جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2

    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***






    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    كاش در اين رمضان لايق ديدار شــــوم
    سحري با نظر لطف تو بيــــدار شـــــوم


    كاش منت بگذاري بر سر من مهدي جان
    تا كه هم‌ سفره تو لحظه افطار شـــــوم


    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2




    آداب و رسوم مردم خراسان رضوي در ماه مبارك رمضان

    مردم خداجوي خراسان رضوي در كنار عمل به فريضه روزه داري و تلاش براي كسب فيوضات درياي بيكران الهي با آداب و رسوم و اعتقادات خاصي اين ماه سراسر فضيلت و بركت را سپري مي كنند. مردم اين استان در اغلب‌ مساجد و تكايا و بسياري‌ از منازل جلسه هاي ختم‌ قرآن‌ برگزار مي‌ كنند.
    در ماه مبارك رمضان مردم مشهد هستند که با آوای نقاره‌ها به استقبال اذان صبح می‌روند و روزه می‌گیرند. آستانه حرم حضرت امام‌ رضا (عليه السلام) از معدود مکانهایی است که هنوز هر سحر این رسم کهن ایرانی در آن اجرا می‌شود.


    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

       
    نقاره‌زنی قبل از اسلام هم به عنوان یک رسم کهن هنگام طلوع خورشید اجرا می‌شده است. گروه نقاره‌زنی در واقع نوعی ارکستر بوده که از سازهای کوبه‌ای و بادی که با قوانین خاصی به نام «نوبت» نواخته می‌شده، تشکیل می‌شده است.
    تاورنیه، جهانگرد فرانسوی هم در سفرنامه ایران خود به نقاره‌زنی اشاره کرده است. با آمدن اسلام به ایران، هنر نقاره‌زنی جلوه دیگری پیدا کرد و به سنتی برای زمان سحر و افطار ماه رمضان تبدیل شد و چهره یک هنر آیینی را به خود گرفت؛ به گونه ای که در بعضی از مناطق ایران این کار به شکل یک سنت وقفی درآمد، اما امروز تنها در طبس به صورت اوقافی انجام می‌شود. نقاره‌زنی‌ای که در حرم امام رضا (عليه السلام) برگزار می‌شود، گونه‌ای تحول‌یافته از نقاره‌زنی باستانی در ایران است.



    • مردم مشهد رسم دارند كه سه روز آخر ماه شعبان را براي استقبال از ماه ميهماني پروردگار روزه بگيرند، مشهدي‌ها هم در اين ماه مبارك، قرآن را يك دور كامل مي‌خوانند. سفره افطار را براي دوستان و آشنايان پهن مي‌كنند، نذري هم مي‌دهند و اطعام به نيازمندان را فراموش نمي‌ كنند.
    • مشهدي‌ها نيز همان قدر به شله مشهدي علاقه‌مند هستند كه ساير مردم ايران‌زمين، زولبيا و باميه را دوست دارند.
    • هنوز اين رسم پسنديده در برخي روستاهاي مشهد زنده مانده است كه صداي طبل و دهل ندا دهنده سحر و نقاره‌زني بر روي بام خانه‌ها از دور دست‌ها به گوش مي‌رسد.
    • مشهدي‌ها معتقدند قرآني‌ را كه‌ در ماه رمضان آغاز مي‌كنند بايد حتماً تا آخر ماه تمام‌ كنند وگرنه‌ قرض دار مي‌شوند و هر كس در جزء آخر قرآن نوبتش به سوره توحيد رسيد، به ساير شركت كنندگان در دوره قرآن شيريني مي دهد.
    • بيشتر مردم استان خراسان رضوي براي برآورده شدن حاجات خود نذرورات متعددي نذر مي كنند كه يكي از مرسوم ترين آنها نذر گوسفند، حبوبات، غلات و غيره براي امام رضا (عليه السلام) و مهمانسراي آن حضرت است.
    • اكثر مردم استان خراسان رضوي و از جمله مشهد علاقه خاصي به صرف حليم و شله مشهدي هنگام افطار دارند.در اين ماه جلوي اكثر مغازه هاي كباب و حليم از جمله در ساعتهاي منتهي به افطار در مشهد صفهاي توزيع شله مشهدي و حليم به چشم مي خورد
    • مساجد در اين ماه به بركت جلسات قرآن حال و هواي خاصي دارد و مامن انسانهاي شيفته طاعت و بندگي خداوند است.



    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***


    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۴/۲۹ در ساعت ۱۱:۵۷
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني *** *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    استان مركزی در ایام پرفیض و برکت و معنوی رمضان حال و هوای دیگری دارد و مردم روزه دار این استان در ماه نزول قرآن با آداب و سنن و رسوم خاصی در ضیافت الهی حاضر می شوند.

    [IMG]del.askquranuizup8u8elv606jtesh.jpg[/IMG]
    پیشواز: از رسوم متداول دراستان مرکزی سنت "پیشواز" است كه مردم فراهان همراه با سایر مردم استان با روزه گرفتن در ماههای رجب و شعبان به استقبال رمضان می روند. كلوخ اندازان: آیین ویژه ای به نام "كلوخ اندازان" در بین خانواده های فراهانی و بخشهایی از استان مركزی مرسوم بود كه معمولا در آخرین روز ماه شعبان انجام می شد. دراین آیین، بزرگ هر فامیل اغلب به عنوان عصرانه آش رشته تدارك می دید و سایر اقوام و با جمع كردن خویشان دورهم، به میمنت ومباركی آمدن ماه میهمانی خدا جشن كوچكی را برگزار می كردند. اهو اهو: سنت دیرینه "اهو اهو" یكی دیگر ازآداب متداول دراستان مرکزی است كه شامگاه چهاردهم ماه رمضان شب تولد امام حسن(ع) در روستای خورهه از توابع شهرستان محلات برگزار می شود. براساس این سنت قدیمی با تاریك شدن هوا نوجوانان و كودكان در دسته های مجرا به در خانه ها می روند و یكی از اعضای گروه كه از همه بزرگتراست با صدای بلند اشعاری را می خواند و دیگران با صدای بلند "اهواهو" می كنند. این گروهها معمولا به در منازلی می روند كه دارای فرزند خردسال پسر باشند و وقتی كه اشعار خوانده شد ، معمولا پسر كوچك خانواده مقداری آجیل و تنقلات برای اعضای گروه می آورد و اگر پسر خانواده با تاخیر اقدام به آوردن تنقلات كند این گروه اشعارشان را كه حالتی فولكور دارند تكرار می كنند. از دیرباز طبخ انواع شیرینی های خانگی نظیر "زولبیا و گوش فیل" و "فتیر" توسط زنان كدبانو استان مرسوم بوده و این خوراكی ها به عنوان بخشی از طعام زینت بخش سفره های افطاری روزه داران این منطقه است. شب افطاری: یكی دیگر از آداب و رسوم رایج در فراهان و سای نقاط استان مرکزی بردن "شب افطاری" برای نوعروس عقد كرده است كه در یكی از روزهای ماه رمضان، خانواده داماد از خانواده عروس می خواهند كه برای افطار چیزی آماده نكنند و آنان با مهیا كردن طبقی از غذا، شیرینی، زولبیا و یك هدیه مخصوص به منزل عروس می روند. شركت در لیالی قدر: شركت در لیالی قدر ، برتن كردن جامه سیاه در این ایام و شب زنده داری و عبادت در مساجد، تكایا، منازل ونصب پرچم های عزا برسردر اماكن از دیگر آداب حسنه ماه مبارك رمضان و برگزاری مراسمات عزاداری برای امام علی علیه السلام در شب های قدر در استان مركزی و بویژه شهرستان فراهان می باشد. ختم قرآن مجید: جلسات ختم قرآن مجید در ایام پر بركت و معنوی رمضان كه با حضور اقشار مختلف مردم در مساجد و مجالس خانگی تشكیل می شود از دیگر آدابی است كه طی مراسم سحرخوانی، طول روز و پس از افطار در فراهان و دیگر بخش های استان جریان دارد. افطاری دادن به دوستان ، خویشان و آشنایان: افطاری دادن به دوستان ، خویشان و آشنایان از دیگر امور پسندیده و متداول در سطح استان است و دراین "شب نشینیها" ضمن پذیرایی با چای و میوه و سایر سایر تنقلات مطالبی در مورد آداب و فضایل و بركات مختلف این ماه روحانی و مسایل دینی مطرح می شود. بیداركردن: بیداركردن همسایگان ، دوستان و خویشان به هنگام سحریكی دیگراز سنت های رایج درمیان مردم استان مرکزی و دیگر شهرهای استان از جمله فراهان می باشد. كمك به مستمندان: كمك به مستمندان در ماه مبارك رمضان نیز نسبت به دیگر ایام سال فزونی یافته و افراد خیربه صورت وجه نقد، جنسی و یا بردن طعام به دستگیری افراد بی بضاعت می شتابند. معمولا بر سر سفره رمضان هر شهروند استان یكی از طعامها شامل آش رشته، شله زرد، رنگینك، مسقطی، شیربرنج، خرمافتیر و نان كنجد زده یافت می شود. آیین الم ترانی:آیین الم ترانی از جمله مراسم سنتی و مذهبی كهنی است كه در ماه مبارك رمضان در شهرستان "ساوه" برگزار می شود. این مراسم در شب های پایانی ماه مبارك رمضان بویژه آخرین چهارشنبه این ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء توسط عده ای ازجوانان و نوجوانان ساوجی برگزار می شود. شركت كنندگان دراین آیین كه تعدادشان به حدود ‪ ۱۰‬نفر می رسد بااجتماع در مقابل خانه های خویشان و همسایگان به اجرای این برنامه می پردازنند. آنان هم صدا با هم اشعاری سرمی دهند و درادامه نام یكی ازفرزندان خانه ای كه درمقابل آن اجتماع كرده اند را به نیكی ندا می دهند. جوانان و نوجوانان شركت كننده درمراسم"الم ترانی" آنگاه با ذكراین گفته كه"یاثواب ، یاجواب "برای گرفتن انعام ازصاحب خانه به انتظار می ایستند. دراین مرحله از برنامه " الم ترانی" صاحب خانه با خوشرویی و گشاده دستی و تقدیم شیرینی و تنقلات و احیانا وجه نقد از جوانان ونوجوانان شركت كننده در مراسم به گرمی پذیرایی می كند. سنت اذان گویی بر بام: در بسیاری از مناطق استان از جمله فراهان و شازند هنوز هم در برخی مناطق سنت اذان گویی بر بام رواج دارد و كسانی كه دارای صدایی خوش هستند با قرائت اذان و مناجات حال و هوایی روحانی را برای روزه داران ایجاد می كنند. در مناطق روستایی استان رسم بر این است كه روحانی اعزامی هر شامگاه بر سفره افطار یكی از اهالی میهمان می شود.عید فطر: روز عید سعید فطر در اکثر مناطق استان به خصوص فراهان بزرگان روستا با حاضر شدن در مقابل محل استقرار مبلغ، او را با سلام و صلوات تا مسجد ده مشایعت می كنند. روز عید فطر شهروندان مسلمان استان مركزی كه یك ماه را در ضیافت الهی شركت كرده اند مهیای نماز عید شده و با پخش شكلات وشیرینی و روبوسی این عید بزرگ را به همدیگر تبریك می گوی

    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۵:۲۳


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    881
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 22 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    آداب و رسوم مردم مازندران ‏
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    مردم استان مازندران براي برآورده شدن آرزوها و ارتباط معنوي با خدا، سه روز مانده به ماه مبارك رمضان را روزه مي‌گيرند.

    در مازندران افرادي كه حاجتي داشته باشند، براي برآورده شدن آن، نذر ختم انعام مي‌كنند و براي اين كار از كساني كه در قرائت قرآن تبحر دارند، دعوت مي‌كنند.

    آنها هنگام خواندن قرآن، مقداري نمك، چند قرص نان و چند ظرف آب در سيني بزرگي مي‌گذارند و در مجلس قرار مي‌دهند. ‏

    افراد پس از خواندن سوره انعام، روزه خود را با غذاهايي كه در سيني قرار دارد، باز مي‌كنند و نان‌هاي باقي‌مانده را به عنوان تبرك، در سفره نان قرار مي‌دهند تا بركت پيدا كند. در ادامه، صاحب مجلس سفره افطار را پهن مي‌كند. ‏

    روزگار قديم در مازندران رسم بود افرادي كه فرزند پسر مي‌خواستند، نذر مي‌كردند كه مردم را در طول ماه مبارك رمضان براي خوردن سحري بيدار كنند؛ به اين صورت كه يك پيت حلبي خالي به گردن خود مي‌آويختند و با چوب به آن ضربه مي‌زدند تا مردم براي سحري بيدار شوند. اين رسم‌ هم‌اكنون از بين رفته است.

    نذر حلوا از ديگر نذور مردم اين منطقه است كه در شب 15 ماه مبارك رمضان، هم‌زمان با ميلاد امام حسن مجتبي(ع)، زنان قند، چاي، خرما و زغال را به عنوان نذر به مسجد مي‌برند. اين كار تا پايان ماه مبارك رمضان ادامه دارد.

    همچنين در كنار اين مواد حلوا،‌ آش، زولبيا و باميه سنتي، فرني، آبگوشت و باقلاي پخته با پلو نيز به ميان روزه‌داران مي‌برند. ‏

    در زمان ‌قديم در ساري، هنگام افطاري هر كسي كه نذر داشت، مجمعه‌اي از كل نذور خود را به عنوان افطاري درست مي‌كرد و به زندان شهر مي‌برد.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***


    روزه‌سري

    كساني كه در مازندران براي نخستين بار به سن تكليف مي‌رسند و روزه مي‌گيرند، تا زماني كه از جانب بزرگ‌ترها هديه‌اي به عنوان «روزه‌سري» نگيرند، افطار نمي‌كنند.

    معمولاً اين هدايا شامل چادر نماز و طلا براي دختران، پول و انواع نقره‌ قديمي براي پسران است.

    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

    ‏سحر و افطار ‏

    مردم استان مازندران يا با صداي خروس يا با سحر‌خواني آواز‌خوانان، خود را براي سحر آماده مي‌كردند.

    سحر‌خوانان با صداي بلند مي‌خواندند: «سحر شد، بپا خيز، هنگام نماز است» و همسايه‌ها نيز با اين آواز، ديگران را براي سحري بيدار مي‌كردند. قرائت مناجات ابوحمزه ثمالي و خواندن يك جزء قرآن، از ديگر سنت‌هاي مردم مازندران بوده است. ‏

    ساك با كوكو، تخم مرغ و برنج و در قديم نيز قرقناق از غذاهاي محلي مازندران بود. آنها اعتقاد داشتند خوردن اين غذاها در طول روز، مانع گرسنگي و ضعف مي‌شود.

    دعوت از اقوام به افطاري، يكي از مهم‌ترين مراسمي است كه مردم مازندران همچنان به آن پايبند هستند.

    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

    وداع با ماه مبارك

    مراسم وداع با رمضان، در مازندران از شب 27 مـاه مـبارك برگزار مي‌شود. در اين شب‌ها مداحان و مبلغان ديني نداي خوش‌‌ «الوداع رمضـان، الوداع شهر نور و القرآن» را مي‌سرايند و با‌اشعار زيـبايي از سروده‌هاي محلي، با ماه رمضان وداع مي‌كنـند تا براي ورود به ماه شوال و بزرگ‌ترين عيد اسلامي آماده ‌شوند.


    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۵:۲۴


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    152
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 16 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام.در کاشان هم رسمی دارند به نام کلوخ اندازان که چند روز مانده به ماه رمضان اقوام دور هم جمع می شوند(معمولا خانه ی بزرگ فامیل) و آش درست می کنند.
    به هوای حرم کرب و بلا محتاجم..


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    881
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 22 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    ماه رمضان در اصفهان
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    رمضان ماه خدا آمد و کوچه پس کوچه های شهر دوباره بوی رمضان گرفت و بوی ماه خدا و سنتهایی که به این ماه گره خورده اند در کوچه های فیروزه ای و خاکی اصفهان پیچید.
    هلال ماه صیام از افق دمیده و قرار است امسال نیز مهربانی عطوفت میان مردامان این شهر دوباره طنین انداز شود آری رمضان آمده است، سحرهای آن نماز های جماعت مساجد آن وحتی خوابهای این ماه همه و همه نماد بندگی و عبودیت ما به درگاه اوست، او که ملائکه را در شبهای این ماه به زمین می فرستد و افلاکیان را با خاکیان زمین همنشین می کند که بنگرید چگونه می‌توان خدای خویش را پرستش کرد.

    عید رمضان و بازار داغ عیدی به نوعروسان عید رمضان که می رسد بازار عیدی دادن در اصفهان هم داغ می‌شود این یکی از سنتهای کهنی است که به گذشته اصفهان پیوند می‌خورد این سنت بیشتر مربوط به تازه عروسها است به این شکل که خانواده داماد خانواده عروس را برای افطاری به خانه خود دعوت کرده و برای عیدی به او طلا یا کالایی قیمتی می‌دهند. این سنت از گذشته دور باقی مانده و هنوز هم خانواده های بسیاری بر آن پایدارند تا تازه عروس‌های خود را مورد احترام و عزت در این ماه قرار دهند.

    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***


    هوم بابایی، رسمی که حالا کمرنگ شده


    از دیگر رسومی که به پیشانی نصف جهان حک شده می توان به سنت هوم بابایی اشاره کرد.
    سنت هوم بابایی از رسوم اصفهانی‌ها در‌ ماه مهمانی خدا، است این سنت قدیمی از سالیان دور با مردم اصفهان بوده اما اکنون قدری کمرنگتر از قبل است و با آمدن تکنولوژی کم کم در حال فراموشی است.


    هوم بابایی رسمی دیرینه و همچنان رسمی قدیمی است که از سالیان دور، ماه مبارک رمضان در اصفهان ‌با آن آغاز می‌شود؛ رسمی قدیمی که از شب اول‌ ماه رمضان تا شب پانزدهم در استان اصفهان برگزار می‌شود؛ به این ترتیب که تعدادی از بچه‌ها و جوان‌ها بعد از افطار در محلی جمع شده و از بین خود یک صندوقدار و یک میداندار انتخاب می‌کنند.


    وظیفه صندوقدار جمع‌آوری هدایای مردم و وظیفه میداندار خواندن اشعار خاص هوم بابایی است، بقیه گروه هم باید هم‌صدا جواب میداندار را بدهند.


    اما رسوم و آداب اصفهانی‌ها در این ماه مبارک به همین جا ختم نمی شود .در اصفهان قدیم از همان شبی که قرار بود هلال ‌ماه مبارک رمضان دیده شود،خانواده‌های زیادی با آب، آیینه و سبزه راهی پشت بام می‌شدند تا هلال آغاز‌ این ماه را با چشم خودشان ببینند این رسم یکی از زیباترین سنت هایی است که متاسفانه جایش را با مدرنیته عوض کرده .

    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***


    رسم قشنگ کوبیدن به دیوار


    مردم در گذشته های نه چندان دور اصفهان هنوز هم این رسم را حفظ کرده بودند رسمی قشنگ که به کوبیدن دیوارهمسایه برای بیدار کردن او ختم می شد در آن روزگار همسایه ها با یکدیگر قرار می گذاشتند که هر کس زودتر از بقیه در هنگام سحر بیدار شد دیگران را نیز بیدار کند و به این ترتیب خانه هایی که دیوار به دیوار بود با کوبیدن مشت های پی در پی یکدیگر را بیدار می کردند.


    این رسم حالا به کمرنگی گراییده و کمتر می توانی کسی را پیدا کنی که کوبه در همسایه را می زند و وقتی صدای کیه را می شنود، مطمئن می شود که همسایه اش بیدار است.

    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***


    سحر خوانی، الحانی که میزبانش بامها بودند


    از آداب دیگر این ماه مبارک سحر خوانی بود یا همان مناجات سحری که حالا بیشتر در رادیو و تلویزیون پخش می شود و آن دوران بام خانه ها بود که با این نوا آشتی می کرد. مردم به بام خانه ها یا گلدسته های مساجد می رفتند و قبل از اذان یک یا چند نفر از سحر خوانان جمع می‌شدند و با صدای خوش و رسا اقدام به مناجات خوانی مخصوص این ماه می‌کردند.
    الحان خوش را باد با خود به خانه ها می برد همه مردم گرفتار و اسیر موسیقی مناجاتی می شدند که از مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری به عاریت گرفته شده بود زیباترین چیزی که می شد در هنگامه شب و سحر شنید و به آن دل داد .

    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***


    افطاری دادن، رسمی کهن که فراموش نمی شود


    البته اصفهان و شهرستانهای اطرافش همواره اعتقاد داشتند که طبع ماه رمضان سرد است و بنابراین باید غذاهای گرم بخورند تقریبا تمامی آدابی که در اصفهان بود به همان شکل با کمی تغییر در شهرستانها نیز اعمال می شد مردم اصفهان به افطاری دادن در این ماه نیز تاکید بسیار دارند ولو خرما و شیرینی و حلوا که به مسجد ببرند و نذر و نیاز کنند.
    اصفهانی‌ها شب بیست‌وهفتم را احیا می‌گیرند، در عید فطر، نماز عید می‌خوانند، فطریه‌هایشان را می‌پردازند و به عروس‌ها و دامادها عیدی می‌دهند.


    تلاوت قرآن مجید به صورت زنده از اماکن مذهبی بعد از اذان صبح و دعا و مناجات از برنامه های حاشیه ای این ماه است که در اصفهان رنگ پررنگتری دارد.

    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۵:۲۵

  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    881
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 22 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کاشمر درماه رمضان
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

    رمضان ماه خدا سفره لطف خود را در سراسر خراسان رضوی گسترانده است اما در دیارقدیمی کاشمر پایداری سنت ها این فرصت را با طراوت تر کرده است.

    رمضان بهار دل است و همواره دل‌های عاشق در این ماه پرخیر و برکت به نوا می‌آیند، صدای دلنشین کلام خدا با آدمیانی که ره پیموده‌اند و به او پیوسته‌اند همواره به گوش می‌رسد.

    در این ماه در هر دیاری آداب و رسوم خاصی وجود دارد مردم شهر و روستاهای کاشمر هم از این قاعده مستثنی نیستند، آنها هم آداب و رسومی پسندیده دارند.
    در این ایام سه مکان زیارتی مهم برای پذیرایی از زائران آماده می‌شود. امامزاده سید مرتضی(ع)، امامزاده سیدحمزه(ع) و آرامگاه آیت‌الله شهید مدرس آماده راز ونیاز، نماز جماعت، روضه‌خوانی و قرآن‌خوانی می‌شود.


    در روستاها برای استقبال از ماه رمضان در منازل نان می‌پزند به ‌قدری که تا 15 روز از ماه مبارک نان داشته باشند و اغلب کارهای سنگین که همراه با گرد و خاک است را قبل از شروع ماه مبارک انجام می‌دهند تا در این ماه گرد و غبار انجام برخی کارها به روزه‌شان لطمه نزند.

    علاوه برغبارروبی مساجد و تکایا جهت آماده کردن این اماکن برای برپایی دوره‌های قرآن و خواندن روضه، زنان، خانه‌ها را خانه‌تکانی می‌کنند و گرد و غبار را از اطراف خود می‌زدایند.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***


    در بعضی منازل آرد جو نیز تهیه می‌شود تا افطارها با تهیه نان جو و خرما روزه خود

    زنان و دختران قرآن خوان هر چند نفر منزلی را در نظر می‌گیرند و با تعیین وقت، جلسات قرآنی که معروف به قرآن دوره را برگزار می‌کنند و در این میان بانویی که از دیگران بزرگتر است و قرآن را صحیح قرائت می‌کند سرپرست دیگر قرآن‌خوانان می‌شود که به او ملا هم می‌گویند لذا جلسات قرآنی با نظم خاصی در بین زنان و مردان برپاست.


    اگر کسی خواست حساب سال داشته باشد در اول ماه مبارک رمضان حساب سال خود را باز می‌کند تا زکات مال خویش را به مستمندان بدهد تا آنها هم بتوانند روزه بگیرند.

    برای بچه‌هایی که هنوز به سن قانونی برای روزه گرفتن نرسیده‌اند جوایزی تعیین می‌شود تا اگر روزه گرفتند به عنوان مثال برای پسران دوچرخه و برای دختران طلا و پارچه بخرند.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***


    در اول ماه مبارک رمضان به وسیله بلندگو و یا رادیو و ساعت زنگدار اهالی بیدار شده و پس از سحری خوردن در نماز جماعت که در مساجد و بیشتر تکایا برگزار می‌شود شرکت می‌کنند.

    "شوخوانی" دعای ابوحمزه ثمالی در کاشمر

    در گذشته که بلندگو و برق نبود در بالای بلندترین بام ساختمانی و یا مساجد مؤذن محل یک ساعت و نیم مانده به صبح مناجات ابو حمزه ثمالی را که در بین مردم به "شوخوانی" معروف بود با صدای بلند می‌خواند پس از 45 دقیقه برای مدت ده دقیقه این کار متوقف می‌شد.

    سپس شوخوانی دوم خوانده می‌شد و چون شوخوانی اول با آهنگ ابوعطا و شوخوانی دوم با آهنگ بیات ترک قرائت می‌‌شد مردم این آهنگ را به یاد داشته و می‌فهمیدند که چقدر به اذان مانده است.

    آن زمان عده‌ای با طبل و شیپور نیز بر بالای بام می‌رفتند و همچون شوخوانی و در دو بخش با همان آهنگ می‌نواختند تا دیگر اهالی خواب نمانند حتی برای خواب نماندن یکدیگر همه احساس مسئولیت می‌کردند به طوری که با زدن بر روی پیت یا با زدن در منزل و یا کوبیدن مشت بر دیوار همسایه تلاش می‌کردند که همسایه‌شان برای خوردن سحری خواب نماند و بی‌سحری روزه نگیرد، اما حدود ده دقیقه مانده به اذان صبح مؤذن دعای سحر را می‌خواند و سپس اذان می‌گفت.

    در گذشته هم نماز جماعت برپا بود و آنها که برای اقامه نماز جماعت به مسجد می‌آمدند تا نزدیک طلوع خورشید در مسجد می‌ماندند و از روحانی مسائل شرعی خود را سئوال می‌کردند.

    این روزها به برکت وجود برق و بلندگو آنقدر سر و صدا هست که اگر کسی بخواهد روزه بگیرد خواب نمی‌ماند.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***



    آش قل هوالله در پایان رمضان

    در حال حاضر در اغلب مساجد نماز جماعت برپا و جلسات قرآنی دایر است
    در اغلب جلسات قرآن خوانی از گذشته مرسوم بوده که یک جزء قرآن هر روز تلاوت شود که دوره قرآن زنان اغلب صبح و عصر و آقایان شب برگزار می‌شده است.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

    در روز آخر ماه رمضان که جز سی‌ام قرآن قرائت می‌شد هر کس مطابق معمول هر روز بر جای خود می‌نشیند و با آوردن انواع آجیل و یک سکه و غیره این جز تلاوت می‌شود تا این ‌که به سوره اخلاص می‌رسد کسی که این سوره را تلاوت می‌کند باید پس از چند روز از تمام شدن ماه رمضان به سایر قرآن خوانان آش بدهد که این آش به آش قل هو الله معروف است.

    پس از دور کردن کامل قرآن تمام آجیل و تنقلات بین قرآن خوانان به این بهانه که متبرک است و با عنوان مشکل گشای سر قرآن توزیع می‌شود.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

    شبیه‌خوانی در ایام شبهای قدر

    در ایام ماه رمضان به ویژه در روزهای 19، 21 و 23 این ماه مراسم تعزیه خوانی به نام شبیه‌خوانی دایر است، مردم این شب‌ها را تا سحر احیا می‌دارند و به قرائت قرآن و نماز و دعای جوشن کبیر می‌پردازند و اغلب مقید به افطاری‌ دادن در این شب‌ها هستند.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    زیارت برادر امام رضا با پای پیاده در سحر 21 رمضان

    در بین مردم این دیار در گذشته‌ها مرسوم بود که پس از صرف سحری روز بیست و یکم ماه رمضان روزه‌داران پای پیاده به زیارت امامزاده سید مرتضی، برادر امام رضا(ع) که در کاشمر مدفون است می‌رفتند.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***

    جشن در شب بیست و هفتم رمضان

    شب بیست و هفتم ماه رمضان در بین کاشمری‌ها به شب قتل ابن ملجم معروف است بنابراین مردم این دیار این شب را عید می‌دانند و با حنا بستن به سر و دست خود و شیرینی توزیع کردن از بین رفتن قاتل مولایشان را جشن می‌گیرند.

    از جمله رسم‌های مردم این دیار پختن آش توسط زنان و توزیع بین خویشان و اقوام و همسایه‌ها در ساعاتی قبل از افطار است.

    صر روز آخر ماه رمضان والدین اعم از پدر یا مادر به ازای هر یک نفر از اعضای خانواده خود یک من گندم و یا معادل آن پولش را کنار می‌گذارند و هنگام افطار دست به دست بین اعضا فطریه می‌چرخد و با رسیدن به دست پدر او فطریه را به فردی مستحق می‌دهد.

    روز عید فطر هم بهانه خوبی برای مردم این دیار است تا صله رحم به جا آورند و از پدر و مادر و بزرگترهای فامیل سر بزنند.



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    2,310
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    45 روز 13 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    30
    آپلود
    0
    گالری
    2





    آذربايجان شرقي در ماه مبارك رمضان

    در آذربایجان کلمه "اروج" یا "اروش" به زبان ترکی عبارتی است که به مفهوم روزه و روزه داری و برای اسامی مردانه نیز استفاده می شود. در این میان آنچه که در میان اجرای اعمال عبادی و شرعی رمضان در رفتارها و کنش روزمره مردم بیشتر به چشم می‌خورد تغییر رفتار و منش آنها و سیل دعوت به افطارها است.
    برگزاری مراسم افطاری در رمضان در میان مردم آذربایجان از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است، همچنین چیدن سفره های ویژه افطار در میان خانواده های ترک زبان ارج و قرب خاصی دارد. به طور معمول جوانترها طی روزهای اول رمضان میهمان بزرگترها و سفره های پدر و مادرهایشان هستند اما مراسم افطاردهی در آذربایجان شرقی از هفته دوم ماه رمضان مرسوم است و معمولا افراد فامیل و همچنین فقرا را به مراسم افطاری دعوت می‌کنند.

    • هنوز هم که هنوز است روستاییان و عشایر آذربایجان با صدای ضربه همسایه بر دیوار خانه شان از خواب بیدار می شوند و این زنجیره خبر رسانی باعث می شود هیچکس خواب نماند.

    رسم پیشواز نیزهمچون گذشته در میان افراد متدین وجود دارد که به آن "قاباخلاما" می‌گویند. آنها دو یا سه روز قبل از رویت هلال به پیشواز ماه رمضان رفته و روزه می‌گیرند.
    قاباخلاما سنتی است که حتما باید پیش از ماه رمضان اجرا شود تا همه جا برای حضور در میهمانی بزرگخداوند آماده و پاکیزه باشد. هر چند مراسم عقد و عروسی در این ماه در بین مردم آذربایجان متداول و معمول نیست، اما بسیاری از خانواده ها نیز فراهم کردن مقدمات یک زندگی مشترک و مراسم بله برون را در ایام رمضان و به ویژه پانزدهم پربرکت و میمون می دانند.
    • در عصر واپسین روز از ماه رمضان بسیاری از خانواده ها در بسیاری از شهرها و روستاها به زیارت اهل قبور رفته و نذر و احسان می کنند.


    • در گذشته آبگوشت از غذاهای مرسوم افطاری بوده است اما امروز با افزایش تنوع غذایی می توان گفت سفره آذربایجانیها پذیرایی خوراکیهای جدیدتر و غذاهای مناطق دیگر نیز شده است اما جالب توجه است که سوپ یا آش همواره یک پای ثابتغذاهای آذربایجان شرقی است.


    ویرایش توسط ابدیت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۶:۲۴
    روزی به طبیب عشق با صدق و صفا
    گفتم که کجا روم، چیست دوا؟!

    گفتا که اگر علاج دردت خواهی
    بشتاب به دربار شه طوس رضا

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    881
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 22 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نگاهی به آداب و رسوم مردم بلوچستان در ماه مبارك رمضان


    آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در میان مردم بلوچستان همانند دیگر مراسم این قوم تشابه بنیادی و ریشه ای با یكدیگر چه در مكران (جنوب بلوچستان) و چه در سرحد (شمال بلوچستان) دارد اما اجرای این مراسم كمابیش در مناطق مختلف بلوچستان متفاوت است.
    زنان بلوچ در برگزاری آیین های مربوط به ماه مبارك رمضان نقش كلیدی دارند و مدیریت بیشتر امور در این ماه به زنان بلوچ مربوط می شود.

    مردم بلوچ از نیمه دوم ماه شعبان، خود را برای استقبال از ماه مبارك رمضان آماده می كنند و خانه و كاشانه خویش را غبارروبی كرده و زمینه برگزاری آداب و رسوم رایج این قوم در ماه رمضان را فراهم می كنند.

    اكثر زنان بلوچ بویژه مادربزرگ ها قبل از آغاز ماه مبارك رمضان افزون بر تمیز كردن خانه خود نظافت مساجد محله یا روستای خود را نیز برعهده می گیرند.
    بعد از نظافت مساجد، زنان به روشن كردن مشك و دود دادن مواد خوشبویی به نام 'سوچكی' و 'اوددار' كه بیشتر از كشورهای حاشیه خلیج فارس یا پاكستان تهیه می شود، مبادرت می ورزند.
    'سوچكی' تكه های نازكی از یك درخت بسیار خوشبو است كه معمولاً با مواد معطر دیگر آغشته شده و در ظروفی با طرح های محلی شیك در فروشگاهها عرضه می شود.
    مردان نیز در آماده سازی مساجد برای استقبال از ماه مبارك رمضان سهمی دارند، به این ترتیب كه آنان قبل از آغاز این ماه پربركت، با نصب چادر و تفكیك مكان زنان و مردان در مساجد، زمینه حضور زنان را برای بهره جستن از فضائل این ماه فراهم می سازند.

    با آغاز ماه مبارك رمضان هر شب قبل از اذان صبح، شخص یا اشخاصی برای بیدار كردن اهالی محل با به صدا در آوردن طبل و خواندن اشعاری در این خصوص كه از سروده های عامیانه منطقه است، مردم را برای صرف سحری بیدار می كنند.

    معمولاً سحرخوانی توسط دو یا سه نفر انجام می شود و آن كس كه بر طبل می كوبد، خواننده نیز است و همراه یا همراهان وی نقش همسرایان را بازی می كنند.
    در فقه اهل تسنن هر شب به همراه نماز عشاء، نماز 20 ركعتی اقامه می شود كه به آن 'تراویح' می گویند، از منظر اهل سنت این نماز كه ویژه ماه مبارك رمضان است، فضائل زیادی دارد و خواندن آن برای روزه داران لازم است.
    نماز تراویح متشكل از 10 نماز دو ركعتی است كه مردم بلوچستان بر طبق سنت دیرین خود همیشه سعی می كنند بیست ركعت نماز تراویح را به جماعت و امامت حافظ قرآن كه هر شب یك جزء از این كتاب مقدس را تلاوت می كند، بجا بیاورند، اقامه نماز تراویح از 45 دقیقه تا یك ساعت و نیم به طول می انجامد.
    در گذشته معمولاً زنان نماز تراویح را در منزل می خواندند اما امروزه درهای بیشتر مساجد شهرهای بزرگ به روی زنان نمازگذار باز است، البته زنان بلوچ در طول سال فقط یك ماه آن هم در ماه مبارك رمضان صرفاً برای اقامه نماز تراویح كه با ختم قرآن همراه است، به مساجد می روند.

    حضور زنان در مساجد شهرهای بزرگ و روستاهای پرجمعیت پدیده ای نو ظهور است كه طی 20 سال اخیر شكل گرفته و هنوز در بیشتر روستاهای بلوچستان اقامه نماز تراویح بدون حضور زنان انجام می گیرد.

    در شبهای قدر زنان بلوچ به صورت گروهی در خانه ها و مردان در مساجد به عبادت و تلاوت قرآن می پردازند، مردان خانواده سعی می كنند فرزندانشان را همراه خود به مساجد ببرند تا از سخنان مولوی كه پیرامون فضیلت این ماه مبارك و احیاء و زنده داری شبهای لیله القدر است بهره گیرند.
    هر شب قبل از نماز عشاء و تراویح، مولوی مسجد در مورد فضیلت روزه و ماه مبارك رمضان به سخنرانی می پردازد.
    در دهه آخر ماه مبارك رمضان و همزمان با شبهای قدر، شخصی كه معمولاً روحانی است به نمایندگی از همه مردم هر محله، در چادری كه در گوشه ای از مسجد نصب شده، مراسم اعتكاف را برگزار می كند و شبانه روز به تلاوت قرآن و اقامه نماز و دعا و نیایش می پردازد كه تا شب قبل از عید حق بیرون رفتن از مسجد را ندارد.
    یك شب مانده به پایان ماه مبارك رمضان و اعتكاف، اهالی محل و نمازگذاران مبلغی پول را به عنوان هدیه به فرد معتكف تقدیم می كنند.

    'تباهگ' یكی از اصلی ترین غذاهای ماه مبارك رمضان است كه در وقت سحر صرف می شود و مخلوطی از برنج و گوشت خشك شده بوده كه بسیار خوشمزه و لذیذ است و طرفداران زیادی در میان قوم بلوچ و حتی غیر بلوچ های این منطقه دارد.

    آماده سازی تباهگ یك هفته تا 10 روز طول می كشد و به همین دلیل، كار تهیه این خوراك مخصوص ماه مبارك رمضان از نیمه دوم شعبان آغاز می شود.

    نحوه تهیه تباهگ بدین ترتیب است كه ابتدا قصابان ماهر گوشت را به صورت لایه های نازك و ورقه های ظریف پهن می برند و سپس پودر انار ترش و آب لیمو و نمك را بصورت خمیر در آورده و بر روی لایه های گوشت می مالند و بعد از آن در فضایی باز ورقه های گوشت را كه به آن خمیر انار مالیده شده در مجاورت تابش آفتاب بر روی بند و یا طنابی آویزان می كنند.


    برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار گوشت های آویز شده را با تور یا پارچه های مخصوص می پوشانند به شكلی كه هوا و نور كافی به گوشت برسد و بعد از خشك شدن گوشت، آنها را جمع آوری كرده و در كیسه های پارچه ای قرار می دهند تا در طول ماه مبارك آن را با برنج طبخ و مصرف كنند.
    این خوراك خوشمزه از قرن ها پیش در میان مردم بلوچستان رواج داشته است، با توجه به نبود برق در آن زمان تباهگ بهترین و آسان ترین روش برای مصرف طولانی مدت گوشت به شمار می رفته است.

    از دیگر خوارك مرسوم در بلوچستان شیرینی 'چانگال' است كه معمولا بر سر سفره افطار گذاشته می شود، مواد اولیه آن خرما، خمیر نیمه پخته، روغن محلی حیوانی و افزودنی های معطر است.
    'بَّت ماش' نوعی غذاست كه بیشتر در میان افراد مسن و یا خاص طرفدار دارد، هم در ماه مبارك رمضان و هم در فصل زمستان بویژه هنگام بارش باران بر سر سفره مردمان بلوچ قرار می گیرد.
    بتّ ماش در مناطق جنوبی بلوچستان همراه با هرّام ، ترشی انبه و یا لیمو صرف می شود، این غذا كاملاً نرم است و از موادی مانند برنج، روغن، ماش و افزودنی های معطر تهیه می شود.

    معمولاً كسانی كه قادر به تهیه تباهگ نیستند در ماه رمضان بیشتر از غذای پر چرپ بَّت ماش استفاده می كنند و به خاطر نرمی بیش از حد معمول آن، هنگام سحری میل می شود، به عقیده مردم این منطقه هر كس هنگام سحری 'بت ماش' بخورد در طول روز كمتر گرسنه می شود.

    نان 'تیموش' در بلوچستان تهیه و پخت می شود كه تنها به ماه رمضان اختصاص ندارد اما به علت سبكی و و هضم سریع آن در این ماه طرفداران زیادی دارد، این نوع نان حتی از كاغذ نیز نازك تر است و پخت آن مهارت خاصی را می طلبد.
    امروزه نان تیموش را با ظروف كاملا پهن و مخصوصی به نام 'تین یا تیگن' تهیه می كنند، در حالی كه در گذشته پخت آن با استفاده از سنگ های بسیار نازك بزرگ و پهن كه در كوه های لایه ای منطقه بنام 'تلار' یافت می شود، انجام می گرفت، مواد اولیه این نان، آرد ، نمك، آب و مقدار بسیار اندكی روغن است.
    'پكوره' از مخلوط آرد نخود، آرد گندم، گشنیز، ادیه های معطر، روغن، فلفل و سیب زمینی تهیه می شود و مردم بلوچ معمولاً سر سفره افطار از این غذا بهره می گیرند، دستور پخت آن از كشورهای عربی و پاكستان گرفته شده و بدلیل نبود مواد اولیه آن در روستاها بیشتر در شهرهای بزرگ تهیه می شود.
    از دیگر خوراكهای محلی كه می توان آن را بر سر سفره های افطار مردم بلوچ یافت، حلوا شكری، حلوا شیرگی، خرما بریز، خرما شیرگی، كتوك، هارگ، انواع لبنیات محلی، نان روغنی، مربای خرما، انواع ترشی های مختلف مثل ترشی لیمو، ترشی انبه است.
    با توجه به زمان بر بودن دوخت البسه سوزن دوزی شده بانوان بلوچ كه گاهاً حتی تا شش ماه نیز به طول می انجامد، زنان در ماه رمضان به محض فراغت از كار منزل تا عصر به دوخت و دوز و «سوزن دوزی» لباسهای مخصوص عید فطر خود و فرزندانشان مشغول می شوند.
    چند روز مانده به پایان ماه مبارك رمضان شهرهای بزرگ و مراكز خرید در بلوچستان به طور چشمگیری شلوغ می شوند و مردم شهرهای كوچك و روستاها برای تهیه ملزومات عید، خود را به شهرها می رسانند.
    شهرهای بزرگ و مراكز خرید منطقه بلوچستان در چند روز پایانی ماه مبارك رمضان چنان شلوغ می شوند كه تردد را برای مردم و خودروها دشوار می سازد، بیشترین كالاهایی كه در این روزها خریداران زیادی دارد، پارچه ،لباس، كفش، حنا، شیرینی و میوه است.
    در شب پایانی ماه مبارك رمضان زنان بلوچ با تهیه و آماده كردن حنا كه معمولاً حنای محلی آن منطقه است، خود را برای مراسم حنا بندان آماده می كنند.
    در این مراسم كه شب قبل از عید فطر برگزار می شود، زنان و دختران با حنا نقش های مختلف و زیبایی را بر روی دست های خود می كشند و كار بستن حنا بر دست زنان توسط فردی كه در این زمینه مهارت خاص دارد انجام می شود.
    در نهایت ماه مبارك رمضان پایان می یابد و مردم خود را برای روز عید سعید فطر آماده می كنند، در این روز مردان با پوشیدن لباس نو به نزدیك ترین عید گاههای محل سكونت كه محلی برای اقامه نماز عید است، می روند.
    حضور چشمگیر كودكان به همراه پدران و نزدیكان خود در عیدگاهها از نكات جالب توجه این مراسم معنوی است اما زنان نمی توانند در نماز عید حضور داشته باشند.
    با پایان نماز عید و خواندن دعا، نمازگزاران بویژه اقوام و خویشاوندان به صورت دسته جمعی، همدیگر را در آغوش گرفته و از یكدیگر طلب بخشش و حلالیت می كنند.
    مردم بلوچستان معتقدند، اگر كسی در طول سال مرتكب خطایی شده با طلبیدن حلالیت از دیگران در روز عید فطر خداوند تمام گناهان او را می بخشد.
    بعد از اتمام حلالیت، كودكان نیز با گرفتن عیدی از بزرگترها آن روز را به خوشی می گذرانند، اگر كسی نتوانست یكی از اقوام یا آشنایان خود را در روز اول عید ملاقات كند، برای تبریك گویی وحلالیت طلبی تا سه روز فرصت دارد.
    بعد از رفتن مردان و كودكان به عیدگاه زنان با پوشیدن لباس عید و زیورآلات مخصوص و همچنین آماده كردن غذاهای خوشمزه منتظر مردان می مانند تا از آنان پذیرائی كنند و حلالیت بطلبند.
    در روز عید فطر اكثر مردم بلوچستان به دیدار از بزرگترها و بیماران می شتابند و اگر در طول چند ماه فردی یكی از نزدیكان خود را از دست بدهد مردم برای دلداری به منزل وی می روند


  13. تشکرها 2


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    881
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 22 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نگاهی به آداب و رسوم مردم ساوه در ماه مبارك رمضان

    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    مردم متدین و خداشناس شهرستان ساوه پیش از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان با خانه تكانی و گرفتن روزه در ماه شعبان به استقبال ماه مهمانی خدا می روند كه این استقبال، آیین پیشواز از ماه رمضان نامیده می‌شود.

    یكی دیگر از آداب مردم این دیار در این ماه هدیه به روزه ‌دارانی است كه تازه به سن بلوغ رسیده‌اند و نخستین ماه رمضان دوران تكلیف خود را می‌گذرانند و این افراد در نخستین روز‌ ماه مبارك تا زمانی كه از سوی بزرگترها هدیه‌ای نگیرند، افطار نمی‌كنند.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    از دیگر رسوم مردم ساوه در گذشته های دور در روستاها بیدار كردن اهالی هنگام سحر بود كه چند نفر از مردم با به صدا در آوردن طبل در كوچه می‌گشتند و مردم را برای سحر بیدار می‌كردند.

    اهل خانه نیز با روشن كردن چراغ، بیدار بودن خود را اعلام می‌كرد و در غیر این صورت، اهالی روز بعد به پرس و جو می‌پرداختند و اگر مشكلی برای صاحبخانه به وجود آمده بود به یاری او می‌ رفتند كه این امر باعث نزدیكی دل ها بین اهالی می شد.
    دیدار دوستان و آشنایان بعد از افطار یكی از مراسم مخصوص‌ ماه مبارك رمضان در ساوه ‌است كه این مهم در گذشته رونق بیشتری داشته اما امروزه هم كم و بیش انجام می‌شود.

    در این مجالس، افراد فامیل یا دوستان دور هم جمع می‌ شوند و ضمن تناول افطاری با خواندن ابیاتی از دیوان سعدی یا حافظ و داستان‌گویی كه امروزه به دیدن فیلم های سریالی تلویزیون تغییر داده شده به شب‌نشینی می‌پردازند. پخت و توزیع غذا از سوی افراد نیكوكار و تقسیم بین نیازمندان از دیگر سنن مردم ساوه در ماه مبارك است. علاوه بر این، ختم قرآن در شب بیست‌ ویكم و بیست و سوم ماه رمضان و فاتحه خوانی برای اموات است كه آن را همراه با قرائت سوره انعام برگزار می‌كنند.
    *** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ****** آداب و سنت هاي رمضان در اقوام گوناگون ايراني ***
    پخت غذاهای مخصوص از دیگر آیین‌های ماه رمضان است كه بانوان ساوه ای برای دسر افطار بیشتر غذاهایی نظیر آش‌رشته، حلوا، حلیم و شله زرد می پزند. یكی از آیین‌های جالب توجه مردم این دیار فرستادن افطاری توسط داماد به خانه عروس است.
    مطابق این سنت دیرینه در ماه رمضان جوان دارای نامزد، باید افطاری نامزدش را به خانه پدر عروس ببرد، این افطاری شامل چند قرص نان، برنج، روغن حیوانی، گوشت مرغ، ماهی، سیب سرخ، شیرینی و میوه‌های فصل است.

    پس از این كه افطاری از سوی داماد به خانواده عروس برده شد، خانواده عروس نیز در شب‌های آینده، خانواده داماد را برای صرف افطاری به منزل خود دعوت می‌كند. حضور پررنگ در نمازهای جماعت، شب زنده‌داری در شب های قدر و شركت در محافل انس با قرآن كریم از دیگر سنت‌های پسندیده‌ای است كه مردم ساوه به آن پایبندند. مردم مسلمان این خطه در روز عید فطر هم با شكوه خاصی نماز عید را برپا كرده و پس از آن به دید و بازدید، زیارت اهل قبور و طلب بخشش و دعای خیر از پیران و بزرگان می پردازند.


  15. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود