صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آقا سید مرتضی آوینی برای همه فصول

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28

    آقا سید مرتضی آوینی برای همه فصول




    به نام خدا

    خیلی در تاپیک هایی که برای شهید آوینی(ره) ایجاد شده بود گشتم که با عنوان تاریخ مصرف دار برنخورم ولی پیدا نکردم!
    بر آن شدم تا این تاپیک را ایجاد کنم
    اقا سید مرتضی(ره) فقط در 21 فروردین و در نوشته هایش خلاصه نمی شود
    تفکر اقا سید مرتضی زمان و مکان نمی شناسد
    ابر مردی برای تمام دوران
    ان شالله در ادامه با تاپیکی چالشی همراه هم باشیم

    یا علی(ع)


    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    یا حبیب الباکین
    به سید مرتضی آوینی
    سلام راوی مجنون،سلام راوی خون
    نگاه کن! که نگاهت غزل غزل مضمون
    تو در مسیر خدا در میان خوف و رجا
    نشسته روی لبانت تبسمی محزون
    به اعتقاد تو سیاره رنج می خواهد
    جهان چه فایده لبریز باشد از قارون
    جهان برای تو زندان،برای تو انگور
    جهان دسیسهء هارون و نقشهء مآمون
    درون من برهوتی است از حقیقت دور
    از این سراب مجازی مرا ببر بیرون
    چگونه طاقت ماندن؟ مرا ببر با خود
    از این زمانه به فردای دیگری ،اکنون
    نگاه کن! که نگاهت روایت فتح است
    سپاه چشم تو کرده است فکه را مجنون
    به سمت عشق پریدی خدانگهدارت
    تو مرتضا یی و دستان مرتضی یارت...

    سید حمید رضا برقعی

    یا علی



    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28

    آقا مرتضی ! کاش بودی و...




    به نام خدا

    درد دل های سعید قاسمی با سید شهیدان اهل قلم

    آويني مي دانست كه زماني همه براي يك فريم عكس و يك لحظه تصوير از جبهه و جنگ
    له له مي زنند و حتي ممكن است كه تاريخ را عده اي اشتباه بنويسند. براي همين او به ثبت تصويري جبهه و جنگ پرداخت؛ چرا كه به خوبي مي دانست در آينده عده اي به حرف امام (ره) گوش نمي دهند و برخلاف آن كه امام گفته بود بخش هايي از زمين هاي سوخته جنگ را براي آيندگان نگه داريد، آنها گوش به اين حرف ندادند.
    قاسمي افزود: سيد مرتضي حاضر نبود دروغ بگويد. الان فيلم سازها اگر بخواهند مستندي از آن روزها بسازند به بهانه نداشتن وقت كافي، به جاي رفتن به مناطق عملياتي، راهي شهرك سينمايي دفاع مقدس مي شوند و در آنجا با فضاسازي سعي مي كنند آن روزها را براي مخاطب تداعي كنند. اما سيد زير بار اين ها نمي رفت. بايد در منطقه عملياتي و لوكيشن واقعي فيلم مي گرفت. در خود قتلگاه.
    وي ادامه داد: او دوربينش را همان جايي مي كاشت كه رزمندگان جانانه مقاومت كردند و شهيد شدند تا حرف و حديث آخرش را همان جا بزند. و حدث ما حدث... سيد حاضر نبود دروغ بگويد. نمي دانم رمزش چيست؟ اما صياد هم قصد داشت كه واقعيت عمليات ثامن الائمه را به تصوير بكشد كه عمرش كفاف نداد. بايد كه عمر قرن هايي سر بيايد
    تا مثل يك آويني ديگر بيايد
    اين همرزم شهيد اظهار داشت: فكر مي كنم كه روشنفكر واقعي كسي است كه تا 20 سال آينده را ببيند. اين روزهايي كه بحث ولايت پذيري در فتنه خدشه دار شد، خيلي از كساني كه در فتنه ناباورانه فريب خوردند، رفيقان او بودند. فتنه اي كه از بيرون طراحي شد، اما مجريان داخلي در قصه فتنه خيلي مقصر بودند.
    وي در ادامه با خطاب قرار دادن آن شهيد گفت: چقدر خوب شد آقا سيد مرتضي كه نبودي ببيني! نمي توانم بگويم كه چقدر خوب شد نديدي، چون شهيد شاهد، ناظر و حي است. اما خيلي سخت بود آقا سيد مرتضي! رفقايي كه تو با ديدن اولين زاويه هاي انحراف در آنها به ايشان نامه زدي، يكي يكي فريب خورند.
    او با يادآوري برخي از آثار بهروز افخمي و محمد نوري زاد گفت: بعد از 20 سال ديديم كه فرزند صبحي آنچنان با بودجه هاي ميلياردي ساخته شد . چه كساني از او پشتيباني مي كنند؟ كساني كه به نوعي به خود ما منتسب هستند. چگونه است كه ما براي ساخت يك مستند چند ميليوني گير مي كنيم، اما بودجه هاي ميلياردي در اختيار اين ها قرار مي گيرد. در اختيار چهل سرباز! چقدر خوب شد
    آقا سيد مرتضي كه نبودي! چقدر خوب شد!
    قاسمي درباره ولايتمداري سيد شهيدان اهل قلم گفت:
    يادت هست آقا سيد مرتضي وقتي كه بعد از رحلت امام(ره) در يك جمع خصوصي كسي گفت كه هيچ كس ديگر امام نمي شود؟ يادت هست كه يقه او را گرفتي؟ يادت هست كه چقدر ناراحت شدي و اولين بار براي حمايت از ولايت آقا شمشير كشيدي؟ و بعد از آن نامه اي نوشتي و در انتهاي آن گفتي كه «حضرت آقا! سر ما و فرمان شما» و با آن نامه اولين اظهار ارادت را به آقا كردي؟
    وي در ادامه خطاب به شهيد آويني گفت: آقا سيد! شما جنگ نرم را خوب مي فهميدي و مي شناختي! يادت هست كه سر قصه ماهواره شما تذكر دادي كه برادران! اينترنت به مراتب مي تواند خطرناك تر از ماهواره باشد. حالا همه اين جنگ هاي فيس بوكي و توئيتري را مي بينند. من مدتي قبل در سوريه بودم در يكي از روستاهاي حاشيه شهر حلب، نصف مردم «ندا آقاسلطان» را مي شناختند. در يك روستا! آقاي موسوي و كروبي با گرفتن پول از محمود عباس و عبدالله اردني و ... مي خواستند جنگ هاي فيس بوكي راه بيندازند.قاسمي با اشاره به انقلاب هاي كنوني منطقه، افزود: اگر امروز بودي آقا سيد مرتضي، تويي كه هر جا كه جنگ مي شد -در افغانستان، عراق، پاكستان و تاجيكستان- حضور داشتي، امروز با ديدن حوادث بحرين، يمن و مصر چه مي كردي؟ بالاخره حتما يك تيم فيلمبرداري به اين كشورها مي فرستادي، دغدغه گروه هاي فيلمبرداري امروز كجا ودغدغه هاي آويني كجا!
    وي افزود: آقا سيد! بعضي از لبناني ها در اين هشت ماه فتنه خواب راحت نداشتند! زنگ مي زدند و مي گفتند اگر نمي توانيد جمع كنيد ما بياييم! به خاطر همين است كه حضرت آقا فرمودند اگر از همه اشتباهات سران فتنه بگذريم، از گناه خدشه دار شدن آبروي نظام نخواهيم گذشت.
    سعيد قاسمي خاطرنشان كرد: آقا سيد! نديدي كه در قلب حادثه در وسط خيابان انقلاب، به كريسيتن امانپور اجازه داده شد رو به دوربين بايستد و بگويد: « this in the end of the road » اگر تو بودي تحمل نمي كردي! تو بودي بعد از فتنه لااقل دو تا مستند مي ساختي تا فرزند من متوجه شود كه از كجا ضربه خورده! بفهمد كه به فرموده حضرت آقا براي اين فتنه 20 سال برنامه ريزي شده بود! همه چيز برنامه ريزي شده بود و فقط خدا خواست كه نشد.
    وي در ادامه گفت: اگر تو بودي دو تا مستند كار مي كردي تا فرزند من بفهمد كه در اين 16 سال چه بلايي بر سر او در دانشگاه آزاد اسلامي آوردند. دانشگاهي كه هنوز دست همان هاست. يا دانشگاه هنر كه خود فارغ التحصيل آن هستي! دانشگاهي كه وقتي باران مي زند، دختر و پسر مي ريزند بيرون و ترانه «بارون بارونه» مي خوانند. سيد! حسب ظاهر كار به دست حزب اللهي هاست اما درواقع آنها سوار كار نيستند.
    قاسمي سخنانش را با اين جملات به پايان برد: اگر تو امروز بودي قطعاً دغدغه ات دغدغه ما نبود. تو به هنگام شهادت روي برانكارد، مدام استغاثه مي كردي و نام مادرت فاطمه(س) را صدا مي زدي. ناگهان سه بار روي همان برانكارد گفتي «اللهم اجعل مماتي
    في سبيل الله»، تو حسرت خوب مردن را داشتي! و آخرين صحبتم از نوشته هاي خود سيد مرتضي: «راستي براي مرگ آماده اي؟ اگر الان ملك الموت سر رسد و تو را به عالم باقي فراخواند هر چند با شهادت، آماده اي؟ ديدم كه نه! شهوت زيستن مرا به خاك بسته است، چنگ در خاك زده و ريشه دوانده است و مي دانستم كه شهدا را پيش از اين كه مرگشان سررسد، دعوت مي كنند و آنان لبيك مي گويند و تا چنين نشود، اجل سر نمي رسد. راستي براي مرگ آماده اي؟»


    یا علی(ع)
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28

    "الان سیدمرتضی دارد در آدم‌های متعدد زنده می‌شود/ آوینی متحولم کرد"




    به نام خدا


    در دو سه سال گذشته و بعد از جریان فتنه، گروهی از فیلم‌سازان-چه مستند، چه فیلم کوتاه- جوان انقلابی و ولایی پا در عرصه‌ی فرهنگی و هنری ایران گذاشتند که هرچند «سید مرتضی آوینی» را از نزدیک درک نکرده بودند و خاطرات مشترکی با آن شهید بزرگوار نداشتند، ولی تربیت‌شده‌ی همان مکتب بودند و خوش‌بختانه مانند نسل قبل از خود تنها درگیر ذکر خاطره و برگزاری یادبود و نوستالژی‌بازی در سالگرد «سید شهیدان اهل قلم» نشدند و با تمام وجود سعی کردند با همه‌ی مشکلاتی که مدیران به ظاهر انقلابی جلوی پایشان می‌گذارند باری از روی دوش انقلاب بردارند و ادامه دهنده‌ی راهی باشند که «سیدمرتضی آوینی» 19 سال قبل آغازش کرده بود. آقا سید مرتضی آوینی برای همه فصول سالگرد شهید آوینی بهانه خوبی بود تا با داود مرادیان، محمدحسین خوش‌بیان و محمدصادق باطنی، سه نماینده از گروه کثیر نسل جدید فیلم‌سازان جوان انقلابی-که هرسه هم از برگزیده‌گان جشنواره فیلم عمار هستند- درباره آن شهید بزرگوار، چگونگی ورودشان به این عرصه، مشکلات جلوی راه‌شان، مدیران فرهنگی نظام و خیلی از مسائل دیگر صحبت کنیم. مشروح بخش اول این گفت‌وگو در ادامه ...




    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    آشنایی شما با شهید آوینی از چه طریق صورت گرفت؟ آیا از طریق فیلم‌های مستند و کتاب‌های او بود یا قبل از آن درباره او و آثارش مطالبی را شنیده بودید؟ مرادیان: سیدمرتضی آوینی را در اثر دشمنی مسئول صفحات سینمایی روزنامه شرق با او شناختم و تلنگری به ذهن من زده شد. از او پرسیدم: «کارهایش را دیده‌ای؟» جواب داد: «نه دیده‌ام، نه خوشم می‌آید و از آن بیزارم». قضیه مال 7، 8 سال پیش است و برای من خیلی عجیب بود که انسان چطور می‌تواند از کسی که آثارش را ندیده بدش بیاید؟ البته من کاری هم با فضای سیدمرتضی آوینی نداشتم. چون ما بزرگ‌شده خانواده مذهبی بودیم که مردانش در جبهه جنگ بودند و زنانش پتوی خونی می‌شستند، اما با شروع دوران سازندگی، ما با یک جمهوری اسلامی دیگری مواجه شدیم. منِ بچه جنوب شهر یک‌مرتبه دیدم که همه چیز عوض شد! جمهوری اسلامی را ما با دولت آقای هاشمی شناختیم و شهرداری آقای کرباسچی که خون ما را توی شیشه کرده بود. جنازه‌ها را به هم می‌زد و گورستان‌های قدیمی را زیر و رو می‌کرد و اسکلت‌های مردم را توی خیابان‌ می‌ریخت که پارک درست کند، نمونه‌اش پارک 15 خرداد. با این فضاها عملاً علاقه‌ای به جمهوری اسلامی نداشتم. آن‌قدر به جمهوری اسلامی بی‌علاقه بودم که کتاب گفت‌وگوهای راسل و علامه جعفری را که گرفته بودم، قسمت‌های آقای جعفری را نمی‌خواندم و می‌گفتم مگر روحانی هم می‌تواند حرف بزند. اصلاً نمی‌خواستم زیر بار بروم. یک شب اتفاقی یکی از بچه‌ها سه تا کتاب به من داد و گفت: «تو که داری می‌خوانی، اینها را هم بخوان». آئینه جادو! جلد اول را خواندم و دیدم حرف‌ها یک چیز دیگر است، جلد دوم و سوم را خواندم و دیدم اصلاً مفاهیم چیز دیگری هستند. بعد روی ذهنیت مددپور و داوری اردکانی شیفت (Shift)کردم و از آنجا آوینی برای من معنا پیدا کرد. آوینی چشم دیگری غیر از روشنفکری به انسان می‌دهد. اگر در سینمای روشنفکری کار کرده باشی، اگر دنیای نیهیلیستی را قشنگ تجربه کرده باشی، صادق هدایت را خوب خوانده باشی و با فضای روشنفکری جلو رفته باشی و سینما را آن‌طوری یاد گرفته باشی، آوینی برایت معنا پیدا می‌کند. آوینی در میّت آوینی معنا پیدا نمی‌کند. آوینی برای ما یک قصه علی‌الدوام بود. ما یاد گرفتیم که این‌جوری هم می‌شود به جهان نگاه کرد. از اینجا بود که برای من فازی به نام سیدمرتضی آوینی ایجاد شد که لااقل از این یکی دنبال نان درآوردن نرفتم. البته فعلاً نرفته‌ام تا ببینیم خدا چه می‌خواهد! آشنایی ما با آوینی این جوری بود. کل زندگی ما را هم خراب کرد! این طرفی شدیم و روشنفکر نشدیم و قاتی روشنفکرها هم نرفتیم. می‌گوید: «نه در مسجد گذراندم که رندی/ نه در میخانه که این خمّار خام است». این است که ترجیح دادیم این طرفی زندگی کنیم. حداقلش این است که زندگی ما را یک خرده بچه مسلمانی کرد. یعنی کاملاً سبک شما را عوض کرد. مرادیان: همه چیز آدم را عوض می‌کند. بعد از مواجهه با آوینی از زمین تا آسمان فضا عوض می‌شود/ آوینی اشراقی به دنیا نگاه می‌کرد قبل از آن هم فیلم ساخته بودید؟ مرادیان: فیلمی که سال 81 ساختم هست. به نام «حلزون خانه به دوش»، که اسمش را از کتاب آوینی گرفته بودم. بعد از مواجهه با آوینی از زمین تا آسمان فضا عوض می‌شود. نگاهت از یک نگاه نیهیلیستی تبدیل به یک نگاه امیدوارانه می‌شود. آوینی اشراقی به دنیا نگاه می‌کرد. وقتی می‌خواهی سینمای اشراقی را ببینی، وقتی می‌خواهی به این فکر کنی که خیلی جاها این من نیستم که دکمه دوربین را Switch می‌کنم، یک چیزی قرار است در مقابل من شکل بگیرد و من فقط دارم می‌روم که آن را ضبط کنم. اینها اتفاقات درونی هستند که بین تو و خدایت اتفاق می‌افتند و واقعاً در قاب تصویرت شکل می‌گیرند. یادم هست سر «ارباب تفرقه» که می‌خواستیم جواب بی.بی.سی را بدهیم ـ‌الان توی اینترنت هست‌ـ یک جاهایی واقعاً راش کم داشتم و صداوسیما به من راش نمی‌داد. واقعاً با توسّل کارمان راه افتاد. به قول آقای جلیلی خدا توفیق داد. این نگاه که خدا توفیق داد و بعد من این کار را کردم، نگاهی است که مرتضی آوینی در سینمای ایران گذاشت. منی وجود ندارد. 73 برنامه می‌سازد شاهکار، پای یکی از آنها اسم خودش نیست. من مرتضی آوینی را این‌جوری شناختم. آوینی را باید خواند و دید، اما نباید در آوینی توقف کرد
    ...


    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    دوستان دیگر چطور؟ خوش‌بیان: من دو سه سال بیشتر نیست که وارد عرصه مستندسازی شده‌ام. من آوینی را با مستندهایش شناختم و آن صدای مخصوصی که داشت. هر کلمه و واژه‌ای که می‌گفت جرقه‌ای از امام و انقلاب توی ذهن‌مان می‌زد. محیط اطراف را که می‌دیدیم، می‌دیدیم هیچ تناسبی بین آرمان‌هایی که سید از آنها صحبت می‌کند و باید باشد، با محیط اطراف وجود ندارد. من تقریباً از سه سال قبل شروع به خوانش آوینی کردم، یعنی قبل از این‌که آثارش را ببینم، چون فقط از دوران کودکی به شکل جسته گریخته‌ای یک چیزهایی از او دیده بودم، خوانش آوینی مرا به فضای فکری دیگری برد تا بفهمم انقلاب اسلامی آن‌گونه که هست، بسیار زیباست و نسبت به آنچه که به ما گفته‌اند، جلا و جلوه خاصی دارد. آقا سید مرتضی آوینی برای همه فصول از آن طرف دوستان من در جبهه انقلاب اسلامی آن طور که باید و شاید آوینی را نمی‌شناسند و درباره او دچار خلط مبحثی شده‌اند. یکی این‌که در بعضی جاها آوینی را مثل بت می‌کنند و در بعضی جاها خیلی کم‌اهمیت جلوه می‌دهند. در بین این دو نگاه، نگاه سومی وجود دارد و آن این‌که آوینی را باید خواند و دید، اما نباید در آوینی توقف کرد. متأسفانه مبحثی که در بسیاری از دوستانی که این کار را شروع کرده‌اند می‌بینم، این است که آوینی را می‌خوانند، ولی دست به عمل نمی‌زنند، چون اگر نسبت به حرف‌های آوینی زمینه فلسفی نداشته باشید، نسبت به هنر نگاه سلبی پیدا می‌کنید، کما این‌که بسیاری از دوستانم را می‌بینم که نسبت به هنر هیچ تمایلی ندارند، چون می‌ترسند در دیدگاهی که نسبت به آوینی دارند، خللی پدید بیاید. و این باعث شد که من آوینی‌خوان بشوم و سعی کنم از این طریق با افکار مددپور، داوری و اخیراً فردید آشنا شوم تا آوینی را بهتر بشناسم.

    با انقلاب اسلامی در ایران، انقلاب هنری اتفاق نیفتاد
    ...

    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    سلام!!!
    حدود ده سال پیش بود که حجت الاسلام پناهیان یک سخنرانی غرائی را درباره شهید آوینی ایراد کرده بودند.
    لپ مطلب این بود.چند سال از این انقلاب گذشته ولی هنوز فیلمسازان ما از تعرایف ساده انقلاب هیچ آگاهی ندارند.شما به غیر آوینی چه کسی را می شناسید که به محتوائی ترین وانقلابی ترین اصول انقلاب آشنا باشد.
    سید رفت تا خان گزینه ها را بسازد.ساخت .به قول خودش می گفت:این پابرهنه ها تابه حال ماشین ندیده بودند زمانی که ماشین را دیدند فرار کردند!!!!
    بعد آمدند ودورش حلقه زدند ومی گفتند آهنه.از ایشان پرسیده بودند این چیست؟گفته بود:اسمش ماشین است.پرسیده بودند ماشین چیست؟گفته بود.وسیله ای که با آن این ور وآن ور می روند.
    گفته بودند یعنی می شود با این بی بی خانم را برد دکتر.شهید آوینی گفته بود بی بی خانم کیه؟؟؟؟؟؟
    گفته بوند سال گذشته بی بی خانم را اینجا مار گزید با پای پیاده تا لب جاده بردیمش.بعد منتظر این وسیله ماندیم تا بیاید تا بی بی خانم را ببرد شهر.سه روز بعد وسیله آمد.اما بی بی خانم دیگر پیش ما نبود.شهید آوینی می گفت گفتیم کدام جاده ما که جاده ای ندیدیم!!!!
    بردند از میان سه تا کوه ما را رد کردند بله سه تا کوه!!!بعد رسیدیم به جاده.کنار جاده را سید نگاه کرد دید خدایا اینجا کجاست؟؟؟؟این قبرستان به این بزرگی اینجا چه می کند.پی روستاهایش کجاست؟باید شهری اینجا بوده باشد که این همه مرده اینجا دفن است.آن زن می گفت.همه این مردگان را یا عقرب زده یا مار زده!!!!یعنی بالغ بر یک میلیون زن ومرد مسلمان!!!(بدون دارو ودرمان)سید فیلم این قضیه را گرفت ورسانه ای اش کرد!!!
    راز دوم:روایت فتح که خودتان قصه آن را کامل می دانید.
    خدا که می دید سید داره تمام اسرار را برملا می کند گفت:سیدجان پاشو که باید بیائی پیش خودم.خون بهایت را خودم می دهم.این شدک ه چون سیدخدا شهید آوینی اسرار حق را برملا می کرد میهمان آسمانی خدا شد!!!
    می گفت اگر این انقلاب را آمریکائی ها داشتند تا الان سیصد تا فیلم جور واجور ازش می ساختند.کدام کارگردان ایرانی تا به حال یک فیلم درست کرده درباره انقلاب.فیلم درست وحسابی پیش کش شما!!!
    آقایان کارگردان همگی ول معتلید.بروید پی کارتان.خجالت بکشید.
    چند سال پیش یک هواپیمای اسرائیلی را چند تا فلسطینی دزدیدند که اسرائیلی ها فیلمی از مظلومیت یهود درست کردند که دل فرشته ها هم کباب شد چه برسد به ما!!!
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    باطنی: من که سنم به اندازه شماها نیست و آشنایی من با شهید آوینی از طریق روزنامه شرق و اینها نبوده. جنس آشنایی ما با آوینی صرفاً نوستالژی یک صدای آشنا در دوره کودکی است. صدایی که در آن برهه زمانی که تلویزیون فقط دو تا شبکه داشت و ما هم چیز زیادی از دفاع مقدس نمی‌دانستیم، زیاد می‌شنیدیم. صدای آشنایی که خیلی وقت‌ها نمی‌دانستم گوینده آن کیست یا اسمش چیست. بعدها که دانستم کارگردان و راوی این مجموعه یکی است و فردی است به نام مرتضی آوینی. اجازه بدهید یک کمی برگردیم عقب‌تر. این حرف را جای دیگر هم زده‌ام. وقتی انقلاب شد، اسمش انقلاب بود، یعنی دگرگونی. جمهوری اسلامی یک مفهوم جدید بود که داشت در دنیا قد علم می‌کرد و از جا بلند شده و جلوی همه گنده‌های دنیا ایستاده و می‌گفت من هم هستم. مردم باور داشتند که خیلی چیزها قرار است عوض شود. تغییرات در عرصه‌های سیاسی، نظامی، علمی و... شروع شد، اما از همان اول یک عرصه در این میان مهجور ماند، شاید ناشی از کج‌فهمی بود، شاید ناشی از ندانستن بود، شاید ناشی از چیزهای دیگر بود، ولی به هر حال یک عرصه در این میان نادیده گرفته شد. با انقلاب اسلامی در ایران، انقلاب هنری اتفاق نیفتاد. انقلاب اسلامی که اتفاق افتاد، انقلاب علمی اتفاق افتاد، حتی انقلاب فرهنگی هم تا حدودی اتفاق افتاد، اما انقلاب هنری اتفاق نیفتاد. عرصه هنر بسته شد و مثل یک انبار پر از گنج، توسط جمهوری اسلامی ایران در گوشه‌ای رها شد. یک عده‌ای هم آمدند و دیدند که انباری پر از گنج‌های پر بها در گوشه‌ای افتاده است که قبل از انقلاب دست ما بود. کسی هم اصلاً توجهی به این انبار ندارد و لذا رفتند و آن انبار را گرفتند و مسیری که در ابتدای راه انقلاب اسلامی در هنر اتفاق افتاد، همان مسیری بود که قبل از انقلاب اتفاق افتاده بود، گیریم که با یک فاصله. گرچه که سینمای دفاع مقدس شاید ستاره امیدبخشی در این آسمان تاریک بود، ولی این مسیر شاید با یکی دو درجه تغییر نسبت به مسیر قبل از انقلاب ادامه پیدا کرد. این مسیر از دوران دفاع مقدس گذشت و آمد تا رسید به دهه 70. البته دهه 60 را هم می‌شود تا حدودی منظور کرد، اما دهه برجسته‌ شدن این آدم، دهه 70 است. تا رسیدیم به دهه 70 و در این سینمایی که برخلاف باقی فرزندان انقلاب همچنان عقب‌مانده باقی مانده بود، فریادی در تاریکی سینمای ایران بلند شد که فریاد شهید مرتضی آوینی بود و این فریاد به‌قدری رسا و بلند بود که هم در زمان خودش -البته کمتر- و هم در زمان بعد از خودش -‌بیشتر- اثر کرد و شنیده شد. مرتضی آوینی شاید خودش به‌تنهایی تولیدات فراوان و عجیب و غریبی نداشت، ولی جریانی را درست کرد که همین‌طور دارد و اگر ما دور این میز نشسته‌ایم، شاید یکی از دلایلش لرزیدن بال‌های پروانه‌ای بود که آن موقع شهید مرتضی آوینی به پرواز درآورد.

    خیلی‌ها مرتضا را مرده می‌خواهند نه زنده

    ...
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    مرادیان: البته خیلی‌ها دوست ندارند این ثمرات عمق پیدا کنند. سدی جلویش ایجاد کرده‌اند که به جایی نرسد. مرتضای مرده خیلی بهتر از مرتضای زنده است. مرتضایی که ما الان داریم می‌بینیم مرتضای مرده است و لابد برای آنهایی که زیر تابوتش را گرفته‌اند، خوب است. در سینما رسمی هست که آدم‌ها برای قرابت به یک فرد، او را به اسم کوچک صدا می‌زنند. این را خیلی می‌بینیم، مثلاً در یک جشنواره می‌شنیدم که یکی می‌گفت بهرام این را گرفت. منظورش بیضایی بود که تا حالا حتی یک بار هم او را ندیده بود. من یادم نمی‌آید کسانی را که با آنها کار کرده‌ام و حتی مثل مسعود ده‌نمکی که با او صمیمی هستم، با اسم کوچک صدا کرده باشم. تنها کسی که واقعاً احساس می‌کنم می‌شود به او گفت مرتضی، این آدم است، به خاطر این‌که افقی را باز کرد، خودش هم آغوشش را باز کرد و گفت بیایید. یعنی مرتضی ننشست بگوید بروید. خودش رفت و گفت بیایید. آوینی معتقد نبود که انقلاب اسلامی نیاز به قیّم دارد


    خط‌شکن بود.


    مرادیان: احسنت! برعکس مدیران فرهنگی ایران از اول تا الان، خصوصاً صدا و سیما، معتقد نبود که انقلاب اسلامی نیاز به قیّم دارد، بلکه معتقد بود که انقلاب اسلامی حادثه‌ای است که ما معلول آن هستیم، نه عامل آن. انقلاب باید در این برهه اتفاق می‌افتاد. ظرف خودش را پیدا کرد و متجلی شد. ما صاحب انقلاب نیستیم. باطنی: زندانی قبل از انقلاب هم نبود. خوش‌بیان: روشنفکر بود. مرادیان: آفرین! خوش‌بیان: با امام هم هیچ‌وقت توی یک قاب قرار نگرفته بود. مرادیان: ولی چپ نکرد، چرا؟ چون اصل انقلاب اسلامی را فهمید. سازمانی‌ها و مدیران فرهنگی ما اعتقادشان این بود که انقلاب اسلامی نیاز به قیّم دارد، به خاطر همین شروع کردند به سانسور انقلاب اسلامی. سانسور تاریخ انقلاب اسلامی به طرز فجیعی در این سه دهه بعد از انقلاب اتفاق افتاد کانّه مثل این که در همان دوره چند روزه حکومتی امام حسن علیه السلام مثلاً ابن عباس را سانسور کنیم و ابن عباس را از تاریخ ببُریم، ضحاک‌بن عبدالله را از عاشورا ببُریم. این کار را کردند، نتیجه‌اش شد فتنه 88. نسل سوم با یک انقلاب پاستوریزه روبرو شد. درحالی که مرتضی آوینی این را می‌دید. انقلاب قیّم نمی‌خواهد. ما مظروف آن هستیم و در ما تجلی پیدا می‌کند و اتفاقاتی می‌افتد. اگر دنبال مرتضای مرده می‌گردیم، به نظرم قدیمی‌ها خیلی بهتر می‌توانند صحبت کنند. مرتضای زنده، بحث خطرناکی است....
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    2,426
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    22 روز 22 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    28



    به نام خدا

    این‌که گفتید فضای ما را از فضای نیهلیستی به یک فضای امیدوارانه تبدیل کرد یعنی چه؟ مرادیان: خیلی ساده است. شما فیلمی دیده‌اید به نام رزق حلال. یکی از فیلم‌های مرتضی است، متن آن هم چاپ شده. رزق حلال یعنی چه؟ اصلاً این مفهوم در سینما وجود ندارد. این مفهوم در سینما چه کار می‌کند؟ این‌که یک مفهوم ماورایی است. بچه‌هایت رزق حلال بخورند این‌جوری می‌شوند، شهید می‌شوند. در زمان ما اصلاً این مفاهیم مطرح نبودند و مستند اصلاً این نبود. این‌که طرف با موشک استینگر ایستاده کنار دریا؛ از نگاه نظامی، موشک استینگر به محض این‌که هلیکوپتر را ببینید، شلیک می‌شود، به شرط این‌که هلیکوپتر زودتر ما را نزند. مرتضی اصلاً به این نگاه نمی‌کند و می‌گوید موشک استینگر آن‌گاه که بر دوش پاسدار مؤمن قرار می‌گیرد، تازه سلاح در جایگاه واقعی‌اش که گسترش کلمه توحید در سیاره رنج است، قرار گرفته است. این چه سبک نریشن (Narration)است؟ اینها برای من سئوال بود. آن مقاله‌هایش، سه تا کتابش را خوانده‌ام، حالا هم دارم فیلمش را می‌بینم. این چه دارد می‌گوید؟ سیاره رنج! چرا سیاره رنج؟ این‌که اوج لذت است. آن وقت مرتضی در اینجا از اوج خودآگاهی بحث می‌کند. کسی که یک مقدار مرتضی آوینی را خوب بشناسد انگار که روی مبل اول فیلم Matrix نشسته، مرتضی دو تا قرص گرفته جلوی او، می‌گوید آبی را بخوری برمی‌گردی به دنیایت، قرمز را بخوری بعد از این رنج می‌کشی. مثل آلیس وارد سرزمین عجایب می‌شوی. مرادیان: احسنت! مثل آلیس وارد سرزمین عجایب می‌شوی. قرمز را که می‌خوری تازه به دنیا می‌آیی. واقعاً اگر درست فکر کنیم انقلاب اسلامی باید با ما کاری را می‌کرد که صهیونیسم آنها دارد با آنها می‌کند. مرتضی آوینی این است. من از این بهتر نمی‌توانم توصیفش کنم. آقا سید مرتضی آوینی برای همه فصول یکی از انتقاداتی که شهید آوینی به آثار ساخته شده در آن سال‌ها می‌کرد، این بود که انگار هیچ فرقی نمی‌کرد اگر فلان فیلم قبل از انقلاب ساخته می‌شد، یعنی لحاظ نکردن موضوع انقلاب و شرایطی که حاصل انقلاب است. مثلاً فیلمی مثل «هامون» یا «اجاره‌نشین‌ها»، یا مثلاً در مورد «ای ایران» آقای تقوایی که فیلمی در مورد انقلاب است انتقاد می‌کند که انقلاب ما این شکلی نبود، این انقلاب خودتان است. چرا وقتی برمی‌گردیم و به عقب نگاه می‌کنیم، همه کسانی که ادعای انقلابی بودن هم دارند، اثر چندانی درباره انقلاب تولید نکرده‌اند. چند تا مستند درباره انقلاب داریم؟ بعد می‌بینیم خود آوینی را بگذاریم کنار و دفاع مقدس را نادیده بگیریم -که تازه در این زمینه هم باز ارزنده‌ترین کارها، کارهای خود شهید آوینی است و بس- می‌بینیم چیزی نداریم و دست‌مان در مورد بسیاری از رویدادهای تاریخی خالی است، در حوزه سینمای داستانی که عیان است، در مورد سینمای مستند هم همین طور. مرادیان: در حوزه سینمای داستانی هم کار آوینی است. یعنی خیال نکنید آقایان در سینمای دفاع مقدس عددی بودند. یکی از چیزهایی که در آوینیِ زنده مهم است، همین قضیه سینمای دفاع مقدس است. ابراهیم حاتمی‌کیا کی بود؟ یک جوان ریشویی که اورکت سبز می‌پوشید و باید در حوزه هنری پوتین ماچ می‌کرد تا بگذارند فیلمش را بسازد. کمال تبریزی کی بود که فیلم عبور را کار کرد؟ شورجه کی بود؟ شورجه یک فیلمساز متوسط ضعیف بود، هنوز هم متوسط هست و خواهد بود، چون قدش همین اندازه است. مرتضی آوینی آمد و پشت اینها ایستاد. حاتمی‌کیا را برد جلو، نامه به او نوشت، از شورجه دفاع کرد.
    ادامه دارد...
    به نام خدا

    [SIGPIC][/SIGPIC]

    کوچه هامان را به نام شهدا کردیم تا هر وقت نشانی منزلمان را می دهیم بدانیم از گذرگاه کدام شهید با آرامش به خانه می رسیم

    (شادی روحشان صلوات)


    آیت الله سید علی قاضی(ره) عارف کامل:در مستحبات عزاداری و زیارت سید الشهدا علیه السلام مسامحه ننمایید
    و روضه هفتگی و لو دو سه نفری داشته باشید که اسباب گشایش است.

    منو دل کندن از دل بر محاله...

    یا علی


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود