جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قدرتی که خداوند در بهشت به انسان میدهد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قدرتی که خداوند در بهشت به انسان میدهد




    با سلام به همه دوستان.سوالی داشتم.طبق احادیث خداوند میفرماید که به انسان در بهشت قدرت ایجاد کردن رو میبخشه.یعنی همونطور که خداوند به هر چیزی اراده کند فورا خلق میشود به انسان هم این قدرت رو میبخشد.حالا سوال من اینه که این قدرتی که به انسان بهشتی میبخشد در چه حدی است؟نهایتا اراده چیزهای کوچکی مثل خوردنی و چیزهای دیگه هست یا اینکه مثلا انسان میتونه جهان هستی با عظمتی مثل این جهان یا قدرت خلق یک بهشت رو هم میتونه داشته باشه؟ممنون.


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۲۴ در ساعت ۰۲:۲۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما و عرض ادب

    با توجه به توصيف هاي متنوعي كه قرآن كريم از بهشت دارد مي‌توان گفت كه بهشت كانون نعمت‌هاي روحاني و جسماني در آخرت است كه مؤمنان نيكوكار و پرهيزكاران خداجو در آن وارد شده، تا ابد در آن خواهند بود.

    لازم است به این نکته توجه شود که در مورد مسائل جهان آخرت و وضعیت بهشت و جهنم ، به جز آنچه از طریق وحی و سخنان پیشوایان معصوم دینی به ما رسیده از راه دیگری، نمی توان مطلع گردید.

    در مورد معنايي كه مي فرماييد انسان ها مي توانند خلق كنند بايد ذكر شود آنچه در منابع اسلامي آمده است اين است كه براي انسان در بهشت هر آنچه بخواهد فراهم است.خداوند در قرآن مي فرمايد:

    قُلْ أَذَلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كَانَتْ لَهُمْ جَزَاء وَمَصِيرًا لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاؤُونَ خَالِدِينَ كَانَ عَلَى رَبِّكَ وَعْدًا مَسْؤُولًا[1]
    بگو : آيا اين بهتر است يا آن بهشت جاويدان که به پرهيزگاران وعده شده است ، که پاداش و سرانجام آنان خواهد بود تا ابد هر چه بخواهند در آنجا هست وعده ای است که انجام دادن آن ، ازپروردگارت خواسته آمده است

    با توجه به جمله
    لهم ما يشائون (هر چه بخواهند در آنجا هست ) اين سؤ ال براى بعضى پيدا شده كه اگر مفهوم گسترده اين جمله را در نظر بگيريم ، نتيجه اش اين مى شود كه بهشتيان مثلا اگر مقام انبياء و اولياء را بخواهند به آنها داده مى شود، و يا اگر نجات دوستان و بستگان گنهكارشان را كه مستحق دوزخند طلب كنند به آن مى رسند، و مانند اين خواسته ها.
    اما با توجه به يك نكته جواب اين سؤ ال روشن مى شود و آن اينكه : پرده ها از برابر چشمان بهشتيان كنار مى رود، حقايق را بخوبى درك مى كنند و تناسبها در نظر آنان كاملا واضح مى شود، آنها هرگز به فكرشان نمى گذرد كه چنين تقاضاهائى از خدا كنند و اين درست به اين مى ماند كه ما در دنيا تقاضا كنيم كه يك كودك دبستانى استاد دانشگاه شود، و يا يك دزد جنايتكار قاضى دادگاه ، آيا اين گونه امور به فكر هيچ عاقلى در دنيا مى رسد؟ در آنجا نيز چنين است ، از اين گذشته آنها تمام خواسته هايشان تحت الشعاع خواست خدا است و همان مى خواهند كه خدا مى خواهد.





  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    متقين در آن روز و در بهشت دوست‏ نمى ‏دارند و نمى‏ خواهند، مگر چيزى را كه واقعا دوست داشتنى باشد، و آن چيزى كه واقعا بايد آن را دوست داشت همان چيزى است كه خدا براى آنان دوست بدارد، و آن عبارت است از همان خير و سعادتى كه مستحق آن شده‏ اند، و با آن به كمال مى‏ رسند، و نه خود و نه ديگران از آن متضرر نمى ‏گردند.

    هر چند به حكم آيه مورد بحث اهل بهشت داراى مشيت مطلقند، هر چه بخواهند به ايشان داده مى ‏شود، و ليكن در عين حال نمى‏ خواهند مگر چيزى را كه مايه رضا و خوشنودى پروردگارشان باشد. ، پس هيچ وقت اشتهاى معصيت و كار زشت و شنيع، و كار لغو نمى ‏كنند،
    " لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً"[2] و نيز هرگز از چيزى كه مايه ناراحتى ديگران است خوششان نمى‏ آيد، و نيز هرگز نمى‏ خواهند كه عذاب از اهل جهنم (كه خدا عذاب آنان را خواسته) برداشته شود، و هرگز آرزو نمى‏ كنند كه مقام بالاتر از خود را داشته باشند، چون آنچه كه خود دارند خدا برايشان پسنديده، و آنان بدان راضيند، و آنچه خدا دوست مى‏ دارد دوست مى ‏دارند.[3]

    اينگونه نيست كه در بهشت خواست انسان محدود به چيزهاي كوچك باشد بلكه انسان در آنجا مي تواند از همه چيز بهره مند شود ولي در مورد اينكه انسان در بهشت درخواست كند بهشت براي او فراهم شود اين كاري است لغو زيرا انسان در بهشت همه چيز براي او فراهم است و در خواست بهشت ديگري نيز هم با خواست خداوند منافات دارد كه آن را پاداش نيكوكاران قرار داده است و هم اينكه حداكثر نعمتي است برابر با همان بهشت كه داخل آن است.اما در مورد خلق جهاني مانند اين جهان بايد ذكر شود كه انساني كه در بهشت انواع و اقسام لذايذ را دارد و در آنجا هميشگي زندگي مي كند هيچگاه سراغ چيزي نمي رود كه در بر دارنده نقصان و سختي و مشقت باشد مانند اين جهان مادي و روشن است بهشت نسبت به اين دنياي مادي برتر است و در آن محدوديت و سختي نيست و هرچه بخواهيم فراهم است و ديگر انسان بهشتي سراغ خواسته اي كه محدود باشد نمي رود.

    [1] فرقان:15-16
    [2]نبا:35
    [3]تفسير الميزان و نمونه،ذيل آيه 16 سوره فرقان،با دخل و تصرف






  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد وتشکر از شما.فرمایشات شما کاملا درست.اما منظور من از این سوال به خاطر مطالبی ست که توی کتاب های دینی خونده بودم که خداوند به انسان قدرت خلق کردن میدهد.منظور من انجام کارهای بیهوده و غیر منطقی و غیر عقلانی نبود بلکه میزان این قدرتی هستش که خداوند به انسان میده.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام مجدد وتشکر از شما.فرمایشات شما کاملا درست.اما منظور من از این سوال به خاطر مطالبی ست که توی کتاب های دینی خونده بودم که خداوند به انسان قدرت خلق کردن میدهد.منظور من انجام کارهای بیهوده و غیر منطقی و غیر عقلانی نبود بلکه میزان این قدرتی هستش که خداوند به انسان میده.
    با سلام خدمت شما

    دوست گرامي بنده هيچ حديثي كه در مورد توانايي خلق كردن انسان در بهشت باشد پيدا نكردم
    ممنون ميشم شما اگر چنين حديثي وجود دارد منبع آن را بفرماييد.
    به هر حال چه چنين حديثي باشد و چه نباشد در بهشت همه چيز فراهم است و براي خواست انسان محدوديتي براي خواسته هايش وجود ندارد و اينگونه نيست كه فقط به خواسته هاي كوچك عمل شود.البته شرايط آن را در پست هاي قبلي ذكر كردم و بيان شد كه بهشتيان هر درخواستي را نمي كنند.

    موفق باشيد.


  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد.منبع این مطلب علم الیقین ص 231 .پیامبرص میفرمایند:نامه ای از خداوند بوسیله فرشته بدست انسان بهشتی میرسد که در ان نوشته است:من {خداوند}به هر شیئی که بگویم {بشو}پس میشود.پیامبر فرمود:پس هیچیک از اهل بهشت نیست که وقتی بگوید{ بشو }میشود.در ضمن من این حدیث و منبع اون رو در{ کتاب دوزخ در بهشت نوشته هادی خوبرو} خوندم.

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما

    بنده اين حديث را در منابع معتبر شيعه پيدا نكردم و احتمالا برگرفته از كتب اهل سنت باشد چنانكه محي الدين بن عربي اين حديث را در كتاب فتوحات مكيه آورده است و سندي هم براي آن ذكر نكرده است:

    ورد الخبر في أهل الجنة أن الملك يأتي إليهم فيقول لهم بعد أن يستأذن في الدخول عليهم فإذا دخل ناولهم كتاباً من عند الله بعد أن يسلم عليهم من الله فإذا في الكتاب لكل إنسان يخاطب به من الحي القيوم الذي لا يموت إلى الحي القيوم الذي لا يموت أما بعد فإني أقول للشيء كن فيكون وقد جعلتك تقول للشيء كن فيكون فقال صلى الله عليه وسلم فلا يقول أحد من أهل الجنة للشيء كن إلا ويكون[1]

    به هر حال بر فرض صحت چنين حديثي باز دلالت بر خلق نمي كند و منظور همان فراهم بودن نعمت هاي بهشتي است كه هر وقت انسان اراده كند براي او مهياست.
    البته در نتيجه سوالي كه شما پرسيديد اگر خلق هم آمده باشد تفاوتي ندارد و همان مبنايي كه در بحث درخواست مطرح مي شود و باعث مي شود انسان هر درخواستي را نكند در خلق نيز مطرح مي شود و خلق موضوعيتي ندارد.

    [1]فتوحات المكيه، تأليف : محيي الدين ابن عربي، ج ٣ - ص ٢٩٥،مطابق با سايت مكتبه الشيعه



    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۱۵:۲۱

  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی 1




    پرسش1:


    قدرتی که خداوند به انسان بهشتی میبخشد در چه حدی است؟نهایتا اراده چیزهای کوچکی مثل خوردنی و چیزهای دیگه هست یا اینکه مثلا انسان میتونه جهان هستی با عظمتی مثل این جهان یا قدرت خلق یک بهشت رو هم میتونه داشته باشه؟.





    پاسخ:



    با سلام خدمت شما و عرض ادب


    با توجه به توصيف هاي متنوعي كه قرآن كريم از بهشت دارد مي‌توان گفت كه بهشت كانون نعمت‌هاي روحاني و جسماني در آخرت است كه مؤمنان نيكوكار و پرهيزكاران خداجو در آن وارد شده، تا ابد در آن خواهند بود.

    لازم است به این نکته توجه شود که در مورد مسائل جهان آخرت و وضعیت بهشت و جهنم ، به جز آنچه از طریق وحی و سخنان پیشوایان معصوم دینی به ما رسیده از راه دیگری، نمی توان مطلع گردید.

    در مورد معنايي كه مي فرماييد انسان ها مي توانند خلق كنند بايد ذكر شود آنچه در منابع اسلامي آمده است اين است كه براي انسان در بهشت هر آنچه بخواهد فراهم است.خداوند در قرآن مي فرمايد:

    قُلْ أَذَلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كَانَتْ لَهُمْ جَزَاء وَمَصِيرًا لَهُمْ فِيهَا مَا يَشَاؤُونَ خَالِدِينَ كَانَ عَلَى رَبِّكَ وَعْدًا مَسْؤُولًا[1]

    بگو : آيا اين بهتر است يا آن بهشت جاويدان که به پرهيزگاران وعده شده است ، که پاداش و سرانجام آنان خواهد بود تا ابد هر چه بخواهند در آنجا هست وعده ای است که انجام دادن آن ، ازپروردگارت خواسته آمده است


    با توجه به جمله لهم ما يشائون (هر چه بخواهند در آنجا هست ) اين سؤ ال براى بعضى پيدا شده كه اگر مفهوم گسترده اين جمله را در نظر بگيريم ، نتيجه اش اين مى شود كه بهشتيان مثلا اگر مقام انبياء و اولياء را بخواهند به آنها داده مى شود، و يا اگر نجات دوستان و بستگان گنهكارشان را كه مستحق دوزخند طلب كنند به آن مى رسند، و مانند اين خواسته ها.
    اما با توجه به يك نكته جواب اين سؤ ال روشن مى شود و آن اينكه : پرده ها از برابر چشمان بهشتيان كنار مى رود، حقايق را بخوبى درك مى كنند و تناسبها در نظر آنان كاملا واضح مى شود، آنها هرگز به فكرشان نمى گذرد كه چنين تقاضاهائى از خدا كنند و اين درست به اين مى ماند كه ما در دنيا تقاضا كنيم كه يك كودك دبستانى استاد دانشگاه شود، و يا يك دزد جنايتكار قاضى دادگاه ، آيا اين گونه امور به فكر هيچ عاقلى در دنيا مى رسد؟ در آنجا نيز چنين است ، از اين گذشته آنها تمام خواسته هايشان تحت الشعاع خواست خدا است و همان مى خواهند كه خدا مى خواهد.


    متقين در آن روز و در بهشت دوست‏ نمى ‏دارند و نمى‏ خواهند، مگر چيزى را كه واقعا دوست داشتنى باشد، و آن چيزى كه واقعا بايد آن را دوست داشت همان چيزى است كه خدا براى آنان دوست بدارد، و آن عبارت است از همان خير و سعادتى كه مستحق آن شده‏ اند، و با آن به كمال مى‏ رسند، و نه خود و نه ديگران از آن متضرر نمى ‏گردند.


    هر چند به حكم آيه مورد بحث اهل بهشت داراى مشيت مطلقند، هر چه بخواهند به ايشان داده مى ‏شود، و ليكن در عين حال نمى‏ خواهند مگر چيزى را كه مايه رضا و خوشنودى پروردگارشان باشد. ، پس هيچ وقت اشتهاى معصيت و كار زشت و شنيع، و كار لغو نمى ‏كنند،" لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً"[2] و نيز هرگز از چيزى كه مايه ناراحتى ديگران است خوششان نمى‏ آيد، و نيز هرگز نمى‏ خواهند كه عذاب از اهل جهنم (كه خدا عذاب آنان را خواسته) برداشته شود، و هرگز آرزو نمى‏ كنند كه مقام بالاتر از خود را داشته باشند، چون آنچه كه خود دارند خدا برايشان پسنديده، و آنان بدان راضيند، و آنچه خدا دوست مى‏ دارد دوست مى ‏دارند.[3]


    اينگونه نيست كه در بهشت خواست انسان محدود به چيزهاي كوچك باشد بلكه انسان در آنجا مي تواند از همه چيز بهره مند شود ولي در مورد اينكه انسان در بهشت درخواست كند بهشت براي او فراهم شود اين كاري است لغو زيرا انسان در بهشت همه چيز براي او فراهم است و در خواست بهشت ديگري نيز هم با خواست خداوند منافات دارد كه آن را پاداش نيكوكاران قرار داده است و هم اينكه حداكثر نعمتي است برابر با همان بهشت كه داخل آن است.اما در مورد خلق جهاني مانند اين جهان بايد ذكر شود كه انساني كه در بهشت انواع و اقسام لذايذ را دارد و در آنجا هميشگي زندگي مي كند هيچگاه سراغ چيزي نمي رود كه در بر دارنده نقصان و سختي و مشقت باشد مانند اين جهان مادي و روشن است بهشت نسبت به اين دنياي مادي برتر است و در آن محدوديت و سختي نيست و هرچه بخواهيم فراهم است و ديگر انسان بهشتي سراغ خواسته اي كه محدود باشد نمي رود.
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۰/۰۱ در ساعت ۲۳:۰۲


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی 2




    پرسش2:

    آیا انسان بهشتی قدرت بر خلق دارد؟
    در حدیثی آمده است: پیامبرص میفرمایند:نامه ای از خداوند بوسیله فرشته بدست انسان بهشتی میرسد که در ان نوشته است:من {خداوند}به هر شیئی که بگویم {بشو}پس میشود.پیامبر فرمود:پس هیچیک از اهل بهشت نیست که وقتی بگوید{ بشو }میشود.


    پاسخ:


    با سلام خدمت شما


    بنده هيچ حديثي كه در مورد توانايي خلق كردن انسان در بهشت باشد در منابع معتبر شیعه پيدا نكردم و این حدیثی که در سوال مطرح شده نیز در کتب معتبر امامیه نبود و احتمالا برگرفته از كتب اهل سنت باشد چنانكه محي الدين بن عربي اين حديث را در كتاب فتوحات مكيه آورده است و سندي هم براي آن ذكر نكرده است:
    ورد الخبر في أهل الجنة أن الملك يأتي إليهم فيقول لهم بعد أن يستأذن في الدخول عليهم فإذا دخل ناولهم كتاباً من عند الله بعد أن يسلم عليهم من الله فإذا في الكتاب لكل إنسان يخاطب به من الحي القيوم الذي لا يموت إلى الحي القيوم الذي لا يموت أما بعد فإني أقول للشيء كن فيكون وقد جعلتك تقول للشيء كن فيكون فقال صلى الله عليه وسلم فلا يقول أحد من أهل الجنة للشيء كن إلا ويكون[4]



    به هر حال بر فرض صحت چنين حديثي باز دلالت بر خلق نمي كند و منظور همان فراهم بودن نعمت هاي بهشتي است كه هر وقت انسان اراده كند براي او مهياست.

    البته در نتيجه سوالي كه شما پرسيديد اگر خلق هم آمده باشد تفاوتي ندارد و همان مبنايي كه در بحث درخواست بهشتیان مطرح مي شود و باعث مي شود انسان هر درخواستي را نكند در خلق نيز مطرح مي شود و خلق موضوعيتي ندارد.

    [1] فرقان:15-16
    [2]نبا:35
    [3]تفسير الميزان و نمونه،ذيل آيه 16 سوره فرقان،با دخل و تصرف
    [4]فتوحات المكيه، تأليف : محيي الدين ابن عربي، ج ٣ - ص ٢٩٥،مطابق با سايت مكتبه الشيعه
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۱۰/۰۱ در ساعت ۲۳:۰۴


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود