جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حضرت محمد "ص" در انجام امورات دین ، نسبت به پیروان خود خشن بودند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا حضرت محمد "ص" در انجام امورات دین ، نسبت به پیروان خود خشن بودند؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    وصلات و سلام علی اشرف الانبیا والمرسلین سیدنا محمد وعلی آله و اصحابه اجمعین
    با عرض سلام و احترام فراوان خدمت اساتید محترم!
    بنده از طرف یک شخص که مسیحی است به یک سوال به شرح ذیل مواجع شده ام که یکی از احادیث پیامبر "ع" را ایراد گرفته اند.
    بنا" با ذگر سوال شان و ارسال آن به این سایت که مرکز پاسخگویی به سوالات دینی است خواستار همکاری از شما را دارم.
    ایراد که وارد شده به شرح ذیل است:

    (محمد گفت کم مانده بود که از یک طرف فرمان جمع آوری هیزم برای آتش بدهم و از طرف دیگر به موذن دستور بدهم که اذان بگوید و نیز کسی را برای ادارۀ نماز جماعت بگمارم تا خود رفته از پشت خانۀ آنهایی را که در نماز شرکت نمیکنند به آتش بکشم (بخاری، بخش ۹، کتاب ۸۹، حدیث ۳۳۰).
    آیا پیامیر راستین خدا به خاطر آیا نماز نخواندن کسی برای آتش زدن او و خانه اش نقشه میکشد؟ )

    چشم به راه جواب استادان عالیقدر هستم.


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۲:۵۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام خدمت شما پرسشگر گرامي
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالواحد نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    وصلات و سلام علی اشرف الانبیا والمرسلین سیدنا محمد وعلی آله و اصحابه اجمعین
    با عرض سلام و احترام فراوان خدمت اساتید محترم!
    بنده از طرف یک شخص که مسیحی است به یک سوال به شرح ذیل مواجع شده ام که یکی از احادیث پیامبر "ع" را ایراد گرفته اند.
    بنا" با ذگر سوال شان و ارسال آن به این سایت که مرکز پاسخگویی به سوالات دینی است خواستار همکاری از شما را دارم.
    ایراد که وارد شده به شرح ذیل است:

    (محمد گفت کم مانده بود که از یک طرف فرمان جمع آوری هیزم برای آتش بدهم و از طرف دیگر به موذن دستور بدهم که اذان بگوید و نیز کسی را برای ادارۀ نماز جماعت بگمارم تا خود رفته از پشت خانۀ آنهایی را که در نماز شرکت نمیکنند به آتش بکشم (بخاری، بخش ۹، کتاب ۸۹، حدیث ۳۳۰).
    آیا پیامیر راستین خدا به خاطر آیا نماز نخواندن کسی برای آتش زدن او و خانه اش نقشه میکشد؟ )

    چشم به راه جواب استادان عالیقدر هستم.


    پيامبر اكرم (ص) فرمودند :
    «يا ايها الناس ما جائكم عني يوافق كتاب الله فانا قلته و ما جائكم يخالف كتاب الله فلم اقله»(1) «اي مردم! آن چه از من به شما رسيده در صورت موافقت با كتاب خدا، من گفته ام، و آن چه را كه مخالف با قرآن باشد؛ نگفته ام.»
    پس از شهادت پيامبر اكرم (ص) عده ي بسياري ، سخناني از نزد خود به رسول مكرم اسلام (ص) نسبت دادند اما اين فرمايش و اين ملاكي كه حضرتشان (ص) ارائه دادند مانع از انتساب هر سخن ناروايي به ايشان (ص) است .
    حال در خصوص بحث مورد نظر و سوال شما ببينيم آيا در قرآن كريم و سيره نبي اكرم (ص) مطلبي در خصوص اعمال خشونت با مسلمانان براي اجراي احكام وجود دارد يا خير .
    در قران كريم آمده است :
    فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ(2)
    پس تذكر ده كه تو تنها تذكردهنده‏ اي
    لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ
    بر آنان تسلطى ندارى (3)

    همچنين در جاي ديگري در قران كريم آمده است :
    يا ايها الذين آمنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف ياتي الله بقوم يحبهم ويحبونه اذله علي المومنين اعزه علي الكافرين يجاهدون في سبيل الله ولا يخافون لومه لايم ذلك فضل الله يوتيه من يشاء والله واسع عليم (4)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد هر كس از شما از دين خود برگردد به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى ‏آورد كه آنان را دوست مى ‏دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند [اينان] با مؤمنان فروتن [و] بر كافران سرفرازند در راه خدا جهاد مى ‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى ‏ترسند اين فضل خداست آن را به هر كه بخواهد مى ‏دهد و خدا گشايشگر داناست
    خداوند در قبال ياري نكردن دين ازسوي اهل ايمان _ به خطاب ابتداي آيه توجه كنيد - ، پيامبرش (ص) را امر به اعمال خشونت با مسلمانان نمي كند بلكه وعده جايگزيني آنان را با عده اي مي دهد كه به فرمان خدا و رسول(ص) گردن نهاده و با جان و مال در راه خدا مجاهده مي كنند واين تلويحا بدين معناست كه اگر به دستورات دين خدا گردن ننهيد ، به زيان خودتان است وخسارت و پشيماني دامنگير شما خواهد شد و مي بينيم كه در برابر عدم التزام به دستورات ديني ، امر به خشونت و ... نسبت به مردم به پيامبر (ص) نشده است .

    اينها در مورد واجبات است ، نماز جماعت كه در روايت فوق مورد بحث است ، از اعمال مستحب بشمار مي رود ، حال چگونه مي توان باور داشت كه پيامبر (ص) براي عدم انجام يك امر مستحب ، براي به آتش كشيدن خانه مسلمانان ، نقشه بكشد .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۴/۲۲ در ساعت ۰۸:۱۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    آيه اي ديگر دقيقا خوي و خصلت و رفتار پيامبر (ص) را مخالف آنچه در روايت مورد نظر شماست ،بيان نموده است :
    فبما رحمه من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم واستغفر لهم...(5)
    پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه
    در اين ايه شريفه نيز رسول اكرم (ص) به گذشت و عفو مدارا با مردم توصيه شده اند ، حال چگونه بر عليه آنان و بر خلاف فرمان الهي ، خشونت بكار مي بندند ؟!
    نقل است فردى به نام ثعلبة بن حاطب انصارى, به دعاى رسول خدا از فقر, نجات يافت, به گونه اى كه ناگزير شد براى مهيا كردن علوفه براى گوسفندان خود, از مدينه خارج شود. زمانى كه پيامبر(ص) نماينده اى فرستاد, تا زكات مال او را بگيرد, بخل ورزيد و زكات نپرداخت و گفت: اين, همانند جزيه است!
    رسول خدا كه اين سخن را از وى شنيد, فرمود: (واى بر تو اى ثعلبه واى بر تو اى ثعلبه(.(6)
    ثعلبه به مدينه آمد و خدمت پيامبر رسيد و اظهار پشيمانى كرد و مالى را تقديم داشت گفت:

    اى رسول خدا! اين زكات مال من است.

    پيامبر(ص) فرمود:
    (هذا عملك بنفسك. امرتك فلم تطعنى)

    اين كارى است كه اكنون خود انجام مى دهى. من به تو فرمان دادم پيروى نكردى.

    به خاطر نفاق وى, پيامبر(ص) زكات او را نپذيرفت.
    حال آيا قابل باور است كه پيامبر (ص) كه بر اساس صريح قران " خذ من اموالهم صدقه" مامور به اخذ زكات از مسلمانان است ، در اين خصوص با آنان به خشونت رفتار نمي كند ، براي عدم مشاركت در نماز جماعت ، خانه مسلمانان را به آتش بكشد ؟!
    لذا روايت فوق به دليل مخالفت با كتاب خدا مردود است .

    (1)- محمد بن حسن حرّ عاملي، وسائل الشيعه، (تهران، مكتبة الاسلاميه،چ ۷، ۱۳۷۲)، ج ۱۸، ص ۷۹، ص ۱۵.
    (2)- غاشيه/21
    (3)- غاشيه / 22
    (4)- مائده/54
    (5)- آل عمران /159
    (6)- بحار الانوار, علامه مجلسى ج21/41, مؤسسة الوفاء بيروت; سفينة البحار , شيخ عباس قمى, ج1/497 (8جلدى), اسوه.

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۴/۲۲ در ساعت ۰۸:۱۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا پیامیر راستین خدا به خاطر نماز نخواندن کسی در جماعت خانه او را آتش میزند؟




    وقتی خداوند برای پیامبر "ص" می فرماید که ما تورا به بهترین خلق نیکو آفریدیم و پیامبر که احترام، مهربانی و شفقت در رفتار و گردار شان زبان زد عام و خاص زمان خودش بود و این را نه تنها علمای اسلامی بل خیلی از دانشمندان غیر مسلمان جهان تائید و نقل کرده اند، و پیامبر که بهترین شخص در خانواده، جامعه، مردم و بلاخره بهترین معملم دلسوز برای بشریت بود چگونه میتواند بیاد و برای نابودی کسی نقشه بکشد.

    پیامبر که هرگز به کسی توهین نکرد حتی به کسانی که مخالف دین الهی بودند، او که نه به بت کسی توهین کرد و نه به مقدسات کسی بل هر جا که رفت کارش فقط دعوت مردم بود و اونهای که ایشان را آزار و اذیت میکردند هم به درگاه الله متعال برایشان دعای خیر و طلب هدایت داشت... چگونه میتواند خشن باشد و با این وجود چگونه آدم های ظالم و نا عادل پیدا می شوند و میایند از همچو پیامبر بزرگوار با کمال تاسف انتقاد میکنند و برای اینکه خودشانرا برحق جلوه داده باشند سخنان و احادیث را به طور غلط و نادرست آن به دور از حقیقت و تفسیر صحیح پخش کرده و به گمان خودشان اینگونه می خواهند خود و دیگران را در تردید و شک بیندازند.
    خوب حال سوال این جاست که چرا وقتی پیامبر که سراپا رحمت است و مهربانی که حتی وقتی جنازه یهودی را مینگرد اشک می ریزد و زمانی که مسلمانان همه با این عمل تعجب کرده اند وی در پاسخ می فرماید ای کاش این یهودی قبل از مرگ هدایت می شد و برای کسی که دشمن خودش و دین اسلام بود ناراحت است و طلب بخشش میکند، پس چرا در حدیثی میفرماید که دلم میشود خانه های کسانی را که به نماز جماعت نمی آیند به آتش بکشم؟ بلی وقتی چنین کلمات از زبان چنیین شخصیتی بیرون می شود نشان گر آن است که نماز با جماعت چقدر امر مهم و با فضیلت است که پیامبر نمی خواهد کسی به هیچ قیمت این فضیلت را از دست دهد تا جای که گفته حاضر است برای اینکه همه نماز را با جماعت بخوانند خانه ها کسانی که حاضر نیستند به جماعت بیایند آتش بزند....ولی این به دین معنی نیست که واقعا در عمل خانه کسی را پیامبر آتش زده باشد و یا یکبار هم اقدام به این کار کرده باشد، بل در ادامه حدیث فرموده و ذکر می کند که اگر ترس از خدا نمی داشتم این عمل را انجام می دادم فقط وفقط با بیان این حدیث فضیلت نماز جماعت را به مردم واضح ساخت است نه اینکه اقدام به همچو کاری کرده.
    امروز که بیش از 1400 سال از این امر می گذرد اگر درست حقیقت یابی شود انسان به این نتیجه می رسد که این نماز با جماعت که همه مردم یک محله در یک جای جمع می شوند چقدر منفعد ها دنیوی و اخروی دارد که در دنیا سبب اتحاد و با خبری مردمان یک جامعه به خصوص مردم همان محله و همسایه ها از یکدیگر می شود و چون هر روز با هم در جماعت یکجا می شوند از هر نوع مشکلات یکدیگر آگاه شده و در حد توان با هم این مشکلات را دسته جمعی حل و فصل میکنند حتی در زمان جناب شان تمام امورات و مشکلات جامعه در همین اجماع مسلمانان در مسجد حل و فصل میشد تا جای که عقد نکاه عروسی نیز با قوانین الهی در مساجد اجرا میشد در حقیقت مسجد مرکز تجموع مسلمین بود که امید وارهستیم امت اسلامی دوباره همون اعمال پیامبر و اصاحب اش را در زندگی خود ، جامعه و بلاخره تمام کشور پیاده سازند که بیشک راه نجات بشریت از این مشکلات گریبان
    گیر امروزی تنها رجوع به طرز زندگی پیامبر است و رجوع به قانون الهی .............و اجر اخروی جماعت: که 27 درجه والاتر نسبت به ادای نماز در خانه نصیب انسان می شود یعنی نماز که در جماعت ادا
    شده 27 برابر ثواب زیادتر نسبت به نماز که در خانه ادا شده دارد پس با این وجود کی حاضر نیست نماز را در خانه نی بل در جماعت و یکجا با برادران خود ادا کند، به همین ترتیب فضیلت جماعت خیلی بیشتر از این هاست که اگر کسی خواسته باشد در باره آن بداند میتواند خیلی راحت از منابع و مراگز اسلامی استفاده کرده و از فضایل نماز جماعت خود را آگاه سازد. باور فرماید وقتی کسی از راز های جماعت خبر دار شود هیچ گاه و به هیچ حالت و قیمت حاضر نخواهد شد که جماعت را ترک کند و تنها گذار در خانه نماز ادا کند.

    نتیجه: برادران وخواهران عزیز! بیائید واقعا" آنچه که پیام الهی است و الله مهربان دین الهی را بواسطه پیامبر اش حضرت محمد مصطفی "ص" برای ما بیان داشته همه را بدون تعصب و با استفاده از منابع معتبر و موثق مطالعه کنیم، و هرگاه که به کدام سوال که مارا در شک و تردید می اندازد روبرو میشویم به مراکز علمی پاسخگوئی به سوالات شرعی و اسلامی مراجعه کرده و جویای حکم خدا و پیامبرش از کارشناسان در آن موضوع شویم و بدانیم که تمام اوامر خداوند و پیامبرانش فقط اجرای اوامر جبری بالای انسان و یا فقط ادای مسئولیت مذهبی نیست بلکه در حقیقت همه این اوامر تحایف خداوند رحمن برای بشریت است چون ادامه یک زندگی موفق به دور از درد سر و داشتن یک فامیل خوب جامعه خالی از هرج ومرج و کشور جدا از بی عدالتی نیاز به پیروی از دین الهی دارد. پس هرکه به آنها ایمان آورده و در زندگی عمل کند از شر همه افکارات و تبلیغات میان تهی دشمنان اسلام و اونهای که از حقایق بیخبر اند در امان خواهد ماند و بنا به فرموده پیامبر عظیم الشان بیشک که رستکار میشود.

    ویرایش توسط عبدالواحد : ۱۳۹۱/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۴:۰۹

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر انسان لذت که خواندن نماز با جماعت دارد را بداند، ولو که فاصله خانه اش از مسجد مایل ها باشد و انسان به حد مریضی جسمی و ناتوانی بدنی داشته که حتی یک قدم را با کمک اعصا دستی حرکت کرده نتواند و یا در حالیکه اقارب او برای بردن او از جای به جای در زیر دستانش داخل شده و او را حرکت دهند با وجود این همه باز هم برای ادای نماز با جماعت خود را به مسجد میرساند.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    1,093
    تشکر:
    1
    حضور
    1 روز 16 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالواحد نمایش پست


    خوب حال سوال این جاست که چرا وقتی پیامبر که سراپا رحمت است و مهربانی که حتی وقتی جنازه یهودی را مینگرد اشک می ریزد و زمانی که مسلمانان همه با این عمل تعجب کرده اند وی در پاسخ می فرماید ای کاش این یهودی قبل از مرگ هدایت می شد و برای کسی که دشمن خودش و دین اسلام بود ناراحت است و طلب بخشش میکند، پس چرا در حدیثی میفرماید که دلم میشود خانه های کسانی را که به نماز جماعت نمی آیند به آتش بکشم؟ بلی وقتی چنین کلمات از زبان چنیین شخصیتی بیرون می شود نشان گر آن است که نماز با جماعت چقدر امر مهم و با فضیلت است که پیامبر نمی خواهد کسی به هیچ قیمت این فضیلت را از دست دهد تا جای که گفته حاضر است برای اینکه همه نماز را با جماعت بخوانند خانه ها کسانی که حاضر نیستند به جماعت بیایند آتش بزند....ولی این به دین معنی نیست که واقعا در عمل خانه کسی را پیامبر آتش زده باشد و یا یکبار هم اقدام به این کار کرده باشد، بل در ادامه حدیث فرموده و ذکر می کند که اگر ترس از خدا نمی داشتم این عمل را انجام می دادم فقط وفقط با بیان این حدیث فضیلت نماز جماعت را به مردم واضح ساخت است نه اینکه اقدام به همچو کاری کرده.
    سلام و تشکر از شما
    طبق فرمایش پاسخگوی محترم و با ذکر دلایل مطروحه،روایت فوق مردود است و برای نشان دادن فضیلت نماز جماعت،بهتر است به چنین روایاتی متوسل نشویم.
    برتري ثواب نماز جماعت بر نماز فرادا در احاديث صحیح متعدّد و با تعبيرات گوناگوني بيان شده است:
    ابو سعيد خدري مي‌گويد: «پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: يك روز بعد از نماز ظهر، جبرئيل با هفتاد هزار فرشته نزد من آ‌مد و گفت: يا محمد! پروردگارت به تو سلام مي‌رساند و دو هديه به تو عطا مي‌كند كه به پيامبران پيشين عطا نكرده است. گفتم: آن دو هديه كدامند؟ گفت: سه ركعت وتر و پنج نماز باجماعت. گفتم:‌ اي جبرئيل! فضيلت نماز جماعت براي امت من چقدر است؟ عرض كرد: يا محمد! اگر دو نفر باشند (يكي امام و ديگري مأموم)‌ خدا براي هر كدام از آنان،‌ در هر ركعت صد و پنجاه نماز مي‌نويسد. اگر سه نفر باشند، براي هر كدام در هر ركعت ششصد نماز، اگر چهار نفر باشند هزار و دويست نماز، اگر پنج نفر باشند دو هزار و چهار صد نماز، در شش نفر چهار هزار و هشتصد نماز، در هفت نفر نه هزار و ششصد نماز، در هشت نفر نوزده هزار و دويست نماز، در نه نفر سي و شش هزار و چهارصد نماز و اگر ده نفر باشند، خدا براي هر نفر در هر ركعت هفتاد و دو هزار و هشتصد نماز مي‌نويسد و اگر بيش‌تر از ده نفر باشند، اگر تمام درياها مركّب، درختها قلم و جنّ و انس و فرشتگان نويسنده شوند، نمي‌توانند ثواب يك ركعت آن را بنويسند.
    يا محمد! براي مؤمن درك كردن يك تكبير با امام جماعت، از شصت هزار حج و عمره بهتر است و از همه دنيا هفتاد هزار مرتبه بهتر مي‌باشد و يك ركعت نماز كه مؤمن با امام جماعت مي‌خواند از صدقه دادن صدهزار دينار بر فقرا بهتر است. و يك سجده كه مؤمن با امام جماعت انجام مي‌دهد، از آزاد كردن صد برده بهتر است.» 1

    1:جامع احاديث الشيعه، ج 7، ص 267 و 268، ابواب صلاة الجماعة، باب 1، ح 12.
    ویرایش توسط نسیم حیات : ۱۳۹۱/۰۶/۲۷ در ساعت ۰۴:۱۷
    وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ / ۱۰- یونس


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش:
    در روایتی آمده است: محمد گفت کم مانده بود که از یک طرف فرمان جمع آوری هیزم برای آتش بدهم و از طرف دیگر به موذن دستور بدهم که اذان بگوید و نیز کسی را برای ادارۀ نماز جماعت بگمارم تا خود رفته از پشت خانۀ آنهایی را که در نماز شرکت نمی کنند به آتش بکشم (بخاری، بخش ۹، کتاب ۸۹، حدیث ۳۳۰)؛ آیا پیامیر راستین خدا به خاطر نماز نخواندن کسی برای آتش زدن او و خانه اش نقشه می کشد؟


    پاسخ:
    این مطلب نه با قرآن کریم سازگار است نه با سیره نبوی (صلی الله علیه و آله )
    در قران كريم آمده است: «فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ *
    لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ»؛ پس تذكر ده كه تو تنها تذكر دهنده‏ ای؛ بر آنان تسلطى ندارى.(1)

    همچنين در جاي ديگري در قران كريم آمده است: «
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَ يُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ۚ ذٰلِكَ فَضلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَن يَشاءُ ۚ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.(2)

    خداوند در قبال ياری نكردن دين ازسوی اهل ايمان _ به خطاب ابتدای آيه توجه كنيد -پيامبرش (صلوات الله علیه) را امر به اعمال خشونت با مسلمانان نمی كند بلكه وعده جايگزينی آنان را با عده ای می دهد كه به فرمان خدا و رسول گردن نهاده و با جان و مال در راه خدا مجاهده می كنند و اين تلويحا بدين معناست كه اگر به دستورات دين خدا گردن ننهيد، به زيان خودتان است و خسارت و پشيمانی دامنگير شما خواهد شد و می بينيم كه در برابر عدم التزام به دستورات دينی، امر به خشونت و ... نسبت به مردم به پيامبر (صلی الله علیه و آله) نشده است .

    اينها در مورد واجبات است، نماز جماعت كه در روايت فوق مورد بحث است، از اعمال مستحب بشمار می رود، حال چگونه می توان باور داشت كه پيامبر (صلوات الله علیه) براي عدم انجام يك امر مستحب ، برای به آتش كشيدن خانه مسلمانان، نقشه بكشد .
    آيه ای ديگر دقيقا خوی و خصلت و رفتار پيامبر را مخالف آنچه در روايت مورد نظر شماست ،بيان نموده است:
    «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ ...»؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه.(3)
    در اين آيه شريفه نيز رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) به گذشت و عفو مدارا با مردم توصيه شده اند، حال چگونه بر عليه آنان و بر خلاف فرمان الهی، خشونت بكار می بندند ؟!

    نقل است فردى به نام ثعلبة بن حاطب انصارى، به دعاى رسول خدا از فقر، نجات يافت، به گونه اى كه ناگزير شد براى مهيا كردن علوفه براى گوسفندان خود، از مدينه خارج شود. زمانى كه پيامبر (صلوات الله علیه) نماينده اى فرستاد، تا زكات مال او را بگيرد، بخل ورزيد و زكات نپرداخت و گفت: اين، همانند جزيه است!
    رسول خدا كه اين سخن را از وى شنيد، فرمود: (واى بر تو اى ثعلبه واى بر تو اى ثعلبه).(4)
    ثعلبه به مدينه آمد و خدمت پيامبر رسيد و اظهار پشيمانى كرد و مالى را تقديم داشت گفت: اى رسول خدا! اين زكات مال من است.
    پيامبر(ص) فرمود: «هذا عملك بنفسك. امرتك فلم تطعنى»؛ اين كارى است كه اكنون خود انجام مى دهى. من به تو فرمان دادم پيروى نكردى.
    به خاطر نفاق وى، پيامبر(ص) زكات او را نپذيرفت.

    حال آيا قابل باور است كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) كه بر اساس صريح قرآن "خذ من اموالهم صدقه" مامور به اخذ زكات از مسلمانان است، در اين خصوص با آنان به خشونت رفتار نمی كند ، برای عدم مشاركت در نماز جماعت، خانه مسلمانان را به آتش بكشد؟!
    لذا روايت مورد سوال به دليل مخالفت با كتاب خدا مردود است .

    ________
    (1) غاشيه/ 21 و 22.
    (2) مائده/ 54.
    (3) آل عمران/ 159.
    (4) بحار الانوار, علامه مجلسى ج21/41, مؤسسة الوفاء بيروت; سفينة البحار , شيخ عباس قمى, ج1/497 (8جلدى), اسوه.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۵/۰۳ در ساعت ۰۰:۱۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود