جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه می توانیم فهمید استغفار ما مورد قبول حق تعالی قرار گرفته است

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه می توانیم فهمید استغفار ما مورد قبول حق تعالی قرار گرفته است




    خسته نباشید
    چگونه می توانیم فهمید استغفار ما مورد قبول حق تعالی قرار گرفته است؟
    با نهایت سپاس و تشکر از شما



    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 5
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۸:۱۵
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب




    با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان و سروران گرانقدرم
    توبه و استغفاري مورد قبول پرودگار است كه حاوي اركان توبه و شرايط قبولي توبه باشد.
    ارکان اصلي توبه و استغفار براساس آيات قران كريم عبارتند از1- پشیمانی از گذشته 2- تصمیم بر ترک در آینده. لذا خداوند در قرآن كريم فرموده است: «فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم .... وَ لَم یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُم یَعلَمُونَ»(1) «پس برای گناهان خود طلب آمرزش کنند .... و برگناه اصرار نمی ورزند و دوباره آن را مرتکب نمیشوند در حالی که میدانند.»
    در آيه ديگر آمده است: «یا أیُّهَا الذِّینَ آمَنُوا تُوبُوا إلی اللهِ تَوبَةً نَصُوحاً عَسی رَبُّکُمْ أنْ یُکَفِّرَ عَنکُم سَیِّئاتِکُم وَ یُدخِلَکُم جَنَّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الأنهارُ»(2)« ای کسانی که ایمان آورده اید! توبه کنید، توبه ای خالص، امید است با این کار پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند.».
    در روايت است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله در پاسخ به «معاذ بن جبل» از معناي توبه نصوح، فرمود: «أن یَتُوبَ التَّائبُ ثُمَّ لایَرجِعُ فی ذَنبٍ کما لایَعُودُ اللَّبَنُ إلی الضَّرعِ»(3) يعني توبه نصوح آن است که شخص توبه کننده به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند؛ آن چنان که شیر به پستان هرگز برنمیگردد.
    اما شرايط قبولي توبه نيز براساس آيات قرآن كريم دو امر است:

    1-انجام عمل صالح: این شرط در آیات متعددی مطرح شده است؛ گاه به صورت: «إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»(4) يعني «مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل شایسته انجام دهد.» و گاه به صورت بیان مصداق اعمال صالح، از جمله: «فَان تابُوا وَ اقامُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُم إنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»(5) يعني « پس اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است.»

    2- شرط دیگر قبولی توبه جبران و اصلاح گذشته است. در قران كريم آمده است: «إلاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»(6) يعني « مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشندة مهربان است.» جبران گذشته نيز به این است که هم حقوق مادی و معنوی مردم را اداء و هم حقوق خداوند را جبران کند.

    پينوشتها:
    1- ال عمران/135
    2-تحريم/8
    3-مجمع البیان، طبرسی، ج 10، ص 318
    4-فرقان/70
    5-توبه /5
    6-نور/ 5؛ همین مضمون در این آیات نیز آمده است: نساء/ 16؛ بقره/ 160؛ آل عمران/ 89

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ در ساعت ۱۱:۴۱
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    86
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حكايت توبهی اعضای بدن
    ذوالنونمصریگفت:بر هر عضویتوبه ایست:
    توبـــهی دل، نیت کردن است بر ترک حرام.
    و توبهی چشم، فرو خوابیدن است چشم را از محارم.
    و توبهی دست، ترکِ گرفتناست در گرفتن مناهی.
    و توبهی پای، ترکِ رفتن است به ملاهی.
    وتوبهی گوش، نگاه داشتن گوش است از شنیدن اباطیل.
    و توبهی شکم، خوردنحلال است.
    و توبهی فرج، دور بودن از فواحش.
    و گفت:عبودیتآن است که بندهی او باشیبه همه حال، چنانکه او خداوند توست به همه حالی


    همه عمر برندارم سر ازاین خمار مستی

    که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی

    تو نه مثل آفتابی که حضور وغیب افتد

    دگران روند وآیند وتو همچنان که هستی



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,389
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 8 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    107



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اخلاقی 5 نمایش پست
    با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان و سروران گرانقدرم
    توبه و استغفاري مورد قبول پرودگار است كه حاوي اركان توبه و شرايط قبولي توبه باشد.
    فونتش اصلا بدرد مطالعه نمیخوره ادمو منصرف میکنه از ادامه دادن مطلب

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:
    چگونه می توانیم بفهمیم توبه و استغفار ما مورد قبول حق تعالی قرار گرفته است؟


    پاسخ:
    توبه و استغفاري مورد قبول پرودگار است كه حاوي اركان توبه و شرايط قبولي توبه باشد.
    ارکان اصلی توبه و استغفار، بر اساس آيات قران كريم عبارتند از: 1- پشیمانی از گذشته 2- تصمیم بر ترک در آینده.

    لذا خداوند در قرآن كريم فرموده است: «فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم .... وَ لَم یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُم یَعلَمُونَ»؛ پس برای گناهان خود طلب آمرزش کنند .... و برگناه اصرار نمی ورزند و دو باره آن را مرتکب نمی شوند در حالی که می دانند.(1)

    در آيه ديگر آمده است: «یا أیُّهَا الذِّینَ آمَنُوا تُوبُوا إلی اللهِ تَوبَةً نَصُوحاً عَسی رَبُّکُمْ أنْ یُکَفِّرَ عَنکُم سَیِّئاتِکُم وَ یُدخِلَکُم جَنَّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الأنهارُ»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! توبه کنید، توبه ای خالص، امید است با این کار پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند.(2)

    در روايت است كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در پاسخ به «معاذ بن جبل» از معناي توبه نصوح، فرمود: «أن یَتُوبَ التَّائبُ ثُمَّ لایَرجِعُ فی ذَنبٍ کما لایَعُودُ اللَّبَنُ إلی الضَّرعِ»؛ توبه نصوح آن است که شخص توبه کننده به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند؛ آن چنان که شیر به پستان هرگز بر نمی گردد.(3)

    اما شرايط قبولي توبه نيز بر اساس آيات قرآن كريم دو امر است:
    1- انجام عمل صالح؛ این شرط در آیات متعددی مطرح شده است؛ گاه به صورت کلی: «إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»؛ مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل شایسته انجام دهد(4)، و گاه به صورت بیان مصداق اعمال صالح، از جمله: «فَان تابُوا وَ اقامُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُم إنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛ پس اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، آن ها را رها سازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است.(5)
    2- شرط دیگر قبولی توبه جبران و اصلاح گذشته است. در قرآن كريم آمده است: «إلاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛ مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشنده مهربان است.(6)
    جبران گذشته نيز به این است که هم حقوق مادی و معنوی مردم را اداء و هم حقوق خداوند را جبران کند.


    __________
    (1) آل عمران/ 135.
    (2) تحريم/ 8.
    (3) مجمع البیان، طبرسی، ج 10، ص 318.
    (4) فرقان/ 70.
    (5) توبه/ 5.
    (6) نور/ 5؛ همین مضمون در این آیات دیگر نیز آمده است: نساء/ 16؛ بقره/ 160؛ آل عمران/ 89.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۷/۱۴ در ساعت ۲۱:۵۵ دلیل: ویرایشی
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

  8. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود