جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ربا بين پدر و پسر حلال است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155

    ربا بين پدر و پسر حلال است؟




    بنام خدا
    طبق فقه شيعه وفتواي مراجع عظام دادن پول سودي بين پدر وپسر اشكالي ندارد...

    آيا ايه اي ازقران صراحتا دراين موضوع وجود دارد؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی احکام 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۱۴ در ساعت ۱۳:۲۲
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا
    طبق فقه شيعه وفتواي مراجع عظام دادن پول سودي بين پدر وپسر اشكالي ندارد...

    آيا ايه اي ازقران صراحتا دراين موضوع وجود دارد؟
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    درباره خصوص جواز ربا بین پدر و فرزند آیه نداریم، همانطور که در مورد بسیاری از احکام فقهی بخصوص آیه ای وجود ندارد، بلکه از دیگر منابع دینی همچون احادیث صحیح و مورد اعتماد به دست می آید.

    بحث پیرامون این موضوع، در تاپیک های متعددی پرداخته شده است که منابع فقهی ما چه چیزهایی است. در این خصوص تا به حال موضوعات بسیار زیادی را در انجمن داشتیم که برخی را خدمتتون معرفی می کنم، تا در صورت نیاز بحث های مربوطه را در آن ها پیگیری بفرمایید:


    در باب جواز ربای بین پدر و پسر نیز احادیثی از امام معصوم علیه السلام نقل شده که مراجع تقلید از آن استفاده جواز ربا بین پدر و فرزند را نموده اند.

    همانند این که از امام صادق علیه السلام نقل شده که بین پدر و فرزند ربا نیست. (1)

    و یا از امام رضا علیه السلام: لَیْسَ بَیْنَ الْوالِدِ وَ وَلَدِهِ رِبا وَ لا بَیْنَ الزَّوْجِ وَ الْمَرأَةِ رِبا؛ (2)
    بین پدر و فرزند و بین شوهر و همسرش ربا (حرام) نیست.


    ----------------------------------------

    منابع:

    1- کافی ، ج 5 ، ص 147 ، ح 1 .
    2- فقه الرضا، ص 258






  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    - در این رابطه به نظر برخی از فقهای عظام اشاره می کنیم:

    امام خمینی (ره): اگر مسلمان از کافرى که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد اشکال ندارد و نیز پدر و فرزند و زن و شوهر مى‏توانند از یک دیگر ربا بگیرند.(1)

    آیت الله العظمی بهجت (ره): پدر و فرزند ( فرزند چه پسر باشد و یا دختر ) و زن و شوهر می توانند از یکدیگر ربا بگیرند.(2)

    آیت الله العظمی خوئى (ره): مسأله معامله ربا چه با مسلمان چه با کافر حرام است، بلى اگر مسلمان از کافرى که در پناه اسلام نیست یا از کافرى که در پناه اسلام است و ربا گرفتن در شریعتش جایز باشد ربا بگیرد اشکال ندارد. و بنا بر احتیاط واجب پدر و فرزند و زن و شوهر نیز نمى‏توانند از یکدیگر ربا بگیرند.

    آیت الله العظمی مکارم: مسأله در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست3)

    ربا گرفتن مسلمانان از کفارى که در پناه اسلام نیستند.
    ربا گرفتن پدر و فرزند از یک دیگر.
    ربا گرفتن زن و شوهر از یک دیگر.

    آیت الله العظمی زنجانى:
    مسلمان می تواند از کافرى که در پناه اسلام نیست و یا از کافرى که در پناه اسلام است و ربا گرفتن در شریعتش جایز است ربا بگیرد، و نیز پدر مى‏تواند از فرزند خود و شوهر از زن خود ربا بگیرد، و بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر خود ربا نگیرد.

    آیت الله العظمی سیستانى: پدر و فرزند می توانند از همدیگر ربا بگیرند . ربا دادن و ربا گرفتن بین پدر و فرزند و بین زن و شوهر حرام نمی باشد. اگر فرزند به پدر پول بدهد و سود بگیرد یا بر عکس، یعنی پدر به فرزند پول بدهد وسود بگیرد ، حلال است و اشکالی ندارد. (4)

    آیت الله العظمی خامنه ای، در جواب این سؤال که آیا حرمت ربا براى همه اشخاص حقیقى و حقوقى به طور یکسان ثابت است یا آن که بعضى از موارد خاص، استثنا هستند؟، فرمودند: ربا به صورتى کلى حرام است غیر از رباى قرضى بین پدر و فرزند و زن و شوهر و هم چنین ربایى که مسلمان از غیر مسلمان می گیرد. (5)


    ----------------------------

    منابع:

    1- توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۲، ص ۲۱۶، م ۲۰۸۰٫
    2- آیت الله بهجت ، توضیح المسائل ، م 1637 .
    3- استفتائات، ربا
    4- آیت الله سیستانی، توضیح المسائل ، مسأله 2037.
    5- أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص۳۷۴، س ۱۶۲۳٫






  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    بنام خدا
    باسلام و تشكر بسيار از پاسخگوي محترم احكام
    درمورد موضوع فوق درخواست بنده اين بود كه چنانچه آيه اي كه دلالت بر اين موضوع كندودرقران مجيد موجود باشد برايم ارسال فرماييد
    راستش دوستي ازكشور چين كه مسلمان والبته ازاهل تسنن است دراين موضوع درخواست دليلي قراني نمود لذا از دوستاني كه مطالعات قراني دارند تقاضا دارم ايه هايي كه براين موضوع دلالت دارند را مشخص فرماينديا لااقل نظرات علماي اهل سنت يا احاديث معتبر از ديدگاه ايشان را دراين مورد بيان فرمايند
    باز هم ممنون مديران محترماز اينكه موضوع را باز نموده واين قفل نه چندان دوست داشتني را از روي ان برداشتند...
    حق يارتان ونور قران گواراي قلبتان باشد...

    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با تشکراز پاسخ کارشناس محترم ذکر مطالبی جزئی برای تکمیل بحث خارج از لطف نمیباشد .

    1- بنا بر نظر صحیح تر در اموال شمردنی چه نقد معامله شوند وچه نسیه , ربا وجود ندارد(البته مکروه است ) دقت شود در این جا بحث بر سر اموال است ونه خود پول !!!
    2- همچنین میان همسر دایمی وهمسر موقت درعدم وجود ربا میان زن وشوهر تفاوتی نیست .
    3- ربا میان مسلمان وکافر حربی بشرط آنکه مسلمان زیادی را دریافت نماید , جایز میباشد .
    4 درتقسیم کردن نیز ربا وجود ندارد زیرا تقسیم بیع یا معاوضه نیست . بلکه تمیز حق یک نفر از حق دیگری است . اما برخی از علماء تقسیم را مطلقا" یا درفرض رد اموال میدانند و تقسیم نمودن را هم نوعی بیع دانسته وربا را در آن قبول دارند .(دراین مورد باید به مرجع تقلید اقتدا نمود .)

    5- ربا فقط بین پدر وفرزند جایز است ومیان مادر وفرزند ویا جد پدری ونوه جایز نمیباشد این حکم مشهور است اما برخی از علماء میان جد ونوه نیز حکم به جواز داده اند .(به حکم مرجع تقلید باید اقتدا نمود )



    منبع : شرح لمعه دمشقیه ( شرح احکام فقه شیعی ) کتاب تجارت -باب ربا

    حق یارتان

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۲:۱۹


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا
    باسلام و تشكر بسيار از پاسخگوي محترم احكام
    درمورد موضوع فوق درخواست بنده اين بود كه چنانچه آيه اي كه دلالت بر اين موضوع كندودرقران مجيد موجود باشد برايم ارسال فرماييد
    راستش دوستي ازكشور چين كه مسلمان والبته ازاهل تسنن است دراين موضوع درخواست دليلي قراني نمود لذا از دوستاني كه مطالعات قراني دارند تقاضا دارم ايه هايي كه براين موضوع دلالت دارند را مشخص فرماينديا لااقل نظرات علماي اهل سنت يا احاديث معتبر از ديدگاه ايشان را دراين مورد بيان فرمايند
    با سلام مجدد خدمت شما


    نکته اول:

    آیات متعددى از قرآن مجید (حداقل هفت آیه) دلالت بر حرمت ربا دارد و قرآن به شدت هر نوع ربا خوارى را تحریم می کند تا آنجا كه آن را نوعى كفر به خدا دانسته و به ربا خوارى از ناحیه خدا و رسولش اعلان جنگ می دهد و ربا خوار را مستحق خلود در جهنم می داند و این كار را سبب مجازات دنیوى می شمرد.

    پیشنهاد می کنم در خصوص «تحریم ربا از منظر آیات قرآن» و همچنین «احکام ربا در فقه اسلامی» این دو مقاله را مطالعه بفرمایید:

    http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=7590
    http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=7399

    و همانطور که در پست قبلی عرض شد، در قران آیه ای در خصوص استثناء ربای بین پدر و پسر نیست و این حکم از دیگر منابع فقهی بدست می آید.


    نکته دوم:

    همانطور که سرکار استاد گرامی اشاره کردند، ربا به دو قسم ربای قرضی و ربای معاملی تقسیم می شود:

    * ربای قرضی :

    ربای قرضی رایج ترین نوع ربا می باشد و عبارت است از این که فرد برای تأمین نیاز مالی جهت امور مصرفی یا سرمایه گذاری، تقاضای قرض ‏کند و در ضمن قرارداد، متعهد ‏شود آنچه را می گیرد همراه با زیاده برگرداند. به عبارت دیگر ربای قرضی، قرارداد قرضی است که در آن شرط زیاده شده است.

    زیادتی از چند نوع می تواند باشد:

    1- زیادتی از نوع جنس باشد، مثلا 1000 تومان بدهد و شرط کند که 1100 تومان پس بگیرد.
    2- زیادتی به حساب کار می تواند باشد مثلا 1000 تومان دهد و شرط کند که 1000 تومان به همراه شستن لباسش پس بگیرد.
    3- زیادتی نسبت به بهره و منفعت باشد، 1000 تومان قرض دهد به شرط اینکه مثلا یک سال مجانا در خانه قرض گیرنده بنشیند.
    4- زیادتی از قبیل وصف باشد مثلا طلای ساخته را بدهد و شرط کند طلای ساخته شده تحویل گیرد.

    (که هریک از این اقسام از مصادیق ربا از نوع قرضی است.)

    * ربای معاملی:

    ربای معاملی آن است که یکی از دو کالای مثل هم، با زیاده عینی به مثل دیگر فروخته شود: مانند فروختن یک کیلو گندم به دو کیلو از آن، یا به یک کیلو آن و مبلغی اضافه. یا با زیاده حکمی مانند یک کیلو گندم نقدا به یک کیلو از آن به صورت نسیه.

    ربای معاملی اختصاص به بیع ندارد بلکه در همه معاملات مثل صلح نیز جاری است. و شرط آن دو چیز است‏:

    اوّل: آنکه عوض و معوّض، به دید عرف از جهت جنس یکی باشد.
    (لذا اگر جنس ها متفاوت باشند، زیاده گرفتن ربا نیست.)

    دوم: آنکه عوض و معوّض از مکیل یا موزون باشد، پس در چیزی که با شمردن یا مشاهده فروخته میشود ربا نیست.


    نکته سوم:

    تحریم ربا از نظر علماى شیعه بلكه جمیع علماء اسلام مسلم است و جزء ضروریات فقه اسلامیست و نه تنها آن را حرام دانسته اند، بلكه منكر آن را مرتد خوانده اند، و در این حکم بین شیعه و سنی اختلافی نیست. بنابراین اگر كسى با علم به ضرورى بودن حرمت ربا، منكر آن شود از زمره مسلمین جهان خارج است.

    البته اهل سنت بیشتر بر روی «اضافه خواهی یا زیادتی خواستن» در آن تاکید دارند و شیعیان علاوه بر آنکه زیاده خواهی مدنظر آنها است، «شرط» را هم عامل پررنگ در آن قلمداد می کنند. ولی اینکه آیا استثنائات ربا در فقه اهل سنت نیز مورد قبول است یا خیر، مطمئن نیستم و لازم است از کارشناسان فقه مذاهب سوال شود.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا
    طبق فقه شيعه وفتواي مراجع عظام دادن پول سودي بين پدر وپسر اشكالي ندارد... آيا ايه اي ازقران صراحتا دراين موضوع وجود دارد؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    بنام خدا
    باسلام و تشكر بسيار از پاسخگوي محترم احكام
    درمورد موضوع فوق درخواست بنده اين بود كه چنانچه آيه اي كه دلالت بر اين موضوع كندودرقران مجيد موجود باشد برايم ارسال فرماييد
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با تشکر از پاسخ کامل وجامع کارشناس محترم

    درمورد سؤال دوست گرامی که از ربا بین پدر وپسر پرسیده بودند وکارشناس گرامی مورد را به صورت کلی بیان فرمودند با اجازه ی ایشان مختصری در باره ی تخصیصی که دوست پرسش کننده ی محترم بر مطلب قرار داده بودند جهت تکمیل مطلب باید عرض کنم که بنده بعد از تحقیق در این مورد مطلبی دال بر روابط مالی میان فرزند وپدر که منجر به ربا یا عدم ربا شود درآیات قرآن نیافتم .
    اما فقه بر اساس استدلالاتی که فقیه با اجتهاد خود به آن ها میرسد حکمش اجرا وعملی میشود .
    وبسیاری از احکام بر اساس این اجتهاد است که تسلط مجتهد بر علوم مختلف از جمله اصول فقه وتفسیر دقیق قرآن کریم که اجتهادی خاص را طلب میکند .

    این حکم نیز با نتیجه گیری و ارتباط اصولی میان چند حکم وقاعده واصل فقهی بیان گردیده .
    از جمله حکم ولایت مطلقه ی پدر بر فرزند و استصحاب این حکم در امور مالی فرزند به طریق اولی (در شرع) ودر حقوق مدنی با لحاظ شرایط ( انتقال موازین شرعی در تطبیق با قوانین مدنی جاریه ) یعنی از آنجا که پدر بر فرزند ولایت دارد واین ولایت بر تمام جوانب حیات فرزند میباشد (جان ومال ) لذا مال فرزند براثر این ولایت جزئی از مال پدر محسوب شده واز طرفی چون فرزند وارث بالقوه ی پدر است در واقع اموال پدر نیز جزء اموال باقوه ی فرزند میباشد پس تصرف این دو در اموال یکدیگر به گونه ای تصرف در جزئی از مال خودمیباشد .
    والبته موارد دیگر که از حوصله ی بحث خارح است . وبحث بیشتر در این مورد بسیار تخصصی میشود .

    حق یارتان

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۰۰:۳۴


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود