صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداوند چگونه اعمال انسان را حسابرسی میکند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خداوند چگونه اعمال انسان را حسابرسی میکند ؟




    با سلام

    قسمت اول :
    در ایات 1 و 2 سوره محمد ص:
    الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ
    كسانى كه كفر ورزيدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند [خدا] اعمال آنان را تباه خواهد كرد

    وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
    و آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند و به آنچه بر محمد [ص] نازل آمده گرويده‏اند [كه] آن خود حق [و] از جانب پروردگارشان است [خدا نيز] بديهايشان را زدود و حال [و روز]شان را بهبود بخشيد

    که میبینیم در این بخش خدا کارهای خوب و بد بندگان را تباه میکند .

    قسمت دوم :
    در ایه هود ایه 144 :
    وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْری‏ لِلذّاکِرین
    در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار; چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنهارا) از بین می‏برند; این تذکری است برای کسانی که اهلتذکرند

    و هم چنین در ایه 70سوره فرقان : إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحًا فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللّهُ غَفُورًا رَحیمًا
    مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهانآنان را بهحسنات مبدل می‏کند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است

    در ایات بالا هم امده است که خوبی ها ، بدیها را از بین میبرد و اینگونه به حساب رسیدگی میشود

    قسمت سوم :

    ایه 49 سوره کهف:"وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا
    و كارنامه [عمل شما در ميان] نهاده مى‏شود آنگاه بزهكاران را از آنچه در آن است بيمناك مى‏بينى و مى‏گويند اى واى بر ما اين چه نامه‏اى است كه هيچ [كار] كوچك و بزرگى را فرو نگذاشته جز اينكه همه را به حساب آورده است و آنچه را انجام داده‏اند حاضر يابند و پروردگار تو به هيچ كس ستم روا نمى‏دارد
    یا در ایه 47 سوره انبیا ء : وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِينَ
    "ما روز قيامت ترازوهای عدالت را ميگذاريم و به کسی ذره‌ای ظلم نميشودو اگر عملی به اندازه دانه خردلی باشد آن را به حساب می آوريم.ما برای رسيدگی به حساب‌ها كافی هستيم"

    در ایات بالا امده که همه اعمال انسان باقی میماند و در روز قیامت به اندازه خردلی به کسی ظلم نمیشود .البته از ظاهر ایات مشخص است که با توجه به اعمال خوب و بد رسیدگی میشود


    **********
    در قسمت اول از نحوه تباه کردن اعمال خوب و بد توسط خداوند امده است که بدون هیچ گونه حساب کتابی اعمال خوب تباه و یا اعمال بد تباه میشوند و در مثل دود میشوند میروند هوا .انگار فعل خوبی و بدی به وقوع نپیوسته است

    در قسمت دوم ایات هم امده است که خداوند اعمال نیک افراد را همچون ابزار پاک کن حساب میکند، که با ان اعمال بد افراد را پاک و اینگونه به حساب افراد رسیدگی میکند (البته این بالعکس برای پاک شدن اعمال خوب هم استفاده دارد )

    در قسمت سوم ایات میخوانیم که اعمال چه بد و چه خوب انسانها در روز حسابرسی نزدشان حاضر میشود و خداوند با توجه به اعمال بد و نیک بدون انکه خردلی به کسی ظلم شود رسیدگی میکند .
    سوالم : بالاخره خداوند چگونه به حساب کتاب اعمال بندگانش در روز قیامت میرسد ؟ هیچ کدوم از نحوه حسابرسیهای بالا با هم جور در نمی اید . قسمت سوم به عدالت نزدیکتر ولی قسمت اول از عدالت دورتر است



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۶:۴۸
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    تضاد و تباینی بین آیات فوق نیست.

    آیاتی مانند «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»، كه صريح است در اين كه هر كس هر عملى از خوب يا بد انجام دهد جزاى آن را مى‏بيند (زلزال، 7 و 8)، توسط آیاتی که موضوع حبط اعمال (به صورت کلی یا جزیی) را مطرح می کنند، توضیح داده می شوند.


    باید توجه داشت که این خود خداوند است که تعیین می کند آثار اعمال چگونه است، و این دیدن هر ذره اعمال، دیدن هر ذره است با آن نظامی که خدا تعیین نموده است.


    در نظام دینی که نظام عبد و مولایی (بنده و خدا) است، این خداوند است که تعیین می کند مثلا اثر کفر چیست. مسلمانی که کافر شود، همه اعمالش باطل و بی اثر می شود، یعنی خداوند اثر کفر را به گونه ای قرار داده که نابود کننده اعمال گذشته است.

    لذا كفر و ارتداد باعث آن مى‏شود كه عمل از اين اثر و خاصيت كه در سعادت زندگى دخالتى داشته باشد مى‏افتد.
    به بیان دیگر، کفر و ارتداد مانند مرگ است که با آن انسان همه هستی خود را از دست می دهد. (این در مورد حبط اعمال به صورت کلی)


    در مورد حبط اعمال به صورت جزیی ـ مثل تبدیل برخی سیئات به حسنات ـ نیز باید گفت این خداوند است که در آن حسنه اثری قرار داده که سیئه را از بین می برد؛ لذا با این نظام الهی، بنده هر ذره ای که عمل نموده، در آخرت آن را می بیند که از جمله آنها، آن سیئه ای است که تبدیل به حسنه شده است.

    به بیان دیگر این که، حبط عمل، نتیجه عمل خود شخص است، نه چیزی جدای از عمل او. لذا بین این آیات، تنافی و تضادی نیست.


    در ادامه مطالبی در این زمینه بیان می شود که روشن کننده مقصود است:


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب اول:


    نظام پاداش و كيفر اعمال، مغاير با نظام طبيعى اعمال



    نظام اعمال انسانها از حيث مجازات (يعنى از حيث تاثيرش در سعادت و شقاوت آدمى)، غير از آن نظامى است كه اعمال از حيث طبع (آثار طبیعی) در اين عالم دارد.

    چون در اين عالم، مثلا عمل خوردن، يك عمل انسانى است، كه از مجموع حركاتى جسمانى و فعل و انفعالهايى مادى تشکیل شده و تنها قائم به شخص خورنده است، و اثرش آن هم كه سير شدن است، فقط عايد فاعل مى‏شود، و با خوردن من، ديگرى‏ سير نمى‏شود.

    ولی همين افعال در نشأه سعادت و شقاوت، احكامى ديگر دارد. قرآن كريم گناهان را كه از نظر نظام دنيايى، چه بسا خدمت به نفس و كام‏گيرى از لذات باشد، ظلم به نفس خوانده و مى‏فرمايد:
    «وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ»؛ به ما ستم نكردند، لكن به خودشان ستم مى‏نمودند. (اعراف، 160)


    ____
    (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏2، ص 262)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب دوم:


    اختلاف بين اين دو نظام، مبتنى بر احكام كليه عقلائيه است


    عالم مجازات نظامى جداگانه دارد، چه بسا مى‏شود كه يك عمل در آن عالم مبدل به عملى ديگر مى‏شود، و چه بسا عملى كه از من سر زده مستند به ديگرى مى‏شود، و چه بسا به فعلى، حكمى مى‏شود غير آن حكمى كه در دنيا داشت، و هم چنين آثار ديگرى كه مخالف با نظام عالم جسمانى است.

    هر چند ميان عالم طبيعت و عالم جزا، اختلاف روشنى هست، ولی چنین نیست كه حجت و دليل عقلى در نظام اعمال و پاداش، باطل باشد.

    قرآن كريم در خبر دادن از خصوصيات احكام جزا و آن چه مربوط به آن است، اعتمادش بر احكام كليه عقلائيه است، كه در بين عقلا داير است، و اساسش مصالح و مفاسد است.

    عقل عملى اجتماعى هيچ امتناعى ندارد از اين كه مثلا بعضى از مفسدين را به تمامى آثار سويى كه بر عمل زشتش مترتب مى‏شود، و ضررهايى كه به اجتماع مى‏زند مؤاخذه نماید.

    در مورد قاتل، حكم كند به اين كه آن چه مقتول گناه داشته به حسب اعتبار عقلى به گردن قاتل است، و در مورد پایه گذار سنت زشت، حكم كند تمامى گناهانى را كه افراد اجتماع به خاطر پيروى از سنت او انجام داده‏اند گناه خود او است، هر چند كه گناه يك يك آن افراد هم هست، و همان طور كه تك تك افراد را مؤاخذه مى‏كند، او را نيز مؤاخذه مى‏نمايد.


    باید توجه داشت که نظام اعمال و پاداش، بر اساس نظام عبد و مولی (بنده و خدا) پایه ریزی شده است و در این نظام این مولی و خداوند است که بر اساس مصالح و مفاسد، قوانین و قواعد را تعریف می کند.


    لذا قرآن كريم اين احكام عجيبى كه در باب جزا دارد (از قبيل مجازات و يا پاداش‏ انسان، به خاطر كارى كه ديگران كرده ‏اند، و ...) را تعليل نموده، و با قوانين عقلائيه ‏اى كه در ظرف اجتماع و در سطح افكار عمومى جريان دارد توضيح مى ‏دهد، هر چند كه بر حسب واقع و حقيقت، نظامى دارد غير نظام عالم حس، و احكام اجتماعى و عقلايى محصور در چهار ديوارى زندگى دنيا است.

    _____
    (ر.ک: ترجمه الميزان، ج‏2، ص 263 ـ 265)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب سوم:


    همان طور که مدح و ذم عقلاء دائمی نیست، ثواب و پاداش الهی هم ـ با توجه به حال انسان که تغییر پذیر است ـ دائمی نیست


    در مساله ثواب و عقاب، حال انسان ـ از جهت به دست آوردن حسنه و سيئه و اطاعت و معصيت نسبت به تكاليف الهيه و ترتب ثواب و عقاب بر آنها ـ حال يك انسان اجتماعى از جهت تكاليف اجتماعى و ترتب مدح و ذم بر آنها خواهد بود.


    و ما مى‏بينيم عقلاء به مجرد اين كه فعلى از فاعلش سرزد، اگر فعل خوبى باشد شروع مى‏كنند به مدح او، و اگر بد باشد مى‏پردازند به مذمت و ملامتش، ولى اين معنا را هم در نظر دارند كه مدح و ذمشان دائمى نمى‏ تواند باشد، چون ممكن است به خاطر عوض شدن فاعل، عوض شود، آن كه فعلا مستحق مدح است در آينده مستحق مذمت، و آن كه فعلا مستحق مذمت است در آينده مستحق مدح شود.


    پس عقلاء هم هر چند مدح و ذم فاعل را به محض صدور فعل از فاعل بكار مى‏زنند، و ليكن بقاى آن دو را مشروط به اين مى‏دانند كه فاعل عملى بر خلاف آن چه كرده بود نكند، و تنها كسى را مستحق مدح ابدى و يا مذمت هميشگى مى‏دانند، كه يقين كنند وضع او عوض نمى‏شود.


    و اين يقين وقتى حاصل مى‏شود كه فاعل دستش از عمل كوتاه شود، يا به اين كه بميرد و يا حد اقل ديگر استعداد زنده ماندن نداشته باشد، چنين كسى را اگر فاعل عمل نيكى بوده مستحق ستايش دائمى، و اگر مرتكب جنايتى شده سزاوار مذمت دائمى مى‏دانند.

    ___________
    (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏2، ص 256 و 257)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب چهارم:


    محاسبه الهی با محاسبه انسانها تفاوت دارد


    «وَ قُضىِ‏َ بَيْنهم بِالْحَقّ‏ِ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ وَ وُفِّيَتْ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَا يَفْعَلُونَ»
    ميان آنها بحق داورى مى‏ شود و به آنان ستم نخواهد شد. و به هر كس آنچه انجام داده است بى ‏كم و كاست داده مى ‏شود و او نسبت به آنچه انجام مى‏ دادند از همه آگاهتر است. (زمر، 69 و 70)


    تفسیر:

    جمله (و خدا به آنچه مى‏كردند داناتر است) دلالت و اشعار به اين دارد كه پرداخت و دادن عمل هر كسى به وى، بر حسب علم خدا و محاسبه‏ اى است كه او از افعال خلق دارد، نه بر حسب محاسبه ‏اى كه خلق پيش خود دارند؛ چون خلق، علم و عقل اين محاسبه را ندارند.

    زيرا خدا اين عقل را در دنيا از آنان سلب كرده:" لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ" «2».

    و نيز در آخرت هم عقل و علم را از آنان گرفته:" وَ مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى‏، فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‏، وَ أَضَلُّ سَبِيلًا" «3».



    مؤید:

    «قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ»
    (در اين هنگام) گروه پيروان در باره پيشوايان خود مى‏ گويند: «خداوندا! اينها بودند كه ما را گمراه ساختند پس كيفر آنها را از آتش دو برابر كن! (كيفرى براى گمراهيشان، و كيفرى به خاطر گمراه ساختن ما.)» مى‏فرمايد: «براى هر كدام (از شما) عذاب مضاعف است ولى نمى ‏دانيد! (چرا كه پيروان اگر گرد پيشوايان گمراه را نگرفته بودند، قدرتى بر اغواى مردم نداشتند). (اعراف، 38)


    كه در اين آيه براى همه پیشوایان و پیروان، عذاب دو چندان اثبات‏ كرده است:

    اما پیشوایان، براى اين كه هم خودشان گمراه بودند، و هم ديگران را گمراه كردند.
    اما پیروان، براى اين كه هم گمراه شدند و هم با پيروى پیشوایان، راه آنان را زنده نگه داشتند، و باعث ترویج و رونق آن شدند.
    لذا مى‏فرمايد: هر دو طايفه نادانند.

    __________
    (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏2، ص 267)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مطلب پنجم:


    برخی اعمال نيك و بد، در يكديگر اثر مى‏گذارند


    1. برخی از گناهان، حسنات دنيا و آخرت را حبط (باطل و نابود) مى‏كند، مانند ارتداد:

    «وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ»
    كسى كه از آيينش برگردد، و در حال كفر بميرد، تمام اعمال نيك (گذشته) او، در دنيا و آخرت، بر باد مى‏رود (بقره، 217)

    هم چنین، كفر به آيات خدا و عناد به خرج دادن نسبت به آن:

    «إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَير حَقٍ‏ّ ... أُوْلَئكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فىِ الدُّنْيَا وَ الاخِرَةِ» (آل عمران، 21 و 22)


    2. بعضى از اطاعتها و اعمال نيك، اثر گناهان را هم در دنيا محو مى ‏كند و هم در آخرت، مانند اسلام و توبه:

    «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ وَ أَنيبُوا إِلى‏ رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذابُ ثُمَّ لا تُنْصَرُون‏»
    بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است‏. و به درگاه پروردگارتان بازگرديد و در برابر او تسليم شويد، پيش از آنكه عذاب به سراغ شما آيد، سپس از سوى هيچ كس يارى نشويد. (زمر، 53 و 54)


    3. بعضى از گناهان، بعضى از حسنات را حبط مى‏كند، مانند دشمنى با رسول خدا(ص):

    «إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ وَ شَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدى‏ لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيُحْبِطُ أَعْمالَهُمْ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَكُمْ»
    آنان كه كافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند و بعد از روشن ‏شدن هدايت براى آنان (باز) به مخالفت با رسول (خدا) برخاستند، هرگز زيانى به خدا نمى ‏رسانند و (خداوند) بزودى اعمالشان را نابود مى ‏كند. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اطاعت كنيد خدا را، و اطاعت كنيد رسول (خدا) را، و اعمال خود را باطل نسازيد! (محمد، 32 و 33)


    صدا بلند كردن در حضور رسول خدا(ص):

    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُم‏ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ»
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! صداى خود را فراتر از صداى پيامبر نكنيد، و در برابر او بلند سخن مگوييد (و داد و فرياد نزنيد) آن گونه كه بعضى از شما در برابر بعضى بلند صدا مى‏ كنند، مبادا اعمال شما نابود گردد در حالى كه نمى‏ دانيد! (حجرات، 2)


    4. بعضى از كارهاى نیک، اثر بعضى از گناهان را از بين مى ‏برد، مانند نمازهاى واجب:

    «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات‏»
    در دو طرف روز، و اوايل شب، نماز را برپا دار چرا كه حسنات، سيئات (و آثار آنها را) از بين مى ‏برند اين تذكّرى است براى كسانى كه اهل تذكرند. (هود، 114)

    و مانند حج:

    «فَمَنْ تَعَجَّلَ في‏ يَوْمَيْنِ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ»
    و هر كس شتاب كند، (و ذكر خدا را) در دو روز انجام دهد، گناهى بر او نيست، و هر كه تأخير كند، (و سه روز انجام دهد نيز) گناهى بر او نيست‏. (بقره، 203)

    و نيز مانند اجتناب از گناهان كبيره:

    «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ»
    اگر از گناهان بزرگى كه از آن نهى مى‏ شويد پرهيز كنيد، گناهان كوچك شما را مى ‏پوشانيم. (نساء، 31)


    5. بعضى از گناهان، حسنات صاحبش را به ديگران منتقل مى‏كند، مانند قتل:

    «إِنِّي أُريدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمي‏ وَ إِثْمِك‏»
    من مى‏ خواهم تو با گناه من و خودت (از اين عمل) بازگردى (و بار هر دو گناه را به دوش كشى). (مائده، 21)


    6. بعضى از گناهان، مثل سيئات غير را به انسان منتقل مى‏كند، نه عين آن را، مانند گمراه كردن مردم:

    «لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ كامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ»
    آنها بايد روز قيامت، (هم) بار گناهان خود را بطور كامل بر دوش كشند و هم سهمى از گناهان كسانى كه بخاطر جهل، گمراهشان مى‏سازند! بدانيد آنها بار سنگين بدى بر دوش مى‏كشند! (نحل، 25)


    «وَ لَيَحْمِلُنَّ أَثْقالَهُمْ وَ أَثْقالاً مَعَ أَثْقالِهِمْ»
    آنها بار سنگين (گناهان) خويش را بر دوش مى‏كشند، و (همچنين) بارهاى سنگين ديگرى را اضافه بر بارهاى سنگين خود (عنکبوت، 13)


    7. بعضى از اطاعتها، مثل حسنات ديگران را به انسان منتقل مى‏كند، نه عين آنها را:

    «وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ»
    و آنچه را از پيش فرستاده ‏اند و تمام آثار آنها را مى نويسيم‏. (یس، 12)


    8. بعضی از گناهان، باعث دو چندان شدن عذاب مى‏شود:

    «إِذاً لَأَذَقْناكَ ضِعْفَ الْحَياةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ»
    اگر چنين مى ‏كردى، ما دو برابر مجازات (مشركان) در زندگى دنيا، و دو برابر (مجازات) آنها را بعد از مرگ، به تو مى ‏چشانديم.‏ (اسراء، 75)

    «يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْن‏»؛ عذاب او دوچندان خواهد بود. (احزاب، 30)


    9. بعضی از اطاعتها، باعث دو چندان شدن ثواب مى‏شود، مانند انفاق در راه خدا:

    «مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ في‏ كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاء»
    كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى ‏كنند، همانند بذرى هستند كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه، يكصد دانه باشد و خداوند آن را براى هر كس بخواهد (و شايستگى داشته باشد)، دو يا چند برابر مى‏ كند. (بقره، 261)


    10. بعضی از حسنات، سيئات را مبدل به حسنات مى‏ كند:

    «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات‏»
    مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى‏ كند. (فرقان، 70)


    11. بعضی از حسنات، باعث مى ‏شود نظيرش عايد ديگرى هم بشود:

    «وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهينٌ»
    كسانى كه ايمان آوردند و فرزندانشان به پيروى از آنان ايمان اختيار كردند، فرزندانشان را (در بهشت) به آنان ملحق مى ‏كنيم و از (پاداش) عملشان چيزى نمى ‏كاهيم و هر كس در گرو اعمال خويش است! (طور، 21)


    12. بعضی از حسنات، سيئات صاحبش را به ديگرى، و حسنات آن ديگرى را به وى مى ‏دهد؛ هم چنان كه بعضی از سيئات، حسنات صاحبش را به ديگرى، و سيئات ديگرى را به او مى‏دهد:

    «لِيَميزَ اللَّهُ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ يَجْعَلَ الْخَبيثَ بَعْضَهُ عَلى‏ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَميعاً فَيَجْعَلَهُ في‏ جَهَنَّمَ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»
    (اينها همه) بخاطر آن است كه خداوند (مى ‏خواهد) ناپاك را از پاك جدا سازد، و ناپاكها را روى هم بگذارد، و همه را متراكم سازد، و يك جا در دوزخ قرار دهد و اينها هستند زيانكاران!‏ (انفال، 37)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۷:۳۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سوالم : بالاخره خداوند چگونه به حساب کتاب اعمال بندگانش در روز قیامت میرسد ؟ هیچ کدوم از نحوه حسابرسیهای بالا با هم جور در نمی اید . قسمت سوم به عدالت نزدیکتر ولی قسمت اول از عدالت دورتر است


    بنا بر این:


    با تقسیم بندی شما باید گفت حسابرسی اعمال که با نظام عبد و مولایی انجام می شود و متفاوت با محاسبه عالم طبیعت و عالم حس است و در این نظام این خداوند است که نوع اثر اعمال را تعیین می کند، چنین است که انسان هر ذره عملی که انجام داده باشد، اثرش را می بیند و این اثر ممکن است در بعضی موارد، نابودی و بطلان تمام اعمال سابق باشد (حبط کلی)، و یا به صورت اضافه شدن حسنات، از بین رفتن بعضی از سیئات، و ... (حبط جزیی) باشد.

    لذا نه بی عدالتی محسوب می شود و نه تنافی و تضادی بین این آیات است.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    367
    صلوات
    60
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    20 روز 21 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    114
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    در خصوص ایات زیر:

    «فَاَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ فَهُوَ فى عیشَةٍ راضِیَةٍ وَ اَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَاُمُّهُ هاوِیَةٌ»( قارعه / 9 – 6)

    «امّا كسى كه ترازوى اعمالش سنگین است در یک زندگى خشنود كننده‏اى خواهد بود امّا كسى كه ترازوهایش سبک است پناهگاهش دوزخ است».
    پاسخگوی گرامی پس چرا در ایات 6و 9 سوره قارعه اینطور گفته است ؟ در این ایات هم نشان دهنده حبط جزیی اعمال انسان در قیامت هست ؟چرا سخن از سنگینی و سبکی اعمال کرده است ؟

    یه سوال دیگه : با توجه به نوشته های شما اثر هر فعل خوب و بدی مقیاس و معیار محسوب میشود برای حسابرسی ؟
    ویرایش توسط *zohreh* : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۱۷:۰۱
    امان از لحظه غفلت که شاهدم هستی


    *****
    این جهان کوه‌است و فعل ما نـــدا

    باز گردد ایـــــن نـــداها را صــدا




  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zohree-jOon نمایش پست
    سلام

    در خصوص ایات زیر:

    «فَاَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ فَهُوَ فى عیشَةٍ راضِیَةٍ وَ اَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَاُمُّهُ هاوِیَةٌ»( قارعه / 9 – 6)

    «امّا كسى كه ترازوى اعمالش سنگین است در یک زندگى خشنود كننده‏اى خواهد بود امّا كسى كه ترازوهایش سبک است پناهگاهش دوزخ است».
    پاسخگوی گرامی پس چرا در ایات 6و 9 سوره قارعه اینطور گفته است ؟ در این ایات هم نشان دهنده حبط جزیی اعمال انسان در قیامت هست ؟چرا سخن از سنگینی و سبکی اعمال کرده است ؟

    یه سوال دیگه : با توجه به نوشته های شما اثر هر فعل خوب و بدی مقیاس و معیار محسوب میشود برای حسابرسی ؟


    با سلام و درود

    1. ببخشید. متوجه منظورتان نشدم. وقتی آثار برخی اعمال، موجب از بین رفتن اعمال دیگر باشد (کلی یا جزیی) و این کاملا مطابق با نظام حسابرسی اعمال باشد که خداوند مقرر فرموده است، دیگر منافاتی با عدالت ندارد.

    2. بله، اعمال انسان با توجه به آثار تکوینی ای که دارد محاسبه می شود.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود