جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قبل از آفرينش زمين و آسمان خدا كجا بوده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    239
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    14 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    قبل از آفرينش زمين و آسمان خدا كجا بوده است؟




    با سلام

    میشه بپرسم قبل از آفرينش زمين و آسمان خدا كجا بوده است؟

    ممنونم

    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 13
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۵:۳۰

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و وقت بخیر
    در رابطه با سؤالى كه فرموديد ذكر چند مطلب ضرورى است:
    اول: قبل به چه معنى است؟ اگر دو موجود نسبتى با مبداء وجودى داشته باشند، آن كه جلوتر است و تقدم دارد، بر ديگرى سابق است و قبل از اوست وآنكه عقب تر و پس از اولى‏است، بعد است و اگر هردو در يك سطح باشند و نسبتشان با آن مبداء مساوى باشد، همراه هم مى شونند. مثلا زيد و عمرو را در نسبت زمان تولد با هم مى سنجيم و بر فرض زيد پدر عمرو باشد، در اين صورت زيد قبل از عمرو به دنيا آمده و عمرو بعد از زيد متولد شده است. اگر آن دو با هم برادر دوقلو باشند، هر دو با هم داراى نسبتى مساوى در زمان تولد مى‏باشند.
    حال منظور شما از قبل در سؤال چيست؟ ظاهرا بايد قبل زمانى باشد، زيرا اگر چه رابطه تقدم و تاخر كه در فلسفه به سبق و لحوق معروف است، اقسام مختلفى دارد، اما در سؤال تنها قبل زمانى مى‏تواند معناى درستى داشته باشد.
    در اين صورت قبل بودن يعنى در زمان متقدم بودن و معناى سوال شما اين مى شود كه خداوند تعالى در زمانى كه جهان را خلق نكرده بود،کجا بود ؟ اما اين سوال در درون خود دچار تناقض و اشكال است. زيرا زمان عبارت است ازكميتى كه به واسطه حركت بر جسم عارض مى شود و فقط در اشياء متحرك و جسمانى جارى مى شود و محل آن جسم است. به عبارت ديگر هر جسمى كه حركت مى كند و داراى تغيير و تحول است، زمان بر آن عارض است. زمان امتداد معين است كه تعين حركت بدان است.
    با اين تحليل روشن مى شود كه زمان متفرع بر حركت و جسم است و اگر در چيزى حركت نباشد يا جسمانى نباشد، زمان معنى ندارد، پس در عالم مجردات (غیر مادی ها) زمان نيست و زمان مختص جهان مادى است. بنابر اين ابتدا جهان مادى خلق مى شود و از حركت آن زمان انتزاع مى شود. با اين بيان روشن مى شود كه اصل سوال اشتباه است، زيرا در ساحت قدس الهى اصلا زمان و حركت و تغيير و تحول معنى ندارد تا قبل و بعدى تصور شود و اين مفاهيم براى ما كه در جهان مادى زندگى مى كنيم و بر زندگى مادى ما حاكم است. پس گزاره «قبل از آفرينش جهان» صحيح نيست.
    و مطلب بعدی که در مورد مکان خداوند پرسیدید باید گفت که در مکان بودن یعنی محدود شدن به مکان مثلا شما اگر در اتاق باشید محدود شده اید به فضای اتاق ولی خداوند یعنی نامحدود و موجود نامحدود نمی تواند مکان داشته باشد یعنی در همان حالی که نامحدود است محدود به مکان بشود و جایی داشته باشد بلکه خداوند بزگتر از آن است که محدود به مکانی شود موجود مجرد و آن هم مجرد على‏الاطلاق (خدا) كه هيچ جهت امكان و نقصى در او نيست، و هيچ چهره زمانى ندارد، لاجرم در ظرف زمان نمى‏گنجد، آرى او در هر زمانى هست اما در زمان نيست و زمانمند نيست و در هر مكانى هست و اما در مكان نمى‏گنجد و مكان‏دار نيست.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    394
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    قبل از آفرينش زمين و آسمان خدا كجا بوده است؟


    پاسخ:
    اکثریّت عرفا و فلاسفه اسلامی بر این اعتقادند که عالم خلقت قدیم زمانی است.
    یعنی زمانی نبوده که عالم نبوده باشد. چون از وجود علّت تامّه، وجود معلول آن نیز لازم می آید. یعنی محال است علّت تامّه موجود باشد ولی معلول آن موجود نباشد؛ و الّا لازم می آید که علّت تامّه در همان حال که علّت تامّه است، علّت تامّه نباشد؛ و این اجتماع نقیضین است؛ و اجتماع نقیضین ذاتاً محال است.
    بنابراین، اگر خدا علّت تامّه عالم است؛ و خدا همواره بوده و خواهد بود؛ پس عالم نیز همواره بوده و خواهد بود. لکن همواره معلول خدا و قائم به او بوده و خواهد بود.

    در بین متکلمین نیز کسانی که وجود عالم عقل و عالم مثال را پذیرفته اند، آن دو را قدیم زمانی دانسته اند؛ ولی متکلمینی که وجود عوالم مجرّد را نپذیرفته اند، عالم را منحصر در عالم مادّه دانسته و آن را حادث زمانی شمرده اند.
    یعنی معتقد شده اند که عالم دارای آغاز زمانی است. امّا اکثر فلاسفه و عرفای اسلامی، عالم مادّه را هم، قدیم زمانی دانسته اند. از نظر این گروه از اندیشمندان اسلامی، قیامت به معنی به هم ریختن صورت عالم مادّه است نه به معنی عدم شدن آن؛ لذا بعد از قیامت نیز دوباره عالمی نو به پا می شود. بعد از آن عالم نیز عالمی دیگر و این سلسله تا بی نهایت ادامه خواهد یافت. همچنین، قبل از این عالم نیز عالمی دیگر بوده است؛ و قبل از آن نیز عالمی دیگر تا بی نهایت.

    و همه این عوالم فقط در صورت با هم متفاوتند، بنابر این از دیدگاه اکثر فلاسفه و عرفای اسلامی، تک تک موجودات زمانی، آغاز زمانی دارند؛ همچنین عالم موجود ما آغاز زمانی دارد؛ ولی اصل عالم مادّه همواره بوده و خواهد بود. این مطلب در روایات معصومین (علیهم السلام) نیز مورد اشاره واقع شده است.

    «عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِیّاً وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ وَ أَقَامَهُمْ أَشْبَاحاً قَبْلَ الْمَخْلُوقَاتِ ثُمَّ قَالَ أَ تَظُنُّ أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَخْلُقْ خَلْقاً سِوَاكُمْ بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ أَلْفَ أَلْفِ آدَمَ وَ أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَنْتَ وَ اللَّهِ فِی آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِم‏»؛ ابو حمزه ثمالى گفته است از حضرت زین العابدین (علیه السّلام) شنیدم که می فرموند: خداوند محمّد و علی و فرزندان پاكش را قبل از آفرینش مخلوقات از نور عظمت خود آفرید و آنها را به صورت شبح قرار داد. سپس امام (علیه السلام) فرموند:آیا تو خیال می كنى خداوند جز شما چیزى نیافریده است؟ به خدا سوگند، خداوند هزار هزار آدم و هزار هزار عالم آفرید كه تو در آخرین عالم، قرار گرفته‏ اى.»(1)

    «عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: « أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ.» فَقَالَ یَا جَابِرُ تَأْوِیلُ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَفْنَى هَذَا الْخَلْقَ وَ هَذَا الْعَالَمَ وَ أَسْكَنَ أَهْلَ الْجَنَّةِ الْجَنَّةَ وَ أَهْلَ النَّارِ النَّارَ جَدَّدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَالَماً غَیْرَ هَذَا الْعَالَمِ وَ جَدَّدَ عَالَماً مِنْ غَیْرِ فُحُولَةٍ وَ لَا إِنَاثٍ یَعْبُدُونَهُ وَ یُوَحِّدُونَهُ وَ خَلَقَ لَهُمْ أَرْضاً غَیْرَ هَذِهِ الْأَرْضِ تَحْمِلُهُمْ وَ سَمَاءً غَیْرَ هَذِهِ السَّمَاءِ تُظِلُّهُمْ لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا خَلَقَ هَذَا الْعَالَمَ الْوَاحِدَ وَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یَخْلُقْ بَشَراً غَیْرَكُمْ بَلْ وَ اللَّهِ لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَلْفَ أَلْفِ عَالَمٍ وَ أَلْفَ أَلْفِ آدَمٍ أَنْتَ فِی آخِرِ تِلْكَ الْعَوَالِمِ وَ أُولَئِكَ الْآدَمِیِّین»‏؛ جابر بن یزید گوید: از امام باقر (علیه السلام) در باره آیه «آیا ما از آفرینش نخست ناتوان شدیم؟ بلكه آنان در آفرینش جدیدی هستند.» پرسیدم، حضرت فرمود: اى جابر! تأویل آیه ، این است كه خداوند متعال آنگاه كه این آفریدگان و این جهان را نابود ساخته و بهشتیان را در بهشت و دوزخیان را در دوزخ جاى دهد، جهان دیگرى غیر از این جهان را از نو پدید مى ‏آورد، بدون نر و ماده ، تا او را پرستیده و یگانه دانند و برای آنان زمینى غیر از این زمین مى‏ آفریند كه در آن استقرار یافته و آسمان دیگرى كه بر آنان سایه افكند. شاید تو بر این پنداری كه خداوند تنها این جهان را آفریده و به جز شما بشرى را نیافریده است؟ آرى به خدا سوگند! به طور حتم خداوند متعال هزار هزار جهان و هزار هزار آدم آفریده كه تو در پایان این جهان‏ ها و آن آدمیان هستى.»
    (2)

    تعبیر الف الف (هزار هزار) در ادبیان عرب، برای بیان کثرت است نه اینکه منظور عدد مشخصی باشد. کما اینکه در زبان فارسی نیز هزاران هزار به معنی خیلی خیلی زیاد به کار می رود. پس روشن می شود که قبل از آفرینش ما، موجودات دیگری بوده اند. و از سویی نیز قبل و بعد (زمانی) درباره موجودات زمانی معنا دارد. و درباره خدا نمی توان آن را مطرح کرد.

    ___________
    (1) ‏بحار الأنوار ؛ ج‏ ۲۵ ؛ ص۲۵.
    (2) الخصال ؛ج‏۲ ؛ص۶۵۲.

    برای مطالعه بیشتر به منابع زیر مراجعه فرمایید:
    ۱. مقالات فلسفى، شهید مطهرى ، ص۸۶ ـ ۹۰.
    ۲. اصول فلسفه و روش رئالیسم، علامه طباطبایى، با پاورقی شهید مطهرى ، جلد پنجم.
    ۳. جهان‏بینى در فلسفه ما (ترجمه قسمت اول از کتاب فلسفتنا) ، شهید سید محمد باقر صدر، ترجمه: سید محمد حسینى.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ در ساعت ۲۳:۳۷ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  5. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود