جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گناه فطرس فرشته ی آزاد چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    گناه فطرس فرشته ی آزاد چیست؟




    سلام
    فطرس فرشته آزاده شده بوسیله امام حسین ع هست ایا شما اطلاعاتی درباره این فرشته دارید؟
    گناهش چه بود ؟
    ایا گناه فرشتگان نیز مانند گناه ما ادمیان است؟

    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی8

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۳ در ساعت ۰۴:۱۱
    يارب نظر تو برنگردد

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما و عرض ادب

    از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده که فرمود :

    إن فطرس ملك کان یطیف بالعرش ، فتلکا في شيءٍ من أمر الله ، فقص جناحه ورمي به علی ٰ جزیرة ، فلمّا ولد الحسین هبط جبرئیل إلی رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) تهنیة بولاة الحسین فمرَّ به ، فعاذ بجبریل فقال ، قد بعثت إلی محمدا اُهنیه بمولود ولد له ، فإن شئتَ حملتك إلیه ، فقال : قد شئتُ ، فحمله ، فوضعه بین یدي رسول الله ، و بصبص بإصبعه إلیه ، فقال له رسول الله ( صلی الله علیه و ‌آله ): امسح جناحك بحسین ، فمسح جناحه بحسین ، فعرج[1]

    فطرس فرشته‌ای است که پیوسته دور عرش گردید ، اما در موردی نسبت به فرمان الهی کندی ورزید ، بالش بریده و در جزیره‌ای افکنده شد . هنگامی که حسین ( علیه السلام ) ولادت یافت ، جبرییل بر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) نازل شد تا میلاد حسین ( علیه السلام ) را به وی تهنیت گوید ، پس فطرس ( در وقت ) به جبرییل در آویخت . او گفت : من به سوی محمّد ( صلی الله علیه و آله ) گسیل شدم تا او را به فرزندی که برایش متولّد شده تهنیت گویم ، اگر می‌خواهی تو را به نزد او حمل نمایم . گفت : میل دارم . پس او را حمل نمود و مقابل رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) نهاد . فطرس با تکان دادن انگشت خود به آن حضرت ( صلی الله علیه و آله ) التجا جست . رسول خدا به وی فرمود : بالِ خویش را به حسین ( علیه السلام ) بمال ! او بالش را به حسین ( علیه السلام ) مالید و به آسمان عروج نمود .

    عبارت « تلکّأ » در این حدیث ، به معنای « کندی ورزید » است .

    در رجال كشى در ذكر محمد بن سنان نقل شده:


    چون به بركت دعاى امام جواد عليه السّلام درد چشم محمد بن سنان برطرف شد، محمد به آنحضرت گفت‏:«يَا شَبِيهَ صَاحِبِ‏ فُطْرُسَ‏»
    سپس محمد بن مرزبان از ابن سنان پرسيد:منظورت از اينكه به حضرت جواد عليه السّلام گفتى «اى شبيه دوست فطرس‏ چه بود»؟ گفت خداوند به فرشته‏اى به نام فطرس‏ خشم گرفت پر و بالش ريخت و او را در يكي از جزائر اقيانوس ها انداخت. وقتى حضرت حسين عليه السّلام متولد شد خداوند جبرئيل را خدمت حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و اله فرستاد تا تهنيت بگويد. جبرئيل با فطرس‏ دوست بود، از همان جزيره عبور كرد كه فطرس‏ در آنجا افتاده بود جريان ولادت حضرت حسين عليه السّلام را به او گفت و مأموريت خود را نيز گوشزد كرد گفت اگر مايل باشى من ترا بر يكى از بال هاى خود سوار ميكنم و پيش حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم مى‏برم تا در باره‏ات شفاعت كند.
    فطرس گفت خوب است، جبرئيل او را بر بال خود گرفت و خدمت حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و اله آورد. تهنيت و مبارك باد پروردگار را رساند بعد جريان فطرس را نيز نقل كرد، پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و اله به فطرس فرمود پر و بال خود را به گهواره حسين بمال، فطرس اين كار را كرد خداوند پر و بالش را به او برگرداند و او را به مقام اولش ميان ملائكه باز گردانيد.[2]

    شيخ صدوق در امالي سخني كه ميان رسول خدا(ص) و فطرس واقع شد را چنين آورده است:

    پس از آنکه فطرس شفا گرفت به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد: یَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَا إِنَّ أُمَّتَكَ سَتَقْتُلُهُ ؛ بی شک امت شما در آینده کمر به قتل این مولود شریف خواهند بست. او این حق را به گردن من دارد كه أَلَّا یَزُورَهُ زَائِرٌ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ عَنْهُ؛ هر كس که او را زیارت کند من زیارت وی را به عرض آن حضرت برسانم و لَا یُسَلِّمَ عَلَیْهِ مُسَلِّمٌ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ سَلَامَهُ؛ و هر كس كه به آن حضرت سلام كند من سلامش را به آن بزرگوار برسانم و لَا یُصَلِّی عَلَیْهِ مُصَلٍّ إِلَّا أَبْلَغْتُهُ صَلَاتَهُ؛ و هر كس كه درود بر آن حضرت بفرستد من درود او را به خدمتش می‌رسانم این بگفت و ثُمَّ ارْتَفَعَ ؛ پرکشید و بالا رفت[3]

    به قاسم بن علاء همدانى وكيل امام عسكرى عليه السّلام توقيع رسيد كه مولانا الحسين عليه السّلام روز سوم شعبان متولّد شد آنرا روزه بگير و اين دعا را بخوان:اللّهُمَّ ... كه جمله‏
    «عَاذَ فُطْرُسُ بِمَهْدِهِ ...» یعنی فطرس به گهوارۀ امام حسین (ع) پناه برد در ضمن آنست.[4]
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۹/۰۸ در ساعت ۲۱:۵۷


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درباره فطرس ملک و داستان بخشودگی و بهبودی وی به برکت وجود حضرت سیّد الشهداء(ع) و توسّل به آن حضرت، روایات مستفیضی نقل شده است[5]، اما گاهی در صحّت و معقول بودن آنها مناقشاتی مطرح می‌گردد .

    برخي نسبت به اين روايات اشكال وارد كرده اند و مي گويند:روایت عصیان فطرس، با آیۀ شریفۀ:
    "وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَدًا سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ"،[6] [آنها گفتند: "خداوند رحمان فرزندی برای خود انتخاب کرده است"! او منزه است (از این عیب و نقص)؛ آنها [= فرشتگان‏] بندگان شایسته اویند.] و آیۀ: "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ"؛[7][ ای کسانی که ایمان آورده ‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سخت گیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‏ کنند و آنچه را فرمان داده شده ‏اند اجرا می‏ نمایند!] منافات دارد.

    حضرت علی (علیه السلام) در بیان ویژگی های ملائکه می­فرماید:

    «خداوند ملائکه را خلق کرد و آنها را در آسمان­ ها مسکن داد، در آنها سستی نیست، غفلت نیست، معصیت نمی­ کنند و از همه موجودات به خداوند آگاه­تر و از همه به او نزدیک­تر و خداترس تر هستند، اطاعتشان از خدا از همه بیشتر است، نه خواب به دیدگان آنها راه می­ یابد و نه دچار سهو و نسیان می­ شوند و بدن­ هایشان سست نمی­ شود.»[8‏]

    علامه طباطبايي(ره) ذيل آيه 6 سوره تحريم مي فرمايد: که تکلیف فرشتگان، تکلیف تکوینی است نه تشریعی؛ در نتیجه عقاب و ثواب برای فرشتگان وجود ندارد و با این حساب تمرّد و عصیان هم برای آنان متصوّّر نیست.



    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۲:۴۸

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پاسخ هايي كه از اين اشكال داده شده است چنين است:

    الف)تعابیری که در روایات مربوط به فطرس آمده هیچ گونه دلالتی بر گناه فطرس ندارد تا مورد انکار قرار گیرند ؛ زیرا تقریباً در تمام آنها از کار فطرس به « أبطأ » یا « تلکّأ » تعبیر شده که با هم مرادف و به معنای « کندی ورزید » هستند.[9]
    عبارت موجود در برخی از نصوص « فبعث في شيء فأبطأ فیه» است و در برخی دیگر « فتلکّأ في شيء من أمر الله»[10] آمده است .طبیعی است که فرشتگان در مقام اطاعت فرمان الهی بر هم پیشی می‌گیرند.[11]

    ب)گر چه آیات و روایاتی که در ظاهر بدوی خود نوعی گناه را به معصومان ( علیهم السلام ) نسبت می‌دهند با دلایل عقلی و نقلی عصمت آنان تنافی ظاهری دارند ، اما این تنافی با حمل آنها بر « گناهان منزلتی » به سهولت قابل دفع است ؛ زیرا با عصمت از گناهان عادی منافاتی ندارد ؛ چه این که گناهان عادی موجب استحقاق عذاب اخروی می‌گردند ، حال آن که گناهان منزلتی مایۀ نوعی کاستی در بهر‌ه‌مندی از بخشی از عنایات ویژۀ الهی و یا حدّاکثر ، ابتلای به برخی از گرفتاری‌ها در دنیا خواهد بود.
    حال اگر فرشته‌ای بدون شتاب به طاعت برخیزد و کار و سرعتی در شأن خویش و به فراخور مقام قرب و منزلتش انجام ندهد و مستحقّ عقوبت منزلتی و حرمان از برخی عنایات مخصوص به « عباد مکرمین » گردد ، از جایگاه و منزلت خود تنزّل خواهد یافت ، مگر آن که با توبه و توسّل جبران نماید .




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ج)برخي از علما نسبت به فرشتگان ديدگاه تفصيلي دارند و مي گويند: ملائكه مختلفند , بعضى از ملائكه ملائكه مقرب هستند يا به اصطلاح فلسفى آنها را مجرد مى دانند . البته مى دانيد كه ما اينها را بايد از منابع نقلى بگيريم و دليل عقلى و فلسفى ندارد , ولى آن مقدارى كه فهميده مى شود اين طور است كه مثلا حضرت على ( عليه السلام ) مى فرمايند ملائكه اى هستند كه : (( سجود لا يركعون و ركوع لا ينتصبون )): بعضى در حال سجودند , ركوع نمى كنند و برخى در ركوع اند , برپا نمى ايستند[12] اينها از اولى كه خداوند آنها را آفريده است نمى دانند كه غير از خودشان هم مخلوقى هست يا نيست و به طورى غرق در خداوند هستند كه غافلند از ماسواى پروردگار , ولى همه ملائكه اين طور نيستند . بعضى از ملائكه را در اخبار و احاديث ملائكه ذمى مى گويند , موجوداتى هستند نامرئى اما شايد خيلى به انسان شبيه اند , يعنى تكليف مى پذيرند , احيانا تمرد مى كنند - حقيقت اينها بر ما روشن نيست و لهذا در بعضى اخبار راجع به بعضى از ملائكه دارد كه تمرد كرد و بعد مغضوب واقع شد . پس درباره ملائكه به طور كلى نمى شود گفت كه حسابشان آن طور حسابى است , حتى در اخبار آمده است كه بعضى از ملائكه را از عنصرهاى اين عالم آفريده اند .[13]

    استاد شهید مرتضی مطهری در این مورد چنین می گوید: «داستان فطرس ملک، رمزی است از برکت وجود سیدالشهداء که بال شکسته ها با تماس به او صاحب بال و پر می شوند. افراد و ملت ها اگر به راستی خود را به گهواره حسینی بمالند از جزایر دور افتاده رهایی می یابند و آزاد می شوند.»[14]


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بعضی هم معتقدند چنانچه درستی سند و فرشته بودن فطرس، هر دو اثبات شود، این امر با آیۀ 6 سوره تحريم "لا یَعْصُونَ اللّهَ"، منافاتی ندارد؛ زیرا فرشتگان یکسان نیستند. فرشتگان حامل عرش، حامل وحی و مقامی والا دارند: "وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ".[15] فرشتگان حامل وحی معصوم اند و تکامل هم ندارند. دلیلی نداریم که تمام فرشته­ ها از یک سنخ باشند و فرشته ­ای همانند انسان که دارای نفس مستکمله باشد، نداشته باشیم!. پس امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی به شمار آید و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد.[16]

    معرفي منابع جهت مطالع بيشتر:

    قاموس قرآن ج‏6 283
    پژوهشی در روایات فطرس ملک ، محمد احسانی‌فر، علوم حدیث ( فصلنامه علمی ، تخصصی ) ـ سال نهم ، ش چهارم ، زمستان 83
    ماجرای فطرس و شبهات آن ، سايت تبيان



    [1] بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏43، ص: 251
    [2] رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي) ج‏2 849
    [3] الأمالي( للصدوق) 137 المجلس الثامن و العشرون كامل الزيارات 66
    [4] مصباح الطوسيّ ص 574،كتاب الاقبال: 185
    [5]براي اطلاع بيشتر از متن احاديث ر.ج: مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏10، ص: 411، بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏26، ص: 341، بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏43، ص: 251، بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏44 182، بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏50 66، بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏98 347، بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏98 367 ، كامل الزيارات النص 66 ، رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي) ج‏2 849 و 850
    [6] انبیاء، 26
    [7] تحریم، 6
    [8] بحار الانوار، جلد 59، ص 175، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ،مكان چاپ: بيروت‏ ،سال چاپ: 1403 ق‏،نوبت چاپ: دوم‏- تفسیر القمی، جلد 2، ص 207، نويسنده: قمى، على بن ابراهيم‏، محقق / مصحح: موسوى جزائرى، طيّب‏ ، ناشر: دار الكتاب‏،مكان چاپ: قم‏،سال چاپ: 1404 ق‏،نوبت چاپ: سوم
    [9] رك: لسان العرب، ج1، ص153
    [10] کامل الزیارات، ص140در الأمالي (ص200، ح215) «فأبطأ علیه» آمده است
    [11] همچنان که از آیۀ: «والسابحان سبحا* فالسابقات سبقا* فالمبدرات أمرا» (سورۀ نازعات، آیه 3 ـ 5) وروایات وارده در تفسیر آن بر می‌آید.
    [12] نهج البلاغه , خطبه 1
    [13] توحيد،شهيد مطهري(ره)، ناشر: صدرا ، تاریخ نشر:1373،محل نشر: تهران ،نوبت چاپ: 1
    [14] حماسه ء حسينى جلد سوم،ص227 ،انتشارات صدرا، چاپ سيزدهم : اسفند 1371
    [15] صافات، 164
    [16] توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88-87



    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۲/۰۴/۲۴ در ساعت ۱۸:۵۹

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود