جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال در مورد کیفیت زندگی در برزخ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال در مورد کیفیت زندگی در برزخ




    با سلام.به همه عزیزان.دوتا سوال داشتم.اول اینکه ایا در برزخ هم خواب هست؟دوم اینکه با توجه به اینکه اکثر ما ادمها امکان سفر و گشت و گزار در این دنیا برای دیدن زیباییهای سیاره زمین رو نداریم.و چه بسا میلیاردها میلیارد سیاره زیبا و دیدنی در این جهان وجود دارد و امکان دیدن ما انسانها نیست.ایا مثلا این امکان دارد که خداوند اجازه دیدن این زیباییها رو برای انسانهای نیکوکار در برزخ به وجود بیاورد که زیباییهای بسیار بسیار زیاد این عالم بینهایت وسیع مادی رو ببینند یا اینکه نه بعد از مرگ چشم ما بروی دیدنیهای این عالم بسته میشه؟این رو هم متذکر بشم که منظور از دیدن این عالم هستی بعد از مرگ مثلا مثل پرواز باشه.یعنی با جسم لطیف برزخی همه این عالم رو سیر کنیم.البته با اجازه پروردگار عالم.



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 10
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۲۴ در ساعت ۰۲:۲۴

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام.به همه عزیزان.دوتا سوال داشتم.اول اینکه ایا در برزخ هم خواب هست؟دوم اینکه با توجه به اینکه اکثر ما ادمها امکان سفر و گشت و گزار در این دنیا برای دیدن زیباییهای سیاره زمین رو نداریم.و چه بسا میلیاردها میلیارد سیاره زیبا و دیدنی در این جهان وجود دارد و امکان دیدن ما انسانها نیست.ایا مثلا این امکان دارد که خداوند اجازه دیدن این زیباییها رو برای انسانهای نیکوکار در برزخ به وجود بیاورد که زیباییهای بسیار بسیار زیاد این عالم بینهایت وسیع مادی رو ببینند یا اینکه نه بعد از مرگ چشم ما بروی دیدنیهای این عالم بسته میشه؟این رو هم متذکر بشم که منظور از دیدن این عالم هستی بعد از مرگ مثلا مثل پرواز باشه.یعنی با جسم لطیف برزخی همه این عالم رو سیر کنیم.البته با اجازه پروردگار عالم.



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 10
    با سلام و ادب

    در پاسخ به سؤال اول شما لازم بذكر است: در برزخ خواب به معنای دنیوی آن وجود ندارد ولی اگر عالم برزخ را با قیامت مقایسه کنیم یک نوع خواب است و فقط قیامت بیداری محض و هوشیاری خالص است در سوره کهف آیه 19 قرآن مجید می‌فرماید: هنگامی که قیامت برپا می‌شود و با نفخ صور اول همگی می‌میرند و با صور دوم زنده می‌شوند وقتی ملائکه از مدت اقامت در برزخ از آنها می‌پرسند: چه مقدار در عالم برزخ اقامت نمودید؟ می‌گویند: گویا یک روز یا نصف روز در آنجا مقیم بودیم بنابراین اگر با دیدگاه عمیقی نگاه کنیم تمام عالم برزخ نسبت به قیامت خواب است ولی روایات آمده که بعضی از ارواح ضعیف و مستضعف که نه از عذاب برزخ برخوردارند و نه از نعمتهای آن بهره‌مندند در عالم برزخ به صورت انسان خوابیده بسر می‌برند و از برزخ جز یک ترسیم خواب آلودی بیش ندارند.(1)

    با توجه به وقت نوراني اذان ظهر ادامه بحث و پاسخ به بخش دوم سؤال را به وقت ديگري موكول مي كنم.

    ملتمس دعا ...


    پاورقي______________________________________ ____
    1) معاد در نگاه وحی و فلسفه ص 295.



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    24
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام

    دوم اینکه با توجه به اینکه اکثر ما ادمها امکان سفر و گشت و گزار در این دنیا برای دیدن زیباییهای سیاره زمین رو نداریم.و چه بسا میلیاردها میلیارد سیاره زیبا و دیدنی در این جهان وجود دارد و امکان دیدن ما انسانها نیست.ایا مثلا این امکان دارد که خداوند اجازه دیدن این زیباییها رو برای انسانهای نیکوکار در برزخ به وجود بیاورد که زیباییهای بسیار بسیار زیاد این عالم بینهایت وسیع مادی رو ببینند یا اینکه نه بعد از مرگ چشم ما بروی دیدنیهای این عالم بسته میشه؟این رو هم متذکر بشم که منظور از دیدن این عالم هستی بعد از مرگ مثلا مثل پرواز باشه.یعنی با جسم لطیف برزخی همه این عالم رو سیر کنیم.البته با اجازه پروردگار عالم.

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 10
    سلام و ادب مجدد

    در پاسخ به بخش دوم سؤالتون گفتني است:

    موجوداتی که در عالم برزخ هستند ماده ندارند ولی شکل و صورت و اندازه و رنگ و بو دارند و مکان و زمان را اشغال می‌کنند. خوشحالی و ناراحتی و عذاب و لذت مادی و معنوی دارند و گاهی عالم برزخ را عالم خیال نیز می‌گویند یعنی عالمی که در آنجا شکل و صورت و خصوصیات صورت محسوب وجود دارد ولی ماده ندارد البته صورتهایی که در آنجا وجود دارد به مراتب از موجوداتی که در عالم ماده و دنیا وجود دارد، قوی‌تر و حرکت آنها سریع‌تر می‌باشد و حتی غم و اندوه و سرورشان نیز شدیدتر می‌باشد چون ماده به نوبه خود مانع ظهور بیشتر این خصوصیات است ولی عالم برزخ چون از ماده و مادیات خالی است لذا این آثار در آنجا تجلی بیشتری دارد.

    برای توضیح مطلب، مثالی می‌زنیم. همه افراد بشر بدنی دارند که از هر جهت محدود و مشخص می‌باشد و یک سلسله نیروهای باطنی دارند مثل حافظه و تفکر و قوه واهمه و تخیل که با این قوای باطنی کارهای عجیبی انجام می‌دهند؛ فی المثل در اندک زمانی ساختمان یک صد طبقه در ذهن خودمان می‌سازیم و سپس خرابش می‌کنیم یا در یک لحظه از شرق به غرب می‌رویم و در کوتاه مدت کارهای دراز مدت انجام می‌دهیم پس قلمرو ذهن ما به کمک قوای درونی نسبت به کالبد مادی و قوای طبیعی ما چقدر گسترده‌تر و بزرگتر است، به همین میزان عالم برزخ نسبت به دنیا وسعت و عظمت دارد. آن چه در دنیا در عالم خواب و خيال ذهني مان مشاهده می‌کنیم فقط نمونه‌ای است از عالم برزخ نه خود برزخ برای این که برزخ به قدری وسیع و دقیق و لطیف است که از دست انداز قدرت حواس ظاهری ما خارج می‌باشد، به طوری که با قوای ظاهری قابل لمس و رویت نیست به همین جهت حقایق برزخی نمی‌تواند در آینه ماده منعکس شود بلکه عالم ماده آن چه از برزخ نشان می‌دهد به قدر ظرفیت و استعداد ماده می‌باشد. همان گونه که آثار قیامت نیز در آینه برزخ در صورت مثالی دیده نمی‌شود و آن چه در برزخ از واقعیات قیامت انعکاس می‌یابد به اندازه استعداد و فراخور گنجایش خود اوست و به همین جهت در قیامت ادراکات به مراتب قوی‌تر و وسیع‌تر است.(1)

    از منابع موجود استفاده می‌شود که با فرا رسیدن مرگ، نه تنها شعاع دید و درک انسان کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر نیز می‌شود، پیامبر (ص) می‌فرماید: مردم خوابند همین که می‌میرند بیدار می‌شوند.(2)

    این جمله را به دو گونه می‌توان معنی کرد ـ 1ـ منظور این است که در دنیا چیزهایی وجود دارد که انسان از آنها غافل است ولی پس از مرگ متوجه آنها می‌شود و کنایه از هوشیاری بعد از غفلت است. 2ـ معنای دیگر که استاد شهید مطهری بیشتر بر آن تکیه دارد این است که درجه حیات بعد از مردن از پیش از مردن کامل‌تر و بالاتر است همان طور که انسان در حال خواب از درجه درک و احساس ضعیفی برخوردار است حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد و هنگام بیداری آن حیات کاملتر می‌شود همچنین حالت حیات انسان در دنیا نسبت به حیات برزخی درجه‌ای ضعیف‌تر است و با انتقال انسان به عالم برزخ کاملتر می‌شود.(3)

    از مطالبي كه گذشت روشن مي شود كه انسان بعد از مرگ، در حيات برزخي، محدوديت هايي كه از لحاظ مكاني و زماني در زندگي مادي و دنيايي داشته ندارد و بخاطر وضعيت جديد مثالي اش، پرده و حجاب بسياري از ناديده ها از مقابل چشمانش برداشته مي شود.

    در باب كيفيت ارتباط ارواح مردگان با عالم دنيا و اهل ان رواياتي وجود دارد كه به برخي اشاره مي كنيم:

    1) امام صادق (ع) می‌فرماید: هیچ مومن و کافری نیست مگر آن که در حین زوال شمس به دیدار اهل خود می‌رود و اگر دید که اهلش به اعمال نیکو اشتغال دارند سپاس و حمد خدا بجا می‌آورد و چون کافر ببیند که اهل او بر اعمال نیک مشغول‌اند برای او موجب حسرت و ندامت خواهد بود.(4)

    2) از حضرت امام موسي كاظم ـ عليه السلام ـ در پاسخ شخصي كه از ملاقات ارواح با بستگانش سوال كرده بود فرمود: در هر جمعه و در هر ماه و در هر سال يك بار برحسب منزلت و مكانت مؤمن مي‌تواند به ديدار بستگانش بيايد، و نحويه ديدار آنان اين است كه به صورت موجود لطيفي (كه قابل ديدن نيست)(در بياني بصورت پرنده اي غير قابل رؤيت) بر بستگان خود اشراف پيدا مي‌كند، اگر آنها را در حال انجام كارهاي نيك مشاهده كرد خوشحال مي‌شود. و اگر در حال انجام كارهاي ناپسند ديد اندوهگين و غمناك مي‌گردد.(5)

    3) در روايت ديگري فرمود: روح مؤمن از پروردگار خود اذن مي‌طلبد و خداوند به آن مؤمن اذن مي‌دهد و دو فرشته نيز همراه او گسيل مي‌نمايد، آنها به سراغ اهلش مي‌آيد كلام آنها را مي‌شنود و به سوي آنها نگاه مي‌كند.(6)

    از مجموعه نكاتي كه گذشت بدست مي ايد كه:

    اولاً ارتباط ارواح مؤمنين و حتي كفار با دنيا و اهل آن قطع نمي شود و به اذن خدا مي توانند به ديدار اهل و عيال و فرزندان و بستگان خود بروند. و بديهي است كه در مسير اين سير روحاني و مثالي بسياري از ديدني هايي كه در حيات مادي ديدن شان ممكن نبوده برايش حاصل مي شود.

    ثانياً حد و حدود و ميزان آزادي ارواح مؤمنان در عالم برزخ وابسته به مكانت و منزلت روحي ايشان متفاوت است.

    ثالثاً با توجه به اينكه ارواح، در عالم برزخ از محدوديت هاي عالم ماده بدورند نوعي اشرافيت بر عالم ماده دارند و چنانكه گفتيم پس از مرگ چشمانشان بر بسياري از ناديدني هاي عالم ماده باز مي شود. البته از انجائيكه ارواح كافران در غل و زنجير و عذاب برزخي است قطعاً محدوديت هايي نيز در اين خصوص دارند. در حاليكه در نقطه ي مقابل، ارواح مؤمنان از آنجائيكه در بهشت برزخي متنعم و از فضل و رحمت الهي برخوردارند مي توانند با اذن خدا علاوه بر ديدار خانواده و بستگان، براي آنچه به ديدنش رغبت دارند در محدوده عالم برزخ و عالم ماده به پرواز درآيند.

    موفق باشيد ...


    براي مطالعه بيشتر در اينباره به منابع ذيل مراجعه شود:
    1. امام خميني، معاد ازديدگاه امام خميني، دفتر 30 تبيان، نشر موسسه آثار امام خميني.
    2. سيد محمد حسين طهراني، معادشناسي، از جلد اول تا دهم، نشر حكمت.
    3. جوادي آملي، ياد معاد، نشر مركز نشر فرهنگي رجاء.
    4. سيد عبدالحسين دستغيب، معاد.

    پاورقي_____________________________________
    1) معاد در نگاه وحی و فلسفه ص 293.
    2) محجه البیضا ج 7 ص 42.
    3) مجموعه آثار شهید مطهری ج 2 ص 518.
    4) فروع کافی ج 1 ص 62.
    5) سيد حسين طهراني، معادشناسي، ج 3، ص 222، نشر حكمت، 1403 ق.
    6) همان، ص 223.

    ویرایش توسط صفا : ۱۳۹۱/۰۴/۲۴ در ساعت ۱۴:۲۵


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برزخ، همان عالم قبر است؟
    سوال در مورد کیفیت زندگی در برزخ
    اما در مورد این که عالم برزخ چیست و کجاست برخی روایات اشاره به همان عالم قبر دارند. عن الصّادق علیه السّلام قال: البرزخ القبر و هو الثّواب و العقاب بین الدّنیا و الآخرة. امام صادق علیه السّلام فرموده: برزخ، قبر است و آن پاداش و مجازات بین دنیا و آخرت است. در حدیث دیگرى كه در كتاب " كافى" نقل شده است بعد از ذكر این جمله مى‏خوانیم راوى از امام سؤال كرد و ما البرزخ : برزخ چیست؟ امام فرمود:القبر منذ حین موته الى یوم القیامة؛ قبراست و از زمان مرگ تا روز قیامت ادامه دارد. (الحدیث، روایات تربیتى، ج ‏3،124. الکافی باب القبر( البته قبر می تواند قسمتی از عالم برزخ باشد به این جهت که روح هیچگاه جسمش را به کلی ترک نمی کند و همواره به آن وابسته است و به آن نظر دارد. شهادت قرآن به وجود پاداش و عذاب برزخی به شهادت بسیاری از آیات قرآن انسانها در عالم برزخ به جهت اعمالشان در غم یا شادی، عذاب یا نعمت به سر می برند. شهدا از جمله کسانی هستند که تاکید به پاداششان در عالم برزخ شده است . وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ(آل عمران 170(؛ البته نپندارید كه شهیدان راه خدا مرده‏اند بلكه زنده به حیات ابدى شدند و در نزد خدا متنعم هستند. عذاب فرعونیان نیز نمونه ای برای اثبات عذاب در برزخ برای بدکاران است که در قرآن به صراحت ذکر شده است . النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (46 غافر)؛ عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏شوند و روزى كه قیامت برپا شود خطاب مى‏رسد كه آل فرعون را در سخت‏ترین عذابها وارد كنید. بنابراین خوردن و نوشیدن یکی از انواع پاداشهای برزخی برای مومنین و عذاب با آتش از انواع عذابهای برزخی برای تبهکاران است پس در حیات برزخی هم وجود جسم و بدن فرض می شود که از خوردن و نوشیدن لذت برده یا از آتش عذاب کشد. اجسام برزخی در بسیاری از روایات نیز سخن از وجود بدنهای برزخی است. یعنی روح در این جسم برزخی قرار دارد که کاملا به بدنهای دنیایی شباهت دارند و به گفته روایات اموات آشنا همدیگر را با دیدن همین چهره ها می شناسند. اما این اجسام برزخی مانند اجسام دنیوی پست نیستند. از حیث چهره شبیه بدنهای دنیایی است اما زحمت اجسام دنیوی را ندارند مثلا برای راه پیمودن نیازی به گام برداشتن ندارند بلکه در کمتر از لحظه ای مسافتی طولانی را طی می کنند این بدنها لطیف بوده و جسمیتی مانند هوا دارند. خوراک و نوشابه ایشان نیز نباید از نوع خوراکهای دنیوی باشد و حالت معنوی دارد مثلا وقتی برای میت چیزی را خیرات می کنیم اثری از آن خلق می شود که غذای معنوی روح است و متوفی از آن تغذیه می کند. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ یَرْوُونَ أَنَّ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِینَ فِی حَوَاصِلِ طُیُورٍ خُضْرٍ حَوْلَ الْعَرْشِ فَقَالَ لَا الْمُؤْمِنُ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَنْ یَجْعَلَ رُوحَهُ فِی حَوْصَلَةِ طَیْرٍ وَ لَكِنْ فِی أَبْدَانٍ كَأَبْدَانِهِم(الكافی، ج‏3،245( در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام مى‏خوانیم كه شخصى خدمتش عرض كرد: جمعى نقل مى‏كنند كه ارواح مؤمنان بعد از مرگ در سینه پرندگان سبز رنگى قرار مى‏گیرند كه اطراف عرش الهى مى‏گردند؟! امام فرمود: چنین نیست، مؤمن نزد خدا گرامى‏تر از این است كه روح او را در سینه پرنده‏اى محبوس كند، بلكه ارواح مؤمنین در بدنهایى همانند بدنهایشان قرار دارد. باز فرمود این ارواح (در قالب برزخی)می خورند و می آشامند، و هر گاه شخصی بر آنها وارد شد، آنها او را به همان صورتی که در دنیا بود می شناسند.(فروع کافی، ج 3،ص244( البته اجسام در عالم برزخ با اجسام دنیوی بسیار متفاوتند. اصلا عالم برزخ خود به کلی عالمی برتر از دنیا بوده و لطیف و وسیع است وجود اجسام گوشتی با فضولات مادی در عالم برزخ راهی ندارد. تجسم در عالم برزخ می تواند مانند تجسم جن در عالم دنیا باشد. در برزخ اعمال نیک و بد ما هم تجسم پیدا می کنند لذا در بسیاری از احادیث نماز یا روزه و ... شبیه به ملائکه های زیبایی به دیدار متوفی رفته و او را خوشحال می کنند. خوردن و نوشیدن یکی از انواع پاداشهای برزخی برای مومنین و عذاب با آتش از انواع عذابهای برزخی برای تبهکاران است پس در حیات برزخی هم وجود جسم و بدن فرض می شود که از خوردن و نوشیدن لذت برده یا از آتش عذاب کشد

  7. تشکرها 3


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وای بر شیعیان در برزخ شیعه بودن و بودن در دایره توحید شرط اصلی نجات است لذا به موحدین شیعه بشارت بهشت و نجات از جهنم داده شده است اما جز انسان پاک، کسی وارد بهشت نمی شود. پس با عذاب مرگ و عذاب در برزخ و قیامت گناهان شیعیان پاک می شود و امکان ورود به بهشت برایشان حاصل می گردد. به همین جهت عالم برزخ سخت ترین مواقف عذاب برای شیعیان گنهکار است.
    سوال در مورد کیفیت زندگی در برزخ
    أَمَّا فِی الْقِیَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِی الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِیِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِیِّ النَّبِیِّ وَ لَكِنِّی وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَیْكُمْ فِی الْبَرْزَخِ (الکافی ،ج 3، ص 242( از امام صادق علیه السلام است که: در قیامت تمام شیعیان به شفاعت پیغمبر اكرم(صلّى اللّه علیه و آله) و اوصیاء گرامش داخل بهشت میشوند ولى من از عالم برزخ برایتان میترسم. و در حدیث دیگر فرمود: به خدا قسم نمیترسم بر شما شیعیان مگر از برزخ چه روز قیامت شما را نزد ما آورند و كارهاى شما به ما ائمه مراجعه شود و ما به شیعیان اولى و مهربان هستیم

  9. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود