جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امر و نهي از فرد غير عامل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    امر و نهي از فرد غير عامل




    با سلام
    همه ي ما شنيده ايم كه امر به معروف و نهي از منكر واجب است اما آنچه در آيه اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب افلا تعقلون آمده ، ظاهرا اين وجوب را از كسي كه خودش عامل به مورد نيست ، برداشته است .
    نظر شما چيست ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4





    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۲:۳۵
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    امر به معروف و نهي از منكر واجب است؛ اما آن چه در آيه «اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب افلا تعقلون» آمده، ظاهرا اين وجوب را از كسی كه خودش عامل به مورد نيست، برداشته است. نظر شما چيست.؟


    پاسخ:
    طبق آیه هماهنگی قول و عمل جزء شرایط لزوم امر به معروف و نهی از منکر نمی‌باشد، بلکه جزء شروط تأثیر آن می‌باشد، بنا بر این افرادی که عامل به قول خویش نیستند؛ می‌توانند امر و نهی نمایند و نباید به بهانه‌ عمل نکردن به قول خود این دو فریضه بزرگ ترک شود.
    از نکات مهم در امر به معروف و نهی از منکر اهل بیت (علیهم السلام) توصیه آنان به دعوت عملی به معروف هاست و خود در خط مقدّم عمل به معروف بودند. از حضرت امیرمؤمنان علی (علیه السلام) نقل شده است که: "من نصب نفسه للناس اماماً فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره و لیکن تأدیبه بسیرته قبل تأدیبه بلسانه و معلّم نفسه و مؤدبها احق بالاجلال من معلم الناس و مؤدبهم"؛ کسی که خود را در مقام پیشوایی و امامت مردم قرار می دهد باید پیش از آنکه به تعلیم دیگران بپردازد به تعلیم خویش بپردازد و باید تأدیب کردن او به عملش پیش از تأدیب دیگران به زبانش باشد که معلم و ادب کننده خویش به اقدام سزاوارتر است از کسی که معلّم و مربی مردم است.(1)
    حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمود: "کونوا دعاة للناس بالخیر بغیر السنتکم لیروا منکم الاجتهاد و الصدق و الورع"؛ مردم را بدون زبان (بلکه با عمل خویش) به سوی خوبی فراخوانید تا از شما سخت کوشی در راه دین و صداقت و خداترسی را ببینند.(2)
    در روایت دیگر آمده است: "کونوا دعاة الناس باعمالکم و لاتکونوا دعاة الناس بالسنتکم"؛ مردم را با اعمالتان به سوی خدا بخوانید نه (تنها) با گفتارتان. روایت در این زمینه فراوان است به همین مقدار بسنده می کنیم.(3)
    سیره عملی امامان نیز همین بوده است و مواردی که منحرفان از رفتار عملی امامان به راه صلاح و سداد کشانده شدند اگر بیش از گفتارشان نباشد کمتر قطعاً نیست.
    امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمود: "ایها الناس انّی و اللّه ما احثکم علی طاعة الّا و اسبقکم الیها و لاانهاکم عن معصیة الّا و اتناهی قبلکم عنه"؛ ای مردم به خدا سوگند من شما را به هیچ طاعتی ترغیب نمی کنم مگر این که خودم پیش از شما به آن عمل می نمایم، و شما را از هیچ معصیتی باز نمی دارم مگر این که خودم پیش از شما از آن دوری می جویم.(4)
    گرچه از شرایط لازم برای امر به معروف و نهی از منکر عامل بودن شخص آمر و ناهی محسوب نمی شود، همان گونه که در کلام رسول خدا نقل شده است "مروا بالمعروف و ان لم تفعلوه و انهوا عن المنکر و ان لم تجتنبوه کلّه"؛ امر به معروف و نهی از منکر کنید هرچند خودتان به آن عمل نکرده باشید و نهی از منکر کنید هرچند از تمام منکرات اجتناب نکرده باشید.(5)
    ولی بی تردید اگر گوینده خود عامل به آنچه می گوید باشد تأثیر کلام او فوق العاده خواهد بود.
    وقتی مردم می دیدند پیامبر در میدان جنگ، خود در خط مقدّم است در عبادت پیشگام است، در دگر دوستی اولین است قهراً این رفتار، محبت پیامبر را به عمق دل ها می برد.
    وقتی مردم می دیدند که اگر مولی علی(علیه السلام) مردم را دعوت به زهد و اعراض از دنیا می کند خود سرآمد زاهدان روزگار است مواعظ دلنشین او بر دل ها می نشست تا آن جا که همام در پی این مواعظ دلنشین جان به جان آفرین تسلیم می کند.
    "فصعق همام صعقة کانت نفسه فیه"؛ هنگامی که سخن امام به این جا رسید ناگهان همام غش کرد و بی هوش شد و در آن حالت روح از کالبدش مفارقت کرده به لقاء اللّه پیوست.
    آنگاه مولی علی(علیه السلام) فرمود: "اما واللّه لقد کنت اخافها علیه ثم قال هکذا تصنع المواعظ البالغة باهله"؛ آگاه باشید به خدا قسم من از این حادثه هراس داشتم سپس فرمود پند و اندرزهای رسا با اهلش چنین می کند.(6)


    ______________
    (1) اصول کافی، ج 2، ص 105.
    (2) قرب الاسناد، ص 77.
    (3) در این زمینه مراجعه کنید به کتاب التبلیغ فی الکتاب و السنة از ص 140 تا 146 و از ص 217 تا 232.
    (4) نهج البلاغه، خطبه 175.
    (5) میزان الحکمة، ج 6، ح 12776.
    (6) نهج البلاغه، خطبه 193.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۰۹ در ساعت ۲۲:۲۷ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    امر و نهي از  فرد غير عامل

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود