جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: همبستگی مسلمانان در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    همبستگی مسلمانان در قرآن




    مسلماناان در قرآن چه قدر یاهم پیمان داشتند
    و معصومین چه نقشی در حفظ و هدایت آنان داشتند؟

    همبستگی مسلمانان در قرآن


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۷:۲۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد ریاضی نمایش پست
    مسلماناان در قرآن چه قدر یاهم پیمان داشتند

    با سلام و عرض ادب
    در مورد پرسش شما عرض كنم كه با نگاهی به تاریخ نزول قرآن،در می یابیم،قرآن در جامعه ای نازل شد که مردم آن،به علت زندگی قبیلگی حکومت واحدی نداشتند و فقط پیوند خونی و قبیلگی بود که بر ارزش ها و روابط میان مردم حکم می راند.قسمت هایی از سرزمین آنها نیز،توسط دو قدرت امپراتوری روم و ساسانی اداره می شد.و این سلطه گری ها جدایی قبایل از یکدیگر را تشدید می نمود.

    در طول سال های متمادی کینه های ریشه داری در دل قبیله ها انباشته شده بود،به طوری که یک موضوع ساده و جزئی،شعله جنگ خونینی میان آنان برمی افروخت؛و این،اسلام بود که توانست،اقوام و طوایف پراکنده و کینه توز را تبدیل به ملتی واحد و متحد و برخوردار از آگاهی کند.
    قرآن کریم از همان آغاز نزول،با نظام قبیلگی که ریشه تمامی اختلاف ها بود،مبارزه کرد و «ایمان به خدای یکتا» را اساس ارزش ها معرفی نمود. بدین ترتیب،«ایمان مشترک» را نهادینه ساخت و تمامی مؤمنان را با هم برادر دانست.
    انّما المؤمنون اخوة؛در حقیقت مؤمنان با یکدیگر برادرند .(سوره حجرات، ایه 10) قرآن کریم در حالی که آنها را در کنار هم و متعلق به یک امت یکپارچه (یعنی امت اسلامی) می داند،تأکید می نماید: و انّ هذه امّتکم امة واحدة و انا ربکم فاتّقون؛و این امت شما امتی یگانه و یکپارچه است و من پروردگار شمایم، پس مرا بپرستید .(سوره مؤمنون، ایه 52) همچنین انسان ها را به همدلی و اتّحاد فرا می خواند و خاطر نشان می سازد که الفت، مهربانی و برادری نعمتی است که با پذیرش دین خدا از سوی پروردگار دو جهان به آنها عطا شده است و مسلمانان باید قدر دان این محبت و برادری باشند: و اعتصموا بحبل اللّه جمیعاً و لاتفرّقوا و اذکروا نعمة الله علیکم اذ کنتم اعداء فالّف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخواناً؛و همگی به ریسمان محکم الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید،و نعمت خداوند را بر خود به یاد آورید،آن گاه که دشمن بودید،پس میان شما یک دلی و مهربانی ایجاد نمود،تا اینکه به نعمت و لطف او با هم برادر شدید . (سوره آل عمران، ایه 103)

    خداوند متعال در این ایه شریفه،همان مسئله اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه را مطرح می کند و از مسلمانان می خواهد که همگی به ریسمان الهی چنگ زنند و پراکنده نشوند.
    مفسران درباره اینکه منظور از «حبل اللّه» چیست،احتمالاتی را نقل کرده اند.بعضی می گویند:منظور از حبل اللّه، قرآ ن است و بعضی دیگر، اسلام را مقصود از آن می داند. برخی هم گفته اند که منظور خاندان پیامبر و ائمه معصومین(ع) 3 هستند.البته در روایات اسلامی نیز همین تعبیرات گوناگون دیده می شود.
    در «معانی الاخبار» از امام سجاد(ع) نقل شده است که فرمود:حبل الله، قرآن است.
    در تفسیر عیاشی آمده است که امام باقر(ع) فرمود:«حبل اللّه، آل محمد(ص)هستند که مردم مأمور به پبروی و یاری طلبی از آنها در زمینه ارتباط با خدا می باشند».
    اما،آنچه در تفاسیر و احادیث شریف آمده است،هیچ کدام با یکدیگر اختلافی ندارند و همگی به یک حقیقت اشاره دارند؛زیرا منظور از«ریسمان الهی» هر گونه وسیله ارتباط با خداوند متعال است و تمام آنچه در این زمینه گفته شده است،در مفهوم وسیع ارتباط با خدا که از «حبل اللّه» فهمیده می شود، مشترک است.
    این ایه شریفه از همه مسلمانان می خواهد که به ریسمان الهی،یعنی همان نقطه ارتباط با خدای متعال چنگ زنند و همگان بر این محور، اتفاق و اتحاد داشته باشند.
    سپس،قرآن کریم به نعمت بزرگ اتحاد و برادری اشاره می کند و مسلمانان را به تفکر در وضع اندوهبار گذشته و مقایسه آن با شرایط خود به هنگام وحدت فرا می خواند و می فرماید:فراموش نکنید که در گذشته چگونه با هم دشمن بودید،ولی خداوند در پرتو اسلام و ایمان،دل های شما را به هم مربوط ساخت و شما دشمنان دیروز، برادران امروز شدید.
    رسول گرامی اسلام،در جریان «حجة الوداع» که شرایط حساس و خاصی بر مسلمانان حاکم بود، در مسجد «نجف» چنین ایراد سخن فرمودند:«خدا یاری کند بنده ای را که گفتار مرا بشنود و حفظ کند و سپس آن را به کسانی که نشنیده اند،برساند».این تعبیر آن حضرت، نشان از اهمیت موضوع دارد. آن گاه فرمود:«سه خصلت است که دل هیچ مسلمانی در مورد آنها خیانت نمی کند:
    1.اخلاص عمل برای خدا.
    2.نصیحت و خیرخواهی برای رهبران مسلمانان.
    3.همبستگی و شرکت در اجتماع مسلمانان».
    این حدیث،اهمیت حفظ اتحاد را در میان مسلمانان،به روشنی بیان می کند.
    اعلام همبستگی میان مسلمانان با اجرای برنامه «عقد اخوت» از طرف پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) که از سوی خداوند متعال به انجام آن ماموریت یافته بود،به نحو شایسته ای پایان پذیرفت.آن حضرت، به این وسیله میان یاران و هواداران خویش پیمان برادری جاری فرمود و در محفل انسی که تشکیل یافته بود،به مسلمانان فرمود:«هر یک از شما با یک نفر از مسلمانان پیمان اخوت ببندد» و به این ترتیب،پیام قرآنی«همبستگی» را در قالب «انما المؤمنون اخوة» به نظر همگان رسانید.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۱۲:۴۹
    همبستگی مسلمانان در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط استاد ریاضی نمایش پست
    و معصومین چه نقشی در حفظ و هدایت آنان داشتند؟
    در مورد اين سوال هم عرض كنم كه نمونه هاي زيادي از اتحاد در سيره اهل بي وجود دارد .مثلا حضرت علی(ع) بزرگترین عامل پیروزی ملت ها را «اتحاد» و مهم ترین علت شکست آنها را «تفرقه» می دانستند.ایشان درطول زندگی خود،همیشه مردم را به اتحاد و همبستگی دعوت می کردند.

    آن حضرت می فرمایند:«همیشه،همراه بزرگترین جمعیت ها باشید که دست خدا با جمعیت است. از پراکندگی دوری کنید که انسانِ تک رو،بهره شیطان است».
    حضرت علی(ع)،همیشه به فکر همبستگی مسلمانان بودند.ایشان،سختی های زیادی را تحمل کردند؛تا مسلمانان پراکنده نشوند.هر چند با این وجود،گروهی از مردم،پیوسته در میان مسلمانان اختلاف و جدایی ایجاد می نمودند و سرانجام هم،همان ها امام علی(ع) را به شهادت رساندند.

    و باز امام‌ علي(ص)‌در اين‌ مورد مي‌فرمايد: «امت‌هاي‌ پيشين‌ مادامي‌ كه‌ باهم‌ اتحاد و وحدت‌ داشتند، در حال‌ پيشرفت‌ و شكوفايي‌ بودند، و به‌ عزت‌ و اقتدار دسته‌ يافتند، خلافت‌ و وراثت‌ در زمين‌ را به‌ دست‌ آوردند و رهبر و زمامدار جهان‌ شدند»(نهج‌ البلاغه‌، خطبه‌ 5).
    مطالعه‌ در سيره‌ امام‌ علي‌(ع) نشان‌ مي‌دهد كه‌ هدف‌ آن‌ حضرت‌ تنها حفظ‌ اصل‌ اسلام‌ و وحدت‌ بين‌ عموم‌ مسلمانان‌ بود و در مسئله‌ خلافت‌، كه‌ اولين‌ اختلافي‌ بود كه‌ در بين‌ امت‌ اسلامي‌ به‌ وجود آمد، علي‌(ع) با صبر و سكوت‌ خود، اجازه‌ نداد اين‌ اختلاف‌، وحدت‌ امت‌ اسلامي‌ را خدشه‌ دار سازد.
    علامه‌ طباطبايي‌ در تفسير الميزان‌ در مورد شأن‌ علمي‌ اهل‌ بيت‌ در اسلام‌ مي‌فرمايد:
    «برخي‌ از امت‌ اسلامي‌ بعداز رسول‌ خد(ص) به‌ اهل‌ بيت‌ رجوع‌ كردند و آنان‌ را ملجأ و مرجع‌ خود قرار دادند، و برخي‌ ديگر نيز از اهل‌ بيت‌ اعراض‌ كردند كه‌ اين‌ عده‌ در حفظ‌ دين‌ و كسب‌ معارف‌ دين‌ توفيقي‌ نيافتند.
    در حالي‌ كه‌ رسول‌ خدا(ص) به‌ آنان‌ درباره‌ اهل‌ بيت‌: توصيه‌ كرده‌ بود كه‌ «لايرتاب‌ في‌ صحته‌ و دلالته‌ مسلم‌.»(طباطبايي‌، 1403، ج‌ 5، ص‌ 272)
    در سيره‌ اجتماعي‌ اهل‌ بيت‌ گرايش‌ بر محور وحدت‌ و اخوت‌ بين‌ همه‌ مسلمانان‌ زياد ديده‌ مي‌شود. اهل‌ بيت‌ هرگز تقسيم‌ بندي‌ عرب‌ و عجم‌، موالي‌ و غير موالي‌، سابقين‌ و تابعين‌ و امتيازات‌ ديگري‌ كه‌ در بين‌ امت‌ اسلامي‌ بعد از پيامبر پديد آمده‌ را به‌ رسميت‌ نشناخته‌، بلكه‌ آن‌ را نفي‌ مي‌كردند و در سيره‌ عملي‌ خود، با همه‌ مسلمانان‌ بر اساس‌ مودت‌ و اخوت‌ اسلامي‌ عمل‌ مي‌كردند و حقوق‌ آنان‌ را به‌ خوبي‌ رعايت‌ مي‌كردند. و از همه‌ ملت‌ها و نژادها، از حر و عبد، در زمره‌ پيروان‌ ائمه‌ قرار مي‌گرفتند و امامان‌ شيعه‌ با آنان‌ با كمال‌ رأفت‌ و مهرباني‌ و اخوت‌ اسلامي‌ برخورد مي‌كردند. پيامبر اكرم‌(ص) خود در اين‌ جهت‌ نيز الگو، معلم‌، راهنما و بيان‌ كننده‌ حقيقت‌ دين‌ بود: «لَقَدْ كَان‌َ لَكُم‌ْ في‌ رَسُول‌ للِّه‌ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». (احزاب‌21/).
    همبستگی مسلمانان در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    57
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 4 نمایش پست
    در مورد اين سوال هم عرض كنم كه نمونه هاي زيادي از اتحاد در سيره اهل بي وجود دارد
    سلام خدمت پاسخگوي محترم
    طاعات و عبادات شما قبول.
    بزرگوار اگر اينطور است كه شما مي فرماييد پس چرا در زيارت عاشورا لعن مي باشد كه طبيعتا باعث اختلاف است؟

    الهی! اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم.
    الهی! تا به تو آشنا شدم از خلق جدا شدم و در هر جهان شیدا شدم نهان بودم پنهان شدم.
    الهی! از پیش خطر و از پس راهم نیست، دستم گیر که جز تو پناهم نیست.
    الهی! دستم گیر که دست آویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم.

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلام خیبر شکن نمایش پست
    بزرگوار اگر اينطور است كه شما مي فرماييد پس چرا در زيارت عاشورا لعن مي باشد كه طبيعتا باعث اختلاف است؟

    سلام و عرض ادب.
    ممنونم،طاعات و عبادات شما هم ان شالله قبول درگاه الهي واقع شده باشد.
    خدمت شما دوست عزيز بايد عرض كنم كه در مورد لعن، بايد گفت لعن كه به معناي دوري از لطف و رحمت الهي است و آنچه نكوهش شده ناسزاگويي و سب به خدايان مشركان است «لا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدوا بغير علم؛ ... و آنهايي را كه جز خدا مي خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روي دشمني [و] به ناداني خدا را دشنام خواهند داد» (1).
    اما لعن به معناي طلب دوري از رحمت الهي، نسبت به كافران و ظالمان در قرآن نيز آمده است «ان الله لعن الكافرين و اعد لهم سعيرا؛ خداوند كافران را لعن مي كند و عذاب را براي آنان آماده كرده است» (2).
    و همچنين كساني كه پيامبر را آزار داده اند مورد لعن قرار گرفته اند. «ان الذين يؤذون الله و رسوله لعنهم الله في الدنيا و الاخره؛ كساني كه خداوند و پيامبرش را آزار مي دهند خداوند آنان را در دنيا و آخرت مورد لعن قرار مي دهد» (3).
    براي معاندان و محاربان با امام حسين(ع) و ظالمين به اسوه ‏ها و الگوهاي هدايت مردم، ابدي است. زيرا ملاك لعن، ابدي است. آنچه كه موجب لعن و نفرين نسبت به ظالمين به حق محمد و آل محمد(ص) شده است، و ملاك لعن است، چون باقي است لعن هم باقي است. علاوه بر اين، حقيقت و روح دين را همين حب و بغض‏ها تشكيل مي‏دهد.

    حب و عشق نسبت به كساني كه بندگان مطيع و عارف درگاه الهي بوده‏اند و بغض نسبت به كساني كه دشمن حق و حقيقت بوده‏اند (تولي و تبري) از نشانه هاي ايمان است. همچنان كه در متون ديني آمده است «هل الدين الاّ الحبّ؟ و هل الايمان الاّ الحبّ و البغض؟ آيا دين و ايمان چيزي غير از حبّ و بغض است؟»، (4)
    و در حديث قدسي آمده است: «خداوند به موسي(ع) فرمود: آيا هرگز كاري براي من انجام داده‏اي؟ موسي عرض كرد: برايت نماز گزاردم، روزه گرفتم، صدقه دادم و تو را ياد كردم؛ خداوند فرمود: نماز برهان و حجّت براي توست و روزه سپر تو در برابر آتش جهنم است و صدقه، سايه‏ي سرت و ياد من، نوري است براي تو چه كاري براي من كرده‏اي؟ موسي(ع) عرض كرد: مرا به كاري كه براي توست راهنمايي فرما. خداوند فرمود: اي موسي! آيا هرگز براي من با كسي دوستي كرده‏اي و براي من با كسي دشمني كرده‏اي؟ پس، موسي دانست كه برترين اعمال، حبّ و دوستي به خاطر خدا و بغض و دشمني به خاطر خداست»، (5).
    در زمينه حب و بغض بخاطر خدا، نقل متواتر از شيعه و سني رسيده است. نبي اكرم مي‏فرمايد: «حبّ و بغض به خاطر خداوند، واجب است»، (6) بنابراين، يكي ديگر از فلسفه‏هاي زيارت عاشورا را همين تحكيم حبّ و بغض به خاطر خدا مي‏توان برشمرد.

    نكته آخر آن كه زيارت شريف عاشورا و خواندن با اصل تأكيد بر وحدت اسلامي تنافي و تناقض ندارد زيرا از نظر فقه شيعه آنجا كه انجام كاري باعث نزاع و تفرقه مي شود حتما بايد از آن پرهيز كرد و با تكيه بر اهل ديگر ديني «تقيه» از انجام آن بايد خودداري شود چنان كه هر سال در موسم حج اتفاق مي افتد كه طبق نظر فقهاي شيعه براي حفظ وحدت و هماهنگي اسلامي، مهر گذاشتن در نماز لازم نيست و شركت در نماز جماعت اهل سنت جايز بوده و نماز هم اعاده ندارد. گذشته از همه اينها، خواندن زيارت عاشورا نوعا در جمع شيعيان است و يا هر كسي در خانه خود آن را مي خواند، در اين صورت هيچ ضرر و زياني به وحدت بين المللي اسلامي با ديگر مسلمانان وارد نمي كند.

    1. انعام، آيه 108.
    2. احزاب، ايه 64.
    3. احزاب، آيه 57.
    4. ميزان الحكمه، ج 2، ص 944.
    5. همان، ص 966.
    6. كنزالعمّال، ج 8. ص246.

    همبستگی مسلمانان در قرآن

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  8. تشکرها 2


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    مسلمانان در قرآن چه قدر با هم پیمان داشتند و معصومین چه نقشی در حفظ و هدایت آنان داشتند؟

    پاسخ:
    قرآن کریم از همان آغاز نزول، «ایمان به خدای یکتا» را اساس ارزش ها معرفی نمود. بدین ترتیب، «ایمان مشترک» را نهادینه ساخت و تمامی مؤمنان را با هم برادر دانست.
    «
    إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ در حقیقت مؤمنان با یکدیگر برادرند.(1)
    قرآن کریم در حالی که آنها را در کنار هم و متعلق به یک امت یکپارچه (امت اسلامی) می داند، تأکید می نماید: «
    وَ إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ»؛ و این امت شما امتی یگانه و یکپارچه است و من پروردگار شمایم، پس مرا بپرستید.(2)

    همچنین انسان ها را به همدلی و اتّحاد فرا می خواند و خاطر نشان می سازد که الفت، مهربانی و برادری نعمتی است که با پذیرش دین خدا از سوی پروردگار دو جهان به آنها عطا شده است و مسلمانان باید قدر دان این محبت و برادری باشند: «
    وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا»؛ و همگی به ریسمان محکم الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید،و نعمت خداوند را بر خود به یاد آورید،آن گاه که دشمن بودید،پس میان شما یک دلی و مهربانی ایجاد نمود،تا این که به نعمت و لطف او با هم برادر شدید.(3)
    خداوند متعال در این ایه شریفه، همان مسئله اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه را مطرح می کند و از مسلمانان می خواهد که همگی به ریسمان الهی چنگ زنند و پراکنده نشوند.

    اما، آنچه در تفاسیر و احادیث شریف راجع به حبل الله آمده است،همگی به یک حقیقت اشاره دارند؛ زیرا منظور از «ریسمان الهی» هرگونه وسیله ارتباط با خداوند متعال است .
    این آیه شریفه از همه مسلمانان می خواهد که به ریسمان الهی، یعنی همان نقطه ارتباط با خدای متعال چنگ زنند و همگان بر این محور، اتفاق و اتحاد داشته باشند.
    سپس، قرآن کریم به نعمت بزرگ اتحاد و برادری اشاره می کند و مسلمانان را به تفکر در وضع اندوهبار گذشته و مقایسه آن با شرایط خود به هنگام وحدت فرا می خواند و می فرماید: فراموش نکنید که در گذشته چگونه با هم دشمن بودید، ولی خداوند در پرتو اسلام و ایمان، دل های شما را به هم مربوط ساخت و شما دشمنان دیروز، برادران امروز شدید.

    رسول گرامی اسلام،در جریان «حجة الوداع» که شرایط حساس و خاصی بر مسلمانان حاکم بود، در مسجد «نجف» چنین ایراد سخن فرمودند: «خدا یاری کند بنده ای را که گفتار مرا بشنود و حفظ کند و سپس آن را به کسانی که نشنیده اند، برساند.»این تعبیر آن حضرت، نشان از اهمیت موضوع دارد. آن گاه فرمود: «سه خصلت است که دل هیچ مسلمانی در مورد آنها خیانت نمی کند:
    1.اخلاص عمل برای خدا.
    2.نصیحت و خیرخواهی برای رهبران مسلمانان.
    3.همبستگی و شرکت در اجتماع مسلمانان.

    این حدیث، اهمیت حفظ اتحاد را در میان مسلمانان،به روشنی بیان می کند.
    اعلام همبستگی میان مسلمانان با اجرای برنامه «عقد اخوت» از طرف پیامبر عظیم الشان اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) که از سوی خداوند متعال به انجام آن ماموریت یافته بود، به نحو شایسته ای پایان پذیرفت.
    آن حضرت، به این وسیله میان یاران و هواداران خویش پیمان برادری جاری فرمود و در محفل انسی که تشکیل یافته بود،به مسلمانان فرمود: «هر یک از شما با یک نفر از مسلمانان پیمان اخوت ببندد» و به این ترتیب،پیام قرآنی«همبستگی» را در قالب «
    إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» به نظر همگان رسانید.

    در سيره‌ اجتماعی اهل‌ بيت‌ گرايش‌ بر محور وحدت‌ و اخوت‌ بين‌ همه‌ مسلمانان‌ زياد ديده‌ می شود. اهل‌ بيت‌ هرگز تقسيم‌ بندی عرب‌ و عجم‌، موالی و غير موالی، سابقين‌ و تابعين‌ و امتيازات‌ ديگری كه‌ در بين‌ امت‌ اسلامی بعد از پيامبر پديد آمده‌ را به‌ رسميت‌ نشناخته‌، بلكه‌ آن‌ را نفی می كردند و در سيره‌ عملی خود، با همه‌ مسلمانان‌ بر اساس‌ مودت‌ و اخوت‌ اسلامی عمل‌ می كردند و حقوق‌ آنان‌ را به‌ خوبی رعايت‌ می كردند. و از همه‌ ملت‌ها و نژادها، از حر و عبد، در زمره‌ پيروان‌ ائمه‌ قرار می گرفتند و امامان‌ شيعه‌ با آنان‌ با كمال‌ رأفت‌ و مهربانی و اخوت‌ اسلامی برخورد می كردند.
    پيامبر اكرم‌ (صلی الله علیه و آله) خود در اين‌ جهت‌ نيز الگو، معلم‌، راهنما و بيان‌ كننده‌ حقيقت‌ دين‌ بود: «لَقَدْ كَان‌َ لَكُم‌ْ في‌ رَسُول‌ اللِّه‌ اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ».(4)

    ________
    (1) حجرات/ 10.
    (2) مؤمنون/ 52.
    (3) آل عمران/ 103.
    (4) احزاب/ ‌21.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۸:۳۰ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  10. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود