صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وعده بهشت به مهاجرین وانصار اولین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    وعده بهشت به مهاجرین وانصار اولین




    با سلام با توجه به تعمق در ایه 100 سوره توبه نشان میدهد وعده بهشت به سابقون مهاجرین وانصار حداقل از زمان هجرت تا زمان نزول این آیه تداوم داشته است با توجه به اینکه اینان معصوم نبوده اند(و ما معتقدیم برخی از آنان بد ذات نیز بوده اند!وقطعا در این فاصله ممکن است گناهانی داشته اند) به این نتیجه میرسیم که این وعده الهی با علم الهی وبا در نظر گرفتن وجود خطا در زندگی آنها داده شده است چه دلیلی وجود دارد با توجه به اینکه خداوند عالم غیب است این وعده تا پایان عمر انها و با در نظر گرفتن خطاهای انها در زندگی داده شده باشد وبهشت رفتن آنها قطعی باشد،با توجه به اینکه سه خلیفه اول نیز جزء اینان می باشند،منظورم پاسخ گویی با بحث تاریخی(مانند ماجرای ولید بن عقبه معلوم الحال و یا برخی تفاسیر در مورد ثعلبه ابن حاطب نیست) لطفا دقیقا پاسخ من را در مورد تداوم وعده از زمان هجرت تا نزول ایه با احتمال وجود خطای آنها پاسخ بفرمایید و اگر دلیلی بر اشتباه بودن درک و تفسیر من از آیه هست بفرمایید تا ابهام بنده برطرف گردد


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۸:۳۰

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    با سلام با توجه به تعمق در ایه 100 سوره توبه نشان میدهد وعده بهشت به سابقون مهاجرین وانصار حداقل از زمان هجرت تا زمان نزول این آیه تداوم داشته است با توجه به اینکه اینان معصوم نبوده اند(و ما معتقدیم برخی از آنان بد ذات نیز بوده اند!وقطعا در این فاصله ممکن است گناهانی داشته اند) به این نتیجه میرسیم که این وعده الهی با علم الهی وبا در نظر گرفتن وجود خطا در زندگی آنها داده شده است چه دلیلی وجود دارد با توجه به اینکه خداوند عالم غیب است این وعده تا پایان عمر انها و با در نظر گرفتن خطاهای انها در زندگی داده شده باشد وبهشت رفتن آنها قطعی باشد،با توجه به اینکه سه خلیفه اول نیز جزء اینان می باشند،منظورم پاسخ گویی با بحث تاریخی(مانند ماجرای ولید بن عقبه معلوم الحال و یا برخی تفاسیر در مورد ثعلبه ابن حاطب نیست) لطفا دقیقا پاسخ من را در مورد تداوم وعده از زمان هجرت تا نزول ایه با احتمال وجود خطای آنها پاسخ بفرمایید و اگر دلیلی بر اشتباه بودن درک و تفسیر من از آیه هست بفرمایید تا ابهام بنده برطرف گردد
    به نام خدا
    با سلام خدمت شما پرسشگر گرامي
    يك شبهه ي عمده اي كه غالبا در برخورد با آيه شريفه به ذهن متبادر مي شود همان است كه شما در ميانه پرسشتان ذكر فرموديد :
    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    این وعده الهی با علم الهی وبا در نظر گرفتن وجود خطا در زندگی آنها داده شده است چه دلیلی وجود دارد با توجه به اینکه خداوند عالم غیب است این وعده تا پایان عمر انها و با در نظر گرفتن خطاهای انها در زندگی داده شده باشد وبهشت رفتن آنها قطعی باشد،با توجه به اینکه سه خلیفه اول نیز جزء اینان می باشند،
    كه پاسخ اين بخش را ان شاء الله خدمتتان ارائه مي كنيم .
    اما در بخش ديگري از پرسشتان تاكيد نموده ايد بر اين امر كه :


    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    وعده بهشت به سابقون مهاجرین وانصار حداقل از زمان هجرت تا زمان نزول این آیه تداوم داشته است

    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    لطفا دقیقا پاسخ من را در مورد تداوم وعده از زمان هجرت تا نزول ایه با احتمال وجود خطای آنها پاسخ بفرمایید
    من دقيقا متوجه تاكيد شما برفاصله زماني هجرت تا نزول آيه نشدم زيرا همان اشكالي كه براي بعد از نزول آيه به ذهن متبادر مي شود براي قبل از آن نيز وجود دارد . بهر حال اگر منظور خاصي از اين بخش داشتيد لطفا واضح تر سوالتان را بيان بفرماييد .
    و اما پاسخ به اين شبهه كه با وجود وعده اي كه در آيه 100 سوره مباركه توبه به سابقوت به مهاجرين و انصار داده شده است آيا اين وعده به معني ايجاد حاشيه امن براي سابقون الاولون از مهاجرين و انصار است ؟ يعني آنها هر چه بخواهند مي توانند بكنند و به دليل اينكه از سابقون الاولون من المهاجرين و الانصار هستند ، خداوند تاپايان عمر از آنها راضي و بهشت جايگاهشان خواهد بود ؟
    استاد جوادي آملي با سه دليل قرآني ، عقلي و روايي چنين برداشتي از آيه شريفه مذكور را رد مي كنند . ايشان در تفسير اين بخش از آيه مي فرمايند :
    " عده‌‌اي حالا يا روي فتنه بود يا ساده لوحي بود هر كسي را كه صحابي بود آن را مورد مغفرت خدا تلقي مي كردند مي گفتند خود عنوان مهاجر بودن عنوان انصار بودن عنوان پيشگام در هجرت و نصرت داشتن اين باعث مغفرت گناهان است.
    درحالي كه اين هم مخالف عقل است هم مخالف قرآن است هم مخالف روايات . سه منبع براي دين ياد مي شود: يكي عقل است يكي قرآن يكي سنت كه اجماع هم بالاخره به سنت برمي گردد .اين منبعهاي سه گانه هر سه فتوا مي دهند كه اين سخن درست نيست براي اينكه در اين جريان و فتنه و خونريزي جمل و صفين و نهروان يا جنگهاي قبل از آن بالاخره يك عده ظالم بودند يك عده مظلوم ، وجهي ندارد كه همه اينها مورد رضاي خدا باشند ."


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    اما برهان عقلي همين است كه اشاره شده است كه در اينجا يقينا ظلمي واقع شده است عده‌اي قاتل هستند و عدهاي مقتول و ظلم معصيت كبير است و ظالم از خدا راضي نيست و خدا هم از ظالم راضي نيست اما ظالم از خدا راضي نيست براي اينكه كسي كه حكم خدا را پشت سر مي-گذارد و به رأي خود عمل مي كند اين معلوم مي شود از خدا راضي نيست و خدا هم از آنها راضي نيست براي اينكه قتل معصيت كبيره است ظلم است و ظلم معصيت كبيره است و ذات اقدس الهي هرگز از متمرد از قاتل از ظالم راضي نخواهد بود.


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    و اما مخالف با آيات قرآن كريم است براي اينكه خداي سبحان خودش تصريح فرمود كه ما از كسي كه اهل ستم است يا اهل فسق است راضي نيستيم آيه 96 همين سوره مباركه توبه به اين صورت آمده است ﴿ يحلفون لكم لترضوا عنهم فان ترضوا عنهم فان الله لايرضوا عن القوم الفاسقين ﴾ اگر خدا از فاسق راضي نيست و يقينا ظلم فسق است قتل فسق است ظالم و قاتل فاسق‌اند يقينا خدا از آنها راضي نخواهد بود پس رضي الله عنهم شامل چنين گروهي نمي شود چه اينكه خداي سبحان هرگز آنها را هدايت هم نمي كند براي اينكه در همين سوره مباركه توبه آيه 80 اين بود آيه ٩٦ همين سوره مباركه توبه :" فالله لايرضي عن القوم الفاسقين "و اما آيه ٨٠ سورهٴ توبه اين است:"انه لايهدي القوم الفاسقين" خوب اگر لطف خدا شامل حال فاسق نمي شود و ظالمان و قاتلان يقينا فاسق هستند كه در جريان صفين و نهروان و جمل حضور پيدا كردند چگونه ذات اقدس الهي از اينها راضي مي شود چگونه از طلحه و زبير بگذرد و مانند آن پس قرآن مثل عقل مخالف اين مسأله است.


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    روايات هم كه كاملا مشخص است و جود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) عده اي را صريحا لعن كرده :"في كل موقف وقف فيه نبيك "در چندين موقف اباسفيان را لعن كرد معاويه را لعن كرد و برخي از منافقان اينچنيني را لعن كرده است.
    چه اينكه قصهٴ حاطب بن ثعلبه هم در همين سوره مباركه توبه به ضميمه آن روايات حكمش مشخص شد در همين سوره مباركه توبه آيه 75 اين بود كه ﴿ و منهم من عاهد الله لئن ٰاتٰنا من فضله لنصدقن و لنكونن من الصالحين ٧٥ فلما آتاهم من فضله بخلوا به و تولوا وهم معرضون ٧٦ فَأعقبهم نفاقا في قلوبهم الي يوم يلقونه بما اخلفوا الله ما وعدوه و بما كانوا يكذبون ﴾ همين جريان ثعلبه كه به دعاي پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) متمكن شد و از پرداخت زكات متمرد بود اين آيه دربارهٴ او نازل شد خوب اينها جزو مهاجر بودند جزو انصار بودند جزو اصحاب بودند گذشته از اينكه هيچ ممكن نيست خداي سبحان براي يك عده اي حاشيه امن درست كند بگويد ما از شما راضي هستيم هرچه مي خواهيد بكنيد، بكنيد به دليل آن سابقه حُسني كه داشتيد، هرگز خدا آن سابقه حسن را بدون لاحقه حَسَن حفظ نمي كند اگر چنانچه لاحقه حسن باشد سابقه حسن كمال مي آورد و اما اگر لاحقه سوء و سيّء بيايد سابق حسن را هم از بين مي برد اينها همه نشان مي دهد كه والسابقون الاولون من المهاجرين والانصار اين هم مقيد است به رضوان كه در ذيل آمده و هم ميتواند اين مِنْ مِن تبعيضيه باشد نه بيانيه و السابقون الاولون من المهاجرين والانصار . مهاجرين و انصار دو قسم هستند آنها كه جزو پيشگامان اوّلي هستند و جزو بنيانگذاران نهضت هستند و جزو كساني هستند كه به همين روال ماندند اينها رضي الله عنهم و رضوا عنه ،و گرنه اينچنين نيست كه همه مهاجر و همه انصار اينطور باشند.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۲۲:۱۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    وجود مبارك حضرت اميرعليه السلام فرمود كه ﴿ لايقع اسم الهجره علي احد الا بمعرفهٴ الحجهٴ في العصر فمن عرفها و اَقرَّ بها فهو مهاجر ﴾ [ بر اساس اين تعريف حضرت اميرعليه السلام از مهاجر ] كسي كه حجت عصر و امام زمان خود را در سقيفه خانه نشين كرده اين چه مهاجري است آنهايي كه در سقيفه حجت عصر را و امام زمان را خانه نشين كردند ديگر مهاجر نخواهند بود بنابراين بر اساس آيات قرآن هرگز اين گونه از افراد مورد رضاي الهي نيستند شواهد ديگري از آيات قرآن كريم است كه رضاي خداي سبحان مقيد به ايمان و عمل صالح است حدوثاً و بقائاً در سوره مباركه بيّنه آيه 8 به اين صورت آمده است ﴿ جزاؤهم عند ربهم جنات عدن تجري من تحتها الانهار خالدين فيها ابدا رضي الله عنهم و رضوا عنه ذلك لمن خشي ربه ﴾ اينچنين نيست كه رضوان الهي مطلق باشد رضوان الهي مخصوص كسي است كه از خداوند سبحان هراس داشته باشد ايمان به الله داشته باشد از كساني باشد كه خشيت رب بهره او شده است و امثال آن چه اينّكه در سوره مباركه مجادله آيه 22 آنجا هم رضوان الهي مقيد است در سوره مجادله آيه 22 اين است كه ﴿ لاتجد قوما يومنون بالله و اليوم الاخر كه اينها يوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا ءاباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشيرتهم كساني كه به خدا و قيامت معتقدند و مومن هستند هرگز كساني را كه در برابر خدا و قيامت موضع مي-گيرند دوست ندارد هرچند پدران آنها يا فرزندان آنها يا قبيله آنها باشند اينگونه از رادمردان الهي كه موضع شفافي نسبت به بيگانگان دارند اينها كساني هستند كه ﴿ كتب في قلوبهم الايمان و أيّدهم بروح منه و يدخلهم جنت تجري من تحتها الانهار خالدين فيها رضي الله عنهم و رضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون ﴾ اين گروه با اين خصوصيات مشمول اين دو تا رضا هستندكه هم خدا از آنها راضي است هم آنها از خداي سبحان راضي هستند بنابر اين هرگز رضاي الهي مطلق نيست كه هر كسي به او برسد و هر كسي به او دسترسي داشته باشد در بخشهاي ديگري هم از قرآن كريم رضاي الهي را مقيد كرده است به اينكه حالا يا به ايمان و عمل صالح مقيد كرده يا يك رضاي مقطعي است كه خصوصيت آن مقطع را ذكر فرموده نظير آيه 18 سوره فتح كه فرمود ﴿ لقد رضي الله عن المؤمنين اذ يبايعونك تحت الشجره ﴾ اين رضاي مطلق نيست رضاي محدود و مقيد است به همان خصوصيتي كه زير درخت از وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اطاعت كردند و مجددا بيعت كردند بنابراين خود قرآن كريم هرگز رضاي الهي را مطلق ذكر نكرده كه براي يك عده حاشيه امن قرار بدهد تقريباً اين به منزله رفع تكليف است اگر يك كسي كار خوبي كرده مورد عفو الهي باشد براي آينده يعني ديگر مكلف نيست هر چه مي-خواهد بكند بكند يك همچنين كاري حتي براي پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) نيست انسان ولو پيغمبر هم باشد تا زنده است مكلف است منتها آن ذات مقدس و ائمه(عليهم السلام) معصوم هستند عالماً عامداً از گناه ميپرهيزند ديگران احياناً آلوده ميشوند اين رفع تكليف و نفي تكليف به هيچ وجه نه معقول است و نه مقبول.(1)

    (1)- با تلخيص ر.ك : تفسير آيه 100 سوره مباركه توبه ، بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از توضیحات شما در خصوص تداوم دقیقا منظورم اینه که از زمانی که هجرت اتفاق افتاده تا موقع نزول آیه یک فاصله زمانی دارد مثلا چند روز یا چند ماه یا چند سال و در این بازه این افراد احتمالا خطاهایی داشته اند چون معصوم نبوده اند وبزرگ وکوچکش را هم خدا میداند پس این آیه 1- با وجود داشتن خطاهایی در زندگی آنها نازل شده است (چون در این برهه فاصله هجرت تا نزول قطعا معصوم نبوده اند)2- با وجود علم خداوند به زندگی آینده آنها نازل شده است چون وعده خدا مانند وعده بشری نیست و با در نظر گرفتن تمام جوانب صادر می شود وبا عمل به زندگی آینده واتفاقات اینده زندگی آنها،با توجه به اینکه این آیه برای سابقین مهاجرین وانصار بی قید وشرط است(ولی برای تابعین شرط دارد)(البته باز هم جای تاکید دارد سابقین نه تمام صحابه)

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    در خصوص تداوم دقیقا منظورم اینه که از زمانی که هجرت اتفاق افتاده تا موقع نزول آیه یک فاصله زمانی دارد مثلا چند روز یا چند ماه یا چند سال و در این بازه این افراد احتمالا خطاهایی داشته اند چون معصوم نبوده اند وبزرگ وکوچکش را هم خدا میداند پس این آیه 1- با وجود داشتن خطاهایی در زندگی آنها نازل شده است (چون در این برهه فاصله هجرت تا نزول قطعا معصوم نبوده اند)2- با وجود علم خداوند به زندگی آینده آنها نازل شده است

    بله دقيقا همينطور است و همان دلايلي كه در پستهاي پيشين براي رد اطلاق اين وعده الهي ، در پس از نزول آيه ذكر كرديم براي زمان قبل از نزول آيه - پس از هجرت تا قبل از نزول آيه - هم صدق مي كند و تفاوتي بين اين دو بازه زماني - قبل و بعد از نزول آيه - وجود ندارد و قطعا قرآن كريم ، سنت شريفه - روايات - و عقل بر رد اطلاق چنين وعده اي حكم مي كنند همانگونه كه دلايلش عرض شد .



    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    با توجه به اینکه این آیه برای سابقین مهاجرین وانصار بی قید وشرط است(ولی برای تابعین شرط دارد)(البته

    خير برادر بزرگوار ، قبلا عرض كرديم براي سابقين مهاجر و انصار هم شرط دارد ، شرطش را در آيه ذكر فرموده است : " رضي الله عنهم ورضوا عنه"
    رضوان الهي به شهادت آيات ديگر قرآن كريم ، بي قيد و شرط و مطلق نيست بلكه ملاكها و موازين اين رضايت الهي را بيان فرموده است :

    لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (1)

    جزاؤهم عند ربهم جنات عدن تجري من تحتها الانهار خالدين فيها ابدا رضي الله عنهم و رضوا عنه ذلك لمن خشي ربه (2)
    بنابراين تا زماني كه سابقين اولين از مهاجرين و انصار مقرون به ايمان و عمل صالح باشند ، مورد رضاي حقند و جايگاه آنان بهشت است و اين رضايت الهي كه ذيل آيه بيان شده خود- به گواهي آيات ديگر - مشروط به تداوم ايمان و عمل صالح است وگرنه خداوند براي هيچ كس حتي انبياء عظام - عليهم السلام - هم رفع تكليف را مقرر نفرموده است (3)

    (1)- مجادله / 22
    (2)- بينه/8
    (3)-
    ر.ك : تفسير آيه 100 سوره مباركه توبه ، بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    62
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام وبا تشکر،مثلا با توجه به آیه الله یعلم حیث یجعل رسالته؟ خدا می داند چه کسی را به عنوان رسول انتخاب کند و هیچ رسولی هم از این انتخاب سرافکنده بیرون نیامد (در این مورد سوالی ندارم )حال به همین نسبت خدا می داند در مورد کی چه حرفی بزند و وقتی که وعده میدهد الکی و مثل وعده های بشری نیست پس خدا با علم به حال گذشته وآینده این افراد در مورد سابقین مهاجر وانصار صحبت کرده است وگرنه فرق صحبت خدا با ما چیست؟ قاعدتا باید وعده خدا محقق شود،این موضوع درست نیست؟چرا از همین ایه به راحتی میگذریم وسراغ آیات دیگر میرویم آیا همین آیه جای فکر ندارد؟

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط yhya نمایش پست
    به همین نسبت خدا می داند در مورد کی چه حرفی بزند و وقتی که وعده میدهد الکی و مثل وعده های بشری نیست پس خدا با علم به حال گذشته وآینده این افراد در مورد سابقین مهاجر وانصار صحبت کرده است وگرنه فرق صحبت خدا با ما چیست؟ قاعدتا باید وعده خدا محقق شود،این موضوع درست نیست؟چرا از همین ایه به راحتی می گذریم وسراغ آیات دیگر میرویم آیا همین آیه جای فکر ندارد؟
    برادر گرامي ! ما به آيات ديگر مراجعه مي كنيم زيرا در روایت نبوی آمده است كه: القرآن یفسّر بعضه بعضاً (قرآن بعضی از قسمتهایش بعض دیگر را تفسیر می‌كند)
    و به آيات ديگر و سنت و عقل مراجعه مي كنيم زيرا منابع ديني و استنباطي ما از دين هستند . شما بدون در نظر گرفتن خطوط كلي قرآن كريم نمي توانيد برداشت صحيحي از آيات قرآن داشته باشيد . در جايي كه خداوند نسبت به پيامبر اكرم (ص) كه بالاترين رتبه را در عالم خلقت دارد مي فرمايد :
    وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ
    و اگر بر ما سخنانى مى ‏بست‏
    لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِين
    دست راستش را مى ‏گرفتيم‏
    ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ
    سپس رگ قلبش را پاره مى ‏كرديم
    فَمَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ
    و هيچ يك از شما مانع از [عذاب] او نمى ‏شد (1)
    يعني اگر اين پيامبر كريم كه ما رسالت خود را به دوش او نهاديم ، و با قرآن كريم به سوي شما فرستاديم ، پاره‏ اي اقوال را از پيش خود بتراشد و به ما نسبتش دهد ، لاخذنا منه باليمين ما او را مانند مجرمين دست بسته مي‏ كنيم ، و يا ما دست راست او را قطع مي‏ كنيم ، و يا با دست خود كه همان قدرت ما است او را گرفته انتقام از او مي‏ ستانيم . (2)


    (1)- حاقه/ 44-47
    (2)- الميزان ، ج 19 ، ص 676


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۵:۳۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود