جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا.......... ماه رمضان ..........ما را مسلمان‌تر می‌کند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    3,708
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    15 روز 12 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آیا.......... ماه رمضان ..........ما را مسلمان‌تر می‌کند؟




    آیا ماه مبارک رمضان به ما کمک می‌کند تا جلوه‌های مسلمانی و انسانی خود را بهتر به نمایش بگذاریم؟
    منتظر نظرات موثر و کاربردی شما می باشیم



    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 5
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۷ در ساعت ۱۸:۴۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان روزه دارم
    شاید به جرات بتوان گفت ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خود شناسی و خودسازی و رسیدن به کمال حقیقی انسانی است. ویژگیهای منحصر به فردی که این ماه شریف الهی دارد موجب میشود که ما جلوه‌های انسانی خود را بهتر از هر ماه دیگری به نمایش بگذاریم. فضاي معنوي این ماه مبارک، روزه داری، تلاوت قرآن، سحر، بیداری، شب زنده داری، پرهیز از گناه، حس همگرايي و همکاري و احساس نوع دوستي و کمک به محرومين و فقرا و در مجموع توجه به خدا و کسب رضایت پروردگار بواسطه انجام فرامین الهی اش، همه و همه زمينه خودسازي و ظهور جلوه های انسانی را بیش از هر ماه دیگری براي آدمی فراهم می سازد.
    علامه طباطبايي مي فرمايد: با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان، درهاي رحمت پروردگار به روي بندگانش گشوده مي شود، نورانيت و صفاي ويژه اي در روح انسان پديد مي آيد و براي عبادت و تهذيب نفس و اصلاح اخلاق، آمادگي خاصي در روزه داران نمودار مي گردد. اسلام به پيروان خود فرمان مي دهد تا يک ماه تمام روزه بگيرند، مسلمانان با روزه گرفتن يک ماه زمينه کاملي براي پديد آمدن حالت تقوا به معناي کامل آن در خود فراهم سازند. زيرا هر گاه انسان از انجام خواست هاي طبيعي تن، خود داري کرد به خوبي مي تواند از پيروي هواي نفس خود داري به عمل آورد. البته اسلام براي رسيدن به چنين مرحله کمالي، در عمل روزه تنها خود داري از خوردن و آشاميدن را کافي نمي داند، بلکه دستور مي دهد که روزه دار از هر چه که موجب آلودگي و ارتکاب گناه است و يا او را به سمت وسوسه هاي شيطاني و هوس هاي سرکش نفساني سوق دهد، امساک کند(1)
    پینوشت:
    1- سيد محمد حسين طباطبایي، خلاصه تعاليم اسلام، به کوشش داود الهامي، تهران، انتشارات کعبه، بي تا، چاپ دوازدهم، ص226.

    ویرایش توسط اویس : ۱۳۹۱/۰۵/۱۲ در ساعت ۰۱:۲۳
    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    منازل سير و سلوك به سوي خدا

    گام اوّل، تجليه
    اين سير و سلوك چهار قدم دارد؛ اهل معرفت از قدم اوّل تعبير مي‌كنند به «تجليه»، يعني آراستن ظاهر به آداب شرع و عمل كردن به دستورات شارع مقدس در اين ماه مبارك رمضان؛ یعنی همين روزه گرفتن و آداب ظاهريه. پس گام اول، قدم اول تجليه است.

    گام دوم، تخليه

    گام دوم و قدم دوم در اين سير «تخليه» است. تخلیه پيراستن است نه آراستن؛ پيراستن باطن از رذائل اخلاقي و چه بسا پاك كردن و منزه كردن نفس از آثار آثام ـ‌يعني سيئات و گناهان‌ـ است. چه بسا اولين دعايي كه نسبت به اولين روز ماه مبارك رمضان وارد شده که شخص روزه‌دار مي‌خواند، اشاره به همين مسأله تخليه دارد. چون خود را تجليه كرده، يعني روزه گرفته و به آداب ظاهريه عمل كرده است و حالا از خدا مي‌خواهد كه او باطنش را از اين آثار پيرايش كند.
    لذا در روز اول ماه مبارك رمضان اين دعا را می‌خوانيم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِیهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِي جُرْمِي يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعْفُ عَنِّي يَا عَافِياً عَنِ الْمُجْرمِينَ». این دعا به همین قدم دوم، یعنی تخلیه اشاره دارد.

    گام سوم، تحليه

    گام سوم كه از آن تعبير به «تحليه» مي‌كنند، اين است كه انسان روح را به صفات ملكوتيه كماليه آرايش دهد و خودش را متخلِّق به اخلاق الهيّه كند، كه اين هم داراي مراتبي است.

    گام چهارم، فناء في الله

    گام چهارم مرحله‌ای است كه اهل معرفت از آن به «فناء في‌الله تعالي» تعبير مي‌كنند و مرادشان اين است كه روح سالك يعني همان شخصي كه سير معنوي مي‌كند، از إنّيّت در شهود حق فاني شود؛ چه در رابطه با فعلش، چه صفتش و چه ذاتش. اين تعبير را به كار مي‌برند كه فناء في الله عبارت است از: «فاني شدن روح از إنّيّت در شهود حق». از نظر مسير معنوي، اين آخرين منزل سير و سلوك است.

    آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۲۲:۳۶


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    166
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    3 روز 4 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندی

    سوال
    آیا ماه مبارک رمضان به ما کمک می‌کند تا جلوه‌های مسلمانی و انسانی خود را بهتر به نمایش بگذاریم؟

    پاسخ
    ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای خود شناسی و خودسازی و رسیدن به کمال حقیقی انسانی است. ویژگیهای منحصر به فردی که این ماه شریف الهی دارد موجب میشود که ما جلوه‌های انسانی خود را بهتر از هر ماه دیگری به نمایش بگذاریم. فضاي معنوي این ماه مبارک، روزه داری، تلاوت قرآن، سحر، بیداری، شب زنده داری، پرهیز از گناه، حس همگرايي و همکاري و احساس نوع دوستي و کمک به محرومين و فقرا و در مجموع توجه به خدا و کسب رضایت پروردگار بواسطه انجام فرامین الهی اش، همه و همه زمينه خودسازي و ظهور جلوه های انسانی را بیش از هر ماه دیگری براي آدمی فراهم می سازد.

    امام صادق علیه ‏السلام درباره حكمت روزه ‏دارى فرمود: خداوند متعال، روزه را واجب ساخته است تا ثروتمند و تهیدست، برابر شوند؛ چون [بدون روزه] ثروتمند، رنج گرسنگى را نمى ‏چشید تا به فقیر ترحّم كند؛ زیرا ثروتمند هر گاه چیزى را بخواهد، بر آن تواناست. پس خداى متعال خواست تا میان بندگانش برابرى پدید آورد و ثروتمند هم طعم گرسنگى و رنج را بچشد تا بر ناتوان، رقّت قلب یابد و بر گرسنه ترحّم نماید. (1)
    علامه طباطبايي مي فرمايد: با فرا رسيدن ماه مبارک رمضان، درهاي رحمت پروردگار به روي بندگانش گشوده مي شود، نورانيت و صفاي ويژه اي در روح انسان پديد مي آيد و براي عبادت و تهذيب نفس و اصلاح اخلاق، آمادگي خاصي در روزه داران نمودار مي گردد. اسلام به پيروان خود فرمان مي دهد تا يک ماه تمام روزه بگيرند، مسلمانان با روزه گرفتن يک ماه زمينه کاملي براي پديد آمدن حالت تقوا به معناي کامل آن در خود فراهم سازند. زيرا هر گاه انسان از انجام خواست هاي طبيعي تن، خود داري کرد به خوبي مي تواند از پيروي هواي نفس خود داري به عمل آورد. البته اسلام براي رسيدن به چنين مرحله کمالي، در عمل روزه تنها خود داري از خوردن و آشاميدن را کافي نمي داند، بلکه دستور مي دهد که روزه دار از هر چه که موجب آلودگي و ارتکاب گناه است و يا او را به سمت وسوسه هاي شيطاني و هوس هاي سرکش نفساني سوق دهد، امساک کند(2)
    پینوشت:
    1- علل الشرایع:2/378

    2- سيد محمد حسين طباطبایي، خلاصه تعاليم اسلام، به کوشش داود الهامي، تهران، انتشارات کعبه، بي تا، چاپ دوازدهم، ص226.

    ابديت از آن توست خود را هرگز فراموش مكن

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود