جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: با توجه به اینکه فرشتگان معصومند ، چگونه می شود داستان فطرس ملک راتوجیه کرد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    با توجه به اینکه فرشتگان معصومند ، چگونه می شود داستان فطرس ملک راتوجیه کرد؟




    سلام و عرض ادب

    ممکنه جواب سوال من رو بدین ؟

    با توجه به اینکه فرشتگان معصومند و عذاب نمی شوند چگونه می شود داستان فطرس ملک را توجیه کرد؟

    آیا این داستان ساختگی است یا واقعیت دارد ؟

    ممنون و سپاسگذارم


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۸:۵۱
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛ اين جهان، جهان تغيير است نه تقدير




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ودود نمایش پست
    سلام و عرض ادب

    ممکنه جواب سوال من رو بدین ؟

    با توجه به اینکه فرشتگان معصومند و عذاب نمی شوند چگونه می شود داستان فطرس ملک را توجیه کرد؟

    آیا این داستان ساختگی است یا واقعیت دارد ؟

    ممنون و سپاسگذارم


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1

    با عرض سلام و ادب خمت شما دوست بزرگوار و با آرزوی قبولی طاعت و عبادات شما

    روايت فطرس ملك را شيخ صدوق در امالي , مجلس 28 و شيخ طوسي در رجال خود حديث 1092 نقل كرده اند.حديثى كه درباره فطرس نقل شده است. اولاً سند معتبرى درباره آن به نظر نرسيده است.ثانیاً بعضي علما در صحّت اين حديث اختلاف كرده اند و آن را معتبر نمي دانند. دليلشان اين است كه فرشتگان نافرماني و تقصير نمي كنند.در اين خبر آمده كه اين فرشته از حاملان عرش الهى بود كه در فرمانى كه به او رسيده بود، كُندى كرد و مورد خشم الهى واقع شد! اين تعبير با آنچه در آيات قرآن و احاديث بسيارى از امامان-عليهم السلام-درباره فرشتگان مقرب خداوند آمده - كه آنان فرمان خداوند را عصيان نمى كنند و فتور و سستى بر آنان عارض نمى شود - منافات دارد.

    علامه سيد محمد حسين طباطبايي (ره ) در اين زمينه مي فرمايد: بايد دانست تمام فرشتگان , به تصريح قرآن و روايات متواتر معصومند. تنها در پاره اي روايات مربوط به قصه هاروت و ماروت ,خلاف آن بيان شده كه روايات ديگر آن را رد كرده است . نيز در روايتي كه از طريق اهل سنّت در مورد قصهء دردائيل نقل شده است , در روايت ديگري كه قصهء فطرس را بيان مي كند, خلاف اين معنا بيان شده است و اين روايات علاوه بر آن كه خبر واحدند, خالي از ابهام نيستند.(1)

    البته استاد شهيد مطهري (ره ) مطلبي را در اين باره فرموده اند: بعضي از ملائكه را در اخبار و احاديث ملائكه ذمي مي گويند كه موجوداتي هستند نامريي , اما شايد خيلي به انسان شبيهند; يعني تكليف مي پذيرند و احياناً تمرّد مي كنند. از اين رو بعضي اخبار راجع به بعضي ملائكه مي گويد كه تمرّد كرده و بعد مورد غضب خدا واقع شدند.(2)
    داستان فطرس ملك در بحارالانوار, ج 56 ص 184از اكمال الدين آمده است .


    پی نوشتها:
    1.علي رضا رجالي تهراني , فرشتگان , ص 122 به نقل از رسائل توحيدي , ص 193
    2.همان , به نقل مرتضي مطهري , توحيد, ص 342 با تلخيص .

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    روايت فطرس ملك را شيخ صدوق در امالي , مجلس 28 و شيخ طوسي در رجال خود حديث 1092 نقل كرده اند.حديثى كه درباره فطرس نقل شده است. اولاً سند معتبرى درباره آن به نظر نرسيده است
    با این فرمایش شما یعنی شیخ صدوق و شیخ طوسی روایاتشان صحیح نیست و داستانی بیش نیست ؟
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛ اين جهان، جهان تغيير است نه تقدير



  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ودود نمایش پست
    با این فرمایش شما یعنی شیخ صدوق و شیخ طوسی روایاتشان صحیح نیست و داستانی بیش نیست ؟
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    همانگونه که در پست قبلی عرض کردم در این رابطه اختلاف وجود دارد و نمی توان بطور قطع و یقین حکم به نادرست بودن روایت فطرس ملک کرد.
    عده ‏اي از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگي‏هاي فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفي مي‏كند و از هر نوع سرپيچي و نافرماني پيراسته مي‏داند، سازگاري ندارد؛ پس بايد اين گونه روايات را نادرست شماريم؛ و به فرض درستي‏شان، بدان سبب كه نكته ‏اي فراتر از ادراك ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعني اولياي برگزيده الاهي واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم.

    در مقابل عده ‏اي بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجه‏ هاي گوناگون دارند. گروهي مقرّبند و گروهي در درجه پايين‏تر جاي گرفته ‏اند. آياتي كه هر گونه نافرماني و سرپيچي را از فرشتگان نفي مي‏كنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشي پيراسته باشد؛ به ويژه آن كه تخلّف و سرپيچي فطرس در برخي روايات كندي و سستي ورزيدن خوانده شده كه نوعي ترك اولي است نه گناه. چنان كه پيامبران(ع) نيز درجات مختلف دارند: «تلك الرسل فضّلنا بعضهم علي بعض؛(بقره،253) بعضي پيامبران را بر بعضي برتري بخشيديم.»
    عده‏ اي از انبياء ترك اولي داشتند؛ ولي جمعي مانند پيامبر بزرگوار اسلام(ص) و خاندان پاكش جز اراده الاهي اراده‏ اي نداشتند و حتي از ترك اولي نيز پيراسته بودند.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    146
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    4 روز 7 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون بابت پاسخ شما

    التماس دعا
    براي كشف اقيانوسهاي جديد
    بايد شهامت ترك ساحل آرام خود را داشته باشيد؛ اين جهان، جهان تغيير است نه تقدير



  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پست جمع بندی

    پرسش:
    با توجه به این که فرشتگان معصومند و عذاب نمی شوند چگونه می شود داستان فطرس ملک را توجیه کرد؟ آیا این داستان ساختگی است یا واقعیت دارد ؟

    پاسخ:
    روايت فطرس ملك را شيخ صدوق(1) و شيخ طوسی(2) نقل كرده اند.حديثى كه درباره فطرس نقل شده است. اولاً سند معتبرى درباره آن به نظر نرسيده است.ثانیاً بعضی علما در صحّت اين حديث اختلاف كرده اند و آن را معتبر نمی دانند. دليلشان اين است كه فرشتگان نافرمانی و تقصير نمی كنند.در اين خبر آمده كه اين فرشته از حاملان عرش الهى بود كه در فرمانى كه به او رسيده بود، كُندى كرد و مورد خشم الهى واقع شد! اين تعبير با آنچه در آيات قرآن و احاديث بسيارى از امامان (عليهم السلام) درباره فرشتگان مقرب خداوند آمده - كه آنان فرمان خداوند را عصيان نمى كنند و فتور و سستى بر آنان عارض نمى شود - منافات دارد.

    علامه سيد محمد حسين طباطبايي (رحمه الله علیه ) در اين زمينه می فرمايد: بايد دانست تمام فرشتگان , به تصريح قرآن و روايات متواتر معصومند. تنها در پاره ای روايات مربوط به قصه هاروت و ماروت, خلاف آن بيان شده كه روايات ديگر آن را رد كرده است. نيز در روايتی كه از طريق اهل سنّت در مورد قصهء دردائيل نقل شده است, در روايت ديگری كه قصهء فطرس را بيان می كند, خلاف اين معنا بيان شده است و اين روايات علاوه بر آن كه خبر واحدند, خالی از ابهام نيستند.(3)

    البته استاد شهيد مطهری (رحمه الله علیه) مطلبی را در اين باره فرموده اند: بعضی از ملائكه را در اخبار و احاديث ملائكه ذمی مي گويند كه موجوداتی هستند نامريی, اما شايد خيلی به انسان شبيهند; يعنی تكليف می پذيرند و احياناً تمرّد می كنند. از اين رو بعضی اخبار راجع به بعضی ملائكه مي گويد كه تمرّد كرده و بعد مورد غضب خدا واقع شدند. (4)

    داستان فطرس ملك در بحارالانوار, ج 56 ص 184از اكمال الدين آمده است .

    لازم به ذکر است در رابطه با ماجرای فطرس ملک اختلاف وجود دارد و نمی توان بطور قطع و یقین حکم به نادرست بودن روایت فطرس ملک کرد.

    عده ‏ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آيات صريح قرآن كه ويژگی هاي فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطيع و كريم و شايسته خداوند معرفی مي‏كند و از هر نوع سرپيچی و نافرمانی پيراسته می داند، سازگاری ندارد؛ پس بايد اين گونه روايات را نادرست شماريم؛ و به فرض درستی شان، بدان سبب كه نكته ‏ای فراتر از ادراك ما دارند، بايد علمش را به اهلش يعنی اوليای برگزيده الهی واگذاريم و خود را در فهم آن ناتوان بدانيم.

    در مقابل عده ‏ای بر اين باورند كه فرشتگان اصناف و درجه‏ های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پايين‏تر جای گرفته ‏اند. آياتی كه هر گونه نافرمانی و سرپيچی را از فرشتگان نفی مي‏كنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشی پيراسته باشد؛ به ويژه آن كه تخلّف و سرپيچی فطرس در برخی روايات كندی و سستی ورزيدن خوانده شده كه نوعی ترك اولي است نه گناه. چنان كه پيامبران (علیهم السلام) نيز درجات مختلف دارند: «تلك الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛ بعضی پيامبران را بر بعضی برتری بخشيديم.»
    (5)
    عده‏ ای از انبياء ترك اولی داشتند؛ ولي جمعی مانند پيامبر بزرگوار اسلام(صلی الله علیه و آله) و خاندان پاكش جز اراده الهی اراده‏ ای نداشتند و حتی از ترك اولی نيز پيراسته بودند.


    _______________
    (1) امالی، مجلس 28.
    (2) رجال، حديث 1092.

    (3) علی رضا رجالی تهرانی، فرشتگان، ص 122، به نقل از رسائل توحيدی، ص 193.
    (4) همان، به نقل مرتضی مطهری، توحيد، ص 342 با تلخيص.

    (5) بقره/ 253.

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۱۰/۲۲ در ساعت ۲۳:۲۱ دلیل: اصلاح ارجاعات
    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود