به آنچه از سوي پروردگارش بر او نازل شده، ايمان آورده است. [و او به تمام سخنان خود، کاملاً مؤمن مي‏باشد.] و همه مؤمنان [نيز]، به خدا و فرشتگان او و کتاب‏ها و فرستادگانش، ايمان آورده‏اند [و مي‏گويند:] ما در ميان هيچ يک از پيامبران او، فرق نمي‏گذاريم [و به همه ايمان داريم].

    [1]. مثلا از جهت اعتقاد به وجود خدا و عدم اعتقاد به خدا و شرک :ادیان به توحیدی و غیر توحیدی تقسیم می شوند و در آئینهایی همچون شینتو که اعتقاد به خدایان متعدد حتی به تعداد نفوس انسانها دارند با ادیان توحیدی چه اشتراکی می توانند داشته باشند؟
    [2]. امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) در کتاب مكاسب محرمة، قم: المطبعة العلمية، 1381 ق، ص133 در بارل اینکه پیروان هر مذهبی طریق خود را به حق می دانند می فرمایند:...و اما دسته ديگر كه كثيرى از نوع انسان را تشكيل مى دهند، گرچه در مراكز تمدن علمى و عملى بوده اند وليكن چون اباً عن جدّ بر دين منسوخ سابق بوده اند و به دين لاحق مشرف نشده اند، ولى نه از باب عناد و نفاق، بلكه از باب قطع به خلاف; يعنى آنها اصلا و ابداً حتى احتمال صحت اسلام را هم نمى دهند، همان طورى كه ما اصلا احتمال نمى دهيم كه مسلك بهاييها صحيح بوده و آنها درست گفته باشند; چون آنها را باطل صرف مى دانيم و لذا متوجهش نيستيم، و جماعت كثيرى هستند كه اسلام را همين طور مى دانند، و يا اينكه در جايى هستند كه اسمى از اسلام به گوششان نخورده است; مثل بوداييهايى كه در فلان ده فلان جزيره قرار گرفتند.
    [3].سوره نساء، آیه 172.
    [4].سوره مائده، آیه77.
    [5]. سوره آل عمران، آيه 64.
    [6]. سوره بقره، آيه 285.
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  5. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    استقبال اسلام از گفت و گو

    آنچه از آيات قرآن کريم و روايات معصومين(‏عليهم السلام) و سيره عملي پيامبر اکرم‏(صلي الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليهم السلام)در اين زمينه به دست مي‏آيد اين است که اسلام از گفت و گو استقبال مي‏کند، مادامي که دشمن درصدد لجاجت و دشمني برنيامده باشد.

    قرآن کريم به عنوان يک دستور تبليغي به پيامبرصلي الله عليه وآله مي‏فرمايد:«اُدْعُ إِلي سَبِيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ»؛[1]با حکمت و اندرز نيکو به سوي پروردگارت دعوت نما؛ و با آن‏ها به روشي که نيکوتر است، استدلال و مناظره کن. اين بياني عام است که شامل هر گونه بحث با هر شخصي يا گروهي که در پي يافتن حقيقت است مي‏باشد.

    و در آيه ديگر مي‏فرمايد:«وَلا تُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلاَّ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلاَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ»؛[2] با اهل کتاب جز به روشي که از همه نيکوتر است مجادله نکنيد؛ مگر کساني از آن‏ها که ستم کردند.

    اسلام از منطق گفت و گو با آغوش باز استقبال مي‏کند و دليل اين استقبال هم شايد اين باشد که اساساً انسان‏ها در قلمروهاي گوناگون معرفتي، يک سلسله يقينياتي دارند که بايد براي تحقق آن‏ها تلاش مشترکي انجام دهند. و درباره مسائلي که مورد اختلاف است، اولاً: بايد سعي داشته باشند که با همکاري، به جواب‏هاي مطمئن‏تر و يقيني‏تري نايل شوند که يکي از راه‏هاي بحث و مناظره گفت و گو است، و مادامي که در اين مسائل به نتايج يقيني نرسيده‏اند، روابط سالم و دوستانه‏اي با همديگر داشته باشند تا با تلاش مشترک بتوانند در جهت حلّ آن مسائل به يکديگر کمک کنند و اگر احياناً گروهي به نتايج صحيحي رسيدند از دستاورد آن‏ها، ديگران نيز استفاده نمايند. اگر گفت و گو با اين اهداف باشد کاملاً مطلوب و مورد پذيرش و تأييد اسلام است، و تفکر اسلامي هرگز از چنين گفت و گوي منطقي و حقيقت‏جويانه‏اي نه ضرر کرده و نه گريخته است.

    امّا نکته ‏اي که قرآن کريم در اين رابطه نسبت به آن هشدار مي‏دهد اين است که بدانيم مشرکان هميشه از اين گفت و گو قصد خير ندارند و شايد توطئه و فريبي در کار باشد. لذا مي‏فرمايد:«وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِينَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتّي يَسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ»؛[3] و اگر يکي از مشرکين از تو پناهندگي بخواهد، به او پناه بده تا سخن خدا را بشنود [و در آن بينديشد]؛ سپس او را به محلّ امنش برسان. [4]

    علامه طباطبايي‏رحمه الله در تفسير اين آيه مي‏فرمايد: «حتي در مورد مشرکاني که خونشان هدر دانسته شده اگر برخي از ايشان از تو خواستند که در پناه خود امانشان دهي تا بتوانند در امر دعوتت با تو گفت و گو کنند، ايشان را پناه بده تا کلام خدا را بشنوند و جهلشان از بين برود و به آنان امان بده تا به جايگاه خود که از آنجا به نزد تو آمدند بازگردند و براي بررسي ادله نبوّت و حقّانيّت دين، فرصت کافي داشته باشند و مسلمين در اين فرصت متعرّض آنان نشوند».[5]

    از اين آيه به دست مي‏آيد که اصل گفت و گو، حق مشرکين است و بايد از آن استقبال کرد، امّا در آيات بعد حقايقي ذکر مي‏شود که نشان مي‏دهد نبايد نسبت به پيمان‏ها و سخنان چرب و نرم مشرکان اطمينان صد درصد داشته باشيم، آنجا که مي‏فرمايد:«کَيْفَ وَإِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْکُمْ لا يَرْقُبُوا فِيکُمْ إِلاًّ وَلا ذِمَّةً يُرْضُونَکُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَتَأْبي قُلُوبُهُمْ وَأَکْثَرُهُمْ فاسِقُونَ»؛[6]چگونه [پيمان مشرکان ارزش دارد] در حالي که اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندي با شما را مي‏کنند و نه پيمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مي‏کنند ولي دل‏هايشان ابا دارد، و بيشتر آن‏ها فرمانبردار نيستند.

    [1]. سوره نحل، آيه 125.
    [2]. سوره عنکبوت، آيه 46.
    [3]. سوره توبه، آيه 6.
    [4].اسلام شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، ص662.
    [5]. ترجمه تفسير الميزان، ج 9، ص 237.
    [6]. سوره توبه، آيه 8.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۱/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۴:۴۱
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37


  6. #4
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باعرض سلام و ادب مجدد

    این مطالب در مورد ادیان و دستور العمل اسلام در رابطه با تعامل با آنها است(که البته روح آن تعمیم دارد و منحصر به برخورد با ادیان نیست) .
    اما در رابطه با مذاهب اسلامی که اختلافی درون دینی است در حوزۀ مباحث کلام و فقه و حدیث بحثی مجزا و مفصل است که اگر تمایل به بیان ابعاد آنرا دارید بیان بفرمائید تا بحث را پیگیری نمائیم.
    موفق باشید.
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط r-roshan نمایش پست
    سلام خسته نباشید چرا امروز ادیان و مذاهب و خصوصا فرقه های مختلف اسلامی در پی نقد و نقض هم هستند ؟ چه لزومی به به این جدل ها خصوصا در بین فرق اسلامی هست؟
    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 7
    سلام
    خیلی از جدلها بین ادیان و فرقه ها مربوط به سیاست ها و سیاستمداران دنیای روز است که باعث شده از طریق اعتقادات دینی به تخریب شخصیتها بپردازند
    و اما در خصوص نقد کردن ادیان هم به نظرم بد نیست ولی به شرطه اینکه با مصاحبه و مباحثه همراه باشه ، یعنی دو طرف به صحبت بشینند و نقد پذیر هم باشند.
    در خصوص نقض کردن هم هیچ دینی حق نداره دین دیگری رو نقض کنه .بین نقد تا نقض خیلی فاصله هستش

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 7 نمایش پست
    باعرض سلام و ادب مجدد

    این مطالب در مورد ادیان و دستور العمل اسلام در رابطه با تعامل با آنها است(که البته روح آن تعمیم دارد و منحصر به برخورد با ادیان نیست) .
    اما در رابطه با مذاهب اسلامی که اختلافی درون دینی است در حوزۀ مباحث کلام و فقه و حدیث بحثی مجزا و مفصل است که اگر تمایل به بیان ابعاد آنرا دارید بیان بفرمائید تا بحث را پیگیری نمائیم.
    موفق باشید.
    سلام خدمت پاسخگوی اعتقادی
    به نظر میرسه تعامل اسلام با ادیان و حتی مرتدین اسلام به گونه ای دیگر است ! نمیخواهم بحث رو به انحراف بکشونم اما این تعاملی که شما بیان کردید در یک سری از احکام و قوانین خبری ازش نیست .مثالش رو در جمله اول گفتم
    در هر صورت بنده به نوبه خود حاضرم صحبتهای شما رو در خصوص اختلافات مذاهب اسلامی بخوانم .

    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۴/۱۵ در ساعت ۱۱:۲۶
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    در خصوص نقض کردن هم هیچ دینی حق نداره دین دیگری رو نقض کنه .بین نقد تا نقض خیلی فاصله هستش
    سلام دوست عزیز

    منظورتان دقیقا از نقض چیست ؟
    ایا اعتقادتان این نیز هست که با امدن اسلام ادیان دیگر منسوخ شده است ؟ و یا به این موضوع معتقد هستید که ادیان (غیر از اسلام ) همگی منقوص شده و دستخوش تحریف بوده اند ؟ مثلا دین مسیحیت کنونی بکل دستخوش تحریف شده است تا حدی که دیگر نمیشود یک مسیحی را یکتاپرست نامید در صورتی که مسیحیت دین اسمانی و دارای کتاب اسمانی ست اما چیزی که از مسیحیت کنونی میبینیم 3 خدا پرستی و شرک است ... البته بنده منظورم چیزیست که از ادیان باقی مانده است ...
    و همچنین نظرتان در رابطه با دینهای ساختگی نیز همین است ؟

    با تشکر

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    سلام دوست عزیز
    منظورتان دقیقا از نقض چیست ؟
    سلام خدمت شما
    نمیدانم چرا این سوالها رو کردین ولی ب رسم ادب جواب میدم :
    کلمه نقض خودش از نظر لغوی معنای خاص خودشو داره اما وقتی نقض کنار کلمه ای به اسم دین قرار میگیره مفهومی که میرسونه اینه :به سخره گرفتن ،زیر پا گذاشتن اعتقادات افرادی که با تفکر دینی ما هیچ شباهتی ندارند .
    پس عدم شباهت دینی دلیل نمیشه دینی رو نقض کرد .

    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    ایا اعتقادتان این نیز هست که با امدن اسلام ادیان دیگر منسوخ شده است ؟
    اسلام برای منسوخ کردن ادیان مگر امده ؟؟؟
    چون در قران هم حرفی نیمده که با امدن اسلام دیگر ادیان الهی قبل از اسلام منسوخ شده باشند و پیوندی که بین ادیان الهی هست به خاطر نقاط مشترکی که دارند پابرجاست همان طور که پاسخگو اشاره کردند. و اینکه اسلام را نپذیرفتند دلیل بر عدم حق ناپذیری انها نیست .انها هم در حد خود با پذیرش مثلا مسیحیت یا یهودیت پذیرش حق را داشتند

    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    و یا به این موضوع معتقد هستید که ادیان (غیر از اسلام ) همگی منقوص شده و دستخوش تحریف بوده اند ؟ مثلا دین مسیحیت کنونی بکل دستخوش تحریف شده است تا حدی که دیگر نمیشود یک مسیحی را یکتاپرست نامید در صورتی که مسیحیت دین اسمانی و دارای کتاب اسمانی ست اما چیزی که از مسیحیت کنونی میبینیم 3 خدا پرستی و شرک است ... البته بنده منظورم چیزیست که از ادیان باقی مانده است ...
    1-تحریف کنون مسیحیت و دیگر ادیان الهی دلیل بر منسوخ دونستن اونها نیست .و چون تعدادی مسیحی به نقل از شما و دیگران 3خداپرست و مشرک شدند پس دین مسیحیت ابطال میشه ؟
    2-دین مسحیت به خودی خود مشکلی نداره و اینکه سلیقه ای و تحریف شده بحثش جداست


    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    و همچنین نظرتان در رابطه با دینهای ساختگی نیز همین است ؟
    عدم نقض ادیان دیگه حتی دینهای ساختگی رو دلیل به این ندانید که دین اونها رو قبول دارم .اگر من و دینم به ابطال و زیر پا گذاشتن دین اونها اصرار کنیم انها هم به ابطال و زیر پا گذاشتن دینم راضیند .

    در پایان به نظرم نقد و گفتگو بهترین راه برای یافتن حقیقت باشه البته در صورتی که نقدپذیر و جویای حق باشیم و باشند



    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    کلمه نقض خودش از نظر لغوی معنای خاص خودشو داره اما وقتی نقض کنار کلمه ای به اسم دین قرار میگیره مفهومی که میرسونه اینه :به سخره گرفتن ،زیر پا گذاشتن اعتقادات افرادی که با تفکر دینی ما هیچ شباهتی ندارند .
    پس عدم شباهت دینی دلیل نمیشه دینی رو نقض کرد .
    ممنون از پاسخ شما

    اتفاقا عدم شباهت دینی باعث نقض دین میشود .. راه ادیان اسمانی یکی ست .. و وقتی یکی از ادیان مسیرش در اثر گذشت زمان و اعمال تحریف تغییر یافت اینجاست که این عدم شباهت بوجود میاد .. نه اینکه از ابتدا بکل با هم متفاوت بوده باشند تنها ادیان در جزئیات با هم متفاوت بودند انهم بدلیل ملاحظه شرایط و جوانب در هنگام نزول ...

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    اسلام برای منسوخ کردن ادیان مگر امده ؟؟؟
    چون در قران هم حرفی نیمده که با امدن اسلام دیگر ادیان الهی قبل از اسلام منسوخ شده باشند و پیوندی که بین ادیان الهی هست به خاطر نقاط مشترکی که دارند پابرجاست همان طور که پاسخگو اشاره کردند. و اینکه اسلام را نپذیرفتند دلیل بر عدم حق ناپذیری انها نیست .انها هم در حد خود با پذیرش مثلا مسیحیت یا یهودیت پذیرش حق را داشتند
    دوست عزیز با امدن اسلام باقی ادیان منسوخ شدند .. هر شخصی چه مسیحی چه یهودی و چه بی دین و ... که به حقانیت اسلام پی ببرد موظف است که مسلمان شود ...عدم پذیرش اسلام فقط و فقط در صورت نبود حجت و برهان قابل قبول موجه است .. از دیدگاه قران هیچ دینی جز اسلام پذیرفته نیست ...



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    1-تحریف کنون مسیحیت و دیگر ادیان الهی دلیل بر منسوخ دونستن اونها نیست .و چون تعدادی مسیحی به نقل از شما و دیگران 3خداپرست و مشرک شدند پس دین مسیحیت ابطال میشه ؟
    2-دین مسحیت به خودی خود مشکلی نداره و اینکه سلیقه ای و تحریف شده بحثش جداست
    1- تعدادی مسیحی ؟! بیشتر از 90% از مسیحیان به تثلیث اعتقاد کامل دارند .. تثلیث جزو اصلی ترین اعتقادات مسیحیت کنونی ست توجه کنید عدم اعتقاد به تثلیث به منزله خروج از دین مسیحیت است ...
    2- ما اطلاعی از چگونگی دین مسیحیت جز انچه در قران نوشته نداریم زیرا دین مسیحیت بکل تحریف شده است و چیزی از مسیحیت نمانده حتی کتب فعلی مسیحیان نیز اناجیلی ست که سالها بعد از عروج عیسی مسیح (ع) توسط حواریون نگاشته شده است ..

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    عدم نقض ادیان دیگه حتی دینهای ساختگی رو دلیل به این ندانید که دین اونها رو قبول دارم .اگر من و دینم به ابطال و زیر پا گذاشتن دین اونها اصرار کنیم انها هم به ابطال و زیر پا گذاشتن دینم راضیند .

    در پایان به نظرم نقد و گفتگو بهترین راه برای یافتن حقیقت باشه البته در صورتی که نقدپذیر و جویای حق باشیم و باشند
    بله نقد و گفتگو یکی از بهترین راه هاست اما تنها راه نیست بنظر بنده باید عقاید مخالف را به چالش نیز کشید ...

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    ممنون از پاسخ شما
    اتفاقا عدم شباهت دینی باعث نقض دین میشود .. راه ادیان اسمانی یکی ست .. و وقتی یکی از ادیان مسیرش در اثر گذشت زمان و اعمال تحریف تغییر یافت اینجاست که این عدم شباهت بوجود میاد .. نه اینکه از ابتدا بکل با هم متفاوت بوده باشند تنها ادیان در جزئیات با هم متفاوت بودند انهم بدلیل ملاحظه شرایط و جوانب در هنگام نزول
    پس با توجه به این صحبتتون هر شخصی با هر دینی میتونه ناقض دین دیگران باشه ؟
    ببینید شما دارید از موضع یک مسلمان به قضیه نگاه میکنید نه فقط شما بلکه همه ادیان چه الهی چه غیر الهی از موضع دین خودشون دارند به ادیان دیگه نگاه میکنند .ایا شما این حق رو هم به اونها میدید ؟؟؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    دوست عزیز با امدن اسلام باقی ادیان منسوخ شدند .. هر شخصی چه مسیحی چه یهودی و چه بی دین و ... که به حقانیت اسلام پی ببرد موظف است که مسلمان شود ...عدم پذیرش اسلام فقط و فقط در صورت نبود حجت و برهان قابل قبول موجه است .. از دیدگاه قران هیچ دینی جز اسلام پذیرفته نیست ...
    اما اگر کسی به دین اسلام در نیامد ، تعامل و رفتار با او را چگونه میدانید ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط az4deh نمایش پست
    1- تعدادی مسیحی ؟! بیشتر از 90% از مسیحیان به تثلیث اعتقاد کامل دارند .. تثلیث جزو اصلی ترین اعتقادات مسیحیت کنونی ست توجه کنید عدم اعتقاد به تثلیث به منزله خروج از دین مسیحیت است ...

    2- ما اطلاعی از چگونگی دین مسیحیت جز انچه در قران نوشته نداریم زیرا دین مسیحیت بکل تحریف شده است و چیزی از مسیحیت نمانده حتی کتب فعلی مسیحیان نیز اناجیلی ست که سالها بعد از عروج عیسی مسیح (ع) توسط حواریون نگاشته شده است ..
    1- مسیحیانی که دیده ام این گونه نبودند و در مورد تعداد اشتباه از بنده بود و اگر گفتم به نقل از شما و دیگران به این خاطر بود که با مسیحی که به خدای سه گانه اعتقاد داشته باشد هم صحبت نشدم و فقط خوانده و شنیده ام .

    2-تحریف امری طبیعی است .به احتمال زیاد در اسلام هم تحریفات داریم . واقعا اثبات اینکه اسلام تحریف نشده هم سخت است و اینکه تحریف شده هم سخت ...
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  16. تشکر


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    پس با توجه به این صحبتتون هر شخصی با هر دینی میتونه ناقض دین دیگران باشه ؟
    بله دقیقا در حال حاضر ادیان ناقض هم هستند چون بکل راهشان از هم جدا شده .. به عنوان مثال یهودیت خود را قوم برتر میداند مسیحیت اعتقاد به تثلیث را تنها راه نجات میداند و ما مسلمانان مسیرمان جداست و ... ادیان در حال حاضر به طور طبیعی یکدیگر را نقض میکنند ...


    ببینید شما دارید از موضع یک مسلمان به قضیه نگاه میکنید نه فقط شما بلکه همه ادیان چه الهی چه غیر الهی از موضع دین خودشون دارند به ادیان دیگه نگاه میکنند .
    مسلما همینطوره چون در رابطه با نگرش ادیان از درون به یکدیگر بحث میکنیم ( طرز نگرش هر فرد دینداری نسبت به سایر دینها ) ... ادیان به راحتی از موضع خود کناره گیری نمیکنند چون هر کدام دیدگاه خاص خود را دارند و خود را مقدس و برتر میدانند ...

    ایا شما این حق رو هم به اونها میدید ؟؟؟؟
    اگر منطقی ببینم حق میدم ...



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    اما اگر کسی به دین اسلام در نیامد ، تعامل و رفتار با او را چگونه میدانید ؟
    اگر غیر مسلمانی در جامعه مسلمانان زندگی کند و به قوانین مسلمانان احترام بگذارد احترامش واجب است ... اما با توهین به دین اسلام و یا تبلیغ ادیان دیگر مجازات میشود ... البته بحث و گفتگو انها با رعایت اصول مانعی ندارد ...


    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    1- مسیحیانی که دیده ام این گونه نبودند و در مورد تعداد اشتباه از بنده بود و اگر گفتم به نقل از شما و دیگران به این خاطر بود که با مسیحی که به خدای سه گانه اعتقاد داشته باشد هم صحبت نشدم و فقط خوانده و شنیده ام .

    2-تحریف امری طبیعی است .به احتمال زیاد در اسلام هم تحریفات داریم . واقعا اثبات اینکه اسلام تحریف نشده هم سخت است و اینکه تحریف شده هم سخت ...
    1- احتمال زیاد شما مسیحیان ایرانی را دیده اید چون معمولا مسیحیان ایرانی و یا مسلمانی که از اسلام خارج شده و مسیحی شده اند بیشتر به فلسفه اسلامی گرایش دارند و اعتقاد به تثلیث برایشان سخت و غیر ممکن است ... معمولا مسیحیانی که به تثلیث ایمان نداشته باشند از منظر خود مسیحیت کنونی مسیحی نیستند ...
    2- بله نیاز به اثبات دارد ... اما بنظر بنده دررابطه با اسلام در کلیت ان و قران تحریفی صورت نگرفته بلکه این مذاهب هستند که با وارد کردن بدعت ها تغییراتی در اندیشه ها ایجاد میکنند ...
    ویرایش توسط az4deh : ۱۳۹۱/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۳:۳۸

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود