صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بهترین دلیل بر معجزه بودن قرآن چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بهترین دلیل بر معجزه بودن قرآن چیست؟




    سلام و خسته نباشید

    دلایل زیادی برای معجزه بودن قرآن شنیده ام. اما بهترین و مهمترین دلیل معجزه بودن قرآن چیست؟

    ممنون از پاسخگویی شما




    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۴:۱۵
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    محققین و انديش‏مندان در مورد اعجاز قرآن بحث‏هاى دامنه‏دارى كرده و در اين زمينه ابعاد گوناگونى را مطرح كرده‏اند. البته در اين موضوع برخى اختلاف نظرها نيز وجود دارد. پيشينيان به‏گونه‏اى انديشيده‏اند و متأخرين به گونه ديگر و چيزهايى بر اقوال گذشته افزوده‏اند.

    بسيارى از بزرگان علم و ادب، برجسته‏ترين جنبه اعجاز قرآن را در " اسلوب بيان و سبك و شيوه نظم قرآن، جمله‏بندى‏ها و چينش الفاظ و عبارات، در قالبى نو و اسلوبى تازه‏" ياد كرده‏اند؛ از جمله، شيخ عبد القاهر جرجانى، سكّاكى و راغب اصفهانى‏.

    اما برخی محققین و قرآن پژوهان همچون مرحوم آیه الله معرفت و مرحوم آیه الله خویی بر این باورند که معارف عاليه و تعاليم حكيمانه‏ قرآن کریم والاترین وجه اعجاز این کتاب آسمانی ست.

    مرحوم معرفت می نویسد:<مهم‏تر از همه، قرآن شامل معارف عاليه و تعاليم حكيمانه‏اى است كه تا آن روز، در توان بشريّت نبوده كه بدان دست يابد و كسى را ياراى چنين انديشه‏هاى‏
    بلندى نبوده است. ژرف‏نگرى و عمق بينش آورده‏هاى قرآن، براى بشريّت بى‏سابقه بود: شناخت‏هاى شگرف قرآن از راز هستى و اسرار وجود، شرح و بسط آن در معرفت صفات جمال و جلال، علت آفرينش جهان و انسان، ودايع الهى كه در نهاد انسان نهفته است، از كجا آمده و چرا آمده و به كجا مى‏رود، هدف و مقصد نهايى چيست، مسايلى هستند كه تا آن روز به آن خوبى كه قرآن بيان داشته آشكار نبود. بعد از آن هم در سايه تعاليم قرآن راه رسيدن به اين حقايق براى انسان باز گرديد.
    همين حقايق ارائه شده از جانب قرآن، والاترين جنبه اعجاز آن را مى‏رساند. با مختصر مراجعه به انديشه‏هاى سامان نيافته انسان آن روز و مقايسه آن با معارف قرآنى و نيز گفته‏هاى متضاد انديش‏مندان برون‏دينى امروز، به خوبى برترى تعاليم قرآن و دليل اعجاز آن روشن مى‏گردد>. (شرح آن در «التمهيد» ج 6 آمده است).(علوم قرآنى(معرفت)، ص: 359)



    آیه الله خویی در کتاب البیان ذیل عنوان
    "اعجاز قرآن از نظر معارف عقلى و فلسفى‏" می نویسد:<با اين كه رسول خدا (ص) درس نخوانده، سوادى ياد نگرفته بود؛ كتابى آورد كه مالامال از معارف عقلى و دقايق علمى و فلسفى است، به طورى كه اين كتاب افكار فلاسفه و دانشمندان را به خود جلب و متفكرين شرق و غرب عالم را مبهوت و متحير ساخته است و اين تفوق بر افكار و انديشه‏ها تا قيامت ادامه خواهد داشت و پايان نخواهد پذيرفت و اين خود از بزرگ‏ترين جنبه‏هاى اعجاز قرآن مجيد است>.( بيان در علوم و مسائل كلى قرآن، ص: 73 )




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب

    نمیدانم چرا توقع دارید که دیگران سخنان اندیشمندان رو بپذیرند و روی چه حسابی انها به این نتیجه رسیده اند که در ایات قران حقایق وجود دارد .

    مثلا در خصوص عالم برزخ و یا مجرد حقیقت را در قران چگونه پیدا میکنند ؟؟؟ .فرض کنیم شخصی در بیابان زندگی میکند و با اندیشه دینی و معارف هیچ گونه اشنایی ندارد .شما در خصوص معاد و عالم برزخ و یا عالم مجرد برایش سخن میگویید .خوب این شخص نا اشنا به دین ایا سخنان شما را حقیقت میپندارد یا داستان ؟؟؟
    متاسفانه این سخنان همان دانشمندان از روی این است که با اندیشه معارف قران شنایی دارند و چون خودشان قبول دارند ،همان پیش فرض ذهنی باعث میشود که بگویند اینها حقیقت است .

    به غیر از گفته های قران در خصوص عالم مجرد بعضی از گفته های قران در خصوص داستانهای عبرت اموز در گذشته میباشد .باز در اینجا بگویید چگونه این داستانها را به حقایق نسبت میدهید .که همانطور که در پاراگرذاف اول گفتم اگر برای همان بیابانگرد این داستانها رو بگویید ، او انها را حقایق نمیبیند بلکه داستان محسوب میکند .

    به غیر از عالم مجرد و داستانهای عبرت اموز برخی ایات قران خبر از اینده میدهد .به من بگویید چگونه اینده ای را که هیچ کس نمیتواند پیش بینی کند قران پیش بینی کرده است و ان را به همین راحتی جز حقایق میدانند ؟؟؟ اگر به همان شخص فوق بگویید شما را کذاب خطاب میکند (قصدم به شما و یا هر شخص دیگری نبود .خواهشا بد برداشت نکنید )

    یا در قران در مورد بعضی از احکام و مقررات الهی صحبت شده و یا در بعضی در مورد اخلاق و اخلاق مداری چگونه برای اشخاص عامی اینها را حقایق و حکمت و معارف میدانید ؟؟؟
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۱۲:۰۶
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    جهت درک بهتر موضوع شما کوچکترین سوره قران که سوره کوثر است رو در نظر بگیرید در همین کوچکترین سوره 2 پیشگویی وجود دارد یکی اینکه خداوند میفرماید ای پیامبر به تو کوثر یا نسل فراوان عطا کردیم و الان میبنیم که نسل پیامبر در تمام جهان وجود دارد بخصوص در شیعه که تحت عنوان سادات با شجره نامه مشخص وجود دارد2- میفرماید که کسی که به تو توهین کرد در آینده مقطوع نسل میشود و این فرد مقطوع النسل گردید(ان شانئک هو الابتر) همین کوچکترین سوره هم قابل مبارزه نیست چون هیچ کس پیدا نمی شود که رسما اعلام کند در آینده چه اتفاقی میافتد ودر آینده دقیقا همان بشود یا مواردی مثل پیشگویی قران در این مورد که در اینده ایران از روم شکست خواهد خورد که در زمان اوج اقتدار ایران بود و حتی کسی شک هم نمی کرد ،که بعد از هفت سال دقیقا مطابق صحبت قران اتفاق افتاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اعتراف به معجزه بودن قرآن ولید بن مغیره مخزومی كه مرد ثروتمندی بود و در میان عرب به حُسن تدبیر و فكر روشن شهرت داشت و برای حل مشكلات اجتماعی و منازعاتی كه در میان طوایف عرب واقع می‌شد از فكر و تدبیر او استمداد می‌كردند، و به همین علّت او را «ریحانه قریش» (گل سر سبد قریش) می‌نامیدند.
    روزی به تقاضای جمعی از مشركان نزد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمد تا از نزدیك وضع او و آیات قرآن را بررسی كند. بنا به خواهش او پیغمبر قسمتی از آیات سوره «حم سجده» را تلاوت كرد. این آیات چنان تأثیر و هیجانی در او به وجود آورد كه بی‌اختیار از جا حركت نمود و به محفلی كه از طرف طایفه او (بنی مخزوم) تشكیل شده بود رفت و گفت: به خدا سوگند، از محمد سخنی شنیدم كه نه شباهت به گفتار انسانها دارد و نه پریان. گفتار او شیرینی و زیبایی مخصوصی دارد، فراز آن (همچون شاخه‌های درختان برومند) پر ثمر و پایین آن (مانند ریشه‌های درختان كهن) پر آب است. گفتاری است كه بر هر چیز پیروز می‌شود و چیزی بر آن پیروز نخواهد شد.
    در میان قریش زمزمه افتاد و گفتند: از قرائن بر می‌آید كه ولید دلباخته گفتار محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ شده و اگر چنین باشد همه قریش تحت تأثیر او قرار خواهند گرفت و به محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ تمایل پیدا می‌كنند.
    ابوجهل گفت: من چاره او را می‌كنم. به منزل ولید آمد و با قیافه اندوهبار كنار او نشست. ولید گفت: چرا این چنین غمگین هستی؟!
    ابوجهل: چرا غمگین نباشم! با این سن و شخصیتی كه تو داری قریش بر تو عیب می‌گیرند و می‌گویند با سخنان پرمایه‌ خود گفتار محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ را زینت داده‌ای! ولید برخاست و با ابوجهل به مجلس قریش در آمد و رو به سوی جمعیت كرد و گفت:
    آیا تصور می‌كنید محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ دیوانه است؟ هرگز آثار جنون در او دیده‌اید؟ حضار گفتند: خیر. پرسید: آیا گمان می‌كنید او كاهن است؟ آیا از آثار كهانت چیزی در او دیده‌اید؟ گفتند: خیر. گفت: آیا گمان می‌كنید او شاعر است؟ آیا تا به حال شعری گفته است؟ گفتند: خیر. پرسید: تصوّر می‌كنید دروغگوست؟ آیا تاكنون به راستگویی و امانت مشهور نبوده و در میان شما به عنوان «صادق امین» معروف نبوده است؟ بزرگان قریش گفتند: پس باید به او چه نسبت بدهیم؟ ولید فكری كرد و گفت: بگویید ساحر است، زیرا با این سخنان خود میان پدر و فرزند و خویشاوندان جدایی می‌افكند.

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    فرض کنیم شخصی در بیابان زندگی میکند و با اندیشه دینی و معارف هیچ گونه اشنایی ندارد .شما در خصوص معاد و عالم برزخ و یا عالم مجرد برایش سخن میگویید .خوب این شخص نا اشنا به دین ایا سخنان شما را حقیقت میپندارد یا داستان ؟؟؟
    متاسفانه این سخنان همان دانشمندان از روی این است که با اندیشه معارف قران شنایی دارند و چون خودشان قبول دارند ،همان پیش فرض ذهنی باعث میشود که بگویند اینها حقیقت است .
    با سلام

    شناختن معجزه براى همه كس ميسر و امكان پذير نمى‏باشد، بلكه تنها كسانى مى‏توانند، معجزه را از ديگر عمليات دقيق علمى و فنى تشخيص دهند كه در علوم و فنون مشابه آن معجزه، مهارت و تخصص داشته باشند زيرا دانشمندان علما و متخصصان هر فن كه به خصوصيات و دقايق آن فن از ديگران آشناتر و به رموز و اسرار آن داناترند فقط آنان مى‏توانند، تشخيص دهند كه انجام اين عمل براى ديگران امكان‏پذير است يا نه.
    از اين جاست كه افراد عالم و دانشمند، زودتر از ديگران معجزه را تصديق مى‏كنند. ولى افراد بى‏اطلاع و غير آشنا و كسانى كه در علوم مشابه معجزه، مهارت و تخصص ندارند، راه هر نوع شك و ترديد براى آنان باز مى‏باشد.
    اين گونه افراد تا احتمال دهند كه شخص مدعى در معجزه‏اش به يك سلسله عمليات فنى و هنرى تكيه نموده كه متخصصان فن مى‏توانند آن را تشخيص دهند، زير بار چنين معجزه‏اى نرفته، در حالت دير باورى و شك و ترديد به سر مى‏برند.
    از اين جاست كه حكمت الهى اقتضا مى‏كند، هر پيغمبر را با معجزه‏اى مفتخر سازد كه مشابه با صنعت و فن رايج آن زمان و مكان بوده، در آن عصر و محيطآشنايان به آن علم، بيش‏تر وجود داشته باشند تا بتوانند حقيقت معجزه و تفاوت آن را با علم و يا فن رايج در عصرشان، تشخيص دهند و از روى علم و تخصّص اظهار نظر و داورى كنند و نظرشان براى توده مردم معتبر و
    اطمينان آور باشد، در اين صورت حجت و برهان الهى براى مردم محكم‏تر و روشن‏تر خواهد بود.(رک: بيان در علوم و مسائل كلى قرآن، ص: 62)

    عرب جاهلى نيز از ميان انواع فنون و علوم تنها در فن فصاحت و بلاغت تخصص كامل داشتند و در ميان ملل جهان آن روز با فصاحت و سخن سرايى و با فنون ادبى معروف بودند. حكمت الهى اقتضا نمود كه پيغمبر اسلام را با معجزه بيان و بلاغت خارق العاده قرآن مفتخر كند، به طورى كه هر عرب فصيح در برابر فصاحت و اسلوب شيواى قرآن زانوى عجز بر زمين زند و هر شاعر سخنور و بليغ، خود را در برابر بلاغت و حلاوت قرآن عاجز و درمانده ببيند، هر فرد مطلع و منصف در برابر قرآن بى‏اختيار سر تسليم فرود آورد و به وحى بودن و گفتار خدا بودن آن اعتراف كند.

    این ویژگی قرآن(و نیز اخبار به غیب) برای اثبات اعجاز و آسمانی بودنش در برابر اعراب کافی بود و این ویژگی نافی دیگر وجوه اعجاز همچون معارف عالیه نیست


  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام مجدد

    1- پس همه باید بروند و متخصص بشوند ؟ و اگر نشد بقیه باید پیرو دیگران شوند .همینکه دیگران متخصص فن هستند کافی است .

    2- با گفته های شما وقتی اعجاز فصاحت و بلاغت و کلام قران تایید شد همین تایید خود مهر تایید دیگری میشود بر معارف قران .یعنی معارف قران اثبات حقانیت خود را از اعجاز کلام قران میگیرند .
    ایا صحیح است ؟؟؟

    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  11. تشکرها 2


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    1- پس همه باید بروند و متخصص بشوند ؟ و اگر نشد بقیه باید پیرو دیگران شوند .همینکه دیگران متخصص فن هستند کافی است .
    با سلام

    اگر پزشکی ادعای معجزه و امر خارق العاده ای در طبابت کند شما از کجا میفهمید که راست می گوید؟یا باید در آن امر متخصص باشید تا بفهمید که راست می گوید یا دروغ یا در صورت نداشتن تخصص ناچارید به متخصصین مورد اعتماد در این رشته رجوع کنید.آیا راه سومی وجود دارد؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    2- با گفته های شما وقتی اعجاز فصاحت و بلاغت و کلام قران تایید شد همین تایید خود مهر تایید دیگری میشود بر معارف قران .یعنی معارف قران اثبات حقانیت خود را از اعجاز کلام قران میگیرند .
    ایا صحیح است ؟؟؟
    صحیح است اما تنها راه اثبات حقانیت معارف عالیه قرآن این نیست.در صورتی که از هر راهی بر ما اثبات شود که قرآن معجزه و کلام خداست نه بشر(مثلا اثبات اعجاز فصاحت و بلاغت قران یا از راه اثبات وجود خبرهای غیبی در قرآن) پس آیا می شود کلام خداوند حکیم و علیم فاقد معارف عالیه و حقایق سامیه باشد؟



  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    453
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 5 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یا لطیف
    برای اثبات این سوال رجوع شود به اعمال خود شخص و درخواست و نیازقلبی از قران کریم که حتما معجزه ها خوایم دید اگر درست به ان عمل شود اما در اخر شاهد زیبایی دیگری هست و ان زمان هست که در هر لحظه و روز و سال این کتاب را بیشتر و بیشتر به ما معرفی میکند و ناتمام خواهد بود این معچزه.
    ببخشید فقط حرف دل بود که عرض کردم
    در پناه حق
    مالتمس دعا ی خیر شما در این ماه مبارک.

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معاد پنجمين اصل از اصول اعتقادي اسلام است. از منظر اسلام، انسان با مرگ نابود نمي شود، بلکه پس از مرگ هم زنده است. اما زندگي خود را در جهان ديگري متفاوت با اين جهان ادامه مي دهد. اهل بيت (عليهم السلام) مفهوم معاد را با استفاده از مثال هاي گويا براي مردم تبيين مي کردند؛ و همچنين براي اثبات امکان معاد از دو روش استفاده مي نمودند: الف) اثبات امکان معاد با بيان نمونه هايي محسوس از زندگي مجدد پديده هاي طبيعي؛ ب) بيان نمونه هايي از مرگ و زندگي مجدد برخي انسان ها به اثبات امکان معاد. اهل بيت (عليهم السلام) براي اثبات ضرورت و حتمي بودن معاد از سه روش اقامه ي دليل، دعوت عملي و رفع شبهات سود مي بردند و سپس به منظور آشنايي بيشتر با معاد به بيان ويژگي هاي زندگي پس از مرگ و ارتباط اعمال دنيوي و سرنوشت اخروي انسان مي پرداختند، اما از آنجا که انسان هميشه در معرض غفلت و فراموشي است، پيوسته مرگ و معاد را يادآوري مي کردند.


صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود