صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حضرت فاطمه قبل از حضرت آدم آفریده شده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا حضرت فاطمه قبل از حضرت آدم آفریده شده؟




    با سلام
    در مجلسی شنیدم که گفتند حضرت فاطمه قبل از حضرت آدم آفریده شده اند. به طوری که خدا ایشان را به حضرت آدم نشان میدهند. آیا واقعا صحت دارد؟
    ممنونم از پاسخگویی شما


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 8


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۸:۰۴
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما

    در احاديث بسياري وارد شده است كه خلقت نوري اهل بيت(عليهم السلام) قبل از خلقت حضرت آدم(عليه السلام) بوده است.البته خلقت نوري ،غير از خلقت جسماني آن ها بوده است و خلقت جسماني آن ها بعد از خلقت آدم(عليه السلام) بوده است.

    در حديثي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) خطاب به ابن مسعود فرمودند:


    خداوند من و على[ عليه‏ السلام] را از نور عظمت و بزرگى خود خلق كرد: هزار سال قبل از آنكه ساير خلائق را بيافريند. زمانى كه هيچ تسبيح و تقديسى وجود نداشت.
    پس نور مرا شكافت و از نور من آسمانها و زمين را آفريد به خداى تبارك و تعالى قسم كه من از آسمانها و زمين برترم.
    و چون نور على [عليه ‏السلام] را منتشر ساخت عرش و كرسى از نور او خلق گرديد؛ به پروردگار قسم كه على[ عليه ‏السلام] از عرش و كرسى افضل است.
    سپس نور حسن[ عليه‏ السلام ]را باز كرد و لوح و قلم از نور حسن[ عليه‏ السلام ] به وجود آمد و به خدا قسم كه حسن [عليه ‏السلام] از لوح و قلم نيز برتر است.
    و چون هستى را از نور حسين [عليه ‏السلام] معطر كرد، بهشت و حوريان زيباروى از نور او پديدار گشتند؛ واللَّه حسين[عليه‏ السلام] از حورالعين برتر است.
    سپس همه‏ ى هستى از شرق تا به غرب تاريك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاريكى و ظلمت شكايت كردند و خواستند كه پروردگار تاريكى را از ايشان برطرف كند. پروردگار در اجابت خواسته ‏ى آنان كلمه‏ اى فرمود، از آن كلمه روحى خلق گرديد، سپس كلمه‏ اى ديگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترين مكان عرش قرار داد. همه‏ ى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آميخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نيست، جز فاطمه زهرا[عليها السلام] و به همين دليل او را زهرا[ عليها السلام] ناميدند زيرا نورش آسمانها را روشن ساخت...[1]

    در حديث ديگري آدم از جبرئيل بعد از مشاهده اهل بيت (عليهم السلام) مي پرسد:

    ای حبیب من جبرئیل آیا ایشان پیش از من آفریده شده اند؟
    جبرئیل گفت: ایشان چهار هزار سال پیش از آنکه تو آفریده شوی در علم پنهان حق تعالی موجود بوده اند.[2]

    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ در ساعت ۰۰:۰۰


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام باقر(عليه السلام) به جابر فرمودند:

    «ای جابر! خداوند بود و هیچ چیز غیر از او نبود و هیچ پیدا و ناپیدایی وجود نداشت. سپس اولین خلقتی را که آغاز کرد این بود که محمد(صلي الله عليه و آله) را خلق نمود و ما اهل بیت را همراه وی از نور و عظمت او آفرید». [3]

    از امام باقر (عليه السلام) نقل است كه فرمودند:

    همانا خداوند سبحان در وحدانيتش تنها بود سپس به كلمه اي تكلم كرد و آن كلمه تبديل به نور شد. سپس از آن نور محمد و علي و عترتش (عليهم السلام)را خلق كرد. سپس به كلمه اي تكلم كرد و آن كلمه تبديل به روح شد. و آن كلمه را در آن نور ساكن كرد و آن روح را در بدن هاي ما ساكن فرمود. پس ما روح الله و كلمه الله هستيم كه بوسيله ما خداوند از خلقش پنهان شده است. زماني كه خورشيدي نبود و ماهي نبود و چشمي نبود كه بر هم زده شود. ... [4]

    ازامام جواد(ع) روايت شده كه حضرت فرمودند: اي محمد (ابن سنان) همانا خداوند تبارك و تعالي دائماً بواسطه وحدانيتش تنها بوده. سپس محمد و علي و فاطمه (عليهم السلام) را خلق نمود. پس هزار دوران مكث كردند. سپس همه اشياء را خلق نمود و آنها را شاهد خلقت جميع اشياء قرار داد و ... [5]



    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۵/۰۷ در ساعت ۱۸:۵۶

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در حديث ديگري حضرت رسول(صلي الله عليه و آله) خطاب به اميرالمومنين(عليه السلام) مي فرمايند:

    ...چگونه ما برتر از فرشتگان نباشيم در حالي كه پيش از ايشان به پروردگارمان معرفت پيدا كرده و به تسبيح و تهليل و تقديسش پرداخته ايم زيرا اول موجودي كه پروردگار عالميان آفريد ارواح ما بود...[6]

    مرحوم صدوق به سند خود از امام صادق(عليه السلام) نقل كرده است:
    إنّ الله تبارك وتعالى خلق أربعة عشر نوراً قبل خلق الخلق بأربعة عشر ألف عام، فهي أرواحنا ـ الخبر .[7]
    خداوند تبارك و تعالي 14 نور را قبل از خلق به فاصله 14 هزار سال ، خلق كرد، و آن ارواح ما بود ...


    اهل سنت نيز به طرق خود از ابوهريره نقل كرده اند:

    رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: هنگامى كه خداى تعالى حضرت آدم ابوالبشر(عليه السلام) را آفريد و از روح خود در او بدميد، آدم (عليه السلام) به جانب راست عرش نظر افكند، آنجا پنج شبح غرقه در نور به حال سجده و ركوع مشاهده كرد، عرض كرد: خدايا قبل از آفريدن من، كسى را از خاك خلق كرده ‏اى؟ خطاب آمد: نه، نيافريده‏ ام. عرض كرد: پس اين پنج شبح كه آنها را در هيئت و صورت همانند خود مى ‏بينم چه كسانى هستند؟
    خداى تعالى فرمود: اين پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند، ترا نمى ‏آفريدم، نام هاى آنان را از اسامى خود مشتق كرده‏ ام، اگر اين پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را مى ‏آفريدم و نه عرش و كرسى را، نه آسمان و زمين را خلق مى ‏كردم و نه فرشتگان و انس و جن را[8]


    [1] بحارالانوار، ج 40، ص 43،نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏،ناشر: دار إحياء التراث العربي‏،سال چاپ: 1403 ق‏،نوبت چاپ: دوم
    [2] كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، ج‏1، ص: 457، نويسنده: اربلى، على بن عيسى‏،محقق / مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏،ناشر: بنى هاشمى‏-مكان چاپ: تبريز-سال چاپ: 1381 ق‏-نوبت چاپ: اول
    [3] بحارالأنوار ج25 ص17 ح31
    [4] همان، ج25 ص23
    [5]همان، ج 54 ص 195
    [6] همان ج18 ص 345
    [7] همان ، ج‏15، ص: 23
    [8] فرائد السمطين: ج1، ص36، تأليف إبراهيم بن محمّد ابن المؤيد بن عبد الله بن علي بن محمّد الجويني الخراساني ، مؤسّسة المحمودي للطباعة والنشر ،بيروت ـ لبنان،الطبعة الأولى،1398 هـ ـ 1978 م و همچنين ر.ك: بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏27، ص: 5)





  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    1,093
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 8 نمایش پست
    با سلام خدمت شما

    در احاديث بسياري وارد شده است كه خلقت نوري اهل بيت(عليهم السلام) قبل از خلقت حضرت آدم(عليه السلام) بوده است.البته حلقت نوري ،غير از خلقت جسماني آن ها بوده است و خلقت جسماني آن ها بعد از خلقت آدم(عليه السلام) بوده است.

    در حديثي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) خطاب به ابن مسعود فرمودند:


    خداوند من و على[ عليه‏ السلام] را از نور عظمت و بزرگى خود خلق كرد: هزار سال قبل از آنكه ساير خلائق را بيافريند. زمانى كه هيچ تسبيح و تقديسى وجود نداشت.
    پس نور مرا شكافت و از نور من آسمانها و زمين را آفريد به خداى تبارك و تعالى قسم كه من از آسمانها و زمين برترم.
    و چون نور على [عليه ‏السلام] را منتشر ساخت عرش و كرسى از نور او خلق گرديد؛ به پروردگار قسم كه على[ عليه ‏السلام] از عرش و كرسى افضل است.
    سپس نور حسن[ عليه‏ السلام ]را باز كرد و لوح و قلم از نور حسن[ عليه‏ السلام ] به وجود آمد و به خدا قسم كه حسن [عليه ‏السلام] از لوح و قلم نيز برتر است.
    و چون هستى را از نور حسين [عليه ‏السلام] معطر كرد، بهشت و حوريان زيباروى از نور او پديدار گشتند؛ واللَّه حسين[عليه‏ السلام] از حورالعين برتر است.
    سپس همه‏ ى هستى از شرق تا به غرب تاريك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاريكى و ظلمت شكايت كردند و خواستند كه پروردگار تاريكى را از ايشان برطرف كند. پروردگار در اجابت خواسته ‏ى آنان كلمه‏ اى فرمود، از آن كلمه روحى خلق گرديد، سپس كلمه‏ اى ديگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترين مكان عرش قرار داد. همه‏ ى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آميخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نيست، جز فاطمه زهرا[عليها السلام] و به همين دليل او را زهرا[ عليها السلام] ناميدند زيرا نورش آسمانها را روشن ساخت...[1]

    در حديث ديگري آدم از جبرئيل بعد از مشاهده اهل بيت (عليهم السلام) مي پرسد:

    ای حبیب من جبرئیل آیا ایشان پیش از من آفریده شده اند؟
    جبرئیل گفت: ایشان چهار هزار سال پیش از آنکه تو آفریده شوی در علم پنهان حق تعالی موجود بوده اند.[2]
    از کسی که شب ها در درگاه خداوند طلب بخشش می کند به نظر شما این سخنان غرور آمیز عجیب نیست؟

    شما با این سخنان پیامبرتون رو مورد بی احترامی قرار داده اید

    پیامبر نمی آید بگوید که مثلا من از آسمان ها و زمین برترم

    این غرور است و پیامبران از غرور مبرا پس در نتیجه این حدیث دروغ است
    حقیقت بوده هست و خواهد بود. ازلی و ابدی است. لیکن واقعیت «بوده» اما شاید دیگر حالا نباشد. یا الان هست اما چه بسا بعدا نباشد و شاید هم نه در گذشته بوده و نه در حالا بلکه در «آینده» واقع شود. واقعیت «هست» است و حقیقت هستی «هست» است. هست جزیی از هستی است، اما هستی جزیی از هست نیست... حقیقت زنده و حاضر است وانگهی لایتناهی و نامحدود است. اما واقعیت ممکن است چنین نباشد. که اگر بود جزیی از جریان حقیقت بود.

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    163
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 14 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 8 نمایش پست
    «ای جابر! خداوند بود و هیچ چیز غیر از او نبود و هیچ پیدا و ناپیدایی وجود نداشت. سپس اولین خلقتی را که آغاز کرد این بود که محمد(صلي الله عليه و آله) را خلق نمود و ما اهل بیت را همراه وی از نور و عظمت او آفرید». [3]
    با سلام و عرض ادب

    ممنون بابت پرسش و پاسخی که ارائه شد
    این احادیث اکثرا تحریف شده هستند و به نظر من منطق در اینگونه احادیث رعایت نشده
    این احادیث و فرمایشات از ائمه اطهار ع که معدن عقل و معرفت هستند بعید به نظر میرسد
    یا حق

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    متشکرم از پاسخگوییتون
    من اینجور متوجه شدم که پنج تن قبل از حضرت آدم پدید امده اند
    خب سوالم انجاست که چرا خدا بین بنده هاش تبیعض قائل شده چرا آن پنج تن انتخاب شدند که جهان هستی را هم به خاطر آنان پدید اورد
    منظورم اینه که معیار انتخابشون چی بوده آنها که زندگی نکرده بودن قبل از ان که بدونیم معصوم بودند و خدا به خاطر معصوم بودنشون انتخاب کرده که پنج تن بشن؟؟؟
    پریسده بودم چرا برخی معصومن بعضی آدم معمولی جواب داده بودند معصومین خودشون اراده داشتند گناه نکردند و معصوم شدند اما اینجور که اینجا خواندم انگار معصوم بودنشون از اول نوشته شده بوده؟

    يارب نظر تو برنگردد


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط حقیقت نمایش پست
    از کسی که شب ها در درگاه خداوند طلب بخشش می کند به نظر شما این سخنان غرور آمیز عجیب نیست؟

    شما با این سخنان پیامبرتون رو مورد بی احترامی قرار داده اید

    پیامبر نمی آید بگوید که مثلا من از آسمان ها و زمین برترم

    این غرور است و پیامبران از غرور مبرا پس در نتیجه این حدیث دروغ است
    با سلام خدمت شما

    ابتدا مقدمه اي كه شما به كار برده و از آن نتيجه مورد نظر خود را گرفته ايد ذكر مي كنم تا روشن شود آيا چنين نتيجه اي از مقدمه ذكر شده به دست مي آيد يا خير؟

    ادعا:پيامبر(صلي الله عليه و آله) نمي گويد من از آسمان و زمين برترم زيرا اين غرور است.

    پاسخ:

    اول بايد معناي غرور را تعريف كنيم تا مشخص شود آيا اين سخن نشانه غرور است يا خير؟
    «راغب‏» در کتاب «مفردات‏» واژه «غرور» (به فتح غین که معنی وصفی دارد) را به معنی هر چیزی که انسان را می‏فریبد و در غفلت فرو می‏ برد خواه مال و مقام باشد یا شهوت و شیطان تفسیر می‏کند.[1]

    در لسان العرب «غرور» به معنی اموری که انسان را می‏ فریبد (چه انسان باشد چه شيطان)تفسیر شده است.[2]

    ابن سكيت به گفته «طریحی‏» در «مجمع البحرین‏» گفته: «غرور چیزی است که ظاهر جالب و دوست داشتنی دارد ولی باطنش ناخوشایند و مجهول و تاریک است‏».[3]

    در اصطلاح عبارت است از «اعتماد و تكيه كردن نفس به آنچه كه مطابق هوي و هوس باشد و طبع انسان به خاطر شبهه‌افكني و فريب شيطان به آن گرايش يابد. پس هركس بر اساس شبهه فاسدي معتقد شود كه در دنيا يا آخرت به خير و سعادت رسيده مغرور است». [4]


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به هر كس كه داراي ويژگي خاص و ممتازي داشته باشد و بداند كه داراي اين ويژگي خاص است مغرور نمي گويند بلكه در صورتي به اين شخص مغرور گفته مي شود كه اين خود بزرگ بيني مفاسدي به دنبال خود داشته باشد.

    وذر الذین اتخذوا دینهم لعبا و لهوا و غرتهم الحیاة الدنیا[5]

    کسانی را که آیین خود را به بازی و سرگرمی گرفتند و زندگی دنیا آنها را مغرور ساخته، رها کن!

    یا ایها الناس... ان وعد الله حق فلاتغرنکم الحیاة الدنیا و لایغرنکم بالله الغرور [6]

    ای مردم!... به یقین وعده الهی حق است، پس مبادا زندگانی دنیا شما را بفریبد و مبادافریبکار شما را به خدا مغرور سازد!

    در واقع در غرور به نوعي خود فريبي و كوچك دانستن ديگران و استكبار وجود دارد همچنانكه شيطان با برتر دانستن خود از آدم راه سرپيچي از دستور خداوند را برگزيد :

    قال انا خیر منه خلقتنی من نار و خلقته من طین[7]

    گفت:
    «من از او بهترم! مرا از آتش آفریده ‏ای و او را از گل‏»!

    آری حجاب غرور و خودبینی چنان بر چشم بصیرت او افتاد که به او اجازه نداد راه سعادت خود را که فرمان صریح خداست‏ ببیند و در پرتگاه عصیان سقوط کرد و برای همیشه مطرود و ملعون شد، بنابراین می‏ توان گفت: همان گونه که پیشوای مستکبران جهان ابلیس است پیشوای مغروران عالم نیز اوست و این دو، یعنی «غرور» و «استکبار»، لازم و ملزوم یکدیگرند!

    در حدیثی از امام امیرمؤمنان(عليه السلام) می‏خوانیم: «
    سکر الغفلة و الغرور ابعد افاقة من سکر الخمور!; مستی غفلت و غرور از مستی شراب طولانی‏ تر است‏».[8]



    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ در ساعت ۰۰:۰۲

  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از نشانه‏ های غرور مي توان به اين موارد اشاره كرد:گاهی بی ‏اعتنایی به مردم، بی توجهی به حلال و حرام الهی، رعایت نکردن ادب با بزرگان و ترک محبت‏ با دوستان و بستگان، بی‏ رحمی نسبت‏ به زیردستان، نگاه‏ های تحقیرآمیز به صالحان و پاکان و عالمان و همچنین راه رفتن به صورت غیر متعارف

    نتيجه آنكه بيان هر ويژگي و صفت بارزي در انسان مصداق غرور نمي باشد بلكه در غرور و شخص مغرور، ويژگي هاي منفي وجود دارد.

    اما اينكه چرا پيامبر(صلي الله عليه و آله)
    و ائمه (عليهم السلام) ويژگي هاي ممتاز خود را بيان مي كنند مي توان مواردي را ذكر كرد:

    1-وظيفه پيامبر
    (صلي الله عليه و آله) بيان حقايق ديني و پرده برداري از ندانسته هاست و بسياري از ويژگي ها كه توسط پيامبر(صلي الله عليه و آله) و ائمه (عليهم السلام) گفته مي شود از همين باب است. يكي از اين حقايق آشنايي با ويژگي هاي رهبران ديني است تا مردم با جايگاه بلند انبياء و رهبران ديني آشنا شوند.به عنوان مثال در مورد عصمت انبياء و ائمه (عليهم السلام) ،ذكر اين صفات در احاديث و اتصاف آن صفات به خود ناشي از غرور نيست بلكه آشنايي با صفتي است كه در پذيرش سخنان ايشان تاثير به سزايي دارد.

    2-علت ديگري كه مي توان ذكر كرد اين است كه گاه اظهار برخي از ويژگي ها براي اثبات حقانيت شخص است و از اين نمونه مي توان به سخنان اميرالمومنين
    (عليه السلام) در احتجاج با مخالفين اشاره كرد كه هدف حضرت (عليه السلام) از بيان آن ها ،اثبات جايگاه و منزلت خود نزد مردم بود.

    [1] ج1،ص604، نويسنده: راغب أصفهانى، حسين بن محمد ، ناشر: دار القلم- الدار الشامية،مكان چاپ: بيروت- دمشق‏،سال چاپ: 1412 ق‏،نوبت چاپ: اول‏
    [2] ج5،ص12، نويسنده: ابن منظور، محمد بن مكرم‏،محقق / مصحح: مير دامادى، جمال الدين‏ ، ناشر: دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع- دار صادر،مكان چاپ: بيروت‏،سال چاپ: 1414 ق‏،نوبت چاپ: سوم‏
    [3] ج3،ص421 ، نويسنده: طريحي، فخر الدين بن محمد،محقق / مصحح: حسينى اشكورى، احمد،ناشر: مرتضوى‏،مكان چاپ: تهران‏ ،سال چاپ: 1375 ش‏،نوبت چاپ: سوم‏
    [4] کاشانی،محسن؛ راه روشن، مترجم عبدالعلی صاحبی، مشهد، استان قدس رضوی،1379، چاپ دوم، ج 6، ص414
    [5] سوره ‏انعام،آیه‏70
    [6] سوره‏ لقمان،آیه‏33
    [7] سوره‏ اعراف،آیه‏12
    [8] تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 266، نويسنده: تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد ، محقق / مصحح: درايتى، مصطفى‏،ناشر: دفتر تبليغات‏ ، مكان چاپ: ايران؛ قم‏،سال چاپ: 1366 ش‏،نوبت چاپ: اول





صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود