جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علت اختلاف نظر مراجع تقليد، در اعلام اول ماه رمضان و عيد فطر چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    علت اختلاف نظر مراجع تقليد، در اعلام اول ماه رمضان و عيد فطر چيست؟




    سلام

    علت اختلاف نظر مراجع تقليد، در اعلام اول ماه رمضان و عيد فطر چيست؟ آيا در گذشته اين اختلاف بوده است؟

    ممنونم


    کارشناس بحث : پاسخگوی احکام 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۱ در ساعت ۱۸:۰۰
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    9
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باید دانسته شودکه اصل اين مسئله تقليدي نيست بلکه تشخیص موضوع است وضمن اینکه راههاي ثابت شدن حلول اول ماه نيز راههايي عقلايي و عرفي هستند. مثل اين كه كسي 1-خودماه را ببيند يا2- از گفته جمعي يقين حاصل كندو3-یا گذشتن سی روز تمام از اول ماه شعبان ویا 4-حکم حاکم شرع و.. با اين توضيحات مشخص ميشود كه علما اختلاف در حكم و اصل مسئله ندارند. بلكه بحث اين بوده كه ایاماه ديده شده يا نه؟ و علمايي كه عيد اعلام كردند بر اساس گزارش اطرافيان عادل خود اطمينان حاصل كرده اند که ماه رؤيت شده است. ولي علمايي كه برايشان اثبات نشده، در واقع خود يا اطرافيان و افراد مورد اطمينان ايشان ماه را نديده اند. و لذا در اين مسئله هر كسي به وظيفة خود عمل كرده است.
    مردم نيز وظيفه دارند تحقيق كافي بنمايند و تا وقتي يقين نكرده اند نميتوانند افطار كنند، حتي اگر عالمي بفرمايد براي ما ثابت شده است كه عيد است.
    ضمن اینکه خود مسئله رویت ماه، اختلافش مبنایی است مثلا درشیوه های رویت اختلاف دارند بعضی ها قائلند که با تلسکوپ دیده شود صحیح است(مثل مقام معظم رهبری ومرحوم فاضل) و(مرحوم بهجت وایت الله نوری تلسکوپ را قبول دارند ولی به شرط اینکه یقین اور باشد ) وبعضی ها دیگر هم می فرمایند حتما باید با چشم دیده شود
    وافرادی مثل اقای بهجت قائلند که اگر به دليل ديده نشدن ماه در شب سى ام ماه گذشته بنا بر استصحاب حكم شود كه آن روز، روز سى ام است، اما در شب سيزدهم ماه آينده، ماه به صورت بدر كامل ديده شود، كه همين علامت ، مى تواند نشانه اين باشد كه آن شب در واقع شب چهاردهم ماه است و ماه گذشته بيست و نه روز بوده است
    ضمن اینکه یکی از شیوه های رویت هلال حکم حاکم شرعی است که بعضی قبول ندارندمثل ایات عظام خویی سیستانی وزنجانی
    ..
    واینها مبانی بوده که از گذشته بین علمامطرح بوده واختلافش از گذشته بوده است منتها اینکه زیاد به چشم نمی امد یک علتش این است که مردم اون زمان تک مرجع بوده اند وهمه مردم از یک مرجع تقلید می کردند
    و.....
    ادرس=عروة الوثقی /موضوع صوم /فصل رویت هلال/وتوضیح المسایل مراجع /م=1730و1731



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    97
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0




    این نوشته رو از طریق ایمیل دریافت کردم. توی اینترنت منبعی براش پیدا نکردم. اسم نویسنده رو هم نمی دونم! ولی در کل جالبه:



    بسم الله الرحمن الرحيم
    دوستان عزيز

    اميدوارم در اين ماه مبارك حظ معنوي وافر از سفره نعمت الهي برده باشيد. در مورد بحث اوّل ماه، توضيحات زير ممكن است مفيد باشد.
    كسي كه منابع ديني را بدون هيچ پيش داوري مطالعه كند خواهد يافت كه هدف از ارسال وحي در قرآن دسترسي به تكنولوژي پيشرفته مادّي نبوده است زيرا اين چيزي است كه بشر به تنهايي قادر به رسيدن به آن است. تمام دستورات ديني بر مبناي سعادت اخروي و هدايت به سمت بهشت است صرف نظر از اينكه تكنولوژي بشري تا چه حد پيشرفت كرده باشد. همچنان كه به تجربه ديده‌ايم، بشر هرگز نتوانسته است سعادت اخروي را با پيشرفت علوم بشري بيابد و تنها از طريق كتاب و سفير الهي است كه مي تواند به آن دسترسي پيداكند. خلط اين دو و داخل كردن تكنولوژي در دين و يا تفسير آموزه‌هاي ديني بر مبناي تكنولوژي نه ما را به دنيايي پيشرفته تر خواهد رساند و نه آخرتي آباد، بلكه به حكم سنت الهي ما در دنيا و آخرت محكوم به ضلالت خواهيم شد.
    از اينرو دين را خداوند طوري طراحي كرده كه وابسته به تكنولوژي نباشد و در زمانها و مكانهاي مختلف همان دين واحد قابل اجراء باشد به طوري كه كسي كه در يك شهر با امكانات پيشرفته زندگي مي كند لزوماً ديندار تر از يك روستايي به دور از تمدن شهري و يا كسي كه در يك قرن پيش زندگي مي كرده نباشد. از اينرو اگر دين وابسته به تكنولوژي باشد يك نقطه‌ي ضعف براي دين خواهد بود. همه‌ي دستورات ديني از جمله احكام نيز بر همين اساس تنظيم شده است. مثلاً ملاك اوّل ماه شرعي، رؤيت ماه با چشم معمولي (غير مسلح) مي باشد. حتي پيامبر و امامان معصوم كه از ملكوت آسمان و زمين باخبر بوده اند فقط بر اساس اين ملاك ظاهري عمل مي‌كردند نه آن علم باطني به حقيقت امور. اينجاست كه بطور نمونه بكارگيري تكنولوژي در حوزه‌ي دين نه تنها سازنده نيست بلكه مخرب و تحريف كننده‌ي دين و تغيير دهنده‌ي حكم خداست. و لو اينكه همه‌ي مردم يك كشور با هم در يك روز مثلاً نماز عيد را بخوانند، و حتي اگر آن روز در واقع امر اوّل ماه باشد، در صورتي‌كه بر اساس ملاكي كه خدا و رسولش در ثابت شدن اوّل ماه قرار داده اند عمل نكرده باشند و يا به آن و فقط آن ملاك اعتقاد نداشته باشند، هرگز بندگي خدا نكرده‌اند، و هرگز به سمت ريسمان الهي همگرا نشده اند و با آن وحدت نيافته اند. امّا اگر بناي انسانها بر پيروي از دستور العمل واحد آورده شده توسط پيامبر باشد اين وحدت حاصل شده و لو اينكه رفتارهاي آنها بسته به شرايط دستور العمل فرق كند. مثلاً دستوالعمل الهي مي گويد اگر كسي ماه را با چشم خود ديد (يا دو شاهد عادل با چشم خود ديدند براي او فرداي آن شب اوّل ماه است، ولي براي همسايه او كه به اين يقين نرسيده، همين دستور العمل واحد مي گويد كه او نبايد بنا را بر اوّل ماه بودن فردا بگذارد. چون هردو اينهادر حال اطاعت از يك ملاك و دستور العمل واحد (كه حسب شرايط مختلف فرمان متفاوت مي دهد) هستند در دين با هم وحدت دارند گرچه عمل آنها طبق همان دستورالعمل متفاوت است. بنابر اين هردو از يك دين واحد پيروي مي كنند. اما اگر آن دو نفر از دو ملاك متفاوت پيروي كنند، و لو اينكه اتفاقاً آن دو ملاك متفاوت در شرايط خاصي يك عمل مشترك را حكم كند، آن دو هرگز در دين وحدت ندارند زيرا از معيارهاي ناسازگار پيروي مي كنند كه حد اكثر تنها يكي از آنها با شرع سازگار است. پس متُد يا روش مهمتر از ظاهر عمل است. ما بايد وحدت در روش داشته باشيم و ههمگرا با روش ارائه شده توسط وحي باشيم تا بتوانيم بگوييم از يك دين پيروي مي كنيم.
    مثال ديگر: در يك مسجد و در يك زمان واحد، يكي نماز را شكسته مي خواند و ديگري كامل. هر دو از يك دين تبعيت مي كنند همان دين به مسافر دستور مي دهد كه بايد شكسته بخواني و دوستش كه مقيم هست بايد كامل بخواند. اينجا لازم نيست شيون و ناله كنيم كه چرا مسلمانان در يك مسجد متفاوت عمل مي كنند. باز مثال ديگر: براي يكي يك شيء نجس است ولي براي ديگر كه بي خبر است بايد نسبت به همان شيء معامله جسم پاك را بكند و اگر غير اين كار را بكند حرام است. يعني با اينكه در واقعيت امر آن شيء نجس است ما بايد آنرا پاك بدانيم چون به ظاهر نديده ايم كه نجس شده باشد. همينطور است كه اگر ماه رؤيت نشد ولي محاسبات مي گويد كه ماه آنجا هست و قابل رؤيت است، با ما بايد بنا را بر اين بگذاريم كه اوّل ماه نشده است. در واقع خداوند اينگونه با ما حساب و كتاب مي كند و حكم او اين گونه است نه بر مبناي واقعيّت امر.
    مثال جالبتر كه نشان دهنده اينست كه احكام تنها به ظواهر است و بايد بدون ابزار قضاوت گردد: اگر شما لكه خوني روي لباس خود به چشم خود ديديد، حكم الهي اينست كه لباس شما نجس است. حال اگر لباس را بشوييد و آب بكشيد بطوري كه ديگر با چشم خود اثري از عين نجاست نبينيد حكم الهي اينست كه لباس شما پاك است. حال اگر همين لباسي را كه با دست شستيد زير ميكروسكوپ بگذاريد لكه هاي خون را در ميان بافتهاي لباس خواهيد ديد! اگر انسان با اين ابزار حكم به نجاست لباس كند دچار شرك در فرمانبرداري از خدا گرديده است و از ايمان تهي مي گردد زيرا حكم خدا را تغيير داده است. همانطور كه گفته شد مزيت احكام الهي اينست كه وابسته به تكنولوژي نيست و بنابراين با حواس عرفي ظاهر انسانها سنجيده مي شود. البته اگر كسي چشمش از عرف ديگر انسانها ضعيفتر است ديدن او با چشم غير مسلح ملاك نيست و استفاده از عينك در حدي كه بينايي او را به حد عرف ديگر انسانها برساند براي تشخيص مصداق حكم جائز بلكه لازم است.
    البته ذكر اين نكه لازم است كه ما مي توانيم از محاسبات نجومي در حد نفي يك موضوع كمك بگيريم و لي نمي توانيم بر آن مبنا حكم اثباتي داشته باشيم. مثلاً اگر محاسبات نجومي بگويد ماه امشب در اين منطقه اصلا قابل رؤيت با چشم غير مسلح نيست، مي توان ديگر به دنبال استهلال در آن شب نبود و نيز به شايعات رؤيت ماه اعتنا نكرد، ولي اگر محاسبات نجومي بگويد ماه امشب قابل رؤيت با چشم غير مسلح هست، حتما لازم است كه خود انسان يا دو شاهد عادل ماه را با چشم غير مسلح ببينند.
    اميدوارم توضيحات فشرده بالا مفيد بوده باشد. البته من با ارئه مطالب بالا قصد فتوا دادن نداشتم و فقط حاصل مطالعات شخصي خود را بيان كردم. براي روشن شدن تكليف لازم است به فقيه جامع الشرايط مراجعه گردد.

    ویرایش توسط aminxp : ۱۳۹۲/۰۵/۱۸ در ساعت ۱۲:۰۴

  6. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود