صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    تقریبا میشه ادعا کرد برای تمامی زنانی که با این روایت برخورد می کنن کدورتی ذهنی بوجود میاد که البته جای توضیح و تفصیل داره .
    این روایت باید از پنج محور مورد بررسی قرار بگیره .
    اول _ بررسی شان صدور و فضای تاریخی این روایت
    دوم _ عرضه روایت به قران کریم
    سوم _ بررسی معنای عقل و همچنین گذری بر معنای نقص
    چهارم _ بیان تفاوت ساختاری و فیزیولوژی زن و مرد و بررسی وجه ارتباط عقل با این ساختار
    پنجم _ گذری بر روایاتی که امیر المومنین (ع) در مورد زنانی نظیر حضرت زهرا (س) ، حضرت زینب ( س) ، حضرت خدیجه (س) و دیگر زنان بزرگ تاریخ فرمودن و جمع این روایات با خطبه 80 نهج البلاغه .
    محور اول : شان صدور روایت
    این روایت پس از جنگ جمل و در مذمت افرادی بیان شد که از یک زن در جریان جنگ پیروی کردن ، برخی شان صدور این روایت رو تنها مربوط به عایشه می دونن که طی جریاناتی موجبات موجبات جنگ جمل رو فراهم کرد ، برخی هم معتقدن که اگه در یه مقطع زمانی از یه گروه یا ملت یا امتی مدح یا ذمی بشه تا آخر دنیا که این مدح یا ذم شامل حالشون نیست بلکه با گذشت روزگار و ایام و تغییر رویه اونا اون مدح و ذم هم طبیعتا منتفی میشه ، این ستایش ونکوهشها رو نباید به حساب جوهر و ذات اونا گذاشت .
    نتیجه اینکه نقص عنوان شده در روایت عمومی نیست و شامل همه زنها در همه زمانها نمیشه .
    محور دوم بحث رو انشاالله بعدا دنبال می کنم .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    محور دوم بحث عرضه روایت به قران کریم است البته قبل از اینکه این مطلب رو بیان کنم بهتره در مورد کلمه نقص یه توضیح مختصری بدم و اون این که کلمه نقص در بسیاری از جاها با کلمه تفاوت به جای هم به کار میرن ، مثلا در آیه سوم سوره ملک اومده (( ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت )) در آیه فوق کلمه تفاوت به معنی نقص بکار رفته و در روایت مذکور نقص به معنی تفاوته و معنی روایت این میشه که زنها در برخی مسائل مانند امور مالی ، عبادی و شهادت شهود – دقت بفرمایید تنها در برخی از مسائل فوق – با مردان تفاوت دارن و این مطلب معنی نقصان و مذمت نداره بلکه تنها معنی تفاوت و اختلاف داره .
    از طرف دیگه ما اساسا معنای نقصی که در روایت اومده رو نمی تونیم نقصان و کمبود بگیریم چون در این صورت روایت با آیات قرآن در تضاد قرار میگیره و مخالف آیات قرآن میشه چون طبق آیات قرآن زن و مرد در تمامی مراحل خلقت با هم برابرن همین طور خطاب های قرآن در مورد امر به تفکر و تعقل شامل زن و مرد هر دو است و این نشان دهنده عقل عملی مساوی در هر یک از زن و مرد هست .
    مورد دیگه این که مسائلی که در روایت به اونا تصریح شده از موارد تفاوت بین زن و مرد هست و اصلا مشمول دایره نقص نمیشه ، نقص اینه که برای شما حدی از کمال تصور بشه و شما با اختیار خودتون از عمل به فرایض و وظایف خودتون کوتاهی کنین اونوقت شما دچار نقصان در عبادت یا عقل یا ... هستین اما زمانی که خداوند وظیفه ای رو از شما نخواسته ، عمل نکردن به اون هم نقص محسوب نمیشه .



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    38
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    با تشکر از خواهر محترم
    نکات جالب و دقیقی رو مطرح کردی، خصوصاً موردی بودن این حدیث. من از این نکته فهمیدم که اصولاً این بیان حضرت یه بیان سیاسی برای شرایط خاص بوده...




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط fatememeshkat نمایش پست
    محور دوم بحث عرضه روایت به قران کریم است البته قبل از اینکه این مطلب رو بیان کنم بهتره در مورد کلمه نقص یه توضیح مختصری بدم و اون این که کلمه نقص در بسیاری از جاها با کلمه تفاوت به جای هم به کار میرن ، مثلا در آیه سوم سوره ملک اومده (( ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت )) در آیه فوق کلمه تفاوت به معنی نقص بکار رفته و در روایت مذکور نقص به معنی تفاوته و معنی روایت این میشه که زنها در برخی مسائل مانند امور مالی ، عبادی و شهادت شهود – دقت بفرمایید تنها در برخی از مسائل فوق – با مردان تفاوت دارن و این مطلب معنی نقصان و مذمت نداره بلکه تنها معنی تفاوت و اختلاف داره .
    از طرف دیگه ما اساسا معنای نقصی که در روایت اومده رو نمی تونیم نقصان و کمبود بگیریم چون در این صورت روایت با آیات قرآن در تضاد قرار میگیره و مخالف آیات قرآن میشه چون طبق آیات قرآن زن و مرد در تمامی مراحل خلقت با هم برابرن همین طور خطاب های قرآن در مورد امر به تفکر و تعقل شامل زن و مرد هر دو است و این نشان دهنده عقل عملی مساوی در هر یک از زن و مرد هست .
    مورد دیگه این که مسائلی که در روایت به اونا تصریح شده از موارد تفاوت بین زن و مرد هست و اصلا مشمول دایره نقص نمیشه ، نقص اینه که برای شما حدی از کمال تصور بشه و شما با اختیار خودتون از عمل به فرایض و وظایف خودتون کوتاهی کنین اونوقت شما دچار نقصان در عبادت یا عقل یا ... هستین اما زمانی که خداوند وظیفه ای رو از شما نخواسته ، عمل نکردن به اون هم نقص محسوب نمیشه .
    محور سوم بررسی معنای عقل و همچنین گذری بر معنای نقص
    البته در مورد نقص در محور دوم یه توضیح مختصری دادم که همون کافیه ، اما در مورد عقل باید گفت که ما دو نوع عقل داریم یکی عقل عملی و یکی عقل نظری .
    عقل عملی معیار قرب الهی و بهشت است چون عقل امنه که بواسطه اش خدا عبادت بشه و به سبب اون بهشت کسب بشه و زن و مرد از این عقل بطور مساوی برخوردارن چون خطابهای قران در مورد عمل به احکام و پرهیز از محرمات و تفکر و تعقل نسبت به زن و مرد هر دو یکسانه همچنین آیات کریمه ای نظیر (( من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم باحسن ما کانوا یعملون )) نحل / 97 و غافر / 40 گواه یکسانی پاداش اخرویه . گویای این حقیقته که نزد خداوند جنسیت موجب برتری نیست بلکه ملاک برتری نزد خداوند تقوا و تهذیب نفسه ، این آیه رو ببینید (( قد افلح من تزکی )) اعلی / 14 می دونید که ضمیر ((من)) بر زن و مرد هر دو اطلاق میشه بنابراین از جهت پاداش اخروی و عمل به شرایع و احکام تفاوتی بین زن و مرد دیده نمیشه .
    از طرف دیگه عقل نظری در امور سیاسی _ اجتماعی وامور مربوط به تامین معاش کاربرد داره که خانمها از این نظر با مردها متفاوتند _ تنها متفاوتند نه ناقص _ یعنی نقص همیشه معنای مذمت و خسران نداره می تونه معنای تفاوت داشته باشه مثل اینکه کسی بگه چشم انسان نسبت به چشم عقاب نقص داره این به معنی نقص چشم انسان نیست بلکه به معنی بیان تفاوت قدرت بصری در این دو موجوده اون هم به علت تفاوت در کاربرد اون .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    محور چهارم تفاوت ساختاری و فیزیولوژی زن و مرد و بررسی وجه ارتباط عقل با این ساختار
    ببینید قبول داریم که بین زن و مرد تفاوت ساختاری فیزیولوژیکی وجود داره به این معنی که ساختار فیزیکی زن ها مثل ساختار فیزیکی مردها نیست . مردها بطور طبیعی قدرت بدنی بیشتر و به لحاظ روحی و روانی خشونت و صلابت بیشتری دارن - که البته اینم مذمت نیست بلکه بیان تفاوت در کاربرد قواست - اما خانم ها بطور طبیعی اون قدرت لازم و همین طور خشونت و ..... رو ندارن و مساله بسیار مهم اینه که بطور طبیعی تفاوت ساختاری بین زن و مرد تفاوت وظیفه ایجاد کرده، مردها غالبا امور اجتماعی و سیاسی و جنگ و جهاد و .... رو که نیاز به تجربه اجتماعی بیشتری داره بعهده دارن چون توانایی بیشتری تو این زمینه دارن و زنان اموری رو که نیاز به عاطفه و تفکر و دقت عمل بیشتری داره بعهده دارن چون توانایی بیشتری تو این زمینه دارن به این دلیله که می گن مردها در زمینه مسائل عقل نظری کامل ترن و زن ها در زمینه مسائل عاطفی کامل تر .
    البته این نکته بسیار بسیار مهم رو هم باید تذکر داد که این تفاوت اندکه و نباید در جامعه به گونه ای تلقی بشه که زن عاطفیه به گونه ای که از قدرت استدلال و تفکر و اظهار نظر منطقی تهیه یا مرد موجودی تهی از عاطفه و خشنه بلکه حقیقتی که در تمام جوامع بشری میشه دید اینه که این تفاوت ، بسیار اندک و در برخی شرایط قابل چشم پوشیه به نحوی که در شرایط خاصی که در زندگی برای بعضی از زن ها و مردها بطور قهری پیش میاد قابل جابه جایی هست مثلا خانمی که همسرش رو از دست داده و سرپرست خانواده ست و از عهده مخارج خانواده بر میاد براحتی اون تفاوت رو به حداقل ممکن خودش رسونده که تونسته وظایف یه مرد رو حداقل در زمینه تامین معاش خانواده انجام بده یا به عکس مردی که همسرش رو از دست داده و به تنهایی خانواده رو اداره میکنه اونم این تفاوت رو به حداقل رسونده می خوام این نتیجه رو بگیرم که این تفاوت اونقدرام که در موردش بحث میشه در عمل مساله ساز نیست .

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    محور پنجم
    شما می تونین به کتب سیره و کتب تاریخ مراجعه کنین و سخنان امیر المومنین (ع) رو در مورد زنان بافضیلت ببینین .
    وقتی زندگی زنانی رو که موردتایید امیرمومنان (ع) قرار داشتن مطالعه می کنین ، می بینین که برخی زنان مانند حضرت زهرا (س) و حضرت خدیجه (س) جزء برترین زنان عالم قرار دارن و زنانی چون حضرت زینب (س) ، فاطمه ام البنین ، فضه و... زنانی بسیار بافضیلت و عالمه بودن همچنان که در مورد حضرت زینب (س) در روایتی از امام سجاد (ع) ایشان را ((عالمه غیر معلمه )) خوندن یعنی دانشمندی که بدون استاد به این مقام رسیده است .
    در زمینه عقل عملی نیز این زنان گوی سبقت را از بسیاری از مردان زمان خویش ربودند .
    بنابراین به راحتی میشه فهمید که اونچه در خطبه 80 نهج البلاغه اومده مفهومی غیر از نقص به معنای شایع اون داره البته اگه شان صدور روایت رو در نظر نگیریم و بادر نظر گرفتن شان صدور باید گفت که این روایت درباره مصداق خاصی صادر شده والا حضرت امیر (ع) درباره همه زنها _ به قرینه اونچه در بالا گفتیم _ چنین طرز فکری ندارن .


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    نتیجه کلی از این روایت و کلمات بکاررفته در اون با توجه به شان صدورش اینه که این خطبه بعد از جنگ جمل و در مذمت تبعیت از اشخاصی گفته شده که صلاحیت پیروی در امور جنگی و مسائل سیاسی –اجتماعی رو نداشته باشن چون جنگ وجهاد و امور مهم اینچنینی نیازمند تجربه اجتماعی و آگاهیهای لازمه و صحیح نیست که گروهی بدنبال شخصی جنگی براه بندازن در حالی که اون شخص واجد هیچ کدوم از صلاحیت های فوق نباشه در حقیقت امام علی (ع) خطاب به همه مردم فرمودن که زنها در برخی امور – که مصادیق یا محدوده اش روهم در همون روایت مشخص می کنن – با مردها تفاوت دارن و این تفاوت فیزیولوژیکی به تعریف وظایف بر می گرده بنابراین پیروی از اشخاص به عنوان پیشرو یا رهبر یا رئیس یه گروه چشم بسته و صرف منسوب بودن به بزرگان درست نیست بلکه باید دید آیا امری که به انجام اون مبادرت کرده حتی به لحاظ تکوینی یا ساختاری و تجربی توان انجامش روداره یا نه به تعبیر دیگه مذمت نهفته در روایت متوجه کسانیه که علیرغم بهره مندی از تجربه اجتماعی بیشتر در پی مصالحی - به جای تبعیت از امام عادل – بدنبال یک زن – که فاقد چنین تجربه ای هست – جنگی به راه انداختن که نتیجه ای جز ایجاد تفرقه و خونریزی نداشت یعنی، اینکه انسان ظرفیت و امکانات بیشتری داشته باشه اما بخاطر نفسانیاتش از اون ظرفیت عقلی و یا تجربه اجتماعی استفاده نکنه حقیقتا دچار نقصانه نه اینکه در مواردی وظیفه ای نداشته باشه و وقتی اون امور رو انجام نده نسبت نقص بهش بدن .


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    سلام علیکم
    طبق فرمایشات خودتان این روایت در زمان خاصی که اتفاق افتاده این حدیث بیان شده .ویا اینکه ساختار جسمی وفیزیکی زن ومرد تفاوت دارد که شاید به عبارتی بتوان گفت طبق خلقت خاص خداوند نسبت به زنان که در ماه از عباداتشان کاسته میشود نیز باشد



  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    40
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    سلام علیکم .
    نه خانم اصلا بیانتان بد نبوده بلکه به شخصه استفاده نیز کردم .شاید من نتوانستم خوب به بیان نظرم بپردازم .من گفته بودم که طبق فرمایشات خودتان که فرموده بودید این سوال رو باید از چند جهت جوابگو بود وردیف بندی کرده اید ودر ردیف بندی ها هم به شان صدور آیه ومواردی از این قبیل باز هم مانند تفاوت ساختار جسمی وروحی زن ومرد اشاره فرمودید .من علاوه بر اینکه مورد شما رو قبول داشته ام ،به کمی عبادات زنان نیز اشاره ای کردم .وگرنه من منظورتون رو خوب متوجه شدم .باز هم اگر سخنی دارید برا تفهیمم .بفرمایید

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۶
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقل قول : چرا در نهج البلاغه اومده عقل زنها ناقصه ؟




    سلام
    در محور دوم فرمودید در آیه سوم سوره ملک تفاوت به معنای نقص اومده اما نقص که به جای تفاوت نیومده .یعنی میخوام بگم عکس قضیه ممکنه درست نباشه در حالی که اگر منظور حضرت تفاوت بوده خب میتونستن از همین کلمه استفاده کنن. نمیدونم منظورم رو متوجه شدید یا نه؟ اگر شدید لطفا جواب بدید

صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود